Ik heb trouwens geen bronvermeldingen, maar ik heb vaker over genezingen van AIDS gelezen, alsmede mensen die resistent waren tegen het virus. Daar kwam absoluut geen geloof bij te pas. Zal eens kijken of ik er nog wat over kan vindenquote:Op donderdag 25 mei 2006 09:35 schreef pmb_rug het volgende:
check dat linkje van die AIDS patiente dan maar.
ik ken in mijn omgeving zo'n 7 mensen die blijvend genezen zijn van zaken die je normaal niet geneest. vroeger riep ik altijd: placebo! maar ieder weldenkend mens moet toegeven dat de dit absoluut geen toereikend argument is voor bijv. een healing van AIDS.
Ik zou zeggen bel een vriend van me eens op. Ik denk dat ie direct gelovig zou worden als je hem kan genezen.quote:Op zondag 21 mei 2006 10:44 schreef joachim87 het volgende:
@Just me, van CF kun je dus wel genezen.
Het stond geloof ik nog op de FPquote:Op donderdag 25 mei 2006 11:06 schreef roobje het volgende:
@haus; Er is ooit één geval geweest van een man in Engeland die zelfstandig zijn aids heeft overwonnen. Hij slikte allerlei medicijnen maar op een gegeven moment is hij daar maar mee gestopt. Na een tijdje liep hij nog steeds vrolijk rond en toen hebben ze zijn bloed onderzocht; geen spoortje van het HIV virus meer te bekennen. Ik denk niet dat god er iets mee te maken had, hij was namelijk homoBeetje vreemd dat god hem wel geneest maar bijv. aids babies in Afrika niet.
Letterlijk gezien kan dat trouwens best. HIV komt namelijk alleen kort na de infectie in het bloed voor, daarna bestrijdt het afweersysteem HIV in het bloed, en komt HIV dus niet meer in het bloed voor. Alleen de anti-stoffen zijn dan nog aantoonbaar in het bloed.quote:Op donderdag 25 mei 2006 11:06 schreef roobje het volgende:
Bij CF kan je best ineens een goede periode hebben maar uiteindelijk wordt je niet veel ouder dan 30 jaar. Er is nog nooit iemand van CF genezen, als dat zou gebeuren dan zou het echt wel in het nieuws zijn.
@haus; Er is ooit één geval geweest van een man in Engeland die zelfstandig zijn aids heeft overwonnen. Hij slikte allerlei medicijnen maar op een gegeven moment is hij daar maar mee gestopt. Na een tijdje liep hij nog steeds vrolijk rond en toen hebben ze zijn bloed onderzocht; geen spoortje van het HIV virus meer te bekennen. Ik denk niet dat god er iets mee te maken had, hij was namelijk homoBeetje vreemd dat god hem wel geneest maar bijv. aids babies in Afrika niet.
Ik vind het jammer dat je op deze manier reageert, eigenlijk.quote:Op donderdag 25 mei 2006 09:27 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ongetwijfeld.
het kan ook komen omdat dit soort onderzoeken vaak met een gigantisch kar aan onkunde van het onderwerp worden uitgevoerd, maar goed, dat lijkt mee bijzaak.
Tja ik zie nu net dit bericht: Caution over HIV 'cure' claims. Hij wil zich niet nog een keer laten testen, daar gaat de geloofwaardigheid van het verhaalquote:Op donderdag 25 mei 2006 11:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Letterlijk gezien kan dat trouwens best. HIV komt namelijk alleen kort na de infectie in het bloed voor, daarna bestrijdt het afweersysteem HIV in het bloed, en komt HIV dus niet meer in het bloed voor. Alleen de anti-stoffen zijn dan nog aantoonbaar in het bloed.
Dat er geen HIV in het bloed aantoonbaar is duidt er dus niet op dat HIV niet actief is.
Wetenschap is wel het enige instrument waarbij een bepaalde graad van objectiviteit te behalen valt. En door elke meting worden de resultaten objectiever. Daarnaast kan elke subjectiviteit in de stellingen van een wetenschapper benoemt worden en zijn stelling daarop worden aangevochten. wetenschap is een zelfcorrigerend mechanisme.quote:Op donderdag 25 mei 2006 09:35 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
mag je ff uit de droom halen dat wetenschap objectief is..... het zou objectief kunnen zijn als het door objectieve wezens zou worden uitgevoerd. dat is helaas niet het geval.
Naast placebo zijn er nog vele andere zaken die verantwoordelijk kunnen zijn voor dergelijke gevallen: misdiagnose, er zijn volgens mij mensen resistent tegen aids en andere verschijnselen zouden bij toeval alsnog het ziektebeeld hebben kunnen tevoorschijn halen. Wie weet is het de eerste persoon die zichzelf geneest. Onderschat de kracht van het lichaam niet. Misschien is er nog meer mogelijke ruis. zoals je zelf aanhaalt, mensen zijn zelf niet objectief. Er is ook nog berichtgeving tussen jou vermelding en de oorsprong van het verhaalquote:check dat linkje van die AIDS patiente dan maar.
ik ken in mijn omgeving zo'n 7 mensen die blijvend genezen zijn van zaken die je normaal niet geneest. vroeger riep ik altijd: placebo! maar ieder weldenkend mens moet toegeven dat de dit absoluut geen toereikend argument is voor bijv. een healing van AIDS.
ik wil ook niet stellen dat dit bij dat onderzoek van jou zo was.quote:Op donderdag 25 mei 2006 11:20 schreef Phooka het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat je op deze manier reageert, eigenlijk.Ik doe mijn best om respectvol en op een redelijke manier met je in discussie te gaan, en de kwestie vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. Ik zou het op prijs stellen als je datzelfde zou doen.
Het is niet correct om a priori een onderzoek dat wordt uitgevoerd naar een onderwerp dat op religieuze gronden gevoelig ligt, af te doen als onkundig.
absoluut mee eens. een zekere reservering is op zijn plaats. het is ook zo dat ik eerder geneigd ben om zo'n dienst te bezoeken dan jij. dus ik zie het vaker, ook in mijn omgeving. logisch.quote:Op donderdag 25 mei 2006 10:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, in mijn geval niet hoor. Het lijkt mij eigenlijk wel heel bijzonder als er zaken zijn die niet te verklaren zijn, maar ik laat me inderdaad niet makkelijk overtuigen. Als ik alle verhalen op internet zou moeten geloven, dan zou ik ook alle conspiracies moeten geloven, alle mensen die claimen te kunnen vliegen, etc etc.
wat doe je met dit wonder? ik weet overigens of dit nou een Gods wonder is. er zijn ook mensen genezen zonder God, denk maar aan Jomanda-achtige zaken. er zijn meer krachten dan alleen de kracht van God. maar goed, dat weet ik verder niet. jehova's geloven iig niet in de gaven van de geest en dus ook niet in genezing.quote:Ik ken zelf persoonlijk eigenlijk 1 iemand die "wonderbaarlijk genezen is", en een verhaal van een vriend van me die geneeskunde doet, waarbij een kind van een Jehova op sterven lag. De ouders weigerden een bloedtransfusie, en de artsen dachten dat het kind dood ging. Toch is het er bovenop gekomen.De persoon in kwestie die ik zelf wat beter ken wordt door de medische wereld als "medisch wonder" beschouwd: ze had volgens de artsen al een paar keer dood moeten gaan, en ze is meen ik de oudste persoon op deze Aarde die nog leeft met haar aandoening, die vrij zeldzaam is. Zij is trouwens absoluut niet gelovig. Dus God luistert ook naar ongelovigen
absoluut. maar dit topic onderschrijft natuurlijk ook de panische houding van de sceptici.quote:Maar serieus, je stelt het hier te makkelijk neerTuurlijk zijn er sceptici die niet zijn te overtuigen, maar er zijn ook genoeg mensen die dat wel zijn. Ze willen alleen een goede reden, gezien de hoeveelheid onzin die tegenwoordig wordt gepubliceerd.
Panische houding van sceptici? Van gelovigen zul je eerder bedoelen. Die geloven dat God wonderen verricht, terwijl dat een beetje kortzichtig is om dat te beweren. Als men niet weet waarom iemand "wonderbaarlijk" genezen is, betekend het zeker niet dat God er wat mee te maken zou moeten hebben.quote:absoluut. maar dit topic onderschrijft natuurlijk ook de panische houding van de sceptici.
ik ben blij dat jij er iig wat realistischer in staat. ik zal eens kijken of er in Groningen ook genezingsdiensten worden gehouden, dan neem ik je een keer mee
Dit is een gristenpropaganda site, ik zie nergens een bewijs dat deze mensen echt daadwerkelijk genezen zijn....quote:Op donderdag 25 mei 2006 07:38 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Nou, ik weet dat als ik dit hier plaats, dat er toch weer tegenargumenten zullen komen, want ik denk niet dat iemand hier op fok snel overtuigd isToch wil ik voor degene die het nodig hebben of graag willen zien even deze link plaatsen:
http://www.themaninthesynagogue.org/hiv_aids_healed.htm
Kijk maar wat je ermee doet
i totally rest my casequote:Op donderdag 25 mei 2006 14:14 schreef Jeweet het volgende:
[..]
Panische houding van sceptici? Van gelovigen zul je eerder bedoelen. Die geloven dat God wonderen verricht, terwijl dat een beetje kortzichtig is om dat te beweren. Als men niet weet waarom iemand "wonderbaarlijk" genezen is, betekend het zeker niet dat God er wat mee te maken zou moeten hebben.
Als je mensen wilt zien genezen, kan je beter naar het UMCG gaan in plaats van naar een gebedsgenezing![]()
[..]
Dit is een gristenpropaganda site, ik zie nergens een bewijs dat deze mensen echt daadwerkelijk genezen zijn....
quote:
Het gaat dus wel om echte anti HIV testen, dat is op zich wel interessant. Maar gezien hij niet verder getest wil worden kun je je afvragen of er niet iets anders aan de hand is..quote:Op donderdag 25 mei 2006 11:31 schreef roobje het volgende:
[..]
Tja ik zie nu net dit bericht: Caution over HIV 'cure' claims. Hij wil zich niet nog een keer laten testen, daar gaat de geloofwaardigheid van het verhaal
Totnutoe is inderdaad de tendens dat 'religieuze belevingen' zonder invloed van welke God dan ook verklaard kunnen worden (de 'heilige 3-eenheid': temporaalkwab, hippocampus en amygdala). Wat betreft de gebedsgenezerij is men nog niet zover maar het is nu al duidelijk dat het 'spirituele' centrum hetzelfde is als bij de vorige 'fenomenen'; alleen een adequate verklaring voor doorwerking op niet-neurologische lichaamsdelen ontbreekt nog. Een Andrew Newberg verricht aardig werk in deze richting.quote:Op donderdag 25 mei 2006 14:14 schreef Jeweet het volgende:
[..]
Panische houding van sceptici? Van gelovigen zul je eerder bedoelen. Die geloven dat God wonderen verricht, terwijl dat een beetje kortzichtig is om dat te beweren. Als men niet weet waarom iemand "wonderbaarlijk" genezen is, betekend het zeker niet dat God er wat mee te maken zou moeten hebben.
Als het niet wetenschappelijk te verklaren is, dan kun je het denk ik al gauw zien als een wonder. Misschien dat je dan 2 soorten wonderen kunt classificeren:quote:Op donderdag 25 mei 2006 12:56 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wat doe je met dit wonder? ik weet overigens of dit nou een Gods wonder is.
Isgoed, ik wil nou wel eens van die tinnitus afkomenquote:absoluut. maar dit topic onderschrijft natuurlijk ook de panische houding van de sceptici.
ik ben blij dat jij er iig wat realistischer in staat. ik zal eens kijken of er in Groningen ook genezingsdiensten worden gehouden, dan neem ik je een keer mee
a) dat heeft hij gedaan, voor Jezus' tijd en door Jezus zelf. als hij het constant doet dan word het voor ons een deel van de schepping.quote:Op maandag 29 mei 2006 10:10 schreef masterdave het volgende:
Ik snap gewoon niet waarom God er zo omheen draait, hij wil ZO GRAAG dat wij in hem geloven, maar waarom moet het dan zo moeilijk, waarom laat ie zich gewoon niet zien, op tv of op een manier wat alleen god zou kunnen, zodat elk mens op aarde in hem geloofd, en voor altijd zal geloven. Dan is toch het hele verhaal opgelost, of is ie dan bang dat ie het te druk krijgt?
a)Dat heeft hij gedaan in een tijd waar mensen alles nog geloofde, daar konden heksen ook op een bezem vliegen. Dus kan naar mijn mening als niet tolerant gevonden worden. In deze tijd zou er veel nuchterder mee omgegaan worden.quote:Op maandag 29 mei 2006 12:43 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
a) dat heeft hij gedaan, voor Jezus' tijd en door Jezus zelf. als hij het constant doet dan word het voor ons een deel van de schepping.
b) hij doet het wellicht al, maar jij herkent het niet als zodanig
c) ik denk uberhaupt dat jij het nooit zou geloven (er zijn zeer veel mensen die de complete geestelijke wereld afwijzen ondanks de onuitputtelijke hoeveelheid aanwijzingen, puur omdat het niet in het wetenschappelijke (zelf opgeworpen) kader past.)
a) Hoe WEET je dat? Je was er niet bij. Dat Jezus bestaat staat vast, maar of hij die wonderen ook echt verricht heeft? Daar is geen enkel bewijs voor. Aangezien wonderen per definitie niet waarschijnlijk zijn (anders waren het geen wonderen) ligt het, bij gebrek aan bewijs, dus meer voor de hand om aan te nemen dat hij dat niet gedaan heeft (en nee, de bijbel is GEEN bewijs, want is geen historisch verifieerbare bron. Dat iemand die dingen heeft opgeschreven maakt het nog een bewijs, en zeggen dat het Gods woord is is een cirkelredenering, omdat dat een bewering is die in de bijbel zelf gedaan wordt.)quote:Op maandag 29 mei 2006 12:43 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
a) dat heeft hij gedaan, voor Jezus' tijd en door Jezus zelf. als hij het constant doet dan word het voor ons een deel van de schepping.
b) hij doet het wellicht al, maar jij herkent het niet als zodanig
c) ik denk uberhaupt dat jij het nooit zou geloven (er zijn zeer veel mensen die de complete geestelijke wereld afwijzen ondanks de onuitputtelijke hoeveelheid aanwijzingen, puur omdat het niet in het wetenschappelijke (zelf opgeworpen) kader past.)
Dit is mooier geschreven als mijn antwoordquote:Op maandag 29 mei 2006 13:38 schreef Seneca het volgende:
[..]
a) Hoe WEET je dat? Je was er niet bij. Dat Jezus bestaat staat vast, maar of hij die wonderen ook echt verricht heeft? Daar is geen enkel bewijs voor. Aangezien wonderen per definitie niet waarschijnlijk zijn (anders waren het geen wonderen) ligt het, bij gebrek aan bewijs, dus meer voor de hand om aan te nemen dat hij dat niet gedaan heeft (en nee, de bijbel is GEEN bewijs, want is geen historisch verifieerbare bron. Dat iemand die dingen heeft opgeschreven maakt het nog een bewijs, en zeggen dat het Gods woord is is een cirkelredenering, omdat dat een bewering is die in de bijbel zelf gedaan wordt.)
b) Dat is een drogredenering. Met een dergelijk argument kun je iedere gebeurtenis al dan niet afschilderen als een teken van God, al naargelang hoe je deze gebeurtenis wilt interpreteren en het denkkader wat je gebruikt. Een dergelijke subjectieve kijk op gebeurtenissen lijkt me niet wenselijk als je een objectieve uitspraak wil doen over het al dan niet bestaan van God.
c) Noem dan eens een paar van die aanwijzingen. En dan heb ik het over aanwijzingen die ik kan verifieren, niet over vage verhalen uit een boek, waarvan ik toch niet meer kan controleren of ze echt zo zijn gebeurd, of getuigenissen van mensen die ik niet ken, en waarvan ik dus ook niet objectief kan beoordelen of ze de waarheid spreken. Ik durf te wedden dat je met geen enkele concrete aanwijzing kunt komen die niet subjectief is, en dus al naargelang van wat je wilt bewijzen (God bestaat wel, God bestaat niet) vanuit je eigen denkkader geinterpreteerd kan worden
Kijkend op de website van die schrijver (http://www.nigel-cawthorne.com/) kan ik niet anders dan sceptisch zijn over hem aan te voeren als bewijs. Heb je niks beters?quote:Op zondag 21 mei 2006 15:48 schreef SadKingBilly het volgende: Het zou niet de eerste keer zijn dat het vaticaan een moord heeft laten plegen (voor bewijs, lees de boeken van Nigel Cawthorne)
Wat jij aanwijzingen noemt zijn niet meer dan anekdotes, die helaas, wanneer puntje bij paaltje komt, niet te substantieren blijken, tot dusver. Of niet te onderscheiden van toeval of ruis. Het is verder een argument dat met kwantiteit en niet met kwaliteit heeft te maken. Veel mensen die willen geloven zijn goed in staat om een onuitputtelijke lading anekdotes aan te blijven leveren. En er dan over te doen alsof het net zo manifest is als de zwaartekracht.quote:Op maandag 29 mei 2006 12:43 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
a) dat heeft hij gedaan, voor Jezus' tijd en door Jezus zelf. als hij het constant doet dan word het voor ons een deel van de schepping.
b) hij doet het wellicht al, maar jij herkent het niet als zodanig
c) ik denk uberhaupt dat jij het nooit zou geloven (er zijn zeer veel mensen die de complete geestelijke wereld afwijzen ondanks de onuitputtelijke hoeveelheid aanwijzingen, puur omdat het niet in het wetenschappelijke (zelf opgeworpen) kader past.)
Wetenschap is de enige manier waarop we iets kunnen begrijpen van onze wereld. Dat is zeker niet overal toepasbaar, dat voorop. Dus zullen we misschien nooit alles begrijpen. Bij waarom vragen laat wetenschap het afweten, maar... daar komt de overeenkomst: Religie ook. Want zonder dat je weet dat die god werkelijk bestaat, toch zijn leefregels aanhouden, tja. Wie weet wat het toch net die andere god, of toch niets.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 21:38 schreef Vrijkorpser het volgende:
Ik begrijp niet zo goed waarom wetenschap zo vaak tegenover religie wordt gezet. Het zijn toch geen twee uitersten? Wetenschap beantwoord alleen hoe-vragen, geen waarom-vragen. Daarom zijn er maar weinig mensen die genoegen nemen met enkel bewijsbare zaken als verklaring en zingeving voor ons leven. En de mensen die dat toch doen, wel, ik vermoed dat ze maar een povere kijk op de wereld hebben.
aantal observaties:quote:Op maandag 29 mei 2006 13:38 schreef Seneca het volgende:
[..]
a) Hoe WEET je dat? Je was er niet bij. Dat Jezus bestaat staat vast, maar of hij die wonderen ook echt verricht heeft? Daar is geen enkel bewijs voor. Aangezien wonderen per definitie niet waarschijnlijk zijn (anders waren het geen wonderen) ligt het, bij gebrek aan bewijs, dus meer voor de hand om aan te nemen dat hij dat niet gedaan heeft (en nee, de bijbel is GEEN bewijs, want is geen historisch verifieerbare bron. Dat iemand die dingen heeft opgeschreven maakt het nog een bewijs, en zeggen dat het Gods woord is is een cirkelredenering, omdat dat een bewering is die in de bijbel zelf gedaan wordt.)
redeneren over God is lastig. ik durf zelfs te stellen dat er andere regels voor gelden, maar goed. God (en eigenlijk elk object) is heel subjectief als het beleefd (perceived) word door mensen. Daar is niets bijzonders aan. Daarom zijn wonderen ook nooit een bewijs van Gods bestaan. Sceptici kunnen altijd wel wat bedenken om het af te wijzen, tot het hilarische aan toe.quote:b) Dat is een drogredenering. Met een dergelijk argument kun je iedere gebeurtenis al dan niet afschilderen als een teken van God, al naargelang hoe je deze gebeurtenis wilt interpreteren en het denkkader wat je gebruikt. Een dergelijke subjectieve kijk op gebeurtenissen lijkt me niet wenselijk als je een objectieve uitspraak wil doen over het al dan niet bestaan van God.
complexiteit, structuur en orde (nota bene) in de schepping. het is geen bewijs, een aanwijzing 'slechts'quote:c) Noem dan eens een paar van die aanwijzingen. En dan heb ik het over aanwijzingen die ik kan verifieren, niet over vage verhalen uit een boek, waarvan ik toch niet meer kan controleren of ze echt zo zijn gebeurd, of getuigenissen van mensen die ik niet ken, en waarvan ik dus ook niet objectief kan beoordelen of ze de waarheid spreken. Ik durf te wedden dat je met geen enkele concrete aanwijzing kunt komen die niet subjectief is, en dus al naargelang van wat je wilt bewijzen (God bestaat wel, God bestaat niet) vanuit je eigen denkkader geinterpreteerd kan worden
ik zie het toch vaak hier op het forum... helaas.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 21:38 schreef Vrijkorpser het volgende:
Ik begrijp niet zo goed waarom wetenschap zo vaak tegenover religie wordt gezet. Het zijn toch geen twee uitersten? Wetenschap beantwoord alleen hoe-vragen, geen waarom-vragen. Daarom zijn er maar weinig mensen die genoegen nemen met enkel bewijsbare zaken als verklaring en zingeving voor ons leven. En de mensen die dat toch doen, wel, ik vermoed dat ze maar een povere kijk op de wereld hebben.
Je rukt het in mijn ogen wel uit het verband. Natuurlijk kun je stellen dat je iets nooit volledig kunt bewijzen, maar je hebt nog altijd wel graden van aannemelijkheid, gedefinieerd via logische stellingen. Je vergelijkt nu 2 dingen met elkaar die denk ik niet zijn te vergelijken. Wat is aannemelijker, logischerwijs: dat ik nu achter de computer zit, of dat Jezus heeft bestaan? Ik denk dat we beide het antwoord daarop wel weten. Natuurlijk is het bestaan van Jezus religieus gezien erg aannemelijk, maar jij begint over kentheorie.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 22:59 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
aantal observaties:
1) je schijnt dingen te weten. wat weet je eigenlijk? weet jij dat je nu achter een computer zit? is daar bewijs voor? NEE. wat een ONZIN argument. er zijn zoveel dingen niet bewezen die toch aannemelijk zijn.
2) de bijbel is weldegelijk een historische bron. het is zelfs een veel gebruikte bron en vrij uniek in zijn soort. veel dingen zijn niet te verifieren, maar zo zijn zoveel dingen niet te verifieren uit die tijd. nogmaals, iets kan dan nog steeds aannemelijk zijn.
3) het is sowieso een hele reeks van geloofsveronderstellingen. als God niet bestaat is Jezus de zoon van God niet, is hij dus niets anders dan een sekteleider die wellicht wat trucjes kon. Kan ik bewijzen dat het niet zo is? nee. maakt me dat wat uit? vrij weinig.
een vak kentheorie aan de VU van Van Woudenberg zou je geen kwaad doen. als je in A'dam woont zou ik het je aanraden.
[..]
Persoonlijke waarneming geldt als bewijs. Je zou kunnen stellen dat mijn waarneming niet betrouwbaar zou zijn, maar dan ga je er van uit dat er een onderscheid bestaat tussen de absolute werkelijkheid, en mijn (persoonlijke) waarneming van die werkelijkheid. De veronderstelling dat mijn waarneming niet betrouwbaar zou zijn, betekent dat ik simpelweg niets kan bewijzen over die absolute werkelijkheid (alles kan immers een illusie zijn)quote:Op dinsdag 30 mei 2006 22:59 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
aantal observaties:
1) je schijnt dingen te weten. wat weet je eigenlijk? weet jij dat je nu achter een computer zit? is daar bewijs voor? NEE. wat een ONZIN argument. er zijn zoveel dingen niet bewezen die toch aannemelijk zijn.
De bijbel is inderdaad een historische bron. Het is echter geen BETROUWBARE bron. Voor sommige gebeurtenissen in de bijbel zijn voldoende aanwijzingen gevonden om daar met zekerheid over te kunnen zeggen dat ze echt zijn gebeurd. Andere gebeurtenissen (en dat zijn nu altijd net de gebeurtenissen waarin wonderen en dergelijke voorkomen) worden alleen in de Bijbel zelf vermeld, en daarvan is het dus absoluut niet zeker of ze daadwerkelijk zijn gebeurd. De Bijbel op zichzelf is geen betrouwbare bron, want deze zit zo boordevol beeldspraak (iets wat gelovigen zelf onderkennen) dat het moeilijk is onderscheid te maken tussen de waargebeurde en symbolische verhalen.quote:2) de bijbel is weldegelijk een historische bron. het is zelfs een veel gebruikte bron en vrij uniek in zijn soort. veel dingen zijn niet te verifieren, maar zo zijn zoveel dingen niet te verifieren uit die tijd. nogmaals, iets kan dan nog steeds aannemelijk zijn.
Daarom is het ook een geloof. Zoals hierboven al gezegd: je kunt religie en wetenschap niet tegenover elkaar zetten, omdat ze zich met andere dingen bezighouden.quote:3) het is sowieso een hele reeks van geloofsveronderstellingen. als God niet bestaat is Jezus de zoon van God niet, is hij dus niets anders dan een sekteleider die wellicht wat trucjes kon. Kan ik bewijzen dat het niet zo is? nee. maakt me dat wat uit? vrij weinig.
Hoe kun je de argumenten van sceptici nu hilarisch noemen, terwijl juist jij het bent die suggereert dat je voor het redeneren over God je eigen regels moet hanteren?quote:redeneren over God is lastig. ik durf zelfs te stellen dat er andere regels voor gelden, maar goed. God (en eigenlijk elk object) is heel subjectief als het beleefd (perceived) word door mensen. Daar is niets bijzonders aan. Daarom zijn wonderen ook nooit een bewijs van Gods bestaan. Sceptici kunnen altijd wel wat bedenken om het af te wijzen, tot het hilarische aan toe.
Wederom een drogredenering. Dat je de complexiteit van de schepping niet kan bevatten, is geen bewijs voor het bestaan van een hogere macht die deze schepping zou hebben gemaakt. Vroeger begreep men niet hoe bliksem ontstond, dus schreef men dat toe aan God. Tegenwoordig begrijpt men niet hoe leven ontstaat, dus schrijf t men dat toe aan God. Hoe vaak is het al niet voorgekomen dat men iets wat men niet begreep, toeschreef aan een hoger macht? Bovenstaand voorbeeld geeft al aan dat het evengoed zo zou kunnen zijn dat ons wetenschappelijk besef nog niet groot genoeg is. Gezien de geschiedenis lijkt de kans op die mogelijkheid me groter dan de kans dat er zoiets zou bestaan als een god.quote:complexiteit, structuur en orde (nota bene) in de schepping. het is geen bewijs, een aanwijzing 'slechts'
omdat er mooie dingen in de bijbel staan wil ik dit aanhalen:
' Zie ik de hemel, het werk van uw vingers, de maan en de sterren door u daar bevestigd, wat is dan de sterveling dat u aan hem denkt, het mensenkind dat u naar hem omziet?'
En hier, bij deze slotsom, zijn we het met elkaar eens. Geloof en wetenschap zijn twee aparte dingen. Je kunt het bestaan van een God niet bewijzen, noch verwerpen. Geloof is per definitie een persoonlijke ervaring.quote:nogmaals, in de lijn van het antwoord bij a) en b), je vraag is absurt. De hele Gods beleving is per defnitie persoonlijk, net als liefde (laat God nou liefde zijn!). Ik kan jou God niet laten zien, ik kan het niet bewijzen. Juist die persoonlijke bewijzen zijn het krachtigst (zul je merken). Geloven kun je ook niet zelf, die schakelaar kun jij niet om zetten. Je kunt die schakelaar wel available maken.
Juist die persoonlijke bewijzen zijn vrij weinig waard. We zien het overal om ons heen. Juist die persoonlijke bewijzen zijn het meest vervuild, zonder dat de persoon het zelf altijd weet.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 22:59 schreef pmb_rug het volgende:
nogmaals, in de lijn van het antwoord bij a) en b), je vraag is absurt. De hele Gods beleving is per defnitie persoonlijk, net als liefde (laat God nou liefde zijn!). Ik kan jou God niet laten zien, ik kan het niet bewijzen. Juist die persoonlijke bewijzen zijn het krachtigst (zul je merken). Geloven kun je ook niet zelf, die schakelaar kun jij niet om zetten. Je kunt die schakelaar wel available maken.
Jij wil geen duidelijkheid. Jij wil dat de rest liefst zo onduidelijk wordt, dat jouw god kan worden volgehouden.quote:They are not here to win this discussion with arguments, they are just here to muddy the water...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |