Welke vrijheden doel je dan op?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:57 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Bepaalde vrijheden die nu bestaan zouden inderdaad best ontnomen mogen worden, maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Het is nu de kunst om tot een gulden middenweg te komen.
Als je het een niet naastreeft, hoe durf je zo zeker te zijn van het ander? Het ander heb ik al ervaren, .. het een leer ik nu kennen, waarbij de zekerheid die jij kent voor het ander, volkomen uit onbegrip bestaat.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:57 schreef djenneke het volgende:
[..]
(Het een)Een zorgeloos bestaan is niet iets dat ik nastreef. (het ander)Om pieken te voelen, moet je dalen hebben.
Ben ik nou heel vreemd, of zeg je nu opeens dat er wel vrijheden bestaan, terwijl je net nog zei dat er geen vrijheid is, toen ik opperde dat je misschien twee vrijheden door elkaar haalde???quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:57 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Bepaalde vrijheden die nu bestaan zouden inderdaad best ontnomen mogen worden, maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Het is nu de kunst om tot een gulden middenweg te komen.
Na, hier moet ik je gelijk in geven. Het is dan ook met volledig recht dat je kunt zeggen dat we onze eigen filosofie niet volledig naleven, doordat we juist nu deze discussie voeren.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:58 schreef djenneke het volgende:
[..]
We kunnen niet anders, we hebben geen enkele keuze, weet je nog?
Verliezersquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:59 schreef FuifDuif het volgende:
En het is weer heerlijk om te zien hoe de verliezers vervallen in persoonlijke aanvallen en het afwuiven van deze discussie als filosofie voor dummies. Echt, te triest voor woorden is het weer eens.
Je geeft twee keer aan dat het vaker gebeurt. Dat haalt de kracht uit de zinnen. Ik heb besloten maar serieus mee te doen. Kijk boven maar.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:59 schreef FuifDuif het volgende:
En het is weer heerlijk om te zien hoe de verliezers vervallen in persoonlijke aanvallen en het afwuiven van deze discussie als filosofie voor dummies. Echt, te triest voor woorden is het weer eens.
Verouderde normen en waarden? Ik heb het hier over het algemene idee vrije wil. En trouwens, ik ben totaal niet religieus opgevoedquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:59 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Welke vrijheden doel je dan op?Ik vind Nederland juist een voorbeeld van hoe het moet zijn. Ideaal eigenlijk. Maar misschien komt het omdat ik wel gevormd ben door deze maatschappij. Jij hebt misschien een iets te religieuze opvoeding gehad en houd daarom zo vast aan verouderde normen en waarden.
![]()
De ultieme vrijheid is het niet willen adem te halen.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:00 schreef Choices het volgende:
[..]
Na, hier moet ik je gelijk in geven. Het is dan ook met volledig recht dat je kunt zeggen dat we onze eigen filosofie niet volledig naleven, doordat we juist nu deze discussie voeren.
Klopt.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:02 schreef Zyggie het volgende:
[..]
De ultieme vrijheid is het niet willen adem te halen.
Mijn leven is redelijk zorgeloos, met hier en daar pieken en dalen. Het is mij allemaal reeds bekend.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:59 schreef Choices het volgende:
[..]
Als je het een niet naastreeft, hoe durf je zo zeker te zijn van het ander? Het ander heb ik al ervaren, .. het een leer ik nu kennen, waarbij de zekerheid die jij kent voor het ander, volkomen uit begrip bestaat.
Het valt dus niet alleen mij op.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:00 schreef Choices het volgende:
[..]
Na, hier moet ik je gelijk in geven. Het is dan ook met volledig recht dat je kunt zeggen dat we onze eigen filosofie niet volledig naleven, doordat we juist nu deze discussie voeren.
Ho ho, er is een groot verschil tussen de ruimte hebben om dingen te doen (vrijheid) en de vrije wil! Die vrijheid wordt bepaald door de wet en geeft aan in hoeverre een mens wettelijk is toegestaan bepaalde driften na te streven.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:00 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ben ik nou heel vreemd, of zeg je nu opeens dat er wel vrijheden bestaan, terwijl je net nog zei dat er geen vrijheid is, toen ik opperde dat je misschien twee vrijheden door elkaar haalde???
Dat je je aangevallen voelt betekent niet dat je onzin moet gaan verkopen. Waar de fuck heb je het nou eigenlijk over:quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:01 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Verouderde normen en waarden? Ik heb het hier over het algemene idee vrije wil. En trouwens, ik ben totaal niet religieus opgevoed. Maar goed, je hebt kennelijk geen idee waar dit topic over gaat. Helaas.
Ik citeer de zinnen waar ik mijn reactie op basseer. Nou mag jij vertellen wat dit te maken heeft met 'het algemene idee vrije wil'.quote:Bepaalde vrijheden die nu bestaan zouden inderdaad best ontnomen mogen worden, maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Het is nu de kunst om tot een gulden middenweg te komen.
Dus ik vroeg je net helemaal niet of je twee soorten vrijheden door elkaar haalde, waarop jij vervolgens antwoordde dat er geen enkele vrijheid is?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:03 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ho ho, er is een groot verschil tussen de ruimte hebben om dingen te doen (vrijheid) en de vrije wil! Die vrijheid wordt bepaald door de wet en geeft aan in hoeverre een mens wettelijk is toegestaan bepaalde driften na te streven.
Neuhquote:
Je moet wel wat vrije tijd tussen het uiten van je filosofie hebben natuurlijk. Anders blijf jij de enige, totdat ze je in meditatie vinden en begrijpen waar je mee bezig bent.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:04 schreef Choices het volgende:
[..]
Neuh. Aardig van je dat je het niet eerder had willen zeggen, maar is onnodig. Ik besef me heel goed dat ik eigenlijk gewoon volgens mijn filosofie mijn mond moet houden, .. maar beetje drukke tijd de afgelopen week.
Misschien moet je je OP dan toch even wijzigen. Misschien begrijp je dan toch de hele discussie over vrees voor de islam betreffende vrijheid, en misschien als je de rest van je eigen posts nog eens doorloopt kom je tot de conclusie dat je jezelf nu wel erg begint tegen te spreken. Succes.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:08 schreef FuifDuif het volgende:
Waar hebben we het hier nu over?
Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen VRIJHEID en de VRIJE WIL.
VRIJHEID is de ruimte die je hebt om bepaald gedrag te vertonen en bepaalde behoeften te bevredigen. Deze vrijheid is wettelijk bepaald.
De VRIJE WIL daarentegen betreft de mate waarin datgene wat je doet, denkt en wenst voortkomt uit je eigen persoonlijke vrije wil (of 'interne vrijheid) of wordt bepaald door externe factoren zoals sociale omgeving, opvoeding, genen enzovoort.
Dus: een mens kan veel vrijheid hebben (zoals in Nederland) zonder over een vrije wil te beschikken.
quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:06 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Je moet wel wat vrije tijd tussen het uiten van je filosofie hebben natuurlijk. Anders blijf jij de enige, totdat ze je in meditatie vinden en begrijpen waar je mee bezig bent.![]()
Dit klinkt, enkel heel erg beangstigend, zonder juiste zienswijze. Ik hoor ze al denken? "wat mijzelf oppofferen!? echt niet!! ik heb een recht mijzelf te verdedigen, mijn identiteit te verdedigen".quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:12 schreef FuifDuif het volgende:
Weg daarmee als je het mij vraagt. Erken dat je een gedetermineerd mens bent. Verwerp het individualisme en dien het collectief.
Dat hebben ze reeds gedaan in Rusland en China. Het bleek niet zo te bevallen.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:12 schreef FuifDuif het volgende:
Welnu, en nu zeg ik dat onze onjuiste opvatting over de vrije wil, namelijk dat er zoiets bestaat als een mens die het recht heeft op te doen en te laten wat hij of zij wil omdat hij of zij nu eenmaal zichzelf als een vrij individu wil ontplooien, er voor zorgt dat grote sociale problemen ontstaan. Kortom: we hechten dusdanig veel waarde aan onze persoonlijke vrije wil, wat dus zeer onterecht is, dat dit vervolgens escaleert en uitmondt in egocentrisme en 'alles moet wijken voor mijn wensen' mentaliteit.
Weg daarmee als je het mij vraagt. Erken dat je een gedetermineerd mens bent. Verwerp het individualisme en dien het collectief.
Ja, zo gaat dat altijd inderdaadquote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:13 schreef Choices het volgende:
[..]
Dit klinkt, enkel heel erg beangstigend, zonder juiste zienswijze. Ik hoor ze al denken? "wat mijzelf oppofferen!? echt niet!! ik heb een recht mijzelf te verdedigen, mijn identiteit te verdedigen"..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |