Benodigdheden:
1 pont gehakt
1 kopje rijst
1 grote ui
Beetje gedroogde mint
Kant en klare druivenbladeren
Zout en peper
Bereiding:
De druivenbladeren eerst even koken. Intussen het gehakt, rijst, mint, zout, peper en fijngesneden ui goed door elkaar kneden. Als de bladeren koken gelijk van de pit halen. Doe het gehakt mengsel in de bladeren en maak hier rolletjes van. Leg dit strak tegen elkaar aan in een pan (dit verhelpt dat het uit elkaar valt) Doe water boven op de dolmades en laat dit ongeveer 1 uur zacht koken. Opdienen met wat olijfolie eroverheen (hoeft niet maar is wel lekker).
Mijn tip: doe er tomatensaus overheen en wat stukken stokbrood. Heerlijk!
Het Griekse restaurant waar ik ze altijd eet serveert ze ook als voorgerecht, en dat bevalt me altijd heel goed.
Plaatje:
Zo maak ik ze dus.
quote:Geef mij zo'n buuf!
Op vrijdag 23 januari 2004 20:24 schreef shmoopy het volgende:
Mijn Turkse buuf komt altijd bladeren plukken van mijn druivenstruik in de tuin, en dan krijg ik een dag later van die fijne dolma's op een bordje.Zo maak ik ze dus.
quote:Alleen dan wel een Griekse buuf..
Op vrijdag 23 januari 2004 20:25 schreef Tom_Tom- het volgende:[..]
Geef mij zo'n buuf!
quote:Zullen we dat op Pinkpop doen
Op vrijdag 23 januari 2004 20:34 schreef RedGuy het volgende:
Wanneer ga je het voor me maken, Tom?
quote:Pffff, vooroordelen jongen?
Op vrijdag 23 januari 2004 20:29 schreef Dr.Daggla het volgende:[..]
Alleen dan wel een Griekse buuf..
Tom_Tom-, je hebt iig wel smaak...
quote:Nee hoor, maar die dingen zijn Grieks..
Op vrijdag 23 januari 2004 20:42 schreef BattalGazi het volgende:[..]
Pffff, vooroordelen jongen?
Maar hoe lang zijn die dingen eigenlijk houdbaar? "Achmed" zegt een dag of 4-5 maar eigenlijk vind ik ze de 2de dag al vreemd smaken.
Ik moet het gauw maar eens zelf proberen.
Ik probeer wel eens gevulde paprika's, maar op één of andere manier lukt het niet zo goed als die paprika's die ik wel eens van m'n collega krijg.
quote:Ik heb ze zowiezo wel eens in een glazen potje gezien bij de Konmar.
Op zaterdag 24 januari 2004 17:20 schreef Xlarge het volgende:
die druivenbladeren , koop je die ergens ? of kan ik de druivenbladeren van de blauwe druif uit mijn tuin gebruiken ?
quote:ik ga wel op zoek dan , er zit hier waar ik woon wel een turkse zaak, een griekse ben ik nog nooit tegengekomen (omg rotterdam)
Op zaterdag 24 januari 2004 17:23 schreef ruby het volgende:[..]
Ik heb ze zowiezo wel eens in een glazen potje gezien bij de Konmar.
Maar volgens mij kun je beter naar een Turkse zaak (of Griekse, als die er zijn) gaan en vragen om verse. Dat schijnt toch lekkerder te zijn.
Dat had ik al begrepen.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 12:31 schreef JacMar het volgende:
Je stooft de dolmas na het oprollen gaar in de pan..Dus ik neem aan dat de rijst dan wel gaar is![]()
het zal ons nooit lukken om er precies achter te komen waar dolma's vandaan komen, maar die dingen zijn niet Grieks, het gerecht is denk ik rond de middellandse zee ontstaan, dus o.a. ook in Griekenlandquote:Op vrijdag 23 januari 2004 20:44 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Nee hoor, maar die dingen zijn Grieks...
Ik eet graag dingen uit het land van herkomst...
Deense feta is ook niet te vreten..
Ik heb ze nog nooit gemaaktquote:Op zaterdag 24 juni 2006 12:33 schreef Serendips het volgende:
[..]
Dat had ik al begrepen.![]()
Ik doelde meer op het feit dat het me lastig lijkt om pakketjes te maken met ongewelde rijst, maar dat is dus wel te doen?
Nou, ik ga het dit weekend doen, dus ik ga het gewoon proberen. Ik zal je laten weten of het te eten was...quote:Op zaterdag 24 juni 2006 17:25 schreef JacMar het volgende:
Ik heb ze nog nooit gemaaktMaar binnenkort ga ik het leren van een Turkse mevrouw, dus dan kan ik je er meer over vertellen
![]()
Ben benieuwd! Veel succes in ieder gevalquote:Op zaterdag 24 juni 2006 17:27 schreef Serendips het volgende:
[..]
Nou, ik ga het dit weekend doen, dus ik ga het gewoon proberen. Ik zal je laten weten of het te eten was...
je kan ook eerst de druivenbladeren aanzetten in de pan (in olie), je rijst koken, alle andere ingrediënten bij je rijst mengen (met een vork) en dit in je druivenbladeren draaien.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 12:33 schreef Serendips het volgende:
[..]
Dat had ik al begrepen.![]()
Ik doelde meer op het feit dat het me lastig lijkt om pakketjes te maken met ongewelde rijst, maar dat is dus wel te doen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |