Uh nee... je hebt ook nog namen zoals: Jan Vennegoor of Hesselink.quote:Op maandag 22 mei 2006 21:02 schreef McCarthy het volgende:
Als je nou 1 (1 makkelijker kan toch niet, wat is er nou eenvoudiger dan 1) invoerveld hebt voor je complete naam invoert (bv Piet Christiaan McCarthy) dan weet je en je voorletters en waarop de achternaam geselecteerd/gesorteerd moet worden want dat is de laatste hoofdletter in de naam
nee maar ik wist dat neit, het is bovendien niet logisch. Stel nou eens dat er gesorteerd moet worden, waar wordt dan op gesorteerd? De D?quote:Op maandag 22 mei 2006 21:16 schreef avdbree het volgende:
"De Vries" invullen als achternaam, was dat te veel moeite of zo?
Je gaf het antwoord toch zelf al?quote:Op maandag 22 mei 2006 21:18 schreef McCarthy het volgende:
[..]
nee maar ik wist dat neit, het is bovendien niet logisch. Stel nou eens dat er gesorteerd moet worden, waar wordt dan op gesorteerd? De D?
Of in dit geval de eerste hoofdletter van de achternaam wat dus ook werkt bij de naam in mijn vorige post.quote:Op maandag 22 mei 2006 21:02 schreef McCarthy het volgende:
en waarop de achternaam geselecteerd/gesorteerd moet worden want dat is de laatste hoofdletter in de naam
Kan, maar in het buitenland word je dan al gauw 'devries', dan wordt inderdaad gesorteerd op de D, da's niet zo erg toch?quote:Op maandag 22 mei 2006 21:18 schreef McCarthy het volgende:
[..]
nee maar ik wist dat neit, het is bovendien niet logisch. Stel nou eens dat er gesorteerd moet worden, waar wordt dan op gesorteerd? De D?
Voornaam: Ayaahquote:Op dinsdag 23 mei 2006 02:06 schreef r_one het volgende:
En Ayaan Hirshi Ali dan?
En Jan Pieter Balkenende dan?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 02:32 schreef Tichelaar het volgende:
[..]
Voornaam: Ayaah
Achternaam: Hirshi Ali
Ook al is Hirshi meer een familienaam en niet een achternaam (ofzo)
Is dat echt zo moeilijk?quote:
OMG, ben je nou serieus?quote:Op maandag 22 mei 2006 21:18 schreef McCarthy het volgende:
[..]
maar dat is er niet altijdquote:Op maandag 22 mei 2006 21:22 schreef Jig het volgende:
Dat is opgesplits zodat je mensen kan sorteren op achternaam, wat unieker is als de voornaam. Tussenvoegsels zijn dus "der", "de", "van de" etc en daar is het tussenvoegsel veld voor. Dan kan je namelijk alsnog sorteren op puur de achternaam, ipv alle miljoenen mensen waar de achternaam met een tussenvoegsel begint.
ben je zo wereldvreemd dat je in al die jaren nog nooit iets hebt moeten invullen?quote:
oh ja wel en dan ging het altijd fout. Heette ik Piet Vries of de, Piet Vriesquote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:22 schreef Tokus het volgende:
[..]
ben je zo wereldvreemd dat je in al die jaren nog nooit iets hebt moeten invullen?
quote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:23 schreef _Flash_ het volgende:
Je achternaam begint toch ook met een D? Het is Piet de Vries en niet Piet Vries.
daar heb ik dus nog nooit last van gehad met mijn dubbele tussenvoegselsquote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:24 schreef McCarthy het volgende:
[..]
oh ja wel en dan ging het altijd fout. Heette ik Piet Vries of de, Piet Vries![]()
Bij deze een award voor de meest nuttige bijdrage van vandaag!quote:
Dan krijg je bij sommige sites als naam "Piet Vries, de"...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:00 schreef Skyloto het volgende:
voornaam: Piet
achternaam: Vries, de
Dat is toch niet zo moeilijk?
en wat als je dan McCarthy of O'Neal heet. Dan heb je in je database een lijst met allemaal O's en Mc's bij elkaar. Dat is toch niksquote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:28 schreef DFDuo het volgende:
Alles in één veld is eigenlijk totaal niet praktisch, weliswaar afhankelijk van hoe 'n belangrijk gegeven de naam is natuurlijk. Zeg ik als hobby-database bouwer.
Wat wel een oplossing is, is inderdaad gewoon een vakje met 'tussenvoegsel'.
Ik snap hoe jullie je voelen, arme mensen-met-tussenvoegsel!
quote:
Waarom is dat niks?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 19:09 schreef McCarthy het volgende:
[..]
en wat als je dan McCarthy of O'Neal heet. Dan heb je in je database een lijst met allemaal O's en Mc's bij elkaar. Dat is toch niks![]()
lees nou eens mijn OP goed. Er zijn 2 velden alleen de invoerder ziet er slechts 1. Na dat de compu het gelezen heeft splitst hij het op (bij de laatste hoofdletter en ja dat is dan pech voor de mensen van adel) in 2 velden en voert het in in de database. Die 2 velden hou je dus verborgenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:33 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Waarom is dat niks?
Waar zou je het anders op moeten baseren?
Kerel, volg eens een cursus database bouwen en normaliseren. 1 groot veld is het domste wat je kunt doen.
want ? wat heb ik nou weer over het hoofd gezienquote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:37 schreef Refragmental het volgende:
En doe ook maar meteen een cursus gegevens analyse.
Met 1 invoervak zijn er geen 2 velden. De computer kan het ook niet opsplitsen want dat gaat gegarandeerd fouten opleveren. Zoals iemand al zei vullen de mensen de meest rare dingen in waardoor er vanalles fout kan gaan met jou methode.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:41 schreef McCarthy het volgende:
[..]
lees nou eens mijn OP goed. Er zijn 2 velden alleen de invoerder ziet er slechts 1. Na dat de compu het gelezen heeft splitst hij het op (bij de laatste hoofdletter en ja dat is dan pech voor de mensen van adel) in 2 velden en voert het in in de database. Die 2 velden hou je dus verborgen
Zo'n beetje alles.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:42 schreef McCarthy het volgende:
[..]
want ? wat heb ik nou weer over het hoofd gezien
Owja.... mensen buiten de boot laten vallen is het allerdomste wat je kunt doen als bedrijf!quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:41 schreef McCarthy het volgende:
[..]
en ja dat is dan pech voor de mensen van adel
je complete naam invoeren met hoofdletters in 1 veld. Hoe moeilijk kan dat zijn.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:52 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Met 1 invoervak zijn er geen 2 velden. De computer kan het ook niet opsplitsen want dat gaat gegarandeerd fouten opleveren. Zoals iemand al zei vullen de mensen de meest rare dingen in waardoor er vanalles fout kan gaan met jou methode.
Jou methode is iig zo onhandig als de pest... en de website die je hebt aangehaald in je OP krijgt een database vol met troep omdat deze niet correct gegevensanalyse en normaliseren heeft toegepast.
waarom? Omdat je dan allemaal Mc's ziet. McCarthy, McDonald, McGregor. Dan kan je toch beter de McCarthy bij de C zetten, de McDonald bij de D etcetera.quote:Overigens... je vond het onwenselijk dat alle O'Neils bij de O en McCarthy's bij de M werden ingedeeld? Waarom? O' is geen tussenvoegsel, en Mc ook niet. Bij het sorteren word overigens verder gegekeken dan de eerste 2 of 3 letters, je verliest dus op geen moment het overzicht.
ze vallen niet buiten de boot. Er wordt alleen gesporteerd op hun 2e naam en niet op hun 1e.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:54 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Owja.... mensen buiten de boot laten vallen is het allerdomste wat je kunt doen als bedrijf!
Ik ben benieuwd waar je werkt of welke studierichting je hebt.
Waarom is dat niks? Als ik O'Neil zoek ga ik echt niet bij de N kijken...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 19:09 schreef McCarthy het volgende:
[..]
en wat als je dan McCarthy of O'Neal heet. Dan heb je in je database een lijst met allemaal O's en Mc's bij elkaar. Dat is toch niks![]()
http://dev.mysql.com/tech(...)o-normalization.htmlquote:In our example table, we have a set of values in our author and subject columns. With more than one value in a single column, it is difficult to search for all books on a given subject or by a specific author. In addition, the author names themselves are non-atomic: first name and last name are in fact different values. Without separating first and last names it becomes difficult to sort on last name.
ja dat snap ik. Daarom moet de compu het opsplitsen, Dat kan makkelijk. Splits het op bij de laatste hoofdletter. Dus Piet de Vries wortd Piet de in het ene veld en in een ander veld Vriesquote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:57 schreef mstx het volgende:
[..]
Waarom is dat niks? Als ik O'Neil zoek ga ik echt niet bij de N kijken...
P.S.: 2e resultaat bij google als je zoekt op "database normalisation":
[..]
http://dev.mysql.com/tech(...)o-normalization.html
Moet je dat nog vragen??quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:56 schreef McCarthy het volgende:
[..]
je complete naam invoeren met hoofdletters in 1 veld. Hoe moeilijk kan dat zijn.
Joseph Raymond McCarthy
Echt serieus wat kan er fout gaan?
Mc is geen tussenvoegsel! En zoals iemand al zei... wanneer ik op de naam McCarthy zoek, dan ga ik niet bij de C kijken. Tis dus ook nog eens velen malen handiger bij zoekfuncties.quote:[..]
waarom? Omdat je dan allemaal Mc's ziet. McCarthy, McDonald, McGregor. Dan kan je toch beter de McCarthy bij de C zetten, de McDonald bij de D etcetera.
En wat heeft deze goede man als voornaam in de database?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:57 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ze vallen niet buiten de boot. Er wordt alleen gesporteerd op hun 2e naam en niet op hun 1e.
Dus de Rijke - van der Waard komt bij de W
Ik merk hetquote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:57 schreef McCarthy het volgende:
o en voor je zo bijdehand gaat doen, ik ben hoger opgeleid dan jij.
"Piet de"quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:59 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ja dat snap ik. Daarom moet de compu het opsplitsen, Dat kan makkelijk. Splits het op bij de laatste hoofdletter. Dus Piet de Vries wortd Piet de in het ene veld en in een ander veld Vries
Geweldig idee. Vooral de mensen met dubbele achternamen zullen dat leuk vinden.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:59 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ja dat snap ik. Daarom moet de compu het opsplitsen, Dat kan makkelijk. Splits het op bij de laatste hoofdletter. Dus Piet de Vries wortd Piet de in het ene veld en in een ander veld Vries
hmm, wat als in zo'n kekke dubbele naam heb? Jean-Pierre? Jaap-Jan?quote:Op maandag 22 mei 2006 21:02 schreef McCarthy het volgende:
En de oplossing is ook zo eenvoudig. Gewoon 1 veld waar je je complete naam in moet voeren.
is hier nog nooit iemand op gekomen of zo, zo simpel
Kan je ook arabische namen doen (denk ik)
Z'n moeder werkt er op de administratie, en daarom komt hij er soms, als ze geen oppas kan vindenquote:
Word te groot, Wordpad te kleinquote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:57 schreef McCarthy het volgende:
Duidelijk! Je kunt niet eens met word omgaan, maar dan wil je me wel vertellen hoe informatie en gegevens analyse in elkaar moet zitten!quote:Titel zegt het al. Word is mijn veel te ingewikkeld en omslachtig. Allemaal toeters, bellen, knopjes & AI achtige kut features. Wordpad bevalt mij dan ook veel beter alleen daar zitten weer net te weinig feautures op. Een spellignscheck is bijvoorbeeld wel handig.
Ik twijfel nogquote:Op woensdag 24 mei 2006 00:15 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Word te groot, Wordpad te klein
[..]
Of je bent gewoon ontzettend dom... of je bent me geniaal voor de gek aan het houden. Kan namelijk haast niet geloven dat het niveau van de TU zo dramatisch laag is
Lol...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:57 schreef McCarthy het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |