Turks en Grieks eten lijkt nogal op elkaar.quote:Op maandag 9 januari 2006 12:08 schreef vitamine-z het volgende:
ik dacht dat baklava turks was
Kan zo zijn, maar baklava is turks.quote:Op maandag 9 januari 2006 12:09 schreef Xanthe het volgende:
[..]
Turks en Grieks eten lijkt nogal op elkaar.
soit, Griekenland was nog niet zo lang geleden ook Turksquote:Op maandag 9 januari 2006 12:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kan zo zijn, maar baklava is turks.
Bij wikipedia is er geen sprake van Grieksquote:Op maandag 9 januari 2006 12:24 schreef Xanthe het volgende:
Baklava is zowel Grieks als Turks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baklavaquote:It is believed that the Assyrians in the 8th century BCE were the first people in eastern Mediterranean that baked a mixture of chopped nuts and honey with dough, creating thus the predecessor to baklava. According to this theory, Greek seamen and merchants traveling east, soon discovered the delicacy and brought it back to Greece. The Greeks' major contribution to the development of this pastry was the creation of a technique that made it possible to roll dough as thin as a leaf, and thus wrap in multiple soft layers the chopped nuts. In fact, the name "Phyllo" was coined by Greeks, which means "leaf" in the Greek language. Trays of baklava, as we know it today, were being baked in every kitchen of wealthy households in the region, for all kinds of special occasions from the 3rd Century B.C.E. onwards. During the Byzantine era the Armenians integrated cinnamon and cloves for the first time into the texture of baklava. Later the Arabs introduced rosewater and cardamom. The word baklava itself is derived from Arabic بقلاوة baqlāwaḧ, based on an Arabic word for nuts. A number of other cultures have added their own spices since then, creating their own versions of baklava. In the Ottoman period that followed the collapse of Byzantium, baklava became the favorite delight of the Osmanli Sultans.
waarom koop je niet?quote:Op maandag 9 januari 2006 11:09 schreef C.Ucumber het volgende:
Ik ben gek op het van origine Griekse Baklava.Ik heb al vele pogingen ondernomen om het zelf klaar te maken. Pogingen ja, want het is nooit zo goed geworden als hoe ik het koop.
Recepten heb ik niet meer nodig, maar wel iemand die het al kan en het samen met mij een keer wil maken. Ik woon in Groningen en ben ten einde raad, vandaar....
Voor iedereen die wel zelf eerst pogingen wil ondernemen volgt hieronder een recept:
Ingrediënten
450 g filodeeg
450 g gemalen pistachenoten
150 g gesmolten boter
2 theelepels kaneel
bereiding
1. Neem een diepe ovenschaal en bestrijk met gesmolten boter. Leg de helft van de velletjes filodeeg in de schaal, bestrijk ieder vel afzonderlijk met boter
2. Leg hierop de pistachenoten en bestrooi met 2 theelepels kaneel
3. Bestrijk de rest van de velletjes filodeeg met boter en leg ze op de pistachenoten
4. Snij de baklava diagonaal in ruiten
5. Bak 50 minuten in een voorverwarmde oven op 180° C, als de bovenkant nog niet goudbruin is de oven hoger zetten tot 200° C en nog een tiental minuten laten doorbakken.
siroop
500g suiker
21/2 dl water
sap van 1/2 citroen of oranjebloesem of rozenwater of kardomom
Doe het water met de suiker in een pan en breng al roerend aan de kook. Voeg citroensap of aroma toe en laat op een laag vuurtje de siroop nog 10 minuten doorkoken.
Een stukje baklawa snijden, op een bordje leggen, overgieten met de koude siroop
tja, als je het filodeeg al kant en klaar koopt, kan je net zo goed direct naar de turkse bakker en het daar kopen denk ikquote:Op maandag 9 januari 2006 12:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
waarom koop je niet?
Anders kan je wel zeggen wat je bevalt, kan me nicht je misschien instructies geven?
Ik zal van het weekend het recept wat ik heb overtypen.quote:Op maandag 9 januari 2006 21:43 schreef C.Ucumber het volgende:
De siroop is mijn probleem niet. Het gaat bij mij al mis bij het deeg. Jaja, kant en klaar filodeeg. Eerst deed ik geen boter tussen de laagjes. Dat heb ik nu wel gedaan, maar nu was het filodeeg zo erg hard dat het net gefrituurd in de oven leek. Ik heb het ook met bladerdeeg gemaakt, maar dat was weer te zacht/niet gaar.... Het zou een combinatie van deze baksels moeten zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |