“I don’t see that as necessary at all and I think it is deeply disappointing that the shrill voices that occupy the extremes of this spectrum have dominated the stage for the past 20 years.”quote:Op woensdag 21 juni 2006 23:22 schreef roobje het volgende:
ID en evolutie kunnen helemaal niet samengaan. Als ID er puur vanuit zou gaan dat er een bovennatuurlijke schepper achter het leven zat dat door puur natuurlijke wijze zijn schepping tot stand heeft gebracht (zoals deze man denkt), dan wel. Maar het geval wil dat ID zijn 'bestaansrecht' probeert te verkrijgen door tegen de evolutietheorie te schoppen; zie o.a. irreducible complexity. Ze zeggen simpelweg; de evolutietheorie kan dit en dat niet verklaren dus is er een schepper. Ten eerste is er nog niet één biologisch systeem gevonden wat niet door de evolutietheorie verklaard kan worden en ten tweede leidt dat niet per definitie tot de conclusie dat er een schepper achter zit.
enkel als je de bijbel als een leterlijke waarheid neemtquote:Op woensdag 21 juni 2006 23:35 schreef onemangang het volgende:
Met andere woorden... dit verhaal is wellicht leuk voor gelovigen maar heeft helemaal niets te maken met hoe het leven is ontstaan. Wat me wel intrigeert is waarom zo'n iemand zich eigenlijk 'Christen' noemt terwijl 'evolutie' volkomen haaks staat op het beeld hoe God de mens zou hebben geschapen.
maar als ik dit stuk lees zie ik hem niet als in iemand die in id gelooft maar evolutieleerquote:Op woensdag 21 juni 2006 23:30 schreef Hallulama het volgende:
[..]
“I don’t see that as necessary at all and I think it is deeply disappointing that the shrill voices that occupy the extremes of this spectrum have dominated the stage for the past 20 years.”
Op het moment een Ontwerper/Schepper is erkend, is de volgende logische stap af te vragen of de Ontwerper zelf zich laat kennen bijv. door de openbaringen waarin de Ontwerper Zijn Almachtigheid verklaart.quote:Op woensdag 21 juni 2006 23:07 schreef SuperbDeLux het volgende:
Klinkt interessant. De enige kanttekening die ik op dit moment wens te plaatsen is dat we niet onmiddelijk een eventuele ontwerper (mocht dit het geval blijken) moeten bombarderen tot God zoals de meeste mensen die opvatten (omnipotent oppermachtige entiteit).
"Among Collins’s most controversial beliefs is that of “theistic evolution”, which claims natural selection is the tool that God chose to create man."quote:Op donderdag 22 juni 2006 00:08 schreef -Beestje- het volgende:
maar als ik dit stuk lees zie ik hem niet als in iemand die in id gelooft maar evolutieleer
bij id proberen ze te bewijzen dat God bestaat terwijl hij probeert te onderzoeken hoe God creatie werkt
Ik zie niet in waarom dat controversieel is, zolang je het niet wetenschapperlijk probeert te praten. De evolutietheorie laat de evolutie via een algoritme genaamd natuurlijke selectie doen, en dit algoritme heeft geen doel en werkt willekeurig. Tsja, je kunt dan stellen dat er "buiten die willekeur een schepper aan de gang is". Dat is een persoonlijke overtuiging. Je zou het kunnen proberen om het wetenschappelijk te onderbouwen, maar een persoonlijke voorkeur gebruiken voor een wetenschappelijke onderbouwing lijkt me niet echt meer gezonde wetenschap.quote:Op donderdag 22 juni 2006 00:27 schreef Hallulama het volgende:
[..]
"Among Collins’s most controversial beliefs is that of “theistic evolution”, which claims natural selection is the tool that God chose to create man."
Ik vermoed dat hij die 3,1 biljoen letters zodanige constructie heeft vanwege het toeval onmogelijk acht. Rationeel gezien is het ontworpen.quote:Op woensdag 21 juni 2006 23:22 schreef roobje het volgende:
Ik vind dit niet echt nieuwswaarde hebben. Je hebt een religieuze wetenschapper gevonden, gefeliciteerd. De religieuze uitspraken van die man hebben niks met de wetenschap te maken, hij heeft God niet gevonden via de wetenschap. Ik vind het nogal van kortzichtigheid getuigen als je om je heen kijkt, denkt 'oh wat mooi' en meteen er een schepper bij halen. Anders vergeet hij ook even de gruwelijk barbaarse kant van de natuur.
Als een systeem niet door tovalligheden is ontstaan dan is het ontworpen.quote:ID en evolutie kunnen helemaal niet samengaan. Als ID er puur vanuit zou gaan dat er een bovennatuurlijke schepper achter het leven zat dat door puur natuurlijke wijze zijn schepping tot stand heeft gebracht (zoals deze man denkt), dan wel. Maar het geval wil dat ID zijn 'bestaansrecht' probeert te verkrijgen door tegen de evolutietheorie te schoppen; zie o.a. irreducible complexity. Ze zeggen simpelweg; de evolutietheorie kan dit en dat niet verklaren dus is er een schepper. Ten eerste is er nog niet één biologisch systeem gevonden wat niet door de evolutietheorie verklaard kan worden en ten tweede leidt dat niet per definitie tot de conclusie dat er een schepper achter zit.
Njet dus. Rationeel gezien is de kans op het spontane gebeuren erg klein. Dus rationeel gezien ga je dan naar een oorzaak zoeken, en niet naar een ontwerp. Want dat laatste is niet meer rationeel, maar religieus. Het is geloof ik idd nog een vrij open vraag in de evolutietheorie, en het grappige is dat er in de kosmologie een dergelijk vraagstuk was: de kans op ons universum met onze parameters was met het hete oerknalmodel ook verschrikkelijk klein. Dat is nu ook zo goed als opgelost, en het bleek dat men er eigenlijk heel anders tegenaan moest kijken, volgens het inflatiemodel.quote:Op donderdag 22 juni 2006 00:33 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik vermoed dat hij die 3,1 biljoen letters zodanige constructie heeft vanwege het toeval onmogelijk acht. Rationeel gezien is het ontworpen.
[..]
Logisch gezien:quote:Op donderdag 22 juni 2006 00:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Njet dus. Rationeel gezien is de kans op het spontane gebeuren erg klein. Dus rationeel gezien ga je dan naar een oorzaak zoeken, en niet naar een ontwerp. Want dat laatste is niet meer rationeel, maar religieus. Het is geloof ik idd nog een vrij open vraag in de evolutietheorie, en het grappige is dat er in de kosmologie een dergelijk vraagstuk was: de kans op ons universum met onze parameters was met het hete oerknalmodel ook verschrikkelijk klein. Dat is nu ook zo goed als opgelost, en het bleek dat men er eigenlijk heel anders tegenaan moest kijken, volgens het inflatiemodel.
quote:Op donderdag 22 juni 2006 00:33 schreef Aslama het volgende:
Als een systeem niet door tovalligheden is ontstaan dan is het ontworpen.
het is niet te bewijzen of het toeval is of iets anders wat achter de evolutie zitquote:
Ik heb het niet echt over evolutie, beweer alleen dat als het geen toeval is dan is het een ontwerp.quote:Op donderdag 22 juni 2006 01:00 schreef -Beestje- het volgende:
[..]
het is niet te bewijzen of het toeval is of iets anders wat achter de evolutie zit
Het is inderdaad mogelijk de wetenschap bedrijven zonder geloof, geen enkel probleem.quote:het maakt voor de wetenschap niks uit of God wel of niet bestaat (tenzij bijvoorbeeld de bijbel de letterlijke waarheid van God is )
Ik zou eerst zijn boek maar lezen om achter te komen wat hij precies bedoelt.quote:en als ik de op lees maakt het hem ook niet uit omdat hij "weet" dat God bestaat en vooral gefascineerd is door God creatie en de schoonheid die hij vindt als hij deze onderzoekt
Das ist wunderbar genauquote:Op woensdag 21 juni 2006 21:58 schreef FuifDuif het volgende:
Zeer interessant, Hallulama! Ik plaats bij deze alvast een TVP.
Een systeem wat toevallig is ontstaan kan ook wel ontworpen zijn, hoor. Dat is ook waar meneer Collin voor open staat, als ik de OP goed lees. Hij stelt dat God natuurlijke selectie heeft gebruikt om de mens te maken. Wellicht had Hij van te voren helemaal niet het totaalplaatje van de mens in Zijn hoofd, maar liet hij Zijn schepping gewoon haar werk doen en kwam er toevallig een mens uit die natuurlijke selectie. En andere dieren.quote:
Nooit moeite mee gehad. Je kan een systeem ontwerpen met een randomgenerator erin.quote:Op donderdag 22 juni 2006 09:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een systeem wat toevallig is ontstaan kan ook wel ontworpen zijn, hoor.
euhm.. amoebes hebben 670 miljoen.. eencelligen zijn over het algemeen wat spaarzamer met genetisch materiaal, omdat 1 cel al dat materiaal moet kopierenquote:Op donderdag 22 juni 2006 09:49 schreef roobje het volgende:
Je kan nooit uitsluiten of iets 'toevallig' ontstaan is. Ik vind evolutie overigens niet echt bepaald toeval, gezien de selectiemechanismen. Over die 3.1 miljard (niet biljoen) baseparen van het menselijk genoom; dat lijkt veel maar het genoom van een simpele eencellige amoebe is 670 miljard baseparen. Zelfs een boon heeft een factor 10 meer DNA dan mensen. Beetje vaag als een schepper een eencellige amoebe 200x meer DNA geeft dan zijn geweldige schepping 'de mens'. Maar evolutionair gezien is het heel goed mogelijk. Er zijn zat mechanismen bekend die leiden tot een toename in DNA, denk aan gen duplicatie etc.
Zoek maar op Amoeba dubia, o.a. hier. En waarom zouden eencelligen spaarzamer met DNA zijn dan meercelligen? Elke cel in een meercellig wezen moet ook al dat DNA materiaal kopieëren hoor.quote:Op donderdag 22 juni 2006 10:29 schreef Bensel het volgende:
[..]
euhm.. amoebes hebben 670 miljoen.. eencelligen zijn over het algemeen wat spaarzamer met genetisch materiaal, omdat 1 cel al dat materiaal moet kopieren
heeft met energie huishouding te maken. Een enkelcellige zal procentueel meer energie kwijt zijn aan replicatie dan een meercellige organisme. De mens heeft relatief veel enrgie tot z'n beschikking voor z'n cellen, dus energie is geen probleem. Eencelligen moeten het doen met de energie van hun omgeving en wat er aan energie in de cel zit. vandaar dat bacterien ook meerdere reading frames hebben.. scheelt 2/3 aan genetisch materiaal. maar kan zijn dat er uitrzonderingen zijnquote:Op donderdag 22 juni 2006 10:38 schreef roobje het volgende:
[..]
Zoek maar op Amoeba dubia, o.a. hier. En waarom zouden eencelligen spaarzamer met DNA zijn dan meercelligen? Elke cel in een meercellig wezen moet ook al dat DNA materiaal kopieëren hoor.
Ja dat klinkt logisch. Maar toch heeft die amoebe het grootste genoom wat tot nu toe bekend is, wel opmerkelijk.quote:Op donderdag 22 juni 2006 11:12 schreef Bensel het volgende:
[..]
heeft met energie huishouding te maken. Een enkelcellige zal procentueel meer energie kwijt zijn aan replicatie dan een meercellige organisme. De mens heeft relatief veel enrgie tot z'n beschikking voor z'n cellen, dus energie is geen probleem. Eencelligen moeten het doen met de energie van hun omgeving en wat er aan energie in de cel zit. vandaar dat bacterien ook meerdere reading frames hebben.. scheelt 2/3 aan genetisch materiaal. maar kan zijn dat er uitrzonderingen zijn
Je weet het wel lekker te overdrijven. Er wordt hier gewoon de toevalligheid van het ontstaan van leven besproken. De beste man wordt in mijn ogen hier helemaal niet afgezeken, er wordt alleen maar benadrukt dat zijn conclusietrekking persoonlijk is, en niet wetenschappelijk is te herleiden.quote:Op donderdag 22 juni 2006 10:43 schreef The_Fox84 het volgende:
Oh Oh Oh, een wetenschapper die ergens het werk van God inziet. Dat kan natuurlijk niet! Das natuurlijk weer een gristenfundi. De ad hominem zijn niet van de lucht.
"Weer een sukkel erbij"
"Van evolutie heeft hij weinig begrepen"
"....iets met schepper aantal basenparen en de geweldige mens..."
"...wonderen gelooft vind ik ook niet echt getuigen van intellect...Dat is onmogelijk. En het is kortzichtig... "
Laat die man lekker in zijn waarde. Zeggen dat hij niets snapt van evolutie, dat is pas kortzichtig, aangezien hij gewoon gelooft in natuurlijke selectie. Maar zodra iemand ergens de hand van God in ziet gaat alles op tilt bij sommige users hier en weten ze niet hoe snel ze die iemand moeten afkraken... erg jammer.
Maar er wordt toch nog steeds niet goed begrepen hoe al die aminozuren " zomaar" bij elkaar kwamen om DNA te vormen? Als je 100 verschillende aminozuren bij elkaar wilt krijgen, dan is de kans daarop erg klein. Daarom vergeleek ik het ook met het oerknalmodel; daar had je een dergelijk "toevalsprobleem", maar dat was alleen maar omdat men er verkeerd tegenaan keek ( volgens de inflatietheorie dan ! )quote:Op donderdag 22 juni 2006 10:28 schreef Bensel het volgende:
sorry, maar die gast mag dan werken in het team dat meegewerkt heeft aan HUGO (zoals zovelen trouwens, de halve biologie wereld deed eraan mee), maar van evolutie heeft hij weinig begrepen. Nee, het is geen toeval dat die 3.1 miljard basenparen op die volgorde zitten (gedeelteijk misschien wel, als je de oorzaken van verschillende processen gaat achterhalen) Het heeft een selectie procedure ondergaan, allerlei processen hebben het op die manier gevormd. Het is gewoon niets anders dan het volgen van natuurwetten..
zelfde hier.. op de vroege aarde was minder zuurstof in de lucht.. Wat inhoudt dat de lucht veel minder aggresief was (chemisch gezien) ook waren er nog geen enzymen die andere andere stoffen afbraken(DNAses) Hierdoor bleven dergelijke moleculen veel langer bewaard, en kon het zic ophopen. En dan word de kans wel grootquote:Op donderdag 22 juni 2006 12:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar er wordt toch nog steeds niet goed begrepen hoe al die aminozuren " zomaar" bij elkaar kwamen om DNA te vormen? Als je 100 verschillende aminozuren bij elkaar wilt krijgen, dan is de kans daarop erg klein. Daarom vergeleek ik het ook met het oerknalmodel; daar had je een dergelijk "toevalsprobleem", maar dat was alleen maar omdat men er verkeerd tegenaan keek ( volgens de inflatietheorie dan ! )
Ohwja, dat wist ikquote:Op donderdag 22 juni 2006 12:48 schreef roobje het volgende:
Aminozuren zitten in eiwitten haus, in DNA heb je het over basen of nucleotiden. Het is waar dat er niet bekend is hoe de eerste DNA moleculen ontstaan zijn maar dan heb je het in principe over het ontstaan van het leven (abiogenese). Vanaf de eerste DNA moleculen tot de 3.1 miljard basenparen in het menselijk genoom zijn wel heel veel mechanismen bekend, dat is gewoon evolutie.
zie bovenquote:Op donderdag 22 juni 2006 14:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ohwja, dat wist ik
Maar het probleem staat dus nog steeds open.
Dat hangt af van wat je bedoelt met "toevalligheden" en "systeem". Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een bepaald systeem altijd ontstaat als er bepaalde (externe) omstandigheden gelden. Het ontstaan van het systeem zelf berust dan niet op toeval (b.v. omdat het ontstaan het "gevolg" is van natuurwetten) maar het is ook niet ontworpen.quote:Op donderdag 22 juni 2006 00:33 schreef Aslama het volgende:
Als een systeem niet door tovalligheden is ontstaan dan is het ontworpen.
bron van een gedegen onderzoek hiernaar?quote:Op donderdag 22 juni 2006 14:58 schreef pomtiedom het volgende:
Bovendien is het tamelijk opvallend dat veel van de wetenschappers pas tot god bekeren als ze dichter bij hun dood komen. Wat gewoon een fobie voor de dood is waarbij ze zich indekken met het argument god.
Boeken over wetenschappers zoals Newton.quote:Op donderdag 22 juni 2006 15:53 schreef onemangang het volgende:
[..]
bron van een gedegen onderzoek hiernaar?
Ik heb hier namelijk mjn ernstige twijfels bij. Ik vermoed dat de praktijk juist andersom is: wijsheid komt met de jaren.
Volgens mij was Newton zijn hele leven gelovig en niet alleen toen hij stervende was...quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:31 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Boeken over wetenschappers zoals Newton.
Precies.quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:35 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Volgens mij was Newton zijn hele leven gelovig en niet alleen toen hij stervende was...
Dat weet ik wel zeker.quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:35 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Volgens mij was Newton zijn hele leven gelovig en niet alleen toen hij stervende was...
Dat klopt, maar als je een biografie van Newton had gelezen dan wist je dat Newton in een God geloofde die niet strookte met de Christenlijke traditie toen hij stierf.quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:35 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Darwin studeerde aanvankelijk theologie... maar aan het einde van zijn leven was hij niet meer gelovig. Zo kennen we er nog wel een heleboel. Kom liever met cijfers waaruit blijkt dat mensen over de hele linie geloviger worden naarmate men ouder wordt, niet met individuele verhalen.quote:Op donderdag 22 juni 2006 18:31 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Boeken over wetenschappers zoals Newton.
Hmm, ow nee hoor. Newton (want ik heb het over hem) kwam uit een gezin met middelmaat. Zijn zus trouwde met een bepaald persoon waardoor hij naar een school werd gestuurd ergens anders en zelf op een kamer moest wonen. Op die school zou hij worden opgeleid tot een gewone boer, maar hij had geluk want de leraar in kwestie gaf ook een beetje wiskunde. Op het appartement waar Newton krabbelde hij daarom veel wiskundige berekeningen.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 00:58 schreef onemangang het volgende:
[..]
Darwin studeerde aanvankelijk theologie... maar aan het einde van zijn leven was hij niet meer gelovig. Zo kennen we er nog wel een heleboel. Kom liever met cijfers waaruit blijkt dat mensen over de hele linie geloviger worden naarmate men ouder wordt, niet met individuele verhalen.
Je stelde dat 'wetenschappers' dichter bij God zouden komen te staan naarmate ze ouder worden en komt alleen maar met Newton aan, een man die in een periode leefde dat zowieso bijna iedereen naar de kerk ging. Mijn vraag was of dit nou ook nu zou gelden, aangezien er onder wetenschappers een zeer hoog aantal niet-gelovigen is. Hun leeftijd lijkt hier totaal geen invloed op te hebben. Eerder het tijdperk waarin men opgroeit. Ik zou dan ook je bewering dat 'de wetenschappers' geloviger zouden worden naarmate men ouder wordt met cijfers willen bekrachtigd zien, niet door naar een enkele wetenschapper te wijzen...quote:Op vrijdag 23 juni 2006 09:23 schreef pomtiedom het volgende:
Dit stukje schrijf ik even om te onderbouwen dat ik niet uit mijn neus zit te eten en bullshit vertel.
Darwin is in principe hetzelfde, hij verloochende het Christenlijke geloof, hij geloofde in een God, maar niet de Christenlijke aan het einde van zijn leven. (dus ook niet de Islamitische ofzo) Ik geloof dat hij dat zelfs een keer bijna letterlijk heeft gezegt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |