[quote]
Op zondag 28 mei 2006 01:21 schreef Katja5 het volgende:Zelf ken ik wel de rouw die je doormaakt als je geen kinderen kunt krijgen (zie ook het topic 'geen ivf"). Het voelt alsof je een kind verliest, en de pijn zal de rest van je leven met je mee gaan.
Ik ben net als Poemoijn tegen ivf, maar het gaat me niet zozeer om die embryo's. Ik heb een tijd lang de pil gebruikt, en als je dan per ongeluk toch een eisprong hebt, wordt het bevruchte eitje ook "weggegooid" omdat het niet kan innestelen.
- De eerste reden is dat nog niemand weet wat op de lange termijn de gevolgen voor het kind zijn. En dan bedoel ik niet over vijf jaar, maar over 30 jaar, 40 jaar, enz. Het oudste ivf-kind is 25 jaar. haar zus heeft een kind gekregen, maar we weten niet hoe het met de rest van de ivf-kinderen zit. Zijn ze normaal vruchtbaar, hoe is het met hun hormoonhuishouding? komen de meisjes vroeger in de overgang? Niemand kan het nog weten. Met ICSI weten we al wel dat de kans dat het kind onvruchtbaar is groter is.
- Artsen houden niet altijd rekening met de risico's voor het kind, dat blijkt voor mij uit het feit dat ze in het verleden vaak twee eitjes terugplaatsen. Uit de patiënteninfo die ik gekregen heb (
Nvog en
Freya), begrijp ik dat ze dat nog steeds doen, tenzij de patiënt wil dat er maar één teruggeplaatst wordt. Ik snap echt niet dat je dat als arts zijnde kunt doen. (niet met de bedoeling om iemand te kwetsen, ik weet hoe zwaar het is om geen kinderen te krijgen). Tweelingen hebben nou eenmaal heel veel meer kans op allerlei gezondheidsproblemen, op miskramen en op sterfte bij de geboorte.
Ik ben eerlijk gezegd echt geschrokken van de standpunten van de organisatie
Freya, een organisatie die opkomt van mensen die te maken krijgen met onvruchtbaarheid.
Ze willen dat de
MESA/TESE behandeling, die mogelijk schadelijk is voor het kind, toch weer toegestaan wordt.
Ook willen ze dat de leeftijdsgrens voor ivf heroverwogen wordt en dat er gekeken wordt naar de "biologische leeftijd" van de vrouw (alsof daar objectieve criterea voor te vinden zijn). Ze zegen dat er geen medische bezwaren zijn tegen zwangerschap tot 50 jaar. Daar geloof ik dus helemaal niets van, en bovendien kun je op een natuurlijke manier na 42 jaar meestal ook niet meer zwanger worden. Een leeftijdsgrens van 40 jaar is ook voor de vrouwen veel duidelijker: het geeft aan dat je niet eeuwig door kunt dokteren.
Er zijn organisaties die opkomen voor de rechten van mensen die geen of moeilijk kinderen kunnen krijgen, maar geen organisaties die opkomen voor de rechten van de kinderen die eruit voortkomen. Die kinderen hebben nooit om die risico's gevraagd en ze maken nu toch onderdeel uit van een heel groot experiment. Er zijn inmiddels al wel organisaties van kinderen van moeders die het
DES-hormoon hebben gebruikt. Ik hoop van harte dat zo'n organisatie niet nodig wordt voor ivf-kinderen.
Waar ik ook van geschrokken ben, is dat Freya zich laat steunen door medicijnenfabrikanten als Ferring en Organon, die er belang bij hebben om zoveel mogelijk hormoonpreparaten te verkopen. Zij zullen er niet voor zijn als Freya voorlichting gaat geven over op tijd je kind krijgen.
Een meer persoonlijke reden voor mij im niet aan ivf te beginnen is dat er ergens een grens moet zijn, je moet ergens kunnen stoppen. Als je wilt, kun je een heel groot deel van je leven doorgaan met allerlei behandelingen, maar op die manier kom je nooit aan acceptatie toe. Voor mij is het schrikbeeld het paar uit Leusden, dat jaren doorging met behandelingen, IVF, ICSI, alles. Uiteindelijk konden ze aan niets anders meer denken dan aan kinderen krijgen, ze konden zich geen leven zonder kinderen voorstellen. Ze hebben toen die baby Donna uit België gekocht.
Weer een andere persoonlijke reden is dat ik heel slecht tegen hormoongebruik kan (van de pil word ik al heel zwaar depressief), dus dat maakt ivf voor mij bijna onmogelijk.
[ Bericht 4% gewijzigd door Katja5 op 28-05-2006 02:03:43 ]