abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38262399

Vorige delen
Geneeskunde
Geneeskunde [Deel 2]
Geneeskunde [Deel 3]
Geneeskunde [Deel 4]
Geneeskunde [Deel 5]
Geneeskunde [Deel 6]
Geneeskunde [Deel 7]
Geneeskunde [Deel 8]
Geneeskunde [Deel 9]
Geneeskunde [Deel 10]
Geneeskunde [Deel 11]
Geneeskunde #12:

Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
  • BloodyStudy
  • Geneeskundestudent
  • Arts en Student
  • Medisch Student
  • Co-motions
  • Overzicht handige links van mol_air

IB Groep
  • Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters

Rijksuniversiteit Groningen (410)
  • Zij-instroom
    m021
    einfach_mich

VU Amsterdam (350)
  • Decentrale selectie (30% van de plaatsen)
    Kang-He (2005)

Universiteit Leiden (315)
  • Zij-instroom
    Repeat (2005)
    intoxicated (2004)
    nlse (2004)
    arabicangel667 (2005)
    mol_air (2004)
    Bhai (2005)
    Asclepius
    Hoolaa

Universiteit Utrecht (344)
  • Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
    dr.dunno
    Jan-Ton (2005)
    darkie_blue
    M1RR1E (2005)
    gohan16 (2005)

Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
  • Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
    Singa (2005)
    Wuder (2004)

Radboud Universiteit Nijmegen (330)
    fee-tje

Universiteit Maastricht (341)
    The_DopeMan (2003)
    nevaeh87

Universiteit van Amsterdam (350)
  • Decentrale selectie (20% van de plaatsen)

Anders
    Sven-
    Spyronius (2006 hoopt ie)

(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic )

De bron van de OP vind je hier: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde

[ Bericht 30% gewijzigd door intoxicated op 28-05-2006 12:00:16 ]
  • "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
      zaterdag 27 mei 2006 @ 11:50:29 #2
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_38262493
    die naam lokt natuurlijk reacties uit, aangezien alleen geneeskundestudenten dat vinden, en ik weet dat jullie die discussie niet leuk vinden.
    Waarom in hemelsnaam noem je je topic dan zo?
    pi_38262527
    Wat een goed idee om de RuG en de VU uit de OP weg te laten.
    [edit] ah, ze staan er alweer in
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 11:50 schreef Grumpey het volgende:
    die naam lokt natuurlijk reacties uit, aangezien alleen geneeskundestudenten dat vinden, en ik weet dat jullie die discussie niet leuk vinden.
    Waarom in hemelsnaam noem je je topic dan zo?
    Speciaal voor die persoon uit deel 11 die vond dat het geen academische studie was.
    Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
    pi_38262566
    Geneeskunde stelt geen zak voor vergeleken met de meeste technische studies Beetje dingen uit je hoofd knallen alleen maakt je nog geen academicus.
    Probeer maar eens een Technische studie als Technische Natuurkunde of Elektrotechniek. Houd je waarschijnlijk geen maand vol.
    pi_38262612
    Defining medicine

Medicine is politics
    quote:
    "Politics is nothing more than medicine on a grand scale."

Rudolf Virchow, 1848
    Politics is money
    quote:
    "Politics is the conduct of public affairs for private advantage."

Ambrose Bierce, 1911
    Ergo, medicine is money

Geneeskunde: de enige studie waar marktwerking en bedrijfsleven de onderzoeksresultaten mogen beinvloeden.
    Calmer than you are
      zaterdag 27 mei 2006 @ 11:55:09 #6
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_38262621
    Kijk, daar heb je de 1e reactie al, jullie zijn echt niet slim he

Maar goed, ik zal jullie niet ermee vervelen, wordt al teveel door mede-geneeskundigestudenten van me geboycot op dit punt
    pi_38262624
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 11:53 schreef Solomon het volgende:
    [...]Elektrotechniek. Houd je waarschijnlijk geen maand vol.
    7 werkdagen om precies te zijn
    "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
    pi_38262677
    quote:

Beetje dingen uit je hoofd knallen alleen maakt je nog geen academicus.
    Nu mag iemand me echt wel eens gaan uitleggen waar het vandaan komt dat geneeskunde 'alleen maar dingen uit je hoofd leren' is, en waarom technische studies dat dan niet zouden zijn.

Bij geneeskunde leer je biomedische stof, die je in je beroep gaat toepassen.
    Bij technische studies leer je beginselen en formules, die je in je beroep gaat toepassen.

Vertel mij nu eens het verschil tussen biologie 'in je hoofd stampen' en formules 'in je hoofd stampen'?
    pi_38262713
    quote:
    Geneeskunde stelt geen zak voor vergeleken met de meeste technische studies Beetje dingen uit je hoofd knallen alleen maakt je nog geen academicus.
    Probeer maar eens een Technische studie als Technische Natuurkunde of Elektrotechniek. Houd je waarschijnlijk geen maand vol.
    En wat doe je dan bij Elektroniek behalve stroomschema's kunnen snappen en de nodige natuurkundige formules uit je hoofd kennen?
    pi_38262782
    in de healthcare of technische richtingen zijn niet vooral "uit het hoofd te leren" en dan zeker niet omdat er meestal een analyse komt waaruit een EIGEN oordeel komt. Rechtspraak e.d. die vallen gewoon uit het hoofd te leren, omdat je gewoon "wat" regels en voorschriften moet/kan volgen.
    pi_38262970
    Ik denk dat de technisch studenten misleid worden door de formules en principes die ze in hun studie leren. Het is dan immers verleidelijk om te denken: formules kan je toepassen, biologische theorie kan je alleen in je kop stampen en later weer opdreunen.

Echter, in de geneeskunde moet je je theorie net zo goed toepassen en combineren met andere dingen die je geleerd hebt.

En nee, ik zou een technische studie inderdaad geen 2 maanden volhouden. Maar dat komt doordat ik slecht ben in wiskunde, en niet omdat ik geen academisch niveau heb.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 12:08:07 #12
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_38262975
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 11:57 schreef m021 het volgende:

[..]

Nu mag iemand me echt wel eens gaan uitleggen waar het vandaan komt dat geneeskunde 'alleen maar dingen uit je hoofd leren' is, en waarom technische studies dat dan niet zouden zijn.

Bij geneeskunde leer je biomedische stof, die je in je beroep gaat toepassen.
    Bij technische studies leer je beginselen en formules, die je in je beroep gaat toepassen.

Vertel mij nu eens het verschil tussen biologie 'in je hoofd stampen' en formules 'in je hoofd stampen'?
    Goed, nu vraag je om reactie, krijg je er ook 1. Ik doe zelf Neuroscience en geneeskunde, en nog psychologie-bachelor afgerond. Van alle 3 is geneeskunde bij voorbaat op de praktijk gericht. Bij andere studies op het WO (ook al denk je van wel) is dit niet. Daar leer je alles over expliciet onderzoek doen, zelf met originele modellen en theorieen komen, filosofische achtergronden en zelfstandig te werk gaan. Bij geneeskunde is de hele situatie anders. Hetgeen je gaat doen later is in principe bekend en men weet wat je daarvoor moet weten. Alle kennis ga je bij geneeskunde niet ontdekken, maar dat leer je, een heel verschil. Je leert daarbij een andere mentaliteit dan bij alle andere studies op het WO. Geen slechte overigens, het hoort gewoon bij de studie.

Zo heb ik het ervaren, en gezien de enorme hoeveelheid mensen die het met me eens is is dit niet een uit de lucht gegrepen verschijnsel. Dat mensen die technische opleiding doen ook geneeskunde zouden kunnen slaat natuurlijk als een knakworst op een drumstel, elke studie heeft zijn moeilijke kanten.
    pi_38263216
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 12:08 schreef Grumpey het volgende:

Bij andere studies op het WO (ook al denk je van wel) is dit niet. Daar leer je alles over expliciet onderzoek doen, zelf met originele modellen en theorieen komen, filosofische achtergronden en zelfstandig te werk gaan.
    En waar haal je het idee vandaan dat dat 'academisch' zou zijn? Academisch niveau slaat op het vermogen je kennis te gebruiken, niet op het doen van onderzoek.

Als je "academisch" (onterecht) gaat gebruiken als synoniem voor "gericht op onderzoek" dan wordt het wel makkelijk om geneeskunde te bashen.
    pi_38263517
    Wat een onzin, de enige studie van academische kwaliteit.

Vergeleken met Geesteswetenschappen zou je Geneeskunde wat betreft academische kwaliteit bijna als HBO-studie kunnen aanduiden, niet omdat het één makkelijker of moeilijker is, maar omdat Geneeskunde veel meer op de praktijk ingesteld is.

[edit] Spuit-11 Wat Grumpey zegt; Geneeskunde is meer gericht op het leren van al bestaande kennis, terwijl andere studies veelal gericht zijn op het ontwikkelen van nieuwe kennis.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 12:36:18 #15
    1239 Singa
    Fear me!
    pi_38263895
    quote:
    Ervaring met Geneeskunde? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken! Het is inderdaad zo dat veel Geneeskundestudenten een technische studie als TN of EL niet aan zouden kunnen maar dat maakt Geneeskunde niet minder 'academisch'. Ik denk dat velen "het academisch zijn van een studie" beoordelen aan de hand van verkeerde criteria. Bedrijfskunde of Elektrotechniek is echt niet veel academischer of minder academisch dan Geneeskunde.

Ik denk dat zo'n typische technieknerd een waardeloze dokter zou worden, uiteraard is lang niet iedereen dat bij TN of EL. En ook is het zo dat ik bij sommigen die hier bij GNK rondlopen afvraag wat dat moet worden als dokter.

Anyway, je moet de topictitel gewoon niet te serieus nemen, neemt je kans op hartkwalen ook van af!

Overigens heb ik Elektrotechniek wel meer dan een maand volgehouden... 2,5 jaar om precies te zijn en nog alle punten gehaald in die tijd ook.

Moraal van dit verhaal: het is allemaal niet zo zwart wit als je denkt.
    pi_38264086
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 12:36 schreef Singa het volgende:

[..]

Ervaring met Geneeskunde? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken!
    Ervaring met de academische kwaliteit van andere studies? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken.

Kul-argument natuurlijk, maar dat weet je zelf ook wel. Ik heb het vorige topic even doorgelezen en ben het ermee eens dat Geneeskunde geen HBO-studie is. Het is echter zeker niet de studie met de hoogste academische kwaliteit (let wel - academische kwaliteit, niet kwaliteit in het algemeen) en al helemaal niet de enige studie met academische kwaliteit.

En tsja, zo'n topic-titel lokt nu eenmaal reacties uit. Zeker omdat ik tot nu toe alleen maar Geneeskunde-studenten tegengekomen ben die zo hoog van de toren blazen wat betreft de academische kwaliteit van hun studie. Alsof ze zelf vinden dat ze te min zijn en daarom tegen anderen extra hard moeten zeggen dat hun studie van zo'n grote academische kwaliteit is. Calimero-complexje?
      zaterdag 27 mei 2006 @ 12:45:34 #17
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_38264164
    ik ben bang dat de TT wat eerder verwijderd zal worden dit keer.
    I used to be schizofrenic, but we're okay now.
    pi_38264238
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 12:01 schreef Chiwakka het volgende:
    in de healthcare of technische richtingen zijn niet vooral "uit het hoofd te leren" en dan zeker niet omdat er meestal een analyse komt waaruit een EIGEN oordeel komt. Rechtspraak e.d. die vallen gewoon uit het hoofd te leren, omdat je gewoon "wat" regels en voorschriften moet/kan volgen.
    Rechtspraak is helemaal niet gewoon uit het hoofd te leren. Je moet een bepaalde manier van denken aanleren, en het vereist veel creativiteit om een goed jurist te zijn. Er zijn overigens flink wat parallellen met de geneeskunde opleiding, en al evenzoveel onterechte vooroordelen over.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 12:54:45 #19
    1239 Singa
    Fear me!
    pi_38264429
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 12:42 schreef filmfreek het volgende:

[..]

Ervaring met de academische kwaliteit van andere studies? Nee, nou dan heb je geen recht van spreken.
    Oe dat is wel erg makkelijk he... helaas is het wel onjuist, een klein beetje beter lezen en je zou het kunnen weten.
    quote:
    Kul-argument natuurlijk, maar dat weet je zelf ook wel. Ik heb het vorige topic even doorgelezen en ben het ermee eens dat Geneeskunde geen HBO-studie is. Het is echter zeker niet de studie met de hoogste academische kwaliteit (let wel - academische kwaliteit, niet kwaliteit in het algemeen) en al helemaal niet de enige studie met academische kwaliteit.

En tsja, zo'n topic-titel lokt nu eenmaal reacties uit. Zeker omdat ik tot nu toe alleen maar Geneeskunde-studenten tegengekomen ben die zo hoog van de toren blazen wat betreft de academische kwaliteit van hun studie. Alsof ze zelf vinden dat ze te min zijn en daarom tegen anderen extra hard moeten zeggen dat hun studie van zo'n grote academische kwaliteit is. Calimero-complexje?
    Wat je hier zegt kan ik me op hoofdlijnen wel in vinden en botst ook helemaal niet zo met mijn beweringen. Alleen die die topictitel wordt veelste serieus genomen, muahaha.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 12:56:00 #20
    124676 RobertoCarlos
    Zit je nou naar me te loeruh?
    pi_38264482
    Is vrij normaal hoor om gewoon ff een TeeeVeeePeetje te plaatsen.

Maar goed, ik doe geen geneeskunde of zo, maar ben wel nieuwsgierig naar de studie en vandaar dat ik dit draadje graag zou willen volgen.
    Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
      zaterdag 27 mei 2006 @ 12:58:21 #21
    59287 Grumpey
    Het zonnetje in huis
    pi_38264563
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 12:15 schreef m021 het volgende:

[..]

En waar haal je het idee vandaan dat dat 'academisch' zou zijn? Academisch niveau slaat op het vermogen je kennis te gebruiken, niet op het doen van onderzoek.

Als je "academisch" (onterecht) gaat gebruiken als synoniem voor "gericht op onderzoek" dan wordt het wel makkelijk om geneeskunde te bashen.
    Ik heb het hele woord academisch niet in mijn mond genomen, mede omdat ik het een kul-woord vind. Je legt het in mijn mond.
      zaterdag 27 mei 2006 @ 13:01:58 #22
    1239 Singa
    Fear me!
    pi_38264675
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 12:48 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Rechtspraak is helemaal niet gewoon uit het hoofd te leren. Je moet een bepaalde manier van denken aanleren, en het vereist veel creativiteit om een goed jurist te zijn. Er zijn overigens flink wat parallellen met de geneeskunde opleiding, en al evenzoveel onterechte vooroordelen over.
    Right... Overigens heb ik helemaal niets tegen Rechten. Ik weet dat ik de TS van het vorige topic was, maar het is soms ook wel leuk om een beetje rellen. Brengt wat leven in de brouwerij. Ies leuk, houdt de geescht scherp.
    pi_38264752
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 13:01 schreef Singa het volgende:

[..]

Right... Overigens heb ik helemaal niets tegen Rechten. Ik weet dat ik de TS van het vorige topic was, maar het is soms ook wel leuk om een beetje rellen. Brengt wat leven in de brouwerij. Ies leuk, houdt de geescht scherp.
    Bedoel je nu dat je het met me eens bent of niet
      zaterdag 27 mei 2006 @ 13:12:52 #24
    1239 Singa
    Fear me!
    pi_38264933
    Daar was het "right" (ofwel lees: ja inderdaad daar ben ik het mee eens) voor. Ik ben mij bewust van de mogelijke andere betekenissen van "right" in die context, dus hierbij een verduidelijking op dat vlak.
    pi_38265128
    quote:
    Op zaterdag 27 mei 2006 12:08 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Bij andere studies op het WO (ook al denk je van wel) is dit niet. Daar leer je alles over expliciet onderzoek doen, zelf met originele modellen en theorieen komen, filosofische achtergronden en zelfstandig te werk gaan. Bij geneeskunde is de hele situatie anders. Hetgeen je gaat doen later is in principe bekend en men weet wat je daarvoor moet weten. Alle kennis ga je bij geneeskunde niet ontdekken, maar dat leer je, een heel verschil. Je leert daarbij een andere mentaliteit dan bij alle andere studies op het WO. Geen slechte overigens, het hoort gewoon bij de studie.
    Het ligt eraan hoe ver je bent met je geneeskundestudie. In principe is wetenschappelijk onderzoek opgenomen in het curriculum van de studie geneeskunde. Je kunt dan literatuuronderzoek doen of zelf met iets komen om te onderzoeken, afhankelijk wat je leuk vindt om te doen.
    En dat de studie misschien minder aandacht aan wetenschappelijk onderzoek besteedt, wil niet zeggen dat jij als student niet zelf mag regelen. Je kunt ook gewoon op een prof. afstappen om te vragen of het mogelijk is om te helpen met onderzoek doen, in je vrije tijd weliswaar. Ik ken zat mensen die dat doen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')