Autovisie organiseerde voor haar lezers een weekendje Nordschleife samen met Paul Maaskant van Prodrive. Toen ik het zag staan heb ik mij gelijk opgegeven en ik mocht mee als 1 van de lucky 20 man.
Zaterdag 20 mei ging het allemaal beginnen, maar ik kon natuurlijk niet onvoorbereid daarheen gaan.
Voorbereiding:
-Veren waren oud en rot, nieuwe Apex besteld bij Pascal Giacomini en kon ze gelijk dezelfde avond bij hem in Amsterdam ophalen. Gezellig een tijdje staan praten over... Alfa's natuurlijk
![]()
-Bij Biesheuvel een fles dot 5.1 remvloeistof besteld en de volgende dag gelijk binnen. Helemaal top.
Toen afgelopen woensdagavond me in het drukke schema van H&S Corse weten te wurmen. Deze hebben ze een nieuwe thermostaat geplaatst daar deze aan vervanging toe was (klepje was helemaal scheef).
De nieuwe veren geplaatst en de remvloeistof erin. Super werk afgeleverd en de 155 nog even extra bestickerd. H&S Corse nogmaals bedankt!
![]()
Afgelopen donderdag had ik een afspraak staan bij EPS, mijn uitlaat hing niet zoals het hoort en rammelde tegen van alles aan. Dus bij EPS de Supersprint soundpipe erondervandaan en die van EPS eronder. Helaas waren de pijpjes op de einddemper zelf een tikkeltje scheef dus helemaal mooi recht kregen ze het niet, maar dat geeft niet want het staat nu al stukke beter als voorheen. Helemaal strak en zonder rammels. EPS
![]()
Wat ook onder voorbereiding viel was de baan verkennen op de Xbox...maar geloof mij het is niet te vergelijken met "The Real Thing"!
![]()
En toen was het zaterdag ochtend, op naar het verzamelpunt in Venlo. Routeboek in ontvangst nemen en inleidend gesprekje. Ook de auto's van de andere "gelukkigen" bekeken.
![]()
Wat er mee reed was:
-4 Porsches (3 Carrera 4s en 1 oudere Porsche uit 1987.)
-Nieuwe Subaru Impreza WRX
-Honda S2000
-Corvette Z06 (redacteur en de organisator van Autovisie)
-Opel Ascona... helemaal race klaar. Gestript, kooi, negatief camber noem het maar op)
-Audi S8 (vorige type)
-VW Golf V GTI
-Morgan 8+
-VW Toureag 3.5 V6 (
![]()
)
-VW Golf V tdi (
![]()
)
-BMW E46 320
-BMW E60 535d van Paul Maaskant
-En last but not least, ikke
Daarna was het even over de Autobahn blazen tot Koln, daar ergens eraf en via allemaal prachtige bochtige wegen door de Eiffel uitgestippelt door Paul via het bolletje pijltje systeem naar de Ring. (Absolute aanrader om een keer gedaan te hebben, wellicht met onze Nordschleife meeting aangezien de route hier naast me ligt (Roel) ) ?
We verbleven in het hotel van Frau Schmitz ( ja de moeder van Sabine
![]()
) Waar we voor het diner instructie kregen van Paul over de Ring. Zeer leerzaam.
![]()
Leuk was tijdens het diner dat we 1x bediend werden door Sabine Schmitz
Volgende ochtend om 6:30 eruit, 7:00 ontbijt en om 8:30 zat ik voor het eerst in mijn leven op de Nordschleife in de BMW van Paul, en het ging ontzettend hard.
Daarna moest ik even bijkomen, het ging ook net regenen dus even gewacht tot het droger werd en toen maar mijn eerste rondje zelf rijden gegaan. De 155 buiten het circuit rustig warm gereden en toen erop.
Naaahhh wat je dan meemaakt, echt geweldig!! Wat houd de 155 zich perfect, ik ben natuurlijk niet maximaal gegaan maar wat een geweldige ervaring om over die baan te rijden. En wat een hoogteverschillen zitten er!! Niet normaal
Toen ging het helaas weer regenen, de Porsche uit 1987 die met ons mee was, was van de baan gegaan en had de vangrail geraakt. Later kreeg hij de rekening van 1450 euro gepresenteerd voor dat stukje vangrail. Ook 1 van de Carrera 4s was van de baan gegaan dus ik had toen toch wel even knikkende knietjes en heb gewacht tot het weer wat droger werd.
Daarna nog een rondje gedaan, wat gegeten en toen kwam ik net voordat ik besloot mijn laatste rondje te gaan doen (wilde het niet te gek maken en het begon sterfens druk te worden) kwam ik Edwin tegen samen met zijn vader. De 155 van Edwin was de enige andere 155 die ik het hele weekend gezien heb overigens.
Paar minuten na Edwin, ben ik zelf nog een keer gegaan en hoe verslavend het ook was, moest ik voor nu even afscheid nemen. Maar ik kom daar zeker terug, het is er gewoon echt te gek!!
Oke sorry voor mijn langdradigheid. Heb een paar foto's gemaakt.
Voorproefje:
![]()
![]()
Voor de Corvette, zo hoort dat
Derest van de foto's staat hier