abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 juni 2006 @ 00:59:40 #1
122446 Corksterr
AFC Ajax till I die.
pi_38906485
Post hier jouw tips op het gebied van rijstgerechten.

Hier vast een flink aantal mogelijke recepten. Misschien leuk om er eens iets van te proberen.

Broccoli met cashewnoten
Ingrediënten (voor 2-3 pers.):
1 grote struik broccoli, 2 kopjes rijst, 3 kopjes water, 2 uien, 300 g kip- of kalkoenfilet, 4 eetlepels ketjap manis, 1 scheutje ketjap marinade, maïzena,
2 dl appelsap, 1 bakje champignons, 2 eetlepels olie, 75 g cashewnoten
Bereiding:
Kook het water. Zodra dit kookt de rijst toevoegen en het vuur op laag zetten. Laat de rijst langzaam gaar worden in ca. 15 minuten. Snipper en fruit de uien en
bak deze in de olie. Verdeel de broccoli in kleine roosjes, was ze en bak ze mee. Snijd de kip of kalkoen in kleine stukjes en bak ze mee met de uien. Snijd de
champignons in vieren en bak deze in een aparte pan in olie bruin. Voeg ze aan het broccolimengsel toe. Voeg de appelsap, ketjap marinade en ketjap manis toe.
Bind de saus met aangemengde maïzena. Serveer de cashewnoten er apart bij.
Voedingswaarde p.p.: 2725 kiloJoules (657 calorieën), 38 g eiwit, 26 g vet, 67 g koolhydraten

Californische rijstschotel
Ingrediënten:
350 g rijst, peper, zout, ½ theelepel saffraanpoeder of koenjit (geelwortel), 400 g kalkoen- of varkensschnitzel, 4 stengels bleekselderij, 150 g verse of diepvries-
peultjes, 25 g boter, 3 eetlepels olie, 50 g gele rozijnen, 1 blik (400 g) mangoschijfjes, ca. 1 mespuntje kaneel, 50 g cashewnoten of 25 g zonnebloempitten
Bereiding:
Kook de rijst in water met zout en de saffraanpoeder gaar en droog. Snijd het vlees in reepjes van ca. 1 cm. Maak de bleekselderij schoon en snijd de stengels in
stukjes van ca. 1 cm. Maak de verse peultjes schoon of laat de diepvriespeultjes ontdooien. Verhit de boter en olie in een wok. Roer de bleekselderij door het vlees
en roerbak alles ca. 5 minuten. Voeg de peultjes en rozijnen toe en roerbak nog ca. 5 minuten tot de groenten en het vlees gaar zijn. Giet intussen de mango af
en vang het sap op. Schep de gekookte rijst en een scheutje mangosap door het groente-vleesmengsel en laat alles door en door heet worden. Roer het regelmatig
door. Voeg naar smaak peper, zout en kaneel toe. Leg een krans van mangoschijfjes op de rijst en strooi de cashewnoten of zonnebloempitten erover.

Gebakken rijst met ananas en Mon Chou
Ingrediënten:
300 g rijst, zout, peper, 2 uien, 3 teentjes knoflook, 1 Spaanse rode peper, 1 verse ananas, 200 g Mon Chou, 4 eetlepels olie, 150 g ham, 2 eetlepels ketjap,
2 eieren, 125 g gepelde garnalen, 4-5 eetlepels gesnipperde koriander
Bereiding:
Kook de rijst gaar en droog in water met wat zout. Fruit de ui in de olie. Voeg de knoflook, in ringetjes gesneden peper en in blokjes gesneden ham toe.
Roerbak dit ca. 4 minuten. Roer de ketjap en losgeklopte eieren erdoor. Roerbak dit tot de eieren gestold zijn. Schep de gare rijst door het eimengsel en roerbak
dit tot alles goed gemengd is. Roer dan de garnalen en in stukjes gesneden ananas erdoor. Breng het gerecht op smaak met ketjap en peper en schep de blokjes
Mon Chou en koriander erdoor. Leg de ananashelften op een schaal en vul ze met het rijstmengsel.
Voedingswaarde p.p.: 2472 kiloJoules (588 calorieën), 26 g eiwit, 31 g vet, 52 g koolhydraten

Gebakken rijst met gehakt en pikante Chinese kool
Ingrediënten:
300 g rijst, zout, peper, 1 ui, 2 rode Spaanse pepertjes, 1 kleine Chinese kool, 2 eetlepels olie, 500 g rundergehakt, 1 theelepel paprikapoeder, ½ kippenbouillontablet,
2 eetlepels ketjap asin, 1/8 l zure room, 2-3 eetlepels gesnipperde koriander
Bereiding:
Kook de rijst gaar en droog in water met zout. Pel en snipper de ui. Maak de pepertjes schoon, verwijder de zaadjes en snijd ze in smalle reepjes. Maak de kool
schoon en snijd hem in smalle repen. Kook de koolrepen ca.2 minuten in ruim kokend water met zout. Giet ze af in een vergiet, spoel ze af onder koud water en laat
ze uitlekken. Verhit de olie in een wok en fruit de ui en de helft van de peper ca. 2 minuten. Voeg het gehakt toe en roerbak dit rul. Strooi de paprikapoeder en de
verkruimelde bouillontablet erover en roer de ketjap erdoor. Schep de gare rijst door het gehaktmengsel. Meng de zure room met de rest van de peperreepjes en de
koriander. Schep het mengsel door de koolrepen. Serveer het rijst-gehaktmengsel met de kool.
Voedingswaarde p.p.: 2465 kiloJoules (587 calorieën), 30 g eiwit, 34 g vet, 42 g koolhydraten

Gegratineerde gehaktschotel met rijst
Ingrediënten (voor 2 pers.):
150 g rijst, peper, zout, 1 rode paprika, 25 g boter, 250 g gehakt, 2 eetlepels shoarmakruiden, 250 g gesneden prei, 1 ei, 1/8 l slagroom, 75 g geraspte oude Goudse
kaas
Bereiding:
Kook de rijst gaar en droog in water met zout. Verwarm de oven voor op 200 °C. Was en halveer de paprika, verwijder de zaadjes en snijd hem in stukjes. Verhit de
boter in een wok en roerbak het gehakt met de shoarmakruiden rul. Voeg de stukjes paprika en de prei toe en roerbak het geheel nog ca. 3 minuten. Schep de rijst
erdoor en breng het gerecht op smaak met peper en zout. Neem dan de pan van het vuur. Klop het ei los met de slagroom en de helft van de kaas. Schep de helft
van dit mengsel door het gehaktmengsel. Schep alles in een lage ovenschaal, verdeel de rest van het roommengsel erover en bestrooi het geheel met de rest van de
kaas. Bak het gerecht ca. 20 minuten in het midden van de oven tot het door en door heet en de bovenkant goudbruin is.

Gele rijst met ham en maïs
Ingrediënten:
2 uien, 2 eetlepels zonnebloemolie, 300 g hamblokjes, 300 g Pandanrijst, 1 theelepel kerrie, 8 dl kippenbouillon (2 tabletten), 1 blikje maïs, 1 blik doperwten, zout,
peper, 50 g ongezouten pinda's, 2 eetlepels peterselie
Bereiding:
Fruit de ui. Schep de helft van de uisnippers uit de pan. Doe de hamblokjes, de rijst en de kerrie in de pan en roer ca. 1 minuut tot de rijstkorrels glazig zijn. Roer
de bouillon en de maïs erdoor en breng het geheel aan de kook. Laat de rijst in ca. 20 minuten gaar en droog worden. Roer de uitgelekte doperwten door de rest en
breng het gerecht op smaak met peper en zout. Rooster de pinda's en serveer deze apart bij het gerecht.
Voedingswaarde p.p.: 2092 kiloJoules (498 calorieën), 27 g eiwit, 19 g vet, 56 g koolhydraten

Handige links:
http://www.xs4all.nl/~mmoens/receptenpagina/recepten/rijst.htm
http://users.castel.nl/~jageh03/hoofdframe4.htm
http://users.raketnet.nl/jan-ten-kate/1/5/rijstgerechten.htm
Wie zijn billen brandt, mag blij zijn dat hij niet andersom stond.
pi_38953492
De rijst met ananas en mon chou klinkt erg lekker

Ik kijk zelf heel vaak op de site van Allerhande
Als je zoekt op rijst, kom je al 432 recepten tegen !
  zondag 18 juni 2006 @ 13:39:33 #3
122446 Corksterr
AFC Ajax till I die.
pi_38969334
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 20:59 schreef Serinde het volgende:
De rijst met ananas en mon chou klinkt erg lekker

Ik kijk zelf heel vaak op de site van Allerhande
Als je zoekt op rijst, kom je al 432 recepten tegen !
Danku. Loopt hier niet bepaald storm.

Ik ga vanavond weer nasi eten trouwens. En oja: ananas.
  zondag 18 juni 2006 @ 22:30:41 #4
117103 Lambiek12
Wanna play?
pi_38985260
Lekker simpel door de weeks gebakken rijst als bijgerecht i.p.v. die verdomde aardappels (eet ik bijna niet meer).

Gewoon rijst wat is overgebleven van een andere keer, of anders rijst eerst koken en daarna aflaten koelen (hij moet echt goed koud zijn). Lekker snijden wat je lekker vindt. Een klein uitje, knoflookje, was bosui in grove stukken.

De wok goed heet laten worden. Beetje olie erin. De uit en knoflook aanfruiten. Daarna lekker de rijst wokken totdat deze goed heet is (met koude rijst hebbie het niet zo dat het gaat klonten). Een eitje loskloppen. Deze erin mikken en flink door roeren zodat heel de rijst als het ware van de ei heeft genoten. Daarna de bosuit toevoegen en een heel klein beetje dark soya.

Nou lekker bij vanalles dit. Varkenshaas..... Kip....... Maakt niet uit
  zondag 18 juni 2006 @ 23:47:48 #5
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_38988477
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 00:59 schreef Corksterr het volgende:

Gebakken rijst met ananas en Mon Chou
Ingrediënten:
300 g rijst, zout, peper, 2 uien, 3 teentjes knoflook, 1 Spaanse rode peper, 1 verse ananas, 200 g Mon Chou, 4 eetlepels olie, 150 g ham, 2 eetlepels ketjap,
2 eieren, 125 g gepelde garnalen, 4-5 eetlepels gesnipperde koriander
Bereiding:
Kook de rijst gaar en droog in water met wat zout. Fruit de ui in de olie. Voeg de knoflook, in ringetjes gesneden peper en in blokjes gesneden ham toe.
Roerbak dit ca. 4 minuten. Roer de ketjap en losgeklopte eieren erdoor. Roerbak dit tot de eieren gestold zijn. Schep de gare rijst door het eimengsel en roerbak
dit tot alles goed gemengd is. Roer dan de garnalen en in stukjes gesneden ananas erdoor. Breng het gerecht op smaak met ketjap en peper en schep de blokjes
Mon Chou en koriander erdoor. Leg de ananashelften op een schaal en vul ze met het rijstmengsel.
Voedingswaarde p.p.: 2472 kiloJoules (588 calorieën), 26 g eiwit, 31 g vet, 52 g koolhydraten
hm, ik heb hier nog een verse ananas zwerven, misschien ga ik dit morgen maken
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_38988521

Leuk, nieuwe ideeen!!!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 19 juni 2006 @ 00:43:07 #7
122446 Corksterr
AFC Ajax till I die.
pi_38989972
quote:
Op zondag 18 juni 2006 23:49 schreef Oblivion het volgende:

Leuk, nieuwe ideeen!!!
Jammer dat hier zo weinig gepost wordt. Ik had toch verwacht dat dit topic wat populairder zou zijn.
pi_38990179
quote:
Op maandag 19 juni 2006 00:43 schreef Corksterr het volgende:

Jammer dat hier zo weinig gepost wordt. Ik had toch verwacht dat dit topic wat populairder zou zijn.
Komt wel...
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 10:46 schreef Oblivion het volgende:
Gember- knoflook- chilli- curry poeder, garam massala, zout met water tot Pasta( papje) maken.

Uien, tomaten kleine groene pepers yoghurt 2 of 3 cadamon pitten en kippenpoten
Klaar maken voor gebruik.

Helft uien in pan met veel olie bakken ( soort frituren) Uien moeten donkerbruin zijn.
Uien er uit kip er in tot kip helemaal wit is dan eruit halen.

Yoghurt PASTA tomaten pepers hard laten koken in de olie (pas op, hier kan het gaan vlammen!)
Vuur laag zetten dan water erbij en de kip.
Zachtjes door laten koken tot kip echt gaar is en doortrokken van kruiden.
Schep bruine suiker erbij.

Rijst , erwten, paar cadamon pitten en een snufje gemalen komijn mee laten koken
Als afgegoten de uien er bij , doorroeren

Klaar eet smakelijk.

Van onze grote vriend uit India! En lekker dat het is!
Ik heb geen hoeveelheden, maar je ziet aan de kleur (lichter dan pindakaas) dat het goed is.
Dus flink uitproberen.

Oh en die rijst...
Als je op de datum klikt staan er in dat topic ook enkele rijstgerechten.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 19 juni 2006 @ 00:58:16 #9
122446 Corksterr
AFC Ajax till I die.
pi_38990313
quote:
Op maandag 19 juni 2006 00:52 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Komt wel...
[..]

Als je op de datum klikt staan er in dat topic ook enkele rijstgerechten.
Netjesss.
  maandag 19 juni 2006 @ 18:15:32 #10
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_39008468
quote:
Op zondag 18 juni 2006 23:47 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

hm, ik heb hier nog een verse ananas zwerven, misschien ga ik dit morgen maken
en gemaakt, het was wel aardig, maar zal dit niet veel vaker gaan maken denk ik.
  maandag 19 juni 2006 @ 19:54:41 #11
122446 Corksterr
AFC Ajax till I die.
pi_39011533
quote:
Op maandag 19 juni 2006 18:15 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

en gemaakt, het was wel aardig, maar zal dit niet veel vaker gaan maken denk ik.
Ananas is ook niet lekker
  maandag 19 juni 2006 @ 19:55:13 #12
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_39011551
ananas is heerlijk
pi_39011838
Ik ben nu rijst aan het koken, met daarbij geroerbakte bloemkool, peultjes, sperzieboontjes (de groenten eerst blancheren drie minuutjes) en champignons en varkenshaasje. En dat in oestersaus met knoflook. Het resultaat post ik later wel...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_39012177
Wilde rijst met paksoi, sjalotjes, knoflook en worteltjes.
Met kip of ander vlees erbij of erdoor

Vandaag gemaakt, om de restjes die er nog lagen op te maken.
Lekker met oestersaus wokken!
pi_39012683
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:04 schreef djenneke het volgende:
Ik ben nu rijst aan het koken, met daarbij geroerbakte bloemkool, peultjes, sperzieboontjes (de groenten eerst blancheren drie minuutjes) en champignons en varkenshaasje. En dat in oestersaus met knoflook. Het resultaat post ik later wel...
Het was heel lekker
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  maandag 19 juni 2006 @ 20:40:57 #16
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39013204
Heeft er iemand nog een recept voor een goede rijstenpap?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 20 juni 2006 @ 10:19:23 #17
122446 Corksterr
AFC Ajax till I die.
pi_39027887
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Heeft er iemand nog een recept voor een goede rijstenpap?
Jahoor
pi_39477339
Als je de FAQ een leest weet je waarom je post weg was en waarom deze geedit is

[ Bericht 100% gewijzigd door Martijn_77 op 03-07-2006 21:57:49 ]
Nothing to see here, carry on
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')