Ik denk - maar ik moet weer 'ns inventariseren - dat ik zo'n 600 soundtracks heb inmiddels.
![]()
Praktisch alles van John Williams, is vrijwel altijd goed. Toppers zijn: Close Encounters, Jur.park en Hook en een heeeeeeeeeeeeeeeeele boel subtoppers, werkelijk teveel om op te noemen. (ET, towering inf. Home alone 1&2, HP, Indiana last crus., Jaws, AI etc.) Recentelijk Spacecamp beluisterd, ook heel sterk (en dat voor een B-film
![]()
).
Jerry, soms heel goed, gemiddeld wat minder dan JW, Rambo en Legend zijn heel sterk. Laatste jaren was 't vooral herkauwen en cliche's die in de film allemaal wel werken, maar als OST vrij saai zijn.
Hans, heb ik ook veel van. Liefst heb ik dat ie zelfs z'n OST's doet, ipv al z'n studenten, enige wat die studenten doen is HZ clonen.. nee dank je, hoeft voor mij niet. Sterke titels: Crimson Tide, Last Samurai, Prince/Egypt. Subtoppers: Peacemaker, Broken Arrow, Matchstick man, DaVinci, e.v.a.
James Newton Howard, The Village had van mij de Oscar mogen krijgen, T6thS ook goed, verder waren Atlantis en Dinosaurs ook heel sterk.
Silvestri, uiteraard BttF123, maar ook The Abyss is extreem vet.. ook wel bekend als Close Encounters onder water.
Trevor Jones, luister 'ns naar Cliffhanger, heel thematisch.
Vangelis, is niet ergens te categoriseren. Maar Blade Runner is een one-of-a-kind film met dito muziek.
Elliot Goldenthal, Alien3 Alien3 Alien3 Alien3 .. verguisd op sommige OST-review-sites, maar een extreem sterke score, beetje onconventioneel misschien, maar *wat* een opening & finale!
Elfman, heb ik minder mee geloof ik, alhoewel Nightmare before xmas wel weer grappig is.
Alan Menken, heeft Disney gelift in de jaren 80, 3 oscars op een rij, Menken heeft bijv. al meer oscars verzilverd dan JW en nog wat composers. B&B en Hunchback zijn hoogstaande score's.
Miklos Rozsa, altijd groots en impressive. Zo worden ze niet meer gemaakt.
John Barry heb ik minder mee, altijd dat slappe geouwehoer met die softheid die elke keer de kop op doet. JB doet de laatste 10 jaren ook niet echt meer mee in het filmwereldje, waarschijnlijk om juist die achterhaalde softe stijl.
George Fenton, niet de meest bekende composer bij het grote publiek, maar zeker aanraadbaar.. Anna and the King deed me in grootheid aan Zimmer denken zelfs, maar waar ie echt z'n niche heeft gevonden zijn natuurdocu's. 'Deep Blue' is werkelijk een uitmuntende score, groots, romantisch, veelzijdig, gevarieerd.
Christopher Young, Hellraiser 1 en 2 zijn supervette OST's, als je midden in de nacht je buren weg wilt jagen zet je H1 of H2 keihard op de speakers! Tevens is Bless the Child impressive als geluidsmuur.
James Horner, ript veel te veel van 'm zelf, en van anderen.. opzichzelf staand wel aardige albums, maar het rippen spoltt het allemaal wel een beetje. Aanraders zijn: Aliens, Star Trek 2, Willow, The Forgotten, Legends of the Fall. 't Is echt bizar waar ie soms z'n themes zowat letterlijk vandaan jat, "The land before time" bijvoorbeeld jat van "Peter en de Wolf" en van "Tchaikowsky" (en dan niet een random onbekende symfonie, nee, gewoon keihard Romeo & Juliet). Bicentennial man (waaruit ie voortdurend die openings-modulaties hergebruikt in latere films) is iirc weer gejat van een early 90's score van Goldsmith!
David Arnold maakt teveel herrie, "less is more" snapt ie nog niet ofzo. Ik vind 't bijvoorbeeld extreem vermoeiend om een uur lang naar Independence Day te moeten luisteren, en hoe erg hij 007 vern**kt na z'n eerste 007, zal ik maar even niet hardop schrijven.
Howard Shore heb ik weinig mee, LOTR is vrij saai, imho.. beetje vergelijkbaar met John Barry denk ik, "1 gehoord - alles gehoord".
Verder zijn er nog een hoop random OST's die random ineens goed zijn ofzo, maar niet structureel ergens onder vallen. Zoals Michael LeGrand (007:never say never again, Yentle), Lee Holdridge (mysts of avalon), Morricone (OUaTitW) (alhoewel ik OUaTitW wel overrated vind als je ziet hoe elke TV gids weer van mening is Morricone te moeten noemen bij de film-info, terwijl er [1] betere scores zijn en [2] mensen in't algemeen vaker een betere score horen omdat OUaTitW zelden op TV komt gezien z'n lengte)