Jum.. ! *Lekker Grieks brood in nog lekkerdere echte Griekse Tzatziki doop flashback heeft*
Griekenland
![]()
!
Ik mis natuurlijk een mierzoet Baklava recept
![]()
en hoe de Dolmadakia's uit de openingspost te fabriceren zijn...
BaklavaBenodigdheden:
1/2 kilo flinterdun bladerdeeg
2 kopjes fijngesneden amandelen of walnoten of pistachenoten
Boter
Suiker
Kaneel
Honing
Kruidnagels
Bereiding:
Meng 1 eetlepel kaneel, 1/2 kopje suiker en de amandelen. Vet een oven schaal met boter in en leg er een paar met boter ingevette vellen bladerdeeg in. Leg nu een laagje van het notenmengsel op het bladerdeeg, weer wat bladerdeeg, en weer wat van het mengsel enz enz. Als laatste met een paar vellen afdekken 6-8 vellen en met een mes er ruitjes in snijden. Met een beetje water besprenkelen en in een niet te hete oven 1 uur bakken. Maak onder tussen een siroop, door in een pan 2 kopjes water, 3 kopjes suiker, 1 kopje honing, een theelepeltje kruidnagels en wat kaneel te doen, en dit 15 minuten hart laten koken. Als alles klaar is de baklava in vierkantjes snijden en de siroop er over heen gieten.
DolmadakiaNodig:
500 gr. Wijnbladeren, 3 uien, heel fijn gesneden,150 gr. Rijst, 250 gr. Olie en, 1 kop olie, 2 eetlepels dille , fijngesneden, 2 eetlepels peterselie , fijngesneden,1/4 eetlepel komijn,1/4 eetlepel kruizemunt, 2 citroenen, 1 kop water, peper en zout
De wijnbladeren goed wassen en de steeltjes afsnijden. In kokend water leggen en 5 tot 10 minuten laten koken, totdat ze gelig van kleur worden. Dan laten uitlekken en met de bovenkant naar beneden uitspreiden op een werkblad. De vulling maak je als volgt: rijst, uien, dille , peterselie, komijn, kruizemunt, peper en zout, olie en het sap van de citroenen in een kom doen. Alles goed mengen. Op ieder wijnblad een lepeltje van de vulling leggen, de zijkanten naar binnen vouwen en de bladeren oprollen. De rolletjes op de bodem van een pan naast elkaar leggen in twee of drie lagen. De kop olie en de kop water in de pan gieten, een bord in de pan op de rolletjes leggen om te voorkomen dat ze weer open gaan tijdens het koken. Zachtjes laten koken tot het meeste vocht is ingekookt (en de rijst gaar is). Warm of koud serveren.
Nu nog de reden waarom ik eigenlijk op dit topic klikte
Hoe komen jullie aan die wijnbladeren? Ik had daar mijn winkeltje voor, maar die is gone..
Is er niet toevallig een wat meer gangbare supermarkt die ze gewoon heeft, wellicht zonder dat ik dat doorheb..??
Ergens??
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."