Ik wandel graag in mijn vrije tijd, en het lijkt me leuk om hier goede routes te posten zodat andere mensen die ook van wandelen houden hier goede ideeen kunnen opdoen, en lekker meekletsen over het wandelen in je vrije tijd.
vandaar deze route vast:
Wandeltocht Maasheggen ![]()
Je loopt door het centrum van Boxmeer, langs een mooi pand dat vroeger een klooster was en de indrukmakende Sint-Petrusbasiliek, in de richting van de rivier de Maas.
Hiervandaan volg je het Maas- en Peelliniepad, een streekpad door het Land van Cuijk.
Er staan allemaal bomen langs de weg.
Vlak bij de rivier zien we kasteel Boxmeer, als we tenminste die kant opkijken.
De route gaat tot het sluizencomplex van Sambeek vlak langs de Maas, waar ook boten op varen.
Vervolgens loop je over gras- en zandpaden door het voor Nederland unieke en kleinschalige Maasheggenlandschap.
Trek wel goede schoenen aan.
De dichte meidoornhagen verdelen de grasgroene uiterwaarden in kleinere weilanden, waar koeien kunnen grazen als het gras genoeg gegroeid is.
Oude rivierduinen met bosachtig terrein maken de wandeling extra afwisselend.
Dat is erg prettig.
Bij hoog water in de Maas kan een deel van de route niet beloopbaar zijn.
Huur dan een boot.
Bijzonder langs deze route:- Kasteel Boxmeer
- Bloeiende heggen langs de Maas
- Rivierduinen
Horeca:In Boxmeer zijn diverse horecagelegenheden, na ruim 4 km is bij de stuw van Sambeek een lunchroom (geopend zaterdag t/m donderdag van februari tot oktober) en aan het eind van de wandeling in Vierlingsbeek zijn diverse horecagelegenheden.
Lengte: 13 km
Veel wandelplezier!