abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33859871
Ik ben gek op het van origine Griekse Baklava. Ik heb al vele pogingen ondernomen om het zelf klaar te maken. Pogingen ja, want het is nooit zo goed geworden als hoe ik het koop. Recepten heb ik niet meer nodig, maar wel iemand die het al kan en het samen met mij een keer wil maken. Ik woon in Groningen en ben ten einde raad, vandaar....

Voor iedereen die wel zelf eerst pogingen wil ondernemen volgt hieronder een recept:

Ingrediënten
450 g filodeeg
450 g gemalen pistachenoten
150 g gesmolten boter
2 theelepels kaneel

bereiding

1. Neem een diepe ovenschaal en bestrijk met gesmolten boter. Leg de helft van de velletjes filodeeg in de schaal, bestrijk ieder vel afzonderlijk met boter
2. Leg hierop de pistachenoten en bestrooi met 2 theelepels kaneel
3. Bestrijk de rest van de velletjes filodeeg met boter en leg ze op de pistachenoten
4. Snij de baklava diagonaal in ruiten
5. Bak 50 minuten in een voorverwarmde oven op 180° C, als de bovenkant nog niet goudbruin is de oven hoger zetten tot 200° C en nog een tiental minuten laten doorbakken.

siroop
500g suiker
21/2 dl water
sap van 1/2 citroen of oranjebloesem of rozenwater of kardomom

Doe het water met de suiker in een pan en breng al roerend aan de kook. Voeg citroensap of aroma toe en laat op een laag vuurtje de siroop nog 10 minuten doorkoken.

Een stukje baklawa snijden, op een bordje leggen, overgieten met de koude siroop
pi_33860591
krijg er honger van, jam jam
  † In Memoriam † maandag 9 januari 2006 @ 11:46:30 #3
43556 miss_dynastie
pi_33860765
Groningen is me iets te ver, maar wat gaat er mis dan?
pi_33860857
tip: gebruik echte boter
pi_33860865
wat mislukt er steeds dan?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_33861297
Oei dat klinkt lekker , wil ik ook wel een keer proberen te maken (dus meteen een tvp) en als jij het wel kunt en mij lukt het niet wil je mij dan een keer helpen? Woon niet al te ver bij je vandaan.
pi_33861350
ik dacht dat baklava turks was
'you're connection has been reset by the hub'--one day i will find that hub and reset his connection
pi_33861380
quote:
Op maandag 9 januari 2006 12:08 schreef vitamine-z het volgende:
ik dacht dat baklava turks was
Turks en Grieks eten lijkt nogal op elkaar.
pi_33861449
quote:
Op maandag 9 januari 2006 12:09 schreef Xanthe het volgende:

[..]

Turks en Grieks eten lijkt nogal op elkaar.
Kan zo zijn, maar baklava is turks.
  maandag 9 januari 2006 @ 12:23:11 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33861750
quote:
Op maandag 9 januari 2006 12:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Kan zo zijn, maar baklava is turks.
soit, Griekenland was nog niet zo lang geleden ook Turks
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33861776
Baklava is zowel Grieks als Turks. En van origine zelfs Grieks ;
Turkije is een land met veel verschillende regionale keukens. Dit komt doordat in het verleden talloze invasies van vreemde volkeren een spoor van kookstijlen hebben achtergelaten. Waarvan de Griekse invloed er één is, die heel duidelijk in een aantal typische Turkse gerechten is terug te vinden. Bekende Turkse gerechten zijn de sjisj kebab (geroosterd vlees aan pennen), de börek (warme pasteitjes, köftes (geroosterde gehaktballetjes) en de pidet (plat brood). Beroemd zijn baklava met honing en noten en natuurlijk het Turkse fruit
pi_33861878
quote:
Op maandag 9 januari 2006 12:24 schreef Xanthe het volgende:
Baklava is zowel Grieks als Turks.
Bij wikipedia is er geen sprake van Grieks

http://nl.wikipedia.org/wiki/Baklava
quote:
It is believed that the Assyrians in the 8th century BCE were the first people in eastern Mediterranean that baked a mixture of chopped nuts and honey with dough, creating thus the predecessor to baklava. According to this theory, Greek seamen and merchants traveling east, soon discovered the delicacy and brought it back to Greece. The Greeks' major contribution to the development of this pastry was the creation of a technique that made it possible to roll dough as thin as a leaf, and thus wrap in multiple soft layers the chopped nuts. In fact, the name "Phyllo" was coined by Greeks, which means "leaf" in the Greek language. Trays of baklava, as we know it today, were being baked in every kitchen of wealthy households in the region, for all kinds of special occasions from the 3rd Century B.C.E. onwards. During the Byzantine era the Armenians integrated cinnamon and cloves for the first time into the texture of baklava. Later the Arabs introduced rosewater and cardamom. The word baklava itself is derived from Arabic بقلاوة baqlāwaḧ, based on an Arabic word for nuts. A number of other cultures have added their own spices since then, creating their own versions of baklava. In the Ottoman period that followed the collapse of Byzantium, baklava became the favorite delight of the Osmanli Sultans.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baklava

Meerder volkeren hebben er dus wat mee te maken gehad
  maandag 9 januari 2006 @ 12:31:54 #13
45206 Pietverdriet
pi_33861978
Euh, Xante, het komt ook doordat Turkije vroeger een enorm wereldrijk was, het byzantijnse (later het Ottomaanse) rijk, dat tot aan de indische oceaan liep.
Turkije is de oorsprong van de europesche verfijnde keuken, vanaf 1200 ongeveer kwam via Venetie italie in contact met de verfijnde keuken van Turkije en via Italie kwam het in frankrijk.
pi_33862028
quote:
Op maandag 9 januari 2006 11:09 schreef C.Ucumber het volgende:
Ik ben gek op het van origine Griekse Baklava. Ik heb al vele pogingen ondernomen om het zelf klaar te maken. Pogingen ja, want het is nooit zo goed geworden als hoe ik het koop. Recepten heb ik niet meer nodig, maar wel iemand die het al kan en het samen met mij een keer wil maken. Ik woon in Groningen en ben ten einde raad, vandaar....

Voor iedereen die wel zelf eerst pogingen wil ondernemen volgt hieronder een recept:

Ingrediënten
450 g filodeeg
450 g gemalen pistachenoten
150 g gesmolten boter
2 theelepels kaneel

bereiding

1. Neem een diepe ovenschaal en bestrijk met gesmolten boter. Leg de helft van de velletjes filodeeg in de schaal, bestrijk ieder vel afzonderlijk met boter
2. Leg hierop de pistachenoten en bestrooi met 2 theelepels kaneel
3. Bestrijk de rest van de velletjes filodeeg met boter en leg ze op de pistachenoten
4. Snij de baklava diagonaal in ruiten
5. Bak 50 minuten in een voorverwarmde oven op 180° C, als de bovenkant nog niet goudbruin is de oven hoger zetten tot 200° C en nog een tiental minuten laten doorbakken.

siroop
500g suiker
21/2 dl water
sap van 1/2 citroen of oranjebloesem of rozenwater of kardomom

Doe het water met de suiker in een pan en breng al roerend aan de kook. Voeg citroensap of aroma toe en laat op een laag vuurtje de siroop nog 10 minuten doorkoken.

Een stukje baklawa snijden, op een bordje leggen, overgieten met de koude siroop
waarom koop je niet?
Anders kan je wel zeggen wat je bevalt, kan me nicht je misschien instructies geven?
pi_33862057
Het word nu wel erg offtopic hier geloof ik Turks, Grieks , Arabisch or what ever... Het is wel lekker
  maandag 9 januari 2006 @ 12:35:34 #16
45206 Pietverdriet
pi_33862067
quote:
Op maandag 9 januari 2006 12:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

waarom koop je niet?
Anders kan je wel zeggen wat je bevalt, kan me nicht je misschien instructies geven?
tja, als je het filodeeg al kant en klaar koopt, kan je net zo goed direct naar de turkse bakker en het daar kopen denk ik
  maandag 9 januari 2006 @ 20:57:33 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33880195
Ik dacht trouwens dat er ook honing door die siroop ging bij baklava.

Zal van het weekend het recept met de honing siroop hier posten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33882441
Ja, ik doe er zelf ook altijd 2 eetlepels honing door.
pi_33882596
De siroop is mijn probleem niet. Het gaat bij mij al mis bij het deeg. Jaja, kant en klaar filodeeg . Eerst deed ik geen boter tussen de laagjes. Dat heb ik nu wel gedaan, maar nu was het filodeeg zo erg hard dat het net gefrituurd in de oven leek. Ik heb het ook met bladerdeeg gemaakt, maar dat was weer te zacht/niet gaar.... Het zou een combinatie van deze baksels moeten zijn.
pi_33882601
volgens mij moest er ook nog iets anders door
toen ik het een keer gemaakt had smaakte het echt goed. (Wel machtig) Maar GOEEEEEEEED
  maandag 9 januari 2006 @ 22:35:11 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33885389
quote:
Op maandag 9 januari 2006 21:43 schreef C.Ucumber het volgende:
De siroop is mijn probleem niet. Het gaat bij mij al mis bij het deeg. Jaja, kant en klaar filodeeg . Eerst deed ik geen boter tussen de laagjes. Dat heb ik nu wel gedaan, maar nu was het filodeeg zo erg hard dat het net gefrituurd in de oven leek. Ik heb het ook met bladerdeeg gemaakt, maar dat was weer te zacht/niet gaar.... Het zou een combinatie van deze baksels moeten zijn.
Ik zal van het weekend het recept wat ik heb overtypen.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33891476
Mijn tante werkt in een grieks restaurant en bereid daar de baklava.

Volgens mij zitten er walnoten in ipv pistache noten verder ook honing. En de siroop word in de bakvorm gegoten zodat het in het deeg trekt en zacht word

en het inderdaad filodeeg niet bladerdeeg
pi_34168040
Nou Martijn, jammer dat je van't weekend geen recept gepost hebt. Ben wel benieuwd.
pi_34187105
Dat denk ik ook Devotion...
Het deeg wordt enorm krokant en iets minder als je de siroop erover doet.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34187290
Spreek met m'n moeder af dan, die maakt het lekkerder dan de gemiddelde Turkse bakker .

Laatst weer veels te veel baklava op. Mijn moeder maakt het deeg zelf en doet er walnoten (en dit keer had ze er een beetje hazelnoten door gegooid geloof ik) in. Heerlijk .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')