Centraaldoos.... Waar zit zoiets dan?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 20:11 schreef Marsepein het volgende:
Controleer maar even de centraaldoos waar deze op is aangesloten. Grote kans dat daar wat los is... Het licht doet het wel? Als het licht het wel doet, dan gok ik dat in de centraal doos de blauwe draad van deze wcd los is

Centraaldoos is vermoedelijk waar je de lamp gaat ophangen. Meet ook even met een multimeter de spannign op het stopcontact (Het liefst op de bruine en blauw ader), dat is wat AR al dacht dat gebeurt was.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 23:08 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Centraaldoos.... Waar zit zoiets dan?![]()
Zal morgen eens een lampje ophangen om te zien of het licht het wel doet.

Jij altijd Qquote:Op zaterdag 17 juni 2006 23:09 schreef Q. het volgende:
Wanneer mag ik daar eens een kopje koffie komen drinken?

* Multimeter op verlanglijstje zet.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 23:10 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Centraaldoos is vermoedelijk waar je de lamp gaat ophangen. Meet ook even met een multimeter de spannign op het stopcontact (Het liefst op de bruine en blauw ader), dat is wat AR al dacht dat gebeurt was.

Dit was mijn eerste reply:quote:Op zaterdag 17 juni 2006 23:14 schreef Duderinnetje het volgende:
O en ik wil nog wel even stellen dat ík uiteraard de centraaldoos in dit huis ben hè
quote:Op zaterdag 17 juni 2006 23:08 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Centraaldoos.... Waar zit zoiets dan?![]()
Zal morgen eens een lampje ophangen om te zien of het licht het wel doet.

We hadden niet anders verwacht.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 23:14 schreef Duderinnetje het volgende:
O en ik wil nog wel even stellen dat ík uiteraard de centraaldoos in dit huis ben hè

O dat kan prima wat mij betreft hoorquote:Op zaterdag 17 juni 2006 23:19 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Dit was mijn eerste reply:
[..]
Centraaldoos is vermoedelijk waar jij bent je de lamp gaat ophangen. Meet ook even met een multimeter de spannign op het stopcontact (Het liefst op de bruine en blauw ader), dat is wat AR al dacht dat gebeurt was.
Maar ik vond het niet kunnen, dus heb het weg ge-edit.

Helder. Nu nog zo'n meetdingesding kopenquote:Op zaterdag 17 juni 2006 23:38 schreef Marsepein het volgende:
Terug naar je probleem. De spanning meten door de meetpen op het blanke koper te drukken, de ene meetpen op het blanke koper bij de ene kant van de wcd. De andere meetpen op het blanke koper aan de andere kant van de wcd.
Meet je daar iets tussen 210 en 240, dan pas ga je de wcd zelf meten.
Meet je niets op het blanke koper, dan ga je 1 verbindig terug en begin je opnieuw. Door nu te testen of de lamp het doet, weet je dat de bruine draad (De fase) iig spanningsvoerend is. Dat betekend dat de blauwe (De nul) geen verbindig heeft. Daarom mijn eerdere redenatie.

'druk de meetpen op het blanke koper'. Ik vind zoiets eigenlijk prima passen bij een centraaldoos.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 23:38 schreef Marsepein het volgende:
Terug naar je probleem. De spanning meten door de meetpen op het blanke koper te drukken, de ene meetpen op het blanke koper bij de ene kant van de wcd. De andere meetpen op het blanke koper aan de andere kant van de wcd.
Meet je daar iets tussen 210 en 240, dan pas ga je de wcd zelf meten.
Meet je niets op het blanke koper, dan ga je 1 verbindig terug en begin je opnieuw. Door nu te testen of de lamp het doet, weet je dat de bruine draad (De fase) iig spanningsvoerend is. Dat betekend dat de blauwe (De nul) geen verbindig heeft. Daarom mijn eerdere redenatie.

Nee geen idee hoe oud de boel hier is....quote:Op zondag 18 juni 2006 06:41 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik betwijfel of zo'n oud huis een centraaldoossysteem heeft
Heb jij enig idee uit welk jaar julli electrische installatie is???
Want het is best mogenlijk dat het van stopcontact naar stopcontact is doorgelust. Werken verder wel alle stopcontacten in huis??
Oh ja, en wat je zelf al zei: hang eens een lampje op om te kijken of die wel werkt. Als je dat getest hebt weten we al een stuk meer!

Dat is zo'n open gat met veel draden er in. Zit vaak ergens in het planfond en vaak kun je er ook een lamp aan hangenquote:

Als het inbouw is ipv opbouw dan is het in 99 van de 100 gevallen een centraaldoos systeem. Rijgdozen zijn dan vaak net ff onhandiger en dus onlogischer.quote:Op zondag 18 juni 2006 06:41 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik betwijfel of zo'n oud huis een centraaldoossysteem heeft
Heb jij enig idee uit welk jaar julli electrische installatie is???

Nee aan die blauwe draad hangt nu een lampje.quote:Op zondag 18 juni 2006 15:30 schreef Marsepein het volgende:
Gaat die blauwe ader die je nu los ziet zitten die groene lasdop in? En doe eens heel snel 2 lasklemmen op dat blanke draad, of iig een kroonsteen.
Dit is LEBENSGEFAEHRLICH

Wij hadden ook een rail over de vloer lopen. Die wilden we aanvankelijk weer op de houten vloer monteren. Maar uiteindelijk heb ik met stukjes tochtstrip in de sleuven, de deur heel stabiel gemaakt (hij wiebelt niet heen en weer). De deuren hangen nu dus in feite boven de vloer.quote:Op zondag 18 juni 2006 15:26 schreef Belana het volgende:
hoi, vraagje...
ik zie dat jullie van die mooie en-suite deuren hebben en bovendien een prachtige vloer.
Wij hebben zelf ook en-suite deuren, die lopen op een soort van rails op de vloer. Dat railsje is vastgemaakt op een plankje van hooguit de 1cm. Dat betekent dat als we een mooie vloer willen laten leggen dat heel raar wordt, omdat die rails dan eigenlijk in de vloer verdwijnt, aangezien de meeste vloeren 1,8 cm zijn.
Hadden jullie dit ook en zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost?
Prachtig huis trouwens!!

Ja dat zie je wel goed denk ikquote:Op zondag 18 juni 2006 15:48 schreef gronk het volgende:
Zie ik trouwens goed dat jullie van die fyne metalen dozen als lasdoos hebben, ipv de moderne plastic dozen (die ook wat dieper en breder zijn dan deze dingen)? En hebben jullie ook overal opbouwstopcontacten?

Nee, maar daar hoort eigenlijk een kroonsteentje tussen, en dan een deksel op de lasdoos.quote:Op zondag 18 juni 2006 15:35 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Nee aan die blauwe draad hangt nu een lampje.
Is dat dan nog steeds gevaarlijk?

Tip: lekker laten zitten. Tenzij je een muur een keer opnieuw laat stuccen; dan zou ik meteen ook op die plek die ijzeren dozen eruitraggen, en er een moderne-stijl inbouwdoos neerzetten. Als je die dingen eruitrost, moet je nl. een groter gat maken dan wat je stopcontact kan afdekken, en dat blijf je dus zien. Betekent dus opnieuw stuccen, en dan ook weer verven of behangen enzo. Heeft mij over een half jaar anderhalve maand gekost, omdat je ook nog eens alle electradraden opnieuw moet trekken (om die ijzeren inbouwbakjes er lekker uit te krijgen kun je beter de electradraden eruittrekken).quote:Op zondag 18 juni 2006 15:51 schreef Duderinnetje het volgende:
Ja dat zie je wel goed denk ik![]()
We hebben zelfs nog her en der bakeliet (en nee, dat slopen wij er NIET uit)

Thanks! goed om te weten dat dat werktquote:Op zondag 18 juni 2006 15:37 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Wij hadden ook een rail over de vloer lopen. Die wilden we aanvankelijk weer op de houten vloer monteren. Maar uiteindelijk heb ik met stukjes tochtstrip in de sleuven, de deur heel stabiel gemaakt (hij wiebelt niet heen en weer). De deuren hangen nu dus in feite boven de vloer.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is...

Wat een rare ideeën heb jijquote:Op zondag 18 juni 2006 16:04 schreef gronk het volgende:
[..]
Tip: lekker laten zitten. Tenzij je een muur een keer opnieuw laat stuccen; dan zou ik meteen ook op die plek die ijzeren dozen eruitraggen, en er een moderne-stijl inbouwdoos neerzetten. Als je die dingen eruitrost, moet je nl. een groter gat maken dan wat je stopcontact kan afdekken, en dat blijf je dus zien. Betekent dus opnieuw stuccen, en dan ook weer verven of behangen enzo. Heeft mij over een half jaar anderhalve maand gekost, omdat je ook nog eens alle electradraden opnieuw moet trekken (om die ijzeren inbouwbakjes er lekker uit te krijgen kun je beter de electradraden eruittrekken).
En aangezien jullie net geverfd enzo hebben denk ik niet dat jullie nu weer van voren af aan willen beginnen![]()

Tussen de lamp en de draadjes heb ik vanmorgen een kroonsteentje gezet. Er zit verder geen klepje op de centraaldoos. Wel uiteraard een afdekding tegen het plafond, maar dat bedoel je volgens mij niet.quote:Op zondag 18 juni 2006 15:54 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Nee, maar daar hoort eigenlijk een kroonsteentje tussen, en dan een deksel op de lasdoos.

O en je kan in het ophangsysteem van de deuren de lengte nog iets stellen. Zo kun je zorgen dat ze zo dicht mogelijk over de vloer lopen, zonder die te raken. Staat dan heel 'af' en toch heb je geen rail nodig.quote:

Nou dat vind ik eigenlijk wel een zinnige gedachte om tenminste even na te gaanquote:Op zondag 18 juni 2006 20:58 schreef Dirkh het volgende:
Misschien kan het helemaal niet, maar meedenken kan geen kwaad. Kan het niet zijn dat er een hotelschakelaar ergens zit, die het stroom onderbreekt? Dus als je bijvoorbeeld het licht op de overloop uit doet, dat er wel stroom op het stopcontact zit etc. etc.

quote:

Het idee dat wij weer helemaal opnieuw gaan beginnenquote:

Ja precies. Maar ja, ik begon ook met een beetje morrelen aan een stopcontact. Dus ik waarschuw maar vastquote:Op maandag 19 juni 2006 00:13 schreef Duderinnetje het volgende:
Het idee dat wij weer helemaal opnieuw gaan beginnen![]()
Gekkie!![]()
Owja, ik heb ook nog zo'n bakelieten ding in m'n meterkast (de telefoonaansluiting). En die's praaachtig! Die dingen passen ook helemaal bij jouw action figurequote:En de bakelieten dingen poets ik weer gans op hoor. Prachtig!Helaas zitten er nog maar een paar van in het huis.

Hoeveel wil je er hebbenquote:Op maandag 19 juni 2006 00:13 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
En de bakelieten dingen poets ik weer gans op hoor. Prachtig!Helaas zitten er nog maar een paar van in het huis.

quote:Op maandag 19 juni 2006 01:06 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja precies. Maar ja, ik begon ook met een beetje morrelen aan een stopcontact. Dus ik waarschuw maar vast![]()
[..]
Owja, ik heb ook nog zo'n bakelieten ding in m'n meterkast (de telefoonaansluiting). En die's praaachtig! Die dingen passen ook helemaal bij jouw action figure![]()

quote:Op maandag 19 juni 2006 09:32 schreef Duderinnetje het volgende:
Hoe zo dan? Ook uit het jaar 0 of zo?![]()

Je bedoeld dat als ik ze zelf niet meer gebruik jij ze heeeeel graag wilt hebben ? Maakt de kleur nog uit ?quote:

quote:Op maandag 19 juni 2006 10:31 schreef parkwegklusser het volgende:
Als de aan en uit schakelaar het doet is in ieder geval de bruine draad goed. De bruine draad is via het stangetje verbonden met de schakelaar. Het zou dan aan de blauwe draad moeten liggen.

Volgens mij zit er geen lasdoos meer tussen. Ik bedoel, ik zie niets dat enigszins voldoet aan de omschrijving 'lasdoos'.quote:Op maandag 19 juni 2006 10:30 schreef Marsepein het volgende:
Als je een multimeter hebt, dan kun je ook de draad weerstnd meten tussen stopkontakt en centraaldoos. Doe dit wel met de spanning er af. Dus groep uitzetten.
Er mag (bijna) geen weerstand zijn tussen bruin wcd - bruin centraaldoos, en tussen blauw wcd - blauw centraaldoos.
Ik blijf bij mijn eerdere vermoeden, blauw is onderbroken, of in de lasdop, of in de wcd, of ergens daartussen. Zit er nog een lasdoos tussen wcd en centraaldoos?
Heb je een overzichtsfoto?

O jekkes, dus roddelen over de buurt zit er niet meer inquote:Op maandag 19 juni 2006 11:27 schreef parkwegklusser het volgende:
jazeker, woon een paar huizen verderop.
In de lasdop komen drie blauwe draden samen. De aanvoer, eentje naar het stopcontact, eentje uit de lasdoos naar de lamp. Als de lamp het wel doet, dan maakt de blauwe draad naar het stopcontact geen goed contact in de lasdop. Ik heb nog wel een lasklem liggen. Wil die wel even langsbrengen?

Oeps, zie nou dat je een lasklem hebt. Ja, gewoon erinduwen.quote:Op maandag 19 juni 2006 12:08 schreef Duderinnetje het volgende:
Lasklem ligt voor me. Ik duw de twee blauwe draden (aan de derde hangt een lamp) in de centraaldoos gewoon hop voorin de lasklem?

Die derde blauwe draad waar de lamp aan hangt komt óók uit de centraaldoos, maar zat niet in een lasdop. Kijk:quote:Op maandag 19 juni 2006 12:18 schreef parkwegklusser het volgende:
waar komt de draad, waar de lamp aan hangt, dan vandaan? De draad naar de lamp zou ook uit de lasklem moeten komen. Misschien mis je een blauwe draad? Komt die draad uit een gat in de lasdoos of vanuit de oude lasdop. Met andere woorden: is de blauwe draad naar de map een klein blauw draadje (klein van lengte) ?

Dankquote:Op maandag 19 juni 2006 12:28 schreef Cyan het volgende:
Wat een geweldig huis!En wat een ontzettend gave deurknop op de laatste foto!
![]()

quote:Op zondag 18 juni 2006 15:35 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Nee aan die blauwe draad hangt nu een lampje.
Is dat dan nog steeds gevaarlijk?

Knoop alle blauwe draden maar eens bij elkaar in die ene steek-lasdop en kijk dan of je stroom hebt op je WCD. indien ja, dan nog een kort stukje blauwe 2,5 mm2 in de steeklas erbij steken en daar je lamp aan vast knopen. dat zou de oplossen wel eens kunnen zijn, ik denk dat die ene blauwe waar nu je lamp aan hangt van je WCD zou kunnen zijn.quote:Op maandag 19 juni 2006 12:38 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Verder komen er een zarte en blauwe draad uit de centraaldoos die er zo bij hingen van: hang een lmap aan mij. gedaan, en die werkt dus.
meer kan ik er niet van maken![]()

prachtig prachtig prachtig prachtigquote:Op donderdag 15 juni 2006 23:25 schreef ArtyShock het volgende:
Zo. Weer een héél klein updateje. Er zat een briefje in de bus; de gordijnen waren binnen.
Vanavond maar even opgehaald. Binnenkort weer meer kluswerk, maar da's voor later.
De gordijnrails hadden we al een poosje aan 't plafond, maar er hangen nu ook lapjes stof. Heel langzaam wordt het nog wel eens wat...
[afbeelding]
[afbeelding]

Nee dat had ik idd niet gedacht! Ik dacht dat je die met veel pijn en moeite had gevonden op een antiekmarktje in een romantisch Frans dorpje met kronkelstraatjesquote:Op maandag 19 juni 2006 12:39 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dank![]()
Porseleinen deurknop van Karwei trouwens! Hajjeniegedacht hè?

Nee, de blauwe die aan de lamp zat was de aanvoer vanaf de vorige centraaldoos of vanuit de meterkast.quote:[b]Op maandag 19 juni 2006 12:51 schr ik denk dat die ene blauwe waar nu je lamp aan hangt van je WCD zou kunnen zijn.
Ps. Eerste Post in K&W van mijn kant, zware lurker eigenlijk, maar eigenlijk het enige forum waar ik nu nog lees.![]()

Tnx, Ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook....quote:Op maandag 19 juni 2006 13:00 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Nee, de blauwe die aan de lamp zat was de aanvoer vanaf de vorige centraaldoos of vanuit de meterkast.
Verder, welkom in K&W.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |