Gevaarlijk hoor, verplaatsen in een gelovigequote:Op donderdag 25 mei 2006 17:03 schreef Merquise het volgende:
(als ik gelovig zou zijn dan he...)
Anders word ik gelijk niet meer serieus genomenquote:Op donderdag 25 mei 2006 17:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gevaarlijk hoor, verplaatsen in een gelovige![]()
Akkoord, maar ik heb het gevoel dat veel Christenen juist wel de (wellicht onbewuste) gedachte hebben dat bidden een verschil kan maken. De kerk waar ik als kind kwam had dat in ieder geval wel. Daar werd toch vaak gebeden in de trant van "God, wilt U zich ontfermen over..." etc.quote:Op donderdag 25 mei 2006 17:03 schreef Merquise het volgende:
Ik geloof niet in een God, maar als ik er wel in zou geloven zou ik zeggen:
De fout die je maakt is dat je denkt dat je weet wat God wil/denkt.
Ook denk je dat wij invloed kunnen uitoefenen op God, bijvoorbeeld dat we Hem gunstig kunnen stellen door naar hem te bidden. Gods liefde is echter onvoorwaardelijk en dus gelijk aan eenieder.
Bidden doe je eigenlijk niet voor God, maar voor jezelf. Coma A die geen vrienden heeft die bidden, hebben er ook geen geruststelling bij om te bidden.
Coma B met veel biddende vrienden heeft veel vrienden die er baat bij hebben om te bidden.
Je helpt dus niet Coma A of B, maar jhe helpt jezelf en je vrienden die hetzelfde over iets denken: bidden geeft je een saamhorigheidsgevoel en helpt je de moeilijke situatie te doorstaan.
God maakt het niks uit, want hij is alwetend en weet toch wel of A danwel B het overleefd etc. Wij hebben geen invloed op God, Hij heeft wel invloed op ons.
Met welk doel?quote:Op donderdag 25 mei 2006 17:16 schreef vdVecht het volgende:
In de kerk bidden wij altijd voor iedereen die het moeilijk heeft...
Je maakt je onderschrift elke dag weer ongeloofwaardigerquote:Op donderdag 25 mei 2006 18:00 schreef pmb_rug het volgende:
wat een onzin topic.
christenen willen liever niet hun geloof rationeel benaderen, dat doet afbreuk aan de belevingquote:Op donderdag 25 mei 2006 18:06 schreef Hephaistos. het volgende:
Je maakt je onderschrift elke dag weer ongeloofwaardiger![]()
Dat tekent dan ook direct de ongelovigequote:Op donderdag 25 mei 2006 17:08 schreef Merquise het volgende:
[..]
Anders word ik gelijk niet meer serieus genomen
Offtopic: Scrat!quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:08 schreef juliusbackpacking het volgende:
"invloed uitoefenen op" en "smeken" zijn 2 verschillende dingen.
Wat dom zeg; atheïst worden omdat je het niet eens bent met de manier van doen van je medegelovigen. Dat heeft toch niets met jouw relatie met God te maken?quote:Op donderdag 25 mei 2006 17:11 schreef kwib het volgende:
Religie is blijkbaar egocentrisch. Alhoewel een religieus persoon dit nooit zal toegeven.
Deze kortzichtigheid is een van de redenen dat ik athesist ben (geworden)
Het valt dan ook niet rationeel te benaderen. Helaas voor jou misschien, maar ratio is niet het antwoord op allesquote:Op donderdag 25 mei 2006 18:08 schreef Esc het volgende:
[..]
christenen willen liever niet hun geloof rationeel benaderen, dat doet afbreuk aan de beleving
dat klopt, het is slechts een methode om de waarheid te achterhalen,quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:12 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Het valt dan ook niet rationeel te benaderen. Helaas voor jou misschien, maar ratio is niet het antwoord op alles.
Ik dacht dat jij agnost was?quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:11 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat dom zeg; atheïst worden omdat je het niet eens bent met de manier van doen van je medegelovigen. Dat heeft toch niets met jouw relatie met God te maken?
Nee, nee, om een PERCEPTIE van de waarheid te achterhalen. Dat is heel wat anders.quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:14 schreef Esc het volgende:
[..]
dat klopt, het is slechts een methode om de waarheid te achterhalen,
Kom op, dit is toch wel een beetje ontwijkend, theologie doet niet anders dan nadenken over geloof. Daar is niets mis mee toch? Het was ook niet de bedoeling een Christen-bash topic te maken, eerder oprechte belangstelling voor de (in mijn ogen) tegenstelling.quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:12 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Het valt dan ook niet rationeel te benaderen. Helaas voor jou misschien, maar ratio is niet het antwoord op alles.
Nou ja, dit zinnetje deed mij een beetje twijfelen:quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:16 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Waaruit concludeer jij dan dat ik gelovig ben?
quote:Dat heeft toch niets met jouw relatie met God te maken?
Daarmee bedoelde ik: geredeneerd vanuit het perspectief een gelovigequote:Op donderdag 25 mei 2006 18:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou ja, dit zinnetje deed mij een beetje twijfelen:
[..]
Ah sorry, verkeerd begrepen.quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:26 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Daarmee bedoelde ik: geredeneerd vanuit het perspectief een gelovige.
Ja, het is naar mijn idee ook altijd met een doel. Volgens mij is daar niet aan te ontkomen. Al was het doel alleen maar om even met God in 'contact' te komen. De vraag die jij stelt is, zoals ik al zei, een begrijpelijke en ook ik ben benieuwd naar het antwoord daarop (van christenen). Alleen zie je vaak dat dit soort vragen graag worden aangegrepen om gelovigen weer lekker te sarren.quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:17 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Kom op, dit is toch wel een beetje ontwijkend, theologie doet niet anders dan nadenken over geloof. Daar is niets mis mee toch? Het was ook niet de bedoeling een Christen-bash topic te maken, eerder oprechte belangstelling voor de (in mijn ogen) tegenstelling.
Ik heb daadwerkelijk het idee dat veel Christenen bidden met een doel. Namelijk het helpen van degene waar je voor bidt. Of dat nou je buurman, je kind of de complete 3e wereld is. Klopt dat dan niet?
God heeft een plan, maar ik geloof ook dat God zich laat verbidden. In de bijbel zie je ook meerdere teksten staan waar God zich laat verbidden ( door Mozes bijvoorbeeld ).quote:Op donderdag 25 mei 2006 17:03 schreef Merquise het volgende:
Ik geloof niet in een God, maar als ik er wel in zou geloven zou ik zeggen:
De fout die je maakt is dat je denkt dat je weet wat God wil/denkt.
Ook denk je dat wij invloed kunnen uitoefenen op God, bijvoorbeeld dat we Hem gunstig kunnen stellen door naar hem te bidden. Gods liefde is echter onvoorwaardelijk en dus gelijk aan eenieder.
Bidden doe je eigenlijk niet voor God, maar voor jezelf. Coma A die geen vrienden heeft die bidden, hebben er ook geen geruststelling bij om te bidden.
Coma B met veel biddende vrienden heeft veel vrienden die er baat bij hebben om te bidden.
Je helpt dus niet Coma A of B, maar jhe helpt jezelf en je vrienden die hetzelfde over iets denken: bidden geeft je een saamhorigheidsgevoel en helpt je de moeilijke situatie te doorstaan.
God maakt het niks uit, want hij is alwetend en weet toch wel of A danwel B het overleefd etc. Wij hebben geen invloed op God, Hij heeft wel invloed op ons.
En helpt dat?quote:Op donderdag 25 mei 2006 19:48 schreef descendent1 het volgende:
En in kerken wordt vaak opgeroepen om; als er voor een specifiek persoon gebeden wordt; om alle andere personen in nood niet te vergeten en ook voor hen te bidden.
Zeg ik dat?quote:
Een soortgelijke kwestie kwam van de week aan de orde in de tv serie 'Grey's Anatomy'.quote:Op donderdag 25 mei 2006 16:51 schreef Hephaistos. het volgende:
De vraag zal vast vaker aan de orde zijn gekomen, maar ik kon er zo snel geen topic over vinden. Vandaar de volgende vraag.
Er is iets wat ik niet begrijp. Veel Christenen die een vriend of familielid met problemen hebben, bidden aan God voor hulp en steun aan degene met problemen. Hoe is dit in overeenstemming te brengen met het 'principe' dat iedereen in de ogen van God gelijk is?
Een voorbeeld. Meneer A. en meneer B. liggen beiden in coma aan de Intensive Care. Meneer A. en meneer B. zijn volledig gelijk aan elkaar, behalve dan dat meneer A. veel vrienden en familie heeft die voor hem bidden en meneer B. helemaal niemand. Wanneer Christenen geloven dat God kan helpen als je hem om steun vraagt voor iemand anders, zou dit betekenen dat hij zich wel bekommert om meneer A. en niet of minder om meneer B. Dit lijkt me niet in overeenstemming met mijn beeld van de Christelijke God, in Wiens ogen iedereen gelijkwaardig is.
Iemand die mij kan uitleggen waar bovenstaande redenering de fout ingaat? Behalve dan natuurlijk de aanname dat God daadwerkelijk steun geeft na gebeden, er zijn immers vele Christenen die hier in geloven...
GERECHTVAARDIGD? zonden worden niet meer gezien? Hypocrieter kan het nietquote:Op donderdag 25 mei 2006 22:40 schreef Frau.Pfeffertopf het volgende:
[..]
Een soortgelijke kwestie kwam van de week aan de orde in de tv serie 'Grey's Anatomy'.
Ik ben zelf overtuigd christen, maar zou geen antwoord weten op deze vraag. Als ik bijvoorbeeld een donorhart nodig zou hebben zou dat betekenen dat ik ga bidden dat een ander sterft zodat ik dat hart krijg, erg tragisch![]()
Ik wens bid een ander niet dood, om het maar zo te zeggen.
Elk mens is gelijk bij God, iedereen is van dezelfde waarde. Het enige verschil tussen een zogeheten wederom geboren christen en een niet christen is dat de christen GERECHTVAARDIGD is dóór het geloof in Christus: daardoor worden zijn of haar zonden niet meer gezien door God. Maar een niet-christen is als mens zijnde evenveel waard als een christen, daar ben ik absoluut ten volle van overtuigd.
Lekker cliché, maar ik kan dan toch niet op een andere manier afsluiten dan met de 'dooddoener' God's wegen zijn niet onze wegen. Job begreep God ook niet, maar desondanks bleef hij de Heer getrouw.
Verdiep je eerst ns ff wat meer in de materie voordat je bevooroordeelde uitspraken over hypocricie gaat doen wil je...quote:Op donderdag 25 mei 2006 22:44 schreef moremore het volgende:
[..]
GERECHTVAARDIGD? zonden worden niet meer gezien? Hypocrieter kan het niet
jij mag het me ook uitleggen.... daarvoor zit ik hierquote:Op donderdag 25 mei 2006 22:47 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Verdiep je eerst ns ff wat meer in de materie voordat je bevooroordeelde uitspraken over hypocricie gaat doen wil je...![]()
(en nee; ik ben geen Christen; ben zo agnostisch als de neten... om het volgende vooroordeel ff voor te zijn.. )
Heeft iets te maken met dat als je Christus aanvaardt als je opperheer; hij als het ware jouw zonden overneemt of zo iets. Het is niet iets wat makkelijk uit te leggen is; want aan de andere kant is ook volgens het christendom iedere mens wel verantwoordlijk voor zijn eigen daden; hoewel daar ook weer verschillende interpretaties over zijn; maar dan kom je uit bij de predestinatieleer...quote:Op donderdag 25 mei 2006 22:50 schreef moremore het volgende:
[..]
jij mag het me ook uitleggen.... daarvoor zit ik hier
je zegt het nu zelf hij neemt je zonden over als je hem accepteerd.... vind ik hypocriet!quote:Op donderdag 25 mei 2006 22:53 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Heeft iets te maken met dat als je Christus aanvaardt als je opperheer; hij als het ware jouw zonden overneemt of zo iets. Het is niet iets wat makkelijk uit te leggen is; want aan de andere kant is ook volgens het christendom iedere mens wel verantwoordlijk voor zijn eigen daden; hoewel daar ook weer verschillende interpretaties over zijn; maar dan kom je uit bij de predestinatieleer...
Vraag het een echte heel goed bijbelkennende christen; die weet er meer over en precies hoe en wat.
Over de gruwelijke rol die (mensen achter) religies in t verleden hebben gespeeld kun je bij mij terecht.
Ja, maar het ligt genuanceerderr; hoe precies weet ik niet.quote:Op donderdag 25 mei 2006 22:57 schreef moremore het volgende:
[..]
je zegt het nu zelf hij neemt je zonden over als je hem accepteerd.... vind ik hypocriet!
Zouden er niet veel mensen zijn die het wel zo opvatten?quote:Op donderdag 25 mei 2006 23:00 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Ja, maar het ligt genuanceerderr; hoe precies weet ik niet.![]()
Ja hehe; daar zijn het mensen voor; die gebruiken alles naar hun eigen voordeel.quote:Op donderdag 25 mei 2006 23:09 schreef moremore het volgende:
[..]
Zouden er niet veel mensen zijn die het wel zo opvatten?
Die dit misbruiken.....
Maar als je dat gelooft, gaat dat dan niet per definitie ten koste van de gelijkheid tussen mensen. Het voorbeeld dat ik geef in de OP is natuurlijk wat theoretisch, maar raakt wel de kern van wat ik niet begrijp. Als God zich laat verbidden ten behoeve van iemand, hoe zit dat dan met mensen waar niemand om bidt?quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:44 schreef Zombine het volgende:
[..]
God heeft een plan, maar ik geloof ook dat God zich laat verbidden. In de bijbel zie je ook meerdere teksten staan waar God zich laat verbidden ( door Mozes bijvoorbeeld ).
Verder is het ook zo dat veel christenen bidden: "Maar niet wat ik wil, maar wat U wilt, moet gebeuren." net zoals Jezus bad voordat Hij gevangen werd.
Ik geloof dus dat mensen wel degelijk invloed op God kunnen hebben.
Goede vraag. Ik zou er zo ook geen goed antwoord op kunnen geven.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 12:53 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Maar als je dat gelooft, gaat dat dan niet per definitie ten koste van de gelijkheid tussen mensen. Het voorbeeld dat ik geef in de OP is natuurlijk wat theoretisch, maar raakt wel de kern van wat ik niet begrijp. Als God zich laat verbidden ten behoeve van iemand, hoe zit dat dan met mensen waar niemand om bidt?
Of is de conclusie dat bidden alleen invloed op God kan hebben, wanneer het om jezelf gaat? Dat strookt ook niet helemaal met mijn persoonlijke beeld van het Christendom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |