Nou vraag ik mij af waarom is er geen financiele vergoeding als je donor bent?quote:Plan voor 100.000 nieuwe donoren
Icoon BinnenlandsHet wordt 'twee halen, één betalen' bij de gemeente. Bij het afhandelen van burgerzaken, zoals het verstrekken van een paspoort of rijbewijs, krijgen burgers er voortaan een donorformulier bij. Minister Hoogervorst heeft aan alle burgemeesters gevraagd zich aan deze procedure te houden, om zodoende meer donoren te werven.
Eerder bekeek het ministerie in een proef of het meegeven van het formulier daadwerkelijk tot donoren leidde. De toen uitgedeelde 18.000 formulieren, bezorgden 657 mensen die aangaven dat zij na hun dood hun organen beschikbaar stellen. Over heel Nederland zou dat 100.000 nieuwe donoren opleveren.
Op dit moment is er een groot tekort aan donoren in Nederland. In vergelijking met andere Europese landen staan wij onderaan met het aantal transplantaties per jaar. Dit komt doordat landen verschillende systemen hanteren. In landen zoals Duitsland en België ben je vanaf je 18e automatisch donor, en moet je bezwaar aantekenen als je geen donor wilt zijn. In Nederland werkt het andersom; hier moet je dus eerst toestemming geven voordat je donor bent.
Daarom hebben ze ook eerst een proef gedaan. Van de 18.000 hebben 3.5% zich als nieuwe donor aangemeld. Dus op de totale bevolking (minus mensen onder de 18 + bestaander donors + mensen met ziektes) zou je rond de 100.000 uit moeten komen. Het is en blijft een schatting, maar een proef op 18.000 mensen is toch redelijk betrouwbaar.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 16:40 schreef Stuart het volgende:
Vraag me af of dit uberhaupt wel zin heeft. Mensen zullen het formulier meenemen maar of het ook daadwerkelijk zal worden ingevuld is natuurlijk puur giswerk. Op zich een aardig initiatief maar lang niet afdoende.
Orgaanhandel dacht ik aan, gebeurt buiten NL wel...quote:Op vrijdag 2 juni 2006 16:38 schreef ExtendedVersion het volgende:
Je schrijft:
Stel je geeft iemand die donor wordt geld (dus zodra hij donor wordt) dan krijg je volgens mij veeeeeeeeel meer mensen die zich aanmelden.
Dan zeg ik: Dan gaat iedereen zich aanmelden, geld incasseren en weer afmelden.
Of je moet er een aantal voorwaarden aan vastkoppelen als: de rest van je leven ben je donor.
Aan de andere kant moet je dan voor alles wat je als donor kan geven geld voor betalen, een hart, een nier etc. En wie gaat dat betalen? Jij en ik want dan gaat of je belasting omhoog of je verzekering.
Plus dat niet iedereen geschikt is als donor dus er moeten controles komen voordat iemand geschikt word bevonden en betaald krijgt. En dan heb je nog het risico dat je nu iemand goed gaat keuren op noem maar zn 18e en een klote levensstijl er aan over gaat houden en dan als hij dood is je zn spullen nog niet kan gebruiken.
Maak dan iedereen verplicht en dus gratis donor.
Natuurlijk ben je dan donor voor het leven. Of er moet een mogelijkheid zijn om t geld terug te betalen en je dan af te melden.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 16:38 schreef ExtendedVersion het volgende:
Je schrijft:
Dan zeg ik: Dan gaat iedereen zich aanmelden, geld incasseren en weer afmelden.
Of je moet er een aantal voorwaarden aan vastkoppelen als: de rest van je leven ben je donor.
Aan de andere kant moet je dan voor alles wat je als donor kan geven geld voor betalen, een hart, een nier etc. En wie gaat dat betalen? Jij en ik want dan gaat of je belasting omhoog of je verzekering.
Ik weet niet of er nu wel gecontroleerd wordt maar dit is allemaal voor later.quote:Plus dat niet iedereen geschikt is als donor dus er moeten controles komen voordat iemand geschikt word bevonden en betaald krijgt. En dan heb je nog het risico dat je nu iemand goed gaat keuren op noem maar zn 18e en een klote levensstijl er aan over gaat houden en dan als hij dood is je zn spullen nog niet kan gebruiken.
Ik denk dat ze de eerste die de daad bij het woord voegt nog moeten tegenkomen in het ziekenhuis.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:21 schreef RobertvanWinkle het volgende:
En nee, mocht ik iets nodig hebben dan kies ik er voor het ook niet te nemen.![]()
Die zullen waarschijjnlijk niet in het ziekenhuis terecht komen.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:25 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Ik denk dat ze de eerste die de daad bij het woord voegt nog moeten tegenkomen in het ziekenhuis.
Op een handjevol kinderen die de pech hebben dat hun ouders uit de biblebelt komen komt dit gewoon niet voorquote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:26 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Die zullen waarschijjnlijk niet in het ziekenhuis terecht komen.![]()
Nee, het hangt er helemaal vanaf hoe je bent ingesteld. Ik zou geen enkele vorm van behandeling accepteren.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:29 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Op een handjevol kinderen die de pech hebben dat hun ouders uit de biblebelt komen komt dit gewoon niet voor![]()
Als je ligt weg te kwijnen en je hebt een niertje nodig accepteer je die toch wel.
proest.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:30 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Nee, het hangt er helemaal vanaf hoe je bent ingesteld. Ik zou geen enkele vorm van behandeling accepteren.
ik zou zeggen 200 euro.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:32 schreef PLAE@ het volgende:
jaja mooie praatjes hebben we allemaal. Laten we maar terug on-topic gaan.
¤1000,- voor een nieuwe donor lijkt mij een goed plan!
Weg wachtlijsten.
Wat the fuck moet je nu met ¤1000,- Dat is zo op en weg. En daarmee ga je een verplichting aan voor je leven.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:32 schreef PLAE@ het volgende:
jaja mooie praatjes hebben we allemaal. Laten we maar terug on-topic gaan.
¤1000,- voor een nieuwe donor lijkt mij een goed plan!
Weg wachtlijsten.
En waarom niet?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:30 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Ik zou geen enkele vorm van behandeling accepteren.
maar je weet toch ook dat juist dit leven mensen levenskansen hebben als je organen na je dood afstaat?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:41 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Omdat ik het leven dan accepteer zoals het is.
Proest even mee.quote:
Ja, dat begrijp ik heel goed, maar ik vind het geen prettige gedachte als er in mij gesneden wordt mocht ik er niet meer zijn. Ook niet bij leven trouwens.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:43 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maar je weet toch ook dat juist dit leven mensen levenskansen hebben als je organen na je dood afstaat?
En het leven is zo dat je gered kunt worden. Waarom niet?quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:41 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Omdat ik het leven dan accepteer zoals het is.
ik geef alles weg ... voor nixquote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:44 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Proest even mee.![]()
De meeste mensen zouden nog geen afgenknipte teennagel weggeven voor dat bedrag. Of je moet wel heel erg hard geld nodig hebben.![]()
Mij lijkt het juist een ranzig idee om een nier of hart of wat dan ook van een ander in mijn lijf te hebben.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 17:49 schreef PLAE@ het volgende:
Misschien kan je een eigen topic starten. Ik zie er niet meer dan stoerdoennerij in. Kanker en iets aan je nieren vergelijken slaat natuurlijk ook als kut op dirk.
Net of je liever wegkwijnt dan nog 40 jaar lekker leeft met een nieuwe nier.
Dat zou alleen kunnen als die mensen de premie dan ook maar voor een deel hoeven te betalen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 03:20 schreef StefanP het volgende:
Mensen die geen donor zijn moeten gewoon een verklaring tekenen dat ze, mocht er iets gebeuren, als laatste op elke wachtlijst komen te staan. Hoeft niet eens voor een transplantatie te zijn, ook voor operaties of zelfs maar voor een tandartsbezoek. Assistente: "Ik zie dat u geen donor bent, komt u over 5 maanden maar eens langs met uw kiespijn." Dan zal het gauw genoeg afgelopen zijn met die smerige egoisten.
Dit is niet alleen mijjn mening, het is ook nog eens een feit.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:28 schreef Vitalogy het volgende:
RobertvanWinkle je mening is wel duidelijk. Je hoeft niet iedereen jouw standpunt door de strot te drukken.
maar als je niet wil geven, is het dan wel redelijk om te ontvangen?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:46 schreef Gabry het volgende:
Als mensen geen donor willen zijn uit zichzelf,
vind ik het een slechte zaak om zulke mensen 'om te kopen'
Laat het gewoon je eigen morele keus blijven wat er met je lichaam gebeurt
Ik wil niet geven maar ik weet ook niet of ik zou willen ontvangen. Het idee om met een hart van een ander rond te lopen krijg ik al een beetje de rillingen van. Iets daar in staat me tegen, ik weet niet waarom..quote:Op zaterdag 3 juni 2006 18:01 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maar als je niet wil geven, is het dan wel redelijk om te ontvangen?
en iets, ik weet ook niet waarom, heet overlevingsdrift en wordt door elk mens gebruikt wanneer het nodig is.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 18:21 schreef cheqy het volgende:
[..]
Ik wil niet geven maar ik weet ook niet of ik zou willen ontvangen. Het idee om met een hart van een ander rond te lopen krijg ik al een beetje de rillingen van. Iets daar in staat me tegen, ik weet niet waarom..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |