quote:Gepubliceerd: zaterdag 3 juni 2006 @ 08:20
EnquêteUit een enquête van onderzoeksbureau Motivaction onder 1.200 mensen blijkt dat 25% van de Nederlandse bevolking zeer negatief staat ten opzichte van allochtonen. Zo'n 10% komt er zelfs openlijk voor uit racistisch te zijn. Zij vinden autochtone Nederlanders intelligenter dan allochtonen en voelen zich superieur aan allochtonen. Ook vinden ze dat Nederlanders zich niet zouden moeten mengen met andere nationaliteiten. De groep die dit betreft, is gemiddeld tussen de 14 en 25 jaar en heeft een lage of middelbare opleiding.
Over moslims wordt nog veel negatiever gedacht dan over allochtonen. Zo'n beetje 50% van de Nederlanders heeft een afkeer van moslims. Ze zijn bang voor de invloed van de islam op de Nederlandse samenleving. Volgens 43% staat de islam niet voor vrede en 66% van de ondervraagden vindt deze religie onverenigbaar met het moderne leven in Europa.
Overigens is de grote meerderheid van de Nederlanders, 73%, niet racistisch. Veruit de meesten zijn ook voor een multiculturele samenleving. Wel noemt bijna 80% van de ondervraagden de situatie tussen de verschillende culturen ''gespannen''. Veel Nederlanders erkennen dat racisme in ons land voorkomt. Volgens de meesten (66%) zelfs op grote schaal; 80% meent dat het racisme de afgelopen jaren is toegenomen.
Ik ben er niet helemaal uit of het een reden is voor een slotje, maar als jij dat vindt, be my guestquote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
57% van NL wil geen allochtoon als premier
Toen werd het geinspireerd door de overheid, nu is dat vooralsnog niet het geval.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:22 schreef Meki het volgende:
hetzelfde denkbeelden hadden ze over 60 jaar geleden
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Een record. Binnen 3 posts de eerste WO2 vergelijking...
Nee? Ook de Kamer valt onder Overheid. Wilders, Hirsi [whatever her name is] en dat soort types..quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Toen werd het geinspireerd door de overheid, nu is dat vooralsnog niet het geval.
Wilders is niet bepaald mijn favoriete politicus, maar ik kan wel zeggen dat hij ergens voor staat en actief is in de 2e kamer ongeacht alle dreigementen rondom hem. Hirsi die schrijft alleen maar boeken en scripts, haar vind ik niet echt representatief als kamerlid of volksvertegenwoordiger.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee? Ook de Kamer valt onder Overheid. Wilders, Hirsi [whatever her name is] en dat soort types..
Ik zeg toch niet dat ie niet kan? Ik zeg alleen dat ie er wel erg vlug isquote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:26 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Vind die vergelijking wel kunnen eigenlijk. Vind de cijfers verontrustend.
Meki is gewoon vroeg opgestaan vandaagquote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat ie niet kan? Ik zeg alleen dat ie er wel erg vlug is
Maar hij polariseert wel. Dat was mijn punt.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wilders is niet bepaald mijn favoriete politicus, maar ik kan wel zeggen dat hij ergens voor staat en actief is in de 2e kamer ongeacht alle dreigementen rondom hem.
Ja, Islamitische terreur en criminele ettertjes, geen ras.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maar hij polariseert wel. Dat was mijn punt.
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, Islamitische terreur en criminele ettertjes, geen ras.
Een van een tot vier lopende racismeschaal gebaseerd op vier vrij brede stellingen. Ik hecht nu al weinig waarde aan dit onderzoek.quote:Voor de nadere analyse van de mate van racisme zijn vier stellingen uit het onderzoek gebruikt:
- In geval van ontslag zouden allochtonen als eerste ontslagen moeten worden.
- Nederlanders moeten zich niet mengen met een andere nationaliteit.
- Ik vind het onprettig wanneer racistische scheldwoorden worden gebruikt om bepaalde groepen aan te duiden.
- Nederlanders zijn intelligenter dan allochtonen.
Op grond van de antwoorden op bovengenoemde stellingen is een racismeschaal gemaakt van 1 tot 4:
score 1 tot 2: niet racistisch
score 2 tot 2.5: af en toe racistisch
score 2.5 tot 3: overwegend racistisch
score 3 tot en met 4: duidelijk racistisch.
Duitsland zorgde voor spanningen tussen autochtonen en Joden.quote:
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Duitsland zorgde voor spanningen tussen autochtonen en Joden.
Geert keert zich tegen onwetelijkheden, dus een vergelijking gaat niet op.
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Wat klets je nou? 'Onwetelijkheden'?
quote:Islamitische terreur en criminele ettertjes
Enkele voorbeelden?quote:Polariseren heeft niets te maken met tussen welke groepen er gepolariseerd wordt. Wilders polariseert tussen alles wat autochtoon is en alles wat een beetje anders is, inclusief, maar niet beperkt tot, de islam.
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
U hebt gezocht op onwetelijkheid:
Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is.
alsjeblieftquote:Islamitische terreur en criminele ettertjes
on·wet·te·lijk (bn.)quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ja, maar als ik niet wete wat je ermee wilt zeggen, schiet het niet op he? Welke kwalificatie bedoel je met 'onwetelijkheden'?
Het 'onderzoek' is gewoon dubieus net als de resultaten en de vraagstellingen, zoals Monidique al aangaf.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:39 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het een neutraal bericht. Alles wat er instaat zijn de resultaten van een enquete. Mogen die resultaten dan ook niet meer bekend worden?
Bovendien denk ik dat een groot deel van de Nederlanders hier nog veel politiek correcter geantwoord heeft dan ze in werkelijkheid is. Zo zegt 43% te vinden dat de islam niet voor vrede staat. Wil dit zeggen dat een meerderheid wél zou denken dat de islam voor vrede staat?![]()
Veruit de meeste Nederlanders zijn vóór een multiculturele samenleving?![]()
Als ik hier op FOK! lees, vinden de meeste Nederlanders de multiculturele samenleving de grootste ramp die Nederland getroffen heeft.
Maar daarnaast "zijn ruim 20 hoofdvragen voorgelegd, waaronder de vraag in hoeverre men zichzelf racistisch vindt. Het onderzoek richtte zich op de racistische denkbeelden van Nederlanders, niet op hun daden."quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:48 schreef yahtzeehooligan het volgende:
[..]
Het 'onderzoek' is gewoon dubieus net als de resultaten en de vraagstellingen, zoals Monidique al aangaf.
Wanneer ik op die genoemde vragen had moeten antwoorden zou ik meteen in de categorie niet rascistisch vallen. Op geen enkele van de punten zou ben ik het eens.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:48 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Het 'onderzoek' is gewoon dubieus net als de resultaten en de vraagstellingen, zoals Monidique al aangaf.
En als je al dit onderzoek gaat vergelijken met de reacties hier op Fok schets je sowieso al een erg krom beeld.
Het is wel triest dat 43% van de ondervraagden meent dat iemand die al duizend jaar dood is niet beledigd mag worden omdat fanatieke idioten daar boos om worden. Terwijl die zelfde idioten de miljarden mensen die niet hun denkbeelden volgen uitmaken voor apen en bidden dan ze maar zo snel mogelijk allemaal de pijp uit gaan.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:52 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar daarnaast "zijn ruim 20 hoofdvragen voorgelegd, waaronder de vraag in hoeverre men zichzelf racistisch vindt. Het onderzoek richtte zich op de racistische denkbeelden van Nederlanders, niet op hun daden."
In een klein tekstvakje, "Grote afkeer van de islam", valt onder andere te lezen: "Ruim 57 procent vindt dat op het beledigen van de profeet Mohammed en daarmee ook moslims geen straf hoort te staan. " Ik weet niet hoe ze dit in hun onderzoek hebben gebruikt, maar met racisme heeft het natuurlijk helemaal niets te maken.
Pure onwetendheid en vooroordelen. In ieder geval kunnen niet veel mensen uit het onderzoek beweren dat ze gedegen kennis van zaken hebben, maar dat ze waarschijnlijk wel de media (regelmatig) volgen en dat is een slechte manier van kennis opdoen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:01 schreef THeeF het volgende:
Hoe zou dat toch komen ? o/
Dat zal dan wel, en stel de vragen waren fatsoenlijker dan nog was het lachwekkend enkel en alleen door dit:quote:De geïnterviewden zijn tussen 15 t/m 65 jaar en representatief voor de Nederlandse bevolking.
quote:Op grond van de antwoorden op bovengenoemde stellingen is een racismeschaal gemaakt, die loopt van 1 tot 4:
Zeker. Als het zo is, want ik vind het onderzoek nogal knullig overkomen, op het eerste gezicht.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:01 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Het is wel triest dat 43% van de ondervraagden meent dat iemand die al duizend jaar dood is niet beledigd mag worden omdat fanatieke idioten daar boos om worden. Terwijl die zelfde idioten de miljarden mensen die niet hun denkbeelden volgen uitmaken voor apen en bidden dan ze maar zo snel mogelijk allemaal de pijp uit gaan.
Anti-racisme cursus?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:11 schreef RobertvanWinkle het volgende:
Prima cijfers waar men eens duidelijk mee aan de slag moet.
Nederlanders hebben meer kennis van de westerse cultuur en het westerse doen en laten, allochtonen hebben meer kennis van hun eigen cultuur, en hun eigen doen en laten, da's niet een kwestie van intelligentie, maar wie er meer heeft geleerd over bepaalde aspecten.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:57 schreef Shakes het volgende:
"Nederlanders zijn intelligenter dan allochtonen."
Mag je dat niet zeggen? Nederlanders hebben over het algemeen beter onderwijs genoten dan zij die hier op latere leeftijd zijn komen wonen. Dit heeft vaak ook effect op de kinderen. Dus is het racistisch te zeggen dat de gemiddelde Nederlander misschien wel intelligenter is dan de gemiddelde allochtoon? Al ligt dat uiteraard ook aan de definitie allochtoon. Iets constateren wat makkelijk verklaarbaar is is ook al racistisch!?
.... wat???quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:20 schreef Hallulama het volgende:
Natuurlijk, als Nederlanders over het algemeen beter onderwijs genieten, dan zijn Nederlanders over het algemeen beter op de hoogte van zaken waar ze onderwijs in genieten. Het feit dat Nederlanders over het algemeen beter Nederlands spreken dan allochten terwijl de lessen in het Nederlands worden gegeven wil hier ook aardig bij helpen.
Er zijn altijd uitzonderingen, daarom heb ik het ook over het gemiddelde. Kijkend naar wat de 'Nederlander' gemiddeld als onderwijs heeft afgemaakt en als je dat vergelijkt met de 'allochtonen', dan zie je (verwacht ik, volgens mij ook eens onderzocht) dat de gemiddelde Nederlander hoger opgeleid is. Doe je het met een IQ-test hebben ze een hoger IQ.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:20 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Nederlanders hebben meer kennis van de westerse cultuur en het westerse doen en laten, allochtonen hebben meer kennis van hun eigen cultuur, en hun eigen doen en laten, da's niet een kwestie van intelligentie, maar wie er meer heeft geleerd over bepaalde aspecten.
Als je het genuanceerd brengt mag je het best zeggen, sommige mensen hebben die nuance namelijk nodig, anders gaan ze denken dat Nederlanders LETTERLIJK en IN IEDER GEVAL intelligenter zijn dan allochtonen.
Natuurlijk, als Nederlanders over het algemeen beter onderwijs genieten, dan zijn Nederlanders over het algemeen beter op de hoogte van zaken waar ze onderwijs in genieten. Het feit dat Nederlanders over het algemeen beter Nederlands spreken dan allochten terwijl de lessen in het Nederlands worden gegeven wil hier ook aardig bij helpen.
Uitzonderingen daar gelaten, een Turkse klasgenoot haalde ooit betere cijfers voor het vak Nederlands dan menig ander, inclusief ondergetekende.
Sluit mij hier bij aan.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:32 schreef Monidique het volgende:
Uit het Noordhollands Dagblad:
[..]
Een van een tot vier lopende racismeschaal gebaseerd op vier vrij brede stellingen. Ik hecht nu al weinig waarde aan dit onderzoek.
Zou best kunnen dat de gemiddelde Nederlander slimmer is dan een gemiddelde autochtoon. Maar het lijkt me wel interessant om te kijken hoe de mensen die aan dit onderzoek hebben meegedaan er tegenover stonden.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:28 schreef Shakes het volgende:
[..]
Anyway, daar ging het me eigenlijk niet om. Meer om het feit dat als je zegt dat de 'Nederlander' over het algemeen intelligenter is dan de 'allochtoon' dat dat blijkbaar racistisch is. Bijna alles is voortaan racistisch, het onderzoek dat antillianen de meeste misdaden plegen was ook al racistisch (volgens sommigen). Dan kun je dus niets meer constateren...
Sure, je hebt van die mensen die om het minst geringste roepen dat je een racist (of antisemiet) bentquote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:28 schreef Shakes het volgende:
Anyway, daar ging het me eigenlijk niet om. Meer om het feit dat als je zegt dat de 'Nederlander' over het algemeen intelligenter is dan de 'allochtoon' dat dat blijkbaar racistisch is. Bijna alles is voortaan racistisch, het onderzoek dat antillianen de meeste misdaden plegen was ook al racistisch (volgens sommigen). Dan kun je dus niets meer constateren...
Nederlanders zullen intelligenter scoren als groep dan bijvoorbeeld Turken en Marokkanen, maar dit is niet zo vreemd gezien het feit dat vooral de lagere sociale klassen hierheen zijn gekomen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:28 schreef Shakes het volgende:
[..]
Er zijn altijd uitzonderingen, daarom heb ik het ook over het gemiddelde. Kijkend naar wat de 'Nederlander' gemiddeld als onderwijs heeft afgemaakt en als je dat vergelijkt met de 'allochtonen', dan zie je (verwacht ik, volgens mij ook eens onderzocht) dat de gemiddelde Nederlander hoger opgeleid is. Doe je het met een IQ-test hebben ze een hoger IQ.
Daar zijn uiteraard zeer verklaarbare oorzaken voor aan te wijzen. Denk niet dat het specifiek aan de taal ligt, betwijfel of een groep Nederlanders het echt significant slechter zou doen in Duitsland of Engeland. Denk dat het eerder cultureel is. Ga met wat Nederlanders naar Saudi Arabie en je hebt het een stuk moeilijker.
Als de juiste partij aan de macht komt in Nederland, kunnen we grote opruiming houden en alle probleem gevallen, waar mogelijk het land uitzetten, en anders opsluiten. En van de rest eisen dat ze zich, tot op zekere hoogte, aanpassen aan onze maatschappij.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:11 schreef Arendt het volgende:
Tja, misschien moeten politici maar eens gaan letten op wat ze zeggen. Mensen als Wilders of Pastors flappen al hun onderbuikgevoelens er maar uit, zonder daarbij te beseffen dat ze als politici een voorbeeldfunctie hebben. Dat komt wel naturel en spontaan over, maar het is funest voor de maatschappij. Een multiculturele samenleving kan niet functioneren als rechtse politici voortdurend een tegenstelling tussen autochtonen enerzijds en allochtonen anderzijds suggereren.
Dat is simpel op te lossen : allochtonen moeten zich beter aanpassen, het is aan hun om wat aan die tegenstellingen te doen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:11 schreef Arendt het volgende:
Een multiculturele samenleving kan niet functioneren als rechtse politici voortdurend een tegenstelling tussen autochtonen enerzijds en allochtonen anderzijds suggereren.
Ja, de rechts-extremist is gewoon het slachtoffer van het knuffelbeleid.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:12 schreef more het volgende:
Volgens mij is het slappe/betuttelende beleid tegen buitenlanders in het verleden de oorzaak van de huidige spanningen.
Nee dat zijn we allemaal, maar een dergelijk beleid nodigt wel extremisten( van beide zijden ) uit om nog extremistischer te worden.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:15 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, de rechts-extremist is gewoon het slachtoffer van het knuffelbeleid.
Juist niet. Denk jij soms dat een multiculturele samenleving bij elkaar kan worden gehouden door te polariseren?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:17 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee dat zijn we allemaal, maar een dergelijk beleid nodigt wel extremisten( van beide zijden ) uit om nog extremistischer te worden.
Nee door van mensen uit andere culturen te eisen dat ze zich gewoon véél beter aanpassen. Zij zijn hier nieuw dus het moet van hún kant komen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:22 schreef Arendt het volgende:
[..]
Juist niet. Denk jij soms dat een multiculturele samenleving bij elkaar kan worden gehouden door te polariseren?
Volgens mij zijn allochtonen in de regel vrij goed aangepast. Voorbeeldje: de Nederlandse imam Abdul-Jabbar van de Ven is niet alleen populair vanwege zijn kennis van de islam, maar ook omdat hij in het Nederlands preekt. Het Arabisch, of voor mijn part het tamazight, is bij de derde generatie Marokkanen weggeëbd en het Nederlands is ervoor in de plaats gekomen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:34 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee door van mensen uit andere culturen te eisen dat ze zich gewoon véél beter aanpassen. Zij zijn hier nieuw dus het moet van hún kant komen.![]()
Het Nederlands van veel autochtonen is anders ook dramatisch. Er zijn genoeg VWO - leerlingen die de betekenis van woorden als "equivalent" of "kerker" niet kennen, of die de d/t-regel totaal niet beheersen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:52 schreef deedeetee het volgende:
@ Arendt: Je stelt de zaak veel te rooskleurig voor, heel veel allochtonen beheersen de nederlands taal heel slecht of erger
Jij spreekt al lovend over een imam omdat hij nederlands spreekt. Ik vind dat vanzelfsprekend hier in Nederland en 't schandalig dat er nog zoveel imams zijn die dat niet doen.
Dat werkgevers en niks voor voelen om iemand in dienst te nemen die ramadan houd en op de gekste uren wil bidden -om van hoofdoeken nog maar te zwijgen -vind ik niet meer als logisch.
Je kunt niet verwachten dat autochtonen zitten te wachten op je cultuur,religie of wat dan ook.
Aanpassen is de boodschap en anders niet zeuren over rascisme en achterstelling enzo.
Ik vind autochtonen over het algemeen ook intelligenter overkomen dan allochtonen, ben ik nu een racist?quote:Uit een enquête van onderzoeksbureau Motivaction onder 1.200 mensen blijkt dat 25% van de Nederlandse bevolking zeer negatief staat ten opzichte van allochtonen. Zo'n 10% komt er zelfs openlijk voor uit racistisch te zijn. Zij vinden autochtone Nederlanders intelligenter dan allochtonen en voelen zich superieur aan allochtonen. Ook vinden ze dat Nederlanders zich niet zouden moeten mengen met andere nationaliteiten. De groep die dit betreft, is gemiddeld tussen de 14 en 25 jaar en heeft een lage of middelbare opleiding.
Ook hier vraag ik me weer af wat men als racistisch ziet. Als er een Marokkaan niet wordt aangenomen een 'Hollandse jongen' wel, is dat dan racistisch? Of komt het gewoon omdat de Hollandse jongen normaal overkomt en de Marokkaan met een "Ik zzzzweer"-accentje praat? Ok, dit is wel heel generaliserend gesteld, maar et is echt niet zo dat het enige verschil tussen allochtonen en autochtonen de komaf is. Er zijn veel meer factoren die meespelen. De autochtonen zijn gemiddeld lager opgeleid en onder autochtone groepen meer criminaliteit voor. Ik denk dat dát de negatieve associaties oproept.quote:Overigens is de grote meerderheid van de Nederlanders, 73%, niet racistisch. Veruit de meesten zijn ook voor een multiculturele samenleving. Wel noemt bijna 80% van de ondervraagden de situatie tussen de verschillende culturen ''gespannen''. Veel Nederlanders erkennen dat racisme in ons land voorkomt. Volgens de meesten (66%) zelfs op grote schaal; 80% meent dat het racisme de afgelopen jaren is toegenomen.
Ik blijf het een aanfluiting vinden dat dit soort mongolen nog steeds mogen posten in deze sectie.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:22 schreef Meki het volgende:
hetzelfde denkbeelden hadden ze het ook over 60 jaar geleden
Ze suggereren geen tegenstelling, ze zeggen dat er vanwege cultuurverschillen problemen (kunnen) zijn en dat zij zich meer aan onze cultuur moeten aanpassen dan wij aan die van hun.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:11 schreef Arendt het volgende:
Tja, misschien moeten politici maar eens gaan letten op wat ze zeggen. Mensen als Wilders of Pastors flappen al hun onderbuikgevoelens er maar uit, zonder daarbij te beseffen dat ze als politici een voorbeeldfunctie hebben. Dat komt wel naturel en spontaan over, maar het is funest voor de maatschappij. Een multiculturele samenleving kan niet functioneren als rechtse politici voortdurend een tegenstelling tussen autochtonen enerzijds en allochtonen anderzijds suggereren.
Wat een onzin, er is een tegenstelling en ik zie niet in waarom politici bepaalde dingen niet mogen zeggen wegens de opvattingen van bepaalde lieden. Jij wilt blijkbaar bij de gedachtenpolitie.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:11 schreef Arendt het volgende:
Nu was het al een tijdje bekend dat Arendt geestelijk niet helemaal in orde is, oa vanwege het zeiken om respect voor zijn religiepolitiek systeem maar dan wel met een dergelijk icoon overduidelijk zijn extremisme tonen, maar nu sla je de plank wel compleet mis. Heb je eindelijk eens een voorbeeld, kom je met een bekeerde mongool aan die niets anders doet dan jihad bleren.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:43 schreef Arendt het volgende:
[..]
Volgens mij zijn allochtonen in de regel vrij goed aangepast. Voorbeeldje: de Nederlandse imam Abdul-Jabbar van de Ven is niet alleen populair vanwege zijn kennis van de islam, maar ook omdat hij in het Nederlands preekt. Het Arabisch, of voor mijn part het tamazight, is bij de derde generatie Marokkanen weggeëbd en het Nederlands is ervoor in de plaats gekomen.
Hm, ik vind de redneck-achtige nationalistische denkbeelden die veel autochtone users erop nahouden anders ook niet echt intelligent. Het zou wat zijn geweest als de Nederlandse maatschappij altijd zo intolerant was geweest als ze nu dreigt te worden - denk je eens in wat we dan hadden misgelopen, want mensen als Spinoza, Willem van Oranje, en Erasmus waren dan nooit in Nederland kwamen wonen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:54 schreef deedeetee het volgende:
Tsja het komt er in 't kort op neer dat er negatief over de islam word gedacht omdat de islam negativiteit uitstraalt en wat je uitstraalt trek je aan
Mensen die stug doorgaan met dat te ontkennen - de doorsnee moslim dus - stralen nou niet bepaald intelligentie uit.
Mss is dat de reden dat veel allochtonen minder intelligent lijken te zijn ?![]()
De meeste Nederlanders houden er denkbeelden niet op na. Maar alle islamieten zijn overmijdelijk : islamiet.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:19 schreef Arendt het volgende:
[..]
Hm, ik vind de redneck-achtige nationalistische denkbeelden die veel autochtone users erop nahouden anders ook niet echt intelligent. Het zou wat zijn geweest als de Nederlandse maatschappij altijd zo intolerant was geweest als ze nu dreigt te worden - denk je eens in wat we dan hadden misgelopen, want mensen als Spinoza, Willem van Oranje, en Erasmus waren dan nooit in Nederland kwamen wonen.
Noem eens wat positiefs dat eruit voort komt op. Iets dat alle mensen als positief kunnen ervaren.quote:Waarom straalt de islam volgens jou negativiteit uit?
Aanslagen op de westerse wereld van de afgelopen jaren: islam. Hofstadgroep: islam. Agressors in het Midden-Oosten: islam. Problemen in Nederland met culturen: vooral namelijk de islam. En dan nog maar niet te beginnen over vele moslims die in Nederland wonen maar de Westerse maatschappij niet respecteren.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:19 schreef Arendt het volgende:
[..]
Waarom straalt de islam volgens jou negativiteit uit?
Nog te beroerd om de koningin een hand te geven maar wél door het dolle heen en aan 't moorden slaan vanwege een stom plaatje waar Mohammed op staatquote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:14 schreef TC03 het volgende:
[..]
Aanslagen op de westerse wereld van de afgelopen jaren: islam. Hofstadgroep: islam. Agressors in het Midden-Oosten: islam. Problemen in Nederland met culturen: vooral namelijk de islam. En dan nog maar niet te beginnen over vele moslims die in Nederland wonen maar de Westerse maatschappij niet respecteren.
Een heel goed voorbeeld was wel de honderden feestende moslims die juichend en zingend de moskeeen uit kwamen gerend op het moment dat het nieuws van de aanslagen in New York bekend werd. De Kanaalstraat hier in Utrecht was het toneel van een hele meute uitbundige moslims die toen duidelijk hun ware aard lieten zien.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:19 schreef Arendt het volgende:
[..]
Hm, ik vind de redneck-achtige nationalistische denkbeelden die veel autochtone users erop nahouden anders ook niet echt intelligent. Het zou wat zijn geweest als de Nederlandse maatschappij altijd zo intolerant was geweest als ze nu dreigt te worden - denk je eens in wat we dan hadden misgelopen, want mensen als Spinoza, Willem van Oranje, en Erasmus waren dan nooit in Nederland kwamen wonen.
Waarom straalt de islam volgens jou negativiteit uit?
Inderdaad, want in Rotterdam, Den Haag, Amsterdan, Utrecht en omstreken massaal Moslims die plunderden en moorden door dat ene plaatjevan Mohammed (vzmh), schande gewoon, gelukkig is het nu wat rustiger met die knapen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:22 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nog te beroerd om de koningin een hand te geven maar wél door het dolle heen en aan 't moorden slaan vanwege een stom plaatje waar Mohammed op staat![]()
Sarcasme veranderd niks aan 't feit dat de islam steeds op negatieve wijze in 't nieuws komt en dat er eigenlijk nooit iets positiefs te lezen valt. De beste manier om daar iets aan te veranderen is gewoon een hele hoop positieve dingen doen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:17 schreef Alulu het volgende:
[..]
Inderdaad, want in Rotterdam, Den Haag, Amsterdan, Utrecht en omstreken massaal Moslims die plunderden en moorden door dat ene plaatjevan Mohammed (vzmh), schande gewoon, gelukkig is het nu wat rustiger met die knapen.
En niet te spreken over dat handje ook nog, Joodse Rabbijnen doen het al jaren, tientallen jaren bij officiele recepties de Koning, Beatrix, geen hand schudden en nu de Moslims ook ineens, we moeten er wat aan doen voordat het te laat is![]()
Kwamen die vanwege de tolerantie in Nederland wonen?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:19 schreef Arendt het volgende:
, want mensen als Spinoza, Willem van Oranje, en Erasmus waren dan nooit in Nederland kwamen wonen.
Is die malloot werkelijk populair?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:43 schreef Arendt het volgende:
[..]
Volgens mij zijn allochtonen in de regel vrij goed aangepast. Voorbeeldje: de Nederlandse imam Abdul-Jabbar van de Ven is niet alleen populair vanwege zijn kennis van de islam, maar ook omdat hij in het Nederlands preekt. Het Arabisch, of voor mijn part het tamazight, is bij de derde generatie Marokkanen weggeëbd en het Nederlands is ervoor in de plaats gekomen. .
Het is maar goed dat je "mijn ervaring" erbij typt want ik ervaar dat toch anders.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:33 schreef deedeetee het volgende:
Kom kom dat racisme valt wel mee is tenminste mijn ervaring. Tegenwoordig word alles maar meteen rascisme genoemd. Het is net als met het woord * dicriminatie * dat word ook allang niet meer gebruikt in de echte betekenis.
Leuke vergelijking, leuke foto, leuke conclusiequote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:59 schreef Hallulama het volgende:
Zie deze prachtige foto op de website van De Telegraaf:
[afbeelding]
De Lonsdaler is superieur aan de Moslima als het gaat om het dragen van Lonsdale kleding, of petjes, of horloges, of zijn persoonlijke atheïstische grondbeginselen, of kennis van boerenkool met worst, terwijl de Moslima weer superieur is aan de Lonsdaler als het gaat om religieuze zaken, besef van het bestaan van God (of dit nou een absolute waarheid is of niet, dat doet er niet toe), het dragen van hoofddoekjes, couscous, oosterse culturen, etc.
Laten we elkaar in het midden ontmoeten, om zo superieur aan onwetendheid, oppervlakkigheid, angst voor het onbekende, etc. te geraken![]()
Met die laatste zin laat je mooi zien dat je geen haar beter bent als de moslims zoals jij ze beschrijft.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:38 schreef Hathor het volgende:
Als ik in Marokko ga lopen juichen wanneer hen iets ergs is overkomen, word ik waarschijnlijk ter plekke gelynched. dat moeten we hier ook maar eens gaan doen.
Ja, geduld raakt een keer op he ? wie niet luisteren wil, moet maar voelen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:13 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Met die laatste zin laat je mooi zien dat je geen haar beter bent als de moslims zoals jij ze beschrijft.
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:16 schreef Radagast2005 het volgende:
Het is wel in om deze onderzoeken te houden. Het draagt allemaal bij aan de negatieve denkbeelden die er toch al zijn. De negatieve spiraal waar we inzitten komen we hiermee niet uit.
Als je Fok! leest dan zie je dat 80% van de reageerders zich al negatief opstelt tegenover allochtone bevolkingsgroepen. Laten we zeggen dat dit representatief is en dat dit buiten Fok! ook in het echte leven gebeurd. Allochtonen hebben niet echt een gevoel van acceptatie (mits ze 100% integreren en hun eigen cultuur helemaal los laten) en dus ook geen reden om actief deel te nemen aan de maatschappij. Daarin wordt ie immers toch niet geaccepteerd zoals ie is. Net als elke jongere die zich een outcast voelt ga je dan een beetje rebelleren en rotzooi trappen (bushokjes ingooien, hangjongere uithangen etc.) om toch maar ergens bij te horen. Dit resulteert weer in radicalisering wat weer volop in het nieuws komt. Dit bevestigd voor de autochtone bevolking weer het beeld dat het criminele nietsnutten zijn en iedereen die nog maar Ali in zijn naam heeft wordt met de nek aangekeken. En zo beginnen we weer opnieuw.
De media heeft denk ik een groot aandeel in het in stand houden van deze negatieve spiraal. Positief nieuws is namelijk geen nieuws en we zien graag onze vooroordelen bevestigd. Als positieve initiatieven hier op Fok vaak als "vals sentiment" betiteld worden, dan denk ik dat deze mensen als enige oplossing zien om ze allemaal het land uit te trappen. Vandaar ook de populariteit van Verdonk op websites zoals Fok.
en nogmaalsquote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:16 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja, geduld raakt een keer op he ? wie niet luisteren wil, moet maar voelen.
ach joh loop niet te zeiken. Je pikt gewoon het laatste stukje uit mijn post en laat dat vervolgens een eigen leven leiden. Je gaat volledig voorbij aan die juichende menigte hier die ik beschreef, of heb je daar soms geen mening over ? Jij zegt dat ik niet beter ben dan hen ? Ik zeg van wel, ik ga namelijk geen feestje bouwen als er in het Midden Oosten ergens een groot gebouw in elkaar dondert waarbij 5000 moslims omkomen. Zoiets doet een normaal mens niet. Maar het is een heel logische reactie om kwaad te reageren als je ziet dat je allochtone medemens daar schijnbaar geen moeite mee heeft, het voelt gewoon als een klap recht in je gezicht. Moet ik daar dan maar mijn hoofd voor omdraaien en doen of het niet bestaat ? Dat doen al te veel Nederlanders.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:19 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
en nogmaals![]()
je hebt het zelf niet door?
Ik pik inderdaad het laatste stukje uit je post omdat die ene zin goed aangeeft dat je op eenzelfde manier reageert als de moslims die jij dus zo veracht.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
ach joh loop niet te zeiken. Je pikt gewoon het laatste stukje uit mijn post en laat dat vervolgens een eigen leven leiden. Je gaat volledig voorbij aan die juichende menigte hier die ik beschreef, of heb je daar soms geen mening over ? Jij zegt dat ik niet beter ben dan hen ? Ik zeg van wel, ik ga namelijk geen feestje bouwen als er in het Midden Oosten ergens een groot gebouw in elkaar dondert waarbij 5000 moslims omkomen. Zoiets doet een normaal mens niet. Maar het is een heel logische reactie om kwaad te reageren als je ziet dat je allochtone medemens daar schijnbaar geen moeite mee heeft, het voelt gewoon als een klap recht in je gezicht. Moet ik daar dan maar mijn hoofd voor omdraaien en doen of het niet bestaat ? Dat doen al te veel Nederlanders.
Hahaha!!quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:59 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Moet je eens een grap over Nederlanders maken, dan heb je gelijk de poppen aan het dansen.
Lees jij soms slecht of zo ? Ik beschreef een hele grote menigte, zonder uitzonderingen, die allemaal in staat van opwinding waren. Het was vrijdagmiddag, de moskeeen zaten vol, en die kwamen allemaal de straat op om te allah te bedanken voor het straffen van de grote boze satan. Geen klein groepje dus, de hele gemeenschap, of in ieder geval het merendeel daarvan.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:32 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Ik pik inderdaad het laatste stukje uit je post omdat die ene zin goed aangeeft dat je op eenzelfde manier reageert als de moslims die jij dus zo veracht.
Je kunt je ze de rug toekeren, je kunt er tegen in gaan maar je kunt ook dat kleine groepje links laten staan en je oordeel baseren op een grote groep die het wel prima doet in onze maatschappij.
Ben jij echt een neger? Ik dacht altijd dat je een enorme wigger wasquote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:59 schreef MrSASO het volgende:
[..]
En het gebrek aan respect in het algemeen, mensen vellen al gelijk een oordeel over mij omdat mijn kleur anders is.
Een wigger?? Nee ik ben echtquote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:38 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ben jij echt een neger? Ik dacht altijd dat je een enorme wigger was
Hele gemeenschap, merendeel, hele grote menigte, allemaal, 500, alle moskeeenquote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Lees jij soms slecht of zo ? Ik beschreef een hele grote menigte, zonder uitzonderingen, die allemaal in staat van opwinding waren. Het was vrijdagmiddag, de moskeeen zaten vol, en die kwamen allemaal de straat op om te allah te bedanken voor het straffen van de grote boze satan. Geen klein groepje dus, de hele gemeenschap, of in ieder geval het merendeel daarvan.
Als er één volk is wat altijd over zichzelf zeikt en grappen maakt over hun mede-landgenoten zijn het de Nederlanders wel...quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:59 schreef MrSASO het volgende:
Moet je eens een grap over Nederlanders maken, dan heb je gelijk de poppen aan het dansen.
Ik geloof dat jij echt een bord voor je kop hebt he ? Je denkt toch niet dat ik dat ik dat hele verhaal nog een keer ga zitten typen, je leest maar terug, ik ga Spijkerman kijken.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:42 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Hele gemeenschap, merendeel, hele grote menigte, allemaal, 500, alle moskeeen
Wat is het nou?
En dan nog, is die straat die jij hebt zien juichen representatief voor de hele moslimgemeenschap?
Een ding is me nog niet duidelijk, wat was er op die vrijdag gebeurt dan?
De aanslag was niet op een vrijdagquote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:47 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik geloof dat jij echt een bord voor je kop hebt he ? Je denkt toch niet dat ik dat ik dat hele verhaal nog een keer ga zitten typen, je leest maar terug, ik ga Spijkerman kijken.![]()
Tolerant zijn tegen vrijdenkers is één ding, dat betekend immers niet dat we de intoleratie van de islam moeten waarderenquote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:42 schreef Apropos het volgende:
[..]
Kwamen die vanwege de tolerantie in Nederland wonen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |