quote:Op dinsdag 13 juni 2006 16:43 schreef The.Lizard.King het volgende:
Ik ben namelijk helemaal niet zondig
Door logisch te denken misschien?quote:Op donderdag 1 juni 2006 23:29 schreef gebruikersnaam het volgende:
[..]
als je hem niet gelezen hebt, hoe kun je er dan een eigen mening over vormen?
Ik mis hem even. Jij vindt dat NL níet een land is waar je religie krijgt aangemeten? Want dat is het natuurlijk wel. Ik vind het bijzonder apart dat Christenen het lef hebben om Moslims te bekritiseren op geweld, vreemde rituelen en disrespect naar vrouwen toe.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 17:42 schreef Boswachtertje het volgende:
Oh pmb_rug:
Genant om te lezen dat mensen zo weinig van het Christendom weten. nota bene 1 van de belangrijkste pijlers waarop deze samenleving is gebouwd! Hoe kun je je eigen cultuur kennen als je niets van het Christendom begrijpt?
Nog genanter is het geboren worden in een land, waar je een religie krijgt aangemeten.. laat de mensen gewoon zelf kiezen..
Kerstmis heeft niets meer te maken met religie.quote:en dat je stelling waar is, zegt natuurlijk ook wel iets over de godsdienstbeleving in dit land..
Zo druk als het altijd in de kerk is met kerstmis....
Dom antwoordquote:
capital virtues. ken je die?quote:Op woensdag 14 juni 2006 14:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dom antwoordIk ben ook niet zondig. Misschien in jouw optiek, maar niet in de mijne. Er bestaan meerdere opvattingen over ethiek, en als jij claimt filosofische werken te hebben gelezen, dan zou je dit antwoord niet gegeven hebben lijkt me.
wat wil je hier precies mee zeggen?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 17:42 schreef Boswachtertje het volgende:
Oh pmb_rug:
Genant om te lezen dat mensen zo weinig van het Christendom weten. nota bene 1 van de belangrijkste pijlers waarop deze samenleving is gebouwd! Hoe kun je je eigen cultuur kennen als je niets van het Christendom begrijpt?
Nog genanter is het geboren worden in een land, waar je een religie krijgt aangemeten.. laat de mensen gewoon zelf kiezen..
en dat je stelling waar is, zegt natuurlijk ook wel iets over de godsdienstbeleving in dit land..
Zo druk als het altijd in de kerk is met kerstmis....
Nee? Wordt er met de kerstdagen niet gevierd dat vroeger in Bethlehem een kindje werd geboren?quote:Op woensdag 14 juni 2006 13:12 schreef Liewec het volgende:
Kerstmis heeft niets meer te maken met religie.
Dat denk ik idd, net zomin als dat ik in je God geloof. Dat jij dergelijke ideeen belachelijk maakt, moet je zelf maar weten. Maar reageer dan niet zo sneu op ongelovigen die hier met een one-liner proberen het geloof belachelijk te maken, want je maakt je zelf net zo schuldig aan dergelijk dom gedrag.quote:Op woensdag 14 juni 2006 17:04 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
capital virtues. ken je die?
jij denkt dat je niet schuldig bent. prima.
JUIST WEL! Dus in dit geval ben ik het helemaal met je eens..quote:Op woensdag 14 juni 2006 13:12 schreef Liewec het volgende:
Ik mis hem even. Jij vindt dat NL níet een land is waar je religie krijgt aangemeten? Want dat is het natuurlijk wel. Ik vind het bijzonder apart dat Christenen het lef hebben om Moslims te bekritiseren op geweld, vreemde rituelen en disrespect naar vrouwen toe.
Nee? Volgens de vele mensen die elk jaar slechts met kerst in de kerk te vinden zijn, wel... dat bedoelde ik er mee te zeggen..quote:Kerstmis heeft niets meer te maken met religie.
Dat het Christendom en elk ander geloof de mens wordt opgelegd/aangeraden. Dat ons land op Christelijke moraal is gebasseerd. Dat ik het daar vaak niet mee eens ben. Dat de boodschap van het Christendom een verdraaide versie van de werkelijkheid is.. en bovendien dat ik er niet in geloof..quote:Op woensdag 14 juni 2006 17:05 schreef pmb_rug het volgende:
wat wil je hier precies mee zeggen?
door wie is het geloof mij opgelegd? door niemand anders dan door God zelf. mijn ouders is het niet gelukt om me te laten geloven, mijn vrienden is het niet gelukt me in niets te laten geloven.quote:Op woensdag 14 juni 2006 18:16 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Dat het Christendom en elk ander geloof de mens wordt opgelegd/aangeraden.
het begint nogal te vervagen. homohuwelijk, euthanasie, abortus. het zijn geen dingen om trots op te zijn idd.quote:Dat ons land op Christelijke moraal is gebasseerd. Dat ik het daar vaak niet mee eens ben.
quote:Dat de boodschap van het Christendom een verdraaide versie van de werkelijkheid is.. en bovendien omdat ik er niet in geloof..
sure no problem.quote:Verder no hard feelings, maar ik zag dat gisteren staan en ik moest er op dat moment iets mee.. vandaar![]()
als jij claimt niet zondig te zijn dan vind ik je naief. dat uit ik op een wat vervelende manier (excuus).quote:Op woensdag 14 juni 2006 18:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat denk ik idd, net zomin als dat ik in je God geloof. Dat jij dergelijke ideeen belachelijk maakt, moet je zelf maar weten. Maar reageer dan niet zo sneu op ongelovigen die hier met een one-liner proberen het geloof belachelijk te maken, want je maakt je zelf net zo schuldig aan dergelijk dom gedrag.
Men is alleen zondig wanneer men op een immorele manier de wet overtreed.quote:Op woensdag 14 juni 2006 19:22 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
als jij claimt niet zondig te zijn dan vind ik je naief. dat uit ik op een wat vervelende manier (excuus).
Omdat ik niet in een absolut vorm van ethiek geloof, ben ik naief? 'k Wordt nou heel benieuwd wat voor filosofische werken jij allemaal doorleest.quote:Op woensdag 14 juni 2006 19:22 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
als jij claimt niet zondig te zijn dan vind ik je naief. Dat uit ik op een wat vervelende manier (excuus).
Verdiep je nou eens in een religie en probeer het te begrijpen. Want nu lijk je verdacht veel op een meelopertje die het leuk vind om een meerderheid van de Fok!ers na te blaaten met "geloof is slecht" "gelovigen zijn dom" "geloof is onzin".quote:Op donderdag 1 juni 2006 23:26 schreef mic_forever het volgende:
en waarom
Het is toch klinkklare onzin als je de wetenschappelijke feiten is bekijkt
![]()
hoi, wil je mij eens even uitleggen waarom ik bijvoorbeeld automatisch zondig ben?quote:Op woensdag 14 juni 2006 19:22 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
als jij claimt niet zondig te zijn dan vind ik je naief. dat uit ik op een wat vervelende manier (excuus).
Omdat Adam van de appel at.quote:Op woensdag 14 juni 2006 22:28 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
hoi, wil je mij eens even uitleggen waarom ik bijvoorbeeld automatisch zondig ben?
bedankt.
omdat Eva hem verleiddequote:Op woensdag 14 juni 2006 23:19 schreef The.Lizard.King het volgende:
[..]
Omdat Adam van de appel at.![]()
Dank u, dank u... Ik begin inderdaad ook sterk het idee te krijgen dat het op dit forum stoer en zogenaamd modern is om tegen gelovigen aan te trappen zonder er zelf ook maar een beetje verdiept te zijn geweest in een geloof of uberhaupt in andermans denkwereld. Xenofobie heet dat. Eigenlijk hetgene waar zij de gelovigen op proberen te pakken.quote:Op woensdag 14 juni 2006 21:44 schreef Crazykill het volgende:
Verdiep je nou eens in een religie en probeer het te begrijpen. Want nu lijk je verdacht veel op een meelopertje die het leuk vind om een meerderheid van de Fok!ers na te blaaten met "geloof is slecht" "gelovigen zijn dom" "geloof is onzin".
Inderdaad ja.quote:Op woensdag 14 juni 2006 23:20 schreef teamlead het volgende:
[..]
omdat Eva hem verleidde
altijd de vrouwen de schuld geven
hoho.. de kennis van goed en kwaad.. Door daarvan te eten kreeg de mens het zelfde inzicht als God..quote:Op woensdag 14 juni 2006 23:25 schreef The.Lizard.King het volgende:
[..]
Inderdaad ja.![]()
Het is ook wel tekenend dat het juist de boom van kennis was waar niet van gegeten mocht worden...
hmdlhquote:Op woensdag 14 juni 2006 23:25 schreef Alulu het volgende:
Ben gelovig hmdlh
Ja, ik weet dat het de kennis van goed en kwaad betrof. Bovendien, had 'ie de boom maar niet moeten plaatsen. Voor een Almachtige God was het een koud kunstje geweest de mens al de ellende te besparen. Maar nee, krijg ik dan te horen, 'zo werkt het niet.'quote:Op woensdag 14 juni 2006 23:25 schreef teamlead het volgende:
[..]
hoho.. de kennis van goed en kwaad.. Door daarvan te eten kreeg de mens het zelfde inzicht als God..
Nee dat kunnen ze niet .quote:Op woensdag 14 juni 2006 23:40 schreef The.Lizard.King het volgende:
[..]
Ja, ik weet dat het de kennis van goed en kwaad betrof. Bovendien, had 'ie de boom maar niet moeten plaatsen. Voor een Almachtige God was het een koud kunstje geweest de mens al de ellende te besparen. Maar nee, krijg ik dan te horen, 'zo werkt het niet.'
Kan iemand me dan misschien uitleggen welke doorslaggevende motieven God had voor het invoeren van de erfzonde? Ik vind het namelijk nogal compromitterend voor God, het hele mensengeslacht opzadelen met een last waaraan het geen schuld heeft.
In het begin toen ik dingen van je las, had ik best respect voor je, je ging er meestal inhoudelijk op in. Kwam met redelijke tegenargumenten waarom jij het geloof verkiest boven de rest. Maar ik vind je de laatste tijd meer irritant om te lezen dan wat anders, je lacht iedereen uit die hun mening geeft, vooral met jequote:Op woensdag 14 juni 2006 19:22 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik reageer alleen inhoudelijk op zaken waar dat zin heeft.quote:Op donderdag 15 juni 2006 13:16 schreef masterdave het volgende:
[..]
In het begin toen ik dingen van je las, had ik best respect voor je, je ging er meestal inhoudelijk op in. Kwam met redelijke tegenargumenten waarom jij het geloof verkiest boven de rest. Maar ik vind je de laatste tijd meer irritant om te lezen dan wat anders, je lacht iedereen uit die hun mening geeft, vooral met je, wordt ik ook flauw van. alles wat jij zegt klopt(in jouw ogen dan), van mij hoeft het niet zo om eerlijk te zijn. Ga er gewoon normaal op in en laat een ieder denken wat hij wil.
ik geloof EN in ethiek EN in een wet, een universele wet.quote:Op woensdag 14 juni 2006 21:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat ik niet in een absolut vorm van ethiek geloof, ben ik naief? 'k Wordt nou heel benieuwd wat voor filosofische werken jij allemaal doorleest.
Kijk, ik zal het je uitleggen. Om zondig te zijn, moet je geloven in een vorm van ethiek. Ik geloof dat die vorm kunstmatig is, en niet universeel is. Ergo, ik kan niet zondig zijn. Jij wel, want jij gelooft dat de mens zondig geboren wordt. Dat vind ik dan weer een heel raar idee.
Ik geloof niet dat ik zondig ben als ik iemand ombreng. Ik geloof dat de maatschappij dat veroordeelt als zijnde zondig. En daar zit nogal een verschil in.
Het gaat me der meer om dat je mensen belachelijk aan het maken bent die met wetenschappelijke theorieen aankomen, of die hun mening geven(de domme meningen daar gelaten, daar kan ik me idd voorstellen dat je daar raar op reageert). Maar goed, boeit op zich niet, ik maak gelovige soms ook wel belachelijk, maar dat is meerendeel op de onzinnige uitspraken die ze maken als je ze een vraag stelt waar ze geen antwoord op weten, zeg dan gewoon, dat weet ik niet.quote:Op donderdag 15 juni 2006 13:25 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik reageer alleen inhoudelijk op zaken waar dat zin heeft.
verwacht geen inhoudelijke reactie als iemand claimt dat alle gelovigen dom zijn. dan zal ik hooguit met zo'n smiley antwoorden, of iets over transcript prevelen. meer niet. wellicht licht mijn scheidslijn van wat wel en niet nuttig is wat anders.
ik kan me 1-2-3 niet herinneren dat ik een wetenschappelijke theorie belachelijk heb gemaakt behoudens de Big Bang theorie (waar ik overigens de aanhangers niet echt van belachelijk wil maken). ik ben het eens met je laatste zin.quote:Op donderdag 15 juni 2006 13:36 schreef masterdave het volgende:
[..]
Het gaat me der meer om dat je mensen belachelijk aan het maken bent die met wetenschappelijke theorieen aankomen, of die hun mening geven(de domme meningen daar gelaten, daar kan ik me idd voorstellen dat je daar raar op reageert). Maar goed, boeit op zich niet, ik maak gelovige soms ook wel belachelijk, maar dat is meerendeel op de onzinnige uitspraken die ze maken als je ze een vraag stelt waar ze geen antwoord op weten, zeg dan gewoon, dat weet ik niet.
Goh, je doet het dus ook gewoon bij mensen die wel in god geloven, maak toch niet iedereen belachelijk man, als hij daarin gelooft kan je daar toch gewoon ook normaal op ingaan zonderquote:Op maandag 5 juni 2006 12:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wow, dat je werkelijk al die zaken bijbels vind! fantastisch dat je de paus met Petrus vergelijkt! ook interessant dat er enige bijbelse significantie zou liggen bij Rome, zo significant dat de paus er maar moet wonen.
waarom niet in Avignon?![]()
rkk![]()
Klopt, en de vraag of er zo'n universele wet is, is een hele goede. Die hoef je niet belachelijk te maken, in mijn ogen. Daar heb ik een tijd terug een aardige discussie over gehad met Henk Jan, weet zo gauw het topic niet te vinden.quote:Op donderdag 15 juni 2006 13:29 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik geloof EN in ethiek EN in een wet, een universele wet.
met dat ethiek puntje ben ik het eens, maar wat de wet betreft is net zoals jij onder de Nederlandse wet valt ondanks dat je kunt claimen niet in deze wet te geloven, dat is niet relevant.
Bron http://users.telenet.be/myprojects/peace/bewijs.htmlquote:Is er bewijs voor het bestaan van God?
Er wordt gezegd dat Al-Ghazali, een bekend Islamitisch geleerde, op een keer op straat aan het wandelen was en omringd was door mensen die hun enthousiamse en bewondering voor hem uitdrukten.
Een oude vrouw was niet bepaald onder de indruk van wat ze zag. Ze vroeg de man wie hij was.
Iemand merkte op: "Ken jij hem dan niet? Hij is het die duizend bewijzen kent voor het bestaan van God".
De oude vrouw antwoordde: "En dan? Als hij geen duizend twijfels zou gehad hebben, zou hij ook geen duizend bewijzen nodig gehad hebben.".
Dit verhaal leert ons dat elk mens voor zichzelf bepaalt welke mate van bewijs hij nodig heeft.
De Koran stelt alvast dat er in de natuur vele tekenen zijn voor het bestaan van God. In de Schepping is de Schepper herkenbaar.
"Waarlijk in de hemelen en op aarde zijn er tekenen voor hen die geloven." (45:3)
"In de schepping van de hemelen en de aarde en het verschil van nacht en dag zijn tekenen voor mensen die verstand hebben, die God staande, zittende en op hun zij liggende gedenken en die over de schepping van de hemelen en de aarde nadenken." (3:190)
"Hij is het die voor jullie de sterren gemaakt heeft, opdat jullie daarmee de goede richting vinden in de duisternis van het vasteland en de zee; Wij hebben de tekenen uiteengezet voor mensen die weten." (6:97)
"En Hij is het die vanuit de hemel water liet vallen. Wij brengen daarmee plantengroei van allerlei soorten voort - Wij hebben daadoor frisse groene planten voortgebracht waaruit Wij opeengepakte zaadkorrels voortbrengen en uit de palmen, uit de bloeikolf ervan, laaghangende deeltrossen - en ook tuinen met wijnstokken, olijf- en granaatappelbomen die deels wel en deels niet op elkaar lijken. Kijk naar de vruchten ervan, wanneer zij vrucht dragen, en naar het rijp worden ervan; daarin zijn zeker tekenen voor mensen die geloven" (6:99)
mja, wie/wat controleert dan die universele wetgever?quote:Op donderdag 15 juni 2006 13:29 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik geloof EN in ethiek EN in een wet, een universele wet.
met dat ethiek puntje ben ik het eens, maar wat de wet betreft is net zoals jij onder de Nederlandse wet valt ondanks dat je kunt claimen niet in deze wet te geloven, dat is niet relevant.
Ik denk het wel hoor. De OP vind ik sowieso nogal mager.quote:Op zondag 13 augustus 2006 20:20 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
Kun je het hier ook posten als je in iets anders dan de christelijke/joodse/islamitische God gelooft, maar wel in een schepping enzo?
Okéquote:Op zondag 13 augustus 2006 20:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk het wel hoor. De OP vind ik sowieso nogal mager.
Dat maak ik er nooit uit opquote:Op zondag 13 augustus 2006 20:44 schreef Alicey het volgende:
Het verschil is dat de monotheistische religies er vanuit gaan dat de Duivel geschapen is door God. God en de Duivel zijn hierdoor niet gelijkwaardig en hebben ook geen complementaire rol.
Jaquote:Op zondag 13 augustus 2006 20:48 schreef roobje het volgende:
Is het niet zo dat de joden er van uitgaan dat ook het slechte van God komt en dat ze dus de duivel niet erkennen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |