Interessant!, Ik ben zelf van 84, dus veel van de bovengenoemde films, muziekstukken zijn voor mij nieuw, Ik heb John Williams expres buiten mijn lijstje gehouden, omdat ik persoonlijk niet zo veel met heb als met de bovenstaande componisten, natuurlijk ken ik al zijn werken van de Indie films tot aan de JP films, maar helaas maakt de beste man tegenwoordig nog maar weinig muziek, waardoor hij buiten de 'hedendaagse' componisten lijst valtquote:Op maandag 19 juni 2006 01:59 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Ik ga meer voor de "Golden Age" stijl: melodisch, thematisch en VOLUIT orkestraal.
John Williams (je dacht al"waar blijft-ie?") is daarvan de meest toonaangevende "moderne" componist met zijn composities voor de Indiana Jones films, ET, Jurassic Park, Schindler's List, Superman en natuurlijk de twee Star Wars trilogieën.
Zijn stijl is de laatste tien jaar veel minimalistischer en avantgarde geworden (vergelijk A.I. maar 'ns met bijvoorbeeld Far And Away), en ik ben dan ook inderdaad meer een bewonderaar van zijn neo-Romantisch gestoelde werken.
Favorieten:De (eerste) Star Wars Trilogie Jane Eyre Born On the Fourth Of July
Zoals ik al zei, ik ga voor de duidelijke thema's. De neuriebare melodieën.
En dan is Basil Poledouris een naam die heel snel opduikt: DE man van de catchy melodies:
Robocop, Conan The Barbarian, Quigley Down Under: krachtige volbloedscores met een sterke identiteit en een enorm effect.
En ja, ga je wat evrder terug dan kom je bij de prachtige klassiekers uit:
Miklos Rozsa, componist voor spektakelfilms als Ben-Hur, King Of Kings en El Cid. Wàt een kracht in melodieën! Wàt een verhaal vertelt hij in en door de muziek!
En Alfred Newman, de amn die vandaag de dag waarschijnlijk het meest bekend is omdat hij de huidige 20th Century Fox Fanfare gecomponeerd heeft, maar in de jaren veertig tot zestig van de vorige eeuw zulke enorme producties als The Greatest Story Ever Told of How The West Was Won van muziek voorzag van een lyriek en romantiek dat je hart bijna uit je borst wil springen van schoonheid!
Ik ben al ruim twintig jaar soundtracks aan het luisteren en verzamelen, en met m'n huidige (relatief bescheiden) verzameling van zo'n 700 CDs heb ik natuurlijk nog tientallen andere componisten om te bespreken... maar dat maaktd eze post NOG veel langer dan-ie al is...
Kom anders 'ns langs op http://www.scorereviews.com/forum/, een klein maar vriendelijk forum dat alleen maar over filmmuziek gaat.(Ben daar trouwens ook alleen maar te gast, dus dit is geen linkspam of zo. Alleen maar een tip.)
Ben bang van niet, maar ik zie dat hij de japanse films van muziek voorziet? Daar heb ik weinig tot niets mee.quote:Op maandag 19 juni 2006 02:12 schreef Sokolsky het volgende:
Ken je trouwens Joe Hisaishi?
sorry, maar dat is echt een kul-argument. Of het geeft wel aan dat je alleen nieuw spul kijkt en dus niet verder kijkt dan je neus lang is.quote:Op maandag 19 juni 2006 02:09 schreef 7eVeNL het volgende:
Ik ben zelf van 84, dus veel van de bovengenoemde films, muziekstukken zijn voor mij nieuw,
Niet van alle Japanse films, maar van de Kitano's en de Ghibli's. Ook heeft hij een mooie score bij Buster Keatons The General gemaakt. Interessante componist, zonde dat je hem op deze manier terzijde schuift.quote:Op maandag 19 juni 2006 02:14 schreef 7eVeNL het volgende:
[..]
Ben bang van niet, maar ik zie dat hij de japanse films van muziek voorziet? Daar heb ik weinig tot niets mee.
Miklos Rozsaquote:Op maandag 19 juni 2006 01:59 schreef Pundit_wannabe het volgende:
En ja, ga je wat evrder terug dan kom je bij de prachtige klassiekers uit:
Miklos Rozsa, componist voor spektakelfilms als Ben-Hur, King Of Kings en El Cid. Wàt een kracht in melodieën! Wàt een verhaal vertelt hij in en door de muziek!
quote:Op maandag 19 juni 2006 02:12 schreef Sokolsky het volgende:
Ken je trouwens Joe Hisaishi?
quote:Op dinsdag 20 juni 2006 16:33 schreef PDOA het volgende:
Vooral de superblije muziek voor de film 'Kikujiro' is mijn favoriet!
Die HZ muziek bij TLK is ook niet zozeer 'bekend', iedereen kent vooral die muziek van Elton John. En die oscar zegt niks, denk je dat mensen de muziek kunnen fluiten van Brokeback Mountain, Finding Neverland, The Red Violin, Life is Beautiful, Shakespear in Love, The Full Monty, Emma.. etc. etc. ?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:50 schreef chibibo het volgende:
Frappant dat bij Hans Zimmer geen enkele keer The Lion King wordt genoemd, nota bene de enige film waarvoor hij een Oscar heeft gewonnen.
op BOL.com is het ook allemaal zo rond de 19 a 20 euro per cd, maar goed dan heb je ook nog enkele euro's verzendkosten.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:42 schreef BOOR_TBL het volgende:
Wat is een schappelijke prijs? Nieuwe CD's zijn allemaal zo rond de E20..E23. Kwestie van afwachten tot ze in de koopjesbak liggen. Amazon is d8 ik altijd wel wat scherper.. maar da's internet dus, 't is maar net of je dat wilt..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.nimmer een zwevende fokker in verkiezingstijd
Idd en The Thing was ook goed.quote:Op woensdag 21 juni 2006 01:39 schreef PDOA het volgende:
Ik vergeet helemaal John Carpenter te noemen! Die man maakt ook altijd van die duistere muziek bij zijn films. Halloween Theme
Clint Mansellquote:Op woensdag 21 juni 2006 11:27 schreef Guerra het volgende:
[..]
Idd en The Thing was ook goed.
Verder: Requiem for a Dream. M'n hele stemming verandert als ik dat weer hoor. Weet alleen niet zo gauw van wie die is.
Same here, tis zo deprimerendquote:Op woensdag 21 juni 2006 11:29 schreef Morpheus2002 het volgende:
Clint Mansell
Goede film alleen je houd er zo'n kutgevoel aan over daarom kijk ik em maar heel zelden.
Michael Giacchino heeft ook de muziek van MI3 gedaan, die ook erg goed isquote:Op woensdag 21 juni 2006 12:56 schreef wolfrolf het volgende:
Michael Giacchino!Alias, Lost, The Incredibles
![]()
Mark SnowThe X-Files & Smallville. Hoewel ik wel vind dat MS bij Smallville behoorlijk vaak dezelfde stijl muziek gebruikt als bij X-Files
De score van die film is gedaan door Lisa Gerrard en Harry Gregson-Williams. Zijn onbekende componisten voor mij verderquote:Op woensdag 21 juni 2006 14:54 schreef tongytongylickylicky het volgende:
De muziek tijdens Man On Fire....en al helemaal het eindstukje. Geen idee wie/ wat het was.
Badalamentiquote:Op vrijdag 28 juli 2006 07:03 schreef Illuvatar het volgende:
[...] Angelo Badalame (o.a. Twin Peaks) [...]
Wil ik daar graag Stanley Kubrick aan toevoegen.quote:Op woensdag 21 juni 2006 00:02 schreef JelleS het volgende:
Vergeet ik helemaal één van mijn favorieten. Ik weet nog niet wie de componist(en) is/zijn, maar de regisseur die het beste met muziek omgaat in zijn films is wat mij betreft Kar Wai Wong. Vooral bij In the Mood for Love is het gewoonweg geniaal. Elke keer gebruikt hij hetzelfde korte stukje muziek. Het geniale ervan is dat hij de beelden in slowmotion laat zien, waardoor een geweldige sfeer in samenwerking met de simpele muziek, die uiteindelijk toch in je hoofd blijft zitten. Af en toe pak ik de dvd nog is om gewoon een losse scene met muziek erbij te bekijken, zo goed is het.
idd vooral "Extasy of Gold" uit The good, the bad and the uglyquote:Op maandag 19 juni 2006 02:08 schreef Sokolsky het volgende:
Ik vind Ennio Morricone eigenlijk nog steeds onovertroffen.
Harry Gregson-Williams is een bekende componist uit de school van Hans Zimmer. Hij heeft onder andere de muziek voor Spy Game, Chicken Run, Kingdom of Heaven en Metal Gear Solid 2 en 3 (computerspellen) geschreven.quote:Op woensdag 21 juni 2006 14:58 schreef wolfrolf het volgende:
De score van die film is gedaan door Lisa Gerrard en Harry Gregson-Williams. Zijn onbekende componisten voor mij verder
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |