Bron: AD.nlquote:Op de tram is je voornaam standaard 'hoer'
DEN HAAG - Klappen, schoppen, schelden, bedreigingen, bespugen - zowel mensen als je ramen -, blowen achter je rug, banken die worden opengesneden, en laatst zelfs een beschieting. Dat was op de Beresteinlaan. Het is de dagelijkse praktijk van trambestuurders van de HTM.
En het ergste: de HTM, hun werkgever, doet de agressie waarmee ze op de tram hebben te maken, af als incidenten die zelden voorkomen. Het broeide al een tijd, maar nu de HTM de mishandeling van een 57-jarige collega door een passagier met een ijzeren sneeuwpook uit zijn eigen tram bij herhaling afdoet als ‘zelden voorkomend incident’, willen HTM’ers hun hart luchten. Met gevaar voor verlies van hun baan, daarom wordt uitsluitend in volstrekte anonimiteit gepraat.
Na een urenlange waterval van voorbeelden van agressie die variëren van opmerkingen als ‘ik neuk je moeder’ door zwartrijdende Marokkaanse gastjes van 8, 9 jaar en vrouwelijke medewerkers die vertellen dat ‘op de tram je voornaam hoer is’, tot hele groepen Antilliaanse jongeren die het achterste deel van de tram en iedereen die er in zit terroriseren, tot de klappen die hun collega deze week opliep.
Eén jaar is het beter gegaan. Dat was toen de HTM ‘beulen’ van de Rowa inzette, een beveiligingsbedrijf, die mensen die rookten in de tram of bier zaten te drinken er zonder pardon uitsodemieterden. Toen dat effect begon te sorteren, werden de potige beveiligers ingezet om buiten de tram kaartjes te controleren. „Er rijden nu nooit meer beveiligers mee.’’ Zelf kan een trambestuurder niets. „Als je iemand terugslaat, heb jíj het gedaan. Op hulp van passagiers hoef je ook niet te rekenen. Je weet: ik ben altijd alleen.’’
Ook op een ander, agressie opwekkend vlak zeggen de bestuurders de steun van hun werkgever te missen: het materieel wordt niet goed onderhouden. „Als de richtingfilm voorop de tram het niet doet, zien de mensen niet waar we naar toe gaan en dat frustreert.’’ Of wagens vallen uit en staan mensen veel langer op een halte te wachten zonder te weten waarom. Haltes die worden verplaatst. Het wordt allemaal afgereageerd op de ‘kankerbestuurder’. Iets anders dat niet goed zou werken zijn de camera’s die in de tram hangen. De helft ervan doet het niet. „Er is onlangs een meisje aangerand in de tram, wilde men de beelden terugkijken, had de camera het niet gedaan.’’ Kost geld, is de uitleg van hogerhand. „Maar straks heeft de HTM geen bestuurders meer.’’
Kamerleden zitten er zeker elke dag in...quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:44 schreef -Wolf- het volgende:
Het is inderdaad erg in de trams in Den Haag.
Er staat toch in het bericht dat dat een jaar lang gebeurd isquote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:46 schreef indahnesia.com het volgende:
Ja, gewoon die kleerkasten terug en iedereen er net zo hard uittiefen tot er weer normaal gedaan kan worden. Maar ja, dat mag niet in Nederland. Helaas.
Als veel Antillianen en Marokkanen al ouders worden op zeer jeugdige leeftijd houdt het nooit op.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:55 schreef MrX1982 het volgende:
Belachelijk. De tram is sowieso het vervoersmiddel van het proletariaat.
Oh wacht. Het is jeugdige rebellie. Komt vast wel goed als ze ouder worden.
ik ook niet..quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:52 schreef Monidique het volgende:
Ik heb er nooit last van.
Er is gewoon iets grondigs mis in de opvoeding van deze gasten. Als je al op 8 jarige leeftijd onbekenden aanspreekt met hoer. Dan mag je vrezen voor de toekomst.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:56 schreef pberends het volgende:
Als veel Antilianen en Marokkanen al ouders worden op zeer jeugdige leeftijd houdt het nooit op.
quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:55 schreef MrX1982 het volgende:
Belachelijk. De tram is sowieso het vervoersmiddel van het proletariaat.
Wat??? En de politiek doet niks???quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:51 schreef The-Brahma-Bull het volgende:
Het is idd erg ja, al die .....die een heel jungle drumfestijn houden op de ramen achterin de tram altijd
Nou ja, een dorp met misschien zeshonderd inwoners is gewoon niet zo'n plaats waar je Antiliaanse hangjongeren in trams aantreft.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:58 schreef Mute_Me het volgende:
[..]
ik ook niet..
weet niet of lijn 17 erg is? kom verder nooit in een andere.
Net als het verhaal dat de Zoetermeer stadslijn gevaarlijk is.. echt nooit wat van gemerkt (ook om 12 uur s'nachts.
in sommige wel, ja, en zeker na of op een zeker tijdstip, dan ga je liever niet achterin zitten.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:44 schreef -Wolf- het volgende:
Het is inderdaad erg in de trams in Den Haag.
Ik denk trouwens dat wanneer men hiermee ophoudt het probleem van scheldende tramgangers ook helemaal vanzelf oplost. Serieus, heel goed topic dit.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:41 schreef pberends het volgende:
En politieagenten maar boetes uitdelen voor door rood licht lopen.
gelukkig is het in hoofdsteden als parijs of washington stukken beter. hier in het noorden is de standaard voornaam gewoon kutsjap.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Welkom in Nederland, en dit gebeurt gewoon in de stad waar onze regering zeteld.
In Parijs zal het wel niet veel beter zijn, maar in Washington neem ik aan van wel, daar treedt de politie toch tien keer harder op?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 16:04 schreef tartaarsaus het volgende:
[..]
gelukkig is het in hoofdsteden als parijs of washington stukken beter. hier in het noorden is de standaard voornaam gewoon kutsjap.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |