abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16524583
Dolmades. Het is een Grieks gerecht, en in het Nederlands noem je het ook wel gevulde wijnbladeren. Ze zijn goddelijk (mits je ze lekker klaarmaakt).

Benodigdheden:
1 pont gehakt
1 kopje rijst
1 grote ui
Beetje gedroogde mint
Kant en klare druivenbladeren
Zout en peper

Bereiding:
De druivenbladeren eerst even koken. Intussen het gehakt, rijst, mint, zout, peper en fijngesneden ui goed door elkaar kneden. Als de bladeren koken gelijk van de pit halen. Doe het gehakt mengsel in de bladeren en maak hier rolletjes van. Leg dit strak tegen elkaar aan in een pan (dit verhelpt dat het uit elkaar valt) Doe water boven op de dolmades en laat dit ongeveer 1 uur zacht koken. Opdienen met wat olijfolie eroverheen (hoeft niet maar is wel lekker).

Mijn tip: doe er tomatensaus overheen en wat stukken stokbrood. Heerlijk!
Het Griekse restaurant waar ik ze altijd eet serveert ze ook als voorgerecht, en dat bevalt me altijd heel goed.

Plaatje:

pi_16527724
Mijn Turkse buuf komt altijd bladeren plukken van mijn druivenstruik in de tuin, en dan krijg ik een dag later van die fijne dolma's op een bordje.

Zo maak ik ze dus.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_16527762
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:24 schreef shmoopy het volgende:
Mijn Turkse buuf komt altijd bladeren plukken van mijn druivenstruik in de tuin, en dan krijg ik een dag later van die fijne dolma's op een bordje.

Zo maak ik ze dus.

Geef mij zo'n buuf!
pi_16527905
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:25 schreef Tom_Tom- het volgende:

[..]

Geef mij zo'n buuf!

Alleen dan wel een Griekse buuf..
Tom_Tom-, je hebt iig wel smaak.. .
-
  vrijdag 23 januari 2004 @ 20:34:01 #5
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_16528024
Wanneer ga je het voor me maken, Tom?
The Most Incredible, Baby
pi_16528071
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:34 schreef RedGuy het volgende:
Wanneer ga je het voor me maken, Tom?
Zullen we dat op Pinkpop doen .
pi_16528314
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:29 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Alleen dan wel een Griekse buuf..
Tom_Tom-, je hebt iig wel smaak.. .

Pffff, vooroordelen jongen?
pi_16528361
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:42 schreef BattalGazi het volgende:

[..]

Pffff, vooroordelen jongen?

Nee hoor, maar die dingen zijn Grieks.. .
Ik eet graag dingen uit het land van herkomst.. .
Deense feta is ook niet te vreten..
-
  zaterdag 24 januari 2004 @ 14:32:05 #9
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_16544124
Erg lekkere dingen al haal ik ze ook altijd bij de lokale turk

Maar hoe lang zijn die dingen eigenlijk houdbaar? "Achmed" zegt een dag of 4-5 maar eigenlijk vind ik ze de 2de dag al vreemd smaken.

Vampire Romance O+
  zaterdag 24 januari 2004 @ 17:14:28 #10
521 ruby
Hell yeah!
pi_16547883
Mijn Turkse collega neemt ze wel eens mee en dan ga ik helemaal uit m'n dak. Heerlijk die dingen.

Ik moet het gauw maar eens zelf proberen.

Ik probeer wel eens gevulde paprika's, maar op één of andere manier lukt het niet zo goed als die paprika's die ik wel eens van m'n collega krijg.

Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
pi_16548052
die druivenbladeren , koop je die ergens ? of kan ik de druivenbladeren van de blauwe druif uit mijn tuin gebruiken ?
  zaterdag 24 januari 2004 @ 17:23:28 #12
521 ruby
Hell yeah!
pi_16548104
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 17:20 schreef Xlarge het volgende:
die druivenbladeren , koop je die ergens ? of kan ik de druivenbladeren van de blauwe druif uit mijn tuin gebruiken ?
Ik heb ze zowiezo wel eens in een glazen potje gezien bij de Konmar.
Maar volgens mij kun je beter naar een Turkse zaak (of Griekse, als die er zijn) gaan en vragen om verse. Dat schijnt toch lekkerder te zijn.
Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
pi_16548220
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 17:23 schreef ruby het volgende:

[..]

Ik heb ze zowiezo wel eens in een glazen potje gezien bij de Konmar.
Maar volgens mij kun je beter naar een Turkse zaak (of Griekse, als die er zijn) gaan en vragen om verse. Dat schijnt toch lekkerder te zijn.

ik ga wel op zoek dan , er zit hier waar ik woon wel een turkse zaak, een griekse ben ik nog nooit tegengekomen (omg rotterdam)
in ieder geval bedankt
pi_39173462
Even een kick.
Ik wil vandaag dolmas gaan maken, alleen dan zonder vlees.

Iemand nog aanvullingen op bovenstaand recept of handige tips 'n tricks?
Weet iemand hoe lang de verse dolmas houdbaar zijn?
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_39173699
Is dit een goed recept?

Ingrediënten
(Voor 20 dolmas, goed voor 6 personen als voor- of bijgerecht.) 20 grote druivenbladeren (Turkse buurtwinkel)
200 gram rijst
100 gram rozijnen
2 kleine uien, fijngehakt
2 knoflook, fijngehakt
8 munt, fijngehakt
1 kleine citroen (uitgeperst; het gaat om het sap)
zout en peper (naar smaak)
4 eetlepels olijfolie

Druivenbladeren voorzichtig los maken en zachtjes afspoelen met koud water. In een kom de ongekookte rijst, rozijntjes, fijngehakte ui, knoflook en munt goed mengen. Voeg ook wat zout toe. Druivenblad met nerf naar boven op tafel leggen. Leg een bolletje rijstmengsel op het blad, rol de onderkant over het mengsel, dan de zijkanten om de vulling en vervolgens verder doorollen tot een pakketje. Niet te vast, laat een beetje ruimte voor de rijst om te wellen. De dolma voorzichtig in een pan met dikke bodem leggen en zo met de andere dolmas de pan vullen. Doe vervolgens wat olijfolie en citroensap in de pan en vul verder aan met water totdat de dolmas onder staan. Leg nu een bord op de dolmas, als een soort losliggende deksel. Langzaam aan de kook brengen en zachtjes een halfuurtje laten doorstoven.

Bron

Ik zie het persoonlijk niet zo zitten om ongekookte rijst op te rollen in die bladeren. Misschien toch vantevoren koken?
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  zaterdag 24 juni 2006 @ 12:31:16 #16
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_39174244
Je stooft de dolmas na het oprollen gaar in de pan..Dus ik neem aan dat de rijst dan wel gaar is
pi_39174297
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 12:31 schreef JacMar het volgende:
Je stooft de dolmas na het oprollen gaar in de pan..Dus ik neem aan dat de rijst dan wel gaar is
Dat had ik al begrepen.
Ik doelde meer op het feit dat het me lastig lijkt om pakketjes te maken met ongewelde rijst, maar dat is dus wel te doen?
pi_39179564
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:44 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Nee hoor, maar die dingen zijn Grieks.. .
Ik eet graag dingen uit het land van herkomst.. .
Deense feta is ook niet te vreten..
het zal ons nooit lukken om er precies achter te komen waar dolma's vandaan komen, maar die dingen zijn niet Grieks, het gerecht is denk ik rond de middellandse zee ontstaan, dus o.a. ook in Griekenland

http://en.wikipedia.org/wiki/Dolma
  zaterdag 24 juni 2006 @ 17:25:07 #19
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_39181452
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 12:33 schreef Serendips het volgende:

[..]

Dat had ik al begrepen.
Ik doelde meer op het feit dat het me lastig lijkt om pakketjes te maken met ongewelde rijst, maar dat is dus wel te doen?
Ik heb ze nog nooit gemaakt Maar binnenkort ga ik het leren van een Turkse mevrouw, dus dan kan ik je er meer over vertellen
pi_39181552
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 17:25 schreef JacMar het volgende:
Ik heb ze nog nooit gemaakt Maar binnenkort ga ik het leren van een Turkse mevrouw, dus dan kan ik je er meer over vertellen
Nou, ik ga het dit weekend doen, dus ik ga het gewoon proberen. Ik zal je laten weten of het te eten was...
  zaterdag 24 juni 2006 @ 17:59:21 #21
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_39182677
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 17:27 schreef Serendips het volgende:

[..]

Nou, ik ga het dit weekend doen, dus ik ga het gewoon proberen. Ik zal je laten weten of het te eten was...
Ben benieuwd! Veel succes in ieder geval
pi_39193910
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 12:33 schreef Serendips het volgende:

[..]

Dat had ik al begrepen.
je kan ook eerst de druivenbladeren aanzetten in de pan (in olie), je rijst koken, alle andere ingrediënten bij je rijst mengen (met een vork) en dit in je druivenbladeren draaien.
Vervolgens nog even opwarmen in de oven.
  zaterdag 24 juni 2006 @ 23:58:56 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39194524
Zal de link naar dit topic ook eens in [Centraal] De Griekse Keuken gooien

Goede kick trouwens
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_39265361
Het was echt een hels karwei....Ik dacht dat ik dat wel eventjes kon doen, maar als je bezig bent zie je pas hoe weinig er in z'n wijnblad past. Na een uur had ik zoiets van: 'Ik ben heeeeel ge- -duldig...' Toen was ik dus pas op de helft...

Ik heb wilde rijst genomen, die ik vantevoren half gaar had gekookt. Dat gaat prima, dan hoef je er ook niet veel rekening mee te houden dat ze nog gaan uitzetten. Dat vullen en oprollen was best moeilijk. Af en toe leek het meer op boetseren!
Wonder boven wonder zijn de rolletjes allemaal heel gebleven bij het koken daarna. Ik kan je aanraden om maar een klein laagje water in de pan te doen en de dolma's niet onder water te zetten. Dan kan het (bijna) droogkoken en blijven ze heel. Dan hoef je ze daarna ook niet meer uit te laten lekken, zeg maar.
Ik heb trouwens ook een bordje gebruikt om de dolma's op hun plaats te houden. Tevens had ik ze zo op de bodem van de pan gelegd zodanig dat alles 'klemzat' en op z'n plaats bleef...
  zondag 10 september 2006 @ 15:23:56 #25
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_41676069
Even een schopje Afgelopen vrijdag heb ik geleerd hoe je sarma moet maken. Het was heel erg leuk om te doen en ik heb het recept al uitgetypt. Je kunt deze vulling ook gebruiken om paprika's mee te vullen

Sarma (gevulde druivenbladeren)/ Biber dolmasi (gevulde paprika)

Ingrediënten:

Druivenbladeren ( wanneer je verse bladeren neemt, eerst een tijd laten weken in heet water!)
Kleine groene paprika’s
Rijst (risotorijst te koop bij de Turkse winkel)
3 geraspte uien
4 tenen geperste knoflook
Dille (half bosje fijngehakt)
Peterselie (half bosje fijngehakt)
Tomatenpuree (groot blik)
2 eetlepels Pul biber (rode gedroogde peper te koop bij de Turkse winkel)
Zwarte peper naar smaak
1 eetlepel zout
olie
1 citroen

Bereiding:
Was de rijst en laat het uitlekken. Doe de rijst in een kom en voeg de uien, peterselie, dille, 3 teentjes geperste knoflook, zwarte peper, zout en pul biber toe. Voeg ongeveer 2 kopjes olie toe. De rijst moet papperig worden. Voeg net zolang tomatenpuree toe totdat de rijst een mooie kleur heeft. Je kunt eventueel ook wat gehakt toevoegen, maar gebruik dan minder uien.
Verwijder de steeltjes van de druivenbladeren. Leg het blad met de nerf naar boven voor je en doe er een klein schepje vulling in. Vouw het blad dubbel, vouw dan de zijkanten naar binnen en rol het op. Leg de rolletjes in een diepe pan (stapelen mag) en voeg ongeveer 500 ml water toe (vermeng eerst wat tomatenpuree met het water). Voeg ook een flinke scheut olie toe en nog 1 teentje geperste knoflook. Snijdt de citroen in plakjes en leg die bovenop de rolletjes. Doe een deksel op de pan. Breng de rolletjes op hoog vuur aan de kook. Wanneer het kookt het vuur lager zetten en ongeveer 1 uur laten koken.

Je kunt deze vulling ook gebruiken om biber dolmasi (gevulde paprika) te maken. Maak hiervoor de paprika schoon en vul de paprika’s voor de helft. Het mengsel even aandrukken en bovenop een stukje tomaat leggen. Het koken gaat op dezelfde manier als de sarma.

Deze hoeveelheden zijn echt voor een heleboel rolletjes (wij hebben gekookt met 8 mensen), maar je kunt ze ook invriezen. Ook de rijst is in te vriezen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')