Het is het onbegrip dat je ertoe leid om zo te doen. Maar reageer dit niet op mij af, ik probeer hier enkel een discussie te onderhouden. Wanneer je hier geen zin meer in hebt, heb je altijd nog de keuze om weg te gaan, of ben je in deze discussie gebonden ?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:42 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ach, gij zijt de verlichte onder ons. Ik arm schaap wil het niet begrijpen...
Helemaal nietquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:38 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
jij propageert dat we slaven zijn, maar wil terug naar een soort menselijke mier-status, waar we doen ipv nadenken?
Zeg je nu dat het je niet uit zou maken onder welk regime je zou vallen? Je vergelijkt nu de democratie met een religieus-totalitair systeem? Of haal je nu gewoon twee soorten vrijheden door elkaar?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:43 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Door de samenleving. Jij doet hetzelfde nu bij mij bijvoorbeeld en je ziet het niet eens. Als je de actuele discussies volgt en met name die over de islamproblematiek, dan hoor je voortdurend opmerkingen als "onze vrijheid wordt bedreigd" en "Nederland is een vrij land, maar straks zijn we niet meer vrij als het zo doorgaat." Er wordt een beeld geschetst dat er zoiets bestaat als individuele vrijheid en iedere kritiek daarop wordt de mond gesnoerd. Mensen willen niet weten dat hun wil, hun gedrag en hun behoeften volledig zijn gedetermineerd.
Mijn conclusie: mensen die niet geloven in enige vrijheid kunnen niet tegen een flauw grapjequote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:44 schreef Choices het volgende:
[..]
Het is het onbegrip dat je ertoe leid om zo te doen. Maar reageer dit niet op mij af, ik probeer hier enkel een discussie te onderhouden. Wanneer je hier geen zin meer in hebt, heb je altijd nog de keuze om weg te gaan, of ben je in deze discussie gebonden ?.
afkeer wegens onbegrip, van de boodschap die in meerdere kringen en woorden word gezegd. Ik vind het jammer dat mensen neigen naar dit soort nutteloze acties, want zij stimuleren enkel de afkeer in de mens.
Je hebt zo te zien geen enkel idee van de essentie van deze discussie. Ga je eerst maar eens wat inlezen en kom dan terug.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:40 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Zeg ik dat? Ik bedoel dat JIJ niet zo hard moet nadenken. Je haalt definities door elkaar, een woord als vrijheid kan je niet echt begrijpen. Helemaal hilarisch is het als je de ontzuiling erbij gaat halen en de zuilperiode als beter. Nee toen zou je vrij zijn geweest? Als je in een cultuur woont heb je gewoon bepaalde verplichtingen die je gewoon moet aanvaarden. Verder is je negatieve mensbeeld schrijnend te noemen, daar ik het idee heb je dat wat wereldvreemd bent en dus ook niet echt een goed beeld hebt.
Zo is het, om eerlijk te zijn, welquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:42 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ach, gij zijt de verlichte onder ons. Ik arm schaap wil het niet begrijpen...
Wat was het nut er vanquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:47 schreef djenneke het volgende:
[..]
Mijn conclusie: mensen die niet geloven in enige vrijheid kunnen niet tegen een flauw grapje
De wil om gelijk te krijgen is dan ook niet geheel een onbekend verschijnsel bij de mensenquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:44 schreef Choices het volgende:
[..]
Het is het onbegrip dat je ertoe leid om zo te doen. Maar reageer dit niet op mij af, ik probeer hier enkel een discussie te onderhouden. Wanneer je hier geen zin meer in hebt, heb je altijd nog de keuze om weg te gaan, of ben je in deze discussie gebonden ?.
Jongen jij post eerst een gare OP en gaat dan wat ouwehoeren met 'vrijheid'. Je pakt determinisme er ook nog eens bij en zegt dan dat de maatschappij ons maakt. Daarna ga je weer zeggen dat men teveel aandacht heeft op vrijheid, iets dat niet bestaat. En daarna kom je weer met een opmerking als dat je mag zeggen dat rokjes neit mogen. Je verwart mogelijkheden met vrijheid.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:48 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Je hebt zo te zien geen enkel idee van de essentie van deze discussie. Ga je eerst maar eens wat inlezen en kom dan terug.
Voor iemand die beweert los te zijn van enige behoeftenbevrediging, heb je wel erg de neiging om constant te willen zien dat je beter bent dan een ander...quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:48 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zo is het, om eerlijk te zijn, wel.
relativering, dat is wel vaker de bedoeling van een grapje...quote:
Er zijn niet twee soorten vrijheden, want er bestaat niet zoiets als vrijheid. En hoe komt het dat jij daaruit afleid dat ik passief zou staan tegenover datgene wat er met de samenleving gebeurt en hoe deze wordt vormgegeven? Ik wijs er enkel op dat die volksdiscussies die je iedere dag weer op televisie ziet gebaseerd zijn op een onjuist mensbeeld en dat daarmee die discussies en de gevolgen die eruit vloeien negatief uitpakken.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:46 schreef djenneke het volgende:
[..]
Zeg je nu dat het je niet uit zou maken onder welk regime je zou vallen? Je vergelijkt nu de democratie met een religieus-totalitair systeem? Of haal je nu gewoon twee soorten vrijheden door elkaar?
I see, en stel dat ik nou voor mijzelf voor filosofie leef, waar dan, is nog de relativering nodig. De relatevering die men zo graag wilt gebruiken op situaties, maakt, wanneer toegepast op alle situaties, dat de mens een zorgeloos bestaan zal leiden.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:51 schreef djenneke het volgende:
[..]
relativering, dat is wel vaker de bedoeling van een grapje...
Mag best hoor, je wordt alleen als dorpsgek bestempeld.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
. Tegenwoordig mag je niet meer zeggen dat een kort rokje op straat misschien geen goed idee is.
Hoezo beter?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:50 schreef djenneke het volgende:
[..]
Voor iemand die beweert los te zijn van enige behoeftenbevrediging, heb je wel erg de neiging om constant te willen zien dat je beter bent dan een ander...
Probeer mijn posts eens op een meer abstract niveau te lezen. Dan zie je dat het allemaal heel logisch is.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:50 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Jongen jij post eerst een gare OP en gaat dan wat ouwehoeren met 'vrijheid'. Je pakt determinisme er ook nog eens bij en zegt dan dat de maatschappij ons maakt. Daarna ga je weer zeggen dat men teveel aandacht heeft op vrijheid, iets dat niet bestaat. En daarna kom je weer met een opmerking als dat je mag zeggen dat rokjes neit mogen. Je verwart mogelijkheden met vrijheid.
In andere woorden: Het is net zo prettig leven in een totalitair religieus systeem, als in een democratisch systeem. Immers: vrijheid bestaat niet. Het ontnemen daarvan dus ook niet.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Er zijn niet twee soorten vrijheden, want er bestaat niet zoiets als vrijheid. En hoe komt het dat jij daaruit afleid dat ik passief zou staan tegenover datgene wat er met de samenleving gebeurt en hoe deze wordt vormgegeven? Ik wijs er enkel op dat die volksdiscussies die je iedere dag weer op televisie ziet gebaseerd zijn op een onjuist mensbeeld en dat daarmee die discussies en de gevolgen die eruit vloeien negatief uitpakken.
Wat zal een worst eigenlijk wezen? Was het er ooit eentje?quote:
Precies en daarmee is het begin van het einde gemarkeerd. Hopeloos is de mensquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:54 schreef N.icka het volgende:
[..]
Mag best hoor, je wordt alleen als dorpsgek bestempeld.
.. sorry dit filosoferen voor dummies bevalt me niet. Wel een leuke reactie trouwens, had je net ook al. Probeer jij anders wat slimmer te worden, lees wat boeken, ga lekker buitenspelen in de regen en misschien snap je mijn posts dan.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:54 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Probeer mijn posts eens op een meer abstract niveau te lezen. Dan zie je dat het allemaal heel logisch is.
Een zorgeloos bestaan is niet iets dat ik nastreef. Om pieken te voelen, moet je dalen hebben.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:53 schreef Choices het volgende:
[..]
I see, en stel dat ik nou voor mijzelf voor filosofie leef, waar dan, is nog de relativering nodig. De relatevering die men zo graag wilt gebruiken op situaties, maakt, wanneer toegepast op alle situaties, dat de mens een zorgeloos bestaan zal leiden.
Bepaalde vrijheden die nu bestaan zouden inderdaad best ontnomen mogen worden, maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Het is nu de kunst om tot een gulden middenweg te komen.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:55 schreef djenneke het volgende:
[..]
In andere woorden: Het is net zo prettig leven in een totalitair religieus systeem, als in een democratisch systeem. Immers: vrijheid bestaat niet. Het ontnemen daarvan dus ook niet.
We kunnen niet anders, we hebben geen enkele keuze, weet je nog?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies en daarmee is het begin van het einde gemarkeerd. Hopeloos is de mens. Maar hey, denk er nog maar eens aan terug als de dreiging vanuit terroristische hoeken en andere geweldadige bronnen toeneemt. Want ik verzeker je, dat gaat gebeuren. En wijs niet met een beschuldigende vinger naar die personen, maar denk maar eens aan de fouten die wij als samenleving gemaakt hebben, want uiteindelijk krijgt iedere samenleving wat deze verdient.
quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:57 schreef Zyggie het volgende:
[..]
.. sorry dit filosoferen voor dummies bevalt me niet. Wel een leuke reactie trouwens, had je net ook al. Probeer jij anders wat slimmer te worden, lees wat boeken, ga lekker buitenspelen in de regen en misschien snap je mijn posts dan.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |