abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 juni 2006 @ 17:57:13 #101
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_39328157
Hmm, ik heb dus een keer zo'n reisbox gezocht bij de dierenwinkel en die vond ik te klein voor 2 caafjes. Maar goed, zullen ook wel voor 1 caaf bedoeld zijn dan
Wat voor iets heb jij bij de xenos gehaald dan? Gewoon een bak die je zelf tot reisbox hebt omgetoverd? Misschien neem ik google dan wel mee Doen meer mensen dat? de caaf meenemen in zo'n reisbox naar zo'n show?
En ik zal het onthouden...saskia. Zeg het tegen die tijd nog maar eens in een caviatopic, dan kom ik wel ff gedag zeggen met Google
To infinity…and beyond!
pi_39328937
Het lijkt mij toch ook wel heel erg leuk om naar die caviashow te gaan. Ik las in dat krantenartikel dat er ook aan de kids gedacht werd dus hij kan mooi mee.
Ik denk niet, dat ik een cavia meeneem. Ook al zou Buzz een hele goede kans maken om tot winnaar van de knuffelcavia's gekozen te worden
pi_39330184
Even gegoogled, dit type boxen heb ik (maar bij mij zijn de deksels ook transparant):

Zo'n type box dus op een redelijke maat (ik denk zo'n 40x25 ofzo), daar kunnen een of twee cavia's in. Maar meestal geldt dat je, als je niet constant toezicht kunt houden, cavia's beter individueel kunt vervoeren. Cavia's kunnen (bij warm weer of lange autoritten) ook op elkaar gaan liggen en daarmee de ander laten stikken. De kans dat het gebeurd is klein, aar je voorkomt het door ze apart te vervoeren. Als je gewoon naar de DA gaat samen met iemand en je houdt de diertjes in de box op schoot kan het niet veel kwaad, dat doe ik ook veel.

Voor de knuffelkeuring moet je je altijd vooraf aanmelden op ECC-shows. Je kunt dan dus met je cavia komen. De éénnalaatste ECC-show had speciale showkooien staan voor de diertjes, de laatste show hadden ze er de voorkeur aan gegeven om zelf je cavia van huisvesting te voorzien (dus dan kun je beter een grotere kooi meenemen aangezien ze er de hele dag staan, en jahoor, dat doen meer mensen).

Een knuffelkeuring is heel erg leuk voor liefhebbers. Je cavia wordt beoordeeld op diverse punten, zoals korte nagels, heldere ogen, schone neus, schone vacht, leuk kapsel, babe/hunk-gehalte, leuke geluidjes tijdens de keuring en dat soort dingen (dit kan per keuring afwijken omdat het natuurlijk niet officieel is en er geen richtlijnen zijn zoals bij rascavia's in een rassenkeuring)
I had a signature once. It was awful.
pi_39330259
Hmm ik zag toevallig net dat ze in de dierenwinkel hier speciale "knaagdiertransportkoffers" hebben.
Voor 4,95 dus.
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39330898
Ik ga proberen om een foto te plaatsen... Excuses alvast als het niet lukt!!

[ Bericht 15% gewijzigd door Maddy_K op 28-06-2006 19:56:46 ]
pi_39330960
pi_39331002
haal de spaties eens weg?
pi_39331119

gewoon even edit klikken.. dan kun je zien wat ik veranderd heb
rechts klikken op het plaatje.. properties/eigenschappen en dan daar het exacte adres kopieren.

[ Bericht 59% gewijzigd door Uhmmie op 28-06-2006 20:06:15 ]
pi_39331142
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 19:55 schreef zoeperzazke het volgende:
haal de spaties eens weg?
Geprobeerd maar dus niet gelukt. Waren mijn foto's te groot? Misschien is dat het probleem.
pi_39331373
pi_39331382
pi_39331562
pi_39331587
Goesso!

liefjes hoor!
jobensaskia.nl
pi_39331632
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:16 schreef Uhmmie het volgende:
Goesso!

liefjes hoor!
Bedankt voor de uitleg!
pi_39331677
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:17 schreef Maddy_K het volgende:

[..]

Bedankt voor de uitleg!
geen dank

Nouja.. hooguit als dank maar veel lieve fotoos plaatsen dan he
jobensaskia.nl
pi_39331998
Nog eentje dan, van vanmiddag buiten.

(Nu weet ik hoe het moet, somebody stop me!)
pi_39336355
Je moet geen vitamine C druppels in het drinkwater doen. Deze helpen niet: binnen een half uur is het meeste vitamine C vervlogen en hou je vervuild drinkwater over. Daarbij heb je geen idee hoeveel ze drinken (veel groenvoer is weinig drinken) en weet je dus totaal niet wat ze binnen krijgen. Beter kun je de vitamine C tabletjes van Roter kopen, met citroensmaak, ook voor mensen. Een cavia mag 1 pilletje per dag, dat voldoet ruim aan de behoefte. Het teveel plassen ze uit. De eerste paar dagen, soms de eerste 2 a 3 weken, kan het wat vechten zijn om het erin te krijgen, maar op den duur lusten eigenlijk alle cavia's het, hier zijn ze er allemaal gek op!
pi_39339047
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:28 schreef zoeperzazke het volgende:
De eerste paar dagen, soms de eerste 2 a 3 weken, kan het wat vechten zijn om het erin te krijgen, maar op den duur lusten eigenlijk alle cavia's het, hier zijn ze er allemaal gek op!
Vanaf de eerste dag vraten ze bijna mn hand eraf..
Gulzige cavia's / vuilnisbakjes
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  donderdag 29 juni 2006 @ 14:58:42 #119
11458 ivetje
pi_39355902
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:28 schreef zoeperzazke het volgende:
De eerste paar dagen, soms de eerste 2 a 3 weken, kan het wat vechten zijn om het erin te krijgen, maar op den duur lusten eigenlijk alle cavia's het, hier zijn ze er allemaal gek op!
Google at hem meteen op, en eigenlijk wilde Tinus dan ook omdat hij zich anders achtergesteld voelt maar hij lustte het niet Toen maar even vastgepakt en in z'n mondje gestopt en mondje even dichtgehouden. Na een paar keer at ook hij ze gewoon en nu staan ze altijd meteen te kijken met z'n tweeën als ze het bakje horen rammelen
To infinity…and beyond!
pi_39366200
Zoep, hoe gaat het met Iwi? Geneest de wond nog steeds goed? Ik ga morgen die Roter vitaminepilletjes halen.

Vandaag met Buzz naar de DA gegaan. Hij heeft haar nageltjes geknipt. Wel zei hij, dat ze erg veel eelt op haar pootjes had (was mij ook al opgevallen). Ik weet natuurlijk niet, waar ze vroeger altijd op gelopen heeft. Ze heeft zich keurig netjes gedragen en ik heb het idee dat ze een stuk makkelijker loopt.

Ze zijn nu samen het gras aan het maaien hier.
pi_39368165
Eelt is iets raars bij cavia's. Het zit altijd enkel op de voorpootjes en het is heel gek: de ene caaf heeft het wel, de andere niet. Bij mij hebben alleen Iwi (dierenwinkelcaaf) en Qwerty (raszuivere, zorgvuldig gefokte caaf) het. Afkomst heeft er dus weinig mee te doen. Ondergrond ook niet, want dan zouden ze het allemaal moeten hebben. Eelt zegt dus niets over de leefomstandigheden, maar gewoon om aanleg of niet, denk ik...

Iwi gaat goed. De wond geneest denk ik goed, als is hij wel wat hard en bobbelig. Ik vind het moeilijk om goed te oordelen.
Helaas heb ik ook minder nieuws: ik liet Iwi daarnet aan Ibi snuffelen en HAP, Ibi werd weer weggehapt. In dat pzicht heeft de sterilisatie dus helaas niets bijgedragen aan het toekomstige groepsverband...
pi_39371836
Wat vervelend dat Iwi nog steeds zo bitchy kan doen! Misschien heeft ze nog pijn van de operatie? Ik hoop het, misschien gaat het over een paar dagen wel beter...

Zoep, jij weet nogal veel van cavia's. Heb ik nog een vraagje aan je: Hoeveel gras mogen caafjes eigenlijk eten? Met dit weer zet ik die 2 van ons gerust een paar uur op het grasveld en dan zijn ze constant aan het grazen. Dat kan toch geen kwaad? Ze hebben geen diarree of zo.
pi_39373270
Eigenlijk geld dit voor al het nieuwe voedsel, en dan met name groen en dus ook gras.

Zolang je het opbouwt, gaat het goed. Zodra het lekker weer wordt knip ik altijd eerst was gras en geef ik het aan de caafs (oppassen met jong gras, dat schijnt te eiwitrijk te zijn, mogen ze niet té veel van in 1 keer). Ze krijgen steeds meer. Dan mogen ze een uurtje op het gras, dan twee uurtjes, en dan een hele middag. Zolang je het allemaal netjes opbouwt en niet zomaar na een jaar geen gras onbeperkt op het gras zet, kunnen ze darmproblemen krijgen. Als je het geleidelijk doet gaat het goed en kun je ze inderdaad heerlijk buiten laten zitten. uiteraard in de schaduw.

Verder geld het advies bij langere tijden op het gras, dat je ze echt een drinkflesje of drinkbakje moet geven. hardvoer en hooi kunnen ze wel een middagje zonder, maar drinken is echt nodig. Eventueel kun je ook komkommer wegleggen. Fruit is uit den boze, dat is zoet en trekt ongedierte aan die heel erg soms een cavia kunnen steken. Een cavia die gestoken is door bv een wesp is eigenlijk ten dode opgeschreven, maar een wesp zal niet zomaar steken (dan moet de cavia erg vervelend doen, ze moeten bijvoorbeeld samen heel koppig in 1 klein nachthokje willen duiken, zoiets).
pi_39442869
Vandaag was het caviadag in Zeddam. Het was er best druk, ondanks dat veel mensen (echt héél veel mensen) hadden afgezegd vanwege de hitte.
De hitte viel uiteindelijk best mee, het was er niet warmer dan in menigeen ander caviaverblijf.

Vandaag was dus ook de dag dat ik Onyx en ovide weer zag! Deze twee mannen waren twee weken uit logeren bij Joyce, de fokster van Jewel, Owen en Qwerty, omdat Onyx nog dringend een stilzitcursus nodighad Joyce had ze dus meegenomen naar de show voor mij. Al snel was Onyx aan de beurt voor de keuring. Hij werd gekeurd door Mady, de ene helft van Combinatie Maja

Eerst werd hij even netjes geborsteld.

Dat ziet er best netjes uit zo!

Op deze foto voelt Mady aan het begin van de haren, om te voelen wat voor stuctuur het haar heeft en of het een goede inplant heeft.

Hier bekijkt ze zijn bakkebaarden, en Onyx snuffelt zoals gewoonlijk weer aan alles wat aan zijn neus voorbij komt.

Ook wordt zijn buikje bekeken. Daar wordt gecontroleerd hoe de kleur is en of ook daar de beharing een mooie inplant heeft. Let overigens ook op de donkere vlek linksonder op de foto: Onyx was de eerste cavia die dag die een plas op de tafel van de keurmeester deed. Waar blijven zijn manieren...

Tot slot wordt er hie rnog even gekeken naar het totaalplaatje: de beharing in het algemeen, de kleurverdeling en de verzorging.

En zo was Onyx dus gekeurd! Zijn uiteindelijke briefje:

ZG bouw & type
ZG grootte
ZG haarinplant G op sleep ZG structuur
ZG kop ZG ogen F oren
G pony bakkebaard mogen wat meer ontwikkelt
G buikbeharing
ZG lengte lichaamsbeharing en sleep voor leeftijd, pony had iets voller gemogen
F kleurverdeling
ZG conditie en verzorging

Eindpredikaat: ZG

(even op een rijtje: DIS (gediskwalificeerd), NE (niet erkend), O (onvoldoende), M (matig), V (voldoende) G (goed) ZG (zeer goed) F (fraai) U (uitmuntend, wordt zelden behaald)

Ik ben dus heel erg tevreden! Alleen zijn pony en bakkebaarden zijn niet vol genoeg, dat is jammer, maar ach... voor mij is Onyx toch vooral een knuffelcavia en daar verdient ie wél een dikke U voor

Leuk was dat aan het einde van de dag bleek dat Onyx de beste peruvian van de show was. Tsja, dat was niet zo heel gek, aangezien Onyx de enige was die dat ras was komen vertegenwoordigen, hehe... Maar ik heb nu wél een mooie oorkonde voor hem!! *trots*
pi_39443767
Onyx

Goed gedaan Zoep en Onyx!

Wat een supermooie cavia. Ik hou wel van die Peruviaanse caafjes, echt heel mooi.

[ Bericht 3% gewijzigd door Maddy_K op 02-07-2006 12:03:35 ]
  zondag 2 juli 2006 @ 11:35:33 #126
62419 CherryLips
chocoholic
pi_39444810
ze hadden vrijdag bij de asielvijfdaagse ook een cavia, dat was zo'n dotje, ik had hem 't liefst gelijk opgehaald
Tap tap tap
pi_39447006
Ik ken het, CherryLips... Op een caviaforum (red label) zit nu een stelletje die samen een cavia hebben overgenomen van iemand uit de straat. De cavia is 8 jaar oud en zwaar verwaarloosd: woog slecht 680 gram. Hij leek nog een beetje een dikke kont te hebben, maar dat bleek een abces ter grootte van een kleine appel te zijn. Ze konden zelfs nauwelijks zijn geslacht bepalen omdat door zware ondervoeding zijn balletjes compleet verschrompeld waren. Zijn kont was nauwelijks te herkennen omdat deze onder eengrote plakkaat poep zat. De nagels waren een lang, krullerig hompje geworden. De vacht was dof en vies.
Inmiddels zit hij al twee weken bij zijn nieuwe baasje en het gaat goed met hem. Hij had aan beide kanten een oogontsteking, die is al verminderd. Het abces op zijn kont is schoon, eigenlijk moeten ze hem opereren, maar dat overleeft hij niet meer, dus dat blijft behelpen. Hij is ook aangekomen en hij legt eindelijk normale keutels.

Van zulke verhalen breekt je hard gewoon, dat mensen zoiets een cavia aandoen, en dat die beesten dan nog 8 jaar worden... Ik hoop dat deze cavia echt nog een jaartje ofzo mee mag, en daarin heeeel veel liefde mag kennen die hij in het begin van zijn leventje nooit gehad mag hebben...
Zo ziet deze arme caaf er nu uit, al heel wat gelukkiger en vitaler dan toen hij net binnenkwam:
(het natte onder zijn oogjes is van de zalf)

zondag 2 juli 2006 @ 13:32:10 #128
62419 CherryLips
chocoholic
pi_39447532
awww en het is zo'n mooierd!
echt sneu hopelijk krijgt hij een mooi pensioentje dat hij verdient.
Tap tap tap
pi_39447661
OMG 680 gram voor een volwassen beertje!?!? Hoezo ondergewicht?? Zielig hoor! Daar kan ik me nou zo kwaad om maken, dat mensen zo met hun caafjes omgaan.
Hopelijk heeft hij nog een paar mooie jaren voor de boeg. Mooi toch ook, dat iemand zo'n gepensioneerd diertje nog een 2e kans geeft. Caafjes kunnen toch wel 9 jaar worden.
Dat iemand het ook zo ver laat komen. Als je je caafje nou echt zó beu bent, breng hem dan naar iemand die er wel blij mee is. Zo ben ik ook aan Buzz en Woody gekomen.
pi_39447714
quote:
Op zondag 2 juli 2006 13:37 schreef Maddy_K het volgende:
OMG 680 gram voor een volwassen beertje!?!? Hoezo ondergewicht?? Zielig hoor! Daar kan ik me nou zo kwaad om maken, dat mensen zo met hun caafjes omgaan.
Hopelijk heeft hij nog een paar mooie jaren voor de boeg. Mooi toch ook, dat iemand zo'n gepensioneerd diertje nog een 2e kans geeft. Caafjes kunnen toch wel 9 jaar worden.
Dat iemand het ook zo ver laat komen. Als je je caafje nou echt zó beu bent, zoek dan iemand die er wel blij mee is. Zo ben ik ook aan Buzz en Woody gekomen.
  zondag 2 juli 2006 @ 13:41:35 #131
62419 CherryLips
chocoholic
pi_39447736
ik denk dat je de aflevering van de vijfdaagse nog op uitzendinggemist.nl kunt bekijken.
het was echt een lieverd
Tap tap tap
pi_39447780
Duh, zit ik mezelf te quoten!!
Ik moet daar echt niet naar kijken hoor, naar zo'n asielvijfdaagse. Ik vind dat altijd zo zielig. Ik heb er trouwens nog nooit van gehoord, maar ik neem aan dat ze daar asieldieren onder de aandacht brengen of zo? Ik heb ook wel eens een oudere caaf uit het asiel gehaald. Charlie. Zat helemaal onder het schurft maar was wel superlief!!
  zondag 2 juli 2006 @ 13:46:05 #133
62419 CherryLips
chocoholic
pi_39447826
ja, allemaal hondjes en katten uit het asiel, zo zielig
maar die cavia was met nog wat cavia's en konijntjes in een weiland gevonden, en sommigen moesten ingeslapen worden
Tap tap tap
pi_39448399
wat zielig! Ik snap nog steeds niet dat er mensen zijn die zoiets kunnen doen.
Ik heb zelf altijd een zwak voor caafjes gehad, ik weet ook niet waarom. Konijnen en zo zijn ook wel leuk, maar toch niet zo leuk als caafjes
pi_39453710
Vandaag heb ik nog een aantal foto's gemaakt van onze cavia's. Langs onze trap hangen alle caafs individueel afgedrukt in een lijstje, maar ook zijn er groepsfoto's, en hangt er ook een foto van Jewel en Ben (de beer die haar gedekt heeft), Jewel en Owen (dit wordt nu een foto van jewel, Owen en Onyx), Onyx en Ovide... Het werd tijd om wat foto's te vervangen. Bij deze:

Owen:

Owen (deze laten we afdrukken):

Jewel en Owen:

Drie cavia's op een rij: boven Owen, midden Jewel, onder Onyx

Deze komt op de plek van Jewel en Owen te hangen, aangezien er nu een generatie bij is: Onyx, Jewel en Owen (en ja, dat koste weer eens wat moeite, aangezien Owen de hele tijd heftig zat te klappertanden en Onyx jewel erg lekker vond ruiken en intussen ook nog eens ruzie zocht met Owen... Vandaar dat arme Jewel niet zó happy kijkt :wink: )

Onyx:

Dit wordt de afdruk van Onyx:

Op deze foto kun je goed zien dat zijn sleep wel erg mooi is, maar het haar aan de zijkanten wat achterblijft qua lengte, helaas.

Qwerty!

De afdruk van Qwerty:

En tot slot onze liefste Ibi.

Deze foto laten we weer afdrukken.

pi_39456444
Hele mooie foto's zeg
  zondag 2 juli 2006 @ 20:33:36 #137
62419 CherryLips
chocoholic
pi_39456763
qwerty
zo eentje wil ik ook
Tap tap tap
pi_39456886
quote:
Op zondag 2 juli 2006 20:33 schreef CherryLips het volgende:
qwerty
zo eentje wil ik ook
even www.twestendorp.nl in de gaten houden, of de fokster (Joyce) even een mail sturen wanneer ze weer ammi's te koop heeft
pi_39457009
Sas je caven zijn geweldig!!!! En ik ben vereerd dat ik de meeste in het echt heb mogen knuffelen Qua knuffelgehalte vond ik Ibi de absolute winnares
  zondag 2 juli 2006 @ 21:02:31 #140
146644 pertoef
tjief tjaf
pi_39457563
Ze zijn inderdaad wel superschattig..

ik ben ook zo verliefd op de mijne..

zijn lipje

cavia's zijn toch zooo schattig..
Goodnight, you princes of Maine, you kings of New England..
pi_39462829

Hallo, is daar iemand die mij eten kan geven?

Eteeeeen!
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  maandag 3 juli 2006 @ 17:24:13 #142
62419 CherryLips
chocoholic
pi_39479189
ik was vanochtend even in de dierenwinkel, en daar hadden ze 2 jonge caafjes een bonte borstel en een zwarte met een kruintje, en die had een bruin streepje op z'n kont. ik was helemaal verliefd, zoals ze piepend en knorrend rond sprongen
Niet dat ik m'n hamsters nu 'doodkijk' ofzo, m'n Frits en Bram zijn kei-lief, beetje jammer dat Frits bijt en Bram niet tam is vanwege stomme vorige baasjes, maar ik had die 2 caafjes zo mee willen nemen
Wat wel het stomme is, is dat de allergrootste kooi die ze hadden goedkoper was dan de kleine
Tap tap tap
pi_39480728
Ik vind het zo zielig met die warmte,m'n cavia's liggen heel de dag nok-out (net zoals ik zelf trouwens)ben telkens bang dat er een dood gaat door de hitte!
Ze moesten nodig gewassen worden nou ja Babs en Annie dan,denk mischien geeft het wat verkoeling dus heb Beppie ook maar gedaan! Vooral Babs vind het heelijk!

Hoe lang duurd het trouwens voordat ze een volledig lang kapsel hebben,Babs is nu ruim een jaar maar het lijkt wel of alleen haar haar achter groeit.
01-08-2008
pi_39480877
Als het een raszuiver dier is, hebben ze met een maand of 4 een kapsel dat tot de grond komt. Is het dier niet raszuiver kan het best zijn dat het haar aan de voorkant zijn 'eindlengte' al bereikt heeft, doordat er bijvoorbeeld vaak een langharige cavia aan een kortharige cavia is verpaard, waardoor je vreemde 'tussenlengtes' krijgt. Ook kan het zijn dat de kooigenootjes langer haar niet mooi vinden en de cavia steeds keurig 'in model' knagen
  maandag 3 juli 2006 @ 18:39:04 #145
11458 ivetje
pi_39480926
Zitten ze nou in een gewone wastafel in de badkamer? Pas je dan wel op dat ze er niet uit springen? Die van mij jumpen al uit de wasbak in de keuken, vandaar dat ik ze daar doe dan staan ze iig op het aanrecht ipv ernaast op de grond te liggen
To infinity…and beyond!
pi_39481849
Ja ik pas wel op hoor,maar ze jumpen er eigenlijk nooit uit,geloof dat ze het veel te lekker vinden.Normaal gaan ze ook 1 voor 1 maar wilde ze op de foto ff met z'n 3e bij elkaar maar daar was de bak toch iets te klein voor
01-08-2008
  maandag 3 juli 2006 @ 19:16:02 #147
11458 ivetje
pi_39481943
LOL, die van mij zijn er dus nooit zo dol op eigenlijk. Google is zelfs ooit van de ene wasbak in de andere gesprongen in de keuken...hij had alleen niet door dat in die andere nogal heet afwaswater zat Hij was er snel genoeg uit iig...is allemaal goedgekomen hoor. Geen trauma's aan overgehouden volgens mij
To infinity…and beyond!
pi_39483236
quote:
Op maandag 3 juli 2006 19:16 schreef ivetje het volgende:
LOL, die van mij zijn er dus nooit zo dol op eigenlijk. Google is zelfs ooit van de ene wasbak in de andere gesprongen in de keuken...hij had alleen niet door dat in die andere nogal heet afwaswater zat Hij was er snel genoeg uit iig...is allemaal goedgekomen hoor. Geen trauma's aan overgehouden volgens mij
En, glom hij mooi?

Overigens is afwasmiddel wel een ideaal trucje om de vetklier mee schoon te schrobben, als de cavia's daar last van hebben.
  maandag 3 juli 2006 @ 20:37:27 #149
11458 ivetje
pi_39484543
quote:
Op maandag 3 juli 2006 20:02 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

En, glom hij mooi?

Overigens is afwasmiddel wel een ideaal trucje om de vetklier mee schoon te schrobben, als de cavia's daar last van hebben.
Hij was wel schoon ja Hij vond het zelf alleen echt niet leuk, want hij rende over het aanrecht zo ver mogelijk van de wasbak vandaan Maar ja, probeer maar eens een natte, glibberige cavia te pakken die over de rand springt...vond het wel zielig voor em hoor. Hij is daarna ook lekker afgedroogd en geknuffeld
To infinity…and beyond!
pi_39485189
Ja, ik weet er alles van... Ik doe ook ecth maar 1 cavia tegelijkertijd en ik hou constant 1 hand op het dier, maar als ze echt wegglippen... Mijn cavia's proberen vaak ook als ik mijn arm uitsteek om over mijn arm omhoog te klimmen. Fijn, met die heerlijk scherpe nageltjes van ze
  maandag 3 juli 2006 @ 21:06:27 #151
62419 CherryLips
chocoholic
pi_39485629
Ik deed ze vroeger in een emmertje op de grond in bad Maar ze wilden bijna nooit ontsnappen. Ze hielden hun voorpootjes over de rand en stonden dan zo rechtop in de emmer Dan werden hun koppies ook niet nat, want dat mocht niet van de DA. Ze hadden wurmpjes in hun vachtje zitten, geen idee maar wat het was, maar z moesten alledrie in bad. En dan stonden daar drie emmers met cavia's op een rijtje
Tap tap tap
pi_39504298
Nu was ik mijn cavia's bijna nooit. Kookai heb ik al ruim een jaar en die heb ik nog nooit gewassen.

Maar mijn vorige caaf had regelmatig diarree (de dierenarts kon hier niets aan doen, behalve speciaal voer geven).

Iig waste ik mijn caaf in de gootsteen. Laagje lauw water erin, caaf erin, beetje babyshampoo en je hebt een schone zijdezachte caaf.

Ik heb ze soms ook in het bad gewassen (uiteraard het bad daarna goed schoongemaakt) de kans om te ontsnappen is minimaal.
pi_39507550
Als je nu nog eens een cavia met diarree hebt, moet je gastro bestellen via www.knoevel.nl . Uitstekende kruidentabletten die echt binnen een paar uur helpen, is mijn ervaring.

Hoe gaat het trouwens deze dagen met al jullie caafs? Houden ze het een beetje vol?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 15:06:31 #154
11458 ivetje
pi_39507680
Die van mij zuipen zich te pletter aan water, of de fles is lek Verder hebben ze er niet zo heel veel ast van volgens mij. Ze liggen een beetje lam te zijn, maar da's nix nieuws hier in huis. Het hooi wordt alleen niet zo snel opgegeten deze dagen, dat valt me wel op
To infinity…and beyond!
pi_39509825
Die van mij hebben echt nergens geen fut voor,ze liggen maar een beetje en eten erg weinig.Zelfs de Andijvie die ik er een uur geleden heb ingegooid is nog niet op.Gooi er maar kleine beetjes eten in anders kan ik het toch telkens weg gooien.
01-08-2008
pi_39510214
Die van mij liggen helemaal uitgestrekt in hun kooi. Aan het eind van de middag zet ik ze lekker op het grasveld (in de schaduw!), en dan bewegen ze gelukkig wel. Ze eten ook erg weinig, gelukkig drinken ze wel heel veel.
Onze Russische dwerghamster lag vanmorgen voor dood in zijn kooi. Dus ik mijn zoontje al geroepen en gezegd dat hij overleden was. Zo lag hij ook echt! En na een paar minuutjes komt hij rustig overeind en gaat wat door zijn kooi wandelen.
pi_39510508
CherryLips, dit is je kans:

Zojuist gered uit de Groenrijk. Het was er zó kókend heet, De kleinste van de twee lag zo te puffen en was zo slap dat ik dacht dat ze eraan onderdoor zou gaan als ik niks deed... Het is tegen mijn principes, maar ik kon ze gewoon niet laten zitten. Ik kan ze zelf alleen niet houden, dus zet ik ze ook weer te koop. Maar ze gaan pas over op zijn vroegst twee weken weg, als ik zeker weet dat ze het goed doen en lekker groeien.

Ik stel julie voor: Daisy.

Daisy zal nu tussen de 6 en de 8 weken oud zijn en weegt 380 gram. Ze is een driekleur met wit, rood en zwart.

Dan de kleinste van het stel: Minnie.

Minnie is een kleine dame van 320 gram. Ze voelt erg magertjes. Ik weet niet of het een zusje is van Daisy, en of ze dus dezelfde leeftijd heeft. Gezien haar magerheid (die ze verbergt achter haar weelderige haardos) schat ik haar wel rond de 6 weken.

Beide dames verkeren in redelijke staat. Ze hebben geen duidelijke schurft of schimmelplekken, alleen wat schrale en harde plekjes op de oren. Er bestaat nog een kans dat de dames zwanger zijn: hou daar eventueel rekening mee.
Ze gaan alleen samen weg.

We hebben zelf 10 euro per cavia betaald, dus dat vraag ik er nu ook voor. Post of mail ( mail@zoeperzazke.nl ) me als je interesse hebt.
pi_39510959
Ok, dat ging even snel...

Ze zijn al verkocht! Ze krijgen allebei hun eigen castraat
  dinsdag 4 juli 2006 @ 17:25:28 #159
62419 CherryLips
chocoholic
pi_39512024

da's snel

Ik had al zoiets van: O MIJN GOD WAAROM HEB IK AL HAMSTERS!!!
Ik heb geen plek voor allebei namelijk

Maar wat een dotjes!!!! Vooral Minnie!
Hopelijk vinden ze een mooi huisje

En weer een teken dat ik met hitte niet naar zielige beestjes in de dierenwinkel moet kijken.
Ik laat m'n vader wel voer halen volgende week

maar 320 gram mijn god, dan zijn maar twee dikke hamsters qua gewicht
Tap tap tap
pi_39514586
Ze heeft geen extreem ondergewicht, maar dik is anders. Op zich moeten cavia's meer dan 300 gram wegen om verkocht te worden dus dat haalt ze wel. Desondanks is het een mager prulletje, maar ik en haar nieuwe baasje gaan goed voor haar zorgen. Met Daisy gaat het uitstekend, dat is zo;n leuk, nieuwsgierig ding... Maar ik kon het niet maken voor mijn gevoel om er maar eentje mee te nemen, dan maar gelijk allebei de dametjes... En ze hebben gelukkig een goed huisje in het vooruitzicht bij een bekende, dus hopelijk mogen het twee dikke, vrolijke dames woren die genieten van het leven!
pi_39517160
Sas wat ontzettend goed van je!!!!!!!!!!!!! en super dat ze al een baasje hebben gevonden!!!!
  dinsdag 4 juli 2006 @ 20:22:55 #162
62419 CherryLips
chocoholic
pi_39517295
wat een enorme schatjes zeg. ik blijf naar ze kijken.
Tap tap tap
  dinsdag 4 juli 2006 @ 20:33:00 #163
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_39517685
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 20:22 schreef CherryLips het volgende:
wat een enorme schatjes zeg. ik blijf naar ze kijken.
Dat heb ik nou vaak met tieten...

Sorry mensen, ik kon het niet laten...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_39523438
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 15:02 schreef zoeperzazke het volgende:
Als je nu nog eens een cavia met diarree hebt, moet je gastro bestellen via www.knoevel.nl . Uitstekende kruidentabletten die echt binnen een paar uur helpen, is mijn ervaring.

Hoe gaat het trouwens deze dagen met al jullie caafs? Houden ze het een beetje vol?
Thx voor de tip!

Mijn caafs liggen met de pootjes gestrekt op hun zij.
Maar als ik ze roep sprinten ze overeind (als in: eten!).

Met deze dagen heb ik ook een ijspack met een washandje erom heen in het hok liggen. Ze gaan er zo lekker op liggen (koude voetjes).

Groen voer gaat er ook lekker in.
pi_39526172
Vraagje: mijn cavia eet al bijna 5 jaar andijvie elke dag en nu wil ze dat opeens niet meer. Heeft iemand een tip welke groente nog meer goed voor ze zijn en die ze lekker vinden?
pi_39526501
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 23:58 schreef kroeli het volgende:
Vraagje: mijn cavia eet al bijna 5 jaar andijvie elke dag en nu wil ze dat opeens niet meer. Heeft iemand een tip welke groente nog meer goed voor ze zijn en die ze lekker vinden?
Beetje variatie is goed (niet noodzakelijk).

Witlof, paprika (groen en rood), (bos) peen en het loof bijvoorbeeld.

Qua fruit: appel (oppassen voor gasvorming), banaan en cranberry''s bijvoorbeeld.

Met koolsoorten moet je oppassen. Je kan het wel geven, maar met mate.
pi_39526786
oke, bedankt! Maar het ligt misschien ook wel aan t warme weer want ze eet al 1,5 week zeer weinig. als het wat afkoelt gaat het vast beter
pi_39530939
Kroeli: minder eten is altijd reden tot zorg, ook al is het warm weer. Mijn caafs zijn ook lamlendig, maar ze eten nog wel. Ga haar alsjeblieft wegen en als ze afvalt, ga dan voor de zekerheid naar de dierenarts. Een caafje van 5 jaar valt al in de bajaardenklasse, dus een beetje extra zorg heeft ze wel nodig.
Verder is het over elkaar groeien van de kiezen (haakjes aan de kiezen) een bekend probleem dat eten onmogelijk maakt. Cavia's zijn kampioen pijn verbergen en je merkt vaak pas iets aan ze als het te laat is. Ik raad je dus toch een controle aan, liever een keer te veel dan te weinig...

Wat je verder kunt geven is witlof, dat vinden ze heerlijk, paprika (lekker veel vitamine C enne, 4everblackeyed, geel mag ook gewoon hoor), peterselie als je ze eens echt wilt verwennen (is duur in de winkel, maar ze zijn er gék op), winter- of bospeen, lekker veel komkommer (goed met dit weer)...
  vrijdag 7 juli 2006 @ 14:37:48 #169
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39606207
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 08:43 schreef zoeperzazke het volgende:
Kroeli: minder eten is altijd reden tot zorg, ook al is het warm weer. Mijn caafs zijn ook lamlendig, maar ze eten nog wel. Ga haar alsjeblieft wegen en als ze afvalt, ga dan voor de zekerheid naar de dierenarts. Een caafje van 5 jaar valt al in de bajaardenklasse, dus een beetje extra zorg heeft ze wel nodig.
Verder is het over elkaar groeien van de kiezen (haakjes aan de kiezen) een bekend probleem dat eten onmogelijk maakt. Cavia's zijn kampioen pijn verbergen en je merkt vaak pas iets aan ze als het te laat is. Ik raad je dus toch een controle aan, liever een keer te veel dan te weinig...
Inderdaad! In de natuur wordt een cavia verstoten op het moment dat ie niet meer meekan door ziekte. De ziekte verbergen is dan de enige optie. Als een cavia echt totaal ziek wordt, is het meestal al te laat.

Als een cavia 2 dagen niet eet en schijt, raken zijn darmen al beschadigd (verkleving). Wachten is dus not done. Wegen is de beste optie. Gewoon 1x per week wegen.

[ Bericht 4% gewijzigd door StupidByNature op 07-07-2006 14:44:40 ]
  vrijdag 7 juli 2006 @ 14:44:10 #170
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39606479
Voor verkoeling heb ik een plateautje in de lengte doorgesneden bakstenen in de kooi gelegd (kooi is erg groot-> 1,50 x 1m per cavia). Hier gaan ze graag op liggen, omdat steen de warmste sneller afvoert.

Ook heb ik een uitgewrongen natte handdoek in de kooi gelegd toen het echt super heet was. Werd ook graag gebruik van gemaakt!
  vrijdag 7 juli 2006 @ 15:02:41 #171
62419 CherryLips
chocoholic
pi_39607131
ben je dan niet bang dat ze ineens te veel afkoelen en aan de dunne raken?
Tap tap tap
pi_39609326
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Koude stenen zijn altijd een goede optie. Aan de diarree reken ze niet zó heel snel van geleidelijke temperatuurswisselingen, tenzij je cavia echt gevoelige darmen heeft. Diarree wordt vooral veroorzaakt door de voeding.
pi_39628101
Het gaat al veel beter met mijn cavia Ze eet weer redelijk normaal gelukkig, misschien ook omdat het wat minder warm weer is. Ik hou het in de gaten maar ik denk dat het wel goed komt
pi_39637019
m'n zus en ik bekeken gisteren even deze cavia-topics en toen kwamen we ergens een filmpje tegen , volgens mij van Onyx, die aan het piepen was. Volgens mij was het in het vorige topic. We hebben het echt drie keer bekeken omdat het zo schattig was Dat geluidje
Tap tap tap
pi_39642446
Héhé, het is gelukkig wat afgekoeld! Buzz en Woody komen helemaal tot leven nu. De afgelopen week lagen ze uitgeteld in hun kooi. Zo grappig ook, hoe caafjes liggen! Heel hun lijf gestrekt met hun poten languit.
pi_39660390
Hier mijn ventjes even

Toby

Obelix en Toby

Toby slaapt altijd tussen de twee voerbakjes (groentebak en brokjesbak) Zo issie er altijd op tijd bij!
pi_39661717
Toby
pi_39667693
quote:
Op zondag 9 juli 2006 15:38 schreef inkie1010 het volgende:
Hier mijn ventjes even

[afbeelding]
Toby

[afbeelding]
Obelix en Toby

[afbeelding]
Toby slaapt altijd tussen de twee voerbakjes (groentebak en brokjesbak) Zo issie er altijd op tijd bij!
Wat een schatjes
01-08-2008
pi_39672590

Vandaag een grote shoot gedaan voor een wedstrijd op het knoevelforum. Kijk voor meer foto's op www.cobaye.nl bij portfolio
pi_39672820
Ik vind ze echt geweldig!! al die kleine details ook ! De letters van keutels, de wortelbreezah de sunblocker geweldig
  maandag 10 juli 2006 @ 11:53:49 #181
11458 ivetje
pi_39685580
Mijn caafjes zijn weer lekker bij paps en mams uit logeren voor 2 weken Eindelijk weer echt "thuis". En ik weet nu al dat ze heerlijk verwend worden met ganzentong die mijn vader altijd plukt. Het gepiep naar zakjes begon gisteren meteen alweer hihi. En ze kunnen weer lekker buiten lopen, iets wat bij ons op het balkon helaas niet kan dus ze komen nix tekort als wij op vakantie zijn.
To infinity…and beyond!
pi_39716527
Gevonden een Cavia

Hier dus een gevonden Cavia die moederziel alleen aan de kant van de weg zat.
Hij zit nu stilletjes in het kooitje (krat) en er zit maar weinig beweging in best wel zielig.
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_39717096
brrr ik geloof ook dat dit niet goed is:

Pim ligt door de hele kooi te spartelen... best wel een raar gezicht
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_39717534
Hmm klinkt idd niet alsof hij het helemaal heerlijk vind

Hoe gaat het inmiddels?

(dierenarts toch maar even gebeld nog?)
jobensaskia.nl
pi_39717982
afentoe rare bewegingen maken met zijn hoofdje en lichaam, het ziet er raar uit.
pi_39718244
Bel anders even de dierenarts?
Bellen is gratis he
jobensaskia.nl
pi_39718562
ik heb gebeld en mogen vandaag nog langskomen
van wat de dierenarts hoorde van mij d8 ze dat het een epileptische aanval is geweest, door Stress.
pi_39718630
Natuurlijk gedrag is popcornen (zo wordt dat genoemd ja). Als cavia's vrolijk zijn, dan maken ze gekke bokkesprongen en kunnen ze keihard rondjes rennen.

Als het echt spartelen is, is het niet goed. Het kan duiden op een epileptische aanval of een hersenbloeding. Ga zo snel mogelijk naar de dierenarts, die kan bepalen wat het is. Bij een hersenbloeding kan een cavia soms nog doorleven, maar in de helft van de gevallen zul je het diertje moeten laten inslapen.
Houdt hij zijn koppie ook scheef? Dan is het duidelijk of een hersenbloeding of een probleem met het evenwichtsorgaan.

Verdre heb ik wat basistips voor verzorging voor je weggezet in het andere topic
pi_39718757
hij ligt aldoor nu en kan het nu niet goed zien of het koppie scheef hangt
pi_39718860
Knoevel heeft een aantal cavia's zitten die een hersenbloeding hebben gehad. Hier even foto's, dan kun je het dadelijk misschie bij Pimmetje herkennen.

(extremer geval)

Hoe laat kun je bij de DA terecht?
pi_39718901
ze zitten nu dicht tot 13.30 uur
en daarna zijn we welkom
pi_39718972
Ok, ik zal voor Pimmetje duimen, je laat het ons wel weten he? Heel veel succes met hem, ik vind het echt ontzettend goed dat jullie hem opvangen!! Als je nog vragen hebt gewoon hier stellen!
pi_39718990
ik laat het hier zeker even weten hoe en wat
  dinsdag 11 juli 2006 @ 12:27:51 #194
35189 Troel
scherp en bot
pi_39719136
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_39719247
Jaaa, die ken ik al ja, geweldig
pi_39719513
ik ging daarnet nog even kijken bij Pim
Maar Pim is niet meer, hij is overleden en onderweg naar de Cavia hemel
pi_39719551
quote:
Op zondag 2 juli 2006 18:35 schreef zoeperzazke het volgende:
Vandaag heb ik nog een aantal foto's gemaakt van onze cavia's. Langs onze trap

Deze foto laten we weer afdrukken.
[afbeelding]

[afbeelding]
oh mag ik die laatste op groot formaat hebben als achtergrond?
pi_39719564
Ach, wat droef, wat jammer zeg! Je hebt nog wel zo goed je best gedaan... Maar ik ben erg blij voor Pimmetje dat hij in ieder geval in een warm nestje heeft mogen vertrekken, en niet op de koude straat hoefde in te slapen...

Veel plezier op de regenboogbrug, lieve Pim
pi_39719606
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 12:42 schreef AlohaXa het volgende:

[..]

oh mag ik die laatste op groot formaat hebben als achtergrond?
Ik voeg je even op msn toe
pi_39719886
Toch apart dat je moest wachten tot ze weer open waren Bar
Maar idd.. beter bij jou thuis dan op de straat he
Caafje heeft nu ieder geval rust
jobensaskia.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')