abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38044528
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:43 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Maar is dit niet eerder een rationeel standpunt, dat je nu inneemt?
Je kunt pas een rationeel standpunt innemen als je in staat ben emotionele afwegingen te maken toch ?
pi_38044541
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:58 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

De islam heeft als idee er alles mee te maken. Alleen al om het idee dat zoveel mogelijk mensen moslim moeten worden.
Dat vonden christelijken ook door de eeuwen heen, maar dan moest iedereen christelijk worden
pi_38044557
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:58 schreef Bluesdude het volgende:
Het christendom cq christelijke landen, legers zijn toch de kampioen agressor geweest in het overheersen van islamitische samenlevingen.
Maar natuurlijk niet met een christelijke motivatie, waardoor het christendom in deze irrelevant is.
pi_38044575
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:59 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Omdat 'ie zich altijd verre heeft gehouden van het incestueuze kringetje, natuurlijk.
Dat ben ik met je eens.
pi_38044593
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:00 schreef Monidique het volgende:

Maar natuurlijk niet met een christelijke motivatie, waardoor het christendom in deze irrelevant is.
Ten dele heb je gelijk...
Maar het Ottomaanse Rijk expandeerde ook niet zozeer vanuit religieuse motieven.
pi_38044604
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:01 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens.
En hij heeft er natuurlijk voor gezorgd dat het Supermanteken ingevoerd werd.
pi_38044667
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:58 schreef Bluesdude het volgende:
Het christendom cq christelijke landen, legers zijn toch de kampioen agressor geweest in het overheersen van islamitische samenlevingen.
Dat weet ik zo net nog niet. De overheersing is zeer waarschijnlijk groter dan de regel was in het omgekeerde geval (wat een formulering), maar wat betreft werkelijke territoriale penetratie leggen ze het denk ik af.
pi_38044668
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ten dele heb je gelijk...
Maar het Ottomaanse Rijk expandeerde ook niet zozeer vanuit religieuse motieven.
Dat zal ik dan ook niet zo snel beweren, hoewel mijn kennis, die sowieso al beangstigend beperkt is, van de Ottomanen onvoldoende is om een zinnig antwoord te geven.
  zondag 21 mei 2006 @ 14:04:55 #109
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38044680
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:53 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Stelling:
[..]

Yildiz' antwoord:
[..]

Nou, nou, dat Yildiz geen kaas van geschiedenis gegeten heeft was mij al bekend door zijn eerdere uitlatingen. Maar dit grenst toch echt aan totale onwetendheid. Zelfs Monidique heeft meer realiteitszin.
Och, wat wil je bereiken, uit het verband rukken?
Verhaal kledingvoorschriften Iran compleet onwaar
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_38044692
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:02 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

En hij heeft er natuurlijk voor gezorgd dat het Supermanteken ingevoerd werd.
Een ware revolutionair.
pi_38044730
Oorlog wordt zelden gevoerd uit geloofsovertuiging.
pi_38044830
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:04 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Dat weet ik zo net nog niet. De overheersing is zeer waarschijnlijk groter dan de regel was in het omgekeerde geval (wat een formulering), maar wat betreft werkelijke territoriale penetratie leggen ze het denk ik af.
Het is simplistisch natuurlijk om te stellen dat imperialisme e.d. van een christelijke land direct voortkomt uit dat geloof.
Idem dito geldt dat voor imperialisme e.d. van een islamitische land.
Die islamfobie cq haat is de tijdsgeest in Nederland.

Maar we kunnen wel een lijstje maken van imperialisme e.d. van christelijke landen en die van islamitische landen.. Mij lijkt nog steeds dat christelijke landen het meest succesvol waren.
Qua omvang territorium alswel aantal onderworpenen..
Dit succes is er nog steeds in een andere vorm en nu noemen we het 'vrede en democratie brengen'...of humanistische interventie..
pi_38044965
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:10 schreef Bluesdude het volgende:
Maar we kunnen wel een lijstje maken van imperialisme e.d. van christelijke landen en die van islamitische landen.. Mij lijkt nog steeds dat christelijke landen het meest succesvol waren.
Qua omvang territorium alswel aantal onderworpenen..
Daar zou ik nog eens naar moeten kijken - daar vallen bijv. ook India (al was dat geen Islamitisch land in de zuivere betekenis van het woord) en verschillende Afrikaanse landen onder. Maar overheersing hoeft natuurlijk niet alleen tot uiting te komen in bezetting - vanaf de negentiende eeuw beschikte het Westen natuurlijk over bepaalde financiele pressiemiddelen, die overigens ook in Latijns-Amerika werden toegepast.
pi_38045043
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:20 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik ben een optimist en geloof dat de liberale democratie zo aantrekkelijk is dat het wereldwijd zal worden ingevoerd en dat oorlog uiteindelijk, zij het wellicht over decennia, zo vermoeiend wordt en uitgestreden, dat het stopt.
Neocon. Ik pak even mijn stempeltje [BS] erbij.
pi_38045063
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:04 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Och, wat wil je bereiken, uit het verband rukken?
Verhaal kledingvoorschriften Iran compleet onwaar
Hey Yildiz (en natuurlijk de rest ). Tip: Angst voor vrijheid - Erich Fromm
pi_38045070
Hoe dan ook, het westen (met toendertijd een gedreven christelijke motivatie) heeft de twijfelachtige eer een aantal volkeren bijna compleet van de aardbodem doen te hebben verdwijnen. Dat heb ik islamieten nog niet zien doen, die hadden nog enig respect voor de heersende cultuur in bezette landen.
  zondag 21 mei 2006 @ 14:20:53 #118
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38045081
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:07 schreef gelly het volgende:
Oorlog wordt zelden gevoerd uit geloofsovertuiging.
Ik kan er ook nog steeds niet bij waarom een normaal persoon zou willen dat een land, duizenden kilometers ver, met mensen die hij nog nooit gezien heeft, platgebombardeerd dient te worden.

Dat is tevens wederzijds.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_38045150
Een liberale democratie is alleen weggelegd voor degenen die het zich kunnen veroorloven. Daarom is het ook te makkelijk voor ons in het westen om andere delen in de wereld achtergesteld of achterlijk te noemen. We hebben onszelf al voorzien van primaire levensbehoeften en hebben de luxe ons druk te kunnen maken over iets als democratie of mensenrechten.

Democratie brengt geen welvaart, het is andersom.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2006 14:23:26 ]
pi_38045153
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:20 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik kan er ook nog steeds niet bij waarom een normaal persoon zou willen dat een land, duizenden kilometers ver, met mensen die hij nog nooit gezien heeft, platgebombardeerd dient te worden.

Inderdaad, de waanzin.
pi_38045226
Welvaart brengt democratie?
pi_38045238
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:22 schreef gelly het volgende:

Democratie brengt geen welvaart, het is andersom.
Mwa, je kunt ook autoritair en rijk zijn hoor.
  zondag 21 mei 2006 @ 14:26:47 #123
66825 Reya
Fier Wallon
pi_38045258
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:20 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Nou ja, jouw defintie van 'normaal' is afgeleid van je eigen belevingswereld. Maar de belevingswereld van lieden in die kringen verschilt daar nou eenmaal lichtjaren van
pi_38045265
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:19 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Neocon. Ik pak even mijn stempeltje [BS] erbij.
Neocon? Waarom? Ik vind niet dat het gewelddadig dient te worden afgedwongen, maar dat het een menselijke neiging is, die uiteindelijk zal zorgen voor die ontwikkeling. Ellende blijft natuurlijk. Een sociologische evolutietheorie.
pi_38045302
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:20 schreef gelly het volgende:
Hoe dan ook, het westen (met toendertijd een gedreven christelijke motivatie) heeft de twijfelachtige eer een aantal volkeren bijna compleet van de aardbodem doen te hebben verdwijnen.
Ik ken geen gevallen waarin een christelijke motivatie gebruikt is om volkeren uit te roeien.
quote:
Dat heb ik islamieten nog niet zien doen, die hadden nog enig respect voor de heersende cultuur in bezette landen.
Ik weet er nauwelijks iets van, maar ik geloof dat men nogal wild tekeer is gegaan in India.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')