Verzoek: ik zou wel eens wat commando's willen zien in CMD waarin functioneel toepasselijke commando's worden verenigd.quote:at Windows eigenlijk geen ene fuck kan vanuit de command prompt, zeker niet als je het vergelijkt met Linux Met de cmd niks nee Met linux kun je dan veel meer dat is zo ja Maar veel commando,s voor linux zijn werken ook met windows Zeggen dat je met de cmd niks kan is onzin
Hier sluit ik me (als lurker in deel 1) me bij aan en ik vind het kut dat er nu een tweede deel is waar weer lekker tegen Linux geschopt kan worden.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:12 schreef whoops het volgende:
Ik ben zelf een erg tevreden Linuxgebruiker en soms stoor ik me aan de ongenuanceerde houding van mensen die claimen dat Windows het toppunt van gebruikersvriendelijkheid is, terwijl ze Linux niet eens fatsoenlijke hebben leren kennen...
Jij begonquote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:12 schreef whoops het volgende:
Eigenlijk was het nooit mijn bedoeling er een 'competitie' van te maken hoor wdn...
Ikzelf gebruik beide al jaren. Tegenwoordig eigenlijk Linux thuis en XP op werk en bij klanten (als systeembeheerder). Ik ken dus inderdaad beide klappende zwepenquote:Ik ben zelf een erg tevreden Linuxgebruiker en soms stoor ik me aan de ongenuanceerde houding van mensen die claimen dat Windows het toppunt van gebruikersvriendelijkheid is, terwijl ze Linux niet eens fatsoenlijke hebben leren kennen...
Och en zijn er OOK die het na veel klooien en proberen toch opgeven.quote:Hierbij ga ik er wel vanuit dat je een OS pas echt leert kennen als je er op z'n minst een maand of 2, 3 mee werkt, dus effe een knoppix cd downloaden en dan beoordelen dat het niet gebruikersvriendelijk is tel ik niet mee, dan ken je Linux nog lange niet...
Daarentegen heb ik erg veel waardering voor een aantal mensen uit een aantal andere topics (wdn weet wel welke, denk ik...), die het op zich lastig vinden om met Linux te beginnen, en soms wat zeuren, maar na een tijdje prutsen, klooien en leren (en ook: lezen) toch inzien dat het allemaal wel meevalt met dat Linux, en helemaal niet zo eng is als het lijkt... (Sommige mensen noemen het zelfs 'logisch'...)
Dat idee is niet eens in mijn hoofd gekomen.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:18 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Hier sluit ik me (als lurker in deel 1) me bij aan en ik vind het kut dat er nu een tweede deel is waar weer lekker tegen Linux geschopt kan worden.
Vraag dan aub een topictitelchange aan, want dit is een topictitel die alleen MS fanboys aantrekt.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:22 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat idee is niet eens in mijn hoofd gekomen.
Ik heb deel 2 aangemaakt omdat ik serieus geintereseerd ben ik de claim van msscholl mbt cmd.exe![]()
![]()
Voor een algemene discussie over gebruiksvriendelijkheid is de TT idd een erge dooddoenerquote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:25 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Vraag dan aub een topictitelchange aan, want dit is een topictitel die alleen MS fanboys aantrekt.
Bovendien gaat het nu over de CLI en niet over desktop usage.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:26 schreef existenz het volgende:
[..]
Voor een algemene discussie over gebruiksvriendelijkheid is de TT idd een erge dooddoener
Dat is niet alleen nu het geval, maar vroeger "toen Linux nog niet gebruiksvriendelijk was" ook.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:34 schreef btb het volgende:
...
Ik denk zelfs dat wanneer je iemand uit de jungle haalt die nog nooit een pc heeft gezien het geen zak meer uitmaakt wat je gebruikt.
Een discussie over de CLI is nu nog wat onzinnig. Pas sinds SP2? van Windows Server 2003 en Windows Server Longhorn / Windows Vista is de CLI van Windows te vergelijken met die van Linux, daarvoor was hij gewoon inferieur. Al is het alleen al vanwege het ontbreken van remote beheer via de CLI wat Linux al jaren ondersteunt en Windows pas sinds kort of binnenkort.... En dan nog is het de vraag of het te vergelijken valt, al hoewel MS claimt dat je alles kunt beheren met de nieuwe CLI.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:31 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Bovendien gaat het nu over de CLI en niet over desktop usage.
Want, onderbouw dat maar. Linux zou best een goede basis kunnen vormen voor een Desktop OS. Kijk maar naar de basis van Mac OS 10. Zeg nooit nooitquote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:42 schreef Blaxje het volgende:
Linux, ondanks alle verschillende versies en vertakkingen, is nooit bedoeld voor de desktop PC.
Jaja, en Windows is nooit bedoeld voor multiuser omgevingen.. Zo lust ik er ook nog wel een paar...quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:42 schreef Blaxje het volgende:
Linux, ondanks alle verschillende versies en vertakkingen, is nooit bedoeld voor de desktop PC.
Dat is imho niet zo, wanneer je een blanco iemand achter een command line zet zal hij toch commando's moeten leren. Zeker voor de opdrachten die meerdere commando's behelzen is dit niet eenvoudig om zelf uit te vogelen.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:40 schreef Wezzl het volgende:
[..]
Dat is niet alleen nu het geval, maar vroeger "toen Linux nog niet gebruiksvriendelijk was" ook.
Wanneer iemand die nog nooit een pc heeft aangeraakt, achter Linux wordt gezet dan leert hij hier net zo gemakkelijk mee omgaan als wanneer hij achter Windows wordt gezet, want hij kent toch niets anders.
Dat is ook de reden waarom "gebruiksvriendelijk" een relatief begrip is.
Linux heeft in het begin nooit de nadruk gelegd op de desktop itt Windows. Dat is wat anders. Tegenwoordig zijn distro's als Ubuntu vriendelijk om mee te werken. Het is voornamelijk gewenning en het accepteren dat niet alle "bekende" "grote" applicaties even lekker draaien (Gewoon weg door gebrekkige support van de fabrikant).quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:42 schreef Blaxje het volgende:
Een basis absoluut, maar ik geef een antwoord op de topicvraag zeg maar.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:44 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
Want, onderbouw dat maar. Linux zou best een goede basis kunnen vormen voor een Desktop OS. Kijk maar naar de basis van Mac OS 10. Zeg nooit nooit
Ach, elk OS zo zijn gebreken. Maar is niks mis mee toch? Op elk potje past een dekseltje.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:44 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Jaja, en Windows is nooit bedoeld voor multiuser omgevingen.. Zo lust ik er ook nog wel een paar...
In de DOS tijdperk hoorde ik niemand klagen over dat je commando's moest leren.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:46 schreef btb het volgende:
[..]
Dat is imho niet zo, wanneer je een blanco iemand achter een command line zet zal hij toch commando's moeten leren. Zeker voor de opdrachten die meerdere commando's behelzen is dit niet eenvoudig om zelf uit te vogelen.
Dat is dus absoluut NIET waar, jammer want het verneukt de rest van je verhaal.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:47 schreef faberic het volgende:
maar als je zelf apps wil schrijven, kies je voor linux
Windows wel, en dat werpt niet zijn vruchten afquote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:42 schreef Blaxje het volgende:
Blijkbaar wel, want ze hebben de komende jaren nog steeds hun monopoliequote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:49 schreef faberic het volgende:
[..]
Windows wel, en dat werpt niet zijn vruchten af
Dan kende je misschien geen Mac-users toenquote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:48 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
In de DOS tijdperk hoorde ik niemand klagen over dat je commando's moest leren.
waarom?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:48 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat is dus absoluut NIET waar, jammer want het verneukt de rest van je verhaal.
Klopt.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan kende je misschien geen Mac-users toen
- 90% van de beste ontwikkelomgevingen zijn geschreven in Windows en daarna geport naar Linux, want de omgeving retetraag maakt.quote:
Daar heb je wel een punt, maar ik ben wel van mening dat je niet met een computer moet beginnen als je geen documentatie tot je beschikking hebt. En dat geld ook voor Windows.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:46 schreef btb het volgende:
[..]
Dat is imho niet zo, wanneer je een blanco iemand achter een command line zet zal hij toch commando's moeten leren. Zeker voor de opdrachten die meerdere commando's behelzen is dit niet eenvoudig om zelf uit te vogelen.
Windows in tegenstelling, met het betere klikwerk kan je in principe snel je doel bereiken. Zeker een tijdje terug toen windows nergens "moeilijke" security vragen stelde en alles maar slikte. Dat is in linux imho echt wel anders en zeker een tijdje terug.
Hij had het ook over vroeger toen er nog niet van die front-end laagjes warenquote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:48 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
In de DOS tijdperk hoorde ik niemand klagen over dat je commando's moest leren.
Goed, nu hebben we GUIs en ook onder Linux zijn er moderne GUIs die voor elke command-line taak wel een front-end biedt, dus dat hoeft geen probleem meer te zijn.
Omdat je software kunt schrijven met dezelfde taal en dezelfde tools onder Windows en Linux.quote:
"Hoe kunnen de vooroordelen over Linux worden weerlegd?"quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:54 schreef wdn het volgende:
iemand die een goede alternatieve topic titel heeft wordt verzocht om deze aan te vragen. Ik ben slecht in het denken van titels (en kopieerde dus gewoon deel 1![]()
Omdat dit soort topics toch altijd in welke vorm dan ook de kop op blijven steken, ben ik er wel voor om er gewoon een reeks van te maken. "Het grote Windows vs Linux holywar-topic" zou ik het genoemd hebben toen ik nog moderator wasquote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:54 schreef wdn het volgende:
[..]
iemand die een goede alternatieve topic titel heeft wordt verzocht om deze aan te vragen. Ik ben slecht in het denken van titels (en kopieerde dus gewoon deel 1![]()
quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat dit soort topics toch altijd in welke vorm dan ook de kop op blijven steken, ben ik er wel voor om er gewoon een reeks van te maken. "Het grote Windows vs Linux holywar-topic" zou ik het genoemd hebben toen ik nog moderator was
Dat hoeft niet per se, ik ken zat mensen die weten meer van computers als jij en toch draaien ze Windows (op desktop dan, servers moeten gewoon Linux draaien).quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:52 schreef faberic het volgende:
windows is n00bkwekerij
Mijn servers draaien gewoon Windows Server en hebben een betere uptime, security en performance dan meningeens Linux machinequote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:03 schreef most_wanted het volgende:
[..]
Dat hoeft niet per se, ik ken zat mensen die weten meer van computers als jij en toch draaien ze Windows (op desktop dan, servers moeten gewoon Linux draaien).
Betere security?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:04 schreef existenz het volgende:
[..]
Mijn servers draaien gewoon Windows Server en hebben een betere uptime, security en performance dan meningeens Linux machine
Duidelijk gevalletje van: "Ik denk dat ik alles weet en snap, omdat ik zo stoer ben om Linux te draaien, maar in werkelijkheid snap ik er geen hol van."quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:04 schreef most_wanted het volgende:
[..]
Betere security?![]()
Ze hebben een Security van lik m`n hol.
Nee.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:06 schreef existenz het volgende:
[..]
Duidelijk gevalletje van: "Ik denk dat ik alles weet en snap, omdat ik zo stoer ben om Linux te draaien, maar in werkelijkheid snap ik er geen hol van."
Blijkbaar wel, anders had je niet als een mongooltje gereageerd. Je hebt duidelijk geen kennis van Windows & Securityquote:
Waar baseer je dat op?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:08 schreef existenz het volgende:
[..]
Blijkbaar wel, anders had je niet als een mongooltje gereageerd. Je hebt duidelijk geen kennis van Windows & Security
Jouw eenzijdige reactie zonder enige onderbouwing. Om even te voorspellen wat jij dadelijk gaat proberen:quote:
Stel, je wilt een dedicated webserver, en om een 1 of andere vage reden wil je dat het op Windows moet draaien. Dan vraag ik me af, wat moet een dedicated server met een enorme overhead aan GUI en allerhande niet uninstallable spul die je op je dedicated bak niet nodig hebt.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:08 schreef existenz het volgende:
[..]
Blijkbaar wel, anders had je niet als een mongooltje gereageerd. Je hebt duidelijk geen kennis van Windows & Security
Heb je dan ook nog een reboot nodig, zoals vaak het geval is na gebruik van Windows Update?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:13 schreef existenz het volgende:
[..]
Patchen is 1 onderdeel van security en dat KAN bij Windows meer werk zijn, tenzij je de servers goed geconfigureerd hebt, dan kan het met 1 druk op de knop.
Eens, dat kan inderdaad niet op dit moment. En dat is een nadeel. Maar zie mijn vorige posts over bugs etc.. Echter is vanaf Vista en de daarbij behorende server versie ook de mogelijkheid tot CLI only aanwezig. Een enorme vooruitgang...quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:13 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Stel, je wilt een dedicated webserver, en om een 1 of andere vage reden wil je dat het op Windows moet draaien. Dan vraag ik me af, wat moet een dedicated server met een enorme overhead aan GUI en allerhande niet uninstallable spul die je op je dedicated bak niet nodig hebt.
Ik bedoel, ik heb op mijn dedicated Apache box geen X en geen webbrowser en geen multimedia en geen andere overbodige zooi staan. Dus minder securityzorgen want wat er niet is, kan niet voor securityproblemen zorgen.
Maw: hoe strip je Windows zodat er alleen overblijft wat je nodig hebt (dus ook de GUI weg als het niet nodig is) terwijl het wel door MS gesupport blijft? (dus geen nlite achtige zooi)?
Was ik niet van plan, maar nu je het zegt!quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:13 schreef existenz het volgende:
[..]
Jouw eenzijdige reactie zonder enige onderbouwing. Om even te voorspellen wat jij dadelijk gaat proberen:
- Je gaat een site posten met alle lekken in Windows en in Linux en dan roepen dat dat met security te maken heeft.
Vast wel, maar wat heeft dat in godsnaam met security te maken? Je moet elke machine ongeacht OS zo vaak kunnen rebooten als je wil en hij moet weer volledig werkend online komen, ongeacht het OS... Het moeten rebooten is idd WEL een nadeel van Windows.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heb je dan ook nog een reboot nodig, zoals vaak het geval is na gebruik van Windows Update?
quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:12 schreef whoops het volgende:
Eigenlijk was het nooit mijn bedoeling er een 'competitie' van te maken hoor wdn...
Ik ben zelf een erg tevreden Linuxgebruiker en soms stoor ik me aan de ongenuanceerde houding van mensen die claimen dat Windows het toppunt van gebruikersvriendelijkheid is, terwijl ze Linux niet eens fatsoenlijke hebben leren kennen...
Hierbij ga ik er wel vanuit dat je een OS pas echt leert kennen als je er op z'n minst een maand of 2, 3 mee werkt, dus effe een knoppix cd downloaden en dan beoordelen dat het niet gebruikersvriendelijk is tel ik niet mee, dan ken je Linux nog lange niet...
Daarentegen heb ik erg veel waardering voor een aantal mensen uit een aantal andere topics (wdn weet wel welke, denk ik...), die het op zich lastig vinden om met Linux te beginnen, en soms wat zeuren, maar na een tijdje prutsen, klooien en leren (en ook: lezen) toch inzien dat het allemaal wel meevalt met dat Linux, en helemaal niet zo eng is als het lijkt... (Sommige mensen noemen het zelfs 'logisch'...)
Niks, maar je claimt naast goeie security ook een hoge uptime te hebben op je Windows box en ik vraag me af hoe je dat dan combineert aangezien de patches voor Windows een reboot vereisenquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:16 schreef existenz het volgende:
[..]
Vast wel, maar wat heeft dat in godsnaam met security te maken?
Maar stel dat je een CLI-only Windows hebt, waarom dan niet meteen overstappen op een Unix achtige OS? Of heb je zoveel last van de vendor-lockinquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:15 schreef existenz het volgende:
[..]
Eens, dat kan inderdaad niet op dit moment. En dat is een nadeel. Maar zie mijn vorige posts over bugs etc.. Echter is vanaf Vista en de daarbij behorende server versie ook de mogelijkheid tot CLI only aanwezig.
Er staat bij mij op die servers (thuis) dan ook een mooi dikke firewall voor met een bepaald OSquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niks, maar je claimt naast goeie security ook een hoge uptime te hebben op je Windows box en ik vraag me af hoe je dat dan combineert aangezien de patches voor Windows een reboot vereisen
ASPquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:17 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Maar stel dat je een CLI-only Windows hebt, waarom dan niet meteen overstappen op een Unix achtige OS? Of heb je zoveel last van de vendor-lockin![]()
Dus dat van die hoge uptime is niet waar.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:17 schreef existenz het volgende:
[..]
Er staat bij mij op die servers (thuis) dan ook een mooi dikke firewall voor met een bepaald OS. Voor het werk worden die dingen gewoon gereboot idd.
Heeft niets met vendor-locking te maken. Je bent systeembeheer niet waardig om dat als reden te nemen als je bijv. 20 windows servers hebt en er 1 gaat switchen naar Linux omdat dat nu eenmaal kan....quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:18 schreef klnvntrbyt het volgende:
Ah vendor-lockin. Ik heb met je te doen
Thuis wel degelijk. Die reboot ik eens in de x tijd... Is in mijn configuratie redelijk ongevaarlijk, omdat deze niet naar het internet uitgevoerd zijn en alleen op het intranet gebruikt worden.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus dat van die hoge uptime is niet waar.
Ah, dan speelt security dus niet echt een rolquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:20 schreef existenz het volgende:
[..]
Thuis wel degelijk. Die reboot ik eens in de x tijd... Is in mijn configuratie redelijk ongevaarlijk, omdat deze niet naar het internet uitgevoerd zijn en alleen op het intranet gebruikt worden.
En velen hebben ook een test server staan om te kijken of de update geen narigheden met zich meebrengt. Na een test periode wordt de update pas uitgerolt op de hoofd servers.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:17 schreef existenz het volgende:
[..]
Er staat bij mij op die servers (thuis) dan ook een mooi dikke firewall voor met een bepaald OS. Voor het werk worden die dingen gewoon gereboot idd.
In dat geval dus weer niet inderdaad. Het ligt 100% aan je doeleinden....quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ah, dan speelt security dus niet echt een rol
Maar dat heb ik helemaal niet gezegd.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:19 schreef existenz het volgende:
[..]
Je bent systeembeheer niet waardig om dat als reden te nemen als je bijv. 20 windows servers hebt en er 1 gaat switchen naar Linux omdat dat nu eenmaal kan....
Je kijkt echt niet verder dan je neus lang is he? Klinkt alsof jij nog nooit bij een bedrijf met managers gewerkt hebt en waar het woord beleid ook iets inhoudt (of je het leuk vind of niet).....quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:24 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Maar dat heb ik helemaal niet gezegd.
Waarom heb je überhaupt 20 Windows server?
==> Juist, omdat je van Windows afhankelijk bent voor je apps.
Ja, het bedrijf heeft dus last van een vendor-lockin tengevolge van een Windows-only beleid.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:25 schreef existenz het volgende:
[..]
Je kijkt echt niet verder dan je neus lang is he? Klinkt alsof jij nog nooit bij een bedrijf met managers gewerkt hebt en waar het woord beleid ook iets inhoudt (of je het leuk vind of niet).....
Nee, dat is niet persoonlijk. Maar je antwoord impliceerde dat wel.... Maar dan hoor jij wel degelijk te begrijpen waar ik heen ga met mijn verhaal. En dan hoor jij ook te weten dat het veiligste OS helemaal afhankelijk is van de systeembeheerders, hun voorkeuren, hun kunde, de omgeving waar in gewerkt wordt en de cultuur waarin gewerkt word....quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:28 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Ja, het bedrijf heeft dus last van een vendor-lockin tengevolge van een Windows-only beleid.
Je hoeft je er niet voor te schamen, ik heb heel veel bedrijven gezien waar dat het geval is.\
Overigens zwakjes om me dan persoonlijk aan te vallen dat ik geen ervaring met bedrijven/managers heb.
Dat is voor mij zo logisch dat je er niet eens over hoeft te beginnen.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:29 schreef existenz het volgende:
Maar dan hoor jij wel degelijk te begrijpen waar ik heen ga met mijn verhaal. En dan hoor jij ook te weten dat het veiligste OS helemaal afhankelijk is van de systeembeheerders, hun voorkeuren, hun kunde, de omgeving waar in gewerkt wordt en de cultuur waarin gewerkt word....
Ok, maar een aantal andere blijkbaar welquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:30 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Dat is voor mij zo logisch dat je er niet eens over hoeft te beginnen.
Ik bedoel, ik heb ook geen bewijs/uitleg in equationele logica nodig om te weten dat 1+1=2.
IK heb nog nooit zo vaak gereboot dan na updates van Dapper Drakequote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heb je dan ook nog een reboot nodig, zoals vaak het geval is na gebruik van Windows Update?
Zoveel mogelijk reeds geschoold Linux personeel binnen halen.... Da's de enige manier...quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:31 schreef dryfit het volgende:
Zou een leuke draad zijn, hoe krijg je bedrijven/managers over op linux.
Dat wilde ik ook niet zeggen. Ik vroeg me alleen af hoe iemand kan claimen dat z'n Windowsmachine zowel veilig is, als een hoge uptime heeft. Die 2 dingen sluiten elkaar namelijk uit, als je onder een veilige machine verstaat dat deze ook regelmatig gepatched wordt.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:32 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat maakt het NIET minder vriendelijk of slechter. Slechts anders.
Antwoord: niet.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:31 schreef dryfit het volgende:
Zou een leuke draad zijn, hoe krijg je bedrijven/managers over op linux.
En dat laatste hoeft dus niet altijd het geval te zijnquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat wilde ik ook niet zeggen. Ik vroeg me alleen af hoe iemand kan claimen dat z'n Windowsmachine zowel veilig is, als een hoge uptime heeft. Die 2 dingen sluiten elkaar namelijk uit, als je onder een veilige machine verstaat dat deze ook regelmatig gepatched wordt.
Dan heb je de managers nog niet om. Als je de desktop omgeving van linux binnen bedrijven voor elkaar krijgt dan heb je een belangerijke slag gewonen, de mensen zullen dan sneller thuis het zelfde OS installeren.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:33 schreef existenz het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk reeds geschoold Linux personeel binnen halen.... Da's de enige manier...
Om wat voor pakket-updates ging het dan? Want normaal gesproken hoef je een Linux bak alleen te rebooten voor een nieuwe kernel. Soms is het zelfs zo dat je bij kernel-modules niet eens hoeft te rebooten!quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:32 schreef wdn het volgende:
[..]
IK heb nog nooit zo vaak gereboot dan na updates van Dapper Drake
Let wel: het is natuurlijk beta software tot 2006.06 maar dan nog.
Kijk daar weer ik nog een leuke te vertellen.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:22 schreef dryfit het volgende:
[..]
En velen hebben ook een test server staan om te kijken of de update geen narigheden met zich meebrengt. Na een test periode wordt de update pas uitgerolt op de hoofd servers.
Bij de dagelijkse/2-dagelijkse update. Meestal wordt er een ikoontje met 'restart required' getoond. Ik denk voornamelijk als het aanpassingen aan alsa, gdm of oss isquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:38 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Om wat voor pakket-updates ging het dan? Want normaal gesproken hoef je een Linux back alleen te rebooten voor een nieuwe kernel. Soms is het zelfs zo dat je bij kernel-modules niet eens hoeft te rebooten!
Ik denk dat ze dat dan gedaan hebben om het voor de user 'eenvoudig' te houden.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Bij de dagelijkse/2-dagelijkse update. Meestal wordt er een ikoontje met 'restart required' getoond. Ik denk voornamelijk als het aanpassingen aan alsa, gdm of oss is![]()
Van veel updates (update van X-server, kernel modules, desktop systeem) merkt de user niets totdat de betreffende onderdelen opnieuw gestart zijn. Dit betekent bijna nooit dat je een herstart moet uitvoeren, maar meestal even uitloggen en weer inloggen bijvoorbeeld. Het zal inderdaad wel vanwege eenvoud zijn gedaan.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:41 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Ik denk dat ze dat dan gedaan hebben om het voor de user 'eenvoudig' te houden.
Normaal gesproken is voor alsa (userspace deel)/X/gdm/etc geen systeem reboot nodig.
Nu je het zegt, 2 dagen geleden las ik dit en moest er wel even om gniffelen. Zelfs intern bij Microsoft krijgen ze het blijkbaar niet voor elkaar om de boel binnen hun Windowsomgeving fatsoenlijk op te zetten, dus hebben ze iedereen maar als administrator laten werkenquote:
Open office is net zo goed als Office. Op sommige punten zelfs beter (memory management). Bij documenten met extreem veel plaatjes crasht Windows sneller dan OO.o Daarnaast kan ik zondermeer Word laten crashen door 1 stukje tekst vanuit mij SCO omgeving naar een email over te kopieren.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:38 schreef dryfit het volgende:
[..]
Dan heb je de managers nog niet om. Als je de desktop omgeving van linux binnen bedrijven voor elkaar krijgt dan heb je een belangerijke slag gewonen, de mensen zullen dan sneller thuis het zelfde OS installeren.
Is Open office net zo goed als MS office? Bedrijf spec software die geschreven is kan dat worden omgezet zonder al te veel koste. Wil het wel eens weten van de systeembeheerders die dat soort dingen dagelijks voor hun ogen hebben. Mijn kennis is te beperkt daarin.
Als goed is moet hij dat ikoontje alleen laten zien als er een kernel update is, altans dat is wat ik begrepen had van de forums. Gelukkig hebben de kde users dat niet, heb een hekel aan dat soort dingen.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:40 schreef wdn het volgende:
[..]
Bij de dagelijkse/2-dagelijkse update. Meestal wordt er een ikoontje met 'restart required' getoond. Ik denk voornamelijk als het aanpassingen aan alsa, gdm of oss is![]()
De laatste keer dat ik keek had Windows geen microkernel, dus dat betekent dat in usermode werken enorm frustrerend moet zijn voor driverdevelopers en -testersquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:45 schreef Tijn het volgende:
Zelfs intern bij Microsoft krijgen ze het blijkbaar niet voor elkaar om de boel binnen hun Windowsomgeving fatsoenlijk op te zetten, dus hebben ze iedereen maar als administrator laten werken
Leukquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nu je het zegt, 2 dagen geleden las ik dit en moest er wel even om gniffelen. Zelfs intern bij Microsoft krijgen ze het blijkbaar niet voor elkaar om de boel binnen hun Windowsomgeving fatsoenlijk op te zetten, dus hebben ze iedereen maar als administrator laten werken
Dan zou ik de bron van het verhaal maar even goed lezen en erbij bedenken dat Tweakers erg Linux minded is.... Het had namelijk veel meer redenen... JeRa noemde er bijvoorbeeld al een paar hele belangrijke...quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nu je het zegt, 2 dagen geleden las ik dit en moest er wel even om gniffelen. Zelfs intern bij Microsoft krijgen ze het blijkbaar niet voor elkaar om de boel binnen hun Windowsomgeving fatsoenlijk op te zetten, dus hebben ze iedereen maar als administrator laten werken
Werd knetter van winxp als je het negeerde en nu gaan de ubuntu boys het ook in hun os gooien, bha ze kijken teveel naar windowsquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:48 schreef wdn het volgende:
[..]
Leuk
dryfit: ik zal het eens in de gaten houden wanneer er om een restart gevraagd wordt.
Je maakt een grapje!quote:
Misschienquote:
En dat terwijl ze eigenlijk naar Mac zouden moeten kijken.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:50 schreef dryfit het volgende:
[..]
Werd knetter van winxp als je het negeerde en nu gaan de ubuntu boys het ook in hun os gooien, bha ze kijken teveel naar windows
Ja, het feit dat je in Windows geen CD'tje kunt branden als je geen administrator bent, zal ook wel hebben meegespeeldquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:49 schreef existenz het volgende:
[..]
Het had namelijk veel meer redenen...
Er zijn dus bedrijven waarbij dat inderdaad zelfs een erg belangrijke reden werd gevondenquote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, het feit dat je in Windows geen CD'tje kunt branden als je geen administrator bent, zal ook wel hebben meegespeeld
En als je onder Windows iets wil scannen met een TWAIN scanner heb je ook Admin rechten nodig.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, het feit dat je in Windows geen CD'tje kunt branden als je geen administrator bent, zal ook wel hebben meegespeeld
Vet,quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:53 schreef wdn het volgende:
dryfit: het is wel nog beta he.
In Breezy had ik er nooit last vanWant daar werd niet meer aan de kernel etc gesleuteld.
Ik zag wat leuks vandaag. Een FULL OFF-LINE install van Ubuntu. Je hoeft slecht 3 dvd-iso's downloaden en je hebt alle repo's opgezogen
Der zit er hier 1 in de flat nog met een 56k modem te kloten .......quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:56 schreef existenz het volgende:
[..]
Vet,
heb ik 3 dvds om kwijt te raken en elke keer opnieuw te downloaden![]()
Commercieel gezien wil ik het best zien, om het vervolgens onder Closed Source opnieuw uit te brengen, maar dan zo dat ik gene patenten schend. Overigens staat Linux NIET gelijk aan Open Source. Dat is een veel gemaakte fout. Er wordt veel Open Source gebruikt in Linux, maar niet alles voor Linux is per definitie Open Source!quote:Op vrijdag 26 mei 2006 20:59 schreef wdn het volgende:
[..]
Der zit er hier 1 in de flat nog met een 56k modem te kloten .......
Ik heb hier trouwens voldoende space om die iso's te mounten als repo
Ik als codeur vind Linux leuker dan Windows omdat je alle software kunt bekijken. En er dus van kunt leren.
Voorbeeld: is het mogelijk om legaal(!) de code te zien van een programma dat achtergronden automatisch wisselt? Onder Linux wel. En ik snapte ook nog eens wat er gecodeert staat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |