quote:ROME, Italy (Reuters) -- An underwater volcano with a base larger than Washington, D.C., has been discovered just off the shores of Sicily, a scientist with Italy's National Institute of Geophysics and Volcanology said on Thursday.
Dat wist ik niet. Woon n.l. in Harlingen.quote:Heeft Nederland een vulkaan?
Jazeker! De naam ervan is Zuidwalvulkaan, en ligt 17km ten westen van Harlingen
maar ... die is letterlijk allang dood en begraven. Deze ligt namelijk vele honderden meters onder de bodem van de huidige Waddenzee.
Hoe komt het dat ze zulke vulkanen zo laat nog ontdekken? Ik zou denken dat alle vulkanen allang ontdekt zijn...quote:Op zaterdag 24 juni 2006 08:52 schreef indahnesia.com het volgende:
Laatste nieuws uit het vorige deeltje
Volcano Larger Than Washington, D.C., Discovered
[..]
Nah, de as is al enige tijd geleden gevallen, het ligt dus allemaal al waar het liggen moet.. echter als je met de motor langsrijd, dan moet je wel rustig aan doen, anders heb je straks een genocide op je gewetenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 09:13 schreef Frutsel het volgende:
kewle foto's! Indah!
is vulkaan as niet gevaarlijk in te ademen? moeten die mensen niet als de sodemieter dat allemaal opruimen?
jah, het is vast een vrouwelijke vulkaanquote:Op maandag 7 augustus 2006 19:10 schreef -skippybal- het volgende:
Die vulkaan in Indonesië "die zeker weten zou uitbarsten", is toch niet uitgebarsten?? Ineens was het uit het nieuws en bleef het ook weg![]()
quote:Op donderdag 10 augustus 2006 13:13 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
jah, het is vast een vrouwelijke vulkaan![]()
Afgelopen weekend ja. Daarvoor niet. Ik kwam er langs en wist eigenlijk helemaal niet dat hij nu weer wat rommelt. Ik zat in de bus en zag ineens wel een hele rare wolk. Iets verderop kon ik het goed zien. De berg en een wolk erboven. Gaat toch een paar kilometer de lucht in. Ziet er echt super mooi uit.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:33 schreef indahnesia.com het volgende:
Ben je wezen kijken?
Hier is alles rustig, de Merapi vulkaan staat op status 1, bijna de laagste dus.
Wel heeft oost-Java er een moddervulkaan bij. Ik wist niet eens dat het bestond, maar het is dus echt vulkanisme.
quote:PETROPAVLOVSK-KAMCHATSKY, December 5 (RIA Novosti) - A second volcano on the Kamchatka Peninsula in Russia's Far East has erupted, spewing ash up to an altitude of 5,000 meters (26,500 feet), a local seismology center spokesman said Tuesday.
The Shiveluch volcano last erupted in September 2005, the spokesman said. He added that the resulting plume poses no threat to the local residents of a village 30 kilometers (19 miles) from the volcano, but that there is a danger to aircraft flying near the mountain.
gemistquote:Op zondag 14 januari 2007 20:40 schreef Frutsel het volgende:
Beetje laat misschien, maar om 21.00 uur is "Supervolcano" Docufilm op Belgie 2/Canvas
deel 2 is zondagquote:Op maandag 15 januari 2007 12:07 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
gemist
zat in het vliegtuig.
Gasmasker? Sow jij doet het meteen WW 1 style?quote:Op maandag 15 januari 2007 23:05 schreef denka het volgende:
in tegenstelling tot 1783 lopen we dan allemaal rond met gasmaskers en we weten precies wanneer de uitbarsting plaats vind.. Er staat alleen niks bij hoelang het duurt alvorens de wolk voorbij is getrokken. Maargoed voor mijn gezondheid loop ik wel een aantal dagen met een gasmasker op.
Het gaat om het idee, en je kan nooit voorzichting genoeg zijn.quote:Op maandag 15 januari 2007 23:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Gasmasker? Sow jij doet het meteen WW 1 style?
Mondkapje volstaat volgens mij wel
Ik denk dat je beter zo'n ding kan opzetten tegen giftige gassen en fijne deeltjes..quote:Op maandag 15 januari 2007 23:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Gasmasker? Sow jij doet het meteen WW 1 style?
Mondkapje volstaat volgens mij wel
Gas lijkt me een minder groot probleem dan stofdeeltjes (gezien het feit dat gas snel vervliegt en stofdeeltjes juist neer-regenen tijdens en lang na een vulkaanuitbarsting. Stofdeeltjes kan je prima tegenhouden met een simpel mondkapje.quote:Op maandag 15 januari 2007 23:39 schreef denka het volgende:
[..]
Ik denk dat je beter zo'n ding kan opzetten tegen giftige gassen en fijne deeltjes..
[afbeelding]
dan zoiets..
[afbeelding]
![]()
Dan stik je omdat het fijne filter verstopt raakt met stof.quote:Op maandag 15 januari 2007 23:39 schreef denka het volgende:
[..]
Ik denk dat je beter zo'n ding kan opzetten tegen giftige gassen en fijne deeltjes..
[afbeelding]
dan zoiets..
[afbeelding]
![]()
jij bedoeld ditquote:Op dinsdag 16 januari 2007 08:30 schreef Gunner het volgende:
Tsjah, een een bepaalde vulkaan uitbarsting op de Canarische Eilanden zet de hele oostkust van Amerika onder water, shit happens.
Alsof dat helpt tegen een aswolk... dat as is echt enorm fijn en komt overal doorheen, hoewel het wel zwaar is. 15 cm is genoeg om een dak te doen bezwijken. Als het as in je longen komt, wordt het samen met vocht een soort cement. Je stikt dus, en daar kan gen gasmasker tegen op.quote:Op maandag 15 januari 2007 23:05 schreef denka het volgende:
in tegenstelling tot 1783 lopen we dan allemaal rond met gasmaskers en we weten precies wanneer de uitbarsting plaats vind.. Er staat alleen niks bij hoelang het duurt alvorens de wolk voorbij is getrokken. Maargoed voor mijn gezondheid loop ik wel een aantal dagen met een gasmasker op.
Dat klinkt wel heel onaangenaamquote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:36 schreef Konlewicz het volgende:
[..]
Alsof dat helpt tegen een aswolk... dat as is echt enorm fijn en komt overal doorheen, hoewel het wel zwaar is. 15 cm is genoeg om een dak te doen bezwijken. Als het as in je longen komt, wordt het samen met vocht een soort cement. Je stikt dus, en daar kan gen gasmasker tegen op.
ah bah ..quote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:36 schreef Konlewicz het volgende:
[..]
Alsof dat helpt tegen een aswolk... dat as is echt enorm fijn en komt overal doorheen, hoewel het wel zwaar is. 15 cm is genoeg om een dak te doen bezwijken. Als het as in je longen komt, wordt het samen met vocht een soort cement. Je stikt dus, en daar kan gen gasmasker tegen op.
quote:Op maandag 15 januari 2007 23:53 schreef Zero2Nine het volgende:
Altijd weer die buitenlandse vulkanen![]()
knappe vulkaan op ijsland die hier voor 15 Cm as zorgtquote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:36 schreef Konlewicz het volgende:
[..]
Uit jouw eigen bronquote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:22 schreef Konlewicz het volgende:
http://www.unmuseum.org/supervol.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Yellowstone_Caldera
Nog even een rampje. De vulkaan van Yellowstone( die bekend staat als de gevaarlijkste ter wereld) kan elk moment uitbarsten, met een aantal doden geschat tussen de 4 en 5 miljard. Onderzoekers zeggen dat hij eraan zit te komen, aangezien de vulkaan eens in de 600.000 jaar uitbarst. Het is nu 640.000 jaar geleden. De as zal alles bederven en ons doen laten stikken.
Met andere woorden. Je haalt de fictie uit die film over zo'n uitbarsting (ben even de naam kwijt) door de war met de feiten.quote:A full-scale eruption of the Yellowstone caldera could result in millions of deaths locally and catastrophic climatic effects globally, but there is little indication that such an eruption is imminent.
euhm .. wiki is meestal goed voor basics maar als je het fijne wil weten moet je even door zoekenquote:Op woensdag 17 januari 2007 10:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Uit jouw eigen bron
[..]
Met andere woorden. Je haalt de fictie uit die film over zo'n uitbarsting (ben even de naam kwijt) door de war met de feiten.
Niet meer doen he.![]()
quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:32 schreef moussie het volgende:
[..]
euhm .. wiki is meestal goed voor basics maar als je het fijne wil weten moet je even door zoeken
http://volcanoes.usgs.gov/yvo/2006/uplift.html
deze is beter .. en als je na dat gelezen te hebben onderaan de link volgt naar "does uplift mean an erruption is coming" kan je weinig meer dan concluderen dat de experts het ook niet weten, de gebeurtenissen van de laatste jaren kunnen een indicatie zijn maar het hoeft niet
Welke gebeurtenissen van de laatste jaren?quote:Is it true that volcanic activity at Yellowstone has recently increased?
No. The volcanic system in Yellowstone National Park is displaying the same general types of restless activity today as it has since volcanic activity was first analyzed more than 50 years ago. Current behavior includes extensive seismicity, periods of uplift and subsidence of the caldera related to the movements of hydrothermal fluids that are produced and maintained by deeper magma beneath the Park, and intermittent changes to hydrothermal features at the surface.
quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:50 schreef SpecialK het volgende:
Welke gebeurtenissen van de laatste jaren?
quote:Are there any connections between the uplift and the thermal disturbances?
A previous article on the thermal disturbances in the Norris Geyser Basin describes recently increased geyser activity and increased temperatures in some areas around Norris. Some of the increased thermal activity is similar to the periodic "disturbances" that have long-been recognized at Norris. Scientists have generally concluded that the leading contributor to the disturbances is variation in the pressure within the hydrothermal system or perhaps the permeability of the rocks hosting the fluids (permeability is a measure of the ability of fluids to migrate through rocks). The recent uplift centered 10 km (6.2 mi) south of the Norris Geyser Basin could have changed the pressure or permeability of the hydrothermal system, contributing to the increased activity at Steamboat Geyser and increased ground temperatures within the Back Basin at Norris. We look forward to future opportunities to study possible connections between uplift and thermal disturbances.
het feit dat Norris apart wordt opgenoemd, het is dus schijnbaar een nieuw verschijnsel dat zich gevoegd heeft bij het "normale" gebeurenquote:# The uplift began in late 1997 or early 1998 and ended in late 2002 or early 2003. The total uplift during this time was approximately 125 mm (a little under 5 inches).
# The uplift was likely due to movement of fluid beneath the northern part of the Yellowstone caldera. The fluid may have been magma, hot water or gas and the source was likely shallower than about 15 km (approximately 9 miles).
# The increased thermal activity at the Norris Geyser Basin, observed in 2003, may be partly related to the uplift detected by InSAR and GPS. Whatever caused the uplift may have also affected the pressure of deep fluids or the permeability of the rocks near Norris.
Idd ik stond ook al te kijken van die 4-5 miljard doden op de aarde, dat is bijna de hele wereldbevolkingquote:Op woensdag 17 januari 2007 10:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Uit jouw eigen bron
[..]
Met andere woorden. Je haalt de fictie uit die film over zo'n uitbarsting (ben even de naam kwijt) door de war met de feiten.
Niet meer doen he.![]()
wordt het wel lekker rustigquote:Op woensdag 17 januari 2007 18:59 schreef denka het volgende:
[..]
Idd ik stond ook al te kijken van die 4-5 miljard doden op de aarde, dat is bijna de hele wereldbevolking![]()
Yellowstone de gevaarlijkste ter wereldquote:Op dinsdag 16 januari 2007 18:22 schreef Konlewicz het volgende:
http://www.unmuseum.org/supervol.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Yellowstone_Caldera
Nog even een rampje. De vulkaan van Yellowstone( die bekend staat als de gevaarlijkste ter wereld) kan elk moment uitbarsten, met een aantal doden geschat tussen de 4 en 5 miljard. Onderzoekers zeggen dat hij eraan zit te komen, aangezien de vulkaan eens in de 600.000 jaar uitbarst. Het is nu 640.000 jaar geleden. De as zal alles bederven en ons doen laten stikken.
Toba is relatief rustig, Yellowstone is relatief erg actief. Geysers, warmtebronnen, etc- volgens mij heeft toba geen geysers.quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:30 schreef indahnesia.com het volgende:
Yellowstone de gevaarlijkste ter wereldDat klinkt mij vreemd in de oren, zeker als je de Toba vulkaan op Sumatra (Indonesie) erbij pakt.
Laatst nog een heel stuk over gelezen, zal ik binnenkort eens proberen te vindenquote:Op woensdag 24 januari 2007 08:58 schreef indahnesia.com het volgende:
Ja, in dat opzicht wel, maar dan nog zal Yellostone toch niet de gevaarlijkste zijn hoor. Denk aan de Pinatubo, Mt. St. Helens ect. Maar goed, ik ben maar een leek, en die zitten er ook wel eens naast
Yellowstone is een heel ander soort vulkaan als Pinatubo of St Helens, het is een zg supervulkaan, die tijdens zijn laatste uitbarsting grote delen van noord amerika onder een dikke laag lava heeft gelegt.quote:Op woensdag 24 januari 2007 08:58 schreef indahnesia.com het volgende:
Ja, in dat opzicht wel, maar dan nog zal Yellostone toch niet de gevaarlijkste zijn hoor. Denk aan de Pinatubo, Mt. St. Helens ect. Maar goed, ik ben maar een leek, en die zitten er ook wel eens naast
En, voor zover ik het heb begrepen, ook het klimaat drastisch kan wijzigen toch?quote:Op woensdag 24 januari 2007 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Yellowstone is een heel ander soort vulkaan als Pinatubo of St Helens, het is een zg supervulkaan, die tijdens zijn laatste uitbarsting grote delen van noord amerika onder een dikke laag lava heeft gelegt.
Jep, en zeg maar een groot deel van de VS en canada onder lava en as te leggenquote:Op woensdag 24 januari 2007 09:10 schreef addie het volgende:
[..]
En, voor zover ik het heb begrepen, ook het klimaat drastisch kan wijzigen toch?
psst.. haal die storende fout in je quote eens wegquote:Op woensdag 24 januari 2007 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, en zeg maar een groot deel van de VS en canada onder lava en as te leggen
heb je Supervolcano gemist afgelopen week? De Docu + Docu-Film?quote:Op woensdag 24 januari 2007 09:10 schreef addie het volgende:
[..]
En, voor zover ik het heb begrepen, ook het klimaat drastisch kan wijzigen toch?
Klopt, daarom haalde ik er in mijn voorbeeld Toba bij, da's er ook 1. Maar dan wel een dooie voor zover we nu weten.quote:Op woensdag 24 januari 2007 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Yellowstone is een heel ander soort vulkaan als Pinatubo of St Helens, het is een zg supervulkaan, die tijdens zijn laatste uitbarsting grote delen van noord amerika onder een dikke laag lava heeft gelegt.
Er is ook een aflevering van BBC Horizon er over, die is erg goed, jammer dat de Beep niet aangeeft wanneer welke afleveringen herhaald worden..quote:Op woensdag 24 januari 2007 11:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
heb je Supervolcano gemist afgelopen week? De Docu + Docu-Film?
Echte aanrader, gaat over Yellowstone, de as etc etc![]()
Dat was een erg indrukwekkende afleveringquote:Op woensdag 24 januari 2007 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is ook een aflevering van BBC Horizon er over, die is erg goed, jammer dat de Beep niet aangeeft wanneer welke afleveringen herhaald worden..
praten we niet over hetzelfde? Het is namelijk een Docu in samenwerking met de BBC en een Docu-Film in samenwerking metquote:Op woensdag 24 januari 2007 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er is ook een aflevering van BBC Horizon er over, die is erg goed, jammer dat de Beep niet aangeeft wanneer welke afleveringen herhaald worden..
Je hebt idd die Horizon docu, wat zuiver wetenschapjournalistiek is, en een Amerikaans Engels docudrama over een uitbarsting van de Yellowstone calderaquote:Op woensdag 24 januari 2007 12:12 schreef Frutsel het volgende:
[..]
praten we niet over hetzelfde? Het is namelijk een Docu in samenwerking met de BBC en een Docu-Film in samenwerking met![]()
of wel, hoe krijg je zoveel mogelijk aandacht voor je faculteit en onderzoek door middel van creatief met statistiek om te gaanquote:Op woensdag 24 januari 2007 14:02 schreef Frutsel het volgende:
Auckland at Risk: Multiple Volcano Eruption possible within 50-100 years
knip
Van Hawaii is het duidelijk, maar Mexico City een vulkanisch gebied ja? Zo, weer wat geleerdquote:Dr Cassidy said several cities worldwide, including Honolulu and Mexico City, sat on volcanic fields.
tuurlijk:quote:Op maandag 29 januari 2007 08:52 schreef indahnesia.com het volgende:
issie er ook in het Indonesisch![]()
Heel mooi!quote:Op maandag 29 januari 2007 08:52 schreef indahnesia.com het volgende:
issie er ook in het Indonesisch![]()
Ik heb trouwens ook mijn vulkaan-monitor aangepast
http://indahnesia.com/volcano/volcano.php
Hier zie je de vulkanen in Indonesie waarvan men weet dat ze actief kunnen zijn/worden. De status staat er bij vermeld. Iedere dag wordt dit ge-update.
Goed punt, maar de naamgeving is de Indonesische, dus blijft het Krakatauquote:Op woensdag 31 januari 2007 10:30 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
tuurlijk:
http://id.wikipedia.org/wiki/Krakatoa
je moet op je monitor de Krakatoa eigenlijk hernoemen naar anak-krakatoa; kind van krakatau
zeker een goed idee. Eerst wil ik de aardbevings-monitor grote en kleine bolletjes geven, en daarna wil ik de vulkaan-monitor aanpassen inderdaad. Maar dat is als ik tijd heb dusquote:Op woensdag 31 januari 2007 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heel mooi!
Idee misschien om op de kaart de vulkanen een kleur te geven met hun "status"?
ai, dat is jammer om te moeten missen. Heb geen RTL7 hierquote:Op maandag 12 februari 2007 13:41 schreef Frutsel het volgende:
zaterdagavond is het Volcano Night, ik dacht op RTL 7...
Eerst de Docu film over de Krakatau... en daarna nog een interessante docu over Vulkanen
nergens via internet te volgen?quote:Op maandag 12 februari 2007 14:26 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ai, dat is jammer om te moeten missen. Heb geen RTL7 hier
quote:Op donderdag 15 februari 2007 18:35 schreef Frutsel het volgende:
Vulkaan bij Keulen kan uitbarsten
AMSTERDAM - Een deel van Nederland loopt het risico getroffen te worden
door een vulkanische uitbarsting in Duitsland. Een slapende vulkaan in het Eifel-
gebied bij Keulen zou de Duitsers plotseling kunnen verrassen, zo waarschuwen
onderzoekers.< en de rest geloven wij wel >
nz is toch altijd nog zo'n 1.000 mijl, niet?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 09:35 schreef indahnesia.com het volgende:
Aan de domeinnaam te zien ligt dat ding niet heel ver weg van mij
Zijn vrije recente uitbarstingen, ik meende van de 19e of 20e... ik zocht nog naar nadere info..quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:19 schreef Adelante het volgende:
Erupted in Feb 2007? Issie deze maand al een keer uitgebartsen en dan nu weer/nog steeds aan het rommelen?
Berichten komen van BBC/CNN... de plaatjes van de NASA sitequote:Op zaterdag 24 februari 2007 02:46 schreef indahnesia.com het volgende:
Jeps, dat is Indonesie. Mag ik trouwens weten wat je bron is Fruts?
aah, dan moet ik eens bij de NASA gaan kijken of dat onder de VS-overheid valt. Zo ja, dan mag ik de foto's ook gebruiken.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 19:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Berichten komen van BBC/CNN... de plaatjes van de NASA site
Tof....quote:Volcanic Italian island on alert
Bron : bbc.co.uk
map
Emergency plans have been put into operation after two new craters opened on the summit of the volcanic Italian island of Stromboli.
One of the new lava streams created on the island, just north of Sicily, has already started flowing into the sea.
Coastguard patrol boats have been deployed and the population of 750 people has been urged to stay away from the danger areas.
The last major eruption in 2002 caused a collapse that led to a small tsunami.
The wave reached 10 metres (33ft) high and caused serious damage to Stromboli village on the north of the island.
'Clearing zones'
The BBC's Christian Fraser in Rome says the new lava flow is heading down the west flank of the volcano and at the moment poses little risk. But experts say it has to be watched closely.
Stromboli 2002
An eruption on Stromboli in 2002 caused a small tsunami
A member of the civil defence authorities for the Aeolian Islands told Reuters news agency: "There's a general alert. The emergency services are monitoring the situation, clearing zones at risk.
"But at the moment we don't foresee an evacuation."
The volcano, which rises 2,000 metres from the ocean floor, has been active for the past 2,000 years.
Most eruptions consist of gas explosions that hurl small blobs of lava over the crater rim. There are several explosions each hour.
The larger eruptions and lava flows are less frequent.
The one in December 2002 forced the closure of the island to visitors for a number of months.
voor zover ik weet zijn er 5 ballen afgezonken.. dus dat proces gaat nog wel even duren. De ballen zakten wel 2x zo ver als verwacht, tot 1 km in de krater/scheur.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 12:17 schreef Frutsel het volgende:
Is er al nieuws uit Indonesië of dat met die betonnen ballen restultaat heeft gehad?
Er is een apart Geiser topic in DEquote:Op zaterdag 3 maart 2007 14:09 schreef Mirri het volgende:
Mag het ook gaan over geisers, die hebben ook een beetje met vulkanen te maken![]()
Maar goed, weet iemand waar in Afrika ik een dome kan vinden? Zo'n hot spot onder het land?
Daar ben ik op geweestquote:
sorryquote:
quote:Op woensdag 7 maart 2007 11:35 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
sorry, ik kreeg het niet meer uit.
![]()
machtig moet dat zijn..quote:
ah misverstandje. Ik ben op de berg geweest, niet de topquote:Op woensdag 7 maart 2007 12:15 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
machtig moet dat zijn..hier liggen best veel van die vuurbergen, maar dichterbij dan 3 km van een top ben ik nog niet geweest. (of misschien met het vliegtuig eroverheen dan, maar dat telt niet)
Ik denk niet dat die vulkaan van de Laachersee nu weer een risico geeft voor een uitbarsting.quote:Op donderdag 15 februari 2007 18:35 schreef Frutsel het volgende:
Vulkaan bij Keulen kan uitbarsten
AMSTERDAM - Een deel van Nederland loopt het risico getroffen te worden door een vulkanische uitbarsting in Duitsland. Een slapende vulkaan in het Eifel-gebied bij Keulen zou de Duitsers plotseling kunnen verrassen, zo waarschuwen onderzoekers.
Het is 12.900 jaar geleden dat de vulkaan bij het Laacher meer geëxplodeerd is, maar in Bild verwijst professor Ulrich Schreiber naar het huidige gevaar: „Een plotselinge uitbarsting is ook nu op elk ogenblik mogelijk. De risico's worden onderschat!”. Ook professor Hans-Ulrich Schmincke veronderstelt dat er een nieuwe fase van activiteit aan zit te komen. Dit zou veroorzaakt worden door opstijgende CO2 bij het Laacher meer, wat zorgt voor een bedreigend rumoer in de aardkorst. Daardoor groeit de kans op een uitbarsting.
Ter geruststelling betwijfelen andere deskundigen of het risico daadwerkelijk zo groot is. „Met vulkanen kan het inderdaad vrij snel gaan, maar je kan ook vrij snel de Lotto winnen”, aldus vulkanoloog Holger Paulick. Seismoloog Klaus-Günther Hinzen bevestigt ook dat het scenario mogelijk is, maar dat er op dit moment geen aanwijzingen zijn voor een mogelijke uitbarsting en Heinz Lempertz, directeur van de Duitse Vulkanologische Maatschappij, noemt het zelfs „een sprookje” dat deze slapende vulkaan ongemerkt wakker kan worden.
quote:
Hai Frutsel, ja "kewl" he.quote:Op donderdag 8 maart 2007 08:07 schreef Frutsel het volgende:
Kewle foto Barthol, waar is die gemaakt?
30m.. das nogal wat![]()
Verwacht trouwens niet dat die berg idd 'snel' weer tot leven komt.
Tenzij pyromaantje One_of_the_Few weer langskomt
Helaas zelf nog niet eens gezien, maar wil ze in de toekomst zeker gaan bekijken, waar dan ook ter wereldquote:Op donderdag 8 maart 2007 16:16 schreef barthol het volgende:
[..]
Hai Frutsel, ja "kewl" he.
Deze foto is uit de Eiffel dus vlak bij de Laacher see, maar ik heb ook een profiel vlakbij Berlijn gezien en daar was dezelfde aslaag nog steeds zo'n 30 cm dik. Wat zal dat uit elkaar liggen? 500 km of zoiets?
In elk geval moet het een mega-uitbarsting zijn geweest toen.
straks wordt ik nog opgepakt wegens verdenking op brandsichting van auto's. Dat is de laatste tijd oa in zwolle vrij in. En waar woon ik...quote:Op donderdag 8 maart 2007 08:07 schreef Frutsel het volgende:
Kewle foto Barthol, waar is die gemaakt?
30m.. das nogal wat![]()
Verwacht trouwens niet dat die berg idd 'snel' weer tot leven komt.
Tenzij pyromaantje One_of_the_Few weer langskomt
De Kilimanjaro.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 08:55 schreef Frutsel het volgende:
Welke vulkaan is dat avw1982??
De vorm zegt toch genoeg lijkt me.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 09:17 schreef Frutsel het volgende:
[..]
wist niet eens dat dat een vulkaan was joh![]()
Zit wat inquote:Op vrijdag 16 maart 2007 09:27 schreef avw1982 het volgende:
[..]
De vorm zegt toch genoeg lijkt me.![]()
[afbeelding]
Maar goed, inmiddels stroomt ie dus weer vrolijk verder.quote:The mud volcano that has displaced over 15,000 briefly stopped spewing hot mud for the first time in the more than nine months the volcano is active. Scientists are baffled by the news. "The flow of mud coming out of the crater suddenly stopped for about 30 minutes shortly before noon on Monday," said Rudi Novrianto, spokesman for the government team active working to plug the flow
Vaag bericht idd.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 02:14 schreef indahnesia.com het volgende:
Volgens lokale media hier is er helemaal niemand geevacueerd. Het eiland is namelijk onbewoond. Vissers en dergelijke worden gewaarschuwd niet op het eiland te verblijven.
De hogere golven wellicht door slecht weer dat zich al weken ophoudt in de zee tussen de groep eilanden. Lijkt me sterk dat dit verder te maken heeft met de vulkaan, waarom dat vermeld wordt snap ik dan ook niet.
Het zoute water is dan wel weer een geinig feit. Maar of het gerelateerd is?
die bij Keulenquote:Op vrijdag 6 april 2007 21:31 schreef Fredo24 het volgende:
Erg indrukwekkend die vulkanen.
Wat is nou de dichtsbijzijnde vulkaan eigenlijk?
quote:
apropos indonesie: hoe is het met die moddervulkaan waar betonnen ballen in gegooid zijnquote:Op maandag 9 april 2007 03:03 schreef indahnesia.com het volgende:
haha.. die foto is schitterend zeg.. als je scrollt lijkt het net een close-up, tot je de mensen ziet.
dergelijke dingen vind je hier in Indonesie ook. Schitterend is dat gewoon.
oeps foutjequote:Op donderdag 12 april 2007 08:29 schreef Frutsel het volgende:
[afbeelding]
Steam rises under a forbidding sky, as lava from the Piton de la Fournaise volcano drains into the Indian Ocean. The 2,632 metres (8,635 feet) mount, on Reunion Island, has erupted three times this year. The latest phase began on 2 April. The island, a French territory, neighbours Mauritius.
wah, dat moet ook een fraai gezicht zijn als het en beetje mooi weer isquote:Op woensdag 9 mei 2007 17:55 schreef Prego het volgende:
ik heb de etna zien spugen vanuit het vliegtuig onderweg naar mauritius. de eerste keer dat ik dat in het echt zag
onbewolkt en 's nachtsquote:Op donderdag 10 mei 2007 02:33 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
wah, dat moet ook een fraai gezicht zijn als het en beetje mooi weer is
quote:Op woensdag 11 juli 2007 12:41 schreef Frutsel het volgende:
Mount Gamkonora (Indonesia) on Level 3 Alert
Exodus of the people.quote:Indonesiërs vluchten voor vulkaan
Bron : Nu.nl
JAKARTA - Tienduizenden Indonesiërs zijn geëvacueerd nadat een vulkaan in het oosten van het land weer activiteiten is gaan vertonen.
ANP
Bekijk video
Een serie aardbevingen rond de vulkaan Gamkonora leidde tot paniek onder de lokale bevolking. De berg stootte de afgelopen dagen een doorlopende regen van brandende as en rook uit. Dat hebben wetenschappers van het Vulkanisch Instituut van Indonesië gemeld.
Volgens het hoofd van het instituut is dit vrijwel zeker een voorbode voor een uitbarsting. De organisatie heeft het hoogst mogelijke vulkaanalarm afgegeven. De laatste keer dat dit gebeurde voor de Gamkonora was in 1987. Toen vielen er geen slachtoffers.
Indonesië is het land met het meeste aantal actieve vulkanen ter wereld.
Valt wel mee, er wonen geloof ik 12.000 mensen in de gevarenzone. Als de Merapi dit zou doen zouden het er een heel stuk meer zijn. Gelukkig dus op een redelijk dunvevolkt eiland.quote:
kloptquote:Op vrijdag 13 juli 2007 14:30 schreef Shark.Bait het volgende:
De vulkaan ligt op 1 van de Noord Molukse eilanden, dus veel Molukkers op de vlucht.
quote:Hoogste alarmfase door vulkaan Indonesië
JAKARTA - Indonesië heeft de hoogste fase van alarm ingesteld door wederom toegenomen activiteit van de vulkaan Karangetang in het noorden van de eilandengroep Sulawesi. Code 'rood' betekent dat er binnen 24 uur een grote uitbarsting te verwachten is.
De vulkaan spuwde zondag lava en dikke wolken en er werden kleine aardschokken waargenomen, meldden autoriteiten.
Dikke rookwolken hangen tot 500 meter boven de top van de 1800 meter hoge vulkaan. Lava stroomt al zeker twee kilometer ver rivieren in.
Circa zeshonderd mensen zijn eerder deze week geëvacueerd naar veiliger gebieden. De autoriteiten hebben nu alle inwoners van de omliggende dorpjes bevolen het gebied te verlaten.
quote:Op maandag 1 oktober 2007 15:26 schreef indahnesia.com het volgende:
Nooit geweten dat daar een vulkaan lag
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[afbeelding]
In dit plaatje zie je idd goed wat daar gebeurt. De Somalische plaat gaat uit elkaar en er vormt zich een mid oceanische rift in ethiopie, afrika scheurt daar letterlijk open.
Dit is de enige plek op aarde waar je de vorming van een oceaanrift kan zien, deze zijn normaal gesproken op de bodem van de oceanen te vinden.
Volgens mij is dat nog een andere variant, waarbij de platen langs elkaar bewegen ipv naar elkaar toe of uit elkaar.quote:Op zondag 7 oktober 2007 05:33 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
is de San Andreas breuklijn in de westelijke VS ook niet zo'n breuk op het land? Of is dat precies de 'andere kant' op, ds geen vorming maar het verdwijnen van de platen?
owh, dan was dat het inderdaad.quote:Op zondag 7 oktober 2007 22:47 schreef Light het volgende:
[..]
Volgens mij is dat nog een andere variant, waarbij de platen langs elkaar bewegen ipv naar elkaar toe of uit elkaar.
quote:De Kelut vulkaan in Oost Java, welke vorige maand op de tweede hoogste alarm-status werd gezet, laat met alarmerende signalen duidelijk zien dat deze op weg richting een uitbarsting is, aldus een vooraanstaand vulkanoloog in Indonesië. "Ik vrees voor Kelut," zei Surono, hoofd van het Centrum voor Vulkanologie en Geologie in Bandung. "Kelut is nu voorbij het punt om nog terug te zakken."
zijn er live-webcams?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 11:25 schreef indahnesia.com het volgende:
Klopt, gisterenavond al, ik zag het pas eerder vanochtend
Jeps, en er wonen volgens een nationale tv-zender 1.6 miljoen mensen in het gebied dat getroffen zal worden bij een grote uitbarsting. (lahars, asregens, puimsteenval ect.ect.)
Ehm, ben je wel voorzichtig?quote:Op woensdag 17 oktober 2007 04:30 schreef indahnesia.com het volgende:
De status van de vulkaan is verhoogd naar de hoogste status. Ik ben mijn rugzak aan het inpakken. Moest zaterdag toch al weg die richting op, maar misschien wordt dat eerder.
ja hoor! Ik blijf buiten de aangegeven gevarenzones.. dat is in ieder geval al een stuk veiliger dan de gemiddelde dorpelingquote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:11 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ehm, ben je wel voorzichtig?
Geroosterd kun je vast niet meer posten.![]()
Een beetje sneu dat ze geen eten hadden geregeld in de opvangfaciliteiten, dat is toch 1 van de eerste dingen waar je aan zou moeten denken.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 01:54 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ja hoor! Ik blijf buiten de aangegeven gevarenzones.. dat is in ieder geval al een stuk veiliger dan de gemiddelde dorpeling
quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 15:30 schreef indahnesia.com het volgende:
Die voedselvoorraad is wellicht verdwenen in een van de zakken van de ambtenarenHet geld ervoor dan
Als ik wat zie maak k zeker foto's, maar ik denk niet dat er voor een uitbarsting al veel te zien is. Deze vulkaan houdt normaal een uitbarsting 'geheim' (geen rook, geen lava voor de daadwerkelijke uitbarsting), lekker gevaarlijk dus.
De grote verdwijntruc maar dan anders, wat een zooitje dan.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:01 schreef indahnesia.com het volgende:
Ach ja, corruptie he.. Dan is het geld er, en dan is het weg. Zo makkelijk gaat dat hier
Succes!quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:37 schreef indahnesia.com het volgende:
geen zichtbare waarschuwingen, slechts bevingen en een verkleuring van het kratermeer dat lang niet altijd zichtbaar is. Jammer dus, gewoon wachten tot het zover is.
Ik ga een tukkie doen, over 6 uur weer op
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 16:56 schreef indahnesia.com het volgende:
ben inmiddels op de plek van bestemming. Wachten dus
Maar vaak sta je wel veilig buiten de gevarenzones.. Toch?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 18:50 schreef StateOfMind het volgende:
Gevarenzones zeggen niet alles, kijk maar naar die Discovery docu van een tijd terug, over de uitbarsting van de Mt. St.Helen.
Daar waren ook slachtoffers gevallen die zich ruim buiten de gevarenzones bevonden.
Moaa meestal wel, en anders zien we wel een berichtje op de FP verschijnenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 19:03 schreef Bakakame het volgende:
[..]
Maar vaak sta je wel veilig buiten de gevarenzones.. Toch?![]()
uiteraard zeggen die niet alles, maar wel iets. Dat moet dan maar voldoende zijn.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 18:50 schreef StateOfMind het volgende:
Gevarenzones zeggen niet alles, kijk maar naar die Discovery docu van een tijd terug, over de uitbarsting van de Mt. St.Helen.
Daar waren ook slachtoffers gevallen die zich ruim buiten de gevarenzones bevonden.
Heb je foto's kunnen maken?quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:33 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
uiteraard zeggen die niet alles, maar wel iets. Dat moet dan maar voldoende zijn.
heb wat foto's inmiddels.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:44 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Heb je foto's kunnen maken?
Hij is nog niet uitgebarsten toch?
Klopt, de Kelud laat pas merken dat ie wil gaan uitbarsten op het moment dat het begint. De aanloop is vooral 'meten is weten', en geen uiterlijke veranderingen die iedereen duidelijk kan zien (helaas...)quote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:56 schreef kahaarin het volgende:
Dat zegt toch niet veel bij Kelud? [afbeelding]
Soputan doet wel zijn best:
[afbeelding]
Ik had meegekregen dat het ding 'at the point of no return' waas, hoe lang duurt het dan nog voor het echt gaat gebeuren en wie heeft dat beweerd?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 16:09 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Klopt, de Kelud laat pas merken dat ie wil gaan uitbarsten op het moment dat het begint. De aanloop is vooral 'meten is weten', en geen uiterlijke veranderingen die iedereen duidelijk kan zien (helaas...)
Voor het gros van de mensen en de regering wel ja, die 'ambtenaren' die het geld hebben zullen het niet met je eens zijn.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 16:32 schreef indahnesia.com het volgende:
Tja, geen idee hoe lang het gaat duren. Niemand niet hier naar het schijnt. De informatieposten staan allemaal op actief, maar ze kijken allemaal voetbal en de radiozenders staan in een hoekje te nietsen, omdat er niets gebeurd
Vals gerucht? Nee, dat geloof ik niet. Ze leggen nu een halve economie stil voor die berg. Dat kost te veel, meer dan het op zou leveren in ieder geval.
Precies, 1 zo'n vulkaan verzorgt meer smog dan een middelgrote stad!quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 14:37 schreef indahnesia.com het volgende:
GroenLinks, doe HIER eens wat aan
Nee hoor,quote:
http://buitenland.nieuws.(...)_Kelud_te_vertrekkenquote:buitenland
Dinsdag 30 oktober 2007 - laatste update: 13:11 uur
Politie dwingt omwonenden Kelud te vertrekken
Uitgegeven op vrijdag 19 oktober 2007 om 09:44:25
(Novum/AP) - Gewapende agenten hebben tienduizenden omwonenden van de vulkaan Kelud op het Indonesische eiland Java vrijdag gedwongen hun huizen te verlaten, omdat de vulkaan elk moment kan uitbarsten. Van de autoriteiten moeten 116.000 mensen elders worden ondergebracht. De Verenigde Naties treffen voorbereidingen voor een hulpoperatie.
"Als we ze niet dwingen, in dit geval met vertoon van wapens, verroeren de dorpelingen zich niet, hoewel we ze meer dan eens hebben gewaarschuwd voor het gevaar", zei politiechef Tjuk Basuki. Eerder deze week werden bewoners van het gebied rond de vulkaan ook al onder dwang geëvacueerd, maar velen van hen keerden al snel weer terug naar huis om voor hun vee en gewassen te zorgen.
De vulkaan rommelt al weken en dinsdag werd de hoogste alarmfase van kracht. De ruim 1.700 meter hoge Kelud is een van de actiefste vulkanen van Indonesië. De laatste uitbarsting was in 1990. In 1919 werden bij een uitbarsting honderden dorpen verwoest en kwamen meer dan vijfduizend mensen om het leven.
Klinkt alsof hij elk moment uit kan barsten ja!quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 13:15 schreef kahaarin het volgende:
Indahnesia, weet je hier iets over?
Een update van zonet, de mensen worden nu gedwongen om weg te gaan?
[..]
http://buitenland.nieuws.(...)_Kelud_te_vertrekken
Zijn er nieuwe berichten over de status van deze vulkaan?
Ze werden eerder al gedwongen, maar de meeste evacuees zijn alweer een week terug, 2 weken op kamp is toch wel erg lang.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 13:15 schreef kahaarin het volgende:
Indahnesia, weet je hier iets over?
Een update van zonet, de mensen worden nu gedwongen om weg te gaan?
[..]
http://buitenland.nieuws.(...)_Kelud_te_vertrekken
Zijn er nieuwe berichten over de status van deze vulkaan?
het kratermeer is vanochtend weer warmer geworden iig.. dus dikke kans dat het er toch van komt zeer binnenkort.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 13:56 schreef Bakakame het volgende:
[..]
Klinkt alsof hij elk moment uit kan barsten ja! [afbeelding]
Tja, daar kan ik dan weer niets aan doen, nieuws.nl heeft meestal alleen de laatste nieuwtjes in beeld, als ze dan zinloos gaan editen weet ik het ook niet meer!quote:Op woensdag 31 oktober 2007 09:12 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ze werden eerder al gedwongen, maar de meeste evacuees zijn alweer een week terug, 2 weken op kamp is toch wel erg lang.
Ik denk dat het bericht per ongeluk ge-update is
Dat scheelt dan weer.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:46 schreef indahnesia.com het volgende:
Dante's Peak ja.. ik ken het... Je mag niet in het meer komen, dus als er gekookte mensen in drijven is het hun eigen schuld geweest. Overigens is 40 graden nog aangenaam warm geloof ik. Er borrelt wel gas omhoog zag ik gisterenavond op tv.
Zo, het is wel raak zeg, nog verdere berichten over slachtoffers en de schade?quote:Op donderdag 1 november 2007 10:25 schreef indahnesia.com het volgende:
Even geleden is de Semeru vulkaan uitgebarsten met een knal die tot op 1 kilometer afstand te horen was. Nieuws is net binnen.
Minder bevolkt gebied en kleinere vulkaan dan?quote:Op donderdag 1 november 2007 11:12 schreef indahnesia.com het volgende:
Geen slachtoffers en schade voor zover bekend. Het zal ook wel meevallen daar hoor.
Ik denk wel dat de uitbarstingen verband met elkaar hebben. ik zie het als een soort onrustigheid in de 'lavaoceaan' onder het aardoppervlakquote:Op donderdag 1 november 2007 11:30 schreef indahnesia.com het volgende:
gewoon toevallige samenloop van omstandigheden vooralsnog. Helaas is de mens nog niet zo ver om het een aan het ander te linken qua vulkanologie en aardbevingen.
jah, die laatste zin daar is volgens mij iedereen het wel over eens. Echter die eerste kan nog altijd niet aangetoond worden, hoewel het naar mijn mening ook zo is. Alleen naar twee Fokkers zal de rest van de wereld niet luisteren vermoed ik zoquote:Op donderdag 1 november 2007 11:41 schreef Tokamak het volgende:
[..]
Ik denk wel dat de uitbarstingen verband met elkaar hebben. ik zie het als een soort onrustigheid in de 'lavaoceaan' onder het aardoppervlak
Okay, bedankt allebei, dus toeval tot het tegendeel is bewezen echter er zijn gefundeerde meningen die het tegendeel vermoeden.quote:Op donderdag 1 november 2007 11:57 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
jah, die laatste zin daar is volgens mij iedereen het wel over eens. Echter die eerste kan nog altijd niet aangetoond worden, hoewel het naar mijn mening ook zo is. Alleen naar twee Fokkers zal de rest van de wereld niet luisteren vermoed ik zo
precies jaquote:Op donderdag 1 november 2007 13:42 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Okay, bedankt allebei, dus toeval tot het tegendeel is bewezen echter er zijn gefundeerde meningen die het tegendeel vermoeden. [afbeelding]
Is dat een indicatie voor de kracht van de uitbarsting?quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:18 schreef indahnesia.com het volgende:
tering, het kratermeer is warmer dan in de uren voor de vorige uitbarsting van 1990.
* indahnesia.com checkt nog even of alles in de rugzak zit
niet van bovenaf; dat kan wel, maar is uren rijden en klimmen extra, en tevens in de gevarenzone. De foto's zijn gewoon op grond-niveau gemaakt, waarvan enkele op een dam op redelijke afstand (buiten de gevarenzone), daar wil ik heen inderdaad. Is ook nog eens het makkelijkst rijden.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:51 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Is dat een indicatie voor de kracht van de uitbarsting?
Je had in je fotoreportage een paar foto's van Kelud een beetje van boveaf leek wel, ga je daar ook weer heen? Het lijkt me erg mooi om daar beelden van te zien.
*Mompelt iets over voorzichtig zijn en vooral binnen de veilige zones blijven.*
Deze bedoel ik:quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:19 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
niet van bovenaf; dat kan wel, maar is uren rijden en klimmen extra, en tevens in de gevarenzone. De foto's zijn gewoon op grond-niveau gemaakt, waarvan enkele op een dam op redelijke afstand (buiten de gevarenzone), daar wil ik heen inderdaad. Is ook nog eens het makkelijkst rijden.
De uitbarsting zou krachtiger kunnen zijn dan die van 1990. Vraag me niet hoe krachtig die was
ja, die foto's zijn vanaf een dam genomen. Tussen de dam en de vulkaan ligt inderdaad een laagvlakte.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:30 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Deze bedoel ik:
http://indonesiepagina.nl(...)chting_de_bergen.php
Het lijkt of er een dal zit voor de bergen en dat je zelf op iets van een verhoging staat, ik kan me vergissen hoor! [afbeelding]
En ik zal niet vragen hoe krachtig die was, ik heb op wiki de vulkaan opgezocht en de cijfertjes spreken voor zich, wat een monster! [afbeelding]
Dan was mijn gevoel bij die foto toch goed.quote:Op vrijdag 2 november 2007 11:44 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ja, die foto's zijn vanaf een dam genomen. Tussen de dam en de vulkaan ligt inderdaad een laagvlakte.Maar die dam zelf is maar een meter of 8 hoog, dus niet schrikbarend of zo.
Het is in ieder geval het beste uitzicht wat ik die dag heb kunnen vinden, en volgens mij kan het niet veel beter op die afstand.quote:Op vrijdag 2 november 2007 13:06 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dan was mijn gevoel bij die foto toch goed.
Iig net hoog genoeg om een mooi uitzicht te verzorgen.
Ik zal eens neuzen op die link die je net hebt gepost. [afbeelding]
(Als je een spatie tussen de haakjes en de link zet, voor en achter de link, dat kun je erop klikken, nu moet je knippen en plakken.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |