Welvaart voor de gehele bevolking. Als men wil je toch eerst elke dag te eten en een veilig onderdak. Pas dan kun je gaan nadenken over democratie,dan pas kan het je interesseren...quote:Op zondag 21 mei 2006 14:25 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Mwa, je kunt ook autoritair en rijk zijn hoor.

Op welke termijn zou je zoiets verwachten?quote:Op zondag 21 mei 2006 14:27 schreef Monidique het volgende:
[..]
Neocon? Waarom? Ik vind niet dat het gewelddadig dient te worden afgedwongen, maar dat het een menselijke neiging is, die uiteindelijk zal zorgen voor die ontwikkeling. Ellende blijft natuurlijk. Een sociologische evolutietheorie.

Zou het niet zo kunnen zijn dat je inspraak eist in het landsbestuur omdat je honger lijdt en denkt dat het de notabelen niet kan schelen, omdat je niet van hun stand bent?quote:Op zondag 21 mei 2006 14:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Welvaart voor de gehele bevolking. Als men wil je toch eerst elke dag te eten en een veilig onderdak. Pas dan kun je gaan nadenken over democratie,dan pas kan het je interesseren...

Men handelde uit een christelijke motivatie, dat was de cultuur destijds. Voor God en vaderland. Inheemse volkeren waren toch halve beesten, heidenen en paganisten. Dan maakte het niet zoveel uit of je ze afslachtte..quote:Op zondag 21 mei 2006 14:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik ken geen gevallen waarin een christelijke motivatie gebruikt is om volkeren uit te roeien.
[..]

Je vat "The end of history" zo'n beetje in één zin samenquote:
Met een revolutie in oktober 2017?quote:Op zondag 21 mei 2006 14:27 schreef Monidique het volgende:
Ik vind niet dat het gewelddadig dient te worden afgedwongen, maar dat het een menselijke neiging is, die uiteindelijk zal zorgen voor die ontwikkeling. Ellende blijft natuurlijk. Een sociologische evolutietheorie.

Je mag het woordje normaal trouwens ook weghalen. Dan blijft de vraag zuiver in de vorm waarom een persoon zou willen dat onbekenden platgebombardeerd dienen te worden.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:26 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, jouw defintie van 'normaal' is afgeleid van je eigen belevingswereld. Maar de belevingswereld van lieden in die kringen verschilt daar nou eenmaal lichtjaren van![]()
Heel goed artikel btw, heb het boek even genoteerd.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:20 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hey Yildiz (en natuurlijk de rest). Tip: Angst voor vrijheid - Erich Fromm

Ik weet het, maar ik geloof het wel en de werkelijkheid lijkt het toch wel een beetje met mij eens te zijn. Nou ja, of het liberaal is, weet ik niet, maar democratie in ieder geval.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:31 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Je vat "The end of history" zo'n beetje in één zin samen. Ik geloof daar niet in, een historisch einddoel voor iedereen.
Ja.quote:Met een revolutie in oktober 2017?

Geen.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Op welke termijn zou je zoiets verwachten?

Sja.. Maar als je kijkt naar onze eigen geschiedenis werd het politieke bewustzijn pas ook erg algemeen toen we tijd hadden ons er druk over te maken. Voor die tijd vonden we het ook allemaal wel best wat de heren in Den Haag allemaal besloten en was politiek een elitaire aangelegenheid.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:31 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat je inspraak eist in het landsbestuur omdat je honger lijdt en denkt dat het de notabelen niet kan schelen, omdat je niet van hun stand bent?
Daarom houd ik niet van dit soort discussies, oorzaak en gevolg zijn nauwelijks vast te stellen.

Ja, dat Mazlow-driehoekje ken ik ook.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Welvaart voor de gehele bevolking. Als men wil je toch eerst elke dag te eten en een veilig onderdak. Pas dan kun je gaan nadenken over democratie,dan pas kan het je interesseren...

Dat lijkt me niet zo'n moeilijke vraag. De personen die zoiets initieren, moeten er een zeker gewin bij hebben. Of ze moeten een diepliggende wreedheid kennen, maar dat laatst lijkt me hier niet het geval.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:32 schreef Yildiz het volgende:
Je mag het woordje normaal trouwens ook weghalen. Dan blijft de vraag zuiver in de vorm waarom een persoon zou willen dat onbekenden platgebombardeerd dienen te worden.

Eerder een reden ze te bekeren. Dát is een christelijke motivatie.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Men handelde uit een christelijke motivatie, dat was de cultuur destijds. Voor God en vaderland. Inheemse volkeren waren toch halve beesten, heidenen en paganisten. Dan maakte het niet zoveel uit of je ze afslachtte..

Wie zijn die ''men'' ? - Om het concreet te maken, niet om het te ontkennen.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:31 schreef gelly het volgende:
[..]
Men handelde uit een christelijke motivatie, dat was de cultuur destijds. Voor God en vaderland. Inheemse volkeren waren toch halve beesten, heidenen en paganisten. Dan maakte het niet zoveel uit of je ze afslachtte..

Eerlijk gezegd denk ik dat dat wel geldt voor de zogenaamde keyboard warriors.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:36 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo'n moeilijke vraag. De personen die zoiets initieren, moeten er een zeker gewin bij hebben. Of ze moeten een diepliggende wreedheid kennen, maar dat laatst lijkt me hier niet het geval.

Je bedoelt mensen op internet die voor dergelijke bombardementen zijn?quote:Op zondag 21 mei 2006 14:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat dat wel geldt voor de zogenaamde keyboard warriors.

Ontdekkingsreizigers en de eerste kolonisten. De Nieuwe Wereld die jammer genoeg al bezet bleek te zijn...quote:Op zondag 21 mei 2006 14:39 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Wie zijn die ''men'' ? - Om het concreet te maken, niet om het te ontkennen.

Juist.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:40 schreef Reya het volgende:
[..]
Je bedoelt mensen op internet die voor dergelijke bombardementen zijn?

Is die werkelijkheid de opkomst van schijndemocratieën in de wereld? Het gaat er natuurlijk niet om of het nou liberale landen zijn, maar of bestuursvormen überhaupt een einddoel hebben. Of dat einddoel nu van Marx of Fukuyama komt, is me om het even.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:34 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik weet het, maar ik geloof het wel en de werkelijkheid lijkt het toch wel een beetje met mij eens te zijn. Nou ja, of het liberaal is, weet ik niet, maar democratie in ieder geval.

Uiteraard. Mijns inziens zal het de gemiddelde burger ook worst zijn wie of wat er aan de macht is, zolang er maar te eten is en zolang men zelf geen slachtoffer wordt van een dergelijk systeem.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:36 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, dat Mazlow-driehoekje ken ik ook.
Maar dat "denken" kan toch ook leiden ook een ideaal van dictatuur, aristocratie, theocratie, etc? Niet alle "denkers" worden direct democraten.

Een democratisering. En dat is de werkelijkheid.quote:Op zondag 21 mei 2006 14:43 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Is die werkelijkheid de opkomst van schijndemocratieën in de wereld?
Ik ben niet zo van doelen, meer van zijn, en dus is een einddoel niet belangrijk en doet het er niet toe.quote:Het gaat er natuurlijk niet om of het nou liberale landen zijn, maar of bestuursvormen überhaupt een einddoel hebben. Of dat einddoel nu van Marx of Fukuyama komt, is me om het even.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |