quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 12:24 schreef Xanthe het volgende:Moonah mocht het zover komen dat je een bandje zou moeten vraag dan of ze je eerst willen testen op streptokokken (meen dat het dat was) vriendin van me zou ook een bandje krijgen en bleek toen (ze kwamen er per toeval achter) dat ze dus die streptokokken had en daardoor mocht ze zelfs geen bandje meer. In plaats van het bandje heeft ze toen een tijd plat moeten liggen in het ziekenhuis.
Ik vroeg me het laatst af, waarom testen ze niet standaard op streptokokken (GBS-bacterie) bij een zwangerschap ?!
Maar liefst 15 tot 20% van alle zwangere vrouwen in Nederland draagt de bacterie bij zich, in de meeste gevallen zonder dat ze er last van hebben en dus zonder dat ze het weten.
10% van alle baby's wordt besmet, maar omdat het dan op de hud komt worden ze er meestal niet ziek van (1 op de 1000 hiervan wel). Van alle moeders die drager zijn wordt 1 op de 100 kinderen (ernstig) ziek. (bron website van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie)
Ze kunnen er zelfs aan overlijden, dus ernstig genoeg lijkt me om te testen want dat kan met een simpel kweekje !
Hebben jullie je nooit afgevraagd waarom hier niet standaard op getest wordt ?!
Of weet iemand waarom men het evt juist niet doet.
Want ik denk dan, als ze het van te voren weten kunnen je ze alvast "behandelen".