Wat maakt het nou uit? Het gaat er toch om dat de premier zijn werk goed doet?quote:Helft bevolking afkerig van moslims
Gepubliceerd op 02 juni 2006, 22:21
Laatst bijgewerkt op 02 juni 2006, 22:23
den haag -
Ruim een kwart van de Nederlandse bevolking is zeer negatief over allochtonen. Tien procent is zelfs uitgesproken racistisch. Die groep voelt zich superieur aan allochtonen. De helft van de Nederlanders heeft een afkeer van moslims.
Dat blijkt uit een representatieve enquête van onderzoeksbureau Motivaction onder 1020 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van de GPD, de persdienst van de regionale dagbladen.
De harde kern van racisten komt openlijk uit voor zijn denkbeelden. Op een racismeschaal van 1 tot 10 geven ze zichzelf een 7 of hoger. Ze menen dat Nederlanders intelligenter zijn dan allochtonen; met discriminatie hebben ze geen probleem en bij ontslag moeten allochtonen volgens hen als eerste op straat worden gezet. Publieke personen, zoals politici, moeten in hun visie ongestraft allochtone groepen met racistische stereotypen kunnen aanduiden. Ook het beledigen van de profeet Mohammed kan door de beugel; dat valt volgens hen allemaal onder de vrijheid van meningsuiting.
Naast de harde kern van racisten kent Nederland een grotere groep (17 procent) die toegeeft af en toe racistisch te zijn. Die mensen vinden allochtonen crimineel, onbeleefd, lui en onverdraagzaam.
De helft van de Nederlanders is zeer negatief over de islam: zij zijn bang voor de invloed van moslims op onze samenleving en keuren de islam af. Die religie staat niet voor vrede, vindt 43 procent, en volgens 63 procent is de islam onverenigbaar met het moderne leven in Europa.
De multiculturele samenleving staat onder grote druk. Bijna 80 procent van de Nederlanders vindt de situatie tussen de verschillende culturen ’gespannen’. Nederlanders voelen zich het minst op hun gemak bij Marokkanen.
Mannen zijn racistischer dan vrouwen, blijkt uit het onderzoek. De harde-kern-racisten zijn doorgaans jong, tussen de 14 en 25 jaar, en hebben een lage tot middelbare opleiding. Ze zijn gevoelig voor status en behoudend in hun opvattingen, of behoren juist tot de groep mensen zonder vastomlijnde waarden en normen die streven naar een onbezorgd en zo comfortabel mogelijk leven. De mate van vreemdelingenhaat verschilt niet tussen steden en platteland.
Op het moment dat er een persoon achter 'de allochtoon' zit dan zal zo'n percentage wellicht heel anders zijn.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 10:58 schreef MrBean het volgende:
Wat maakt het nou uit? Het gaat er toch om dat de premier zijn werk goed doet?
als ik naar die gasten kijken denk ik: 'misschien moeten we het de komende 20 jaar maar gewoon bij blanke intelligente gereformeerde mannelijke 40ers houden' (bijvoorkeur intelligentia zoals Balkenende)quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:15 schreef zoalshetis het volgende:
ja denk bijvoorbeeld aan aboutaleb. of ahm
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:18 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
(bijvoorkeur intelligentia zoals Balkenende)
niet intelligent?quote:
Maar wat als Balkenende (ook al weer 50) opgevolgd wordt door een zoon van Griekse immigranten? Of als de VVD over vijf jaar wordt geleid door iemand van Surinaamse afkomst? Zou je dan PvdA gaan stemmen als daar wel een blanke intelligente man aan het roer staat?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:18 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
als ik naar die gasten kijken denk ik: 'misschien moeten we het de komende 20 jaar maar gewoon bij blanke intelligente gereformeerde mannelijke 40ers houden' (bijvoorkeur intelligentia zoals Balkenende)
Ik vond het onderzoek ook een beetje vreemd en de uitslag verbaasde me niet echt. Alleen die 57% uit de TT had ik niet verwacht.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:31 schreef Hyperdude het volgende:
Suffe enquetes die ze "onderzoeken" noemen![]()
Als een partij alleen stemmen van allochtonen krijgt door allochtone kandidaten op de lijst te zetten, zoals bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, doe je toch eigenlijk precies hetzelfde. Is dat racisme of wordt er gewoon naar vertrouwde factoren gekozen?
En de Islam primair als een vredelievende godsdienst zien vergt volgens mij ook een behoorlijk goede zonnebril, dus wat is daar zo verkeerd aan? Het katholieke Rome zie ik ook niet direct als alleen maar vredelievend, veel meer als machtszoekende/behoudende organisatie.
Tja, als het gaat om het IQ van allochtonen vergeleken tot autochtonen: dat is ook gewoonweg zo, allochtonen scoren gemiddeld lager dan autochtonen ....quote:Ze menen dat Nederlanders intelligenter zijn dan allochtonen
Waarom ga je er gelijk van uit dat de premier dan ook een strenge moslim is? De democratie blijft nog wel hoor! Als je z'n ideeën niet goed vindt, dan stem je gewoon niet op hem. Net als bij Wouter Bos, Jan-Peter Balkenende of Mark Rutte.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:45 schreef Ori het volgende:
Een allochtoon als premier, echt no way. Gelukkig zal dat ook nooit gebeuren.
Stel je bijvoorbeeld voor dat een allochtoon premier was geweest ten tijde van de cartoonrellen. Die zou waarschijnlijk z'n excuses hebben aangeboden.
Je merkt soms dat mensen uit een minderheidsgroepering, juist ook meer ruimte hebben om 'harder' te zijn in bepaalde conflict-situaties ...quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:45 schreef Ori het volgende:
Die zou waarschijnlijk z'n excuses hebben aangeboden.
Aan zo'n reactie zie je maar weer dat bijna iedereen bij het woord allochtoon aan moslims denkt, terwijl er 100derden nationaliteiten in NL zijnquote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:45 schreef Ori het volgende:
Een allochtoon als premier, echt no way. Gelukkig zal dat ook nooit gebeuren.
Stel je bijvoorbeeld voor dat een allochtoon premier was geweest ten tijde van de cartoonrellen. Die zou waarschijnlijk z'n excuses hebben aangeboden.
Het is gewoon moeilijk anders te stemmen dat je gewend bent. Ik heb helemaal niets tegen vrouwen in de politiek, alleen de vrouwen die er in de politiek zitten doen bij mij vaak de nekharen overeind staan.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:37 schreef MrBean het volgende:
Ik vond het onderzoek ook een beetje vreemd en de uitslag verbaasde me niet echt. Alleen die 57% uit de TT had ik niet verwacht.
Je pleegt een staatsgreep?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:52 schreef RobertvanWinkle het volgende:
Ik heb er wel problemen mee, en zou het zeker niet accepteren.
Het gaat hier wel om autochtonen voornamelijk uit de lagere en middenklasse die zo openlijk racistisch zijn dat ze denken dat zij intelligenter zijn dan de gemiddelde allochtoon.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:44 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Tja, als het gaat om het IQ van allochtonen vergeleken tot autochtonen: dat is ook gewoonweg zo, allochtonen scoren gemiddeld lager dan autochtonen ....
Het gaat hier niet om aanmerking, maar mensen die zichzelf als racist zien.quote:Iemand die in die enquette echter dat antwoord zou geven, wordt dn al snel als 'racist' aangemerkt
Dan hoor jij niet in dit land thuis.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:52 schreef RobertvanWinkle het volgende:
Ik heb er wel problemen mee, en zou het zeker niet accepteren.
Mevrouw Thatcher heeft bijkans in haar eentje de Britse economie van één van de slechtste in Europa omgeturnd tot één van de beste. Zo iemand mag wmb hier ook premier worden, allochtoon of autochtoon.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:50 schreef Hyperdude het volgende:
Het is gewoon moeilijk anders te stemmen dat je gewend bent. Ik heb helemaal niets tegen vrouwen in de politiek, alleen de vrouwen die er in de politiek zitten doen bij mij vaak de nekharen overeind staan.
-mevrouw Den Uyl junior![]()
-mevrouw Thatcher![]()
-mevrouw May-Weggen![]()
-mevrouw Verdonk![]()
-mevrouw Terpstra![]()
-mevrouw S. dijkstra![]()
-mevrouw van D66![]()
-ex-mevrouw Peper![]()
Dat hoor ik wel degelijk, ik heb nog geen allochtoon gezien die echt voor Nederland staat.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dan hoor jij niet in dit land thuis.
Ontopic: geen enkel probleem natuurlijk.
Ja, en hele groepen zien zichzelf als 'Feyenoord-fan' dat zou net zozeer zorgwekkend moeten zijn ... bovendien meen ik dat de gemeenschap van feyenoordfans de maatschappij meer overlast, schade en onkosten geven dan 'racisten'...quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:55 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het gaat hier wel om autochtonen voornamelijk uit de lagere en middenklasse die zo openlijk racistisch zijn dat ze denken dat zij intelligenter zijn dan de gemiddelde allochtoon.
[..]
Het gaat hier niet om aanmerking, maar mensen die zichzelf als racist zien.
Hoe bedoel je dat?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:44 schreef RM-rf het volgende:
Tja, als het gaat om het IQ van allochtonen vergeleken tot autochtonen: dat is ook gewoonweg zo, allochtonen scoren gemiddeld lager dan autochtonen ....
Dat ligt eerder aan de manier waarop IQ-test zijn opgezet, alswel dat veel allochtonen uit een lagere sociale klasse komen en ook minder onderwijs genoten hebben.
*kuch *kuchquote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:56 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Mevrouw Thatcher heeft bijkans in haar eentje de Britse economie van één van de slechtste in Europa omgeturnd tot één van de beste. Zo iemand mag wmb hier ook premier worden, allochtoon of autochtoon.
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:58 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel degelijk, ik heb nog geen allochtoon gezien die echt voor Nederland staat.
Je hebt AHA liever niet als premier vanwege hoe ze omgaat met haar cultuur, niet zo zeer het feit dat ze uit die cultuur komt.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:44 schreef RM-rf het volgende:
Ik denk dat dit meer zegt over de negatieve gevoelens die het woord 'allochtoon' bij veel mensen opwekt, dan dat het nu werkelijk wat zegt over het belang van de herkomst van een politicus...
[..]
Dat ligt eerder aan de manier waarop IQ-test zijn opgezet, alswel dat veel allochtonen uit een lagere sociale klasse komen en ook minder onderwijs genoten hebben.
Iemand die in die enquette echter dat antwoord zou geven, wordt dn al snel als 'racist' aangemerkt ... terwijl het misschien ook iemand zou kunnen zijn die een realistisch beeld heeft over verschillen tussen rassen in onze samenleving ... ook waar die verschillen vooral gebaseerd zijn op scheidslijnen tussen culturen binnen die samenleving.
Ik kan op de Quiz in de Openingspost geen antwoord geven: domweg omdat ik niet weet of het 'allochtoon-zijn' van een kandidaat premier voor mij een probleem zou zijn .... Stel je voor dat Ayaan Hirsi Ali kandidaat was voor premier... ik zou dan inderdaad een probleem darmee hebben omdat ik de houding van polarisatie en de "ruzieachtige' houding bij haar ook wel degelijk koppelde aan haar culturele achtergrond, als afkomstig uit een land waar die olarisatie heel normaal was....
Bij AHA als premier zou ik haar allochtone achtergrond wel een grond tegen haar vinden.
Bij andere mensen, bv de Politicus Job Cohen, van Joodse achtergrond (alhoewel naar ik meen geen 'officieel' premier) zou ik dat geen specifieke grond tegen hem vinden.
Ook allochtonen zijn Nederlander hoor. Zeker als ze verkiesbaar willen zijn, dienen ze de Nederlandse nationaliteit te hebben.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:18 schreef King_of_cubes het volgende:
Oneens, ik vind dat een premier de hoofdbevolking van Nederland moet representeren en dat is imo nog altijd de Nederlander zelf.
Ik bedoel ook met een volledig Nederlandse achtergrond.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ook allochtonen zijn Nederlander hoor. Zeker als ze verkiesbaar willen zijn, dienen ze de Nederlandse nationaliteit te hebben.
Ah, blond, blauwogig en minstens 1.80 lang?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:21 schreef King_of_cubes het volgende:
[..]
Ik bedoel ook met een volledig Nederlandse achtergrond.
Dat men nu met Job Cohen aan komt zetten vind ik (allochtoon EN vrouw, erg hè ) typisch voor de hele xenofobe stemming in Nederland. Toen ik in Leiden aan het afficheren was tegen xenofobie, kwam er een oude man, die “de oorlog nog mee had gemakt” en die begon te schelden ,dat de joden , dus Cohen, Nederland nu overnemen, samen met de moslims. Ja, ja, voor de racisten is het semitische ras natuurlijk één ras …( meer over het verband tussen anti-semitisme en anti-islamisme)quote:
Je begrijpt best wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ah, blond, blauwogig en minstens 1.80 lang?
Een volbloed-Germaan, precies zoals Adolf het gewild had.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:21 schreef King_of_cubes het volgende:
Ik bedoel ook met een volledig Nederlandse achtergrond.
Nee, vertel? Wat is een 'volledig Nederlandse achtergrond'? Hoeveel generaties wil je terug? Een verre voorvader van mij kwam uit Frankrijk, een ander uit Denemarken. Ik mag dus geen premier worden?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:22 schreef King_of_cubes het volgende:
[..]
Je begrijpt best wat ik bedoel.
Triest dat je meteen verkapt voor nazi uitgemaakt wordt als je heb een keer hebt over "nederlandse achtergrond".quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:23 schreef Ringo het volgende:
[..]
Een volbloed-Germaan, precies zoals Adolf het gewild had.![]()
Een Ariër ben je misschien, maar een Nederlander toch niet, lijkt mequote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:26 schreef gelly het volgende:
Ik stam ook af van de hugenoten, maar ik denk niet dat je een grotere Ariër dan mij zal tegenkomen in Nederland.
Beter nadenken over je standpunt, knul. Jij spreekt je uit, ik leg de link. Eigen schuld.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:27 schreef King_of_cubes het volgende:
[..]
Triest dat je meteen verkapt voor nazi uitgemaakt wordt als je heb een keer hebt over "nederlandse achtergrond".
jajajajajajaquote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Een Ariër ben je misschien, maar een Nederlander toch niet, lijkt me
Onzin, ik bedoel dat als iemand net geneutraliseerd is hij/zij imo geen goede permier kan zijn omdat het onmogelijk is dat iemand dan al genoeg kennis heeft van Nederland om het land te vertegenwoordigen. Verder ben ik van mening dat als bijvoorbeeld een Turk premier zou moeten worden hij met de Nederlandse normen en waarden opgevoed moet worden en zich ook als Nederlander gedraagt. Ook is er niet zoiets als een vaststaand aantal generaties terug.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, vertel? Wat is een 'volledig Nederlandse achtergrond'? Hoeveel generaties wil je terug? Een verre voorvader van mij kwam uit Frankrijk, een ander uit Denemarken. Ik mag dus geen premier worden?
Dus jij vind 57% van NL nazi's?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:29 schreef Ringo het volgende:
[..]
Beter nadenken over je standpunt, knul. Jij spreekt je uit, ik leg de link. Eigen schuld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |