Aha dat kan het een en ander verklaren! Maar ik dacht ook serieus dat het een nederlands woord was. Het heeft een beetje gereist dan.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 11:00 schreef AntonDingeman het volgende:
[..]
Misschien dat je oma niet doorheeft dat het geen ABN-woord is?
edit: het staat wel in de Van Dale! Met als opmerking dat het een Vlaams woord is.
M'n vader zegt altijd tiepelzinnigquote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:53 schreef AntonDingeman het volgende:
Kennen jullie: triebelzinnig?
Of is dat een Gronings woord?
Is én niet Nederlands én niet Groningsquote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:53 schreef AntonDingeman het volgende:
Kennen jullie: triebelzinnig?
Of is dat een Gronings woord?
Ja klopt.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 11:54 schreef freecell het volgende:
[..]
Is én niet Nederlands én niet Gronings
Tiepelzinnig daarentegen is een Gronings woord
Ik vind op google dat 'tiepelzinnig' Drents is voor 'wispelturig'.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 11:54 schreef freecell het volgende:
[..]
Is én niet Nederlands én niet Gronings
Tiepelzinnig daarentegen is een Gronings woord
Jep, en ook Gronings, volgens mijn Gronings woordenboek.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 12:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind op google dat 'tiepelzinnig' Drents is voor 'wispelturig'.
Drents en Gronings lijkt best veel op elkaarquote:Op dinsdag 20 juni 2006 12:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind op google dat 'tiepelzinnig' Drents is voor 'wispelturig'.
Maar je Oma bedoelt er waarschijnlijk niet zozeer een vaatdoekje als wel een droogdoek mee.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:59 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
Is schoteldoek geen nederlands? Ik woon in Zeeland, en mijn oma die zowel ABN als het zeeuwse dialect spreekt zegt gewoon schoteldoek.
Whahaa!quote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:51 schreef Bouddalain het volgende:
- Mevrouw van Beulen bakkie --> half kopje koffie/thee
Maar het is geen ABN-woord. Sterker nog: het officiele woord weet ik geeneens.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 13:26 schreef freecell het volgende:
[..]
Dat zegt iedereen tegen bubbeltjesplastic...![]()
Jij als student Nederlands moet toch beter weten.quote:
Leuk bedacht topic overigens, Viking!quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:59 schreef Viking84 het volgende:
Oh ja, zo'n familie-woordje hebben wij ook nog, nou ja bij de familie van mijn vriend dan: een Vd Vinne (naar de achternaam van de zwager van m'n vriend) stukje is een klein stukje taart
Dat zeg ik ook altijd, net als tuurlijk, in plaats van natuurlijk (als bevesteging).quote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:10 schreef Killaht het volgende:
Da'lijk = dadelijk
Mooi zo!quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:22 schreef Lienekien het volgende:
Plopper staat 'gewoon' in het woordenboek: 'houten steel met zuignap waarmee men een afvoer kan ontstoppen'.
doet er niet toe. Met dat gezanik de hele tijd verpest je het plezier van velen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij als student Nederlands moet toch beter weten.![]()
'Gezanik de hele tijd'? Dat vind ik wel een beetje onterecht.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:55 schreef Viking84 het volgende:
[..]
doet er niet toe. Met dat gezanik de hele tijd verpest je het plezier van velen.
En nu weer on topic
quote:Op dinsdag 20 juni 2006 12:15 schreef freecell het volgende:
(...)
Als je dan aan iemand vraagt: waar kauw je in vredesnaam op???![]()
Dan weet die persoon dat vaak niet meer. Hij of zij antwoordt dan meestal met: Floofje!
Floofje is het door mijn familie bedachte woord voor iets ondefineerbaars waar je op aan het kauwen bent. Het is een afkorting van het woord: Carnifloofje, wat óók nergens vandaan komt, maar op den duur te lang werd om te gebruiken
(...)
'slof' is algemeen gebruikt in Groningen in ieder geval. En in de rest van het land blijkbaar nietquote:Op woensdag 21 juni 2006 09:25 schreef Isabeau het volgende:
[..]Geweldig!!
Die houden we er in
Zelf bedachte woorden heb ik niet echt, maar wel gebruikte ik vroeger meer eigen namen van andere bekenden uit de vriendenkring om bepaald gedrag te typeren. Ben je weer aan het 'fretten' (naar Fred) of 'op z'n madeleins'. Dat begreep iedereen dan gewoon![]()
En ik ben e rnog niet uit of 'slof' (een slof koekje) nou een Drents iets is of een bedacht iets.
Ik herrinner me een feedback topic met allemaal halve verhalen in TTKquote:Op woensdag 21 juni 2006 09:33 schreef Isabeau het volgende:
Hallo, dit is TTK ja, ik heb hier een keurige reputatie![]()
Tuinbonen.quote:Op woensdag 21 juni 2006 09:43 schreef _Arual_ het volgende:
Buiten mijn familie om weet blijkbaar helemaal niemand wat flodderbonen zijn. Maar het lijkt me stug dat we het zelf verzonnen hebben.
quote:Op woensdag 21 juni 2006 09:43 schreef _Arual_ het volgende:
Buiten mijn familie om weet blijkbaar helemaal niemand wat flodderbonen zijn. Maar het lijkt me stug dat we het zelf verzonnen hebben.
Godzijdank, mijn ouders hebben het niet verzonnen dus. Ik vind het een belachelijk woord. Soms noemden we flodderbonen trouwens ook 'zweettenen'.quote:
Oude wijven tenenquote:Op woensdag 21 juni 2006 09:50 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Godzijdank, mijn ouders hebben het niet verzonnen dus. Ik vind het een belachelijk woord. Soms noemden we flodderbonen trouwens ook 'zweettenen'.
De andere conclusie had kunnen zijn dat wij famillie waren.quote:Op woensdag 21 juni 2006 09:50 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Godzijdank, mijn ouders hebben het niet verzonnen dus. Ik vind het een belachelijk woord. Soms noemden we flodderbonen trouwens ook 'zweettenen'.
quote:Op woensdag 21 juni 2006 10:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
De andere conclusie had kunnen zijn dat wij famillie waren.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |