Deel 1: Waarom Linux nooit gebruikersvriendelijk zal wordenquote:Op maandag 29 mei 2006 23:59 schreef Schorpioen het volgende:
Ik gebruik zelf al een flinke tijd alleen linux, heb windows er volledig uitgegooid en ik heb geen enkele reden meer om nog naar windows terug te gaan. Alles wat ik met een computer wil doen werkt even goed, of zelfs beter met open source software onder linux. Een aantal distributies, zoals Ubuntu of Suse, zijn inmiddels zo ver ge-evolueerd dat ze windows op meerdere vlakken voorbijstreven. Met de command line interface kun je dingen voor elkaar krijgen waar je onder windows alleen maar van kan dromen, maar ook als je geen zin hebt in obscure commando's intikken dan kun je bijv KDE gebruiken waar vrijwel alles met behulp van een gebruikersvriendelijke GUI is in te stellen.
Inmiddels zijn ook alle proprietary bestandsformaten zoals MS word, excell en powerpoint goed ondersteund door open source alternatieven die gratis onder linux (en vrijwel alle andere platformen) beschikbaar zijn. Voor zowat elk pakket is er wel een gratis versie te vinden die qua functionaliteit niet onderdoet voor de versies waar je zwaar krom voor moet liggen (of je moet zo lame zijn om een gekraakte versie te gebruiken).
Dit topic is dus eigenlijk bedoeld om te discussieren over de steeds teruglopende relevantie van dat stomme closed source pakket dat "windows" genoemd wordt. Openheid is de toekomst! En waarom zou je je helemaal blauw betalen aan een OS dat je de ene restrictie na de andere oplegt door middel van Digital Restriction Management en allerlei enge Licence Keys, als je ook voor compleet niks een superstabiel, zeer volwassen en inmiddels zeer gebruikersvriendelijk OS kan downloaden?
Van de software waar ik de hele dag mee werk zijn er maar drie die ook (native) onder Windows werken, VMware, Firefox en jEdit... Het is dus niet echt een argument m.b.t. de standaardisatie van Windows...quote:Op maandag 29 mei 2006 23:36 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Praktisch alles werkt en draait onder Windows, alles wordt Windows compatible gemaakt!
Ik heb al meer dan al een half jaar niets van source gecompileerd, en doe alles met mijn machines wat ik wil... Ubuntu heeft z'n repositories vol staan met prima software, alles wat ik nodig heb, op 2 van de drie bovengenoemde na, en die laten zich ook vrij eenvoudig installeren...quote:[..]
Als je het zo gaat bekijken dat iedereen programma's van source moet gaan compileren, dan heb je gelijk ja. Maar daar hebben de meesten geen zin in, omdat het langdradig kutwerk is. Bovendien is dit niet voor alle mensen makkelijk en het maakt Linux dan ook weer ingewikkelder in gebruik.
Inderdaad...aan de ene kant kan in Linux iets wel complex lijken, maar aan de andere kant is het dat absoluut niet.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:02 schreef whoops het volgende:
Ik heb al meer dan al een half jaar niets van source gecompileerd, en doe alles met mijn machines wat ik wil... Ubuntu heeft z'n repositories vol staan met prima software, alles wat ik nodig heb, op 2 van de drie bovengenoemde na, en die laten zich ook vrij eenvoudig installeren...
Ik krijg af en toe een beetje het idee dat je een stok zoekt om de hond mee te meppen...
Als diegene een eigen user account had op die machine dan had diegen ook gewoon Kopete kunnen opstarten, dan draait Kopete gewoon twee keer maar dan onder verschillende users...quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:11 schreef JeRa het volgende:
In Kubuntu gebruik ik Kopete voor MSN, en iemand wilde ooit tegelijk op MSN op dezelfde machine. Ik doe een 'apt-get install gaim'
Diegene was toevallig GAIM gewend, vandaarquote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:15 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Als diegene een eigen user account had op die machine dan had diegen ook gewoon Kopete kunnen opstarten, dan draait Kopete gewoon twee keer maar dan onder verschillende users...
Dat kan ook.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:16 schreef JeRa het volgende:
[..]
Diegene was toevallig GAIM gewend, vandaar
De TT klopte helemaal niet met de inhoud van het topic, veel te subjectief, het was meer een KLB-TT... Het is natuurlijk ook onzin dat Linux nooit gebruikersvriendelijk zou kunnen zijn, sterker nog, dat is het al, al kennen veel mensen die het tegendeel bewijzen het gewoon niet....quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:22 schreef wimmel_1 het volgende:
Mischien een beetje Off Topic maar waarom is de TT zo rigoureus veranderd ? Als we het dan toch over gebruikersvriendelijk hebben dan verander alleen het volgnummer
Wél zo makkelijk bij een toekomstige zoekopdracht.... of wordt de search in !FOK óók herschreven per TT aanpassing
Hou in gedachten dat het een bèta isquote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:22 schreef Tijn het volgende:
Ik hoop dat het binnenkort een keer mis gaat met de Windows-installatie op de laptop van m'n zusje. Dan heb ik een goede reden om daar Ubuntu Dapper te installeren en eens te kijken hoe een computerleek daarmee kan werken
Dat is waar, vandaar dat er de laatste tijd zo weinig updates warenquote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nog een paar dagen en dan is dat voorbij, toch?
In feite geef je hier een bewijs van gebruikers-onvriendelijkheid....quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:11 schreef JeRa het volgende:
Ik doe een 'apt-get install gaim'
quote:Op dinsdag 30 mei 2006 06:23 schreef Croga het volgende:
[..]
Nog sterker: Wat moet je vervolgens doen om er weer vanaf te komen?
1 |
Nee hoor. Je kunt gaim namelijk ook installeren door naar 'Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer' te gaan. In het zoekveld msn in te typen en daar zien welke verschillende chatprogramma's je kunt installeren. Vinkje in het vakje, klik op 'Toepassen' en klaar is Klara.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 06:23 schreef Croga het volgende:
[..]
In feite geef je hier een bewijs van gebruikers-onvriendelijkheid....
Op Windows hoef ik alleen maar Trillian te downloaden en te dubbelklikken.
Op OSX hoef ik alleen maar Mercury te downloaden en naar mijn applications folder te slepen.
Maar op Linux moet ik het exacte commando weten. En dat is dan nog per linux distributie verschillend. Een stuk minder gebruikersvriendelijk dus.
In windows hoef ik "alleen maar" naar Start, Control Panel, Add and remove software, Trillian, Uninstall te klikken.
In OSX (een écht gebruiksvriendelijk OS) hoef ik alleen maar mijn Applications folder te openen en Mercury naar de trash te slepen.
Ik ben het met je eens dat niet alle programma's er altijd even goed uitzien, maar het is maar waar je de prioriteit legt. Zorg je er eerst voor dat het programma technisch goed werkt, en maak je het daarna makkelijk om te gebruiken, of maakt het je niet uit of alles wel zo goed werkt als mensen het maar snappen. Het is gewoon een keuze die je maakt.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 01:45 schreef dryfit het volgende:
Wat ik soms wel een beetje merkt is dat een dev. een erg goed prg heeft geschreven maar de look gewoon zuigt. Ze zouden ook eens wat meer grafische mensen bij een project mogen betrekken.
Kijk nu naar http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures goed prg maar grafischs vind ik het niet mooi. Maar sommige kunnen het wel vergelijk het maar eens met http://www.team-mediaportal.com/screenshots/catid,9/
En het mythtv werkt ook net ff wat onvriendelijker. Soms gaan dev. people van wat zij mooi en makkelijk vinden terwijl ze vooral naar gebruikers gemaak van de gemiddelde dombo moeten kijken.
KDE standaard uiterlijk zuigt ze hadden betere grafische ontwerpers moeten nemen. KDE4 lijkt een verbetering als je alleen de site uiterlijken bekijkt van wat ze tot nu toe hebben vrijgegeven.
Omdat de TS kwam om te flamen en we met een aantal mensen er een gezonde discussie van hebben gemaakt (zonder het af te sprekenquote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:22 schreef wimmel_1 het volgende:
Mischien een beetje Off Topic maar waarom is de TT zo rigoureus veranderd ? Als we het dan toch over gebruikersvriendelijk hebben dan verander alleen het volgnummer
Wél zo makkelijk bij een toekomstige zoekopdracht.... of wordt de search in !FOK óók herschreven per TT aanpassing
Niet helemaal waar.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 06:23 schreef Croga het volgende:
[..]
Op OSX hoef ik alleen maar Mercury te downloaden en naar mijn applications folder te slepen.
Maar op Linux moet ik het exacte commando weten. En dat is dan nog per linux distributie verschillend. Een stuk minder gebruikersvriendelijk dus.
In windows hoef ik "alleen maar" naar Start, Control Panel, Add and remove software, Trillian, Uninstall te klikken.
In OSX (een écht gebruiksvriendelijk OS) hoef ik alleen maar mijn Applications folder te openen en Mercury naar de trash te slepen.
Ik moet mijn browser (en GUI) opstarten, een Tillian versie downloaden, dubbelklikken en een paar keer op next drukken en dat noem je gebruikers-vriendelijk. Dat kan ook allemaal bij Linux maar ik kies kopete liever via dselect of met apt-get. Het enige wat je hoeft te weten is apt-get install <programma> en apt-get remove <programma>. Wat is daar zo ontzettend gevorderd aan?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 06:23 schreef Croga het volgende:
[..]
Wat daar gevorderd aan is is het feit dat dit alleen geld voor 1 Linux distro. Probeer ditzelfde met SuSE en je komt nergens. Probeer het met Slackware en hij zal je aanstaren alsof je een n00b bent (pun intendedquote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:08 schreef sampoo het volgende:
Ik moet mijn browser (en GUI) opstarten, een Tillian versie downloaden, dubbelklikken en een paar keer op next drukken en dat noem je gebruikers-vriendelijk. Dat kan ook allemaal bij Linux maar ik kies kopete liever via dselect of met apt-get. Het enige wat je hoeft te weten is apt-get install <programma> en apt-get remove <programma>. Wat is daar zo ontzettend gevorderd aan?
Dit gaat alleen op voor al(!) je programmas die in apt-get zitten. Is er een software maker die er voor gekozen heeft niet in apt-get te willen staan dan werkt het niet meer.quote:Om de laatste versie van al(!) mijn programma's te downloaden ben ik met een paar tellen klaar. Dan wordt van elk programma de laatste versie downgeload. Bij Windows moet je Trillian,Winamp,Nero en ik weet niet wat er tegenwoordig "hip" is in Windows-land opnieuw downloaden en nog een keer dubbelklikken. Sterker nog in ene paar tellen heb ik de opdracht gegeven om mijn OS te updaten. Bij Windows moet je je buidel openen, de deur uit of wachten tot de nieuwe Windows2009XXL met toegevoegde vitamine bij je in de bus valt.![]()
Dat geldt ook bij Linux. Opera staat bij veel OS ook niet in de lijst. Ze hebben echter een mooie website en je kan daar Opera downloaden voor je OS en gebruiken. Dat heeft echter geen toegevoegde waarde t.o.v. Windows. Je enige verweer dat overblijft is dat Windows net als Linux kan werken mbt installatie, maar je vergeet dat Linux distro's het voor 95% van de gebruikte software makkelijker maakt.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:12 schreef Croga het volgende:
Nee, natuurlijk kent Windows geen zoekfunctie.... Het aanbod aan software is dusdanig oneindig dat een zoekfunctie in het OS geen nut heeft. Daarnaast bestaat de zoekfunctie al, en nog in meerdere opties ook nog: Google, Yahoo, MSN Search, Ilse......
En daarmee dus ook meteen de crux van de gemelde installatie tools: Het aanbod is impliciet beperkt. Om in de lijst te komen moet je contact opnemen met de makers van het OS, en ook daar is weer het probleem: Met hoeveel makers moet je dan contact opnemen? Als software maker heb je het voor Windows een stuk makkelijker: Je hoeft niet in de search van een of andere tool terecht te komen. Je hoeft alleen maar een mooie website te maken.
Jouw mening. Maar zoals gezegd je kan het zo eenvoudig maken als je wilt. Er hoeft geen "complexe" oplossing gekozen te worden.quote:Je zegt dat het meer complex maken van de Linux installatie flexibiliteit geeft en geen gebruikers-onvriendelijkheid. Maar meer complex is per definitie gebruikers-onvriendelijk.
Zie vorige. Je hoeft niet met command-lines te werken, je kan met command lines werken als dat bevalt, en voor velen bevalt dat. Bij Windows is die keuze er nauwelijks tot niet.quote:Je hebt het over het kopieren van een command-line instructie. Maar voordat je zover bent moet je dus heel wat websites bezoeken voordat je überhaupt weet dat je een command-line instructie nodig hebt, laat staan welke dat is.
Dat heeft eerder te maken met jouw kijk op gebruiksvriendelijkheid. Als dat het moet zijn dan poep ik op gebruiksvriendelijkheid.quote:Windows is extreem beperkt. Dat klopt helemaal. De truuk voor gebruiksvriendelijkheid is namelijk het beperken van opties tot het punt dat de gebruiker alleen nog de opties heeft die hij nodig heeft. Een gebruiker moet op ieder punt kiezen. En als hij moet kiezen uit duizenden opties dan zal hij niet kunnen kiezen omdat hij de overweging niet kan maken welke optie hij nodig heeft. Door dit te beperken maak je het de gebruiker makkelijk: Gebruiksvriendelijk dus.
Dat kan je ook in Linux implementeren. Sleep je applicatie naar de harde schijf en voer automatisch uit "apt-get install <programma>". Gooi het in de trash en voer "apt-get remover <programma> uit. Het zou mij niet eens verbazen als dat al bestaat.quote:Als laatste: Er wordt hier alleen maar gepraat over het verschil tussen Linux en Windows. Kijk een naar OSX. Zoals al eerder vermeld is er nauwelijks een eenvoudigere installatie procedure te bedenken dan OSX heeft. Sleep je applicatie naar je harddisk en het is geïnstalleerd. Sleep de applicatie van je harddisk naar je prullenbak en het is weer weg. Als zoekfunctie hebben we Google en klaar is klara....
Daarom moet je ook voor Debian kiezen.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:12 schreef Croga het volgende:
Wat daar gevorderd aan is is het feit dat dit alleen geld voor 1 Linux distro. Probeer ditzelfde met SuSE en je komt nergens. Probeer het met Slackware en hij zal je aanstaren alsof je een n00b bent (pun intended).
In dat geval zit je dus voor die paar programma's in het zelfde schuitje als Windows, oftewel geen voordeel voor Windows.quote:Dit gaat alleen op voor al(!) je programmas die in apt-get zitten. Is er een software maker die er voor gekozen heeft niet in apt-get te willen staan dan werkt het niet meer.
Nogmaal je moet ook met Debian werken.quote:Daarnaast: In een paar tellen de opdracht om je OS te updaten? Ik heb tijden lang met SUSe gewerkt, maar van 6 naar 7 was alleen te doen door een clean install. Update weigerde in alle toonaarden. Hetzelfde geld voor 7-8, 8-9 en 9-10. Daarnaast liep de installatie volledig fout op allerlei hardware waardoor alleen installatie op een non-nForce bord met een nVidia kaart te doen was. Ook installatie op VMWare vereiste aanpassing van de installatie schijven. Ten tijde van SUSe 8 (de laatste keer dat ik écht rond gekeken heb) gold ditzelfde voor alle distros behalve Slackware (waarbij je letterlijk alles op de command line moest doen).
Geloof je het zelf. Als je Trillian download wordt die ook zeker geupdate? Wellicht het Microsoft spul maar ik ben zowieso benieuwd waar je op doelt.quote:Overigens heeft ook Windows tegenwoordig ook een universele updater waarbij alle software die met de standaard installer gemaakt is ook in één keer geupdate kan worden.
Je mag ook besluiten om de gemiddelde gebruiker op te voeden zodat het gemiddelde een andere gebruiker wordt. Maar er zijn tegenwoordig distro's die nauwelijks onder doen voor Windows mbt het geschikt maken voor de zogenoemde "gemiddelde" gebruiker. Wat is er zo lastig als alles zo'n beetje op dezelfde manier kan gaan als Windows (iets wat ik trouwens niet beter of gebruikersvriendelijk acht)?quote:Let op mensen. Als we over gebruiksvriendelijkheid praten, moet je ten allen tijde over "De Gemiddelde Gebruiker" praten. En op dit moment is Linux absoluut ontoegankelijk voor diezelfde "Gemiddelde Gebruiker". Nog sterker: Zelfs voor hen die wat minder "Gemiddeld" zijn, is Linux nog lastig en on-intuïtief.
Waarom gooi je niet en keer die liveCD erin en config je wat en laat je haar daar eens achter werken. Ik heb het gisteravond eens geprobeerd, en wat ik in die paar uurtjes heb gezien werkt het wel lekker. Zelfs mijn resolutie was in 1 keer goed! Dit was voor mij altijd een hekel punt met menig distro. Voor de rest was die GNOME layout pretty minimal, en dat mag ik wel. Helaas kan ik met de Live CD denk ik niet mijn wireless opzetten, aangezien ik dan moet rebooten en dat werkt dan niet echt...quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:22 schreef Tijn het volgende:
Ik hoop dat het binnenkort een keer mis gaat met de Windows-installatie op de laptop van m'n zusje. Dan heb ik een goede reden om daar Ubuntu Dapper te installeren en eens te kijken hoe een computerleek daarmee kan werken
Heb je gelijk in, voor mij maakt het niet echt uit omdat ik wel weet wat te doen, maar je vergeet dat als een persoon een prg/OS voor het eerst ziet de eerste indruk belangerijk is. Als je dan een grafisch mooi prg/OS ziet blijft het meer hangen.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 08:55 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat niet alle programma's er altijd even goed uitzien, maar het is maar waar je de prioriteit legt. Zorg je er eerst voor dat het programma technisch goed werkt, en maak je het daarna makkelijk om te gebruiken, of maakt het je niet uit of alles wel zo goed werkt als mensen het maar snappen. Het is gewoon een keuze die je maakt.
Een echt geval van ik weet niet wat ik doe en geef maar het OS de schuld.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 02:51 schreef BIiebIie het volgende:
ik heb zo'n hekel aan die pinguin he, is dit 'm ook of is dit z'n broer?
Verder best aardig dat Linux, maar niet voor langer dan een dag of 3 want dan is de lol er bij mij vaak wel weer af. Had ik net m'n settings zoals ik ze wilde hebben, kreeg ik een kernel panic. Toen had ik het wel weer bekeken.
Misschien omdat je nog niet weet hoe het werkt. Linux is gemaakt voor netwerk omgevingen waar windows is gebouwd voor standalone.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:49 schreef HostiMeister het volgende:
Ik werk op school met linux, eerst hadden we volgens mij mandrake en sinds kort hebben we ubuntu, om de een of andere reden is dit wel het minst fijne OS van de drie 'groten' (WinXP, OSX en linux).
In windows ken ik de weg en om een of andere reden is dat altijd stabiel zonder ooit problemen te hebben, Mac OS X werkt gewoon als een zonnetje, lekker intuatief en nooit vasthangers.
Dat heb ik dus niet met linux... misschien dat het niet goed functioneert als netwerk omgeveing ofzo...
Bullshit, je vergeet de stappen die voor jou logisch zijn:quote:Op dinsdag 30 mei 2006 06:23 schreef Croga het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:49 schreef HostiMeister het volgende:
misschien dat het niet goed functioneert als netwerk omgeveing ofzo...
Als je de afgelopen paar topics volgt zie je dat een hoop mensen daar toch geen problemen mee hebben... Die hebben liever de eenheidsworst, vooral niets hoeven kiezen of uitzoeken, mee met 'the masses' en alle problemen voor lief nemen (of de problemen niet eens onderkennen)...quote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:50 schreef dryfit het volgende:
OS de baas over jou inplaats van dat jij de baas bent over het OS.
Onzin. Men WIL het niet bij MS en dus KUN jij het niet.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:12 schreef Croga het volgende:
Nee, natuurlijk kent Windows geen zoekfunctie.... Het aanbod aan software is dusdanig oneindig dat een zoekfunctie in het OS geen nut heeft. Daarnaast bestaat de zoekfunctie al, en nog in meerdere opties ook nog: Google, Yahoo, MSN Search, Ilse......
Is dat erg? Veiligheid van mijn systeem is PRIO 1. Indien iets mijn systeem verkloot moet dat als oorzaak hebben dat MIJN vingers een opdracht daartoe ingeeft en niet een of ander programma dat dingen doet wat het niet zou mogen doenquote:En daarmee dus ook meteen de crux van de gemelde installatie tools: Het aanbod is impliciet beperkt.
GEEN. De beheerder van een OS neemt met JOU kontakt op omdat hij het interessant vind voor zijn OS. Je kunt het als maker van een programma in een website plaatsen en verspreiden door zelf installaties te maken voor een OS (tarball, of een deb of een GZ file) maar het HOEFT NIET. (ben ik weer met mijjn 'het is je eigen keuze'quote:Om in de lijst te komen moet je contact opnemen met de makers van het OS, en ook daar is weer het probleem: Met hoeveel makers moet je dan contact opnemen?
Klopt. Maar de veiligheid van mijn systeem dient te zijn gegarandeerd. En dat is het niet op die manier.quote:Als software maker heb je het voor Windows een stuk makkelijker: Je hoeft niet in de search van een of andere tool terecht te komen. Je hoeft alleen maar een mooie website te maken.
Nee. Het bieden van keuzes is een vorm van gebruikersvriendelijkheid. IK wil niet dom gehouden worden. Indien er 9 manieren zijn om iets te doen onder Linux dan zijn die 9 manieren in te delen van kinderlijk eenvoudig tot professioneel geconfigureer. Oftewel men laat mij in mijn waarde door me te laten kiezen of ik vind dat ik het op de ene manier of de andere manier wilquote:Je zegt dat het meer complex maken van de Linux installatie flexibiliteit geeft en geen gebruikers-onvriendelijkheid. Maar meer complex is per definitie gebruikers-onvriendelijk.
1 website.quote:Je hebt het over het kopieren van een command-line instructie. Maar voordat je zover bent moet je dus heel wat websites bezoeken voordat je überhaupt weet dat je een command-line instructie nodig hebt, laat staan welke dat is.
Mac OS mag je wat mij betreft tot Linux rekenen.quote:Windows is extreem beperkt. Dat klopt helemaal. De truuk voor gebruiksvriendelijkheid is namelijk het beperken van opties tot het punt dat de gebruiker alleen nog de opties heeft die hij nodig heeft. Een gebruiker moet op ieder punt kiezen. En als hij moet kiezen uit duizenden opties dan zal hij niet kunnen kiezen omdat hij de overweging niet kan maken welke optie hij nodig heeft. Door dit te beperken maak je het de gebruiker makkelijk: Gebruiksvriendelijk dus.
Als laatste: Er wordt hier alleen maar gepraat over het verschil tussen Linux en Windows. Kijk een naar OSX. Zoals al eerder vermeld is er nauwelijks een eenvoudigere installatie procedure te bedenken dan OSX heeft. Sleep je applicatie naar je harddisk en het is geïnstalleerd. Sleep de applicatie van je harddisk naar je prullenbak en het is weer weg. Als zoekfunctie hebben we Google en klaar is klara....
[..]
Excuse me. Maar jij begrijpt het blijkbaar niet. apt-get is bedoeld om software uit een database te halen. Pas dan zul je het op de windows manier moeten doen: website opzoeken en de file downloaden. Ik heb eenvoudigere methodes opgenoemd maar de windows methode kan ook he (het is een keuze!!).quote:Wat daar gevorderd aan is is het feit dat dit alleen geld voor 1 Linux distro. Probeer ditzelfde met SuSE en je komt nergens. Probeer het met Slackware en hij zal je aanstaren alsof je een n00b bent (pun intended).
Dit gaat alleen op voor al(!) je programmas die in apt-get zitten. Is er een software maker die er voor gekozen heeft niet in apt-get te willen staan dan werkt het niet meer.
Och de gemiddelde gebruiker is een mooi begrip. Maar IK ben geen gemiddelde gebruiker.quote:Daarnaast: In een paar tellen de opdracht om je OS te updaten? Ik heb tijden lang met SUSe gewerkt, maar van 6 naar 7 was alleen te doen door een clean install. Update weigerde in alle toonaarden. Hetzelfde geld voor 7-8, 8-9 en 9-10. Daarnaast liep de installatie volledig fout op allerlei hardware waardoor alleen installatie op een non-nForce bord met een nVidia kaart te doen was. Ook installatie op VMWare vereiste aanpassing van de installatie schijven. Ten tijde van SUSe 8 (de laatste keer dat ik écht rond gekeken heb) gold ditzelfde voor alle distros behalve Slackware (waarbij je letterlijk alles op de command line moest doen).
Overigens heeft ook Windows tegenwoordig ook een universele updater waarbij alle software die met de standaard installer gemaakt is ook in één keer geupdate kan worden.
Let op mensen. Als we over gebruiksvriendelijkheid praten, moet je ten allen tijde over "De Gemiddelde Gebruiker" praten. En op dit moment is Linux absoluut ontoegankelijk voor diezelfde "Gemiddelde Gebruiker". Nog sterker: Zelfs voor hen die wat minder "Gemiddeld" zijn, is Linux nog lastig en on-intuïtief.
*zwaait met toeverstokje en fluistert: "gij zult wederkeren in dit topic"*quote:Op dinsdag 30 mei 2006 11:22 schreef whoops het volgende:
[..]
Als je de afgelopen paar topics volgt zie je dat een hoop mensen daar toch geen problemen mee hebben... Die hebben liever de eenheidsworst, vooral niets hoeven kiezen of uitzoeken, mee met 'the masses' en alle problemen voor lief nemen (of de problemen niet eens onderkennen)...
So be it, ik ben 'uit van hier'...![]()
Mijn verweer is dat Linux een "standaard" manier van installeren heeft, die helemaal niet zo standaard is. Daarnaast kun je een RPM wel downloaden en installeren van de Opera website, maar vervolgens kom je er nooit meer vanaf. Niet door apt-get geïnstalleerd = niet door apt-get te un-installen.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:25 schreef sampoo het volgende:
Dat geldt ook bij Linux. Opera staat bij veel OS ook niet in de lijst. Ze hebben echter een mooie website en je kan daar Opera downloaden voor je OS en gebruiken. Dat heeft echter geen toegevoegde waarde t.o.v. Windows. Je enige verweer dat overblijft is dat Windows net als Linux kan werken mbt installatie, maar je vergeet dat Linux distro's het voor 95% van de gebruikte software makkelijker maakt.
Maar om het eenvoudiger te maken moet je je eerst verdiepen in Linux. Je zult dus eerst alle kneepjes van je OS moeten leren voordat je het eenvoudiger kan maken. Aangezien dat iets is wat je eenmalig doet kun je dit niet van de gebruiker verwachten. Bij alternatieve OS-en is dat "eenvoudiger maken" al door de makers van het OS gedaan zodat de gebruiker zich niet in allerlei zaken hoeft te verdiepen die hij helemaal niet wil weten.quote:Jouw mening. Maar zoals gezegd je kan het zo eenvoudig maken als je wilt. Er hoeft geen "complexe" oplossing gekozen te worden.
Dat heeft niets te maken met mijn kijk, dat heeft te maken met de algemene definitie van gebruiksvriendelijkheid. En als jij je niet kunt conformeren aan die definitie, heeft dit hele topic geen zin.quote:Dat heeft eerder te maken met jouw kijk op gebruiksvriendelijkheid. Als dat het moet zijn dan poep ik op gebruiksvriendelijkheid.
Implementeren ja! Ofwel: Wederom zelf iets doen wat de gebruiker helemaal niet wil weten en dus niet zal doen.quote:Dat kan je ook in Linux implementeren. Sleep je applicatie naar de harde schijf en voer automatisch uit "apt-get install <programma>". Gooi het in de trash en voer "apt-get remover <programma> uit. Het zou mij niet eens verbazen als dat al bestaat.
Ik doel op Installshield. Alle programmas die Installshield gebruiken voor de installatie kunnen nu ook de standaard Installshield updater gebruiken. Eigenlijk net zoiest als apt-get dusquote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:41 schreef sampoo het volgende:
[quote]
Geloof je het zelf. Als je Trillian download wordt die ook zeker geupdate? Wellicht het Microsoft spul maar ik ben zowieso benieuwd waar je op doelt.
Gebruikers opvoeden is een illusie die slechts door ITers gedeeld wordt. Een gebruiker heeft een bepaald psychologisch patroon. Het is onmogelijk en onwenselijk om te proberen dat aan te passen. De enige manier om hier mee om te gaan is zorgen dat dat patroon bekend is en dat IT aangepast wordt aan dat patroon. Tenslotte is IT er om de gebruiker te ondersteunen. Niet andersom. Dat is gebruiksvriendelijkheid.....quote:Je mag ook besluiten om de gemiddelde gebruiker op te voeden zodat het gemiddelde een andere gebruiker wordt. Maar er zijn tegenwoordig distro's die nauwelijks onder doen voor Windows mbt het geschikt maken voor de zogenoemde "gemiddelde" gebruiker. Wat is er zo lastig als alles zo'n beetje op dezelfde manier kan gaan als Windows (iets wat ik trouwens niet beter of gebruikersvriendelijk acht)?
Opera levert ook debs maar met alien kan je van rpmtjes ook debs maken en met checkinstall kan je zelfs debs maken van programma's die met make install moeten worden geïnstalleerd voor het geval je geen zin hebt om met dh_make te werken en zelf je debs te maken.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 11:36 schreef Croga het volgende:
[..]
Mijn verweer is dat Linux een "standaard" manier van installeren heeft, die helemaal niet zo standaard is. Daarnaast kun je een RPM wel downloaden en installeren van de Opera website, maar vervolgens kom je er nooit meer vanaf. Niet door apt-get geïnstalleerd = niet door apt-get te un-installen.
Nee, het is optioneel als je een setup wilt die makkelijker is dan Windows. Out-of-the-box zijn veel distro's niet lastiger voor de leek ( dat is wat anders dan de gemiddelde Windowsgebruiker) dan Windows.quote:Maar om het eenvoudiger te maken moet je je eerst verdiepen in Linux. Je zult dus eerst alle kneepjes van je OS moeten leren voordat je het eenvoudiger kan maken. Aangezien dat iets is wat je eenmalig doet kun je dit niet van de gebruiker verwachten. Bij alternatieve OS-en is dat "eenvoudiger maken" al door de makers van het OS gedaan zodat de gebruiker zich niet in allerlei zaken hoeft te verdiepen die hij helemaal niet wil weten.
Opnieuw een persoonlijke opvatting. Je hebt een andere kijk op wat vriendelijk, gemakkelijk en eenvoudig is.quote:Dat heeft niets te maken met mijn kijk, dat heeft te maken met de algemene definitie van gebruiksvriendelijkheid. En als jij je niet kunt conformeren aan die definitie, heeft dit hele topic geen zin.
Als het nuttig is zal er vast een distro zijn die het standaard zal implementeren, dan hoeft jouw definitie van "de gebruiker" het niet te doen. Ik moet het niet en daarom wil ik die functionaliteit niet. Dan installeer ik het programmatje die dat doen dus niet.quote:Implementeren ja! Ofwel: Wederom zelf iets doen wat de gebruiker helemaal niet wil weten en dus niet zal doen.
Die mogelijkheid is er maar hoeveel programma's maken er gebruik van? Precies en wie belet dat een Spyware geïnstalleerd wordt via Installshield als de website wordt overgenomen, want ik neem aan dat het niet via Microsoft zelf werkt maar door de makers die Installshield sturen naar een bepaalde website. Bij Linux zie ik een distro niet zo snel vergaan i.t.t. een enkele programmamaker. Veel succes als de site van 1 van je 500 programma's die je geïnstalleerd hebt overgenomen wordt door kwaadwilligen, krijg je zo spyware of virussen binnen.quote:Ik doel op Installshield. Alle programmas die Installshield gebruiken voor de installatie kunnen nu ook de standaard Installshield updater gebruiken. Eigenlijk net zoiest als apt-get dus
Ik zie graag centraal welke versie van Trillian of welk ander programma geïnstalleerd is zonder Trillian te moeten starten en te kijken welke versie er staat. Verder wil ik niet dat een programma op eigen houtje gaat updaten dus die functie zal bij mij uit gaan. Ik update via de tools die bij de distro horen of ik installeer het zelf.quote:Ik weet niet of Trillian gebruik maakt van Installshield, maar als dat zo is zal ook Trillian hiermee geupdate worden. Niet dat dat nodig is; Trillian heeft al een on-start update check en maakt gebruik van standaard XML updates waardoor alleen Trillian zelf beïnvloed wordt.
Illusies heb ik niet maar gebruikers zoals ik worden ook niet gewoon geboren. De mens kan leren en als je de gebruiker in het leerproces ondersteund om zijn doel beter te bereiken zal de bereidheid om te leren ook aanwezig zijn.quote:Gebruikers opvoeden is een illusie die slechts door ITers gedeeld wordt. Een gebruiker heeft een bepaald psychologisch patroon. Het is onmogelijk en onwenselijk om te proberen dat aan te passen. De enige manier om hier mee om te gaan is zorgen dat dat patroon bekend is en dat IT aangepast wordt aan dat patroon. Tenslotte is IT er om de gebruiker te ondersteunen. Niet andersom. Dat is gebruiksvriendelijkheid.....
1 distro is voldoende. OSX gaat nagenoeg zoals JIJ het zou verwachten. Besef je ook dat onder de kap OSX ook niet veel verschilt van Linux? Linux is uiteindelijk nog steeds niet KDE,Gnome of X. Dat zijn nog steeds applicaties en geen OS. Zelfs het OSX die jouw zo bevalt is maar een schilletje die geport zou kunnen worden voor Linux als Apple dat wenselijk acht. Wat is er dan overgebleven van het ongebruiksvriendelijkheid van Linux (voor jouw doen)? Weinig. Maar je zal dan klagen dat de "Apple distro" weer een keuze is met een andere aanpak.quote:De distros die "nauwelijks onder doen voor Windows" zijn dun gezaaid. Daarnaast is Windows niet mijn ideaalbeeld van gebruiksvriendelijkheid (zoals al eerder gemeld). Na 2 dagen met OSX gewerkt te hebben zul je merken dat in OSX nagenoeg alles gaat zoals je zou verwachten dat het gaat, in plaats van op de Windows (of Linux) manier.
Alle distro's mag je niet als 1 OS zien, waarom doet men dat? Ik vond juist windows XP kut toen deze net uitkwam want alle 'geavanceerde' vinkvakjes stonder compleet ergens anders. Een stuk minder gebruikersvriendelijk dus.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 06:23 schreef Croga het volgende:
[..]
Goed, dus twaalf muisarmen verder is je programma weg. In 'linux' heb je tenminste de keuze om een muisarm te krijgen.quote:Nog sterker: Wat moet je vervolgens doen om er weer vanaf te komen?
The zealot has arrived. Hoe zou een firsttime osx gebruiker dit moeten weten, diegene moet gewoon de manier van werken doorkrijgen. OSx is prima voor de gebruiker die 2x per week zijn mail checkt en af en toe een foto'tje uitprint, maar de gevorderde gbruiker gaat zich gauw storen aan die hebbelijkheden van OSx.quote:In OSX (een écht gebruiksvriendelijk OS) hoef ik alleen maar mijn Applications folder te openen en Mercury naar de trash te slepen.
Linux is inderdaad nog niet volwassen als netwerkomgeving, daar word nog aan gewerkt.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 10:49 schreef HostiMeister het volgende:
In windows ken ik de weg en om een of andere reden is dat altijd stabiel zonder ooit problemen te hebben, Mac OS X werkt gewoon als een zonnetje, lekker intuatief en nooit vasthangers.
Dat heb ik dus niet met linux... misschien dat het niet goed functioneert als netwerk omgeveing ofzo...
rpm -e <package.rpm> en het is ook mogelijk met je normale grafische RPM installer.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 11:36 schreef Croga het volgende:
[..]
Mijn verweer is dat Linux een "standaard" manier van installeren heeft, die helemaal niet zo standaard is. Daarnaast kun je een RPM wel downloaden en installeren van de Opera website, maar vervolgens kom je er nooit meer vanaf. Niet door apt-get geïnstalleerd = niet door apt-get te un-installen.
Je moet je in elke OS verdiepen om alle kneepjes te leren, elke OS heeft dingen die anders zijn en al helemaal als je van windows naar linux gaat je kan gewoon niet dezelfde dingen verwachten te doen onder een andere OS.quote:Maar om het eenvoudiger te maken moet je je eerst verdiepen in Linux. Je zult dus eerst alle kneepjes van je OS moeten leren voordat je het eenvoudiger kan maken. Aangezien dat iets is wat je eenmalig doet kun je dit niet van de gebruiker verwachten. Bij alternatieve OS-en is dat "eenvoudiger maken" al door de makers van het OS gedaan zodat de gebruiker zich niet in allerlei zaken hoeft te verdiepen die hij helemaal niet wil weten.
Gebruikersvriendelijkheid is voor iedereen anders en is dus niet algemeen te defineren.quote:Dat heeft niets te maken met mijn kijk, dat heeft te maken met de algemene definitie van gebruiksvriendelijkheid. En als jij je niet kunt conformeren aan die definitie, heeft dit hele topic geen zin.
Onzin:quote:Op dinsdag 30 mei 2006 11:31 schreef wdn het volgende:
In een linux repositories zit geen virus en zit geen spyware. PUNT.
quote:Bron
Infected files found on mozilla site
Kostya September 20, 2005 | 15:03 GMT
Infected binary or source code files aren't anything new. And sometimes they are found on public servers. Mozilla.org is the latest example.
Korean distributives for mozilla and thunderbird for linux turned out to be infected - mozilla-installer-bin from mozilla-1.7.6.ko-KR.linux-i686.installer.tar.gz and mozilla-xremote-client from thunderbird-1.0.2.tar.gz were infected with Virus.Linux.RST.b
This virus searches for executable ELF files in the current and /bin directories and infects them. When infecting files, it writes itself to the middle of the file, at the end of a section of code, which pushes the other sections lower down. It also contains a backdoor, which downloads scripts from another site, and executes them, using a standard shell.
The infected files have now been removed, but it took some time. And this isn't the first time that infected binary or source code files have been placed on public servers. Yet another example of why you should have an up to date antivirus solution, and scan EVERYTHING you download, without exception.
Mozilla site is geen Linux distro repo lijst. Die worden nogmaals gecheckt en komen dit soort dingen naar boven, voordat het in de repo lijsten komt.quote:
Tis een repository. Het discussiepunt "Virrussen en spyware komen niet voor binnen Linux sources" vervalt hiermee dus. Dit voorbeeld gaat over Mozilla, maar ik kan me zo voorstellen dat dit ook binnen andere repositories virussen kunnen insluipen door een kwaadwillend persoon.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 12:38 schreef dryfit het volgende:
[..]
Mozilla site is geen Linux distro repo lijst. Die worden nogmaals gecheckt en komen dit soort dingen naar boven, voordat het in de repo lijsten komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |