abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38498720
57% van de Nederlanders heeft liever geen allochtoon als minister-president. Dat kwam uit een onderzoek, vandaag gepubliceerd in het Dagblad van het Noorden. Dit komt uit hetzelfde onderzoek trouwens, dat van die 57% stond in de papieren versie van DVHN:
quote:
Helft bevolking afkerig van moslims

Gepubliceerd op 02 juni 2006, 22:21
Laatst bijgewerkt op 02 juni 2006, 22:23
den haag -

Ruim een kwart van de Nederlandse bevolking is zeer negatief over allochtonen. Tien procent is zelfs uitgesproken racistisch. Die groep voelt zich superieur aan allochtonen. De helft van de Nederlanders heeft een afkeer van moslims.

Dat blijkt uit een representatieve enquête van onderzoeksbureau Motivaction onder 1020 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van de GPD, de persdienst van de regionale dagbladen.

De harde kern van racisten komt openlijk uit voor zijn denkbeelden. Op een racismeschaal van 1 tot 10 geven ze zichzelf een 7 of hoger. Ze menen dat Nederlanders intelligenter zijn dan allochtonen; met discriminatie hebben ze geen probleem en bij ontslag moeten allochtonen volgens hen als eerste op straat worden gezet. Publieke personen, zoals politici, moeten in hun visie ongestraft allochtone groepen met racistische stereotypen kunnen aanduiden. Ook het beledigen van de profeet Mohammed kan door de beugel; dat valt volgens hen allemaal onder de vrijheid van meningsuiting.

Naast de harde kern van racisten kent Nederland een grotere groep (17 procent) die toegeeft af en toe racistisch te zijn. Die mensen vinden allochtonen crimineel, onbeleefd, lui en onverdraagzaam.

De helft van de Nederlanders is zeer negatief over de islam: zij zijn bang voor de invloed van moslims op onze samenleving en keuren de islam af. Die religie staat niet voor vrede, vindt 43 procent, en volgens 63 procent is de islam onverenigbaar met het moderne leven in Europa.

De multiculturele samenleving staat onder grote druk. Bijna 80 procent van de Nederlanders vindt de situatie tussen de verschillende culturen ’gespannen’. Nederlanders voelen zich het minst op hun gemak bij Marokkanen.

Mannen zijn racistischer dan vrouwen, blijkt uit het onderzoek. De harde-kern-racisten zijn doorgaans jong, tussen de 14 en 25 jaar, en hebben een lage tot middelbare opleiding. Ze zijn gevoelig voor status en behoudend in hun opvattingen, of behoren juist tot de groep mensen zonder vastomlijnde waarden en normen die streven naar een onbezorgd en zo comfortabel mogelijk leven. De mate van vreemdelingenhaat verschilt niet tussen steden en platteland.
Wat maakt het nou uit? Het gaat er toch om dat de premier zijn werk goed doet?

Ik heb ook even een poll gemaakt:

Poll: Een allochtoon als premier lijkt mij geen enkel probleem.
  • eens
  • oneens
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 9% gewijzigd door MrBean op 03-06-2006 11:36:10 ]
  • pi_38498838
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 10:58 schreef MrBean het volgende:

Wat maakt het nou uit? Het gaat er toch om dat de premier zijn werk goed doet?
    Op het moment dat er een persoon achter 'de allochtoon' zit dan zal zo'n percentage wellicht heel anders zijn.
      zaterdag 3 juni 2006 @ 11:15:34 #3
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_38498941
    ja denk bijvoorbeeld aan aboutaleb. of ahm
    hoofdletters kosten teveel tijd
    don't avoid pain to gain pleasure
    niet iedereen is iedereen
      zaterdag 3 juni 2006 @ 11:18:03 #4
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_38498986
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:15 schreef zoalshetis het volgende:
    ja denk bijvoorbeeld aan aboutaleb. of ahm
    als ik naar die gasten kijken denk ik: 'misschien moeten we het de komende 20 jaar maar gewoon bij blanke intelligente gereformeerde mannelijke 40ers houden' (bijvoorkeur intelligentia zoals Balkenende)
    Challenge thinkers to believe and believers to think.
    ?Porque no te calles?
      zaterdag 3 juni 2006 @ 11:19:06 #5
    85919 Likkende_Lassie
    Doe eens wat aan je ondertitel
    pi_38499004
    Gooi dr anders een poll op, dan weten we wat de gemiddelde fokker denkt
    Ik stem iig tegen...
      zaterdag 3 juni 2006 @ 11:19:40 #6
    66444 Lord_Vetinari
    Si non confectus non reficiat
    pi_38499018
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:18 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

(bijvoorkeur intelligentia zoals Balkenende)
    De pessimist ziet het duister in de tunnel
    De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
    De realist ziet de trein komen
    De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
      zaterdag 3 juni 2006 @ 11:21:45 #7
    124377 pmb_rug
    salvation received
    pi_38499061
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

niet intelligent?
    kans is groot dat jij zijn veters niet eens mag vastmaken qua intelligentie en cv
    http://www.regering.nl/be(...)s/mpbalkenendecv.jsp
    Challenge thinkers to believe and believers to think.
    ?Porque no te calles?
    pi_38499069
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:18 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

als ik naar die gasten kijken denk ik: 'misschien moeten we het de komende 20 jaar maar gewoon bij blanke intelligente gereformeerde mannelijke 40ers houden' (bijvoorkeur intelligentia zoals Balkenende)
    Maar wat als Balkenende (ook al weer 50) opgevolgd wordt door een zoon van Griekse immigranten? Of als de VVD over vijf jaar wordt geleid door iemand van Surinaamse afkomst? Zou je dan PvdA gaan stemmen als daar wel een blanke intelligente man aan het roer staat?

Dat is toch onzin?!

Je beoordeelt toch iemand op de politieke ideeën en op de persoon die diegene is, en niet op de afkomst?
      zaterdag 3 juni 2006 @ 11:31:18 #9
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_38499286
    Suffe enquetes die ze "onderzoeken" noemen

Als een partij alleen stemmen van allochtonen krijgt door allochtone kandidaten op de lijst te zetten, zoals bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, doe je toch eigenlijk precies hetzelfde. Is dat racisme of wordt er gewoon naar vertrouwde factoren gekozen?

En de Islam primair als een vredelievende godsdienst zien vergt volgens mij ook een behoorlijk goede zonnebril, dus wat is daar zo verkeerd aan? Het katholieke Rome zie ik ook niet direct als alleen maar vredelievend, veel meer als machtszoekende/behoudende organisatie.
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_38499432
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:31 schreef Hyperdude het volgende:
    Suffe enquetes die ze "onderzoeken" noemen

Als een partij alleen stemmen van allochtonen krijgt door allochtone kandidaten op de lijst te zetten, zoals bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, doe je toch eigenlijk precies hetzelfde. Is dat racisme of wordt er gewoon naar vertrouwde factoren gekozen?

En de Islam primair als een vredelievende godsdienst zien vergt volgens mij ook een behoorlijk goede zonnebril, dus wat is daar zo verkeerd aan? Het katholieke Rome zie ik ook niet direct als alleen maar vredelievend, veel meer als machtszoekende/behoudende organisatie.
    Ik vond het onderzoek ook een beetje vreemd en de uitslag verbaasde me niet echt. Alleen die 57% uit de TT had ik niet verwacht.
    pi_38499445
    Stemt u maar! Poll staat in de OP.
      zaterdag 3 juni 2006 @ 11:44:01 #12
    33189 RM-rf
    1/998001
    pi_38499590
    Ik denk dat dit meer zegt over de negatieve gevoelens die het woord 'allochtoon' bij veel mensen opwekt, dan dat het nu werkelijk wat zegt over het belang van de herkomst van een politicus...
    quote:
    Ze menen dat Nederlanders intelligenter zijn dan allochtonen
    Tja, als het gaat om het IQ van allochtonen vergeleken tot autochtonen: dat is ook gewoonweg zo, allochtonen scoren gemiddeld lager dan autochtonen ....
    Dat ligt eerder aan de manier waarop IQ-test zijn opgezet, alswel dat veel allochtonen uit een lagere sociale klasse komen en ook minder onderwijs genoten hebben.

Iemand die in die enquette echter dat antwoord zou geven, wordt dn al snel als 'racist' aangemerkt ... terwijl het misschien ook iemand zou kunnen zijn die een realistisch beeld heeft over verschillen tussen rassen in onze samenleving ... ook waar die verschillen vooral gebaseerd zijn op scheidslijnen tussen culturen binnen die samenleving.

Ik kan op de Quiz in de Openingspost geen antwoord geven: domweg omdat ik niet weet of het 'allochtoon-zijn' van een kandidaat premier voor mij een probleem zou zijn .... Stel je voor dat Ayaan Hirsi Ali kandidaat was voor premier... ik zou dan inderdaad een probleem darmee hebben omdat ik de houding van polarisatie en de "ruzieachtige' houding bij haar ook wel degelijk koppelde aan haar culturele achtergrond, als afkomstig uit een land waar die olarisatie heel normaal was....

Bij AHA als premier zou ik haar allochtone achtergrond wel een grond tegen haar vinden.
    Bij andere mensen, bv de Politicus Job Cohen, van Joodse achtergrond (alhoewel naar ik meen geen 'officieel' premier) zou ik dat geen specifieke grond tegen hem vinden.
    "Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
    pi_38499619
    Een allochtoon als premier, echt no way. Gelukkig zal dat ook nooit gebeuren.
    Stel je bijvoorbeeld voor dat een allochtoon premier was geweest ten tijde van de cartoonrellen. Die zou waarschijnlijk z'n excuses hebben aangeboden.
    pi_38499665
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:45 schreef Ori het volgende:
    Stel je bijvoorbeeld voor dat een allochtoon premier was geweest ten tijde van de cartoonrellen. Die zou waarschijnlijk z'n excuses hebben aangeboden.
    Waarom ga je er gelijk van uit dat de premier dan ook een strenge moslim is? De democratie blijft nog wel hoor! Als je z'n ideeën niet goed vindt, dan stem je gewoon niet op hem. Net als bij Wouter Bos, Jan-Peter Balkenende of Mark Rutte.
    pi_38499671
    het lijkt me geen enkel probleem. hij zou natuurlijk wel gewoon moeten zijn zoals premiers moeten zijn; westerse gedachtegoeden enzow.... en geen geloof en politiek mixen (maar ja daar maakt balkie zich net zo goed schuldig aan natuurlijk ).
    STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
      zaterdag 3 juni 2006 @ 11:49:17 #16
    33189 RM-rf
    1/998001
    pi_38499707
    quote:

Die zou waarschijnlijk z'n excuses hebben aangeboden.
    Je merkt soms dat mensen uit een minderheidsgroepering, juist ook meer ruimte hebben om 'harder' te zijn in bepaalde conflict-situaties ...
    Denk dan bv. aan iemand als Condoleeza Rice in amerika ... ook al is ze zwart ??n vrouw, toch lijkt ze de politicus met de meeste 'ballen' in de Bush-regering.

Ook die amsterdamse wethouder Ahmed Abdoulateb kan juist door zijn achtergrond ook openlijker kritiek uitten op de marokkaanse gemeenschap.
    "Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
    pi_38499723
    quote:
    Aan zo'n reactie zie je maar weer dat bijna iedereen bij het woord allochtoon aan moslims denkt, terwijl er 100derden nationaliteiten in NL zijn .
    ijs_beer fan!
      zaterdag 3 juni 2006 @ 11:50:35 #18
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_38499742
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:37 schreef MrBean het volgende:
    Ik vond het onderzoek ook een beetje vreemd en de uitslag verbaasde me niet echt. Alleen die 57% uit de TT had ik niet verwacht.
    Het is gewoon moeilijk anders te stemmen dat je gewend bent. Ik heb helemaal niets tegen vrouwen in de politiek, alleen de vrouwen die er in de politiek zitten doen bij mij vaak de nekharen overeind staan.

-mevrouw Den Uyl junior
    -mevrouw Thatcher
    -mevrouw May-Weggen
    -mevrouw Verdonk
    -mevrouw Terpstra
    -mevrouw S. dijkstra
    -mevrouw van D66
    -ex-mevrouw Peper

Stuk voor stuk irritant/bemoeizuchterig en eerder ambitieus dan getalenteerd. De dochter van May-Weggen deed het trouwens wel aardig in Amsterdam.

Als je nou een paar (terechte- of onterechte-) vooroordelen hebt mbt,. allochtonen, ben je al snel geneigd op "iets vertrouwds" te stemmen zoals Maxime Verhagen
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_38499776
    Ik heb er wel problemen mee, en zou het zeker niet accepteren.
    Anything less than the best is a felony.
    pi_38499817
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:52 schreef RobertvanWinkle het volgende:
    Je pleegt een staatsgreep?
    ijs_beer fan!
      zaterdag 3 juni 2006 @ 11:55:22 #21
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_38499846
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:44 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Tja, als het gaat om het IQ van allochtonen vergeleken tot autochtonen: dat is ook gewoonweg zo, allochtonen scoren gemiddeld lager dan autochtonen ....
    Het gaat hier wel om autochtonen voornamelijk uit de lagere en middenklasse die zo openlijk racistisch zijn dat ze denken dat zij intelligenter zijn dan de gemiddelde allochtoon.
    quote:
    Iemand die in die enquette echter dat antwoord zou geven, wordt dn al snel als 'racist' aangemerkt
    Het gaat hier niet om aanmerking, maar mensen die zichzelf als racist zien.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      zaterdag 3 juni 2006 @ 11:55:50 #22
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_38499854
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:52 schreef RobertvanWinkle het volgende:
    Dan hoor jij niet in dit land thuis.

Ontopic: geen enkel probleem natuurlijk.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_38499861
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:50 schreef Hyperdude het volgende:
    Het is gewoon moeilijk anders te stemmen dat je gewend bent. Ik heb helemaal niets tegen vrouwen in de politiek, alleen de vrouwen die er in de politiek zitten doen bij mij vaak de nekharen overeind staan.

-mevrouw Den Uyl junior
    -mevrouw Thatcher
    -mevrouw May-Weggen
    -mevrouw Verdonk
    -mevrouw Terpstra
    -mevrouw S. dijkstra
    -mevrouw van D66
    -ex-mevrouw Peper
    Mevrouw Thatcher heeft bijkans in haar eentje de Britse economie van één van de slechtste in Europa omgeturnd tot één van de beste. Zo iemand mag wmb hier ook premier worden, allochtoon of autochtoon.
    pi_38499913
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 11:55 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dan hoor jij niet in dit land thuis.

Ontopic: geen enkel probleem natuurlijk.
    Dat hoor ik wel degelijk, ik heb nog geen allochtoon gezien die echt voor Nederland staat.
    Anything less than the best is a felony.
      zaterdag 3 juni 2006 @ 12:00:05 #25
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_38499959
    ik vond dat hirsy ali wel een aardige poging deed?
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')