bronquote:Storm Forecast
Valid: Mon 22 May 2006 06:00 to Tue 23 May 2006 06:00 UTC
Issued: Sun 21 May 2006 20:24
Forecaster: GROENEMEIJER
SYNOPSIS
Monday at 06:00...west of a broad ridge extending from Poland to Italy, a strong SWly mid level flow is present over western continental Europe. A warm plume extends from the Mediterranean into Scnadinavia. A cold core low centered south of Lake Ladoga moves eastward.
DISCUSSION
Benelux, NWrn Germany, Srn Denmark...
A very strong jet with wind speeds over 45 m/s at the 500 hPa level stretches over the area. On the cold side of a frontal zone extending approximately along a line from Kopenhagen to Bordeaux, some marginal instability is expected to build. Storms developing here, will likely be low-topped, but may, given the intense shear develop small bows. Main threat will be severe gusts caused by mixing of 25 m/s winds at 850 hPa down to the surface. Although low-level veering of the wind should be limited, the development of a few rotating storms is not ruled out and a marginal threat of tornadoes will exist as well.
NErn France, Nrn Switzerland, Srn/central/Ern Germany, Czech, western Poland...
Models suggest that east of extensive cloudiness associated with the frontal zone, some instability may develop and a few convective storms may result. 0-6 km bulk shear of about 25-30 m/s in combination with CAPE values of around 500 J/kg, may allow a few rotating storms/supercells to form. These will primarily pose a threat of large hail. The storms are expected, however, to cluster quite rapidly... especially because the shear vector and orientation of the front are parallel.
Radarbeeldquote:WARNLAGEBERICHT für
NORDRHEIN-WESTFALEN
ausgegeben vom Deutschen Wetterdienst
am Sonntag, 21.05.2006, 22:00 Uhr
Im Nachtverlauf und Montag-Vormittag Gewitter mit Windböen,
zum Montag Abend erneut Gewitter mit Sturmböen
Entwicklung der WETTER- und WARNLAGE
bis Montag, 22.05.2006, 22:00 Uhr
Das Sturmtief "Hiltrud", zur Zeit bei Irland angelangt,
bestimmt zunehmend das Wetter in Nordrhein-Westfalen. Es lenkt
in dieser Nacht kurzzeitig feuchtwarme, ab dem Montag in
Schüben wieder kühlere Luft heran. Dabei erfaßt eine erste,
wahrscheinlich abgeschwächte GEWITTERzone kurz vor Mitternacht
vorraussichtlich das Rheinland. In Verbindung mit der dann
Montag früh auf NRW übergreifenden Kaltfront von "Hiltrud"
greift eine nächste GEWITTERzone von Südwesten her auf NRW
über. Dabei ist dann auch lokal STARKREGEN möglich. Diese
Kaltfront zieht dann bis zum Mittag nach Nordosten ab. Dann
erfolgt eine kurze Wetterberuhigung, bevor dann zum Tagesende
das Sturmfeld von Sturmtief "Hiltrud" ( inzwischen über
Südostengland angelangt ) auf NRW übergreift. Dabei sind dann
auch wieder GEWITTER mit STURMBÖEN, eventuell auch SCHWEREN
STURMBÖEN zu erwarten.
GEWITTER:
Vor und um Mitternacht erste GEWITTER im Rheinland, dort
besonders im Grenzgebiet zu den Niederlanden und Belgien.
Nächste GEWITTER sind dann ausgangs der Nacht und
Montagvormittag in NRW von Südwesten her zu erwarten.
Ab dem späten Nachmittag bis in die Nacht zum Dienstag hinein
erneut einzelne GEWITTER.
STARKREGEN:
Besonders bei der Kaltfrontpassage sind ausgangs der Nacht und
Montag Vormittag von Südwesten her lokal STARKREGENfälle von
10 bis 15 l/qm in 30 bis 60 Minuten zu erwarten.
WIND:
Nach Mitternacht und Montag früh besonders in der Westhälfte
NRW`s erste WINDBÖEN von über 50 km/h. Deutliche WINDverstärkung
dann zum Tagesende hin. Dann sind STURMBÖEN, bei Gewittern
auch eventuell schwere STURMBÖEN bis 100 km/h möglich.
Warnungen erfolgen nach Erfordernis.
nächste Aktualisierung: spätestens Montag, 22.05.06, 04:00 Uhr
DWD / RZ Essen
quote:
Toen ik die URL zag, ging er een lampje bij me branden. Even kijken en verhip, deze site is van een oud-collega van mij die aan stormchasing doetquote:Op zondag 21 mei 2006 21:41 schreef i2Them2 het volgende:
http://www.mouse-music.com/boltek/index_de.php![]()
Bron: NOS Teletekstquote:103 Teletekst ma 22 mei
Schade na windhoos Noordwijkerhout
In Noordwijkerhout heeft een windhoos
vannacht grote schade aangericht.Door
de krachtige wind viel een vrachtwagen
om en werd de voorpui van een bedrijf
geheel verwoest.Ook enkele huizen en
tientallen auto's liepen schade op.
De windhoos trof de Delfweg rond kwart
over twaalf.In het bedrijfspand waren
enkele mensen bezig met de productie
van plastic verpakkingen voor bloemen.
De politie ontruimde het pand uit angst
voor instorting.Niemand raakte gewond.
De omvang van de schade wordt pas later
vanochtend duidelijk.De windhoos trof
de rand van een industriegebied waar
enkele huizen naast staan.
volgende nieuws financieel sport
Second that one... paar flinken klappen + hagel (1cm) hier.quote:Op maandag 22 mei 2006 06:35 schreef indahnesia.com het volgende:
zo, flinke onweersbui in Eindhoven. Weerlicht en zware donders, tijd om iets vroeger op te staan
hagel? nee, hier alleen af en toe een vlaag stortregen... zoals ik het ken uit Indonesiëquote:Op maandag 22 mei 2006 06:36 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Second that oine... paar flinken klappen + hagel (1cm) hier.
Hier welquote:Op maandag 22 mei 2006 06:37 schreef indahnesia.com het volgende:
hagel? nee, hier alleen af en toe een vlaag stortregen... zoals ik het ken uit Indonesië
damn..quote:
Het gaat snel, die bui nadert nu Nijmegen. Meerdere flitsen en continu gerommel.quote:Op maandag 22 mei 2006 06:39 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
damn..![]()
De bui is alweer vertrokken.
Hier is de afgelopen nacht toch 12.4 mm neerslag gevallen. Niet slecht.
Hier inmiddels ookquote:Op maandag 22 mei 2006 08:48 schreef Evil-Cherry het volgende:
Lekker zonnig en blauw hier in Papendrecht!!
haha.. da's wel lekker wakker worden dan. In mijn gezichtsveld thuis staat sinds een jaar of twee een GSM-mast. Iedere keer als het ontweert en er slaat iets in, dan is het daar in die mast. Gelukkig staat ie iets verder weg dan de antenne waar ie vroeger insloeg.quote:Op maandag 22 mei 2006 09:35 schreef -chefke- het volgende:
Goede morgen zow allemachtig wat een weer vanacht hier heb amper geslapen van het onweer en de regen. Tis nu daarintegen heerlijk weeer 15 graden en zon word vanmidag graad of 20 heerlijk.
die bui van 6:00 die maakte mij nogal grof wakker lag naast mijn bed van de klap hij sloeg hier ergens in.
Goede morgen iederdeen
![]()
Volgens 't knmi:quote:Forecast Update
Valid: Mon 22 May 2006 07:00 to Tue 23 May 2006 06:00 UTC
Issued: Mon 22 May 2006 07:19
Forecaster: GROENEMEIJER
SYNOPSIS
Refer to convective forecast...
DISCUSSION
Have upgraded NW Germany and eastern Netherlands to level 2. Strong large supercells are moving NEward over Niedersachsen in a highly helical environment with 35 m/s 0-6 km bulk shear. locally and acquire more surface-based character with threat of tornadoes, large hail and very strong gusts. Likely tornado damage has been reported over the western Netherlands last night.
Although the current storms are decaying as they become embedded in a larger stratiform area, more storms are likely form over the Netherlands, Niedersachsen and NRW. Solar heating will warm the boundary layer as clearing skies move in from the west. Favourable shear is expected to persist in these areas at least into the afternoon hours and additional supercells are anticipated.
Storms may move well into Denmark and southwestern Sweden later today and the situation will be monitored for an upgrade in those areas later today.
In response to diurnal heating, additional storms are likely to form over the northern Rhone Valley/Jura/Alsace to move northeastward. Shear profiles will likely be a little less strong here, but 0-6 bulk shear of around 25 m/s is still considerable. These storms will have large hail and strong/ severe gusts as the primary threats. If their coverage becomes large, an upgrade fro this area may be required, too.
quote:ONWEER:
Onweerskanskaartjes geven een aanhoudend grote kans op onweer.
In de loop van de middag/avondquote:Op maandag 22 mei 2006 12:02 schreef Maisnon het volgende:
Ik zit in 2Hoe laat moet het zich af gaan spelen?
In de avond en vannachtquote:Op maandag 22 mei 2006 12:02 schreef Maisnon het volgende:
Ik zit in 2Hoe laat moet het zich af gaan spelen?
Het gaat gebeurenquote:Op maandag 22 mei 2006 12:40 schreef SpeedyGJ het volgende:
Eerstje lichte buitjes vormen zich al in Belgie
Einde van NL komt in zichtquote:
Ben wel benieuwd of ik nog eens een supercell te zien krijg hierquote:Op maandag 22 mei 2006 12:42 schreef Evil-Cherry het volgende:
Het trekt alweer dicht hierzo, maar nog wel erg licht buiten (en een STRONTEIGENWIJZE zonwering)
Komen af en toe vreemde wolkenvelden voorbij, voorlopig is dat de enige indicatie van een ontstabiele atmosfeer. Ik ben benieuwd wat er komen gaat en of ze het lvl 2 gebied nog gaan uitbreiden.
Overigens hoef je niet per se in lvl 2 te zitten voor slecht weer, kijk naar Noordwijkerhout![]()
Ik heb een keer in 30 cm hagel gereden in Duitsland, dat was echt kut, hele auto vol deuken hehe.quote:Op maandag 22 mei 2006 12:47 schreef SpeedyGJ het volgende:
We krijgen straks een supercel zo groot als Nederland, die gaat meer dan 300mm aan regen geven, 40cm hagel zo groot als tennisballen, windstoten van 200km/h en 200 bliksemontladingen in 10 sec. Bereid je maar voor op het ergste.
Haha, ja doeiquote:Op maandag 22 mei 2006 12:47 schreef SpeedyGJ het volgende:
We krijgen straks een supercel zo groot als Nederland, die gaat meer dan 300mm aan regen geven, 40cm hagel zo groot als tennisballen, windstoten van 200km/h en 200 bliksemontladingen in 10 sec. Bereid je maar voor op het ergste.
Zou het? Denk het niet... Moeten we 17 juli en 30 april samen brengen, maken wij dat nog mee? Hoezo 43? Wat is er dan?quote:Op maandag 22 mei 2006 12:45 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd of ik nog eens een supercell te zien krijg hiernog 43 dagen de tijd
Dan vertrek ik uit Nederlandquote:Op maandag 22 mei 2006 12:52 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Zou het? Denk het niet... Moeten we 17 juli en 30 april samen brengen, maken wij dat nog mee? Hoezo 43? Wat is er dan?
Tofquote:Op maandag 22 mei 2006 12:50 schreef Richard_Zutphen het volgende:
[..]
Ik heb een keer in 30 cm hagel gereden in Duitsland, dat was echt kut, hele auto vol deuken hehe.
Dat komt wel goedquote:Op maandag 22 mei 2006 12:51 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Haha, ja doeiAls Piet nou ontslag neemt, dan moet jij het weer gaan verspellen voor SBS
![]()
Dat dacht ik al jaquote:
Hij krijgt geen supercellen, ik denk dat hij straks bij zijn eerste maand gelijk een dikke orkaan van CAT ontelbaar over zijn hoofd gaat krijgenquote:Op maandag 22 mei 2006 12:55 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Dat dacht ik al jaNaar indonesië toch? Dán maak je zeker ooit van je leven een supercell mee!
@speedy, goed idee man
Ja, ik heb al een paar keer in een supercell gezeten met iedere seconde enkele bliksems en diverse inslagen vlakbij.. Machtig mooi gewoon.quote:Op maandag 22 mei 2006 12:55 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Dat dacht ik al jaNaar indonesië toch? Dán maak je zeker ooit van je leven een supercell mee!
@speedy, goed idee man
Dat kan daar niet, ligt te dicht op de evenaarquote:Op maandag 22 mei 2006 12:57 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Hij krijgt geen supercellen, ik denk dat hij straks bij zijn eerste maand gelijk een dikke orkaan van CAT ontelbaar over zijn hoofd gaat krijgen
Maar deze orkaan overtreft alles, deze zal overal op bezoek komen, zelfs op de noord/zuidpoolquote:Op maandag 22 mei 2006 12:58 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dat kan daar niet, ligt te dicht op de evenaar![]()
1000 mm neerslag is niet zo veel hoor... voor Indonesië dan.. valt in een maandje of wat moesson ook welquote:Op maandag 22 mei 2006 13:04 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Maar deze orkaan overtreft alles, deze zal overal op bezoek komen, zelfs op de noord/zuidpooldeze zal overal 1000mm regen achterlaten en 100tallen tornado's gaan opleveren
![]()
Gooi die gegevens dan ook even op internetquote:Op maandag 22 mei 2006 13:04 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
1000 mm neerslag is niet zo veel hoor... voor Indonesië dan.. valt in een maandje of wat moesson ook wel
Ik neem trouwens mijn weerstation mee, ik ben wel benieuwd hoeveel mm er valt in een tropische bui of in een hele moesson.
Volgens mij heb jij gezopenquote:Op maandag 22 mei 2006 13:04 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Maar deze orkaan overtreft alles, deze zal overal op bezoek komen, zelfs op de noord/zuidpooldeze zal overal 1000mm regen achterlaten en 100tallen tornado's gaan opleveren
![]()
Dat wil ik wel gaan regelen ja.. weet alleen nog niet hoe.. maar dat vogel ik dan wel uit.quote:Op maandag 22 mei 2006 13:20 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Gooi die gegevens dan ook even op internet
[afbeelding]
Welke had jij ook al weer?quote:Op maandag 22 mei 2006 13:29 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dat wil ik wel gaan regelen ja.. weet alleen nog niet hoe.. maar dat vogel ik dan wel uit.
quote:
moet nog komen later vandaag.quote:Op maandag 22 mei 2006 13:37 schreef -skippybal- het volgende:
Volgens Estofex zit ik in zone 2... Zal wel weer mevallen![]()
Maar volgens dat ding moest ik al vaker feest hebben, en 1 flits per 2 minuten vind ik nou niet echt "severe".quote:
Software is: Heavy Weather Pro 2?quote:Op maandag 22 mei 2006 13:36 schreef indahnesia.com het volgende:
ja, wel met die instrumenten, maar een ander schermpje..
Ja, die software is het..quote:Op maandag 22 mei 2006 13:48 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Software is: Heavy Weather Pro 2?zo ja: dan wil ik je er best wel mee helpen
Is ook totaal niet nodig hoorquote:Op maandag 22 mei 2006 13:50 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ja, die software is het..
Ik heb alleen nog geen tools om iedere keer de recent-file uit te lezen,
ja, die publisher heb ik wel ja, maar die slaat het alleen op naar een plaatje, niet naar een bestandje of zo.. toch?quote:Op maandag 22 mei 2006 13:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Is ook totaal niet nodig hoordie afbeelding komt zo vanuit het programma
je moet alleen even Heavy Weather Publisher even downloaden mits je die nog niet hebt
(gratis van heavy weather site te downloaden)
Idd er komt al 1 en ander wat opzetten, hoewel dit natuurlijk nog niks is
Je wilt dus niet de gegevens in afbeelding hebben als ik het zo begrijpquote:Op maandag 22 mei 2006 13:55 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ja, die publisher heb ik wel ja, maar die slaat het alleen op naar een plaatje, niet naar een bestandje of zo.. toch?
nee, het liefst naar een database, zodat ik mooie grafiekjes kan maken en zo.quote:Op maandag 22 mei 2006 13:56 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Je wilt dus niet de gegevens in afbeelding hebben als ik het zo begrijp![]()
Ahaaaa ik snapquote:Op maandag 22 mei 2006 13:57 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
nee, het liefst naar een database, zodat ik mooie grafiekjes kan maken en zo.![]()
zou leuk zijn.quote:Op maandag 22 mei 2006 13:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ahaaaa ik snapik zal eens voor je kijken, volgens mij had ik hier nog wat liggen
![]()
Niet meer dusquote:
daar kan ik wel wat mee denk ikquote:Op maandag 22 mei 2006 14:05 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Niet meer dus![]()
Ik zou je eventueel hier even naar toe kunnen verwijzen![]()
http://www.geenweer.nl/
Kijk maar eens bij grafieken, ik had laast wel een mooi programma maar die kan ik zo 1,2,3 niet meer vinden.
Vergis je nietquote:Op maandag 22 mei 2006 14:06 schreef IkWilbert het volgende:
via www.buienradar.nl kun je mooi op de hoogte blijven van de buien (aktueel tot op 5 min!)
Denk persoonlijk dat het nog wel gaat meevallen met de buien, niet meer zo zwaar als afgelopen dagen.
Oke danquote:Op maandag 22 mei 2006 14:08 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
daar kan ik wel wat mee denk ik
Ik kan een servertje inrichten wat de file uitleest, en dat vervolgens in een db zet.. maar goed, even de tijd voor maken dus.quote:
Echt waar?quote:Op maandag 22 mei 2006 14:06 schreef IkWilbert het volgende:
via www.buienradar.nl kun je mooi op de hoogte blijven van de buien (aktueel tot op 5 min!)
Leuk he? Ook via www.weathernews.nl live beelden, hier kun je zelf zien waar het ontweertquote:Op maandag 22 mei 2006 15:01 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Echt waar?
Joh, wat leuk! Meteen even checken natuurlijk!
Pff buitje van net was meer een miezerbui. Wel prachtige buien langs de kust!
daar was dan ook een stevige echo te zien, benieuwd of het nog verder activeertquote:
Ziet er mooi uitquote:Op maandag 22 mei 2006 14:06 schreef the_RAVEN het volgende:
ben begonnen met het amateuristisch fotograferen van onweer, woon in vlissingen (ZE) en daar hebben we duinen waar we op kunnen staan, hier een beelduitsnede van mijn eerste bliksemfoto:
[afbeelding]
Wolkjes
Flitsj
Klein flitsje rechts in beeld
Water hebben we niets aan, onweer moeten we hebbenquote:
quote:Op maandag 22 mei 2006 17:27 schreef DemonRage het volgende:
Hagel van 6:30u vanochtend (8,51 MB, MPEG)
Hier hetzelfde, vanmorgen regen en onweer en nu een prachtig blauwe lucht en een zonnetje. Vanavond zal het wel weer anders zijn.quote:Op maandag 22 mei 2006 17:30 schreef flugeltje het volgende:
Het is een beetje vreemd weer. Het ene moment plenst het eruit compleet met windstoten en nu is het droog, schijnt de zon en zie ik een blauwe lucht...
Idd. En nog meer rode plekken overigens.quote:Op maandag 22 mei 2006 19:28 schreef i2Them2 het volgende:
Zit nu hele zware bui boven Drenthe.
Alleen regen en 1 klapquote:Op maandag 22 mei 2006 19:01 schreef tralalala het volgende:
Er komt me toch een zwarte lucht aan in Ede![]()
Gaat toch langs ons heen denk ik.
Hier vlakbij, maar het was er maar één, nu hoor ik niks meer.quote:
Kom maar halen.....quote:Op maandag 22 mei 2006 20:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Hey! Dat zijn míjn wolken! Geef terug!
quote:Op maandag 22 mei 2006 20:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ze waren ook net in Kerkrade te zien misschien zie jij ze ook nog.quote:Op maandag 22 mei 2006 20:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Eerde een lagedruk gebiedquote:Op maandag 22 mei 2006 21:33 schreef Gappie het volgende:
Boven de Pacific Ocean kwam ik dit beeld tegen..
[afbeelding]
Het lijkt mij op een beginnende Tornado.. Kan dat zijn?
heb er verder ook geen verstand van daarom vroeg ik het.. et draaide zo om elkaar heen..quote:
tornado's zijn redelijk kleinschalige systemen. Als je zoiets ziet vanuit de ruimte is het een depressie, die dan weer onder de juiste omstandigheden kan uitgroeien tot tropische orkaan.quote:Op maandag 22 mei 2006 21:41 schreef Gappie het volgende:
[..]
heb er verder ook geen verstand van daarom vroeg ik het.. et draaide zo om elkaar heen..
Sodeju! Dat is het beter werk zegquote:Op maandag 22 mei 2006 22:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Schitterende shelf-pics @ http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=466525&tid=466525
quote:Op maandag 22 mei 2006 22:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Schitterende shelf-pics @ http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=466525&tid=466525
quote:Op maandag 22 mei 2006 22:41 schreef Frutsel het volgende:
waar blijft die supercel met een windhoos nu dan?
VERDOMME, die heb ik gemist. Ik zag het boven mijn hoofd ontstaan, die shellcloud, ik zag um alleen aan de andere kant, even foto van zoekenquote:Op maandag 22 mei 2006 22:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Is dat een HDR-foto??quote:Op dinsdag 23 mei 2006 00:11 schreef firecow het volgende:
Wat een heerlijke wolken hadden we vanavond zeg..... ene moment was het compleet blauw 30min later was het gif zwart
[afbeelding]
Mooie fotoquote:Op dinsdag 23 mei 2006 00:11 schreef firecow het volgende:
Wat een heerlijke wolken hadden we vanavond zeg..... ene moment was het compleet blauw 30min later was het gif zwart
[afbeelding]
Oneeeeeee dan ga ik nu doggie uitlatenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 02:32 schreef Morwen het volgende:
Hier (leiden) is het eng stil. Oog van de storm![]()
Hobselsquote:Op dinsdag 23 mei 2006 02:37 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Oneeeeeee dan ga ik nu doggie uitlaten![]()
Is vast niet goed enzo ( trouwens woensdag nieuwe depressie met weer veel wind)
Schitterende fotoquote:Op dinsdag 23 mei 2006 00:11 schreef firecow het volgende:
[afbeelding]
bron: guidance van KNMI 23-05-06quote:NEERSLAG:
Bij de back-bent occlusie gebieden met buiige regen. Dit trekt in de ochtend oostwaarts weg. De buiigheid in de middag is in de Hir00 Uitvoer sterk afgenomen ten opzichte van de Uitvoer van vorige runs. Alleen in het uiterste N en Z wat buiigheid. Ook in de UK00 Uitvoer zien we vooral in het zuidoosten nog buiigheid. Vrij grote onweerskans, MOS 09-21 ca 60-80%, middag nadruk op het zuidoosten Woensdag in de loop van de dag van het westen uit weer buien, daarbij grote kans op onweer (MOS 9-15 60-90%) en zware windstoten
Nog meer schade dus, en er is al zoveel schade hierzoquote:Op dinsdag 23 mei 2006 09:28 schreef IkWilbert het volgende:
Woensdag weer kans op buien met zware windstoten.
[..]
bron: guidance van KNMI 23-05-06
Gaat lekker... golfje van 12 meter... schrik je je ook de tering zeg...quote:Kort nieuws buitenland
* Zes opvarenden van een Britse veerboot zijn gewond geraakt toen het schip op het Kanaal werd getroffen door een 12 meter hoge golf. Het veer moest in Frankrijk een veilig heenkomen zoeken.
quote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:52 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Gaat lekker... golfje van 12 meter... schrik je je ook de tering zeg...
Dit komt door iets heel anders, een meteoor zou kunnen inslaan, zolang dit niet gebeurt is er totaal niks aan de hand, en als dit gebeurt dan vlucht ik gewoon even naar een hoog gelegen gebied of zo snel mogelijk naar Duitsland, heel zeeland/zuid & noordholland/friesland/groningen/fevoland zouden onder water komen staan, natuurlijk blijft de rest van NL niet gespaart hoor, het water kan werkelijk alle kanten op. Maar goed, dit heeft niks met het weer te maken.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:12 schreef JoeKurr het volgende:
12 meter maar?
Als je deze site mag geloven krijgen we er donderdag eentje van 200 meter...![]()
ja, hier ook ja..quote:Op dinsdag 23 mei 2006 19:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
De verwarming werkt ook eind mei nog, merk ik.
jazeker:quote:Op dinsdag 23 mei 2006 21:35 schreef -skippybal- het volgende:
Beetje saai allemaal. Onbewolkt, beetje wind en KOUD![]()
Nog wat te verwachten binnenkort??
quote:Aandachtspunten
WIND:
Hirlam bruikbaar. Vanavond aan de (west)kust toenemend ZW 6, woensdagochtend 7 bft en Hirlam komt zelfs even met een kleine 8 tevoorschijn voor de westkust. Ook H11 komt er even mee. ECMWF en UKMO blijven er (iets) onder. Blijft iets om in de gaten te houden.
Wat uitschieters betreft komt TKE met waardes van 40-45 kts. TKE kijkt alleen in de grenslaag en neemt geen uitwisseling met hogere luchtlagen mee. Bij buien speelt die uitwisseling vaak wel een rol. Kijken we naar de 850 winden dan zien we daar waardes tussen de 40 en 48 kts tevoorschijn komen. Kans op zware windstoten is aanwezig en zeker noemenswaardig..
NEERSLAG:
Hirlam geeft het goed weer. Vannacht droog, morgenochtend de eerste (geclusterde) buien van de CAD al tegen het noordwesten aan. Deze buienlijn trekt langzaam verder zuidoostwaarts en verder kunnen er voor deze lijn uit in de middag door dagelijkse gang ook enkele "losse" buien ontstaan.
Bij de buien grote kans op onweer. Onweerskanskaartjes laten grote kans zien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
quote:Storm Forecast
Valid: Wed 24 May 2006 06:00 to Thu 25 May 2006 06:00 UTC
Issued: Tue 23 May 2006 20:20
Forecaster: GATZEN
SYNOPSIS
Amplified long-wave trough present over western Europe ... with an axis stretching from Finland over Germany to eastern Iberian Peninsula. To the east ... subtropical high over Africa/central Mediterranean ridges into Black Sea region. In the range of this ridge ... warm and well-mixed airmass originating from Sahara desert advects northeastward into Balkans. To the west ... cool maritime airmass covering northern, western, and central Europe spreads southeastward into western and northern Mediterranean east of surface high pressure over Iberian Peninsula, France, and Alpine region. Frontal boundary over northwestern Balkans is expected to remain quasistationary.
DISCUSSION
Balkans
Rather dry boundary-layer airmass is present over Balkans ATTM. On Wednesday ... warm and well-mixed mid-troposphere airmass is expected to overspread the region ... and low-level moisture may recover during the day in the range of surface convergence along the frontal boundary over western Balkans. Latest model output suggests mixing ratios around 10 g/kg near the convergence line ... and CAPE will likely reach 800 J/kg. Expect that low-level airmass will be capped ... and QG forcing should be weak in the range of the upper ridge ... initiation is not expected along sea breeze convergence lines near Black Sea. To the northwest ... short-wave trough propagating NE-ward over Italy/Alpine region will likely produce lift near the frontal boundary ... and intense stratiform precip should affect the region north of the boundary. In the late afternoon/evening hours ... DCVA of propagating trough should likely overspread the frontal boundary over western Romania ... where increasing low-level convergene and low-level moisture should weaken capping inversion. It is expected that thunderstorms will form along the surface boundary that move northeastward. Near the frontal boundary ... DLS will be enhanced and may reach more than 20 m/s ... and storms should organize into multicells and supercells given high 0-3 km SRH values. Severe wind gusts should be the main severe threat given dry and well-mixed layers ... while large hail is not ruled out with the stronger storms. Persisting QG forcing as well as increasing WAA due to low-level stabilization in the evening hours should support one or two MCS moving NE-ward into Ukraine later on. Severe wind gusts and intense precip should be the main severe threat ... while embedded supercells should be capable of producing large hail. A tornado or two is not ruled out as low-level helicity is quite strong near the frontal boundary.
Italy
Cold front moving over Italy will be focus for a few thunderstorms that should form around noon due to diurnal heating and QG forcing provided by propagating short-wave trough. Given strong DLS ... a few well-organized multicells and mesocyclones are expected ... capable of producing large hail and severe wind gusts. Thunderstorms should quickly weaken as cold front moves southeastward.
Southern British Isles, Benelux, northwestern Germany
In the range of the trough axis of propagating short-wave trough/jet streak ... cool airmass is expected to destabilize in response to diurnal heating. Amount of instability and low-level forcing is quite unclear ATTM ... but given enhanced low-level wind shear and quite strong DLS ... current thinking is that a few shallow mesocyclones can not be ruled out.... capable of producing severe wind gusts and a tornado or two.
buien, dus af en toe regent het wat minder hardquote:Op woensdag 24 mei 2006 10:49 schreef Ghostbuster het volgende:
Hele middag regen toch?
quote:Op woensdag 24 mei 2006 10:51 schreef Againzender het volgende:
[..]
buien, dus af en toe regent het wat minder hard
Zal een lekkere spits worden straks
Fijne korte vakantiequote:Op woensdag 24 mei 2006 11:44 schreef Roel_Jewel het volgende:
Zo, de komende dagen eens kijken hoe het weer in Manchester en het Lake District is. Tot dinsdag.
Trekrichting is niet gunstig.quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:27 schreef Evil-Cherry het volgende:
Wat een mooie buienlijn op de Noordzee zeg (l)
optimistisch blijven, als het zo doorgaat is 'ie over een uur of 6 boven het westenquote:
Precies, die 'aangroei' lijkt me trouwens meer het feit dat de radar zover niet kan kijken. Ten dele zie ik trouwens.quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:27 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Komt toch wel aardig snel deze kant op en blijft aan de zuidkant aangroeien.
Ik zie het, dat wordt lachenquote:Op woensdag 24 mei 2006 15:28 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Precies, die 'aangroei' lijkt me trouwens meer het feit dat de radar zover niet kan kijken. Ten dele zie ik trouwens.
Met een beetje geluk zit er nog een rolwolk of shelfcloud bij.quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:53 schreef Beaver het volgende:
Ik zit nu in een hotel in Zandvoort met een mooi uitzicht over de Noordzee en het waait hier echt enorm! Ik hoop dat er nog wat moois over de Noordzee komt, ik heb mn camera en statief bij me![]()
die buienlijn op zee belooft wat in ieder geval, hou die camera maar gereed!quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:53 schreef Beaver het volgende:
Ik zit nu in een hotel in Zandvoort met een mooi uitzicht over de Noordzee en het waait hier echt enorm! Ik hoop dat er nog wat moois over de Noordzee komt, ik heb mn camera en statief bij me![]()
of een tsunami?quote:Op woensdag 24 mei 2006 16:11 schreef indahnesia.com het volgende:
Ziet er strak uit dat lijntje... heeft er al iemand foto's van? Lijkt me een mooie voor een rolwolk of iets.
De buienlijn is daar ook nog nietquote:Op woensdag 24 mei 2006 16:23 schreef SpeedyGJ het volgende:
Haarlem heeft geen Self of rolwolk gezien.
Kloptquote:Op woensdag 24 mei 2006 16:25 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
De buienlijn is daar ook nog niet![]()
ik ga eens naar huis om het in de gaten te gaan houden.quote:Op woensdag 24 mei 2006 16:26 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Klopt![]()
Wij krijgen zo noodweerwerdt op www.weerwoord.be gemeld
![]()
eigenlijk moet ik ook nog iets afmaken hierquote:Op woensdag 24 mei 2006 16:35 schreef Evil-Cherry het volgende:
@Again; WATJE!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |