Als ik pagina 21 van de manual bekijk, dan zie ik daar iets over over een knopje staan wat je ingedrukt moet houden om vervolgens aan het scrollwieltje te draaienquote:Op woensdag 24 mei 2006 23:05 schreef MissyMirjaM het volgende:
wie heeft er ervaring met de nikon d50?
ik kom niet uit een instelling
met de continu burst zou die meerdere foto's moeten maken zolang je de ontspan knop ingedrukt houdt, maar dat doet ie nie, snap niet wat ik verkeerd doe
Nee hoor....dat deed ik met bovenstaand antwoordquote:
Handig he...vriendjesquote:Op woensdag 24 mei 2006 23:12 schreef MissyMirjaM het volgende:
jas, geprobeerd, deed ie niet, maar nu blijkt dat hij niet op de auto, maar op de spot stand moet staan
vriendje was ff aan t kijken
schieten op P als je lui bent.quote:Op woensdag 24 mei 2006 23:14 schreef veldmuis het volgende:
Haal 'm toch van die gekke auto-stand af joh.
Relax...ze begint netquote:Op woensdag 24 mei 2006 23:14 schreef veldmuis het volgende:
Haal 'm toch van die gekke auto-stand af joh.
leer het ze goed.quote:Op woensdag 24 mei 2006 23:15 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Relax...ze begint netAutostand is goed voor beginners
Niet teveel in een keer doen
Met A moet je alleen kijken en op het knopje drukkenquote:Op woensdag 24 mei 2006 23:15 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Relax...ze begint netAutostand is goed voor beginners
Niet teveel in een keer doen
dat kan ook met een compact. daar koop je geen DSLR voorquote:Op woensdag 24 mei 2006 23:17 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Met A moet je alleen kijken en op het knopje drukken.
Goed voor luie mensen!.
edit: en vrouwen.
kan, maar hoeft niet. Er zijn speciale tasjes waar ie met objectief en al in kan...quote:Op woensdag 24 mei 2006 23:41 schreef MissyMirjaM het volgende:
hey, ik moet het leren, ik heb voor het eerst een spiegel reflex vast
oh ja, nog iets, als ik hem wil vervoeren, in een tas, moet ik neem ik aan het objectief eraf halen he?
*leert*
Hoeft niet hoorquote:Op woensdag 24 mei 2006 23:41 schreef MissyMirjaM het volgende:
oh ja, nog iets, als ik hem wil vervoeren, in een tas, moet ik neem ik aan het objectief eraf halen he?
*leert*
quote:Op woensdag 24 mei 2006 23:41 schreef MissyMirjaM het volgende:
*leert*
Ik heb geen ervaring met deze camera. 5 mp lijkt me voldoende voor op vakantie, meer heb je echt niet nodig (zelfs 4 zou nog (ruim) voldoende zijn).quote:Op donderdag 25 mei 2006 12:25 schreef Billy_Mack het volgende:
Beste mensen,
Ik zoek een nieuwe digitale fotocamera. Ik wil hem gebruiken voor op vakantie, en hij moet dus aan de volgende eisen voldoen:
- minimaal 5 MP
- lange batterijduur
- compact
- 200-250 euro
Ik heb de SONY DSC-S600 gezien, en die lijkt me erg geschikt. Hij krijgt redelijk goede reviews op internet (7-7.5), maar ik vraag me af of iemand ervaring heeft met deze camera of andere goede camera's??
Ik heb geen ervaring met deze camera, maar kwaliteit zal je niet tegenvallen denk ikquote:Op zondag 28 mei 2006 15:15 schreef Japzer het volgende:
Heeft er iemand ervaring met de Canon Ixus 800 IS?
Ik wil een camera die compact is (en je dus zo even ergens mee naar toe neemt en in je broekzak kwijt kunt) die goede kwaliteit opnamen kan maken in een omgeving met weinig licht.
Ik heb een aantal reviews van dit model gelezen en volgens mij kan deze camera wat ik wil (ik wil 'm ook in bijvoorbeeld een club kunnen gebruiken) en dat IS lijkt me wel wat, maar waar ik nog geen antwoord op heb gevonden is hoeveel tijd er tussen het indrukken van het ik-maak-een-foto-knopje en het daadwerkelijk schieten van de foto. Anyone?
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Sony. Ik vond de kwaliteit niet alles, en een memorystick is duur vergeleken met SD of CF geheugen. Ik weet niet of dat met de laatste generatie Sony's ook zo is trouwens. Ik zou me ook niet blindstaren op megapixels, tenzij je veel met vergrotingen van meer dan 20x30 wil gaan werken.quote:Op donderdag 25 mei 2006 12:25 schreef Billy_Mack het volgende:
Beste mensen,
Ik zoek een nieuwe digitale fotocamera. Ik wil hem gebruiken voor op vakantie, en hij moet dus aan de volgende eisen voldoen:
- minimaal 5 MP
- lange batterijduur
- compact
- 200-250 euro
Ik heb de SONY DSC-S600 gezien, en die lijkt me erg geschikt. Hij krijgt redelijk goede reviews op internet (7-7.5), maar ik vraag me af of iemand ervaring heeft met deze camera of andere goede camera's??
Vogens mij zit de reactietijd op hetzelfde als de Ixus 60, en die is redelijk met genoeg licht. Met minder licht wordt het snel minder, maar dat is met alle compactcamera's volgens mij. Door de IS kan je wel wat langere sluitertijden gebruiken, maar dan heb je het over 1 a 2 stops. Ik denk dat je je ook zeker moet verdiepen in de hoeveelheid ruis een camera heeft, en niet alleen op de IS.quote:Op zondag 28 mei 2006 15:15 schreef Japzer het volgende:
Heeft er iemand ervaring met de Canon Ixus 800 IS?
Ik wil een camera die compact is (en je dus zo even ergens mee naar toe neemt en in je broekzak kwijt kunt) die goede kwaliteit opnamen kan maken in een omgeving met weinig licht.
Ik heb een aantal reviews van dit model gelezen en volgens mij kan deze camera wat ik wil (ik wil 'm ook in bijvoorbeeld een club kunnen gebruiken) en dat IS lijkt me wel wat, maar waar ik nog geen antwoord op heb gevonden is hoeveel tijd er tussen het indrukken van het ik-maak-een-foto-knopje en het daadwerkelijk schieten van de foto. Anyone?
De 5600 ken ik niet. Ik heb zelf sinds ruim een maand de 9500 en ben daar dik tevreden mee. (hoewel ik hem nog niet goed genoeg ken... zoals ik zondag weer gemerkt heb...quote:Op dinsdag 30 mei 2006 16:54 schreef Jonnetje het volgende:
Hallo..
Heeft er iemand ervaring met de Fuji FinePix S5600?
[afbeelding]
Als je hem op automaat en autofocus zet is ie even makkelijk als een willekeurige compact. Als je verder wilt kun je met allerlei handmatige instellingen experimenteren...quote:Op dinsdag 30 mei 2006 22:52 schreef Jonnetje het volgende:
Op zich zou ik dus best wat kunnen leren met dit toestel en ook nog gewoon probleemloos de huis-tuin-en-keuken-kiekjes er mee maken?
Het formaat maakt mij niet uit iig. Liever een beetje toestel in de handen dan zo'n gadget/speledingetje wat in het pinpasvakje van je portemonee past.
Oh, had het zondag even gevraagd, toen had ik zijn grote en zijn kleine broer bij me. Ik ben erg tevreden over Fuji-camera's. En voor wat jij er mee wilt is hij zeer geschikt. Natuurlijk zijn er veel betere camera's, maar dan hebben we het wel over een prijsklasse of wat hoger. Houdt er wel rekening mee dat Fuji standaard maar een kaartje van 16MB meelevert. Wil je een beetje serieus pret hebben met die camera (zeker met filmpjes), dan heb je toch wel een geheugenkaartje van minstens 256MB, liefst meer, nodig.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 16:54 schreef Jonnetje het volgende:
Hallo..
Heeft er iemand ervaring met de Fuji FinePix S5600?
[afbeelding]
▪ 2.592 x 1.944 pixels
▪ 5.1 M pixels (effectief)
▪ 5e generatie Super CCD HR
▪ 10x optische zoom 38-380mm
▪ Scherp 1.8” LCD scherm
▪ Ontspanvertraging 0,01sec
▪ ‘Real Photo Technology’
▪ ISO 64-1600
▪ Handinstellingen mogelijk
▪ Voorzetlenzen mogelijk
Ik ben een beginner op foto gebied.
Na de tragische dood van mijn Canon A510 (gevallen, daarna de fameuze E18 melding) denk ik er over om de S5600 aan te schaffen. Ik heb fotograveren altijd leuk gevonden en wil me er nu toch wel een beetje in gaan verdiepen.
Is dit een leuke camera (voor mij als newbie) om mee te beginnen?
Even ter aanvulling:
Ik wil 'm dus zowel leuk voor hobby-fotografie gaan gebruiken als huis-tuin-en-keuken -fotografie![]()
![]()
Aangezien er ook filmpjes mee gemaakt kunnen worden zullen ook eerste stapjes en andere mijlpalen van de kroost er mee vast gelegd worden.![]()
Ik vraag me af of de kwaliteit wel echt lekker is van de filmpjes; voor "belangrijke" dingen als eerste stapjes etc. zou ik er iig niet op rekenen.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 16:54 schreef Jonnetje het volgende:
Even ter aanvulling:
Ik wil 'm dus zowel leuk voor hobby-fotografie gaan gebruiken als huis-tuin-en-keuken -fotografie![]()
![]()
Aangezien er ook filmpjes mee gemaakt kunnen worden zullen ook eerste stapjes en andere mijlpalen van de kroost er mee vast gelegd worden.![]()
Ik ben dus na zondag pas gaan rondzoeken. (Ja, na zondag ging het verschrikkelijk kriebelenquote:Op donderdag 1 juni 2006 15:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Oh, had het zondag even gevraagd, toen had ik zijn grote en zijn kleine broer bij me. Ik ben erg tevreden over Fuji-camera's. En voor wat jij er mee wilt is hij zeer geschikt. Natuurlijk zijn er veel betere camera's, maar dan hebben we het wel over een prijsklasse of wat hoger. Houdt er wel rekening mee dat Fuji standaard maar een kaartje van 16MB meelevert. Wil je een beetje serieus pret hebben met die camera (zeker met filmpjes), dan heb je toch wel een geheugenkaartje van minstens 256MB, liefst meer, nodig.
Over de filmpjes an ik je niet adviseren, dat is een optie die ik nooit gebruik.
Even opgezocht.. De Fuji S5600 en de Canon A510 hebben beide film met geluid en een maximale videoresolutie van 640 x 480. De Fuji heeft alleen 30 frames per sec waar de Canon 10 frames per sec heeft.quote:Op donderdag 1 juni 2006 15:24 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de kwaliteit wel echt lekker is van de filmpjes; voor "belangrijke" dingen als eerste stapjes etc. zou ik er iig niet op rekenen.
Waarom in hemelsnaam? Wat denk je dat een 7 MP camera je betere foto's op gaat leveren dan een 4 of 5 MP camera?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:39 schreef Pat-man het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe digitale camera. Heb momenteel een Nikon Coolpix 3100 maar vind em al weer aardig verouderd.
Mijn eisen zijn:
- Compact
- 7.0 MP of hoger
- etc
Dat is waarquote:Op donderdag 1 juni 2006 16:10 schreef Jonnetje het volgende:
[..]
Even opgezocht.. De Fuji S5600 en de Canon A510 hebben beide film met geluid en een maximale videoresolutie van 640 x 480. De Fuji heeft alleen 30 frames per sec waar de Canon 10 frames per sec heeft.
Op zich vond ik de filmpjes van de Canon altijd wel oké dus ik zal er vast niet op achteruit gaan toch? Het is in dit geval voor filmpjes van één of twee minuten, niet van een half uur lang iig.
Als ik echt kwaliteits-filmpjes zou willen hebben zou ik maar een filmcamera moeten kopen toch?![]()
Ik heb geen ervaring met de camera's die je noemt, behalve dan dat ik de D70(s) in de winkel vastgehouden heb. Over sensoren en het verschil tussen CCD en CMOS kan ik je ook niets vertellen eigenlijkquote:Op donderdag 1 juni 2006 21:44 schreef Doodkapje het volgende:
Beste mensen,
Na sites als dpreview.com te hebben gelezen ben ik nog dieper in het web van mogelijkheden en tierelantijntjes van SLR camera's gevallen. Het komt op het volgende neer:
In januari 2007 ga ik naar Japan voor een half jaar. Ik wil graag een digitale spiegelreflexcamera kopen in de nabije toekomst en ik weet niet zo goed waar ik vooral op moet letten. (ik wil vast wat oefenen met de camera voordat ik echt daarheen ga, anders maak ik daar alleen maar butt-plaatjes).
Op dit moment schiet ik plaatjes met een Sony DSC-V1. Okee, het is een compact camera, maar je bent best vrij in de instellingen (sluitertijd, diafragma, etc.) Leuk om daarmee te spelen en (misschien arrogant gezegd) je gaat iets verder dan de standaard point-en-shoot plaatjes.
Nu wil ik dus wat meer de professionelere camera's gaan proberen (gebruik van polarisatiefilters e.d.). Mijn oogjes zijn gevallen op de Canon EOS 20D, de 30D en de Nikon D70.
Daarbij had ik iets gelezen over verschil in sensors: CCD en CMOS. Op http://www.imaging-resource.com/PRODS/D30/D30A4.HTM heb ik al wat interessante dingen gevonden (lager energie verbruik van de CMOS bijvoorbeeld) en elke chip heeft zijn voor- en nadelen. Maar... wat is nou eigenlijk echt belangrijk bij sensor keuze?
Ook het aantal megapixels.... ik heb nu een 5.0 Mp camera. Mij lijkt de stap naar de 6.0 Mp (Nikon D70) wat klein en haal ik meer winst bij de EOS 20/30D.
Mijn pa heeft hier nog een oude Nikon F3 camera liggen en waarschijnlijk kan ik zijn lenzen gebruiken, dus dat scheelt in kosten.
Wie o wie heeft ervaringen (of ervaringen gehoord van je buurjongen, oom, opa, golden retriever etc.) met de Canon EOS 20D en 30D en de Nikon D70 en wat kan je me aanraden? Als je nog andere modellen weet aan te bevelen.... by all means!
Samenvattend (het bovenstaande is een beetje lang, maar het is toch veel geld, dus ik wil wel een goede keus maken):
-Nu in bezit Sony DSC-V1 (5Mp) voorbeeld 1 :: voorbeeld 2
-Interesse in Canon EOS 20/30D en Nikon D70
-Kan wellicht lenzen gebruiken van Nikon F3
-Voorkeur: CCD of CMOS?
-Is de 8 Mp van de EOS 20/30D een belangrijk voordeel boven de rest van de features van de Nikon D70?
-En natuurlijk al je andere tips!
* Doodkapje dankt jullie allen van harte bij voorbaat![]()
Nee dat niet, maar bewerk m'n foto's graag (ben grafisch vormgever) en heb dus grotere foto's nodig. Vaak details uit foto's nodig enzo en dan is megapixels zeker wel belangrijk. Kwaliteit ligt puur aan de lens en chip e.d., dat snap ik ook nog wel.quote:Op donderdag 1 juni 2006 16:15 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Waarom in hemelsnaam? Wat denk je dat een 7 MP camera je betere foto's op gaat leveren dan een 4 of 5 MP camera?
Het wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaal, maar wil je de SLR kopen omdat je naar Japan gaat? Denk in dat geval nog even na. Ik laat mijn DSLR namelijk thuis als ik op vakantie ga, en neem de compact mee. De compact die jij hebt is ook uiterst geschikt voor de 'net iets meer dan de gewone vakantie-foto'. Waarom zou je dan met een SLR gaan lopen sjouwen? Los nog van risico's van verlies, beschadiging en diefstal.quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:44 schreef Doodkapje het volgende:
Samenvattend (het bovenstaande is een beetje lang, maar het is toch veel geld, dus ik wil wel een goede keus maken):
Nee, het verschil tussen 6 en 8 MP is voor de meeste mensen niet zichtbaar.quote:-Kan wellicht lenzen gebruiken van Nikon F3
-Is de 8 Mp van de EOS 20/30D een belangrijk voordeel boven de rest van de features van de Nikon D70?
quote:-En natuurlijk al je andere tips!
Bedankt voor je tips!quote:Op donderdag 1 juni 2006 23:43 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met de camera's die je noemt, behalve dan dat ik de D70(s) in de winkel vastgehouden heb. Over sensoren en het verschil tussen CCD en CMOS kan ik je ook niets vertellen eigenlijkAlleen dat het (mij iig) met het energieverbruik toch al heel erg meevalt; je gebruikt het lcd-schermpje bijvoorbeeld niet echt bij een slr, alleen om foto's terug te kijken, wat al een hoop energie scheelt natuurlijk.
Ik denk dat je vrij weinig verschil merkt tussen die 6 en 8 megapixel, ik zou er mijn keuze in ieder geval niet door laten leiden.
Het lijkt me vooral erg belangrijk om te weten welke camera je het fijnste vindt, in vasthouden en gebruik. Het is heel vervelend als een camera je niet lekker in de hand ligt (ik had dit bij de D70s, kon hem bijna niet vasthouden). Ga daarom zeker ook naar de winkel om dit eens uit te proberen; het is nogal een aankoop als later blijkt dat de camera niet fijn fotografeert.
Verder weet ik niet of lenzen van een analoge camera (F3 is neem ik aan analoog?) echt goed presteren op een dSLR body, maar dat kunnen de experts hier beter beoordelen dan ik(Daarvoor zou je ook eens in het lenzentopic kunnen kijken).
Die naam "doodkapje"quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:44 schreef Doodkapje het volgende:
Beste mensen,
Bij de keus van een nieuwe camera denk ik echt niet na over CMOS of CCD. De winst die je uit het verschil haalt maak je misschien toch op door de hele tijd het display aan te doen om je foto's te bekijken, of misschie heeft de fabrikant andere energie slurpende features ingebouwd.quote:<KNIP>
Hee, bedankt voor je reactie!quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:01 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Het wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaal, maar wil je de SLR kopen omdat je naar Japan gaat? Denk in dat geval nog even na. Ik laat mijn DSLR namelijk thuis als ik op vakantie ga, en neem de compact mee. De compact die jij hebt is ook uiterst geschikt voor de 'net iets meer dan de gewone vakantie-foto'. Waarom zou je dan met een SLR gaan lopen sjouwen? Los nog van risico's van verlies, beschadiging en diefstal.
[..]
Nee, het verschil tussen 6 en 8 MP is voor de meeste mensen niet zichtbaar.
[..]
Je hebt geen duurdere/andere camera nodig om echt mooiere foto's te maken, zoals al gezegd wordt. Verder heeft een uv-filter eigenlijk geen invloed op je foto's, en een polarisatiefilter wel, maar ook niet in alle omstandigheden evenveel. Het is dus maar de vraag of je daarvoor een andere camera zou moeten kopen (maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten).quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:26 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Hee, bedankt voor je reactie!
In Japan heb je ontzettend mooie landschappen en tempels. Nou krijg ik geen filters op mijn huidige camera geschroefd, wat ik wel graag zou willen om buitenfoto's te maken (UV of Polarisatiefilters). Ik ga daar niet naartoe voor een vakantie, maar voor een stage. Aangezien ik niet zo vaak naar Japan ga en zeker niet voor zo'n lange tijd, wil ik dan graag mooie foto's maken. En zeker omdat dat niet vanzelf gaat, wil ik hier eerst nog wat oefenen voordat ik daarnaartoe ga.
Hoi hoi, tnx!quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:20 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Die naam "doodkapje"![]()
14.gif
[..]
Bij de keus van een nieuwe camera denk ik echt niet na over CMOS of CCD. De winst die je uit het verschil haalt maak je misschien toch op door de hele tijd het display aan te doen om je foto's te bekijken, of misschie heeft de fabrikant andere energie slurpende features ingebouwd.
het verschil tussen 8MP en 6 MP is minimaal (3504 x 2336 (canon) tegen 3008 x 2000 (nikon), 22.5 x 15.0 mm (canon) tegen 23.7 x 15.5 mm (Nikon DX)-het lijkt wel veel, maar op een oppervlak valt dat heel erg mee.
Met een duurdere camera maak je echt geen betere foto's. Als je van een pen naar een computer gaat, rollen er toch ook niet meteen romans en Harry Potters uit je Printer aan de lopende band?
En heb je al gedacht aan hoe jij je foto's gaat opslaan? Misschien is film een betere optie?
Ik heb zelf de Canon 10d, dus de voorloper van de 20d en ben er zeer tevreden over.quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:44 schreef Doodkapje het volgende:
Beste mensen,
Na sites als dpreview.com te hebben gelezen ben ik nog dieper in het web van mogelijkheden en tierelantijntjes van SLR camera's gevallen. Het komt op het volgende neer:
In januari 2007 ga ik naar Japan voor een half jaar. Ik wil graag een digitale spiegelreflexcamera kopen in de nabije toekomst en ik weet niet zo goed waar ik vooral op moet letten. (ik wil vast wat oefenen met de camera voordat ik echt daarheen ga, anders maak ik daar alleen maar butt-plaatjes).
Op dit moment schiet ik plaatjes met een Sony DSC-V1. Okee, het is een compact camera, maar je bent best vrij in de instellingen (sluitertijd, diafragma, etc.) Leuk om daarmee te spelen en (misschien arrogant gezegd) je gaat iets verder dan de standaard point-en-shoot plaatjes.
Nu wil ik dus wat meer de professionelere camera's gaan proberen (gebruik van polarisatiefilters e.d.). Mijn oogjes zijn gevallen op de Canon EOS 20D, de 30D en de Nikon D70.
Daarbij had ik iets gelezen over verschil in sensors: CCD en CMOS. Op http://www.imaging-resource.com/PRODS/D30/D30A4.HTM heb ik al wat interessante dingen gevonden (lager energie verbruik van de CMOS bijvoorbeeld) en elke chip heeft zijn voor- en nadelen. Maar... wat is nou eigenlijk echt belangrijk bij sensor keuze?
Ook het aantal megapixels.... ik heb nu een 5.0 Mp camera. Mij lijkt de stap naar de 6.0 Mp (Nikon D70) wat klein en haal ik meer winst bij de EOS 20/30D.
Mijn pa heeft hier nog een oude Nikon F3 camera liggen en waarschijnlijk kan ik zijn lenzen gebruiken, dus dat scheelt in kosten.
Wie o wie heeft ervaringen (of ervaringen gehoord van je buurjongen, oom, opa, golden retriever etc.) met de Canon EOS 20D en 30D en de Nikon D70 en wat kan je me aanraden? Als je nog andere modellen weet aan te bevelen.... by all means!
Dat is precies de reden dat ik mn compact meeneem, die heeft 10x optische zoom. Dat scheelt een hoop gesjouw met dure lenzen en een hoop gewissel onderweg.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:35 schreef Doodkapje het volgende:
Ik weet dat je er geen betere foto's van gaat maken, maar je hebt meer vrijheden om te fotograferen (andere objectieven, gebruik van filters e.d.).
Welterusten, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ook als je details nodig hebt uit foto's wordt het belang van MP zwaar overschat. MP is een oppervlaktemaat. 7MP tov van 5 MP is 40% meer pixels. Dat lijkt veel, maar als je kijkt naar de formaten die dat oplevert (2170x3255 versus 1830x2745), valt het toch al weer tegen. Pas bij hele flinke vergrotingen ga je dat verschil zien, en dan moet je nog verdomd goed kijken ook. Lees anders ook dit evenquote:Op vrijdag 2 juni 2006 01:54 schreef Pat-man het volgende:
[..]
Nee dat niet, maar bewerk m'n foto's graag (ben grafisch vormgever) en heb dus grotere foto's nodig. Vaak details uit foto's nodig enzo en dan is megapixels zeker wel belangrijk. Kwaliteit ligt puur aan de lens en chip e.d., dat snap ik ook nog wel.![]()
dat is zo. maar als je een noteboek meneemt, is dit misschien wel het handigst:quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:35 schreef Doodkapje het volgende:
Ik weet dat je er geen betere foto's van gaat maken, maar je hebt meer vrijheden om te fotograferen (andere objectieven, gebruik van filters e.d.). Met een compactcamera kan dat niet. Ik ga daarheen voor een stage, dus mijn laptop gaat mee incl. een externe HD (80 GB). Met een USB 2.0 aansluiting of een CF reader erbij moet dat geen probleem zijn lijkt me.
En tsja,... film... als ik foto's naar het thuisfront wil sturen is digitaal wat makkelijker.
Niet als je highlights al uitgebeten zijnquote:Op vrijdag 2 juni 2006 11:46 schreef Elefes het volgende:
Gradueel filter is toch ook achteraf in bijvoorbeeld Photoshop goed toe te voegen? Kun je meteen vergelijken of het de foto wel mooier maakt..
Klopt ja, mijn vader heeft een Nikon analoge camera met een Tamron lens (moet nakijken welke). Volgens mij kan ik die ook gebruiken en ik mag m gerust lenen van hem, dus dat scheelt al wat.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:48 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik heb zelf de Canon 10d, dus de voorloper van de 20d en ben er zeer tevreden over.
Het is "maar" een 6mp camera, maar tegen de tijd dat je tegen de grens van de camera zit kwa mogelijkheden ben je bij pro.
Het zijn fijne camera's met heel veel opties en instellingen waar je mee kan expirementeren.
De 10d ligt zeer fijn in de hand maar kan zwaar gaan aan voelen na een tijdje, vanwege de magnesium behuizing. De 20d is wel iets lichter dan de 10d, maar vermoedt dat dat ook kan gaan opspelen.
Bij de semi-pro camera's als deze spelen de objectieven een zeer grote rol.
Wanneer je er een goedkoop objectiefje erop zet ga je dat zeker merken aan de foto's, dus hou dat goed in je gedachten wanneer je er eentje gaat kopen.
Ook is het zo dat je meestal alleen de body koopt, er zijn wel kits te verkrijgen, en dat je dus nog een objectief of 2 moet aanschaffen.
Ga nooit, maar dan ook nooit voor EF-S objectieven omdat die niet geschikt zijn voor de hogere klasse zoals de 5d bv.
Die objectieven zijn speciaal gemaakt om de crop factor op te heffen.
Normaal heb je met een objectief een crop factor van 1.6 bij Canon, dus bijna alle objectieven, de mm daarvan, moet je maal 1.6 doen.
Mijne heeft dus maar 3x optische zoom. Heel frustrerend als je vogels wilt fotograferen; daarom zou ik graag van objectief willen wisselen. Sony heeft wel een aparte tele- en macro-opzetstuk in het assortiment, maar dat is ook niet alles.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 11:20 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat is precies de reden dat ik mn compact meeneem, die heeft 10x optische zoom. Dat scheelt een hoop gesjouw met dure lenzen en een hoop gewissel onderweg.
ben net terug uit Japan btw
Is inderdaad handig jaquote:Op vrijdag 2 juni 2006 11:35 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
dat is zo. maar als je een noteboek meneemt, is dit misschien wel het handigst:
[afbeelding] die kan je netjes in je NB's PC card slot opbergen...
Ik heb een doos vol filters, maar ik gebruik ze eigenlijk zelden.
De filters die ik juist moet hebben heb ik niet (ND filters)
Polafilters heb ik wel mee geklkoot, maar meestal ben ik zo bezig met de shoot dat ik er niet aan denk.
De enige die ik echt gebruik zijn het rood en geelfilter voor zw/w fotografie...
Dat is mager idd, dan rest je de keuze tussen een DSLR of een betere compactquote:Op vrijdag 2 juni 2006 13:19 schreef Doodkapje het volgende:
Mijne heeft dus maar 3x optische zoom. Heel frustrerend als je vogels wilt fotograferen; daarom zou ik graag van objectief willen wisselen. Sony heeft wel een aparte tele- en macro-opzetstuk in het assortiment, maar dat is ook niet alles.
prachtlandquote:Hoe was Japan trouwens?
Dank je, weet wat de megapixels doen en zijn. Heb nu een 3 megapixel camera en dat vind ik weinig maar is niet de reden waarom ik een andere camera wil. De zoom komt bij de compact camera's vaak niet boven de 3x optisch uit en anders wordt de camera alweer te groot. (wil een kleine camera omdat ik hem anders thuis laat, wil ooit nog wel een x een canon 350D oid) Ik heb momenteel een Nikon 3100 maar de foto's vertonen veel ruis, hij is traag als stront, maakt hele slechte foto's zonder flits en binnen en heeft dus redelijk weinig megapixels. Daarom heb ik nu zoiets dat ik meteen iets meer megapixels ook wil maar is geen hoofdeis. Als er een 6MP camera is die veel beter is vind ik dat ook prima. Daarom vraag ik ook of iemand mij daarover kan adviseren wat in die prijsklasse een goede camera is. Heb er zelf al een aantal bekeken maar de reviews komen allemaal zo'n beetje op hetzelfde uit.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 11:31 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Welterusten, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ook als je details nodig hebt uit foto's wordt het belang van MP zwaar overschat. MP is een oppervlaktemaat. 7MP tov van 5 MP is 40% meer pixels. Dat lijkt veel, maar als je kijkt naar de formaten die dat oplevert (2170x3255 versus 1830x2745), valt het toch al weer tegen. Pas bij hele flinke vergrotingen ga je dat verschil zien, en dan moet je nog verdomd goed kijken ook. Lees anders ook dit even
Wat ik wil zeggen is dat je niet op MP alleen moet kiezen. Ook de optische zoom is belangrijk, en daar is meestal meer winst te halen dan bij de MP's. Ook (misschien wel juist) voor jouw doel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |