abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46915503
nou, ik ben dit weekend naar auswitch en birkenau geweest......

hoe een slechte plekken zijn dat echt vreselijk.....
eerst auswitch, het was al grauw en regenachtig.... die tentoonstellingen daar over de jodenvervolging.... meestal ben ik redelijk nuchter, gister kreeg ik het echt even benauwd toen ik daar in mn up ronddwaalde ...

daarna birkenau, erg om te zeggen maar auswitch is er een centerpars bij vergeleken..... omdat het regende waren er maar een paar mensen, kraaien die schreeuwen, honden die blaffen bij omliggende boerderijen, allemaal modder...
200ha puur ingericht om mensen te vernietigen.... bij de ruines van de ovens stonden borden dat joden bij aankomst vanuit de trein tussen de bomen moesten wachten voor ze vermoord werden....

echt heel impressive en niet leuk om te zien. helaas wel geschiedenis om van te leren....
  Moderator maandag 19 maart 2007 @ 21:07:52 #102
45833 crew  Fogel
pi_47450765
Hoe zit het met het gebruik van (verse) paprika in Polen? Ben er namelijk allergisch als de pest voor...
Zit het normaal gesproken in de Pierogi, of zit het als standaardingredient in alle salades bijvoorbeeld?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_47450937
Oer een paar weken ga ik ff in de auto twee weken naar Polen en misschien Tsjechië, maar ik heb geen zin alleen te gaan, misschien is hier nog een leuke vrijgezelle dame die mee wil?
pi_47451643
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:07 schreef Fogel het volgende:
Hoe zit het met het gebruik van (verse) paprika in Polen? Ben er namelijk allergisch als de pest voor...
Zit het normaal gesproken in de Pierogi, of zit het als standaardingredient in alle salades bijvoorbeeld?
Ik kan me alleen heel veel worteltjes herinneren. En spinazie. Maar geen paprika
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:11 schreef Alexxxxx het volgende:
Oer een paar weken ga ik ff in de auto twee weken naar Polen en misschien Tsjechië, maar ik heb geen zin alleen te gaan, misschien is hier nog een leuke vrijgezelle dame die mee wil?
Pff, in jouw westerse auto kun je er daar wel genoeg vinden www.reisgenoten.net

Waar was je van plan naar toe te gaan? Omgeving Sopot / Tricity of naar het zuiden (Krakow / Wroclaw met een stopje in Dresden voor de VW fabriek )
pi_47451754
VW fabirek?

Ik noem het liever

Voormalige Tarpan fabriek

Ik weet nog niet waar ik naar toe wil gaan. Mn ex wilde naar de kust, maar ja die gaat niet meer mee Gewoon lekker rijden, en zien waar ik terecht kom. Hotels zijn niet al te duur daar neem ik aan? En hoe dik zijn ze gezaaid? Want ik heb dus geen zin te plannen.
pi_47452000
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:28 schreef Alexxxxx het volgende:
VW fabirek?

Ik noem het liever

Dat mag ook. Je kan er in ieder geval gratis in een Phaeton rijden en er mee op de foto
quote:
Ik weet nog niet waar ik naar toe wil gaan. Mn ex wilde naar de kust, maar ja die gaat niet meer mee Gewoon lekker rijden, en zien waar ik terecht kom. Hotels zijn niet al te duur daar neem ik aan? En hoe dik zijn ze gezaaid? Want ik heb dus geen zin te plannen.
Hotelletjes zijn er in de steden genoeg. Het viel mij op dat oostelijk Duitsland soms nog wat goedkoper is wb eten en drinken en onderdak dan Polen. Maar ik ben nog niet in het noorden van Polen geweest. Het zuiden ga je heen voor de mooie steden en de kuuroorden.
  Moderator maandag 19 maart 2007 @ 21:36:12 #107
45833 crew  Fogel
pi_47452152
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:26 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Ik kan me alleen heel veel worteltjes herinneren. En spinazie. Maar geen paprika
[..]
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_47452548
Ook wel paprika hoor maar niet zo overmatig veel oid. Genoeg te krijgen zonder paprika
  maandag 19 maart 2007 @ 21:44:18 #109
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_47452560
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:28 schreef Alexxxxx het volgende:
VW fabirek?

Ik noem het liever

Mijn afdeling, vakantie zonder plannen Prima te doen in Tsjechië en Polen.

Met een beetje geluk en als je niet al te kieskeurig bent kun je in Polen en Tsjechie op leuke plekken uitkomen, voor rond een tientje per nacht, soms inclusief ontbijt. Zo zijn wij terecht gekomen bij oude vrouwelijke professoren formaat olifant, kamers in geheel donker eikenhout met een douche waar niet iedereen kon staan, op plekken waar in plaats van de 'recepca' we bijna in een drie meter diep gat vielen maar waar wat niettemin toch gewoon in bedrijf was (daar sliepen we voor 3 euro, overigens) of in een oud kasteel wat normaal al goedkoop was maar door een probleempje met wisselgeld op 2,50 per nacht kwam.

Ook zaten we een keer in een boerderij 'model schuur' van een oude ingenieur die een Wartburg had waarmij hij op en neer naar Brno reed, en toen was de auto 'moe'. Echt, als je een beetje buiten de al te toeristische centra gaat en gewoon rond rijd tot je 'Pension' of iets dergelijks tegenkomt, dan is een slaaplek vinden echt geen probleem en zelfs een leuk bezigheidje. Als je nog niet-motorvoertuig-gerelateerde tips wilt hoor ik het wel

Oh, trouwens, ga je dit keer wel naar het Tatra museum?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 19 maart 2007 @ 21:44:39 #110
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_47452583
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:11 schreef Alexxxxx het volgende:
Lijkt me daar geen enkel probleem .
  maandag 19 maart 2007 @ 21:46:48 #111
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_47452687
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:44 schreef kroegtijger het volgende:
Ook wel paprika hoor maar niet zo overmatig veel oid. Genoeg te krijgen zonder paprika
Echter, als wat jij hebt net zo erg is als wat sommigen met pinda's hebben, dan moet je wel opletten dat er geen paprikaresten in het eten zit. Ze maken tenslotte in diezelfde keuken geheid iets met paprika klaar. En ik vertrouw niet iedereen evenveel qua 'keuken opruimen' daar.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator maandag 19 maart 2007 @ 21:56:43 #112
45833 crew  Fogel
pi_47453152
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:44 schreef kroegtijger het volgende:
In Hongarije was een Hongaarse collega zo aardig om steeds aan te wijzen wat ik wel kon eten (en heeft dat ook maar op een briefje geschreven voor de keren dat hij niet mee ging naar een restaurant).
Mooi dat ik dat hier niet nodig heb!

Kreeg zojuist een menu toegemailed, kunnen jullie meteen een indruk krijgen van het prijsniveau (in Warschau):
http://i12.tinypic.com/4dedt3t.jpg
http://i14.tinypic.com/48lvz8z.jpg
  Moderator maandag 19 maart 2007 @ 21:58:46 #113
45833 crew  Fogel
pi_47453256
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:46 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Echter, als wat jij hebt net zo erg is als wat sommigen met pinda's hebben, dan moet je wel opletten dat er geen paprikaresten in het eten zit. Ze maken tenslotte in diezelfde keuken geheid iets met paprika klaar. En ik vertrouw niet iedereen evenveel qua 'keuken opruimen' daar.
In heel erg kleine hoeveelheden kan ik er gelukkig wel tegen, heb ook (paprikaloze) gerechten uit de Hongaarse keuken overleefd
pi_47456690
In Warschau kan ik deze nog aanbevelen: => http://browarmia.pl/browarmia.htm
quote:
Browarmia
22 February 2006

Browarmia Królewska is Warsaw's first restaurant/brewery in a long time. Four kinds of beer are brewed here, all using traditional recipes. The very heart of the place, an elegant brewery, is situated in the cellar below the restaurant.

Beer plays the leading role here. Bro-warmia proposes something new-cherry-flavored beer, available since February-while the other four kinds brewed locally include wheat beer, stout, red ginger and pilsner. For centuries, wheat beer used to be solely a privilege of duke's breweries. It is regarded as the best kind to quench one's thirst. Stout meant "strong" in Old English meant, it is dark and opaque thanks to chocolate malt. The appearance and taste of red ginger beer take from Far Eastern traditions, whereas pilsner is the most popular and neutral kind of beer.

The menu at Browarmia features Polish dishes with a touch of international cuisine. Noteworthy ones include "beer specials:" beer soup with blue cheese and bacon and beer fruitcake with vanilla sauce. Prominent main courses include royal pig's knuckles baked in, of course, beer with mashed potatoes and horseradish and roast duck with apples. Browarmia serves traditional Polish pierogi with bigos. Fans of somewhat lighter meals can choose from a variety of salads, including Caesar's and spinach salad with gorgonzola cheese.

Browarnia comprises two distinct sections. You can spend pleasant afternoons and evenings with music at a long bar in the brewery, whereas the restaurant section is best for business lunches and official dinners. Austere, red brick and steel of the interior decor are reminiscent of centuries of brewing traditions, while spotlights and dark wood lend the place a cozy, stylish feel.

Browarmia Królewska, 1 Królewska St., corner of Krakowskie Przedmieście Street, open from noon
pi_47456803
als ik nu aan polen denk denk ik aan kool...

ik ga over 2 weekjes weer voor 2 weken naar krakow

lekker naar de frantic, das wel leuk en pawel kasteel bekijken, vorige keer niet gedaan
pi_47462532
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:46 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

de NL-keuken is perfect wou je zeggen??
Ga eens een keer in het Kraznapolsky in Amsterdam kijken in de keuken, en je bent er meteen helemaal klaar mee. In NL presenteren we het alsof we geen fouten maken, en altijd perfect hygienisch werken.... de waarheid is heeeeel anders
  dinsdag 20 maart 2007 @ 09:38:13 #117
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_47462619
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 09:35 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

de NL-keuken is perfect wou je zeggen??
Ga eens een keer in het Kraznapolsky in Amsterdam kijken in de keuken, en je bent er meteen helemaal klaar mee. In NL presenteren we het alsof we geen fouten maken, en altijd perfect hygienisch werken.... de waarheid is heeeeel anders
Oh, nee, zeker niet. Ik heb een tijdje in en keuken gewerkt, tenslotte Alleen verschilt nederland en polen / tsjechie toch nog wel een 'klein' beetje, wat dat betreft.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_47462717
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 09:38 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Oh, nee, zeker niet. Ik heb een tijdje in en keuken gewerkt, tenslotte Alleen verschilt nederland en polen / tsjechie toch nog wel een 'klein' beetje, wat dat betreft.
I'll take the risk
  dinsdag 20 maart 2007 @ 09:45:17 #119
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_47462806
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 09:41 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

I'll take the risk
Oh, ik ook, maar wij hebben dan ook niet zo'n allergie. Maargoed, hij zei al dat kleine hoeveelheden niet uitmaakten, dus dan gaat het wel goed komen
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_47463102
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:56 schreef Fogel het volgende:

[..]

In Hongarije was een Hongaarse collega zo aardig om steeds aan te wijzen wat ik wel kon eten (en heeft dat ook maar op een briefje geschreven voor de keren dat hij niet mee ging naar een restaurant).
Mooi dat ik dat hier niet nodig heb!

Kreeg zojuist een menu toegemailed, kunnen jullie meteen een indruk krijgen van het prijsniveau (in Warschau):
http://i12.tinypic.com/4dedt3t.jpg
http://i14.tinypic.com/48lvz8z.jpg
je kan vooral in het oude centrum erg goed eten
en vlakbij Mazowiecka (de straat waar de meeste clubs e.d. zitten) zit vlaknaast de mac de Coffee Heaven. Die naam is meer dan terrecht... Nog nooit zo'n lekkere bak gedronken als daar
Dan zit daar recht tegenover een goede pizzeria. Het ziet er wel een beetje uit als een bedrijfskantine, maar je kan er erg goed eten
Dan kun je daar vandaan met de taxi makkelijk voor een zlotty of 20 (een euro of 6 dus) naar Club 70 gaan, wat imho toch een van de leukste tenten van de stad is Voor de wat "serieuzere" clubs moet je toch in Mazowiecka blijven overigens. Club Zoo is daar een van de betere tenten op het rijtje
  Moderator zondag 25 maart 2007 @ 20:27:01 #121
45833 crew  Fogel
pi_47650109
Kort verslag:
Het eten bij de Cotlet Club was OK, gewoon goed te eten, niks speciaals.
Ik heb 1 nacht in het SAS hotel overnacht en 1 nacht in het Holiday Inn, en als ik cijfers moet geven krijgt de SAS een 8.5 en het HI een 6.5. Het SAS hotel is een stuk verzorgder.

Taxis zijn een enorm vage bedoeling in Warschau: taxis die er als taxis uit zien (bord op het dak, naam op de deur, zelfs een taxameter) zijn niet altijd 'officiele' taxis. Ik heb geen idee hoe je ze van de echte zou kunnen onderscheiden behalve aan de prijs die je moet betalen. Er blijken zowel officiele als onofficiele taxi standplaatsen te zijn in de stad, maar als tourist kan je ze niet uitelkaar houden. (met een 'foute' taxi kost de rit van de oude stad naar het centrum -holiday inn hotel- 80 zloty, de rit van het vliegveld naar het centrum met een 'goede' taxi was 35 en dat is toch echt een stuk verder rijden)
Er schijnt ergens een lijst te zijn met namen van goedgekeurde taxibedrijven. Maargoed, om nu eerst zo'n hele lijst af te gaan schiet ook niet op.

Het restaurant waar ik in de oude stad heb gegeten herinner ik de naam niet meer van, maar dat kan ik nog wel opzoeken. Het concept van een heropgebouwde oude stad vind ik erg fascinerend!

Ik wil zeker nog een keer terug naar Warschau om de boel eens goed en bij daglicht te kunnen bekijken.
pi_47708729
Heb je foto's van je trip naar Warschau?
  Moderator dinsdag 27 maart 2007 @ 19:40:19 #123
45833 crew  Fogel
pi_47722831
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 13:02 schreef Sandstorm_81 het volgende:
Heb je foto's van je trip naar Warschau?
Ik heb slechts een stuk of 5-6 fotos gemaakt met mijn telefoon. Zal ze -als ik er aan denk- eens van de telefoon op de PC slepen en dan hier posten.
pi_47776912
Heb een uitnodiging om in de zomer naar Krakow te gaan, maar heb al plannen voor Praag en Kiev, dus even afwachten hoe of wat.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_47781065
quote:
Op zondag 25 maart 2007 20:27 schreef Fogel het volgende:
Kort verslag:
Het eten bij de Cotlet Club was OK, gewoon goed te eten, niks speciaals.
Ik heb 1 nacht in het SAS hotel overnacht en 1 nacht in het Holiday Inn, en als ik cijfers moet geven krijgt de SAS een 8.5 en het HI een 6.5. Het SAS hotel is een stuk verzorgder.

Taxis zijn een enorm vage bedoeling in Warschau: taxis die er als taxis uit zien (bord op het dak, naam op de deur, zelfs een taxameter) zijn niet altijd 'officiele' taxis. Ik heb geen idee hoe je ze van de echte zou kunnen onderscheiden behalve aan de prijs die je moet betalen. Er blijken zowel officiele als onofficiele taxi standplaatsen te zijn in de stad, maar als tourist kan je ze niet uitelkaar houden. (met een 'foute' taxi kost de rit van de oude stad naar het centrum -holiday inn hotel- 80 zloty, de rit van het vliegveld naar het centrum met een 'goede' taxi was 35 en dat is toch echt een stuk verder rijden)
Er schijnt ergens een lijst te zijn met namen van goedgekeurde taxibedrijven. Maargoed, om nu eerst zo'n hele lijst af te gaan schiet ook niet op.

Het restaurant waar ik in de oude stad heb gegeten herinner ik de naam niet meer van, maar dat kan ik nog wel opzoeken. Het concept van een heropgebouwde oude stad vind ik erg fascinerend!

Ik wil zeker nog een keer terug naar Warschau om de boel eens goed en bij daglicht te kunnen bekijken.
Dat met die taxi's is inderdaad herkenbaar
De "goede" taxi's zijn te herkennen aan de tarief-stikkers op de deur. De foute taxi's niet....beter kun je gewoon het taxi-bedrijf bellen ipv 1 op straat aanhouden trouwens
Voor een goede en niet dure slaapplaats kun je trouwens prima naar Okidoki Hostel gaan Super-gezellig, nette kamers (vooral de 2-persoons kamers zijn prima) en prima ontbijtje en dat voor nog geen ¤25,- per nacht
  Moderator donderdag 29 maart 2007 @ 19:34:34 #126
45833 crew  Fogel
pi_47802863
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 09:53 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Dat met die taxi's is inderdaad herkenbaar
De "goede" taxi's zijn te herkennen aan de tarief-stikkers op de deur. De foute taxi's niet....beter kun je gewoon het taxi-bedrijf bellen ipv 1 op straat aanhouden trouwens

Voor een goede en niet dure slaapplaats kun je trouwens prima naar Okidoki Hostel gaan Super-gezellig, nette kamers (vooral de 2-persoons kamers zijn prima) en prima ontbijtje en dat voor nog geen ¤25,- per nacht
Ik vind het taxi systeem erg apart daar. Op het vliegveld stond de politie wel veel taxis te controleren, dus misschien doen ze nu wat aan de foute taxis.
Opmerkelijk: Het bonnetje wat ik van de 'foute' taxi kreeg zag er professioneler uit (logo in kleur, een makkelijk te onthouden telefoonnummer, zelfs de naam van de chauffeur en een stempel) dan die van de 'goede' (simpel zwart-wit papiertje met een 'moeilijk' telefoonnummer en alleen het bedrag van de rit).

Prijs van de hotels was gelijk, 104¤ per nacht (bij SAS inclusief ontbijt, bij Holiday Inn was de kamer 90¤ en het ontbijt 14¤). Ik was voor het werk op pad, dan slaap ik natuulijk niet in hostels (prive ook niet trouwens)
pi_47914713
Gewoon met de tram gaan! (Tramwaj!)
  maandag 2 april 2007 @ 09:44:46 #128
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_47916519
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:34 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik vind het taxi systeem erg apart daar. Op het vliegveld stond de politie wel veel taxis te controleren, dus misschien doen ze nu wat aan de foute taxis.
Opmerkelijk: Het bonnetje wat ik van de 'foute' taxi kreeg zag er professioneler uit (logo in kleur, een makkelijk te onthouden telefoonnummer, zelfs de naam van de chauffeur en een stempel) dan die van de 'goede' (simpel zwart-wit papiertje met een 'moeilijk' telefoonnummer en alleen het bedrag van de rit).

Prijs van de hotels was gelijk, 104¤ per nacht (bij SAS inclusief ontbijt, bij Holiday Inn was de kamer 90¤ en het ontbijt 14¤). Ik was voor het werk op pad, dan slaap ik natuulijk niet in hostels (prive ook niet trouwens)
als de baas betaald; who cares?? Voor mn werk zit ik ook vaak in hotels, maar die hostels (en zeker okidoki) is gewoon veel gezelliger ipv die hotels... in hostels heb je veel sneller contact met mensen maar ieder zn ding natuurlijk
pi_47939349
Misschien deze zomer
pi_48049637
Ben in het verleden veel in Polen geweest, 1988-1996 zeg maar. Dat was nog even een andere tijd

Snelwegen? Had je niet, volgens mij alleen een stuk door het land van west naar oost, maar die hield halverwege op.

Geldontwaarding? Hoebedoelu? Elk jaar werden de biljetten groter en groter qua waarde.

Wel een leuke tijd gehad, ik heb nu wel het vermoeden dat het toch allemaal heel anders is.
Tomdiedom!
pi_48166210
Bedoel je dat het voor de polen nu een stuk makkelijker leven is en dat het land ontzettend is opgebloeid? Lekker oldskool zonder snelwegen, hilarisch. Maar Polen is er zo'n stuk op vooruit gegaan de laatste 20 jaar, en daar mogen ze ook trots op zijn!
pi_48168854
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 05:22 schreef karoltje het volgende:
Bedoel je dat het voor de polen nu een stuk makkelijker leven is en dat het land ontzettend is opgebloeid? Lekker oldskool zonder snelwegen, hilarisch. Maar Polen is er zo'n stuk op vooruit gegaan de laatste 20 jaar, en daar mogen ze ook trots op zijn!
elk jaar zie je daar zulke enorme sprongen vooruit, echt onvoorstelbaar Nu hebben een hoop (voornamelijk Nederlandse) investeerders dan ook Polen ontdekt en daar een hoop geld in gepompt... er zitten heel veel Nederlandse expeditie-bedrijven, ING (en dan met name ING Real Estate) is er ook zeer rijkelijk vertegenwoordigd en die trekken de economie van dat land in no time omhoog.. Laatst heeft ING Real Estate in Warschau weer een groot winkelcentrum geopend...misschien dat ik er van de zomer eens ga kijken.... schijnt wel de moeite waard te zijn
pi_48176841
Ik ga zelf misschien in augustus ook naar Polen. Ik zat te denken aan de omgeving van Krakau en Zakopane. Vanwege het landklimaat daar, de bergen en hopelijk ook mooie meertjes. Ik wil er gaan kamperen. Heeft iemand nog ervaringen of goede ideeen?
Hoe zit het verdermet de poolse wetgeving? Het lijkt mij bv leuk om daar op een camping een kampvuur te kunnen maken.
pi_48177942
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:31 schreef robbertnl het volgende:
Ik ga zelf misschien in augustus ook naar Polen. Ik zat te denken aan de omgeving van Krakau en Zakopane. Vanwege het landklimaat daar, de bergen en hopelijk ook mooie meertjes. Ik wil er gaan kamperen. Heeft iemand nog ervaringen of goede ideeen?
Hoe zit het verdermet de poolse wetgeving? Het lijkt mij bv leuk om daar op een camping een kampvuur te kunnen maken.
Krakau is erg leuk inderdaad zeker een aanrader. Qua kamperen moet je je niet te veel van de campings voorstellen.... er is gras....als je geluk hebt stroom....en ergens een oud hok wat voor wc/douche moet doorgaan
Allemaal vrij basic, maar gezien de prijs per nacht geen klagen
Wat betref regelgeving is het voor zover ik weet hetzelfde als overal in europa....een kampvuur kunnen ze niet waarderen
  dinsdag 10 april 2007 @ 15:19:14 #135
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_48178820
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:31 schreef robbertnl het volgende:
Ik heb een jaar of 3 geleden met een vriend van me voor 3,50 euro totaal 2 nachten op een camping gestaan. Inclusief auto, 2 personen, sanitaire voorzieningen . Dat was ook in zuiden van Polen, want van daaruit zijn we naar Auschwitz/Birkenau gereden.
  dinsdag 10 april 2007 @ 18:47:20 #136
130755 Kinga
versier hier
pi_48185940
Pfff afgelopen weekend weer in een rot file gezeten van 40 km aan de grens duitsland-polen (swiecko)... wáárom halen ze die rot douane niet eens weg... over 20 jaar staat dat er nog ;')

[ Bericht 1% gewijzigd door Kinga op 10-04-2007 21:17:38 ]
  dinsdag 10 april 2007 @ 18:49:56 #137
130755 Kinga
versier hier
pi_48186051
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 05:22 schreef karoltje het volgende:
Hè ja, en die inhaal acties zijn ook zo geniaal verbaas ik me na zoveel jaar nog steeds over, gewoon de tegenligger de vluchtstrook induwen

Verder zijn die nieuw aangelegde snelwegen wel geweldig, 200 km/h haal je daar makkelijk, komt geen kip... en die tol van 11 zloty is niks natuurlijk.
pi_48206229
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 18:49 schreef Kinga het volgende:

[..]

Hè ja, en die inhaal acties zijn ook zo geniaal verbaas ik me na zoveel jaar nog steeds over, gewoon de tegenligger de vluchtstrook induwen

Verder zijn die nieuw aangelegde snelwegen wel geweldig, 200 km/h haal je daar makkelijk, komt geen kip... en die tol van 11 zloty is niks natuurlijk.
Autorijden in Polen is feest
pi_48207811
quote:
Op woensdag 11 april 2007 09:47 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Autorijden in Polen is feest
Ik ben er meerdere keren geweest (had ooit een relatie met een Poolse ) maar nooit iets raars op de weg meegemaakt hoor. Of ga jij 5x per jaar naar Polen?

Wat vinden jullie van Poznan eigenlijk, is dat wat?
pi_48210711
quote:
Op woensdag 11 april 2007 10:40 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Ik ben er meerdere keren geweest (had ooit een relatie met een Poolse ) maar nooit iets raars op de weg meegemaakt hoor. Of ga jij 5x per jaar naar Polen?

Ben dr nu een keer of 8 geweest, en vrijwel elke keer iets raars op de weg meegemaakt De creatieve inhaal-acties nog daargelaten.... Ik moet vast nog wel ergens wat leuke filmpjes ervan hebben... ik zal ze eens opzoeken

De meest merkwaardige is nog wel als je net over de grens met duitsland bent (grens-overgang Frankfurt)... vlak daarna is een parkeerplaats....ten minste...volgens het bordje... Na een paar keer de parkeerplaats gemist te hebben blijkt dat er alleen een gat in de vangrail gemaakt is met een zandpaadje dat naar een open plek in het bos gaat. Daar staan 2 vuilcontainers en dat is de parkeerplaats.... Daarna is het invoegen ook weer een evenement... haaks de snelweg (nou ja....snelweg....) weer op waar het verkeer met 130+ km/h aan komt scheuren. Toch wel wat angstige momentjes daar meegemaakt....

Of een vrachtwagen die midden in de stad in brand staat.... iedereen in de buurt doet met takken en een heel klein brand-blussertje moeite om het te blussen...en die vrachtwagen is geladen met..... zand...maar niemand die de lading aanraakt om de vrachtwagen te redden

Wat ook zo'n heerlijk stukje weg is, is als je de snelweg richting Warschau volgt. Vanuit de richting Poznan naar Warschau stopt de snelweg (is nog niet af). Als je daar de weg af gaat heb je een stukje spoorvorming van minimaal 50cm Ik ben dr nu een keer of 5 langs gereden en geen enkele keer heeft mn bodemplaat niet de grond geraakt

De verkeersregels in de stad zijn ook even wennen.... je mag bijna nergens linksaf slaan overal moet je een blokje rijden om te komen waar je wilt zijn Het meest rare is nog wel dat buiten de stad het net een wild-westen is...maar binnen de stad houdt iedereen zich heel braaf aan de regels; zelfs de voetgangers lopen niet door rood licht of steken schuin de straat over

Kortom: het verkeer in Polen is op zn minst bijzonder
  woensdag 11 april 2007 @ 13:37:49 #141
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_48214060
quote:
Op woensdag 11 april 2007 10:40 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Centrum van Poznan is wel de moeite waard, verder gewoon grote stad.
Ik ga half mei met Poolse echtgenote naar Polen, lekker met de trein, geen stress op de weg En gezellig overnachten bij vrienden en familie van haar.
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
pi_48215317
quote:
Op woensdag 11 april 2007 12:07 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Ben dr nu een keer of 8 geweest, en vrijwel elke keer iets raars op de weg meegemaakt De creatieve inhaal-acties nog daargelaten.... Ik moet vast nog wel ergens wat leuke filmpjes ervan hebben... ik zal ze eens opzoeken
Wegpiraten heb je overal, een Pool die in Nederland naar Blik op de Weg kijkt schrikt zich ook een ongeluk.

Maar ik herinner me nog dat ik destijds (paar jaar geleden) een beetje bang naar Polen ging en dat ik het erg vond meevallen. Ja, ik ken de cijfers, maar het is dan ook een uitgestrekt land met een aantal achtergebleven gebieden, vooral op het platteland zijn er dan "helden" die met drank op 200 km/u gaan rijden, maar ach...als je je daardoor laat tegenhouden kun je beter in bed blijven.
quote:
De meest merkwaardige is nog wel als je net over de grens met duitsland bent (grens-overgang Frankfurt)... vlak daarna is een parkeerplaats....ten minste...volgens het bordje... Na een paar keer de parkeerplaats gemist te hebben blijkt dat er alleen een gat in de vangrail gemaakt is met een zandpaadje dat naar een open plek in het bos gaat. Daar staan 2 vuilcontainers en dat is de parkeerplaats....

Daarna is het invoegen ook weer een evenement... haaks de snelweg (nou ja....snelweg....) weer op waar het verkeer met 130+ km/h aan komt scheuren. Toch wel wat angstige momentjes daar meegemaakt....

Dan praat je wel over uitzonderingen, ik herinner me juist al die gezellige eethuisjes langs de kant van de weg en ik kan me niet herinneren dat je daarvoor eerst door de vangrail moest.
quote:
Of een vrachtwagen die midden in de stad in brand staat.... iedereen in de buurt doet met takken en een heel klein brand-blussertje moeite om het te blussen...en die vrachtwagen is geladen met..... zand...maar niemand die de lading aanraakt om de vrachtwagen te redden

Wat ook zo'n heerlijk stukje weg is, is als je de snelweg richting Warschau volgt. Vanuit de richting Poznan naar Warschau stopt de snelweg (is nog niet af). Als je daar de weg af gaat heb je een stukje spoorvorming van minimaal 50cm Ik ben dr nu een keer of 5 langs gereden en geen enkele keer heeft mn bodemplaat niet de grond geraakt
Ach, toen ik er was waren ze in ieder geval volop bezig met werken aan de weg.
Maar misschien doen ze daar wat langer over dan in Nederland.
quote:
En wat ik er van
De verkeersregels in de stad zijn ook even wennen.... je mag bijna nergens linksaf slaan overal moet je een blokje rijden om te komen waar je wilt zijn
Misschien omdat dat het verkeer teveel ophoudt. gokje
quote:
Het meest rare is nog wel dat buiten de stad het net een wild-westen is...maar binnen de stad houdt iedereen zich heel braaf aan de regels; zelfs de voetgangers lopen niet door rood licht of steken schuin de straat over
Polen zijn ook een stuk fatsoenlijker dan veel mensen in Nederland denken. Hier is het echt een stuk erger met onbeleefd gedrag.
quote:
Kortom: het verkeer in Polen is op zn minst bijzonder
M'n punt is dat Polen mij erg meeviel destijds, kan aan mij liggen maar ik vind dat Nederlanders gewoon te negatief zijn over Polen.
  woensdag 11 april 2007 @ 14:20:01 #143
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_48215589
Ik vond 't altijd mooi dat Polen - een land dat 17 keer groter is dan Nederland - tot een paar jaar geleden 400 kilometer snelweg had .
pi_48219274
quote:
Op woensdag 11 april 2007 14:12 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Wegpiraten heb je overal, een Pool die in Nederland naar Blik op de Weg kijkt schrikt zich ook een ongeluk.

Maar ik herinner me nog dat ik destijds (paar jaar geleden) een beetje bang naar Polen ging en dat ik het erg vond meevallen. Ja, ik ken de cijfers, maar het is dan ook een uitgestrekt land met een aantal achtergebleven gebieden, vooral op het platteland zijn er dan "helden" die met drank op 200 km/u gaan rijden, maar ach...als je je daardoor laat tegenhouden kun je beter in bed blijven.
Mwoch, het is in polen toch een stukje erger dan in hier... zelf hou ik er wel van hoor, maar de gemiddelde Nederlander schrikt zich de kolere.... en inderdaad, het is niet geheel zonder gevaar
quote:

Dan praat je wel over uitzonderingen, ik herinner me juist al die gezellige eethuisjes langs de kant van de weg en ik kan me niet herinneren dat je daarvoor eerst door de vangrail moest.
Da's inderdaad een uitzondering het is echt net een kilometer of 2 na de grens.... en eethuisjes zijn er volop...elk dorp minimaal wel 1 en een tankstation en een hoerenkast
quote:
Ach, toen ik er was waren ze in ieder geval volop bezig met werken aan de weg.
Maar misschien doen ze daar wat langer over dan in Nederland.
ze zijn inderdaad volop bezig, en de snelweg is elke keer weer een stuk verder mooie weg die ze bouwen trouwens hoor lekker breed, recht en enorm vlak.
quote:
Misschien omdat dat het verkeer teveel ophoudt. gokje
Ze hebben in de steden nergens voorsorteer-vakken e.d. Ook belijning op de weg is schelden in de kerk daar... Ik heb een aantal foto's die echt heel creatief zijn (een vriend van me die vaak mee gaat werkt in de wegen-bouw; vandaar dat hij overal van dat soort dingen foto's maakt....zn collega's komen niet meer bij van het lachen soms )
quote:
Polen zijn ook een stuk fatsoenlijker dan veel mensen in Nederland denken. Hier is het echt een stuk erger met onbeleefd gedrag.
[..]

M'n punt is dat Polen mij erg meeviel destijds, kan aan mij liggen maar ik vind dat Nederlanders gewoon te negatief zijn over Polen.
Ik ben zelf extreem positief over Polen Alleen hun rijstijl is op zn zachtst gezegd creatief
pi_48223936
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:02 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Mwoch, het is in polen toch een stukje erger dan in hier... zelf hou ik er wel van hoor, maar de gemiddelde Nederlander schrikt zich de kolere.... en inderdaad, het is niet geheel zonder gevaar
Nou ik vind het meevallen. Familie van die ex woonde buiten de stad en dus veel ervaring met taxi en bus en nooit iets geks meegemaakt.
quote:
Da's inderdaad een uitzondering het is echt net een kilometer of 2 na de grens.... en eethuisjes zijn er volop...elk dorp minimaal wel 1 en een tankstation en een hoerenkast
Hoe weet jij dat?
quote:
ze zijn inderdaad volop bezig, en de snelweg is elke keer weer een stuk verder mooie weg die ze bouwen trouwens hoor lekker breed, recht en enorm vlak.
[..]

Ze hebben in de steden nergens voorsorteer-vakken e.d. Ook belijning op de weg is schelden in de kerk daar... Ik heb een aantal foto's die echt heel creatief zijn (een vriend van me die vaak mee gaat werkt in de wegen-bouw; vandaar dat hij overal van dat soort dingen foto's maakt....zn collega's komen niet meer bij van het lachen soms )
Ik geloof je zo ook wel hoor , alleen dat van die voorsoorteervakken klopt volgens mij niet.
Nou ja, lekker boeiend verder.

Maar ik kwam nog een stapeltje Pools geld tegen en dat kun je volgens mij niet omwisselen voor Euro's, dus die moet ik hoognodig een keer uitgeven (omgerekend zo'n 200 euro en daar kun je in Polen een hoop voor doen. )

Dus een mooi excuus om nog een keer heen te gaan. In ieder geval Gdansk en misschien dan Poznan, Warschau en Krakow ken ik al.
pi_48242209
quote:
Op woensdag 11 april 2007 18:03 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Nou ik vind het meevallen. Familie van die ex woonde buiten de stad en dus veel ervaring met taxi en bus en nooit iets geks meegemaakt.
[..]

Hoe weet jij dat?
ik moest tanken
quote:
Ik geloof je zo ook wel hoor , alleen dat van die voorsoorteervakken klopt volgens mij niet.
Nou ja, lekker boeiend verder.

Maar ik kwam nog een stapeltje Pools geld tegen en dat kun je volgens mij niet omwisselen voor Euro's, dus die moet ik hoognodig een keer uitgeven (omgerekend zo'n 200 euro en daar kun je in Polen een hoop voor doen. )

Dus een mooi excuus om nog een keer heen te gaan. In ieder geval Gdansk en misschien dan Poznan, Warschau en Krakow ken ik al.
Ze hebben er natuurlijk wel voorsorteervakken e.d. maar lang niet zo fanatiek als in NL.
De bewegwijzering is trouwens ook niet altijd even top zijn we een paar keer achter gekomen.... bij een omleiding wil nog wel eens een bordje missen.... en dan kom je echt in de middle of no-where uit gelukkig dat dat alleen de eerste paar keer speelde; Tom Tom doet het best aardig daar

Pools geld kan je volgens mij wel inwisselen bij het GWK hoor...je kan het daar iig ook krijgen, dus terug wisselen moet ook geen probleem zijn denk ik... Nog nooit geprobeerd eigenlijk ik pin meestal gewoon in Polen en geen enkel probleem....en die paar Zlotty die over zijn investeer ik wel in drank en/of peuken
Poznan is op zich wel een leuke stad, maar ik vond zelf Wroclaw leuker eigenlijk
pi_48242672
Ik ben met de bus naar polen geweest nederlandse bus poolse chauffeur die moest terug vanuit gdansk binnen 10 uur op een parkeerplaats in duitsland zijn. Die kerel heeft constant 100 gereden overal 5 6 autos per keer inhalen allemaal even makkelijk. Was wel het spannendste busritje ooit.
pi_48245688
quote:
Op donderdag 12 april 2007 02:13 schreef JaFFe het volgende:
Ik ben met de bus naar polen geweest nederlandse bus poolse chauffeur die moest terug vanuit gdansk binnen 10 uur op een parkeerplaats in duitsland zijn. Die kerel heeft constant 100 gereden overal 5 6 autos per keer inhalen allemaal even makkelijk. Was wel het spannendste busritje ooit.
dat klinkt inderdaad vrij pools ja
  maandag 14 mei 2007 @ 14:53:28 #149
162666 RuutR
Kermisfreak
pi_49365195
Ik ga over een paar weekjes naar Polen.

En ik had een paar vraagjes: Kan je met een Ideniteitskaart (die ik nu heb ik geldig t/m juli 2007) Polen in of heb je een paspoort nodig?

En kun je zlotty's gewoon pinnen met een Maestro, pinpas of moet je die bij het grenswisselkantoor gaan halen?

Alvast bedankt
pi_49365279
Polen volgens mij niet. Draai je idkaart ff om, op de achterkant staan alle landen waarin hij geldig is
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 14 mei 2007 @ 14:55:57 #151
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_49365296
Achterkant van je ID kaart staat in welke landen het geldig is

Snap niet dat je daar nog niet gekeken hebt, of is het openen van een topic makkelijker?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_49365479
quote:
Op maandag 14 mei 2007 14:55 schreef Gunner het volgende:
Achterkant van je ID kaart staat in welke landen het geldig is

Snap niet dat je daar nog niet gekeken hebt, of is het openen van een topic makkelijker?
Ik gok dat zijn ID kaart in zijn portemonnee zit, alwaar in diverse jaren cola, melk, pindakaas, kauwgom, bacardi, whisky en andere etenswaren overheen gemorst zijn, waardoor de achterkant enigszins vastgeplakt zit en verwijdering uit de portemonnee zou kunnen leiden tot onherstelbare schade.

Maar hij kan ook gewoon te lui zijn.
  maandag 14 mei 2007 @ 15:02:44 #153
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_49365586
In Polen kun je gewoon pinnen, met identiteitskaart mag je Polen in. (ik geloof niet dat de geldigheid iets uitmaakt)

Waar ga je heen?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  maandag 14 mei 2007 @ 15:03:15 #154
162666 RuutR
Kermisfreak
pi_49365604
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:00 schreef Robar het volgende:

[..]

Ik gok dat zijn ID kaart in zijn portemonnee zit, alwaar in diverse jaren cola, melk, pindakaas, kauwgom, bacardi, whisky en andere etenswaren overheen gemorst zijn, waardoor de achterkant enigszins vastgeplakt zit en verwijdering uit de portemonnee zou kunnen leiden tot onherstelbare schade.

Maar hij kan ook gewoon te lui zijn.
Ehm nee dat niet

Maar op de mijne staat het niet en op die van een vriend van mij die meegaat staat ie wel (hij heeft hem net laten verlengen) Maar ik vroeg me af of je dan met wat oudere id-kaarten ook Polen in mag

Ik ga trouwens naar Krakow
  Moderator maandag 14 mei 2007 @ 15:05:27 #155
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_49365699
De nieuwe regels gelden natuurlijk ook voor de oudere kaarten. Meer info over Polen: Polen deel 2
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 14 mei 2007 @ 15:05:34 #156
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_49365705
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:03 schreef RuutR het volgende:

[..]

Ehm nee dat niet

Maar op de mijne staat het niet en op die van een vriend van mij die meegaat staat ie wel (hij heeft hem net laten verlengen) Maar ik vroeg me af of je dan met wat oudere id-kaarten ook Polen in mag
In 2004 zijn de regels dacht ik veranderd, als die van jou van voor die tijd is zal Polen er inderdaad niet op staan maar natuurlijk is hij wel gewoon geldig.
  maandag 14 mei 2007 @ 15:05:34 #157
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_49365707
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:03 schreef RuutR het volgende:
Oh. In dat geval. Jij mag niet dat land binnen en je vriend wel.
Where law ends, tyrrany begins.
  maandag 14 mei 2007 @ 15:06:58 #158
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_49365766
Krakow mooie stad
  maandag 14 mei 2007 @ 15:19:09 #159
162666 RuutR
Kermisfreak
pi_49366331
Ik ga over een paar weken naar Krakow (moet er in de buurt zijn) en ben dus ook ffkes in Krakow en waarschijnlijk pakken we ook in hostel in krakow (www.hostelinkrakow.com) Het lijkt mij echt een toffe stad, maar wel jammer dat het zover rijden is
  maandag 14 mei 2007 @ 15:29:32 #160
162666 RuutR
Kermisfreak
pi_49366770
Idd, moet er toch in de buurt zijn, dus gelijk maar ff krakow meepikken

Ik heb wel wat medelijden met die vrienden van mij die gaan rijden die mogen samen 2200 km gaan verdelen
pi_49366857
Pinnen met je Maestro kan je in Rusland nog, dus ik zou niet weten waarom niet in Polen..
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
  maandag 14 mei 2007 @ 15:31:41 #162
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_49366871
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:29 schreef RuutR het volgende:
Idd, moet er toch in de buurt zijn, dus gelijk maar ff krakow meepikken

Ik heb wel wat medelijden met die vrienden van mij die gaan rijden die mogen samen 2200 km gaan verdelen
Vliegen is ook niet zo duur.
  maandag 14 mei 2007 @ 16:02:17 #163
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_49368142
Het plan voor de zomer: Gdansk, Warschau & Krakow (en dan door Slowakije naar Budapest) !!!

We gaan backpacken, maar hebben wel een ruim budget. De bedoeling is veel zien, doen en stappen!!
Overnachten zullen we in hostels. Alles tips adviezen zijn welkom!!
  maandag 14 mei 2007 @ 17:20:17 #164
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_49370873
quote:
Op maandag 14 mei 2007 16:02 schreef travelman het volgende:
Het plan voor de zomer: Gdansk, Warschau & Krakow (en dan door Slowakije naar Budapest) !!!

We gaan backpacken, maar hebben wel een ruim budget. De bedoeling is veel zien, doen en stappen!!
Overnachten zullen we in hostels. Alles tips adviezen zijn welkom!!
Zelf ook een keer gedaan. Met een vriend van me door Berlijn, Polen, Slowakije, Hongarije en via Praag weer naar huis. Erg goed bevallen. En voor drie weken waren we 500 euro all in (eten, drinken, verblijf, benzine etc.) per persoon kwijt. Niets mis mee .
pi_49386462
Ben nu in Poznan!!! Hmmm weer lekker barszc en kotletty eten bij mn tante!
  dinsdag 15 mei 2007 @ 15:02:22 #166
162666 RuutR
Kermisfreak
pi_49402435
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:31 schreef maok het volgende:

[..]

Vliegen is ook niet zo duur.
We doen in Duitsland ook nog een paar kermissen om de reis interessanter te maken, vandaar met de auto

En we gaan met een Suzuki Swift, die rijden wel lekker zuinig
  maandag 2 juli 2007 @ 22:55:09 #167
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_51077258
eind van de maand gaat de reis naar o.a. Polen; is er iemand die wel eens in Gdansk&Sopot geweest is?! In welke stad kun je beter overnachten en waar kun je bijv. beter stappen? Ik ben op zoek naar praktische info!! Merci!!

[ Bericht 9% gewijzigd door travelman op 02-07-2007 23:12:35 ]
  maandag 2 juli 2007 @ 23:16:11 #168
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_51078228
quote:
Op maandag 2 juli 2007 22:55 schreef travelman het volgende:
eind van de maand gaat de reis naar o.a. Polen; is er iemand die wel eens in Gdansk&Sopot geweest is?! In welke stad kun je beter overnachten en waar kun je bijv. beter stappen? Ik ben op zoek naar praktische info!! Merci!!
Ben zowel in Gdansk als Sopot geweest (jaar of 3 geleden). Lonely Planet omschreef Sopot toen als 'party capital of Poland'. En dat klopte aardig; heb me er prima vermaakt! Leuke tenten langs de boulevard. Gdansk is een Hanzenstad met de bijbehorende huisjes. Leuke stad, met een paar mensen van over de hele wereld gezellig op 't terras gezeten. Beiden aanraders .
  dinsdag 3 juli 2007 @ 09:35:25 #169
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_51084533
quote:
Op maandag 2 juli 2007 23:16 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Ben zowel in Gdansk als Sopot geweest (jaar of 3 geleden). Lonely Planet omschreef Sopot toen als 'party capital of Poland'. En dat klopte aardig; heb me er prima vermaakt! Leuke tenten langs de boulevard. Gdansk is een Hanzenstad met de bijbehorende huisjes. Leuke stad, met een paar mensen van over de hele wereld gezellig op 't terras gezeten. Beiden aanraders .
maar ik denk dat ie beter af is met Sopot. Volgens mij komt dit dichter bij wat hij wil
pi_51093692
Kun je eigenlijk een strandvakantie houden aan de Oostzee of kijken ze je raar aan als je je handdoekje uitrolt?
  dinsdag 3 juli 2007 @ 14:34:16 #171
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_51093820
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 14:30 schreef JaFFe het volgende:
Kun je eigenlijk een strandvakantie houden aan de Oostzee of kijken ze je raar aan als je je handdoekje uitrolt?
Ja hoor, er is gewoon stand, vergelijkbaar met ons noordzee strand, de zee is alleen een stuk kouder, de meeste mensen blijven dus gewoon op het strand liggen om te zonnen.
Ik ben een paar jaar geleden in Leba geweest, 10 tallen campings, een soort salou in Polen vond ik het. (niet positief bedoelt maar je kunt er van houden natuurlijk)
  dinsdag 3 juli 2007 @ 15:03:10 #172
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_51094857
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 14:30 schreef JaFFe het volgende:
Neehoor. Goed te doen. Daar gaan de Polen zelf ook naartoe .
  dinsdag 3 juli 2007 @ 15:10:30 #173
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_51095129
quote:
Op maandag 14 mei 2007 23:47 schreef karoltje het volgende:
Ben nu in Poznan!!! Hmmm weer lekker barszc en kotletty eten bij mn tante!
Toch zeker wel barszcz czerwony dan? Zelf vond ik barszcz biały niet zo geweldig...

(En dan dat bestellen... je spreekt het uit als barstjs)
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:02:48 #174
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_51096879
bedankt voor de tips!!

Ik ben op zoek naar een appartementje in Sopot; maar alles lijkt vol óf ik zoek gewoon niet goed! Kan me daarmee iemand verderhelpen!?
  woensdag 4 juli 2007 @ 07:39:53 #175
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_51118925
De pier van Sopot is wel erg leuk iig. Mss kan je iets in Gdynia zoeken dat ligt daar vlakbij.
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
  woensdag 4 juli 2007 @ 09:56:03 #176
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_51120855
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 07:39 schreef Oxyligen het volgende:
De pier van Sopot is wel erg leuk iig. Mss kan je iets in Gdynia zoeken dat ligt daar vlakbij.
Gdynia is triest... een echte marine-havenstad... Beetje een Den Helder sfeertje daar

(of ben ik nu te negatief? )
  woensdag 4 juli 2007 @ 10:43:35 #177
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_51122157
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 09:56 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Gdynia is triest... een echte marine-havenstad... Beetje een Den Helder sfeertje daar

(of ben ik nu te negatief? )
niet te negatief.... spijker en kop enzo
  woensdag 4 juli 2007 @ 14:14:46 #178
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_51130072
Na veel mailen eindelijk een apartmenet in Sopot gevonden (500 m. van het strand en 700 m. van de boulevard)!!
  donderdag 5 juli 2007 @ 22:34:19 #179
111749 Dactus
Harder,Better,Faster,Stronger
pi_51183338
Zondag ga ik voor twee weken naar Koscian (+/- 50Km van Poznan) om daar de stad te inventariseren voor een stedebuwkundig project. Ik heb niet echt het idee dat het een wereldstad is, maar heeft iemand enige ervaring met dit stadje?
...stomme lul
  vrijdag 6 juli 2007 @ 01:04:54 #180
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
  vrijdag 6 juli 2007 @ 09:54:09 #181
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_51192299
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 22:34 schreef Dactus het volgende:
Zondag ga ik voor twee weken naar Koscian (+/- 50Km van Poznan) om daar de stad te inventariseren voor een stedebuwkundig project. Ik heb niet echt het idee dat het een wereldstad is, maar heeft iemand enige ervaring met dit stadje?
Koscian
Ligt aan het Obra kanaal en had in 2004 het inwoneraantal van 21500

Er is ook een officiele site van
  vrijdag 6 juli 2007 @ 12:10:50 #182
111749 Dactus
pi_51195890
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 09:54 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Koscian
Ligt aan het Obra kanaal en had in 2004 het inwoneraantal van 21500

Er is ook een officiele site van
Deze informatie had ik ook, maar toch bedankt. Ik dacht meer aan persoonlijke ervaringen (maar dat lijkt me gezien de grootte niet zo vanzelfsprekend). Gelukkig zitten we in de buurt van Poznan daar is meestal wel wat te beleven.
...stomme lul
pi_52148178
Ik vertrek zaterdag in de auo voor een tripje naar Polen en Tsjechië. Iemand nog tips? En dan niet als in toeristishce atracties,maar als in "let op dronken fietsers onderweg", die categorie...

Oh, enne [GEZ] reisgenoot autotrip Oost-Europa week 33
pi_52148565
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 19:53 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik vertrek zaterdag in de auo voor een tripje naar Polen en Tsjechië. Iemand nog tips? En dan niet als in toeristishce atracties,maar als in "let op dronken fietsers onderweg", die categorie...

Oh, enne [GEZ] reisgenoot autotrip Oost-Europa week 33
Uhu.. ik kreeg deze tips ene tijdje geleden van een forum genoot:

Als je met de auto gaat rondrijden dan moet je wel goed oppassen. Verkeersregels worden niet echt nageleefd en men rijdt 'iets' assertiever dan in Nederland. Wel letten mensen hierdoor VEEL beter op andere weggebruikers. Een aantal tips:

1.Als de tegenliggers met hun grootlichten knipperen: gedurende enkele kilometers aan de snelheid houden. Waarschijnlijk staat de wout een stuk verder te laseren.
2.Als je door de wout gepakt wordt en je hebt geen vaste verblijfsplaats in Polen = direct de boete betalen.
3.Als iemand hard van achteren aankomt rijden is het gebuikelijk om op de berm uit te wijken om ze voor te laten (tenzij de berm zich achter een doorgetrokken streep bevindt).
4.Soms gaan je tegenliggers vlak voor je inhalen. Dat is normaal. Gewoon op de berm uitwijken.
5.Goed opletten.
pi_52154655
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 20:05 schreef MM-Luna het volgende:

[..]

Uhu.. ik kreeg deze tips ene tijdje geleden van een forum genoot:

Als je met de auto gaat rondrijden dan moet je wel goed oppassen. Verkeersregels worden niet echt nageleefd en men rijdt 'iets' assertiever dan in Nederland. Wel letten mensen hierdoor VEEL beter op andere weggebruikers. Een aantal tips:

1.Als de tegenliggers met hun grootlichten knipperen: gedurende enkele kilometers aan de snelheid houden. Waarschijnlijk staat de wout een stuk verder te laseren.
2.Als je door de wout gepakt wordt en je hebt geen vaste verblijfsplaats in Polen = direct de boete betalen.
3.Als iemand hard van achteren aankomt rijden is het gebuikelijk om op de berm uit te wijken om ze voor te laten (tenzij de berm zich achter een doorgetrokken streep bevindt).
4.Soms gaan je tegenliggers vlak voor je inhalen. Dat is normaal. Gewoon op de berm uitwijken.
5.Goed opletten.

Verder:
Hou je (voornamelijk in de steden) aan de regels mbt rood licht. Ondanks alle regels zo'n beetje optioneel lijken, is dat 1 die streng wordt gevolgd door de locals (zelfs door voetgangers)
Als oom agent je een bonnetje wil laten betalen, blijf dan door zeiken om een bon, en betaal niet zonder die bon! ze willen het nog wel eens in hun eigen zak steken. Iemand die de taal spreekt kan dan erg handig zijn om bij je te hebben
Kijk goed in je spiegels; buiten de stad kunnen de snelheidsverschillen groot zijn (kijk niet raar als je zelf met 130 over een hobbelige weg in ene voorbij wordt gescheurd door een BMW die 200 of harder gaat)

That should do it dacht ik zo
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 22:45:03 #186
111749 Dactus
pi_52182658
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 20:05 schreef MM-Luna het volgende:

5.Goed opletten.
Vooral deze tips zijn erg handig. Situaties waarbij twee (buitenlandse) personenauto's in de uitwijkstrook hangen en twee vrachtwagens inhalen (totaal dus vier voertuigen op twee rijstroken) zijn niet vreemd
En een auto met stuurbekrachtiging is, gezien de spoorvorming, handig wanneer je van richting of rijstrook moet wisselen. In alle andere gevallen is sturen overbodig
...stomme lul
pi_52191267
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 22:45 schreef Dactus het volgende:

[..]

Vooral deze tips zijn erg handig. Situaties waarbij twee (buitenlandse) personenauto's in de uitwijkstrook hangen en twee vrachtwagens inhalen (totaal dus vier voertuigen op twee rijstroken) zijn niet vreemd
En een auto met stuurbekrachtiging is, gezien de spoorvorming, handig wanneer je van richting of rijstrook moet wisselen. In alle andere gevallen is sturen overbodig
Een auto met voldoende rijhoogte is ook geen overbodige luxe....met een hummer maak je misschien kans dat je bodemplaat niet over de grond schraapt, elke andere auto zal deze zo nu en dan wel eens raken
  zondag 23 december 2007 @ 21:41:35 #188
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_55500874
Schopje

Ik ga volgende week naar Krakow en vroeg me in het bijzonder of er mensen met ervaring een soort muziekcafé kunnen aanraden met goeie live muziek, lichte rock, jazz, dat soort dingen. Mijn reisgenootje is namelijk geen bar/discoganger (hm, ik trouwens ook niet) maar wel een fervent concertganger.

En lokaties om goedkoop maar lekker Pools te dineren zijn ook welkom.
Confidence through competence
  zondag 23 december 2007 @ 22:45:57 #189
55709 Stereotomy
pi_55502782
Oh, en een museum waar een beetje de historie van Polen en met name het communisme goed wordt beschreven lijkt me ook leuk. Ben al eerder in Oost-Europa geweest, maar mijn reisgenootje niet, dus altijd leuk om dan 'van scratch' je ergens in te verdiepen.
pi_55553387
Over muziekcafe's in Krakow kan ik je weinig vertellen, maar als je met de auto bent: Rij even om en ga naar Auschwitz, een van de indrukwekkendste dingen die ik ooit heb gezien.
pi_55554044
quote:
Op woensdag 26 december 2007 15:55 schreef karoltje het volgende:
Over muziekcafe's in Krakow kan ik je weinig vertellen, maar als je met de auto bent: Rij even om en ga naar Auschwitz, een van de indrukwekkendste dingen die ik ooit heb gezien.
Wat zij ^^^^ zegt.
  donderdag 27 december 2007 @ 00:42:08 #193
55709 Stereotomy
pi_55563618
Thanks Lianne

En ook thanks voor de andere twee trips, maar mijn reisgenootje is al ooit in Dachau geweest en die heeft niet zoveel zin in nogmaals Auschwitz.
pi_55630450
Dachau is niet te vergelijken met Auschwitz!! Sleur die reisgenoot gewoon mee, zeker de moeite waard.
  zaterdag 29 december 2007 @ 19:34:26 #195
55709 Stereotomy
pi_55630479
Had ik jullie al verteld dat mijn Wizzair vlucht bijna 6 uur vertraging had, waarop we hebben besloten niet meer te gaan?

We hadden vanmiddag terug moeten komen, maar ik ben dus nooit weggeweest.
pi_55631361
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 19:34 schreef Stereotomy het volgende:
Had ik jullie al verteld dat mijn Wizzair vlucht bijna 6 uur vertraging had, waarop we hebben besloten niet meer te gaan?

We hadden vanmiddag terug moeten komen, maar ik ben dus nooit weggeweest.
Hmz, lekker handig .
  zaterdag 29 december 2007 @ 20:10:30 #197
55709 Stereotomy
pi_55631509
Nouja, low-cost airlines zijn goed TOTDAT je problemen met ze hebt. Bizar. Toen we op Eindhoven Airport aankwamen stond er 1 uur vertraging. Okee prima. Na een half uur werd dat 3 uur vertraging, wat ontzettend debiel is, want dat betekent dat toen er 1 uur vertraging stond, het vliegtuig nog niet eens was opgestegen vanuit Katowice voor z'n 2-uur durende vlucht. Dus 1 uur vertraging kon nooit kloppen.

Daarna werd het 3 uur vertraging, 4, toen 5 en toen hadden we zoiets van: laat maar, vooral omdat je ook niet weet of er nog voldoende geschikt (en betaalbaar) vervoer van Katowice airport naar Krakow beschikbaar zou zijn op het late aankomsttijdstip, en van die gesjeesde illegale taxichauffeurs in hun oude marshutka's had ik ook niet veel goeds gehoord.

Doodzonde, wilde wel een dagje weg.
pi_55657413
Zonde hoor! Ik was gewoon gegaan, vervoer is echt wel prima geregeld daar.
  zondag 30 december 2007 @ 17:35:28 #199
55709 Stereotomy
pi_55657790
Nouja, je wil niet om 23:00 uur op Katowice Airport gestrand zijn, zeg maar, en dat de enige pipo die je naar Krakow wil brengen een slecht rijdende marshutka-chauffeur is die 50 EUR vraagt.
pi_55658042
Ken iemand hier poolse autoverkoopsites? Ik zoek een Lada Niva diesel, en dnek er sterk over een uit Polen te halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')