Speciaal voor die persoon uit deel 11 die vond dat het geen academische studie was.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:50 schreef Grumpey het volgende:
die naam lokt natuurlijk reacties uit, aangezien alleen geneeskundestudenten dat vinden, en ik weet dat jullie die discussie niet leuk vinden.
Waarom in hemelsnaam noem je je topic dan zo?
Politics is moneyquote:"Politics is nothing more than medicine on a grand scale."
Rudolf Virchow, 1848
Ergo, medicine is moneyquote:"Politics is the conduct of public affairs for private advantage."
Ambrose Bierce, 1911
7 werkdagen om precies te zijnquote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:53 schreef Solomon het volgende:
[...]Elektrotechniek. Houd je waarschijnlijk geen maand vol.
Nu mag iemand me echt wel eens gaan uitleggen waar het vandaan komt dat geneeskunde 'alleen maar dingen uit je hoofd leren' is, en waarom technische studies dat dan niet zouden zijn.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:53 schreef Solomon het volgende:
Beetje dingen uit je hoofd knallen alleen maakt je nog geen academicus.
En wat doe je dan bij Elektroniek behalve stroomschema's kunnen snappen en de nodige natuurkundige formules uit je hoofd kennen?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:53 schreef Solomon het volgende:
Geneeskunde stelt geen zak voor vergeleken met de meeste technische studiesBeetje dingen uit je hoofd knallen alleen maakt je nog geen academicus.
Probeer maar eens een Technische studie als Technische Natuurkunde of Elektrotechniek. Houd je waarschijnlijk geen maand vol.
Goed, nu vraag je om reactie, krijg je er ook 1. Ik doe zelf Neuroscience en geneeskunde, en nog psychologie-bachelor afgerond. Van alle 3 is geneeskunde bij voorbaat op de praktijk gericht. Bij andere studies op het WO (ook al denk je van wel) is dit niet. Daar leer je alles over expliciet onderzoek doen, zelf met originele modellen en theorieen komen, filosofische achtergronden en zelfstandig te werk gaan. Bij geneeskunde is de hele situatie anders. Hetgeen je gaat doen later is in principe bekend en men weet wat je daarvoor moet weten. Alle kennis ga je bij geneeskunde niet ontdekken, maar dat leer je, een heel verschil. Je leert daarbij een andere mentaliteit dan bij alle andere studies op het WO. Geen slechte overigens, het hoort gewoon bij de studie.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:57 schreef m021 het volgende:
[..]
Nu mag iemand me echt wel eens gaan uitleggen waar het vandaan komt dat geneeskunde 'alleen maar dingen uit je hoofd leren' is, en waarom technische studies dat dan niet zouden zijn.
Bij geneeskunde leer je biomedische stof, die je in je beroep gaat toepassen.
Bij technische studies leer je beginselen en formules, die je in je beroep gaat toepassen.
Vertel mij nu eens het verschil tussen biologie 'in je hoofd stampen' en formules 'in je hoofd stampen'?
En waar haal je het idee vandaan dat dat 'academisch' zou zijn? Academisch niveau slaat op het vermogen je kennis te gebruiken, niet op het doen van onderzoek.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:08 schreef Grumpey het volgende:
Bij andere studies op het WO (ook al denk je van wel) is dit niet. Daar leer je alles over expliciet onderzoek doen, zelf met originele modellen en theorieen komen, filosofische achtergronden en zelfstandig te werk gaan.
Ervaring met Geneeskunde? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken! Het is inderdaad zo dat veel Geneeskundestudenten een technische studie als TN of EL niet aan zouden kunnen maar dat maakt Geneeskunde niet minder 'academisch'. Ik denk dat velen "het academisch zijn van een studie" beoordelen aan de hand van verkeerde criteria. Bedrijfskunde of Elektrotechniek is echt niet veel academischer of minder academisch dan Geneeskunde.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 11:53 schreef Solomon het volgende:
Geneeskunde stelt geen zak voor vergeleken met de meeste technische studiesBeetje dingen uit je hoofd knallen alleen maakt je nog geen academicus.
Probeer maar eens een Technische studie als Technische Natuurkunde of Elektrotechniek. Houd je waarschijnlijk geen maand vol.
Ervaring met de academische kwaliteit van andere studies? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:36 schreef Singa het volgende:
[..]
Ervaring met Geneeskunde? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken!
Rechtspraak is helemaal niet gewoon uit het hoofd te leren. Je moet een bepaalde manier van denken aanleren, en het vereist veel creativiteit om een goed jurist te zijn. Er zijn overigens flink wat parallellen met de geneeskunde opleiding, en al evenzoveel onterechte vooroordelen over.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:01 schreef Chiwakka het volgende:
in de healthcare of technische richtingen zijn niet vooral "uit het hoofd te leren" en dan zeker niet omdat er meestal een analyse komt waaruit een EIGEN oordeel komt. Rechtspraak e.d. die vallen gewoon uit het hoofd te leren, omdat je gewoon "wat" regels en voorschriften moet/kan volgen.
Oe dat is wel erg makkelijk he... helaas is het wel onjuist, een klein beetje beter lezen en je zou het kunnen weten.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:42 schreef filmfreek het volgende:
[..]
Ervaring met de academische kwaliteit van andere studies? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken.
Wat je hier zegt kan ik me op hoofdlijnen wel in vinden en botst ook helemaal niet zo met mijn beweringen. Alleen die die topictitel wordt veelste serieus genomen, muahaha.quote:Kul-argument natuurlijk, maar dat weet je zelf ook wel. Ik heb het vorige topic even doorgelezen en ben het ermee eens dat Geneeskunde geen HBO-studie is. Het is echter zeker niet de studie met de hoogste academische kwaliteit (let wel - academische kwaliteit, niet kwaliteit in het algemeen) en al helemaal niet de enige studie met academische kwaliteit.
En tsja, zo'n topic-titel lokt nu eenmaal reacties uit. Zeker omdat ik tot nu toe alleen maar Geneeskunde-studenten tegengekomen ben die zo hoog van de toren blazen wat betreft de academische kwaliteit van hun studie. Alsof ze zelf vinden dat ze te min zijn en daarom tegen anderen extra hard moeten zeggen dat hun studie van zo'n grote academische kwaliteit is. Calimero-complexje?![]()
![]()
Ik heb het hele woord academisch niet in mijn mond genomen, mede omdat ik het een kul-woord vind. Je legt het in mijn mond.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:15 schreef m021 het volgende:
[..]
En waar haal je het idee vandaan dat dat 'academisch' zou zijn? Academisch niveau slaat op het vermogen je kennis te gebruiken, niet op het doen van onderzoek.
Als je "academisch" (onterecht) gaat gebruiken als synoniem voor "gericht op onderzoek" dan wordt het wel makkelijk om geneeskunde te bashen.
Right... Overigens heb ik helemaal niets tegen Rechten. Ik weet dat ik de TS van het vorige topic was, maar het is soms ook wel leuk om een beetje rellen. Brengt wat leven in de brouwerij. Ies leuk, houdt de geescht scherp.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:48 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Rechtspraak is helemaal niet gewoon uit het hoofd te leren. Je moet een bepaalde manier van denken aanleren, en het vereist veel creativiteit om een goed jurist te zijn. Er zijn overigens flink wat parallellen met de geneeskunde opleiding, en al evenzoveel onterechte vooroordelen over.
Bedoel je nu dat je het met me eens bent of nietquote:Op zaterdag 27 mei 2006 13:01 schreef Singa het volgende:
[..]
Right... Overigens heb ik helemaal niets tegen Rechten. Ik weet dat ik de TS van het vorige topic was, maar het is soms ook wel leuk om een beetje rellen. Brengt wat leven in de brouwerij. Ies leuk, houdt de geescht scherp.
Het ligt eraan hoe ver je bent met je geneeskundestudie. In principe is wetenschappelijk onderzoek opgenomen in het curriculum van de studie geneeskunde. Je kunt dan literatuuronderzoek doen of zelf met iets komen om te onderzoeken, afhankelijk wat je leuk vindt om te doen.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 12:08 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Bij andere studies op het WO (ook al denk je van wel) is dit niet. Daar leer je alles over expliciet onderzoek doen, zelf met originele modellen en theorieen komen, filosofische achtergronden en zelfstandig te werk gaan. Bij geneeskunde is de hele situatie anders. Hetgeen je gaat doen later is in principe bekend en men weet wat je daarvoor moet weten. Alle kennis ga je bij geneeskunde niet ontdekken, maar dat leer je, een heel verschil. Je leert daarbij een andere mentaliteit dan bij alle andere studies op het WO. Geen slechte overigens, het hoort gewoon bij de studie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |