Deel 1: Waarom Linux nooit gebruikersvriendelijk zal wordenquote:Op maandag 29 mei 2006 23:59 schreef Schorpioen het volgende:
Ik gebruik zelf al een flinke tijd alleen linux, heb windows er volledig uitgegooid en ik heb geen enkele reden meer om nog naar windows terug te gaan. Alles wat ik met een computer wil doen werkt even goed, of zelfs beter met open source software onder linux. Een aantal distributies, zoals Ubuntu of Suse, zijn inmiddels zo ver ge-evolueerd dat ze windows op meerdere vlakken voorbijstreven. Met de command line interface kun je dingen voor elkaar krijgen waar je onder windows alleen maar van kan dromen, maar ook als je geen zin hebt in obscure commando's intikken dan kun je bijv KDE gebruiken waar vrijwel alles met behulp van een gebruikersvriendelijke GUI is in te stellen.
Inmiddels zijn ook alle proprietary bestandsformaten zoals MS word, excell en powerpoint goed ondersteund door open source alternatieven die gratis onder linux (en vrijwel alle andere platformen) beschikbaar zijn. Voor zowat elk pakket is er wel een gratis versie te vinden die qua functionaliteit niet onderdoet voor de versies waar je zwaar krom voor moet liggen (of je moet zo lame zijn om een gekraakte versie te gebruiken).
Dit topic is dus eigenlijk bedoeld om te discussieren over de steeds teruglopende relevantie van dat stomme closed source pakket dat "windows" genoemd wordt. Openheid is de toekomst! En waarom zou je je helemaal blauw betalen aan een OS dat je de ene restrictie na de andere oplegt door middel van Digital Restriction Management en allerlei enge Licence Keys, als je ook voor compleet niks een superstabiel, zeer volwassen en inmiddels zeer gebruikersvriendelijk OS kan downloaden?
Van de software waar ik de hele dag mee werk zijn er maar drie die ook (native) onder Windows werken, VMware, Firefox en jEdit... Het is dus niet echt een argument m.b.t. de standaardisatie van Windows...quote:Op maandag 29 mei 2006 23:36 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Praktisch alles werkt en draait onder Windows, alles wordt Windows compatible gemaakt!
Ik heb al meer dan al een half jaar niets van source gecompileerd, en doe alles met mijn machines wat ik wil... Ubuntu heeft z'n repositories vol staan met prima software, alles wat ik nodig heb, op 2 van de drie bovengenoemde na, en die laten zich ook vrij eenvoudig installeren...quote:[..]
Als je het zo gaat bekijken dat iedereen programma's van source moet gaan compileren, dan heb je gelijk ja. Maar daar hebben de meesten geen zin in, omdat het langdradig kutwerk is. Bovendien is dit niet voor alle mensen makkelijk en het maakt Linux dan ook weer ingewikkelder in gebruik.
Inderdaad...aan de ene kant kan in Linux iets wel complex lijken, maar aan de andere kant is het dat absoluut niet.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:02 schreef whoops het volgende:
Ik heb al meer dan al een half jaar niets van source gecompileerd, en doe alles met mijn machines wat ik wil... Ubuntu heeft z'n repositories vol staan met prima software, alles wat ik nodig heb, op 2 van de drie bovengenoemde na, en die laten zich ook vrij eenvoudig installeren...
Ik krijg af en toe een beetje het idee dat je een stok zoekt om de hond mee te meppen...
Als diegene een eigen user account had op die machine dan had diegen ook gewoon Kopete kunnen opstarten, dan draait Kopete gewoon twee keer maar dan onder verschillende users...quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:11 schreef JeRa het volgende:
In Kubuntu gebruik ik Kopete voor MSN, en iemand wilde ooit tegelijk op MSN op dezelfde machine. Ik doe een 'apt-get install gaim'
Diegene was toevallig GAIM gewend, vandaarquote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:15 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Als diegene een eigen user account had op die machine dan had diegen ook gewoon Kopete kunnen opstarten, dan draait Kopete gewoon twee keer maar dan onder verschillende users...
Dat kan ook.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:16 schreef JeRa het volgende:
[..]
Diegene was toevallig GAIM gewend, vandaar
De TT klopte helemaal niet met de inhoud van het topic, veel te subjectief, het was meer een KLB-TT... Het is natuurlijk ook onzin dat Linux nooit gebruikersvriendelijk zou kunnen zijn, sterker nog, dat is het al, al kennen veel mensen die het tegendeel bewijzen het gewoon niet....quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:22 schreef wimmel_1 het volgende:
Mischien een beetje Off Topic maar waarom is de TT zo rigoureus veranderd ? Als we het dan toch over gebruikersvriendelijk hebben dan verander alleen het volgnummer
Wél zo makkelijk bij een toekomstige zoekopdracht.... of wordt de search in !FOK óók herschreven per TT aanpassing
Hou in gedachten dat het een bèta isquote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:22 schreef Tijn het volgende:
Ik hoop dat het binnenkort een keer mis gaat met de Windows-installatie op de laptop van m'n zusje. Dan heb ik een goede reden om daar Ubuntu Dapper te installeren en eens te kijken hoe een computerleek daarmee kan werken
Dat is waar, vandaar dat er de laatste tijd zo weinig updates warenquote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nog een paar dagen en dan is dat voorbij, toch?
In feite geef je hier een bewijs van gebruikers-onvriendelijkheid....quote:Op dinsdag 30 mei 2006 00:11 schreef JeRa het volgende:
Ik doe een 'apt-get install gaim'
quote:Op dinsdag 30 mei 2006 06:23 schreef Croga het volgende:
[..]
Nog sterker: Wat moet je vervolgens doen om er weer vanaf te komen?
1 |
Nee hoor. Je kunt gaim namelijk ook installeren door naar 'Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer' te gaan. In het zoekveld msn in te typen en daar zien welke verschillende chatprogramma's je kunt installeren. Vinkje in het vakje, klik op 'Toepassen' en klaar is Klara.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 06:23 schreef Croga het volgende:
[..]
In feite geef je hier een bewijs van gebruikers-onvriendelijkheid....
Op Windows hoef ik alleen maar Trillian te downloaden en te dubbelklikken.
Op OSX hoef ik alleen maar Mercury te downloaden en naar mijn applications folder te slepen.
Maar op Linux moet ik het exacte commando weten. En dat is dan nog per linux distributie verschillend. Een stuk minder gebruikersvriendelijk dus.
Nog sterker: Wat moet je vervolgens doen om er weer vanaf te komen?
In windows hoef ik "alleen maar" naar Start, Control Panel, Add and remove software, Trillian, Uninstall te klikken.
In OSX (een écht gebruiksvriendelijk OS) hoef ik alleen maar mijn Applications folder te openen en Mercury naar de trash te slepen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |