quote:Op maandag 19 juni 2006 15:49 schreef NoSigar het volgende:
Brugman dan?
quote:Johannes Brugman (onbekend, circa 1400 – Nijmegen, 1473) was een Franciscaner pater en redenaar. Zijn geboorteplaats is echter niet geheel zeker, hij zou in ieder geval geboren zijn in het bisdom Keulen.
Brugman studeerde in Parijs godgeleerdheid. Na de opleiding ging hij naar het klooster der Franciscanen-Observanten in St. Omaars waar hij lector in de theologie werd.
Brugman is vooral bekend van zijn reizen, waarmee hij veel mensen probeerde te overtuigen in preken om een eenvoudig christelijk leven te leiden. Brugman stond bekend als een zeer welbespraakt prediker. De uitdrukking "praten als Brugman" is aan hem ontleend.
Hij begon zijn reizen in Rijnland en Westfalen, maar zijn echte faam begon toen hij begon te reizen in de IJsselvallei rond 1452.
In 1455 kreeg Bolsward stadsrechten mede dankzij hem.
Brugman was ook een dichter, hij schreef enkele geestelijke liederen waaronder "Ic heb ghejaecht mijn leven lanc" en hij schreef ook een heiligenleven over Lidwina van Schiedam die in 1433 overleed. Er kwamen daarvan drie delen uit, deel 1 verscheen in 1433, deel 2 in 1448 en deel 3 in 1456.
quote:De uitdrukking 'praten als Brugman' is ontleend aan het optreden van de Nederlandse volksprediker Jan Brugman (circa 1400-1473). Deze franciscaner monnik reisde in de vijftiende eeuw stad en land af om de mensen op te roepen een eenvoudig christelijk leven te leiden. In zijn gloedvolle preken sloot hij aan bij de belevingswereld van gewone mensen. Juist daarom was hij in zijn eigen tijd een gevierd man, maar werd hij in de geschiedschrijving al spoedig als een dweper of volksmenner afgeschilderd
Oh verhip. Ja.quote:Op maandag 19 juni 2006 16:05 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Daar woont toch een hele leuke mademoiselle?
[..]
Pos![]()
quote:Op maandag 19 juni 2006 16:05 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Daar woont toch een hele leuke mademoiselle?
Of Tarkan van de kusjes.quote:
Pikken de Amerikanen Audrey nou ook al?quote:
Het lijkt er sterk op.quote:Op maandag 19 juni 2006 16:21 schreef mr_anonimous het volgende:
[..]
Pikken de Amerikanen Audrey nou ook al?
Nope, een Duitser van Turkse origine.quote:Op maandag 19 juni 2006 16:23 schreef mr_anonimous het volgende:
Allesandro Safina?
Ach sommige mensen hebben alles tegen.quote:Op maandag 19 juni 2006 16:26 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Nope, een Duitser van Turkse origine.
Hij heeft twee enorme wereldhits geproduceerd, je hoeft geen medelijden met hem te hebben.quote:Op maandag 19 juni 2006 16:28 schreef mr_anonimous het volgende:
[..]
Ach sommige mensen hebben alles tegen.![]()
Is hij van dat bandje dat het songfestival won?quote:Op maandag 19 juni 2006 16:40 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Hij heeft twee enorme wereldhits geproduceerd, je hoeft geen medelijden met hem te hebben.
Nope.quote:Op maandag 19 juni 2006 16:42 schreef mr_anonimous het volgende:
[..]
Is hij van dat bandje dat het songfestival won?
Yep. Mustafa Gündogdu.quote:Op maandag 19 juni 2006 16:56 schreef mr_anonimous het volgende:
Mousse T?
quote:Op maandag 19 juni 2006 17:01 schreef Scrutinizer het volgende:
Klinsmann
Hans Christian Andersen?quote:
Zomaar!quote:Op maandag 19 juni 2006 17:35 schreef Scrutinizer het volgende:
Maar het zou ook zomaar een Nederlander kunnen zijn.
Niet bij mijn weten, al heeft hij wel geijverd voor het standbeeld van minstens een andere grote Nederlander dat inquote:Op maandag 19 juni 2006 17:39 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik ken die kop![]()
Heeft-ie een standbeeld inAmsterdam
?
Maar heeft-ie dan tenminste een straat naar zich vernoemd gekregen? In de buurt van het Vondelpark of zo?quote:Op maandag 19 juni 2006 18:32 schreef Gellius het volgende:
[..]
Niet bij mijn weten, al heeft hij wel geijverd voor het standbeeld van minstens een andere grote Nederlander dat inAmsterdam
staat.
Wat een koppie.quote:Op maandag 19 juni 2006 15:00 schreef Gellius het volgende:
(Tokay! Cavia gevonden... Iemand interesse?? )
Ja. Die ken ik...quote:Op maandag 19 juni 2006 18:41 schreef Scrutinizer het volgende:
Sexbomb van Tom Jones produceerde hij ook.
Het baasje voeg aan het (logeer)konijn: 'Wil jij logeren bij Tante Tokay ?'quote:Op maandag 19 juni 2006 19:02 schreef Tokay het volgende:
Wat een koppie.
Toch maar niet; ik heb mijn handen al vol aan het logeerkonijn...
quote:Op maandag 19 juni 2006 19:07 schreef Treinhomo het volgende:
Het baasje voeg aan het (logeer)konijn: 'Wil jij logeren bij Tante Tokay ?'
Nou; daar had het (logeer)konijn wel oren naar...![]()
Het ene oor staat standaard recht omhoog, en het andere hangt - met een knik - naar beneden.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:07 schreef Treinhomo het volgende:
Het baasje voeg aan het (logeer)konijn: 'Wil jij logeren bij Tante Tokay ?'
Nou; daar had het (logeer)konijn wel oren naar...![]()
Oh ja...quote:Op maandag 19 juni 2006 19:10 schreef Scrutinizer het volgende:
Maar "Horny" van Mousse T vs Hot 'n' Juicy ken je niet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |