Ja, dat is eigenlijk ook wel zo. Het loopt altijd uit op deze conclusie.quote:Op zondag 28 mei 2006 16:14 schreef Apropos het volgende:
[..]
Je werpt nu en dan wel interessante vragen op, maar de slotsom is toch altijd;
[..]
Of soortgelijke gevolgtrekkingen. Je komt er eenvoudigweg niet verder mee.

Ik bestrijd dat het beter is om er geen uitspraken over te doen. Als men de waarheid probeert te achterhalen, moet je daarin waardeoordelen geven over zaken waar men niet zeker van is terwijl men evengoed weet dat er geen absolute zekerheid over is of kan bestaan. Volgens zo'n standaard is de wetenschappelijke methode eigenlijk waardeloos als je selectief bent in waar je het toepast. Daarom moet je het overal toepassen en dan is het dus noodzakelijk om esotherie te weren aangezien dat verschillende 'geboden' van de wetenschappelijke methode breekt, zoals waarneembaarheid en eerdergenoemde OR.quote:Op zondag 28 mei 2006 16:04 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar waar zie je mij wat anders claimen? Ik zeg enkel dat er NIETS te claimen valt, dus ook niet dat onze waarneembare fysische werkelijkheid de enige werkelijkheid is. En het kan me daarin niet schelen wat Occam's Scheermes zegt. Het is natuurlijk absurd om Occam's Scheermes als een dusdanige universele wet aan te nemen, dat je zelfs zover gaat om te zeggen dat we wel kunnen stellen dat er geen metafysische realiteit bestaat, omdat iets dergelijks onnodig is. Dat is een absolute naieve veronderstelling.
Beter is het om er helemaal geen uitspraken over te doen.

En vandaar.. "achgut:') weer een FuifDuif topic"quote:Op zondag 28 mei 2006 16:16 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, dat is eigenlijk ook wel zo. Het loopt altijd uit op deze conclusie.

Dan hoor ik graag wat volgens jou een gedegen variant is om de werkelijkheid te verklaren.quote:Op zondag 28 mei 2006 14:24 schreef FuifDuif het volgende:
Het enige wat ik zeg is dat we wat minder absoluut moeten denken en wat minder pretentieus moeten zijn in de manier waarop we het empirische wetenschappelijk onderzoek promoten. In de praktijk zie je dat veel mensen net doen alsof het huidige wetenschappelijke paradigma de werkelijke heilige graal is die ons een beeld kan geven van de absolute werkelijkheid. Dat is wat mij betreft volledig misplaatst.

Het empirisme heeft zich geopenbaard in de Verlichting als entiteit. Mensen werden er zich bewust van. Het is echter iets dat altijd aanwezig is geweest, ook in religieuze denkbeelden. Het vormt zelfs de basis van religieuze denkbeelden. Dat bepaalde zaken verdrongen zouden zijn naar het domein van dromers en irrationelen is in feite niets anders dan een romantisch denkbeeld waarbij serieuze denkers tekort worden gedaan.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 15:07 schreef FuifDuif het volgende:
Het empirisme is voortgekomen uit de Verlichting. Deze nieuwe (wetenschappelijk) filosofische stroming stelt de rationaliteit en de waarneembare (uiterlijke) wereld centraal in het denken en het ontwikkelen van voorstellingen van de werkelijkheid. Daarmee is de metafysica (waaronder het theïsme) verdrongen naar het domein van de dromers en de irrationelen.
Maar het empirisme als wetenschapsfilosofie komt met een vreemde paradox. Namelijk dat het empirisme zelf niet falsificeerbaar is! Anders gezegd: hier is een filosofie die stelt dat de werkelijkheid enkel kan worden gekend doormiddel van falsificeerbare stellingen (hypothesen), terwijl deze filosofie zelf niet te falsificeren valt! Want hoe kunnen we aantonen dat het uitgangspunt van het empirisme correct is?

Precies. De werkelijkheid verklaren is volgens mij onzin. Het enige wat we weten is dat er een werkelijkheid is (al dan niet onafhankelijk van ons bewustzijn). Of zoals Wittgenstein schreef:"Het is niet hoe dingen zijn in de wereld dat mystiek is, maar dat ze bestaat."quote:Op maandag 29 mei 2006 13:33 schreef Zuur het volgende:
De werkelijkheid verklaren?
Empirisch wetenschappelijk onderzoek bevestigd een beschrijving ofwel benadering van de werkelijkheid. Dit is iets anders dan de werkelijkheid verklaren.

Ik ben het hier wel mee eens. Met name in de natuurwetenschappen zie je de tendens dat zij hun bevindingen en voortgang als waarheid bestempelen en een eigen dogma aan het creeren zijn. Dit staat haaks op wat empirische wetenschap nu eigenlijk is (of voor mij behoort te zijn). Bij het definieren van de empirische wetenschap heeft men het begrip "waarheid" met opzet buiten de boot gehouden. Ten eerste is waarheid subjectief en ten tweede creeer je er geen vooruitgang/discussie mee. Waarom iets onderzoek waarvan al vast staat dat het waar is. Men heeft indertijd een duidelijk verschil gemaakt tussen wetenschap enerzijds en religie anderzijds. Religie gaat over waarheden. Wetenschap over vooruitgang en practisch nut.quote:Op zondag 28 mei 2006 14:24 schreef FuifDuif het volgende:
Kijk, ik zeg niet dat we moeten gaan twijfelen aan de waarde van het empirische wetenschappelijk onderzoek en ik zeg al helemaal niet dat dat consequenties zou moeten hebben voor onze levenswijze. Het enige wat ik zeg is dat we wat minder absoluut moeten denken en wat minder pretentieus moeten zijn in de manier waarop we het empirische wetenschappelijk onderzoek promoten. In de praktijk zie je dat veel mensen net doen alsof het huidige wetenschappelijke paradigma de werkelijke heilige graal is die ons een beeld kan geven van de absolute werkelijkheid. Dat is wat mij betreft volledig misplaatst.

Dit heb ik vaker gehoord en heb daarom dit topic gestart. Ik denk dat waarheid objectief is en snap niet dat een wetenschapper dit kan ontkennen. Behalve wanneer "ware geloofsovertuiging" bedoeld wordt, maar ik neem aan dat met waarheid een feit wordt bedoeld.quote:Op woensdag 31 mei 2006 13:58 schreef Zemi77 het volgende:
Ten eerste is waarheid subjectief en ten tweede creeer je er geen vooruitgang/discussie mee.

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |