abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 juni 2006 @ 23:33:52 #51
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38765886
quote:
Op zondag 11 juni 2006 22:25 schreef Doffy het volgende:
Er zijn mi. vier opties die elke gelovige heeft:

1. Geen vragen stellen en accepteren wat je altijd geleerd is als 'waar'. Sluit je ogen voor andere verhalen en voorkom waar mogelijk dat je daarmee geconfronteerd wordt. Dit is de optie die veruit de meesten die zich 'gelovig' noemen, kiezen.
2. Besef de menselijkheid van de bijbel (of ieder willekeurig heilig boek) en abstraheer het goddelijke eruit. Je houdt een bijzonder abstract godsbeeld over waar je als een soort van kapstok allerhande zaken aan kunt ophangen, zonder dat het direct in je leven ingrijpt.
3. Neem je heilig boek letterlijk, en wring je in iedere gewenste bocht om wat krom is recht te praten. Dat je logica daarbij dezelfde kromme vormen dient aan te nemen, ontgaat deze gelovige in het geheel. We noemen ze ook wel 'fundamentalisten'.
4. Val van je geloof. Sommigen worden een soort van 'rabiate atheisten', de meesten houden een sprankje geloof, ook wel 'ietsisme' over maar zijn volstrekt gedesillusioneerd over de wijze waarop ze eeuwenlang zijn voorgelogen.

Gezien de wijze waarop onze samenleving werkt is (1) steeds lastiger vol te houdenm waaruit (2), (3) of (4) vanzelf volgen. (2) Zie je veel onder de intelligentsia, evenals (4). (3) is helaas ook een wederkerend fenomeen dezer dagen.
hoe verklaar je dan dat intelligentia als Willem J. Ouweneel in feite in cathegorie 3 vallen (behoudens de puur normatieve uitspraken die je er even tussendoor gooit). de beste man is geloof ik op 3 gebieden gepromoveerd, aan zijn verstand ligt het geenszins.
je zou 'De God die is: waarom ik geen atheist ben' eens moeten lezen. geen easy-read voor de zondag middag.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  zondag 11 juni 2006 @ 23:34:34 #52
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38765916
quote:
Op zondag 11 juni 2006 23:32 schreef Haushofer het volgende:
Ik geloof dat de uitspraak van Hillel komt, een Joodse Rabbi
zou goed kunnen.
ik denk dat het impliciet in zeer veel wijsheidsliteratuur voorkomt. de waarde ervan ligt in de normatieve zijde van de schepping imo.

[ Bericht 15% gewijzigd door pmb_rug op 12-06-2006 12:38:41 ]
?Porque no te calles?
  zondag 11 juni 2006 @ 23:35:57 #53
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38765957
quote:
Op zondag 11 juni 2006 23:27 schreef pmb_rug het volgende:
viking84, wat me opvalt is dat je niet ingaat op de vooringenomen positie die veel falculteiten hebben als het gaat om de benadering van de bijbel. als je in Groningen of Leiden studeert dan krijg je zeker een extreem vrijzinnig verhaal waardoor je ongetwijfeld in no-time van je geloof valt als je een beetje zwak in je schoenen staat. ga je hetzelfde vak in Kampen volgen dan word je geloof alleen maar sterker.
er zijn veel verschillende benaderingen voor dit soort onderwerpen. er zijn veel argumenten die je kunt wegen en dan wel of niet kunt doceren.
hoe meer ik leer van de bijbel, hoe meer mijn geloof is bevestigd.
mijn basale kennis van de bijbel heeft mij ooit heel erg af gehouden van de bijbel. een groeiend begrip heeft veel barrieres opgeheven.
Ja dat weet ik niet, ik ken alleen Groningen en ik studeer ook geen theologie, maar Nederlands, dus ik weet niet wat de verschillen zijn tussen de faculteiten Ik denk ook dat het per persoon heel verschillend is hoor, hoe je erop reageert. Bij mij was het zo dat ik van tevoren al mijn twijfels had en als je zo'n instelling hebt dan is de kans groot dat je inderdaad nog sceptischer tegenover het geloof gaat staan. Maar er zullen zeker ook mensen zijn wiens geloof alleen maar versterkt is Ik ben erg blij met de open, academische instelling van de faculteit in Groningen, want ik ben erg alert op uitspraken die geen uitspraken zijn van een wetenschapper, maar van een gelovige en als dat zo zou zijn geweest, dan zou ik afgehaakt zijn. Wel had ik soms het idee dat docenten niet zo open stonden voor suggesties en niet konden beargumenteren waarom mijn visie onjuist was en die van hen niet.

We hadden bijv een discussie over een passage uit Markus. Weet de precieze vindplaats niet meer. Maar volgens de docent zei Markus daar dat christenen niet hoeven te vasten, terwijl even verderop toch echt stond dat de christenen moesten gaan vaste als de Bruidegom (Jezus dus) weg is. Ik snap niet hoe je die passage kunt rijmen met het standpunt dat christenen helemaal nooit hoeven te vasten, want dan negeer je die passage over Jezus' vertrek. Naar mijn idee zou het vasten dan beginnen op het moment dat Jezus is opgestegen naar de hemel, maar dat kon ook niet volgens de docent vanwege Markus' perspectief dat Jezus altijd bij zijn discipelen zou blijven, eerst lichamelijk en na zijn dood ook geestelijk.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 11 juni 2006 @ 23:38:48 #54
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38766009
quote:
Op zondag 11 juni 2006 23:29 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

waar staat dit in de bijbel precies?
Niet expliciet, maar ik meen dat je dit standpunt kunt afleiden uit de Bergrede. Ik heb nu geen zin om de Bijbel erop na te slaan.

@ Haushofer: nee niet alleen van die Joodse rabbi, maar ook van Griekse wijsgeren. Ik geloof dat Cicero het ook gezegd heeft.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 11 juni 2006 @ 23:42:17 #55
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38766095
quote:
Op zondag 11 juni 2006 23:33 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

hoe verklaar je dan dat intelligentia als Willem J. Ouweneel in feite in cathegorie 3 vallen (behoudens de puur normatieve uitspraken die je er even tussendoor gooit). de beste man is geloof ik op 3 gebieden gepromoveerd, aan zijn verstand ligt het geenszins.
je zou 'De God die is: waarom ik geen atheist ben' eens moeten lezen. geen easy-read voor de zondag middag.
Heb ik ergens beweerd dat de mens een rationeel wezen is? Heb ik ergens beweerd dat 3'tjes altijd een IQ hebben van 70 of minder? Niet dat ik weet.
'Nuff said
  zondag 11 juni 2006 @ 23:47:25 #56
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38766269
Nou, toch nog maar even overtikken wat er in mijn handboek (The New Testament: A historical introduction to the early Christian writings van Bart D. Ehrman) staat:

The Golden Rule

the most familair form of the golden rule is "do unto others as you would have them do unto you". Many people think that Jesus was the first to propound this ethical principle, but in fact, it was given in a variety of forms bij moral philosophers from the ancient world. In most of these formulations, it is expressed negatively (stating what should not be done) rather than positively.
The rule was foumd, for example, among the ancient Greeks many centuries before Jesus. [...] vervolgens wordt de Griekse historicus Herodotus gequote (5e eeuw voor Chr), Isocrates en Confucius (van Confucius komt de uitspraak zoals we die nu kennen: Do not do to others what you would not want others to do to you". Ook Hillel wordt inderdaad genoemd.
Dus: Jezus was niet de enige die deze Gouden Regel propageerde, maar ook niet de eerste

Ehrman meent zelfs dat dit principe de samenvatting van de Wet is: behandel anderen zoals je zelf behandeld wenst te worden. Jezus zegt dat niet zo letterlijk, maar het valt wel af te leiden uit wat hij zegt.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 11 juni 2006 @ 23:58:16 #57
150557 Franciscus_van_Assisi
Alle dieren tellen mee!
pi_38766589
quote:
Op zondag 11 juni 2006 20:39 schreef Viking84 het volgende:
Even als achtergrond:
-knip-
Kunnen gelovigen hier die meer dan basale kennis hebben van de Bijbel mij hier eens antwoord op geven?
Dit is eigenlijk een typisch protestants probleem, Katholieken hebben dat minder omdat ze zich niet op het Sola Scriptura baseren en bv. Genesis niet letterlijk nemen, dat deed Augustinus overigens ook al niet. De Bijbel is weliswaar geheel waar, maar onze interpretatie is dat allerminst, bovendien is de Bijbel slechts één van de pijlers van ons geloof, naast het Leergezag. Ik ben niet zo'n apologetisch type, maar ik kan je wél een paar linkjes geven:

Tekton ministeries
Behandelt de Bijbel vooral vanuit historisch perspectief en heeft ook ijzersterke artikelen over gnostische onderwerpen. Met als speciaal onderdeel de Annotated Bible.

De katholieke stichting Apologetiek

De website heeft een uiterst beroerde opmaak, maar heeft uiterst interessante filosofische beschouwingen over het christelijk geloof.

De Website van Alvin Plantinga, protestants filosoof/apologeet aan een Katholieke universiteit.

Science & Theology news

Een website die veel interessante artikelen heeft over onderwerpen op het snijvlak van Theologie en de meer exacte wetenschappen.

Een subsectie van Catholic Answers die specifiek ingaat op de verhouding Bijbel-Traditio.

Een persoonlijke favoriet; de encycliek Fides et ratio, over de verhouding tussen geloof en rede.

En als je iets meer interactiefs zoekt, dan kan ik je het GKV forum aanbevelen, hier zitten op dit moment de meer apologetisch ingestelde Christenen van Nederland, van allerlei richtingen.
Credo unam, sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam.
pi_38766592
quote:
Op zondag 11 juni 2006 23:13 schreef Doffy het volgende:
Polycrates

Ik las het toevallig vanmiddag
Polycarpes bedoel je zeker? Polycrates is weer iemand anders.

Irenaeus

En de leraar van Polycarpes was?
(hint: apostolische successie is voor het eerst uitgewerkt door Irenaeus)
I'm just a poor wayfarin' stranger
travelin' through a world of woe
ain't no sickness, toil, nor danger
in that bright land to which I go
  maandag 12 juni 2006 @ 00:07:11 #59
Alle dieren tellen mee!
pi_38766802
Ehrman wordt ook besproken op Tektonics:

Boekbespreking van 'Misquoting Jesus'

Boekbespreking van 'Lost Christianities'

Met verwijzingen naar in-depth verhandelingen over specifieke onderwerpen.

Ook leuk en interessant: TheologyWeb
  maandag 12 juni 2006 @ 08:40:46 #60
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_38770714
quote:
Op zondag 11 juni 2006 23:06 schreef Viking84 het volgende:

Zelf ben ik dol op Prediker
Het is wel lekker cynisch dat boek.
quote:
Toch moet daarbij ook de kanttekening geplaatst worden dat Jezus ook niet altijd even origineel was. De stelling "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook aan een ander niet" was in verschillende variaties een veelgehuldigde filosofische propositie in de antieke oudheid.
In wezen vormt dat de basis van veel religies.
  maandag 12 juni 2006 @ 09:49:30 #61
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_38771737
quote:
Op zondag 11 juni 2006 23:27 schreef pmb_rug het volgende:
viking84, wat me opvalt is dat je niet ingaat op de vooringenomen positie die veel falculteiten hebben als het gaat om de benadering van de bijbel. als je in Groningen of Leiden studeert dan krijg je zeker een extreem vrijzinnig verhaal waardoor je ongetwijfeld in no-time van je geloof valt als je een beetje zwak in je schoenen staat.
Maar dit is vanuit jouw positie gezien. Atheisten zien van je geloof vallen juist als sterk in je schoenen staan. Sterk genoeg om de dogma's van je religieuze opvoeding los te laten. Als je vanaf je geboorte God met de paplepel binnengegoten krijgt moet je wel sterk zijn om je geloof los te kunnen laten.
quote:
hoe meer ik leer van de bijbel, hoe meer mijn geloof is bevestigd.
mijn basale kennis van de bijbel heeft mij ooit heel erg af gehouden van de bijbel. een groeiend begrip heeft veel barrieres opgeheven.
Dat lijkt me meer een gevolg van hoe jij de Bijbel leest. Je leest de Bijbel om hem bevestigd te zien. Zelfde als 'naar een resultaat toe werken'. Overigens lezen atheisten hem vaak precies op omgekeerde wijze, wat eigenlijk ook niet goed is. Persoonlijk hecht ik veel waarde aan ex-priesters die van het geloof zijn gevallen juist omdat ze steeds meer kennis van de bijbel opdeden. Ze lazen de Bijbel om hun geloof bevestigd te zien en ze kwamen er juist achter dat de Bijbel een toch wel heel erg menselijk produkt is.
Nu met gitaar!
  maandag 12 juni 2006 @ 10:54:41 #62
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38773079
quote:
Op maandag 12 juni 2006 09:49 schreef Funkytrip het volgende:

[..]

Maar dit is vanuit jouw positie gezien. Atheisten zien van je geloof vallen juist als sterk in je schoenen staan. Sterk genoeg om de dogma's van je religieuze opvoeding los te laten.
wie zegt dat een gelovige ook een religieuze opvoeding heeft gehad. ongefundeerde aanname.
quote:
Als je vanaf je geboorte God met de paplepel binnengegoten krijgt moet je wel sterk zijn om je geloof los te kunnen laten.
niet in Nederland. het is juist heel lastig om Christen te zijn. Je neemt een minderheidsstandpunt in, dat is nooit makkelijk. dan krijg je dit soort teksten naar je hoofd:
quote:
Blabla, gelovigen zijn zwakzinnig, en licht geestelijk gehandicapt dat ze die onzin geloven, dat is niet om ze af te zeiken, dat is serieus zo.
goed, van deze schrijver is de idiotie ervan evident, maar dat is niet altijd zo. je moet sterk in je schoenen staan om je identiteit te behouden die constant word aangevallen.
quote:
[..]

Dat lijkt me meer een gevolg van hoe jij de Bijbel leest. Je leest de Bijbel om hem bevestigd te zien. Zelfde als 'naar een resultaat toe werken'. Overigens lezen atheisten hem vaak precies op omgekeerde wijze, wat eigenlijk ook niet goed is. Persoonlijk hecht ik veel waarde aan ex-priesters die van het geloof zijn gevallen juist omdat ze steeds meer kennis van de bijbel opdeden. Ze lazen de Bijbel om hun geloof bevestigd te zien en ze kwamen er juist achter dat de Bijbel een toch wel heel erg menselijk produkt is.
priesters
?Porque no te calles?
  maandag 12 juni 2006 @ 11:03:11 #63
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38773299
Ik zit nu op Freethinker forum en het valt me op dat ze daar net zo erg zijn als fundamentalische christenen, maar dan vanuit de oppositie. Dit bericht heb ik net gepost aldaar:
quote:
Het punt is dat jullie overtuigd zijn van het niet-bestaan van God, terwijl gelovigen hardnekkig overtuigd zijn van het wél bestaan van God. Dat zijn twee onverenigbare posities en hoewel jullie menen hier de wijsheid in pacht te hebben is dat níet zo. Gelovigen hebben net zoveel recht om te geloven (en daarin met rust te worden gelaten) als atheïsten hebben om niet te geloven (en daarin óók met rust te worden gelaten). Jammer dat jullie dat niet inzien. Ik vind de vergelijking met 1 + 1 = 2 misplaatst. Kijk, dat je gelovigen wijst op inconsistenties in de Bijbel om hen daarmee af te brengen van het idee dat de Bijbel goddelijk geïnspireerd is (immers: hoe zou een Bijbel die geïnspireerd is door God zoveel onjuistheden kunnen bevatten?). Maar gelukkig is het voortbestaan van God (tenminste God in niet-Bijbelse zin) niet afhankelijk van de Bijbel, want je kunt nog zoveel andere identiteiten aan God verlenen. De Bijbel zoals die is, is het product van mensen, dat is waar. Maar wil dat direct zeggen dat het bestaan van een God per definitie onmogelijk is? Dat vind ik een vrij extremistisch standpunt, vandaar dat ik jullie vergelijk met fundamentalistische christenen. Zij zijn zó overtuigd van het bestaan van God dat ze zich niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die niet in God geloven, en bij gevolg de neiging hebben om iedereen te bekeren. Maar fundamentalistische atheïsten zijn dan weer zó overtuigd van het niet-bestaan van God dat ze de behoefte voelen om christenen dáár weer van te overtuigen. En ik heb het idee dat ik deze fundamentalistische atheïsten vooral moet zoeken onder mensen die zelf een streng-christelijke jeugd hebben gehad en op één of andere manier tegen heilige huisjes aan moeten schoppen. Je doet in feite precies hetzelfde als wat je ouders vroeger bij jou deden, alleen ben jij nu aan de overkant gaan staan.

Waarom niet gewoon het standpunt van een agnost innemen? "Ik weet niet". Ik zeg niet dat fundamentalistische christenen maar gewoon hun gang moeten gaan (want dat mogen ze niet, net als fundamentalistische moslims), maar wel dat iedereen eens wat tolerantie zou moeten tonen tegenover de ander.

Dus: voor de duidelijkheid: ik val jullie niet aan, hoor. Ik kan me heel goed in jullie verplaatsen, maar ik wil niet precies hetzelfde doen wat mensen vroeger tegen mij hebben gedaan. Dan vind ik mezelf geen haar beter. Dus: verdraagzaamheid is the word
----

zijn hier ook meer mensen lid van Freethinker en wat vinden jullie ervan? Ik vind de discussies van redelijk hoog niveau (met name de Bijbel kennen ze érg goed! Ze weten wel waar ze het over hebben!), alleen is het dus jammer dat ze er zo op uit lijken te zijn christenen te bashen cq van hun geloof af te brengen.
Niet meer actief op Fok!
  maandag 12 juni 2006 @ 11:04:43 #64
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_38773333
quote:
Op zondag 11 juni 2006 23:38 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Niet expliciet, maar ik meen dat je dit standpunt kunt afleiden uit de Bergrede. Ik heb nu geen zin om de Bijbel erop na te slaan.

@ Haushofer: nee niet alleen van die Joodse rabbi, maar ook van Griekse wijsgeren. Ik geloof dat Cicero het ook gezegd heeft.
Neen, Jezus heeft het gezegd met een positieve inslag 'hoe je zelf behandeld wil worden, behandel anderen zo ook', de Chinese filosoof Confusicus deed het meer vanuit een 'negatieve' inslag: 'wat je jezelf niet wilt laten gebeuren, doe dat ook een ander niet'. Lijkt hetzelfde, bijna hetzelfde principe, maar vanuit een geheel andere inslag.

Maar als dit soort zaken als feiten worden gepresenteerd, die zouden bewijzen dat de bijbel een soort verzamelbundel van allerlei religies, mythes en filosofieen is...

[ Bericht 1% gewijzigd door Pracissor op 12-06-2006 12:11:44 ]
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  maandag 12 juni 2006 @ 11:50:11 #65
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38774631
quote:
Op maandag 12 juni 2006 11:04 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Neen, Jezus heeft het gezegd met een positieve inslag 'hoe je zelf behandeld wil worden, behandel anderen zo ook', de Chinese filosoof deed het meer vanuit een 'negatieve' inslag: 'wat je jezelf niet wilt laten gebeuren, doe dat ook een ander niet'. Lijkt hetzelfde, bijna hetzelfde principe, maar vanuit een geheel andere inslag.

Maar als dit soort zaken als feiten worden gepresenteerd, die zouden bewijzen dat de bijbel een soort verzamelbundel van allerlei religies, mythes en filosofieen is...
Ja maar ik zei toch niet dat Jezus het zei met een negatieve inslag? Ik heb trouwens gevonden waar het staat in de Bergrede, namelijk Matteüs 7:12:

"Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten"
Niet meer actief op Fok!
  maandag 12 juni 2006 @ 12:10:58 #66
Alle dieren tellen mee!
pi_38775200
quote:
Op maandag 12 juni 2006 11:03 schreef Viking84 het volgende:
zijn hier ook meer mensen lid van Freethinker en wat vinden jullie ervan? Ik vind de discussies van redelijk hoog niveau (met name de Bijbel kennen ze érg goed! Ze weten wel waar ze het over hebben!), alleen is het dus jammer dat ze er zo op uit lijken te zijn christenen te bashen cq van hun geloof af te brengen.
Valt mee hoor, meestal knippen & plakken ze rechtstreeks uit bronnen zoals de Skeptics annotated Bible en van sites als nobeliefs.com. Wat niet wegneemt dat er natuurlijk ook atheisten zijn die meer van hun eigen kracht uitgaan i.p.v. constant 'tegen' te zijn, maar die tref je dan weer weinig aan op dat soort sites.
  maandag 12 juni 2006 @ 12:13:05 #67
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_38775245
quote:
Op maandag 12 juni 2006 11:50 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ja maar ik zei toch niet dat Jezus het zei met een negatieve inslag? Ik heb trouwens gevonden waar het staat in de Bergrede, namelijk Matteüs 7:12:

"Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten"
Nee, maar het maakt wel duidelijk dat er een verschil zit tussen de uitspraak van Confusicus en Jezus, en dat daarom de bewering dat Jezus 'plagiaat' pleegde, onzin is.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  maandag 12 juni 2006 @ 12:20:46 #68
27698 Doffy
pi_38775451
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:13 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Nee, maar het maakt wel duidelijk dat er een verschil zit tussen de uitspraak van Confusicus en Jezus, en dat daarom de bewering dat Jezus 'plagiaat' pleegde, onzin is.
Laten we het op z'n minst een 'niet geheel creatieve gedachte' noemen, dan
'Nuff said
  maandag 12 juni 2006 @ 12:21:45 #69
Alle dieren tellen mee!
pi_38775474
quote:
Overigens erkent de RKK wel dat in oude culturen min of meer voorafspiegelingen hebben plaatsgevonden van zaken die uiteindelijk in het Christelijk geloof uiteindelijk zijn geperfectioneerd. (b.v. Plato's visie op de Logos) Dan heb ik het trouwens niet over die Mithras, Horus en Dionysus onzin
  maandag 12 juni 2006 @ 12:24:44 #70
27698 Doffy
pi_38775551
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:21 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:

[..]

Overigens erkent de RKK wel dat in oude culturen min of meer voorafspiegelingen hebben plaatsgevonden van zaken die uiteindelijk in het Christelijk geloof uiteindelijk zijn geperfectioneerd. (b.v. Plato's visie op de Logos) Dan heb ik het trouwens niet over die Mithras, Horus en Dionysus onzin
'Voorafspiegelingen' is een bijzonder fraaie term voor 'wij hebben het overgenomen'
'Nuff said
  maandag 12 juni 2006 @ 12:27:10 #71
45379 Phooka
not applicable
pi_38775632
quote:
Op zondag 11 juni 2006 23:33 schreef pmb_rug het volgende:
(behoudens de puur normatieve uitspraken die je er even tussendoor gooit). de beste man is geloof ik op 3 gebieden gepromoveerd, aan zijn verstand ligt het geenszins.
Zo! Chapeau voor Ouweneel! Maar goed, ipse dixit is voor mij niet genoeg om het allemaal voor waar aan te nemen...
Here we are, Cronenberg Morty! A reality where everyone in the world got genetically Cronenberged. We'll fit right in, Cronenberg Morty. It'll be like we never even left Cronenberg World.
  maandag 12 juni 2006 @ 12:29:53 #72
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38775704
quote:

[..]

Ik zeg niet dat Jezus plagiaat pleegde, wel dat Jezus niet de eerste was met dit idee en dat het om een wijdverbreide traditie ging, terwijl veel mensen willen doen geloven dat Jezus de eerste kwam die met dit ethische principe kwam. Dat is simpelweg niet waar.
Niet meer actief op Fok!
  maandag 12 juni 2006 @ 12:34:31 #73
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38775828
quote:
Op maandag 12 juni 2006 11:03 schreef Viking84 het volgende:
Ik zit nu op Freethinker forum en het valt me op dat ze daar net zo erg zijn als fundamentalische christenen, maar dan vanuit de oppositie. Dit bericht heb ik net gepost aldaar:
[..]

----

fundamentalisten

(ik heb 1x een vrijdenker horen beweren dat gelovigen geen vrije keus hebben omdat ze gelovig zijn opgevoed. toen heb ik de noodzakelijke conclusie getrokken dat deze man, en daarmee waarschijnlijk ook zijn hele filosofische denkstroming aangezien hij (bestuurs)lid was van een vooraanstaande vrijdenkers denktank, zo in de war was en zo weinig begrip van de materie had dat hij maar niet te serieus genomen moet worden. dat doe ik dus ook maar niet meer.)
?Porque no te calles?
pi_38775833
In mijn studietijd heb ik veel studenten theologie leren kennen, ik studeerde zelfs iets anders, en die studenten waren na het eerste jaar bijna allemaal hun geloof kwijt. Volstrekte twijfel en de bodem was onder hun voeten vandaan. Alle waarheden blijken niet meer te bestaan.

Prachtig vind ik dat.

Volgens mij kun je nog heel goed geloven dan - het hangt er vanaf wat je onder geloof verstaat. Als je de bijbel als letterlijk woord van god wilt blijven zien is het lastig maar als je religie als een mysterie beschouwt, is het heel wel mogelijk.
  maandag 12 juni 2006 @ 12:35:43 #75
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38775861
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:29 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat Jezus plagiaat pleegde, wel dat Jezus niet de eerste was met dit idee en dat het om een wijdverbreide traditie ging, terwijl veel mensen willen doen geloven dat Jezus de eerste kwam die met dit ethische principe kwam. Dat is simpelweg niet waar.
wie zei nog meer dat je je andere wang moest toekeren nadat je een klap hebt gekregen?

wie van de filosofen DEED ook werkelijk wat hij zei? wie waste de voeten van zijn leerlingen?
?Porque no te calles?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')