abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39611701
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 17:18 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het is tegenwoordig erg moeilijk om sarcasme van echt gemeende uitspraken te onderscheiden.
Dit meen ik oprecht.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 17:20:31 #102
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_39611753
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 17:18 schreef Apropos het volgende:

[..]

Dit meen ik oprecht.
In dat geval zijn we het eens. Het wachten is op de reactie van Boswachtertje.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_39613267
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 17:11 schreef Apropos het volgende:
Nee, zonder werk kunnen wij niet en mensen als Plato zijn inderdaad uitzonderingen. Het leven is zeer eenvoudig.
Werk heeft denk ik vele definities.. zoals wij het kennen en het alleen echt noodzakelijke doen.. Wij werken nu, omdat wij geld nodig hebben voor ons onderhoud, onze energie!, ons water!, ons huis en onze hypotheek. Maar wanneer al deze 'zekerheden' wegvallen, zal in mijn ogen blijken dat het werk dat wij kennen niet meer nodig is en niet meer zal volstaan bij de dan geldende behoeften van de mensen na de ondergang van het systeem. Maar daarvoor zal het systeem eerst weg moeten vallen en dat - erken ik volledig - valt zeker nog te bezien. Maar willen wij niet in de eerste plaats leven en dan pas werken? Tegenwoordig is het omgedraaid.. En dat is hetgene wat mij zorgen baart. Waarom werken wij? Om te kunnen overleven. Maar tegenwoordig werken wij om meer te kunnen hebben, meer te kunnen betekenen en meer macht te behalen. En de macht zorgt er voor dat wij nog meer gaan werken, nog meer blijven kopen en nog minder blijven genieten van het leven.. En dat vind ik jammer, want ik merk zelf dat het ook heel anders kan. Dus ik kan het voor mij zelf bewijzen, maar aan jullie is dit heel moeilijk over te brengen.

Ik leef nu heel bewust, heel positief en heel gelukkig. Ik ben tevreden met alles wat ik kan en mag doen in mijn leven en ik merk dat ik het zelf steeds beter kan sturen. Door meer te doen wat ik wil en minder te doen wat anderen wil, kan ik de controle over mijn leven weer volledig naar mezelf halen.. net als kinderen volledig zichzelf zijn.. En daardoor heb ik gemerkt, dat alles wat er voor mij gecreëerd en bepaald wordt, mij helemaal niet helpt in mijn ontwikkeling en het zelfs tegengaat. Vandaar dat deze text mij zo aanspreekt, omdat het heel concreet in gaat op wat je zelf kunt doen om de controle over je leven weer terug te halen.. en dat is de moeite zeker waard!

Warning: Infinity may be larger than you think
Hehe the confusion is heavy, but definitely worth thinking off.. heerlijk om te beseffen dat infinity te bereiken is.. Fir3fly, Waking Life ooit gezien? Daar gaat het namelijk volledig om de zoektocht naar oneindigheid te aanvaarden en te volgen...

Hopelijk is het zo wat duidelijker en anders hoor ik het nog wel!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  vrijdag 7 juli 2006 @ 18:29:36 #104
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_39613648
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 18:15 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Werk heeft denk ik vele definities.. zoals wij het kennen en het alleen echt noodzakelijke doen.. Wij werken nu, omdat wij geld nodig hebben voor ons onderhoud, onze energie!, ons water!, ons huis en onze hypotheek. Maar wanneer al deze 'zekerheden' wegvallen, zal in mijn ogen blijken dat het werk dat wij kennen niet meer nodig is en niet meer zal volstaan bij de dan geldende behoeften van de mensen na de ondergang van het systeem. Maar daarvoor zal het systeem eerst weg moeten vallen en dat - erken ik volledig - valt zeker nog te bezien. Maar willen wij niet in de eerste plaats leven en dan pas werken? Tegenwoordig is het omgedraaid.. En dat is hetgene wat mij zorgen baart. Waarom werken wij? Om te kunnen overleven. Maar tegenwoordig werken wij om meer te kunnen hebben, meer te kunnen betekenen en meer macht te behalen. En de macht zorgt er voor dat wij nog meer gaan werken, nog meer blijven kopen en nog minder blijven genieten van het leven.. En dat vind ik jammer, want ik merk zelf dat het ook heel anders kan. Dus ik kan het voor mij zelf bewijzen, maar aan jullie is dit heel moeilijk over te brengen.

Ik leef nu heel bewust, heel positief en heel gelukkig. Ik ben tevreden met alles wat ik kan en mag doen in mijn leven en ik merk dat ik het zelf steeds beter kan sturen. Door meer te doen wat ik wil en minder te doen wat anderen wil, kan ik de controle over mijn leven weer volledig naar mezelf halen.. net als kinderen volledig zichzelf zijn.. En daardoor heb ik gemerkt, dat alles wat er voor mij gecreëerd en bepaald wordt, mij helemaal niet helpt in mijn ontwikkeling en het zelfs tegengaat. Vandaar dat deze text mij zo aanspreekt, omdat het heel concreet in gaat op wat je zelf kunt doen om de controle over je leven weer terug te halen.. en dat is de moeite zeker waard!
Deze dingen heb ik ook allemaal, en daarvoor hoeft mijnsinziens het systeem niet te vallen.
quote:
Warning: Infinity may be larger than you think
Hehe the confusion is heavy, but definitely worth thinking off.. heerlijk om te beseffen dat infinity te bereiken is.. Fir3fly, Waking Life ooit gezien? Daar gaat het namelijk volledig om de zoektocht naar oneindigheid te aanvaarden en te volgen...
Nee, nooit gezien. Ik zal wel eens een keer rondkijken
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_39613687
quote:

[..]

Werk heeft denk ik vele definities.. zoals wij het kennen en het alleen echt noodzakelijke doen.. Wij werken nu, omdat wij geld nodig hebben voor ons onderhoud, onze energie!, ons water!, ons huis en onze hypotheek. Maar wanneer al deze 'zekerheden' wegvallen, zal in mijn ogen blijken dat het werk dat wij kennen niet meer nodig is en niet meer zal volstaan bij de dan geldende behoeften van de mensen na de ondergang van het systeem.
Hierbij stel ik mij een grote chaos voor, een terugval in eerdere samenlevings- en overlevingsvormen. Zoals Hobbes zei:

and the life of man, solitary, poor, nasty, brutish, and short. ...

In zulke omstandigheden zal een deel van de huidige behoeften waarschijnlijk verdwijnen. Maar wanneer wij niet meer voldoende energie (elektriciteit bijvoorbeeld!) hebben, verdwijnen bepaalde menselijke verworvenheden die niet alleen voor ''het Westen'' van belang zijn.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 21:53:37 #106
149257 Circle
Cogito ergo sum!
pi_39618865
Hi guys, viel een beetje midden in jullie discussie, maar vond deze quote wel erg goed:
quote:
Boswachtertje
pi_39619832
Mensen hebben de neiging een verband te leggen tussen "geluk" en "waarheid". Als iemand "het geluk gevonden heeft" in een levensstijl, -visie of geloof ziet hij dat meestal als een bewijs dat zijn visie overeenkomt met de werkelijkheid.

Volgens mij hebben mensen illusies nodig omdat de objectieve werkelijkheid nu net niet gelukkig maakt.
Daarom ben ik wel 'blij' dat er zoiets als het verschijnsel "depressive realism" bestaat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Depressive_realism
http://en.wikipedia.org/wiki/Illusion_of_control
http://kip-werking.livejournal.com/26825.html
pi_39630634
quote:

Waarom werken wij? Om te kunnen overleven. Maar tegenwoordig werken wij om meer te kunnen hebben, meer te kunnen betekenen en meer macht te behalen. En de macht zorgt er voor dat wij nog meer gaan werken, nog meer blijven kopen en nog minder blijven genieten van het leven.. En dat vind ik jammer, want ik merk zelf dat het ook heel anders kan. Dus ik kan het voor mij zelf bewijzen, maar aan jullie is dit heel moeilijk over te brengen.
Daar heb je wel ergens een punt, maar veel werken/veel kopen is een keuze. Net zoals iemand tevreden is met een sober hutje in het bos, ook een keuze.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')