Nog steeds: smaak.... Vroeger was ik onbekend met Sjef Hoelenpapers. Nu niet meer (helaas), maar ik vind het nog steeds niets....quote:Op zondag 23 juli 2006 20:46 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Neen, dan gaat het om onwennigheid of onbekendheid met iets![]()
Gutgutgut. In ditzelfde topic zegt iemandquote:Op zondag 23 juli 2006 20:13 schreef Soul79 het volgende:
Flappie, ik zeg toch niet dat je van Bach moet houden? Ik zeg alleen dat afkraken zo simpel is als je er eigenlijk niet zoveel van weet.
Als ik een Indiase raga ofzo hoor doet het me ook niets, maar ik ga dan niet blaten 'dodelijk saai!' of 'overgewaardeerd!' want ik kan die muziek en de context helemaal niet plaatsen. Lijkt me een kwestie van beleefdheid richting de musici.
Lijkt me ook niet echt bedoeld als opbouwende kritiekquote:Strawinsky en Ravel schaar ik onder de 'feestmuziek'.
Ow, die discussies zijnvoor mij alweer een tijdje geleden hoorquote:Ik heb zo het idee dat jij vaker dit soort discussies voert (bv. met die vriend van je) en de daar opgebouwde argumenten nu maar richting mij afvuurt. Spaar je de moeite, ik wil je heus niets opdringen![]()
De Rush-liefhebbers die ik uit m'n studietijd kende verdedigden hun liefde voor rush ook altijd met 't feit dat de composities en instrumentbeheersing zo fantastisch waren. De muziek mocht verder balverzakkend saai zijn, maar de techniek was perfect, en daar ging 't om.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:40 schreef Soul79 het volgende:
Ik probeerde gewoon uit te leggen dat er redenen kunnen zijn, anders dan smaak, dat bepaalde muziek als saai ervaren wordt. Namelijk doordat er technieken worden gehanteerd zoals [insert kennelijk moeilijke begrippen] die de luisteraar wat onbekend in de oren klinken.
Zoals ik al zei: Poep in een gefrituurd krokant jasje, netjes gegarneerd opgediend met een paar esthetische druppeltjes mierikswortelsaus erop blijft poep.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:46 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Neen, dan gaat het om onwennigheid of onbekendheid met iets![]()
Neen, vroeger was je onbekend met Sjef dus kon je niet weten wat hij allemaal voor moois in petto had. Toen was je waardeoordeel over zijn kunst dus geen smaak, maar gewoon onwetendheid.quote:Op zondag 23 juli 2006 20:56 schreef Exciter101 het volgende:
[..]
Nog steeds: smaak.... Vroeger was ik onbekend met Sjef Hoelenpapers. Nu niet meer (helaas), maar ik vind het nog steeds niets....![]()
Sjef is een klasse apart.... En ja, je bent in het muziekforum, dus je zit goed!quote:Op zondag 23 juli 2006 21:06 schreef aleko het volgende:
DUs, ik ben even de weg kwijt geloof ik. Dit was toch het Muziek forum en in bijzonder: klassieke muziek?
Je bedoelt Edgard Varèse?quote:Op zondag 23 juli 2006 21:12 schreef aleko het volgende:
Cool! Da's een geruststelling. En weet jij toeballig ook nog antwoord op mn muziekgerelateerd vraagje? Dat zou helemaal top zijn!
Da's trouwens iets wat ik sowieso wel ergerlijk vind van klassieke muziek: Dat je naast 'n goed stuk ook nog eens op zoek moet gaan naar de juiste uitvoerenden (hoewel 'een grote naam' wel wat zegt, maar geen garantie is), en met een beetje pech ook nog eens naar 't juiste label (DG vs. decca..)quote:Op zondag 23 juli 2006 21:06 schreef aleko het volgende:
Anderszins: weet iemand wat een beetje DE uitvoerenden zijn voor de muziek van Varese?
Best, maar waarom wordt het door jou als onuitstaanbaar elitair ervaren als ik zeg dat Bachs muziek simpelweg niet al zijn geheimen prijs geeft als je naar die ingeblikte cd-muziek luistert? Bachs muziek is nu eenmaal bij uitstek bedoeld voor de actieve beoefenaar. Dat maakt het niet vanzelf goede muziek ofzo, dat zal ik nooit stellen anders dan die Rush-pipo's waar ik zelf ook de nodige ervaring mee hebquote:Op zondag 23 juli 2006 20:58 schreef gronk het volgende:
Jij doet 'tzelfde met bach. Is prima, maar dan moet ik als relatieve leek 't eraan af kunnen horen. En dat hoor ik niet. Dan moet je niet aankomen met 't verhaal 'je moet eerst een muziekinstrument hebben bespeeld om dit stuk muziek echt te kunnen waarderen'.
Tenzij het echt koekenbakkers zijn voegen de meeste uitvoeringen altijd wel iets nieuws toe aan een stuk, ik vind dat dus niet ergerlijk, eerder leuk.quote:Op zondag 23 juli 2006 21:22 schreef gronk het volgende:
[..]
Da's trouwens iets wat ik sowieso wel ergerlijk vind van klassieke muziek: Dat je naast 'n goed stuk ook nog eens op zoek moet gaan naar de juiste uitvoerenden (hoewel 'een grote naam' wel wat zegt, maar geen garantie is), en met een beetje pech ook nog eens naar 't juiste label (DG vs. decca..)
Lees voortaan eens door voor je reageert:quote:Op zondag 23 juli 2006 21:31 schreef Soul79 het volgende:
Best, maar waarom wordt het door jou als onuitstaanbaar elitair ervaren als ik zeg dat Bachs muziek simpelweg niet al zijn geheimen prijs geeft als je naar die ingeblikte cd-muziek luistert?
quote:Op zondag 23 juli 2006 16:26 schreef gronk het volgende:
(en nogmaals, dat bach zelf spelen een hele prettige ervaring kan zijn ontken ik niet. Net zoals zelf smartlappen zingen. Maar ik dacht niet dat dat de insteek was van dit topic; eerder 'wat zijn prettige klassieke stukken om naar te luisteren.')
Nou, omdat niet iedereen bijvoorbeeld een paar stukken artilerie in de kamer heeft staan om OU 1812 uit te voeren, bijvoorbeeld. En omdat de buren gaan klagen als ik mijn drilboor pak om wat Einsturzende Neubauten na te spelen. overigens is die drilboor verdomd beroerd opgenomenquote:Maar waarom het een elitair standpunt zou zijn, volg ik niet helemaal.
quote:Op zondag 23 juli 2006 21:41 schreef gronk het volgende:
[..]
Lees voortaan eens door voor je reageert:
[..]
[..]
En omdat de buren gaan klagen als ik mijn drilboor pak om wat Einsturzende Neubauten na te spelen. overigens is die drilboor verdomd beroerd opgenomen![]()
Maar klagen ze dan omdat ze je elitair vinden of vanwege de herrie?quote:Op zondag 23 juli 2006 21:41 schreef gronk het volgende:
En omdat de buren gaan klagen als ik mijn drilboor pak om wat Einsturzende Neubauten na te spelen.
Ik heb ze nooit horen zeggen dat een Makita beter klonk dan een Bosch, dus het zal wel vanwege de herrie zijnquote:Op zondag 23 juli 2006 21:50 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Maar klagen ze dan omdat ze je elitair vinden of vanwege de herrie?![]()
Boulez!quote:Op zondag 23 juli 2006 21:06 schreef aleko het volgende:
Anderszins: weet iemand wat een beetje DE uitvoerenden zijn voor de muziek van Varese?
Maar dat betekent niet dat mensen die wel verstand van muziek hebben ook automatisch van Bach moeten houden. Iets wat veel mensen in deze discussie lijken te vergeten.quote:Op maandag 24 juli 2006 23:13 schreef daniel04 het volgende:
bachs muziek is gewoon niet bedoeld voor nitwits die geen majeur van mineur kunnen onderscheiden.
Mooi. Kunnen de bachofielen elkaar tot in den treure toe vervelen met details van bach's fantastische composities, hoef ik 't niet aan te horenquote:Op maandag 24 juli 2006 23:13 schreef daniel04 het volgende:
wat een gezanik hier, het kost Soul een beetje moeite om het uit te leggen maar het is heel simpel, bachs muziek is gewoon niet bedoeld voor nitwits die geen majeur van mineur kunnen onderscheiden.
nee maar je gaat wel orgelmuziek van 'm luisteren omdat andere hebben gezegd dat t goed is? lekker logisch, dat is alsof ik met mn steenkolenfrans Proust ga zitten lezen omdat iedereen zegt dat t goed is. en daarna bleren dat t hartstikke saai en overschat is.quote:Op maandag 24 juli 2006 23:24 schreef gronk het volgende:
[..]
Mooi. Kunnen de bachofielen elkaar tot in den treure toe vervelen met details van bach's fantastische composities, hoef ik 't niet aan te horen![]()
'if you want to have an argument, you want room 12A. Just along the corridor.'quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |