Zonder redelijk vermoeden tappen,surveilleren, infiltreren...quote:Prosecutors will be able to approve surveillance, infiltration or wiretapping of suspects even when there is not "reasonable suspicion" that a suspect may have committed a criminal act.
Jaja being prepared? unusual investigation? ben benieuwd wat ze ermee bedoelen...quote:"Evidence a terrorist attack is being prepared" will be enough to make an arrest, the Justice Ministry said in a statement. "The result is that unusual investigation methods can be used more quickly against terror ...
Random on the spot searches, zonder toestemming van een rechter? en geen 3 maar 14 dagen zonder aanklacht indien?quote:The new law also will expand the practice of allowing spot searches by police without probable cause in "airports, industrial complexes, sports stadiums and government buildings."
"Police will be able to preventatively search people, and vehicles or things without permission of a prosecutor" or judge, the ministry said.
Finally, the law increases the period of time a suspect can be held without charge from three to 14 days.
quote:There has been little protest about the loss of civil liberties from such laws in the Netherlands, where trust in government is traditionally strong.
lees deze zin goed: The new law, which goes into effect immediatelyquote:Dutch Parliament OKs Anti-Terror Measures
By TOBY STERLING Associated Press Writer
© 2006 The Associated Press
AMSTERDAM, Netherlands — The Dutch parliament approved new anti-terrorism measures Tuesday that make it easier to arrest suspects without strong evidence and hold them longer without charge.
Prosecutors will be able to approve surveillance, infiltration or wiretapping of suspects even when there is not "reasonable suspicion" that a suspect may have committed a criminal act.
The new law, which goes into effect immediately, is the latest of many enacted in the Netherlands since the Sept. 11, 2001 attacks in the U.S.
"Evidence a terrorist attack is being prepared" will be enough to make an arrest, the Justice Ministry said in a statement. "The result is that unusual investigation methods can be used more quickly against terror ... terrorists aren't easily deterred by the threat of heavy punishments."
Earlier changes have included allowing the use of evidence gathered by the secret service in criminal trials, banning membership in a terrorist group and increased penalties for terrorism-related crimes.
The new law also will expand the practice of allowing spot searches by police without probable cause in "airports, industrial complexes, sports stadiums and government buildings."
"Police will be able to preventatively search people, and vehicles or things without permission of a prosecutor" or judge, the ministry said.
Finally, the law increases the period of time a suspect can be held without charge from three to 14 days.
"During this period, grave concerns (of a crime) are no longer required in cases where a terrorist crime is suspected; a reasonable suspicion is enough," it said.
There has been little protest about the loss of civil liberties from such laws in the Netherlands, where trust in government is traditionally strong.
Although Dutch prosecutors lost several high-profile cases against terrorism suspects in 2002 and 2003, they have won an equal number of important convictions under the new laws. Most notable was the conviction in March of nine Muslim men of membership in the so-called "Hofstad" terrorist network.
They included homegrown radical Mohammed Bouyeri, the Amsterdam-born son of Moroccan immigrants who was earlier sentenced to life in prison for the murder of filmmaker Theo van Gogh.
Other alleged members of the same group are awaiting trial on separate charges.
de inhoud van jouw tekst komt wel overeen met dezequote:Op donderdag 25 mei 2006 23:54 schreef YuckFou het volgende:
Heb je het originele artikel gelezen?
maybe dan toch maar een copy/paste:
[..]
lees deze zin goed: The new law, which goes into effect immediately
deze wet is dus nu in werking, terwijl er met geen woord in de media over is gerept...da's toch vreemd?
als je de hoeveelheid [TRU] in m'n AT lijst ziet dan snap je dat ik niet echt verbaasd ben, wel is het feitenlijke zwijgen van de Vaderlandsche media me nooit zo sterk opgevallen als bij deze wet.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:13 schreef Keromane het volgende:
er gaat wellicht een wereld voor je open.
quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:13 schreef Keromane het volgende:
Wetenschappelijke onderzoeken die gaan over kwesties worden met tipexx gereviseerd (bijv. Erasmusrapport)
Ik ben totaal niet geintresseerd in een 1 of andere complottheorie.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:15 schreef YuckFou het volgende:
[..]
als je de hoeveelheid [TRU] in m'n AT lijst ziet dan snap je dat ik niet echt verbaasd ben, wel is het feitenlijke zwijgen van de Vaderlandsche media me nooit zo sterk opgevallen als bij deze wet.![]()
"Goede bedoelingen"quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:21 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik ben totaal niet geintresseerd in een 1 of andere complottheorie.
Ik denk namelijk dat Donner en Remkes er echt van overuigd zijn dat dit het beste is wat ze kunnen doen. Niet dat ze in achterkamertjes wetten maken om het ons moeilijk te maken. Wel dat ze in die kamertjes ze de wetten en maken en het stil houden omdat ze weten hoe gevoelig het ligt. Niet netjes, maar ik denk wel dat ze het met een goede bedoeling vanuit hunzelf gezien doen.
wereldwijd wordt alles strenger, maar ik vind dat je altijd heel open daarin moet zijn. Zoals het nu gaat kan het niet in een democratie en open samenleving. Ik vind dat we onze vrijheden aan het vergooien zijn, iets wat terroristen willen, maar niet uit het idee van conspiracy maar vanuit werkelijk geloven dat ze iets goeds doen.
je denkt werkelijk dat er nu geen aanslagen meer komen en anders wel?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:19 schreef Ch1n00K het volgende:
Ik sta helemaal achter deze nieuwe maatregelen, Als je niks te verbergen hebt dan is er toch ook niets aan de hand?
Er wordt weer helemaal zo'n burger privacy jank onderwerp van gemaakt, zonder dat ze in de gaten hebben dat deze maatregelen er juist voor zijn om de burger te beschermen en de teroristen opsluiten voor ze iets doen,
mijn punt komt misschien niet goed over.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:24 schreef Refragmental het volgende:
[..]
"Goede bedoelingen"
De weg naar de hell ligt bezaaid met goede bedoelingen
Komop zeg. 14 dagen vasthouden zonder enige vorm van aanklacht gaat tegen alle gezonde verstand en volgens mij ook een aantal grondwetten in
Zijn er al aanslagen geweest dan??quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:26 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
je denkt werkelijk dat er nu geen aanslagen meer komen en anders wel?
Hoe kan de info van de AIVD verwerkt worden als er nu al mensen tekort zijn? De extra info die er zometeen bijkomt kan iets bevatten, maar voor dat jemaatregelen kan nemen ben je een jaar verder. en dan is het toch boem.
Ik vind het heel naief dat mensen hun veiligheid aan zulke wetten ophangen.
Dit begint me echt de strot uit te hangen!!quote:Als je niks te verbergen hebt is er niks aan de hand.
Leuk dat je ook de DDR erbij haalt. Was vandaag iets leuks van op tv.quote:Ga eens kijken hoeveel mensen er in Cuba, VS, Sovjet unie, China ,Noord-Korea, DDR veroordeelt, gemarteld, gedood zijn terwijl ze eigenlijk niks hadden gedaan. maar de buurman of collega of iemand anders had een hekel aan diegene en hoppa.
Zelfs de VS pakken mensen op omdat ze in een bepaald land waren en daar een bepaald merk horloge droegen.
Dan moeten we ze dat maar ff duidelijk maken.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:29 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
mijn punt komt misschien niet goed over.
Ik vind het ook zeer slecht. En de bevolking moet bij de bevolking eisen dat mensen zulke wetten er niet komen.
Maar ik doelde op de gedachte gang van remkes en donner. Die zijn er echt van overtuigd dat ze iets goeds doen voor onze veiligheid. Ook al moeten ze daarvoor tegen de grondwet ingaan. Ze vertonen dezelfde blindheid als die balkenende heeft op sommige punten. Het is erg fout wat er gebeurt, maar ze bedoelen het volgens mij goed, dat maakt het alleen maar enger. Ze weten anmelijk niet dat ze zelf fout zitten.![]()
Dat zeg ik toch ook?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:33 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Zijn er al aanslagen geweest dan??
Vind het naief dat mensen hun privacy en vrijheden opgeven voor scheinveiligheid.
[..]
Casio'tje toch? metalen model wat voor bommen gebruikt zou kunnen wordenquote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:26 schreef One_of_the_few het volgende:
Zelfs de VS pakken mensen op omdat ze in een bepaald land waren en daar een bepaald merk horloge droegen.
Sorryquote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:36 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook?![]()
volgens mij is er ergens miscommunicatie
quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:41 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Sorry
Dacht dat die post naar mij toe bedoeld was
Of omdat ik zo moe benquote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:42 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
![]()
komt misschien door mijn gebrekkige taalvaardigheden![]()
bronquote:Persbericht
Tweede Kamer stemt in met tweede Anti-terrorismewet
23 mei 2006
Het wetsvoorstel van minister Donner van Justitie dat de mogelijkheden tot opsporing en vervolging van terroristische misdrijven verruimt, is vandaag door de Tweede Kamer aanvaard.
Bijzondere opsporingsbevoegdheden als observatie, infiltratie, pseudo-koop en de telefoontap zijn straks inzetbaar bij aanwijzingen dat een terroristische aanslag wordt voorbereid. Voor inzet van bijzondere opsporingsbevoegdheden bij terrorisme is dus niet langer een redelijk vermoeden van een strafbaar feit nodig; aanwijzingen zijn voldoende. Daarvan is sprake als feiten en omstandigheden duiden op de voorbereiding van een terroristische aanslag. Opsporingsactiviteiten op basis van aanwijzingen vinden in de huidige praktijk ook al plaats, bijvoorbeeld bij economische delicten en als het gaat om wapens en munitie.
Het groene licht voor gebruik van een bijzondere opsporingsbevoegdheid komt van de officier van justitie. Bij de telefoontap is een machtiging van de rechter-commissaris nodig. Bijzondere opsporingsbevoegdheden worden nu al ingezet bij de bestrijding zware en georganiseerde criminaliteit. Het wetsvoorstel wijzigt de voorwaarden voor toepassing van deze bevoegdheden. Het gevolg hiervan is dat bijzondere opsporingsmethoden bij terreur sneller kunnen worden ingezet. De grote dreiging van terrorisme rechtvaardigt snel en preventief overheidsoptreden. Terroristen laten zich niet snel afschrikken door het vooruitzicht van strenge straffen. De destructieve aard van hun daden maakt dat de overheid er alles aan moet doen om het daadwerkelijk plegen daarvan tegen te gaan. Daarom zijn ruimere bevoegdheden om terroristische misdrijven te voorkomen wenselijk.
Daarnaast mag de officier van justitie volgens het wetsvoorstel in bepaalde gebieden personen preventief laten fouilleren, en voertuigen en voorwerpen laten onderzoeken. Zo kan het nodig zijn alle voertuigen rond een voetbalstadion of evenemententerrein grondig te bekijken bij berichten dat explosieven zijn aangevoerd voor een aanslag. Zo’n omgeving is doorgaans niet voor lange tijd doelwit van terrorisme. Bij zogeheten veiligheidsrisicogebieden zoals luchthavens, industriecomplexen, stations en overheidsgebouwen kan dat anders zijn. De politie zal in die veiligheidsrisicogebieden zonder voorafgaande toestemming van de officier van justitie personen preventief kan fouilleren, en voertuigen en voorwerpen kan onderzoeken om een terreurdaad te voorkomen.
Verder komen er meer bevoegdheden om in een verkennend onderzoek informatie te verzamelen over groepen van personen waarbinnen mogelijk een aanslag wordt beraamd. De officier van justitie kan namen, adressen, woonplaatsen, klantnummers en bankrekeningnummers opvragen. Daarmee kan hij verbanden tussen groepen personen en situaties beter in kaart brengen. Ook mogen bestanden van private en publieke instellingen en organisaties met elkaar vergeleken worden om verborgen patronen in handelingen of gebeurtenissen van personen boven tafel te krijgen. De officier van justitie mag deze bestanden alleen opvragen met toestemming van de rechter-commissaris.
De rechter-commissaris kan verdachten van terroristische misdrijven eerder in bewaring nemen dan nu het geval is. Bewaring is de eerste fase van de voorlopige hechtenis, en duurt maximaal veertien dagen. Gedurende deze periode zijn bij een verdenking van een terroristisch misdrijf niet langer ernstige bezwaren vereist; een redelijk vermoeden van schuld is voldoende. Dit is nodig omdat aan het begin van een onderzoek naar de voorbereiding van een terroristisch misdrijf er soms slechts een lichte verdenking is, terwijl de overheid ingrijpen niet kan uitstellen vanwege mogelijk grote aantallen slachtoffers. De officier van justitie krijgt zo meer tijd om de verdenking steviger te onderbouwen maar dit kan alleen met instemming van de rechter-commissaris. Na maximaal veertien dagen bewaring is verlenging van de voorlopige hechtenis mogelijk, maar dan moet er wel sprake zijn van ernstige bezwaren tegen de verdachte. Dit betekent dat vanaf dat moment weer de gewone vereisten voor het voorarrest gelden.
Tenslotte wil het wetsvoorstel mogelijk maken dat volledige inzage van processtukken van een terroristisch misdrijf wordt uitgesteld, als voortijdige openbaarmaking de voorbereiding van de zaak tegen een verdachte bemoeilijkt, of schadelijk is voor de voorbereiding van strafzaken tegen eventuele medeverdachten. De dagvaarding van een verdachte bij een terroristisch misdrijf kan dan maximaal twee jaar worden uitgesteld. Dat betekent niet dat documenten die essentieel zijn voor de beoordeling van de rechtmatigheid van verdere verlenging van het voorarrest buiten het procesdossier kunnen worden gehouden. Overigens is ook nu voorarrest van twee jaar in beginsel mogelijk voordat het tot een inhoudelijke berechting komt. Het wetsvoorstel verandert aan de duur van het voorarrest niets. Iedere verlenging moet worden getoetst door de rechter.
In plaats van de zittingsrechter zal echter in de toekomst in een terreurzaak de meervoudige raadkamer gedurende die periode kunnen beslissen over de voortduring van het voorarrest, waardoor geheimhouding van bepaalde stukken mogelijk blijft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |