abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 juni 2006 @ 20:30:15 #1
12221 Tijn
Powered by MS Paint
  maandag 12 juni 2006 @ 20:32:08 #2
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_38789635
Oh en bedankt devzero, ik snap 'em nu helemaal

Gelijk maar nog een vraag (ik ben toch bezig, hehe). Ik wil een zooitje files tarren en bz2'en. Ik weet op zich wel hoe dat moet, maar ik heb eens gelezen dat het ook met 1 commando kan. Hoe gaat dat? Of geldt dat alleen voor uitpakken?
pi_38789896
quote:
Op maandag 12 juni 2006 20:20 schreef Schorpioen het volgende:
1$o =~ s/./chr((ord($&)-13+$f*&e)%26+65)/eg;
Ja, dat is idd een mooi voorbeeld, van imo, lelijke code Voor ieder karakter in $o doe je een berekening op de numerieke waarde van dat character en dan maak je er weer een character van. Je zou maar iets willen veranderen aan deze regel en de laatste g uit de regexp vergeten Het mag dan wel sneller zijn dan een for-loop, maar minder duidelijk. Ach, ieder zijn eigen smaak en dat is maar goed ook
pi_38790343
quote:
Op maandag 12 juni 2006 20:32 schreef Tijn het volgende:
Oh en bedankt devzero, ik snap 'em nu helemaal

Gelijk maar nog een vraag (ik ben toch bezig, hehe). Ik wil een zooitje files tarren en bz2'en. Ik weet op zich wel hoe dat moet, maar ik heb eens gelezen dat het ook met 1 commando kan. Hoe gaat dat? Of geldt dat alleen voor uitpakken?
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Wil je een hoop files in 1 tar bestand zetten of wil je meerdere tar bestanden aanmaken?
1 tar bestand aanmaken (met bz2 compressie) is gewoon "tar jcvf bestand.tar.bz2 [al je files eventueel met wildcards]", bv
1
2
tar jcvf fotoos.tar.bz2 `find . -name \*.jpg`
tar jcvf documenten.tar.bz2 *.txt *.doc
  maandag 12 juni 2006 @ 20:55:44 #5
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_38790565
quote:
Op maandag 12 juni 2006 20:50 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Wil je een hoop files in 1 tar bestand zetten of wil je meerdere tar bestanden aanmaken?
Ik heb een hoop files en ik wil daar 1 tar van maken en deze tar bzip2'en.
quote:
1 tar bestand aanmaken (met bz2 compressie) is gewoon "tar jcvf bestand.tar.bz2 [al je files eventueel met wildcards]", bv
[ code verwijderd ]
Ah, het is gewoon -j Ik had eroverheen gelezen nadat ik "tar --help" had gedaan... het was zo'n lap tekst
pi_38790731
quote:
Op maandag 12 juni 2006 20:39 schreef devzero het volgende:

[..]

Ja, dat is idd een mooi voorbeeld, van imo, lelijke code Voor ieder karakter in $o doe je een berekening op de numerieke waarde van dat character en dan maak je er weer een character van. Je zou maar iets willen veranderen aan deze regel en de laatste g uit de regexp vergeten Het mag dan wel sneller zijn dan een for-loop, maar minder duidelijk. Ach, ieder zijn eigen smaak en dat is maar goed ook
Het is natuurlijk gewoon baggercode en elke programmeur die dit produceert zouden ze door de kop moeten schieten. Ik heb het ook niet geschreven, het komt uit het boek Cryptonomicon van Neil Stephenson (erg cool boek trouwens!). Al mijn code is uiteraard superduidelijk en gestructureerd en ruimelijk voorzien van verhelderend commentaar
Unox, the worst operating system.
pi_38791236
quote:
Op maandag 12 juni 2006 20:55 schreef Tijn het volgende:
Ah, het is gewoon -j Ik had eroverheen gelezen nadat ik "tar --help" had gedaan... het was zo'n lap tekst
man tar is makkelijker

Uit die man page:
quote:
-j, --bzip2
filter archive through bzip2, use to decompress .bz2 files.
WARNING: some previous versions of tar used option -I to filter
through bzip2. When writing scripts, use --bzip2 instead of -j
so that both older and newer tar versions will work.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 15:32:37 #8
86633 AntiHero
MAAK NIE UIT JOH
pi_38814393
Gisteren liep SuSE vast, ik dus resetten bleek ineens dat heel SuSE naar de klote was. Nou ik weer goed en wel installeren, maar nu op de andere Harddisk in de hoop nog wat bestanden van de oude te kunnen plukken. Maar eerst maar weer eens even alles aan de praat krijgen. Ik start YaST op en ga online op zoek naar wat packages die ik op de oude harddisk ook had, flash en java bijvoorbeeld werken prima, todat ik packages ga zoeken die de w32codec-all nodig hebben. Deze wil maar niet gedownload of geinstalleerd (ik weet niet bij welke van de 2 YaST vastloopt) worden. Met wat zoeken op internet heb ik dit package gedownload, maar bij het installeren krijg ik dit:

1
2
3
linux-5dvv:/home/tim # rpm -i /home/tim/Restafval/w32codec-all-20050412-0.pm.0.i586.rpm
warning: /home/tim/Restafval/w32codec-all-20050412-0.pm.0.i586.rpm: Header V3 DSA signature: NOKEY, key ID 5277a2fa
        package w32codec-all-20050412-0.pm.0 is already installed

Maar de op deze codec gebaseerde applicaties als Xine die zeggen dat ie niet is geinstalleerd en bovendien weet ik niet waarhij staat om hem te uninstallen, gewoon zonder path geeft dit
1
2
linux-5dvv:/home/tim # rpm -e w32codec-all-20050412-0.pm.0.i586.rpm
error: package w32codec-all-20050412-0.pm.0.i586.rpm is not installed
pi_38818914
geef de flag --force mee

of check ff deze pagina/de man page: http://www.die.net/doc/linux/man/man8/rpm.8.html

Wellicht dat de rebuilddb/initdb flag al kan helpen.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 18:56:29 #10
86633 AntiHero
MAAK NIE UIT JOH
pi_38821095
Ik blijf dit krijgen :
1warning: ///home/tim/Restafval/w32codec-all-20060611-0.pm.0.i586.rpm: Header V3 DSA signature: NOKEY, key ID 5277a2fa

edit: dit is in Kpackage dus, ik heb een nieuwe (andere?) versie gedownload van w32codec-all, ook in de console blijf ik dit 'signature: NOKEY blabla' message krijgen
  dinsdag 13 juni 2006 @ 19:22:36 #11
86633 AntiHero
MAAK NIE UIT JOH
pi_38822106
Opgelost volgens mij , moest -ivh doen ipv -i, geen flauw idee waar dat voor staat maar het werkt \o/
  woensdag 14 juni 2006 @ 17:05:14 #12
86633 AntiHero
MAAK NIE UIT JOH
pi_38854125
Ik heb Kmail zover gekregen dat het mijn hotmail berichten ophaalt (dmv Gotmail), wat verder geen problemen geeft. Ik heb echter geen flauw idee hoe ik in kan stellen dat ik via Kmail over mijn hotmail account berichten terug kan sturen, in al die mooie 'Hotmail & Kmail (using Gotmail)'-Howto' s staat alleen maar hoe je kan ontvangen, verzenden wordt nergens genoemd.

Kan dit verzenden ook via Gotmail, is daar een ander script voor of kan je uberhaupt niets over hotmail verzenden met Kmail. Smtp instellen op hotmail.com werkt iig niet.

Hehe wat stel ik veel vragen
pi_38854382
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 17:05 schreef AntiHero het volgende:
Ik heb Kmail zover gekregen dat het mijn hotmail berichten ophaalt (dmv Gotmail), wat verder geen problemen geeft. Ik heb echter geen flauw idee hoe ik in kan stellen dat ik via Kmail over mijn hotmail account berichten terug kan sturen, in al die mooie 'Hotmail & Kmail (using Gotmail)'-Howto' s staat alleen maar hoe je kan ontvangen, verzenden wordt nergens genoemd.

Kan dit verzenden ook via Gotmail, is daar een ander script voor of kan je uberhaupt niets over hotmail verzenden met Kmail. Smtp instellen op hotmail.com werkt iig niet.

Hehe wat stel ik veel vragen
Je kan toch gewoon de smtp server van je provider gebruiken en dan je hotmail adres als afzenderadres instellen?
pi_38855140
Grote kans dat hotmail niet eens toestaat dat je met smtp via hotmail mail kan sturen. Aangezien een hotmail accounts gratis is, heb je dan zo een toeloop van spammers.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 12:21:39 #15
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_38941277
Gisterenavond werkte m'n Ubuntu Linux-machine nog prima, maar vanochtend was een van de websites die erop draait opeens niet bereikbaar. Nadere inspectie wees uit dat alle websites niet werkte en dat de machine bovendien niet reageerde op een ping via het netwerk (!). Toen ik achter de machine ging zitten om eens te kijken, reageerde 'ie helemaal niet op muis- en toetsenbord-input (het beeld bleef zwart), terwijl de machine wel aan stond.

Ik heb 'em maar gereset en nu werkt alles weer zoals het hoort. Kan ik ergens kijken wat er misging in een of andere logfile ofzo?
  zaterdag 17 juni 2006 @ 12:26:05 #16
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38941369
System -> Admin -> System log.

Alleen zul je daar een log-file moeten openen; welke weet ik niet

Misschien kern.log of sys.log
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  zaterdag 17 juni 2006 @ 12:34:11 #17
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_38941524
Ik zit /var/log/systemlog even door te lezen. Daar staan wel wat rare dingen... voornamelijk 2 reboots die ik niet heb uitgevoerd vallen me op. Ik neem ten minste aan dat dit reboots zijn:

1Jun 17 07:38:11 localhost syslogd 1.4.1#17ubuntu7: restart.

1Jun 17 11:58:25 localhost syslogd 1.4.1#17ubuntu7: restart.

Verder zegt het me allemaal niet zoveel, maar ik zie niet echt iets staan waarvan ik denk "woah, dat is verkeerd" ofzo.

[edit] Oh wacht, die restart van 11:58 zal ik net zelf wel hebben veroorzaakt Blijft raar dat 'ie vanochtend vroeg besloot te rebooten.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 12:43:18 #18
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_38941693
Ik heb nu ook messages, kern.log en user.log even doorgenomen en het enige vreemde wat ik tegenkom is dat er rond half 8 vanochtend een reboot was. Daarvoor en daarna staat er niet zoveel en dan komt mijn eigen reboot van 12 uur waardoor alles weer werkt.

Wazig hoor.
pi_38948840
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 12:34 schreef Tijn het volgende:
Ik neem ten minste aan dat dit reboots zijn:
Ziet er meer uit als een herstart van syslog dan een reboot, dat hoeft dus niet perse een reboot te zijn.

Tsja, zo'n crash kan van alles zijn. Jammer dat je scherm zwart bleef, want anders had je misschien kunnen zien of het een kernel-oops was en waar de fout zat. Als de machine echt helemaal vast zat zonder een bericht van je kernel, dan zou ik je hardware nog eens goed langslopen. Bv een geheugen test ed, maar het kan ook een piek/drop in je netspanning zijn geweest die je computer heeft gecrashed (of gebruik je een ups?).
  zaterdag 17 juni 2006 @ 18:15:50 #20
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_38948878
Nee, geen UPS. Hij doet het nu de hele dag alweer prima. Zodra ik 'em weer eens reboot, zal ik eraan denken om het geheugen te testen.
pi_38970743
Wat zegt dmesg of /var/log/messages?
pi_38970806
Ow en voor de mensen die regexp niet kennen en zich erin willen verdiepen, dit boek is een aanrader (ook voor de mensen die er al bekend mee zijn is het een leuk boek):
http://www.oreilly.com/catalog/regex/

Je leert er een hoop van en maakt het gebruik ook inzichtelijk.

Dit nav de posts die gingen over het al dan niet snappen van de s/dit/dat/ discussie eerder in deze threads.
pi_38970865
Yeps, die restart van syslog is ws gewoon door logrotate gedaan. Die schoont elke dag/week/maand je logfiles op zodat je schijf er niet compleet mee volloopt. Als dat gedaan is moet syslog herstart worden zodat 'ie weer alles naar de goede (nieuw aangemaakte) files schrijft.

Vandaar.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_38970943
BTW, waarom is Unix in het topic door Linux vervangen terwijl er nog steeds BSD's en OpenSlowaris in de OP staan? Moet d'r dan niet ook gewoon Unix in de titel staan?
pi_38971548
Unix help Linux klopt wel aardig, de grote spelen met Unix en de kleintjes spelen met Linux.

Eigenlijk zou je dit topic 'man (man|unix|linux|problems)' moeten noemen
pi_38971792
quote:
Op zondag 18 juni 2006 15:06 schreef slakkie het volgende:
Unix help Linux klopt wel aardig, de grote spelen met Unix en de kleintjes spelen met Linux.
Mwah... Je hoort wel eens mensen zeggen "Als je Windows haat draai je Linux, van Unix houdt draai je *BSD." Ik vind dat persoonlijk toch onzin. 't Is maar net waar het snelste mee kunt werken, dat hoeft echt geen niet-Linux te zijn...
pi_38972138
quote:
Op zondag 18 juni 2006 15:17 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Mwah... Je hoort wel eens mensen zeggen "Als je Windows haat draai je Linux, van Unix houdt draai je *BSD." Ik vind dat persoonlijk toch onzin. 't Is maar net waar het snelste mee kunt werken, dat hoeft echt geen niet-Linux te zijn...
I know, deze reactie had ik al verwacht...

Google: defintion unix
quote:
# an operating system that supports multitasking and is ideally suited to multi-user applications (such as networks).
http://www.sunrise.uk.com/glossary.html

# The most popular operating system used for Web servers. In the web hosting industry, a Linux host is considered the same thing as a UNIX host.
http://webhostingrevealed.com/glossary.htm

# An interactive time-sharing system invented in 1969 by Ken ThompsonÖ It was the first source-portable OS. UNIX underwent mutations and expansions at the hands of many different people, resulting in a uniquely flexible and developer-friendly environment. By 1991, UNIX had become the most widely used multiuser general-purpose operating system in the world - and since 1996 the variant called Linux has been at the cutting edge of the open source movement. (13)
http://www.slais.ubc.ca/c(...)well/Terminology.htm

Unix or UNIX is a computer operating system originally developed in the 1960s and 1970s by a group of AT&T Bell Labs employees including Ken Thompson, Dennis Ritchie, and Douglas McIlroy. Today's Unix systems are split into various branches, developed over time by AT&T, several other commercial vendors, as well as several non-profit organizations.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unix
Basicly, its the same
pi_38972804
Inderdaad, dus dan moet je ook niet zeggen dat Linux voor de kleintjes is.
  zondag 18 juni 2006 @ 17:58:37 #29
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_38976153
Natuurlijk moet dit topic niet alleen over Linux gaan, maar ook BSDs en andere Unices omvatten. Waar moet ik anders heen met vragen over m'n Mac?
pi_38976558
Het is allemaal de schuld van iemand met een tiscali account die sneaky linux in de OP heeft gezet `wiki
pi_39037472
ok, ik ben een erge noob, en ik heb een vraag. Zondag nieuwe laptop gekocht op PCbeurs, helemaal puik, alleen draait er KLubuntu (ofzo) op. Op zich is het programma best makkelijk, alleen heb ik echt 20 gebruikersaccounts waar ik niets mee kan omdat ik de wachtwoorden niet heb. Heb van iemand een windows schijfje gekregen en die wil ik er nu wel in, omdat ik geen zin heb om nu weer een heel nieuw besturingssysteem onder de knie te krijgen. Maar- hoe verwijder ik kubuntu? gaat dat hetzelfde als bij windows of moet ik andere commando's doen? ik heb geen idee :-D dankje!
pi_39039533
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:25 schreef Perruche het volgende:
ok, ik ben een erge noob, en ik heb een vraag. Zondag nieuwe laptop gekocht op PCbeurs, helemaal puik, alleen draait er KLubuntu (ofzo) op. Op zich is het programma best makkelijk, alleen heb ik echt 20 gebruikersaccounts waar ik niets mee kan omdat ik de wachtwoorden niet heb.
Je bedoelt dat je 20 entries in /etc/passwd hebt zitten? Dat is redelijk (lees: absoluut) normaal onder unix.
quote:
Heb van iemand een windows schijfje gekregen en die wil ik er nu wel in, omdat ik geen zin heb om nu weer een heel nieuw besturingssysteem onder de knie te krijgen. Maar- hoe verwijder ik kubuntu? gaat dat hetzelfde als bij windows of moet ik andere commando's doen? ik heb geen idee :-D dankje!
Dat Windows schijfje zijn werk laten doen.
pi_39052850
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 16:18 schreef slakkie het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je 20 entries in /etc/passwd hebt zitten? Dat is redelijk (lees: absoluut) normaal onder unix.
[..]

Dat Windows schijfje zijn werk laten doen.
ja, 20 entries. Maar ik heb alleen een password va user en die heeft schijnbaar niet genoeg rechten en allerlei passowrds die ik niet weet, dus k kan gewoon helemaal niets ermee. Eigenlijk ben ik wel van plan om Xubuntu te gaan draaien ofzo, lekker licht en toch gebruiksvriendelijk, alleen moet ie het nu gewoon even doen en ik heb geen tijd om het nu allemaal uit te zoeken, dus vandaar de keuze voor windows. Ik verwacht niet namelijk dat XP erg vlekkeloos zal draaien op een P3. Maar goed, in ieder geval bedankt voor de hulp, en wel erg simpel hoor, gewoon de windows schijf erin douwen. Ik ga het gewoon proberen, ken er toch niets aan verkloten

Dankje!
pi_39060643
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 22:06 schreef Perruche het volgende:
ja, 20 entries. Maar ik heb alleen een password va user en die heeft schijnbaar niet genoeg rechten
Je hebt ook maar 1 password nodig, daarna kun je met *ubuntu met sudo van alles doen Als je goed kijkt zul je zien dat de meeste (ws alle op jouw account na) een "invalid" password hebben en de meeste zullen niet eens een shell hebben (laatste veld in je passwd file). En er is een reden dat er allemaal "systeem" accounts zijn

Overigens heeft windows tegenwoordig (xp pro iig, verder gok ik maar wat ) ook een beperkt aantal systeem accounts, bv LocalService. Inloggen op zo'n account zal ws ook niet gaan
pi_39065524
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 01:07 schreef devzero het volgende:

[..]

Je hebt ook maar 1 password nodig, daarna kun je met *ubuntu met sudo van alles doen Als je goed kijkt zul je zien dat de meeste (ws alle op jouw account na) een "invalid" password hebben en de meeste zullen niet eens een shell hebben (laatste veld in je passwd file). En er is een reden dat er allemaal "systeem" accounts zijn

Overigens heeft windows tegenwoordig (xp pro iig, verder gok ik maar wat ) ook een beperkt aantal systeem accounts, bv LocalService. Inloggen op zo'n account zal ws ook niet gaan
ja klopt, en ik heb wel het goede password weten te ontfutselen voor het inlogscherm. Maar als ik bijv. internetinstellingen wil veranderen of zelfs iets simpels als de klok, dan kan dat niet. Moet ik weer passwords voor hebben, vul ik die in en dan gebuirt er gewoon niets :S Maar goed, ookal zou ik het bij linux (ofzo) houden zou ik denk ik Xubuntu kiezen omdat dat lichter is ofzo.. Wil sowieso die schijf ff helemaal leeg hebben, dan kan ik er lekker mn eigen shit enzo op gooien vertrouw het toch niet zo, voorgeinstalleerde 2e hands laptop
pi_39076790
Lees bij je volgende poging man sudo maar eens door. Je kunt met sudo als root van alles instellen met jouw password. Je hebt met ubuntu maar 1 password nodig.
  woensdag 21 juni 2006 @ 20:45:33 #37
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_39089866
Kort vraagje voor een Debian school projectje.
Hoe kan ik een regel code automatisch laten uitvoeren bij het opstarten van Linux?
bijv
1/opt/lampp/lampp start
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
  woensdag 21 juni 2006 @ 22:20:31 #38
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_39093202
Hoe kijg ik gewoon een ouderwetse text only in Debian, dit om geheugen te besparen omdat ik Debian virtueel draai. (dus geen x)
Ik heb al stopx geprobeerd
pi_39093217
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 20:45 schreef Sitethief het volgende:
Kort vraagje voor een Debian school projectje.
Hoe kan ik een regel code automatisch laten uitvoeren bij het opstarten van Linux?
bijv
[ code verwijderd ]
Voor het automatisch starten van applicaties heb je de map /etc/init.d/ en de /etc/rcX.d/ waar X staat voor het runlevel: single user, multi user zonder en met netwerk, reboot etc. Je hoeft dat niet allemaal handmatig bij te houden want debian heeft er mooie scriptjes voor.

Zet (als root) eerst een symbolic link naar lampp in /etc/init.d:
1ln  -s /opt/lampp/lampp /etc/init.d/lampp

Zorg dan dat het in runlevel 2,3 en 4 wordt gerund (de multiuser runlevels, de default):
1update-rc.d lampp defaults
pi_39093298
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 22:20 schreef Sitethief het volgende:
Hoe kijg ik gewoon een ouderwetse text only in Debian, dit om geheugen te besparen omdat ik Debian virtueel draai. (dus geen x)
Ik heb al stopx geprobeerd
ctrl-alt-backspace knalt X af.
  woensdag 21 juni 2006 @ 22:28:30 #41
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_39093493
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 22:23 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

ctrl-alt-backspace knalt X af.
Hmm ik switch wel naar text only maar ik wordt meteen uitgelogd en keer terug naar het grafische inlogscherm...................
pi_39093661
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 22:28 schreef Sitethief het volgende:

[..]

Hmm ik switch wel naar text only maar ik wordt meteen uitgelogd en keer terug naar het grafische inlogscherm...................
Dan heb je waarschijnlijk ook gdm of kdm draaien. Ga even naar een console via ctrl-alt-F2 en log in als root en stop gdm of kdm met "/etc/init.d/gdm stop".
  woensdag 21 juni 2006 @ 22:54:18 #43
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_39094441
Okay bedankt
pi_39121471
Hoi ik wil binnekort een TV-kaart kopen voor op mijn satelliet, maar welke kan ik het beste kiezen (zijn er mensen met ervaringen) ??

PS: Ik wil er het programma mythtv mee gebruiken.

Alvast bedankt
  donderdag 22 juni 2006 @ 19:29:44 #45
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_39121536
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 19:28 schreef Billian85 het volgende:
Hoi ik wil binnekort een TV-kaart kopen voor op mijn satelliet, maar welke kan ik het beste kiezen (zijn er mensen met ervaringen) ??

Alvast bedankt
Mischien zit je daar voor in het verkeerde topic, tenzij hij Linux "kruiselingsuitwisselbaar" moet zijn?
pi_39121859
Eh, "kruiselingsuitwisselbaar", zegt me even niks haha maar ik wil de kaart gebruiken i.c.m. het programma MythTV voor Linux :p
  donderdag 22 juni 2006 @ 20:24:10 #47
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_39123712
Compitable dan
pi_39123800
Jup :-p
pi_39124485
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 19:28 schreef Billian85 het volgende:

Alvast bedankt
Je had eventjes de documentatie door kunnen kijken, en kunnen vinden dat je deze kaarten iig niet moet hebben:
quote:
Hardware known NOT to work and other issues

* Hauppauge WinTV-D or -HD (no driver)
* Hauppauge WinTV-USB series
* Hauppauge WinTV-PVR-usb (model 602), or WinTV-PVR-PCI (model 880) cards (no driver - this is not the PVR-250/350 series of cards supported by the IvyTV driver)
* Hauppauge WinTV-PVR-USB2 (driver available at http://www.isely.net - no MythTV support. May work if setup thinks it's a PVR-x50 card.)
* ATI All-in-Wonder series
En een stukje verder vind je dan een link naar ondersteunde hardware...
  vrijdag 23 juni 2006 @ 21:33:05 #50
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_39161414
Eindelijk een andere PC en mijn overstap van Xubuntu naar Ubuntu is een feit.
Nu heb ik een aantal mappen gedeeld maar als ik ze vanaf mijn windows pc wil benaderen moet ik gebruikersnaam en wachtwoord ingeven. Dat heb ik nooit ingesteld
Als ik mijn normale gebruikersnaam en wachtwoord (waar ik ook op de Linux pc mee inlog) ingeef dan pikt hij het mooi niet. Wat doe ik fout?
pi_39209553
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 21:33 schreef Oldbie het volgende:
Eindelijk een andere PC en mijn overstap van Xubuntu naar Ubuntu is een feit.
Nu heb ik een aantal mappen gedeeld maar als ik ze vanaf mijn windows pc wil benaderen moet ik gebruikersnaam en wachtwoord ingeven. Dat heb ik nooit ingesteld
Als ik mijn normale gebruikersnaam en wachtwoord (waar ik ook op de Linux pc mee inlog) ingeef dan pikt hij het mooi niet. Wat doe ik fout?
Je gebruikt Samba zeer waarschijnlijk.. Voeg ff een user toe aan samba en dan ben je klaar (uiteraard ook met passwd).
pi_39216590
Ik ben dus nu overgestapt van Windowze naar Linux (Ubuntu 6.06)

Nu had ik dus nog een NTFS partitie partitie staan, deze heb ik verwijderd en heb op de zelfde schijf een Reiser partitie weer aangemaakt. Nu kon ik deze niet meer vinden in my places of op mijn desktop, dus heb ik mijn /etc/fstab aangepast zodat de partitie automagisch bij bootup werd geladen. Nu zie ik inderdaad mijn schijf bij My Places en op mijn desktop, maar ik kan er niets mee, daar bedoel ik mee, dat ik er dus compleet niet op kan schrijven. Ik krijg de melding dat ik geen rechten heb om te schijven op dit station. Ik zal hieronder mijn oude en mijn nieuwe /etc/fstab plaatsen, misschien dat een van jullie mij kan zeggen wat ik verkeerd doe...

OUD
1
2
3
4
5
6
7
8
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/sda1       /               reiserfs notail          0       1
/dev/sdb1       /media/sdb1     ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
/dev/sda2       none            swap    sw              0       0
/dev/hdd        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0

NIEUW
1
2
3
4
5
6
7
8
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/sda1       /               reiserfs notail          0       1
/dev/sdb1       /media/sdb1     reiserfs rw,user       0       1
/dev/sda2       none            swap    sw              0       0
/dev/hdd        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
pi_39216860
Die optie "user" zorgt er vooral voor dat je zelf dat ding kan mounten en unmounten, als 'ie niet al door een andere user gemount is. Die gaat je niet helpen.

Het is veel simpeler. Doe gewoon even als root chmod jouw_username /media/sdb1 en je kunt er mee doen wat je wil. Op een single-user machine is dat een perfecte setup, later is er wel meer tijd om je in het Unix permissies systeem te verdiepen.
pi_39217505
thnx.. Maar vertel over die permissies, ik ben me er al aardig in aan het verdiepen.
pi_39218740
Da's net wat te veel om allemaal zo in een post te zetten. Maar zie de volgende linkjes:

http://www.google.com/search?q=introduction+unix+permissions

Daar staat zo te zien wel goede informatie tussen. Gelukkig zijn Unix permissions vrij simpel vergeleken met hoe ze in Windows zitten (waarin het zelfs mogelijk is dat een file voor een sterveling wel en voor de Administrator niet toegankelijk is, wat me op werk nog veel problemen heeft gegeven tijdens een server migratie ).
  zondag 25 juni 2006 @ 22:08:50 #56
136239 Spacehamster
You bastards!
pi_39223243
Ik wil graag video's editen op mijn linux-bakken (debian en ubuntu) maar ik krijg niets geopend in kino.
Ffmpg is geinstalled...maar geen succes.
---Grtz---------Spacehamster--&gt;
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
  maandag 26 juni 2006 @ 23:46:33 #57
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_39270471
quote:
Op zondag 25 juni 2006 22:08 schreef Spacehamster het volgende:
Ik wil graag video's editen op mijn linux-bakken (debian en ubuntu) maar ik krijg niets geopend in kino.
Ffmpg is geinstalled...maar geen succes.
Krijg je een foutmelding? Zo niet, start het programma eens vanuit een terminal, en kijk eens of daar wordt aangegeven wat er mis gaat...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:06:54 #58
13250 Lod
Sapere aude!
pi_39275368
Misschien dat iemand mij kan helpen. Het probleem lijkt een beetje op die van mistermaniac.

Ik gebruik al een tijd naar volle tevredenheid Ubuntu. In mijn /etc/fstab heb ik een aantal regels staan zoals deze:
1//share /mountpad smbfs credentials=file,dmask=777,fmask=777 0 0
Waarbij //share de samba share is op mijn clarkconnectserver, /mountpad het pad op mijn pc. De
inloggegevens staan in een credentialsfile.

Sinds de nieuwste versie van Ubuntu worden deze niet meer automatisch gemount wat voorheen wel het geval was. Met "sudo mount -a" krijg ik ze wel weer. Iemand raadde mij aan om in /etc/rc.local "mount -a" te zetten maar dan krijg ik allemaal iconen op mijn desktop (en ik hou niet van iconen op mijn desktop ).

Iemand weet of er een andere manier is om die netwerkshares te mounten óf hoe ik die iconen permanent kan wegkrijgen? Een netwerkshare mounten via het menu 'Places' kan ook maar zo'n mountpoint kan ik weer niet benaderen in programma's als Rhythmbox e.d.

Tijdens het typen bedacht ik me het volgende: samba is bedoeld om met windowsmachines op een linux/unix share te kunnen benaderen. Aangezien ik eigenlijk geen windowsmachines meer heb thuis zijn er dan eventueel andere opties om in Linux een netwerkschijf te mounten? Ik heb wel eens de term nfs horen vallen maar daarbij ook dat dat verre van ideaal/veilig was.
GNU Terry Pratchett
pi_39276436
Dan heb je hele wijze woorden gehoord. NFS is inderdaad prut. Och, het kan wel goed werken, bij mij doet het dat vaak ook, maar qua security is het zwaar gedateerd. Twintig jaar geleden, toen maar drie mensen binnen een bedrijf root waren en je niet zomaar zelf een Unix machine op het netwerk kon zetten, toen was het nog veilig.

Overigens zijn nieuwere versies van het protocol voor zover ik begrepen heb wel een stuk veiliger te maken. Moet je alleen wel met keys gaan rommelen enzo, weet niet of je daar zin in hebt.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:11:57 #60
13250 Lod
Sapere aude!
pi_39276562
Neu... Hoe minder ik hoef te doen of te weten hoe gelukkiger ik er van word
GNU Terry Pratchett
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:16:18 #61
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_39276672
Zou daar niet ergens 'auto' moeten staan in die regel?

Dit:
quote:
user,auto 0 0
aan het eind?
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:25:39 #62
13250 Lod
Sapere aude!
pi_39276955
Ik heb zowel auto als user als auto en user geprobeerd, helaas geen effect.
GNU Terry Pratchett
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:27:53 #63
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_39277015
Stel, ik koop van de week een nieuwe harde schijf.
Hoe makkelijk gaat mijn ubuntu dan met het inpluggen om ?
  dinsdag 27 juni 2006 @ 14:09:16 #64
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_39283887
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:27 schreef GI het volgende:
Stel, ik koop van de week een nieuwe harde schijf.
Hoe makkelijk gaat mijn ubuntu dan met het inpluggen om ?
100% gemakkelijk.

Mounten en formatteren is eigenlijk alles.

Hier een uitlegje
http://my.opera.com/Mr%20Green/blog/show.dml/131117
Let wel op dat je hd1 vervangt door de naam die jouw disc krijgt.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 16:28:41 #65
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_39288298
hallo allen,
Ik keek voor de gein weer eens in DIG, en ik zag een topic over andere OS soorten.
Nou vind ik het ook altjid wel leuk om nieuwe dingen te proberen, dus ik dacht: ik download het effe.
Mijn probleem staat ook in het desbetreffende topic, maar ik dacht dat het hier meer op zijn plaats zou zijn.

Effe wat quotes van mezelf:
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 13:23 schreef Nathox het volgende:

[..]

Weet je of je CDROM ingesteld staat als bootdevice in je bios? Als je twee cdspelers hebt moet je ze ook beide proberen als je niet zeker weet welke de master is en je cdrom moet VOOR je harde schijf staan als bootdevice.
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 14:03 schreef eer-ik het volgende:
ja, het staat zo ingesteld inderdaad.
Ik heb expres nog gekeken of dat het geval was.
Maar niks werkt
Op andere laptop doet ie het wel, maar dan kom ik in een of ander dos-achtig programma, waarbij men toetsenbord verkeerd staat ingesteld :S

Nog even op de thuis PC geprobeerd, maar hier wil hij hem ook al niet booten...
Ik snap er echt de ballen van.
Ook daar zegt ie eesrt: booting from DVD-drive ofzo, en dan doet ie vervolgens niks meer.
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 15:53 schreef eer-ik het volgende:
Nog een keer geprobeerd,
hij wilde nu wel booten van CDROM, maar toen kreeg k het volgende:
quote:
Using DPMS DOS Protected Mode Services

Cache site: 7670 KB (XMS)
Minimum cache size: 1024 KB
Write-trough drives: A B
/LEND=ON Len memory to alter applications 6646 KB available
/DELAY=OFF Write-delay is disabled, caching is write-trough.

Caldera DR-DOS 7.03
Copyright (c) 1976, 1998 Caldera, Inc. All rights reserved
[DR-DROS]A:\>

Toen deed ik: /MLX en toen zei hij: command or filename not recognized.
Dat zei hij overigens bij al die commands die gegeven waren.
That's it.
Kan iemand me hier helpen?
Ik hou btw meer van KDE, dus ik ben nu kubuntu aan het downloaden, maar ik verwacht met die liveCD echter wel het zelfde probleem, en daarnaast wil ik gewoon dat het werkt

Bij veurbaar dank
Signature.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 16:57:35 #66
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_39289337
quote:
Ik snap er echt de ballen van.
Ook daar zegt ie eesrt: booting from DVD-drive ofzo, en dan doet ie vervolgens niks meer.
Dat klinkt als een verkeerd gebrande CD.

Bij Ubuntu krijg je hopelijk wat meer meldingen
  dinsdag 27 juni 2006 @ 17:04:39 #67
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_39289588
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 16:57 schreef wdn het volgende:

[..]

Dat klinkt als een verkeerd gebrande CD.

Bij Ubuntu krijg je hopelijk wat meer meldingen
Het rare is, ik heb gezorgd dat het een bootable CD is.
Bij zowel Kubuntu als Ubuntu, start ie dat DR-DOS op.
Check het dikgeschreven stuk in de laatste quote, dat is hetgeen ik bij beide CD's te zien krijg.
Overigens werkt autoplay in windows wel, en dan zegt ie ook dat ik moet rebooten met de CD erin, maar dat maakt niks uit :S

Ik heb nu allebij de cd's op 2 pc's en 2 laptops uitgeprobeerd, maar niks werkt

[ Bericht 48% gewijzigd door eer-ik op 27-06-2006 17:14:05 ]
Signature.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 20:44:09 #68
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_39297566
Uiteindelijk een brandprogramma gebruikt, IsoRecorder, en daarmee werkte het wel. As a matter of fact, ik gebruik het nu
Het bevalt me op het eerste gezicht prima.
Effe een beetje mee spelen nu.

mvg, Erik
Signature.
  woensdag 28 juni 2006 @ 09:42:35 #69
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39312073
Is er misschien iemand die mij een Ubuntu desktop cd wil opsturen? Ik werk al een paar dagen van een live cd namelijk, maar ik kan (geloof ik) niet zo makkelijk grote bestanden downloaden nu, zoals een iso bestand dus...
If you just don't give a shit about things, everything gets so much easier...
  woensdag 28 juni 2006 @ 10:00:43 #70
13250 Lod
Sapere aude!
pi_39312461
Mail je adres maar naar het adres in mijn profiel. Kan ik hem vandaag nog op de bus doen, kun jij morgen lekker installeren .
GNU Terry Pratchett
  woensdag 28 juni 2006 @ 10:11:40 #71
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39312702
Jo, bedankt!
pi_39317060
Ik ben er net achter wat er mis was met mijn Kino.
Of eigenlijk weet ik niet wat er mis was, maar wel hoe het op te lossen.
Ik heb in "preferences" de "normalisation" op "PAL" gezet en nou laadt hij wel de avi'tjes die ik wil bewerken.

Nou moet ik er alleen nog achterkomen hoe de resultaten te saven zodat ik ze later nog kan bekijken in whatever videoplayer (kaboodle, noatun, totem...whatever!)
avi2 lijkt hiervoor niet te werken of ik moet nog een andere setting veranderen?

@Nathox: veel plezier met installen. Ubuntu is best verdomde cewl!
---Grtz---------Spacehamster--&gt;
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
  woensdag 28 juni 2006 @ 12:53:05 #73
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_39317659
ey, hallo allemaal,
hoe moet ik iets installeren onder ubuntu?
Want elke keer als ik op een installer ram, krijg ik alleen een script te zien
Ik zou bij god niet weten wat ik daarmee moet dan...

bvd,
eer-ik

never mind
Signature.
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:58:49 #74
13250 Lod
Sapere aude!
pi_39337445
Een simpele vraag die hoogstwaarschijnlijk al eens gepost is:
Hoe kan ik achterhalen of bepaalde hardware Linux-geschikt is?
Ik wil namelijk binnenkort voor mijn laptop een wireless kaartje gaan aanschaffen. Bij mijn vorige laptop zat er een waarvan het installeren een ware hel was (ben het merk vergeten) en dat wil ik nu voorkomen.
GNU Terry Pratchett
pi_39338293
Hmm. Dat is vaak heel lastig aangezien fabrikanten tegenwoordig niet zo gauw meer informatie geven over de chipset die op de kaart zit. Probeer er toch op de een of andere manier achter te komen welke chip erop zit, dan kun je zo uitvinden of het werkt.

Het beste kun je natuurlijk wat Linux nerds vragen wat voor wireless kaartje voor hun het beste werkt. Want je hebt werken en "werken".
  donderdag 29 juni 2006 @ 22:23:18 #76
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39371830
Lod bedankt voor de cd hij is aangekomen!

Ik sta op het punt de setup te starten (na een dag defragmenteren... )
Maar ik vroeg me nog 1 ding af. Ik wil een swap partetitie maken, maar als ik via dualboot xp gebruik, maken beide OS dan (automatisch) gebruik van dezelfde swap? Ik dacht eerst namelijk dat ik twee aparte swaps moest gaan aanmaken, maar bedacht me daarna dat het misschien logischer is als beide OS genoeg hebben aan 1 swap partetitie, aangezien die toch elke keer leeg gemaakt wordt, of werkt dat niet zo?
pi_39375372
Ik denk dat dat niet zo makkelijk zou gaan. Windows maakt voor swap gewoon een file op een normaal filesystem aan, Linux heeft er bij voorkeur een aparte partitie voor. Swapfiles bestaan in Linux ook, maar ik weet niet hoe gemakkelijk het is om een Windows swapfile in Linux te gebruiken. Daarvoor weet ik net wat te weinig van Windows af...

In principe is het wel mogelijk om steeds bij het booten van Linux met mkswap de swapfile voor Linux geschikt te maken, zolang Windows die swapfile maar laat staan bij een reboot, en het ook niet erg vindt als de file opeens Linux headers heeft na de reboot.
pi_39377030
Het lijkt me dat het wel mogelijk is, je kunt in windows de grote van de swapfile instellen (default is dat hij kan groeien/krimpen) en windows zal toch wel zo slim zijn om bij het vinden van vreemde headers de swapfile opnieuw te 'formateren' (en anders kun je bij een shutdown van linux wel de windows headers terug zetten met dd).

Of het zo nuttig is weet ik niet. De swap file kan op een ntfs filesystem staan omdat linux alleen hoeft te lezen/schrijven naar die file wat tegenwoordig kan met ntfs onder linux. Maar dan heb je in linux wel weer een extra fs-laag, dus het zal altijd wat langzamer zijn dan een dedicated swap-partitie. En veel harddisk space zul je niet winnen, tenslotte zal bijna niemand een swap-file van meer dan 2GB gebruiken en dat is maar een fractie van de grote van moderne harde schijven.
pi_39381315
Inderdaad, dat wilde ik er ook nog aan toevoegen, harde schijven zijn tegenwoordig zo goedkoop dat het de moeite niet meer waard is.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:22:30 #80
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39383741
Nou, voorlopig kom ik er niet aan toe om het te testen... Ubuntu wil
namelijk niet echt opstarten

Ik kan wel kiezen Start or Install en dan gaat ie een boel laden, maar
nadat ie aangeeft de GNOME graphical interface te laden wordt het
beeld zwart en doet ie niets meer.
Ik heb wat verschillende boot: * opties geprobeerd zoals in de help
staat en wat dingen in mn bios zitten veranderen. Soms geeft ie de
melding 'Faild to start the X server (your graphical interface) It is
likely that it is not setup correclty...' maar meest van de tijd
bevriest ie gewoon.
De test-cd optie gaf geen foutmeldingen.

Kan ik maar beter ophouden of zijn er makkelijk manieren om te testen
of mn hardware geschikt is?

Kheb een pentium III 733 MHz, 256 mb en 64 mb Nvidia geforce2 mx-400 kaart
pi_39388895
Nvidia wordt op zich prima ondersteund door X, zelfs zonder de binary driver van nvidia zou X gewoon moeten werken. Ik heb een vergelijkbare kaart in een van mijn machines zitten en die werkt prima.

Grote kans dat het iets anders is. Als je beeld zwart wordt, kun je dan naar een console gaan met alt+shift+f1 (of f2,....) en dan naar het einde van de uitvoer van dmesg kijken of naar de log van X in /var/log ?
  zaterdag 1 juli 2006 @ 07:58:29 #82
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_39416541
http://www.tuxmagazine.com/

Juli 2006 is uit

*From the Publisher: Ubuntu and Dapper Drake Illustrate the Social Power
of Inclusion
*Home Plate: Building a Database with Kexi
*Suited Up: Connecting Evolution to MS Exchange
*Suited Up: Using VMware Player to Introduce Linux into the Enterprise
*TUX Explains: OOoHG
*TUX Explains: KDE Kontact
*TUX Explains: IRC: What It Is and Why We Use It
*Reviews: Linux Loft: Family Box with Edubuntu

zaterdag 1 juli 2006 @ 19:50:13 #83
65997 Oldbie
pi_39430030
Hoe werkt crontab precies? Ik moet om de zoveel tijd een php bestand parsen en ik kreeg als intructie het volgende:
quote:
8. To parse a Log, use "Your server"->"parse" in tmos_admin.php or load the

tmos_parser.php in browser (http://localhost/tmos/tmos_parser.php)

For automatic parsing use 'crontab' in linux, like this:

0 * * * * php /usr/home/myaccount/htdocs_tmos/tmos_parser.php or scheduler in windows
Dat werkt dus niet. Ik heb al vanalles geprobeerd maar het lukt me gewoon niet. Kan iemand me even op weg helpen?
  zaterdag 1 juli 2006 @ 20:39:57 #84
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_39431403
http://www.novell.com/products/desktop/preview.html

SUSE Linux Enterprise Desktop ziet er wel bruikbaar uit. Dus ik wou eerst even beginnen met een live dvd maar hij lijkt er helemaal niet op? Het is wel suse, maar zit er verschil in opensuse en die suse van novell?

[ Bericht 5% gewijzigd door Sander op 01-07-2006 21:08:54 (Dont do warez) ]
Tot zover het nieuws
  zaterdag 1 juli 2006 @ 22:02:54 #85
65997 Oldbie
pi_39434013
Oke, crontab is gelukt denk ik
Maar nu de vraag: wanneer wordt mijn commando uitgevoerd met 0 * * * * ?

[edit]
Zoals ik het nu kan zien gebeurt het ieder uur. Is er een mogelijkheid om het vaker te laten doen? Zeg ieder kwartier?
[/edit]

[ Bericht 30% gewijzigd door Oldbie op 02-07-2006 00:01:27 ]
pi_39438088
0/15 * * * * moet dat doen.

Typ ook eens in: man 5 crontab . Dan krijg je vrij uitgebreide uitleg over hoe dat bestand nou in elkaar steekt.
  zondag 2 juli 2006 @ 09:10:46 #87
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_39442926
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:02 schreef Oldbie het volgende:
Oke, crontab is gelukt denk ik
Maar nu de vraag: wanneer wordt mijn commando uitgevoerd met 0 * * * * ?

[edit]
Zoals ik het nu kan zien gebeurt het ieder uur. Is er een mogelijkheid om het vaker te laten doen? Zeg ieder kwartier?
[/edit]
0-59 * * * * = iedere minuut
0-59/2 * * * * = iedere 2 minuten
0-59/15 **** = iedere 15 minuten

15,30,45,59 * * * * werkt ook iedere 15 minuten (wel de laatste op 14 minuten )
pi_39444051
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:58 schreef Lod het volgende:
Een simpele vraag die hoogstwaarschijnlijk al eens gepost is:
Hoe kan ik achterhalen of bepaalde hardware Linux-geschikt is?
Ik wil namelijk binnenkort voor mijn laptop een wireless kaartje gaan aanschaffen. Bij mijn vorige laptop zat er een waarvan het installeren een ware hel was (ben het merk vergeten) en dat wil ik nu voorkomen.
Ik zit op dit moment achter mandriva met een draadloze netwerkkaart van LinkSys. Die heb ik werkend gekregen met een WEP-Key, en zowel Mandriva als SUSE herkenden hem perfect, dus geen gezeur met DriverLoader of NDisWrapper .
Ik kan je dus deze kaart aanbevelen: WMP546, aangezien beide distro's die ik heb geprobeerd er niet moeilijk mee deden. Verder is het gewoon een hele goeie kaart, en hij gebruikt volgens mij iets van ra2500 als Chipset.
Als je vragen hebt hoor ik het wel, ik heb sinds kort ervaring met draadloos onder Linux .
  zondag 2 juli 2006 @ 15:04:58 #89
65490 whoops
pi_39449302
quote:
Op zondag 2 juli 2006 09:10 schreef wdn het volgende:

[..]

15,30,45,59 * * * * werkt ook iedere 15 minuten (wel de laatste op 14 minuten )
Dan doe je het toch gewoon zo:

"0,15,30,45 * * * * "
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 2 juli 2006 @ 15:56:32 #90
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39450254
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 12:56 schreef devzero het volgende:
Nvidia wordt op zich prima ondersteund door X, zelfs zonder de binary driver van nvidia zou X gewoon moeten werken. Ik heb een vergelijkbare kaart in een van mijn machines zitten en die werkt prima.

Grote kans dat het iets anders is. Als je beeld zwart wordt, kun je dan naar een console gaan met alt+shift+f1 (of f2,....) en dan naar het einde van de uitvoer van dmesg kijken of naar de log van X in /var/log ?
Ok, ik kan inderdaad in de console komen als ik via de Save graphics mode opstart.
Een huisgenoot van me heeft me geholpen, hij was erachter gekomen dat mn monitor niet gevonden werd door X. Hij had iets verandert in xorg.conf en toen startte ubuntu gewoon op. Nu is t probleem dat ik t nog een keer zelf moet doen, omdat mn pc uitgeweest is.

Dus mn probleem nu is hoe ik het bestand xorg.conf kan editten. Ik heb t bestand gevonden met locate maar volgens mij moet ik ingelogd zijn als root of superuser (of is dat niet hetzelfde?) want: ed xorg.conf geeft een 4cijferig getal als uitkomst en sommige andere commando's worden ook beantwoord met you must be root to do that. Is 'ed' het commando dat ik moet gebruiken om het bestand aan te passen en hoe maak ik mezelf root? Ik dacht eerst dat sudo ervoor typen genoeg was maar blijkbaar niet.

Excuus voor de (te) uitgebreide beschijving, ik moet nog een hoop leren, wel leuk
  zondag 2 juli 2006 @ 16:02:49 #91
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_39450417
quote:
Op zondag 2 juli 2006 15:04 schreef whoops het volgende:

[..]

Dan doe je het toch gewoon zo:

"0,15,30,45 * * * * "
Kan ook

Maar dat was om de betreffende persoon aan het denken te zetten

Oh en een hoop crons kunnen ook dingen als
@boot
of
@NotOnBattery
oid.
  zondag 2 juli 2006 @ 16:04:37 #92
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_39450469
quote:
Op zondag 2 juli 2006 15:56 schreef Nathox het volgende:

[..]

Ok, ik kan inderdaad in de console komen als ik via de Save graphics mode opstart.
Een huisgenoot van me heeft me geholpen, hij was erachter gekomen dat mn monitor niet gevonden werd door X. Hij had iets verandert in xorg.conf en toen startte ubuntu gewoon op. Nu is t probleem dat ik t nog een keer zelf moet doen, omdat mn pc uitgeweest is.

Dus mn probleem nu is hoe ik het bestand xorg.conf kan editten. Ik heb t bestand gevonden met locate maar volgens mij moet ik ingelogd zijn als root of superuser (of is dat niet hetzelfde?) want: ed xorg.conf geeft een 4cijferig getal als uitkomst en sommige andere commando's worden ook beantwoord met you must be root to do that. Is 'ed' het commando dat ik moet gebruiken om het bestand aan te passen en hoe maak ik mezelf root? Ik dacht eerst dat sudo ervoor typen genoeg was maar blijkbaar niet.

Excuus voor de (te) uitgebreide beschijving, ik moet nog een hoop leren, wel leuk
Gebruik
sudo ed xorg.conf
of
sudo vi xorg.conf

Bij password je account password invoeren
En wel eerst even een kopietje maken met
cp xorg.conf xorg.conf.20060701

dinsdag 4 juli 2006 @ 17:47:40 #93
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39512584
Ok,
De commando ed werkt blijkbaar niet maar met vi is het inderdaad gelukt. Ik hoefde trouwens geen password in te voeren. Maar nu.. hoe kom ik die editor weer uit en hoe save ik het bestand??
en moet ik dan X opnieuw laten opstarten of iets dergelijks?

*ok even googlen kan ook geen kwaad natuurlijk , ZZ zou t moeten doen of anders :wq

[ Bericht 21% gewijzigd door Nathox op 04-07-2006 17:55:55 ]
pi_39537568
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 17:47 schreef Nathox het volgende:
Ok,
De commando ed werkt blijkbaar niet maar met vi is het inderdaad gelukt. Ik hoefde trouwens geen password in te voeren. Maar nu.. hoe kom ik die editor weer uit en hoe save ik het bestand??
en moet ik dan X opnieuw laten opstarten of iets dergelijks?

*ok even googlen kan ook geen kwaad natuurlijk , ZZ zou t moeten doen of anders :wq
Kijk eens of je nano hebt. Da's een makkelijkere editor.
pi_39551789
Hallo!
Ik probeer al een tijdje accenten op een gemakkelijke manier te intypen. 'Vroeger' had ik Mandrake en deed je gewoon '"' 'o' en dan had je een o met een trema. Nu heb ik Slackware en ik krijg het niet voor elkaar.

Ik weet dat je iets met xmodmap moet doen, daar een bestand in moet zetten (heb ik wel gevonden op internet) en dat je characterset ISO8859-1 of -2 o.i.d. moet zijn. Ik heb alleen dat hele xmodmap niet, weet niet waar je die characterset kan veranderen en loop dus enigszins dood met die manuals die te Googlen zijn.

Mijn 'locale' is ingesteld op nl met euro-support en ik heb al in profile.d/lang.sh die exportregel verandert in o.a. US8859-1, ook nl-varianten geprobeerd, maar het werkt niet echt.

Waar moet ik beginnen? Oh ja, ik heb xorg en niet xfree86 (schijnt van belang te zijn )

Dank voor de hulp!
  woensdag 5 juli 2006 @ 20:54:48 #96
65490 whoops
pi_39551961
DucatiOwner, welke Desktop Environmet gebruik je? Gnome, KDE of een andere? Daar is het namelijk meestal wel in te stellen...
pi_39552105
Ik gebruik Xfce, als het goed is de laatste versie
pi_39552148
En ik heb best wel gezocht, maar zou niet weten waar ik het zou kunnen instellen. Ik kan dus wel die 'locale' instellen. Verder tijdzone (Europe/Amsterdam), maar dan houdt volgens mij wel op.
  woensdag 5 juli 2006 @ 21:07:31 #99
65490 whoops
pi_39552492
Hmmm onder XFCE weet ik het niet te vinden...

Maar misschien dat hier
http://wiki.fok.nl/index.php/XKeyboardMapping
of hier
http://www.google.com/not(...)75/BDR03SwoQsaPzzrsh
wat aan hebt:....
pi_39553156
eerste link: ik heb geen xkb en kan het op een of andere manier niet installeren via de packagemanager, of moet ik er echt op gaan Googlen.
tweede link: uitgeprobeerd maar het werkt niet.

Volgens mij moet ik op een of andere manier aan dat xmodmap/xkbmap/whatever komen en die 8859-characterset kunnen installeren. Dan kom ik denk ik wel verder....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')