En jij denkt dat wat je nu doet onder gezond eten valt? Als dit jouw idee van gezond eten is durf ik je op een briefje te geven dat je het niet lang vol gaat houden en dat het gewicht er hoogstwaarschijnlijk snel genoeg weer aan zit.
Als je echt per se een kleine hoeveelheid kwijt wilt in een zo kort mogelijke tijd kun je nog het beste iets als modifast gebruiken denk ik. Dat bevat tenminste nog toegevoegde voedingsstoffen en ontregelt je ritme verder niet.
Echter, ik raad je aan om gewoon gezond te gaan eten en je lichaam niet uit te hongeren. Hongerlijden en dan ook nog eens veel sporten is je lichaam uithongeren en dat kost je spieren en vocht, niet alleen vet.
Eet gewoon iedere dag voldoende brood, vier tot zes boterhammen per dag met mager beleg (rosbief, kipfilet, rookvlees, tonijn, hero d'light jam) en avondeten bestaande uit genoeg aardappels/rijst, 75 gram vlees en minimaal twee ons groente. Tussendoor kun je onbeperkt rauwkost eten en fruit als je trek hebt (watermeloen is heerlijk met dit weer en je komt er niks van aan), verder zijn rijstewafels een goede optie voor tussendoor, of een bakje magere yoghurt oid. Verder voldoende water/thee/koffie, en niet te veel frisdrank of vruchtensap.
Beweeg iedere dag een uurtje. Bij minder intensieve beweging verbrand je meer vet, dus ga iedere dag een stuk wandelen. Eigenlijk is iedere beweging goed. Cardio is ook gezond en je verbrandt veel kcal en verhoogt je verbranding. Ook na cardio blijft je verbranding hoger. Van krachtsporten krijg je meer spieren en die verbruiken meer energie, dus ook dan kun je meer eten of je valt makkelijker af.
In ieder geval niet raar gaan eten. Mocht je niet snel genoeg afvallen, dan kun je beter wat meer gaan sporten dan minder gaan eten. Je lichaam heeft namelijk wel voedingsstoffen nodig en heeft ook vet nodig om af te kunnen vallen.
Edit: dat gaat trouwens snel genoeg hoor, met gezond eten en beweging, als je verder gezond bent. Ik ben een paar jaar geleden alleen door iedere dag een uur wandelen en daarbij een klein beetje op m'n eten letten (al at ik nog wel een ijsje tussendoor af en toe oid) een kilo per week afgevallen. Als ik 'lijn' streef ik ernaar 1600 tot 1800 kcal te consumeren. Dat is niet weinig voor een vrouw. Voor een man zou dat uitkomen op rond de 2000 a 2200 kcal per dag. Daarmee val je dus al best snel af. Veel sneller is überhaupt niet gezond, omdat daarbij gifstoffen en giftige vitamines (A, D, E, en K) die in je vet zijn opgeslagen vrijkomen. Dit kan het beste maar niet te snel gebeuren. Om deze reden is veel water drinken ook belangrijk.
Verder kan het drinken van groene thee, al dan niet met ginseng, het proces ondersteunen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die groene thee drinken sneller afvallen. Geen idee waarom, maar ook mijn persoonlijke ervaring is dat het werkt.
Als je wilt weten wat je binnenkrijgt kun je dat bijhouden op verschillende sites, zoals
www.overgewicht.nl en dan de eetmeter, of je kunt de eet- en beweegwijzer van het voedingscentrum bestellen (of even van iemand anders vragen).
[ Bericht 12% gewijzigd door Maeghan op 10-07-2006 23:30:57 ]