Maar waarom spreken ze dan over de raakruimte, en niet over de ruimte zelf? Ik kan daar trouwens ook niet zoveel over vinden in de door jou aangegeven dictatenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:14 schreef thabit het volgende:
Metriek heeft hier niet zoveel mee te maken. Je hebt geen metriek nodig om een raakruimte danwel een differentieerbare varieteit te kunnen definieren.
Dat komt ook omdat het dictaten zijn over groepentheorie en niet over differentiaalmeetkunde.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar waarom spreken ze dan over de raakruimte, en niet over de ruimte zelf? Ik kan daar trouwens ook niet zoveel over vinden in de door jou aangegeven dictaten![]()
Dit is inderdaad dezelfde raakruimte als in de theorie van manifolds. Dit komt omdat een Lie groep G gedefinieerd is als een manifold G die ook een groepsstructuur bezit met de eigenschap dat de multiplicatie en inverse afbeeldingen differentieerbaar zijn.quote:Mja, hier kan ik me dus weinig bij voorstellen. Wat is dan precies 'de raakruimte aan het eenheidselement van G'? Is dat dezelfde raakruimte als dat ze in differentiaalgeometrie gebruiken?
Het lijkt er inderdaad op dat je de echte definitie van een manifold niet weet. Een manifold is namelijk een topologische ruimte X met daarbij een (maximale) atlas. Een atlas is een collectie van kaarten, met de eigenschap dat deze kaarten heel X overdekken. Een kaart is namelijk een tripel (U, h, U') waarbij U in X zit, U' in de R^n zit en waarbij h: U - > U' een homeomorfisme is. In wat simpele woorden betekent dit dat je een overdekking van X kan kiezen met de eigenschap dat elke open verzameling uit je overdekking homeomorf is met de euclidische ruimte.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:06 schreef Haushofer het volgende:
Maar bij raakruimtes denk ik gelijk aan gekromde oppervlaktes. Nou snap ik dat er met manifolden wordt gewerkt en dergelijke, maar waarom wordt hier gesproken over raakruimtes? Doet dat pas ter sprake als je een metriek definieert op je manifold die niet constant is ofzo? ( daar de raakruimte in een punt van een manifold met constante metriek de gehele manifold is ) ? Of denk ik nou helemaal verkeerd?
Je kunt het op 2 manieren aanpakken. Een manier is de zaak in poolcoordinaten schrijven. Een andere manier is de vergelijking z2=i uitwerken naar a en b en dit stelsel vergelijkingen in a en b oplossen. Bedenk wel dat er twee wortels van i zijn in het complexe vlak.quote:Op zondag 20 augustus 2006 17:30 schreef DaDude1987 het volgende:
Bepaal wortel i
i1/2 = ?
ik kom hier niet echt uit.... er moet een reëel gedeelte en een imaginair gedeelte uitkomen.
Z = a + ib daar moet ik iets mee doen maar ik zit al een uur zo:![]()
Met machtsverheffen is het denk ik het makkelijkste tot poolcoordinaten over gaan, want dan kun je het argument in de e-macht gewoon met de macht vermenigvuldigenquote:Op zondag 20 augustus 2006 17:30 schreef DaDude1987 het volgende:
Bepaal wortel i
i1/2 = ?
ik kom hier niet echt uit.... er moet een reëel gedeelte en een imaginair gedeelte uitkomen.
Z = a + ib daar moet ik iets mee doen maar ik zit al een uur zo:![]()
Introduceer n (lengte van de vector) nieuwe 0/1-variabelen y_i die de waarde 1 heeft dan en slechts dan als i de eerste niet nul positie in x is. Voor variabele y_i heb je de volgende relaties:quote:Op maandag 21 augustus 2006 13:15 schreef JedaiNait het volgende:
Ik ben bezig met het opstellen van een Mixed Integer Linear Programming model (MILP) en binnen dat kader stuit ik op het volgende probleem.
Stel er is een (onbekende) binaire vector met lengte 7. Nu wil ik de positie weten van de eerste (en de laatste) 1 in deze vector.
Voorbeeld:
X=[0 0 1 1 0 1 0].
Nu wil ik dus dat een variabele s de waarde 3 aanneemt (want de eerste 1 staat op positie 3).
De waarde van s moet dus volgen uit een aantal lineaire beperkingen, dus geen if/then statements of iets dergelijks.
Sorry, ik had je reactie even over het hoofd gezien. Maar je definitie van a is niet lineair en ik heb geen idee hoe ik die expressie zou kunnen lineariseren.quote:Op maandag 21 augustus 2006 15:23 schreef GlowMouse het volgende:
Ik heb nog weinig LP-problemen gezien, maar ik denk dat zoiets wel werkt:
a = min( argmax(i in {1,2,3,..,7}) eiT * X )
Met ei wordt de vector bedoeld met een 1 op de i-de positie, en voor de rest nullen.
Dit geldt desda eaT * X = 1+ SOM(n = 1 t/m a-1) enT * X.
Ik doe mijn bestquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 10:57 schreef thabit het volgende:
Ik begrijp de vraagstelling eerlijk gezegd niet helemaal. Zou je die wat preciezer kunnen formuleren?
Moet je perse de variabelen gebruiken zoals jij ze genoemd hebt?quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 13:29 schreef JedaiNait het volgende:
Juist! maar dan moet ik dus weten op welk tijdstip taak i wordt uitgevoerd, dus als Taak 1 op tijdstip 6 begint, moet ik een integer variabele s_i hebben, die de waarde 6 aanneemt...
Op dit moment heb ik alleen binaire variabelen die de waarde 1 aannemen als er op tijdstip t aan taak i gewerkt wordt. Dus kan ik met deze variabelen niet een vgl in de vorm tijd(taak i ) <= tijd( taak j) maken, aangezien ik tijd(taak i ) niet weet.
De oplossing is:quote:0.7a + 0.05b + 0.05c = A
0.1a + 0.9b + 0.15 = B
0.2a + 0.05b + 0.8c =C
A + B + C = 1
| 1 2 3 4 | 0.1a + 0.90b + 0.15c = B 0.2a + 0.05b + 0.80c = C ------------------------------ + |
Je zoekt hier de stationaire verdeling van een overgangsmatrix, misschien dat je dat nog wat zegt?quote:Op woensdag 23 augustus 2006 16:44 schreef SlaggY het volgende:
Zou iemand mij kunnen helpen door uit te leggen hoe je het volgende oplost:
[..]
De oplossing is:
A = 0,143
B = 0,571
C = 0,286
Maar hoe je hier nu aankomt is mij onduidelijk (lang geleden dat ik deze stof heb gehad).
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | 0.1a + 0.90b + 0.15c = B 0.2a + 0.05b + 0.80c = C -> 0.7a-A + 0.05b + 0.05c = 0 0.1a + 0.90b-B + 0.15c = 0 0.2a + 0.05b + 0.80c-C = 0 -> -0.3a + 0.05b + 0.05c = 0 0.1a - 0.10b + 0.15c = 0 0.2a + 0.05b - 0.20c = 0 |
| 1 2 3 | 0.1a - 0.10b + 0.15c = 0 1.0a + 1.0b + 1.0c = 1 |
Kun je de precieze voorwaarden voor het probleem posten? (mag een taak onderbroken worden, mag er door meerdere werknemers aan gewerkt worden etc). Dan zal ik eens kijken of ik er een geschikt model bij kan verzinnen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 15:32 schreef JedaiNait het volgende:
Die aanpak heb ik ook aan gedacht, maar dan zijn er inderdaad andere beperkingen waar ik niet uit kom. Bijvoorbeeld alleen al de beperking dat alle taken uitgevoerd moeten worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |