abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:00:43 #1
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38240970
Ondanks dat de topicstarter nooit meer is gezien in het topic is het een goede discussie geweest in deel 1

Deel 1 is hier te vinden: Waarom Linux nooit gebruikersvriendelijk zal worden

Huidige stelling:

De commandline interface (CLI) in Linux is extreem veel beter dan de commanline onder Windows.

Voor: whoops LintuxCx
Tegen msschol, skippy22
Overige personen zijn nog redelijk neutraal.

Game on!

Laatste post is van skippy22:
quote:
at Windows eigenlijk geen ene fuck kan vanuit de command prompt, zeker niet als je het vergelijkt met Linux Met de cmd niks nee Met linux kun je dan veel meer dat is zo ja Maar veel commando,s voor linux zijn werken ook met windows Zeggen dat je met de cmd niks kan is onzin
Verzoek: ik zou wel eens wat commando's willen zien in CMD waarin functioneel toepasselijke commando's worden verenigd.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:12:34 #2
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_38241408
Eigenlijk was het nooit mijn bedoeling er een 'competitie' van te maken hoor wdn...

Ik ben zelf een erg tevreden Linuxgebruiker en soms stoor ik me aan de ongenuanceerde houding van mensen die claimen dat Windows het toppunt van gebruikersvriendelijkheid is, terwijl ze Linux niet eens fatsoenlijke hebben leren kennen...

Hierbij ga ik er wel vanuit dat je een OS pas echt leert kennen als je er op z'n minst een maand of 2, 3 mee werkt, dus effe een knoppix cd downloaden en dan beoordelen dat het niet gebruikersvriendelijk is tel ik niet mee, dan ken je Linux nog lange niet...

Daarentegen heb ik erg veel waardering voor een aantal mensen uit een aantal andere topics (wdn weet wel welke, denk ik...), die het op zich lastig vinden om met Linux te beginnen, en soms wat zeuren, maar na een tijdje prutsen, klooien en leren (en ook: lezen) toch inzien dat het allemaal wel meevalt met dat Linux, en helemaal niet zo eng is als het lijkt... (Sommige mensen noemen het zelfs 'logisch'... )
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_38241515
Waarom in gods naam één topic vol lullen, terwijl het antwoord heel simpel: Het platform dat het meeste gebruikt zal worden is het platform waar de meeste (grote)(nuttige) applicaties voor geschreven worden en dat zal minimaal de komende 10 a 15 jaar nog Windows zijn. Qua gebruikersgemak maakt het OS tegenwoordig niet meer uit: Het is altijd even "wennen".

Slotje
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:18:38 #4
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_38241642
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:12 schreef whoops het volgende:
Ik ben zelf een erg tevreden Linuxgebruiker en soms stoor ik me aan de ongenuanceerde houding van mensen die claimen dat Windows het toppunt van gebruikersvriendelijkheid is, terwijl ze Linux niet eens fatsoenlijke hebben leren kennen...
Hier sluit ik me (als lurker in deel 1) me bij aan en ik vind het kut dat er nu een tweede deel is waar weer lekker tegen Linux geschopt kan worden.

edit:
gatverdamme, nu heb ik dit topic met een ongenuanceerde kuttitel alsnog in m'n AT staan. Kan iemand deze post aub verwijderen, dank u.
edit2:
of de TT wijzigen, kan ook natuurlijk...

[ Bericht 1% gewijzigd door klnvntrbyt op 26-05-2006 19:37:22 ]
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:18:38 #5
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38241643
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:12 schreef whoops het volgende:
Eigenlijk was het nooit mijn bedoeling er een 'competitie' van te maken hoor wdn...
Jij begon
quote:
Ikzelf gebruik beide al jaren. Tegenwoordig eigenlijk Linux thuis en XP op werk en bij klanten (als systeembeheerder). Ik ken dus inderdaad beide klappende zwepen
Andersom werkt dat ook natuurlijk: Linux gebruikers die tegen Windows schoppen omdat ze niet beter weten. Ik ben dan ook -serieus- geinteresseerd in commando's in CMD die me kunnen helpen
quote:
Hierbij ga ik er wel vanuit dat je een OS pas echt leert kennen als je er op z'n minst een maand of 2, 3 mee werkt, dus effe een knoppix cd downloaden en dan beoordelen dat het niet gebruikersvriendelijk is tel ik niet mee, dan ken je Linux nog lange niet...

Daarentegen heb ik erg veel waardering voor een aantal mensen uit een aantal andere topics (wdn weet wel welke, denk ik...), die het op zich lastig vinden om met Linux te beginnen, en soms wat zeuren, maar na een tijdje prutsen, klooien en leren (en ook: lezen) toch inzien dat het allemaal wel meevalt met dat Linux, en helemaal niet zo eng is als het lijkt... (Sommige mensen noemen het zelfs 'logisch'... )
Och en zijn er OOK die het na veel klooien en proberen toch opgeven.

Ik beheer trouwens 5 machines hier in de flat (2 van mijzelf en 3 van 2 families die me het hebben gevraagd). Allemaal Ubuntu omdat die families niet beter weten.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:22:16 #6
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38241795
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:18 schreef klnvntrbyt het volgende:

[..]

Hier sluit ik me (als lurker in deel 1) me bij aan en ik vind het kut dat er nu een tweede deel is waar weer lekker tegen Linux geschopt kan worden.
Dat idee is niet eens in mijn hoofd gekomen.
Ik heb deel 2 aangemaakt omdat ik serieus geintereseerd ben ik de claim van msscholl mbt cmd.exe
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:25:00 #7
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_38241909
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:22 schreef wdn het volgende:

[..]

Dat idee is niet eens in mijn hoofd gekomen.
Ik heb deel 2 aangemaakt omdat ik serieus geintereseerd ben ik de claim van msscholl mbt cmd.exe
Vraag dan aub een topictitelchange aan, want dit is een topictitel die alleen MS fanboys aantrekt.
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_38241960
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:25 schreef klnvntrbyt het volgende:

[..]

Vraag dan aub een topictitelchange aan, want dit is een topictitel die alleen MS fanboys aantrekt.
Voor een algemene discussie over gebruiksvriendelijkheid is de TT idd een erge dooddoener
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:31:51 #9
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_38242211
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:26 schreef existenz het volgende:

[..]

Voor een algemene discussie over gebruiksvriendelijkheid is de TT idd een erge dooddoener
Bovendien gaat het nu over de CLI en niet over desktop usage.

Overigens, de claim dat Linux niet gebruikersvriendelijk is/zal worden kan eenvoudig weerlegd* worden door mijn vriendin als tegenvoorbeeld te nemen: een 'typische' ( ) psychologiestudente die gewoon Linux gebruikt en verder niks merkt van de vermeende gebruikersonvriendelijkheid....

* In de Wiskunde/Informatica mag je een stelling met 1 tegenvoorbeeld al weerleggen
pi_38242328
Beetje provocerende topic titel

Ik zie geen reden dat linux nooit gebruiksvriendelijk zal worden. In mijn ogen heeft het alleen onnodig lang geduurd omdat de mensen die actief aan linux ontwikkelde het niet nodig vonden om het gebruiksvriendelijk te maken. Waarom iets gebruiksvriendelijk maken als je er zelf goed mee overweg kan en de prutsers buiten je linux vriendgroepje niet? Volgens mij werd er lang op die manier gekeken tegen de buitenwereld met als gevolg dat linux wel door ontwikkeld werd maar niet gebruiksvriendelijker. Simpelweg omdat dat het doel niet was.

Nu grote bedrijven veel geld in linux pompen is dit beeld achterhaald. Er wordt tegenwoordig hard gewerkt om linux bruikbaar te maken voor het grote publiek. Ik denk zelfs dat wanneer je iemand uit de jungle haalt die nog nooit een pc heeft gezien het geen zak meer uitmaakt wat je gebruikt.
pi_38242336
Ik ben ook voor.
pi_38242564
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:34 schreef btb het volgende:
...
Ik denk zelfs dat wanneer je iemand uit de jungle haalt die nog nooit een pc heeft gezien het geen zak meer uitmaakt wat je gebruikt.
Dat is niet alleen nu het geval, maar vroeger "toen Linux nog niet gebruiksvriendelijk was" ook.
Wanneer iemand die nog nooit een pc heeft aangeraakt, achter Linux wordt gezet dan leert hij hier net zo gemakkelijk mee omgaan als wanneer hij achter Windows wordt gezet, want hij kent toch niets anders.
Dat is ook de reden waarom "gebruiksvriendelijk" een relatief begrip is.
pi_38242651
Linux, ondanks alle verschillende versies en vertakkingen, is nooit bedoeld voor de desktop PC.
pi_38242684
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:31 schreef klnvntrbyt het volgende:

[..]

Bovendien gaat het nu over de CLI en niet over desktop usage.
Een discussie over de CLI is nu nog wat onzinnig. Pas sinds SP2? van Windows Server 2003 en Windows Server Longhorn / Windows Vista is de CLI van Windows te vergelijken met die van Linux, daarvoor was hij gewoon inferieur. Al is het alleen al vanwege het ontbreken van remote beheer via de CLI wat Linux al jaren ondersteunt en Windows pas sinds kort of binnenkort.... En dan nog is het de vraag of het te vergelijken valt, al hoewel MS claimt dat je alles kunt beheren met de nieuwe CLI.
pi_38242698
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:42 schreef Blaxje het volgende:
Linux, ondanks alle verschillende versies en vertakkingen, is nooit bedoeld voor de desktop PC.
Want, onderbouw dat maar. Linux zou best een goede basis kunnen vormen voor een Desktop OS. Kijk maar naar de basis van Mac OS 10. Zeg nooit nooit
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
[Simon de la Court Photography]
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:44:49 #16
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_38242714
quote:
Jaja, en Windows is nooit bedoeld voor multiuser omgevingen.. Zo lust ik er ook nog wel een paar...
pi_38242758
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:40 schreef Wezzl het volgende:

[..]

Dat is niet alleen nu het geval, maar vroeger "toen Linux nog niet gebruiksvriendelijk was" ook.
Wanneer iemand die nog nooit een pc heeft aangeraakt, achter Linux wordt gezet dan leert hij hier net zo gemakkelijk mee omgaan als wanneer hij achter Windows wordt gezet, want hij kent toch niets anders.
Dat is ook de reden waarom "gebruiksvriendelijk" een relatief begrip is.
Dat is imho niet zo, wanneer je een blanco iemand achter een command line zet zal hij toch commando's moeten leren. Zeker voor de opdrachten die meerdere commando's behelzen is dit niet eenvoudig om zelf uit te vogelen.

Windows in tegenstelling, met het betere klikwerk kan je in principe snel je doel bereiken. Zeker een tijdje terug toen windows nergens "moeilijke" security vragen stelde en alles maar slikte. Dat is in linux imho echt wel anders en zeker een tijdje terug.
pi_38242784
quote:
Linux heeft in het begin nooit de nadruk gelegd op de desktop itt Windows. Dat is wat anders. Tegenwoordig zijn distro's als Ubuntu vriendelijk om mee te werken. Het is voornamelijk gewenning en het accepteren dat niet alle "bekende" "grote" applicaties even lekker draaien (Gewoon weg door gebrekkige support van de fabrikant).
pi_38242791
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:44 schreef ChatChewbacca het volgende:

[..]

Want, onderbouw dat maar. Linux zou best een goede basis kunnen vormen voor een Desktop OS. Kijk maar naar de basis van Mac OS 10. Zeg nooit nooit
Een basis absoluut, maar ik geef een antwoord op de topicvraag zeg maar. Niks dan hulde over Mac OS trouwens.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:47:19 #20
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_38242815
Op school voel ik me weleens raar als ik geen terminal tot mijn beschikking heb. Ik merk ook dat ik onder gnome vaak naar de terminal grijp (ik ga overstappen op KDE, is toch ietsje beter).

Over de stelling: Linux verslaat windows sowieso op veel meer vlakken, en op deze helemaal. De command line van windows, daar heb je echt niks aan (daar zijn ook geen apps voor, of je moet ze zelf schrijven, maar als je zelf apps wil schrijven, kies je voor linux)
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_38242831
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:44 schreef klnvntrbyt het volgende:

[..]

Jaja, en Windows is nooit bedoeld voor multiuser omgevingen.. Zo lust ik er ook nog wel een paar...
Ach, elk OS zo zijn gebreken. Maar is niks mis mee toch? Op elk potje past een dekseltje.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:48:42 #22
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_38242870
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:46 schreef btb het volgende:

[..]

Dat is imho niet zo, wanneer je een blanco iemand achter een command line zet zal hij toch commando's moeten leren. Zeker voor de opdrachten die meerdere commando's behelzen is dit niet eenvoudig om zelf uit te vogelen.
In de DOS tijdperk hoorde ik niemand klagen over dat je commando's moest leren.
Goed, nu hebben we GUIs en ook onder Linux zijn er moderne GUIs die voor elke command-line taak wel een front-end biedt, dus dat hoeft geen probleem meer te zijn.
pi_38242880
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:47 schreef faberic het volgende:
maar als je zelf apps wil schrijven, kies je voor linux
Dat is dus absoluut NIET waar, jammer want het verneukt de rest van je verhaal.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:49:08 #24
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_38242887
quote:
Windows wel, en dat werpt niet zijn vruchten af
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_38242921
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:49 schreef faberic het volgende:

[..]

Windows wel, en dat werpt niet zijn vruchten af
Blijkbaar wel, want ze hebben de komende jaren nog steeds hun monopolie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')