Ow, verklaar je nader?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:07 schreef FuifDuif het volgende:
Sinds de ontzuiling is het er niet beter op geworden in Nederland.
Wat bedoel je precies met culturele chaos?quote:Het valt niet te ontkennen dat de tekenen van een ontwikkeling richting culturele chaos zich in alle hoeken van onze samenleving voordoen en toch blijven we blind.
Oh ja, een omschrijving van culturele chaos is inderdaad handigquote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:11 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ow, verklaar je nader?
[..]
Wat bedoel je precies met culturele chaos?
wat vind je van mensen als http://www.raymears.com ?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:07 schreef FuifDuif het volgende:
Sinds de ontzuiling is het er niet beter op geworden in Nederland. Mensen leven als slaven van de, inmiddels vrije, markt, terwijl ze zich individueel vrij wanen. Het valt niet te ontkennen dat de tekenen van een ontwikkeling richting culturele chaos zich in alle hoeken van onze samenleving voordoen en toch blijven we blind. We kunnen het het individu eigenlijk ook niet aanrekenen aangezien deze min of meer zo is gemaakt door het gebrek aan moraal tijdens de opvoeding en de voortdurende binding aam de commercie tijdens de verdere verloop van het leven.
En het ironische is: we etaleren maar al te graag onze trots op het, schijnbare ( ! ), feit dat wij in ons land vrij zijn. Reality check: dat zijn we niet.
Ik moet in dit kader bijvoorbeeld even terugdenken aan mijn discussies met Lupa. Lupa is, naar eigen zeggen, een vrij mens en kan zich onder andere in haar seksuele behoeften grenzeloos ontplooien. Maar de vraag is nu interessant: is dat werkelijk vrijheid?
Moet ik dat doen? Ik ben niet degene die zo graag en gretig gebruik maakt van die term om mijn punt te maken.quote:
dus dit topic is geen poging om een punt te maken?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:16 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Moet ik dat doen? Ik ben niet degene die zo graag en gretig gebruik maakt van die term om mijn punt te maken.
Jazeker en wel precies het punt van de relativiteit van het woord vrijheid. Met andere woorden: pogen die mensen in te laten zien dat ze onzin uitkramen wanneer ze zo gewillig in koor zingen: "individualisme" en "wij zijn vrij" en "leven en laten leven." Stuk voor stuk inhoudsloze kreten en wel precies omdat geen hond weet wat nu precies die vrijheid is.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:17 schreef Abbadon het volgende:
[..]
dus dit topic is geen poging om een punt te maken?
Vrijheid!quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:15 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
- Het volstrekt normaal vinden om alcohol en dergelijke te gebruiken.
Afgezien van punt 1 wellicht zie ik maar weinig verschil met de "verzuilde samenleving"quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:15 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Oh ja, een omschrijving van culturele chaos is inderdaad handig:
- Doorgeslagen individualisme, waarbij het individu een solipsistische levensbeschouwing ontwikkeld.
- Oppervlakkige debatten die worden gezien als fundamentele debatten, maar die de aard van het probleem nog niets eens zouden kunnen doorgronden (zoals je tegenwoordig veel ziet).
- Het volstrekt normaal vinden om alcohol en dergelijke te gebruiken.
En dat mondt uiteindelijk uit in anarchie. Zie onder andere: A Clockwork Orange.
Laat ik het zo zeggen:quote:
Net als bij mensen die roken, vet eten, niet genoeg sporten, een stressvolle baan hebben, een prostaat hebben, borsten hebben, onveilig vrijen, auto rijden, kip eten, bepaalde sporten uitoefenen, de iPod te hard hebben staan, op gladde sokken door het huis lopen, zichzelf niet vastketenen als ze de trap af lopen...quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:19 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen:
Alcohol nuttigen moet je zelf weten, maar dan gaat je maandelijkse ziektekostenpremie evenredig aan je consumptie omhoog als het aan mij zou liggen.
Owh dus als je kan betalen mag je je misdragen?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:19 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen:
Alcohol nuttigen moet je zelf weten, maar dan gaat je maandelijkse ziektekostenpremie evenredig aan je consumptie omhoog als het aan mij zou liggen.
What else is new?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:26 schreef mg794613 het volgende:
[..]
Owh dus als je kan betalen mag je je misdragen?
Ik ben overrompeld met argumenten!quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:28 schreef FuifDuif het volgende:
Pfaf, je komt aan met de klassieke drogreden. Omdat autorijden ook gevaarlijk kan zijn, moeten we alcohol maar tolereren. Een argument van 'lik mie t fessie.' Je zult moeten kijken naar de aard van het probleem en de statistische data.
Ik zou de chaos die jij in het verschiet ziet liggen niet (alleen) aan de ontzuiling ten grondslag zien liggen. Je vergeet mijns inziens de verzorgingsstaat.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:07 schreef FuifDuif het volgende:
Sinds de ontzuiling is het er niet beter op geworden in Nederland. Mensen leven als slaven van de, inmiddels vrije, markt, terwijl ze zich individueel vrij wanen. Het valt niet te ontkennen dat de tekenen van een ontwikkeling richting culturele chaos zich in alle hoeken van onze samenleving voordoen en toch blijven we blind.
Klopt; we zijn zo afhankelijk als de pest; maar al die dingen waarvan we afhankelijk zijn zien we niet meer; omdat het te vanzelfsprekend is geworden dat die 'dingen' waarvan we afhankelijk zijn toch wel hun werk doen. (overheid e.d.)quote:En het ironische is: we etaleren maar al te graag onze trots op het, schijnbare ( ! ), feit dat wij in ons land vrij zijn. Reality check: dat zijn we niet.
Die is ontstaan uit "christelijke" overtuiging, niet?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:31 schreef descendent1 het volgende:
Ik zou de chaos die jij in het verschiet ziet liggen niet (alleen) aan de ontzuiling ten grondslag zien liggen. Je vergeet mijns inziens de verzorgingsstaat.
Medische kennis is echt niet zo ver dat die zekerheid je genezing bied. Iedereen wordt ziek vroeg of laat. Of je geneest is echt een totaal ander verhaal waar weinig zekerheden van zijn.quote:- Zekerheid: als je ziek wordt, werkloos wordt etc. krijg je medische verzorging en een uitkering; brand je huis af, dan ben je verzekerd, democratie en vrijheid van meningsuiting zijn een zekerheidje etc.
En daarbij dat mensen alleen maar meer eisen en dingen willen. Dus niet alleen ondankbaar voor wat ze hebben maar ook nog eens ontevreden over wat ze niet hebben. Dat gaat voor mij erg diep, namelijk dat mensen niet eens dieren dankbaar zijn voor het vlees wat ze eten, of er stil bij staan hoe wij ze behandelen.quote:In principe is daar niet zo veel mis mee; ware het niet dat al die zaken erg vanzelfsprekend zijn geworden, en wel zo vanzelfsprekend dat de mensen niet meer zo goed doorhebben hoe blij ze wel niet moeten zijn met bovenstaande.
helaasch jaquote:De mensch is verwend geworden; ziet niet meer in hoe goed hij het heeft, en is er aan gewend dat alles toch wel geregeld wordt. Afval op straat gooien? T wordt toch wel opgeruimd; Zijn er mensen in je omgeving in psychische problemen? Waarom zou ík me daar mee bemoeien; daar heb je toch organisaties voor? etc.
Dat is dan te zwart wit. Mensen mogen best een beetje getemperd worden in hun verlangens en inzicht krijgen in de dingen waarvan ze geloven dat het hen beter maakt terwijl dat eigenlijk niet zo is. De kerk (hoeveel ik dat instituut niet mag) heeft hier wel een belangrijke rol in gespeeld.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:23 schreef pfaf het volgende:
Net als bij mensen die roken, vet eten, niet genoeg sporten, een stressvolle baan hebben, een prostaat hebben, borsten hebben, onveilig vrijen, auto rijden, kip eten, bepaalde sporten uitoefenen, de iPod te hard hebben staan, op gladde sokken door het huis lopen, zichzelf niet vastketenen als ze de trap af lopen...
Laten we inderdaad voor iedereen een individuele premie berekenen, zodat het complete nut van de solidariteit van de verzekering verdwenen gaat.
Dit zijn geen keuzes, dit zijn mogelijkheden. Je kiest je persoonlijkheid, en je smaken namelijk niet.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:43 schreef Reya het volgende:
In de hedendaagse samenleving kun je in die zin meer keuzes maken, maar je hebt zeker niet meer de aangeboren zekerheid van je eigen zuil of andersorrtige sociale groep.
Klopt; maar je hebt wel de zekerheid van medische zorg en een uitkering als je door je ziekte niet meer kunt werken; dat is op zich al heel wat.quote:Medische kennis is echt niet zo ver dat die zekerheid je genezing bied. Iedereen wordt ziek vroeg of laat. Of je geneest is echt een totaal ander verhaal waar weinig zekerheden van zijn.
Het is zo frapant, hoe mensen de situaties laten dicteren wanneer wij gelukkig zijn. Enorm frapant.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:52 schreef descendent1 het volgende:
Toevallig gister nog over lopen filosoferen in het kader van: 'Maakt geld gelukkig?'
-ALs je arm begint en rijk eindigt maakt het volgens mij veel gelukkiger dan als je uit een rijk nest komt en niet anders gewend bent.
quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:57 schreef Choices het volgende:
[..]
Het is zo frapant, hoe mensen de situaties laten dicteren wanneer wij gelukkig zijn. Enorm frapant.
Zo bedoel ik het niet,quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:03 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Leg uit?
Ik dicteer niets toch?dat was in elk geval niet mijn bedoeling
En die is volgens jou?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:06 schreef Choices het volgende:
[..]
Zo bedoel ik het niet,. Wat mijn punt was is dat omstandigheden het geluk in ons mensen bepaald. Zoals je voorbeeld aanduid: Arm geboren, rijk geworden, = gelukkiger dan: Rijk geboren, arm geworden.
Wij laten ons geluk dicteren door wat er met ons gebeurt, terwijl er ook een hele andere manier van gelukkig zijn is, die losstaat met wat er met je gebeurt.
Ik denk dat de mens nog veel over zichzelf kan leren, omdat dat altijd nog is wat word aangenomen door de grote meerderheid.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:09 schreef descendent1 het volgende:
[..]
En die is volgens jou?
Ik denk dat de mate waarin je je gelukkig voelt altijd (al dan niet onbewust) afhangt van dingen die er in je leven gebeuren.
Dat is zo jaquote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:52 schreef descendent1 het volgende:
Klopt; maar je hebt wel de zekerheid van medische zorg en een uitkering als je door je ziekte niet meer kunt werken; dat is op zich al heel wat.
Ik vind het normaal dat je je indekt voor het onvermijdelijke veranderen van baan. Eigenlijk vond ik de hoogte van de uitkering wel een "vetpot" (70% van je laatst ontvangen loon voor 6 mnd geloof ik, zoiets) en daarna is het inderdaad minder maar genoeg om van te leven...quote:Net als een uitkering; Je KRIJGT er één; geen vetpot, maar je hoeft niet te gaan lopen bedelen als je werkloos bent. Op zich is dat al heel bijzonder; maar in hoeverre beseft men nog hoe bijzonder dat is; het wordt als normaal en vanzelfsprekend gezien.
Dat is waar, 1 maandje in Thailand rondkijken had best een impact op me. Alhoewel veel dingen daar ook in Nederland zijn, alleen moeilijker te zien.quote:Da's globaal gezien mijn punt; ons referentiekader is die van de wereld die we kennen; een wereld met relatieve sociale zekerheden die -in vergelijking met driekwart van de wereld- een paradijs op aarde zijn. Alleen zijn WIJ het gewend en is het voor ons normaqal en zijn we er niet blij mee.
Als jij gelooft dat je geluk afhankelijk is van je omstandigheden dan maakt geld gelukkig aangezien dat toch het middel is je omstandigheden te verbeteren. Ik ga voor onvoorwaardelijk geluk, niet dat dat me tot nu toe werkelijk lukt. Maar het is beter dan het andere najagen.quote:Toevallig gister nog over lopen filosoferen in het kader van: 'Maakt geld gelukkig?'
-ALs je arm begint en rijk eindigt maakt het volgens mij veel gelukkiger dan als je uit een rijk nest komt en niet anders gewend bent.
En in die gedachte schuilt nu juist de illusie. Je kunt niet doen wat je wilt en je bent al helemaal niet degene die je wilt zijn. Dat is een kortzichtige redenering die nu juist de oorzaak is van de ellende. Er zijn wel degelijk alternatieven: terug naar het collectief, meer overheidsingrijpen en het opheffen van zelfregulering.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:37 schreef djenneke het volgende:
Zo lang ik kan doen wat ik wil, zijn wie ik wil, vind ik mezelf vrij genoeg...
Daarbij zijn er weinig alternatieven...
ik denk dat het soms maar goed is dat je beperkt wordt door het collectief, anders zou je bijvoorbeeld nog kunnen gaan denken om verkrachtingen goed te keuren, eventualy.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En in die gedachte schuilt nu juist de illusie. Je kunt niet doen wat je wilt en je bent al helemaal niet degene die je wilt zijn. Dat is een kortzichtige redenering die nu juist de oorzaak is van de ellende. Er zijn wel degelijk alternatieven: terug naar het collectief, meer overheidsingrijpen en het opheffen van zelfregulering.
Precies, dat zou een volgende stap zijn in de zucht naar vrijheid. Zoals ik al eerder aanhaalde, zie: A Clockwork Orange.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik denk dat het soms maar goed is dat je beperkt wordt door het collectief, anders zou je bijvoorbeeld nog kunnen gaan denken om verkrachtingen goed te keuren, eventualy.![]()
mooi voorbeeld dude.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies, dat zou een volgende stap zijn in de zucht naar vrijheid. Zoals ik al eerder aanhaalde, zie: A Clockwork Orange.
Om dat te kunnen concluderen, zou je toch eerst moeten weten wat ik wil. Gezien het feit dat jij daartoe niet in staat bent, kun je ook een dergelijke conclusie niet trekken.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En in die gedachte schuilt nu juist de illusie. Je kunt niet doen wat je wilt en je bent al helemaal niet degene die je wilt zijn. Dat is een kortzichtige redenering die nu juist de oorzaak is van de ellende. Er zijn wel degelijk alternatieven: terug naar het collectief, meer overheidsingrijpen en het opheffen van zelfregulering.
Ik hoef niet een individueel geval te kennen om het totaal te kunnen beoordelen. Die vrijheid waar jij het over hebt is een schijnvrijheid. Denk jij nu werkelijk dat je echt volledig vrij bent?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:52 schreef djenneke het volgende:
[..]
Om dat te kunnen concluderen, zou je toch eerst moeten weten wat ik wil. Gezien het feit dat jij daartoe niet in staat bent, kun je ook een dergelijke conclusie niet trekken.
Nee, ik weet dat ik vrij genoeg ben, om te kunnen doen wat ik wil.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:53 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik hoef niet een individueel geval te kennen om het totaal te kunnen beoordelen. Die vrijheid waar jij het over hebt is een schijnvrijheid. Denk jij nu werkelijk dat je echt volledig vrij bent?
Nee hoor, dat is helemaal niet nodig.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:52 schreef djenneke het volgende:
[..]
Om dat te kunnen concluderen, zou je toch eerst moeten weten wat ik wil. Gezien het feit dat jij daartoe niet in staat bent, kun je ook een dergelijke conclusie niet trekken.
Hoe weet jij dat zeker?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:55 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nee, ik weet dat ik vrij genoeg ben, om te kunnen doen wat ik wil.
Dat is geheel niet hetzelfde. Maar voor mij persoonlijk wel voldoende.
Dit is PRECIES wat ik bedoelquote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:56 schreef Choices het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is helemaal niet nodig.
Ik zal het je uitleggen:
Jij bepaald niet wat je wilt, want je kunt niet je wil willen. Het is er, of het is er niet.
Jou wil word gevormd door je omstandigheden, en jou wil hangt ook nog eens af van je omstandigheden.
Je kunt dit nu willen, en iets anders over 5 jaar. Dat komt omdat de veranderlijkheid dat in de uiterlijke wereld zit, hetgeen is waar jij afhankelijk van bent. Dit is geen vrijheid, dit is een volledige afhankelijkheid, waarbij alles wat jij denkt te zijn, enkel maar een product is van je omgeving van nu en toen.
Niemand zegt tegen mij dat ik dingen niet mag doen. Het is eerder dat veel dingen gewoon niet gaan hoe graag je het ook wilt...quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:55 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nee, ik weet dat ik vrij genoeg ben, om te kunnen doen wat ik wil.
Dat is geheel niet hetzelfde. Maar voor mij persoonlijk wel voldoende.
Dat ik bepaalde zaken wil, omdat mijn omgeving zus en zo is, mijn opvoeding zus of zo is, mijn genetische aanleg zus of zo is, dat mijn wil tevens dynamisch is, is volledig irrelevant.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:56 schreef Choices het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is helemaal niet nodig.
Ik zal het je uitleggen:
Jij bepaald niet wat je wilt, want je kunt niet je wil willen. Het is er, of het is er niet.
Jou wil word gevormd door je omstandigheden, en jou wil hangt ook nog eens af van je omstandigheden.
Je kunt dit nu willen, en iets anders over 5 jaar. Dat komt omdat de veranderlijkheid dat in de uiterlijke wereld zit, hetgeen is waar jij afhankelijk van bent. Dit is geen vrijheid, dit is een volledige afhankelijkheid, waarbij alles wat jij denkt te zijn, enkel maar een product is van je omgeving van nu en toen.
dat hangt af van je buigzaamheid en onderdanigheid. mensen zijn soms net honden...quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:58 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dit is PRECIES wat ik bedoel.
De persoonlijke wil komt niet vanuit het pure individu voort, maar wordt altijd gevormd door de externe omstandigheden. Dat is dus in feite geen vrijheid, maar puur gedetermineerd gedrag.
Nee, de vraag die nog belangrijker is: is dat wat je denkt te willen, wel werkelijk wat je wilt? Die wil an sich, die is namelijk ook gedetermineerd. Het is niet jouw eigen wil, maar de wil van de omstandigheden.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:59 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dat ik bepaalde zaken wil, omdat mijn omgeving zus en zo is, mijn opvoeding zus of zo is, mijn genetische aanleg zus of zo is, dat mijn wil tevens dynamisch is, is volledig irrelevant.
Ik kan nog steeds doen wat ik wil. Ik ben dus wel degelijk vrij om mijn wil na te streven. Waarom mijn wil is zoals hij is, is een geheel andere kwestie.
1. Ik heb er geen behoefte aan om dat zeker te weten. Voor mij is het momenteel zo, en dat volstaat.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat zeker?
Hoe weet jij dat je vrij genoeg bent?
Hoe weet je dat wat jij denkt te willen doen, werkelijk is wat jij wilt doen?
Ik proef hier overigens ook enige egoïsme. Vind je dat acceptabel?
Nee, de reden waarom jou wil zo is, zoals hij is, is precies dezelfde reden waarom je het nastreeft; Je wilt het.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:59 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dat ik bepaalde zaken wil, omdat mijn omgeving zus en zo is, mijn opvoeding zus of zo is, mijn genetische aanleg zus of zo is, dat mijn wil tevens dynamisch is, is volledig irrelevant.
Ik kan nog steeds doen wat ik wil. Ik ben dus wel degelijk vrij om mijn wil na te streven. Waarom mijn wil is zoals hij is, is een geheel andere kwestie.
Dat klopt, maar op zijn hondjes lijkt mij daarentegen toch wel eens de moeite waard.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:00 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat hangt af van je buigzaamheid en onderdanigheid. mensen zijn soms net honden...
Het zal me eerlijk gezegd worst wezenquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, de vraag die nog belangrijker is: is dat wat je denkt te willen, wel werkelijk wat je wilt? Die wil an sich, die is namelijk ook gedetermineerd. Het is niet jouw eigen wil, maar de wil van de omstandigheden.
Die mentaliteit, is hetgeen wat de mens de kop kan kosten. Helaas, een gebrek aan motivatie om zichzelf te begrijpenquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:03 schreef djenneke het volgende:
[..]
Het zal me eerlijk gezegd worst wezen![]()
Nou, het is toch de meest wezenlijke vraag van deze discussie zou ik zeggen. Natuurlijk maakt het voor het dagelijks leven niet uit, maar men moet eens nadenken voordat men spreekt over individuele keuzevrijheid en de realiteit daarvan.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:03 schreef djenneke het volgende:
[..]
Het zal me eerlijk gezegd worst wezen![]()
Het nastreven van een wil, is actief. De wil zelf is passief. En daarmee dus zeker niet gelijk aan elkaar. Je maakt er nu een semantisch spelletje van.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:02 schreef Choices het volgende:
[..]
Nee, de reden waarom jou wil zo is, zoals hij is, is precies dezelfde reden waarom je het nastreeft; Je wilt het.
De veranderlijkheid van je wil, toonde ik alleen maar aan om aan te tonen dat 'jij niet wilt' maar dat je wil enkel een product is van factoren die buiten je beheersing zijn. Dus in wezen ben jij niet hetgeen dat wilt, maar enkel de omstandigheden die willen. Want jou wil is een product daarvan.
Dit betekent dat het na streven (ook een vorm van willen, en vind ook zijn bron in omstandigheden van toen en nu), van een wil, compleet eenzelfde kwestie is.
Want wat je nu zegt is: Mijn wil willen nastreven.
Dat is dus enkel willen ondervangen met nog een keer willen, waarbij beide 'wil' zijn afhankelijkheid heeft op wat jou overkomt.
Ik begrijp mezelf anders prima. Dat jij mij niet begrijpt, is een tweedequote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:05 schreef Choices het volgende:
[..]
Die mentaliteit, is hetgeen wat de mens de kop kan kosten. Helaas, een gebrek aan motivatie om zichzelf te begrijpen
ik denk niet dat dit het topic is om over sexualiteit te praten, misschien kan je eens serieus nadenken over wat ik schrijf? en reageren.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat klopt, maar op zijn hondjes lijkt mij daarentegen toch wel eens de moeite waard.
Precies! Leuk om te lezen dat iemand PRECIES dezelfde visie heeft als ikquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:05 schreef Choices het volgende:
[..]
Die mentaliteit, is hetgeen wat de mens de kop kan kosten. Helaas, een gebrek aan motivatie om zichzelf te begrijpen
Ik denk dat het precies omgekeerd isquote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:07 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik begrijp mezelf anders prima. Dat jij mij niet begrijpt, is een tweede
Oh dat maakte elkaar echt niet uit: Immers de reden waarom jij een wil wilt nastreven, hangt ook weer af van factoren die zijn oorsprong vind in wederom omstandigheden die jou wil voeden.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:06 schreef djenneke het volgende:
[..]
Het nastreven van een wil, is actief. De wil zelf is passief. En daarmee dus zeker niet gelijk aan elkaar. Je maakt er nu een semantisch spelletje van.
Dat is het niet. Je kunt je wel afvragen waarom je iets wil. Maar meestal ligt dat redelijk voor de hand. Slechts een kwestie van je eigen historie nog eens doorlopen.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:05 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, het is toch de meest wezenlijke vraag van deze discussie zou ik zeggen. Natuurlijk maakt het voor het dagelijks leven niet uit, maar men moet eens nadenken voordat men spreekt over individuele keuzevrijheid en de realiteit daarvan.
waardoor zie jij dit negatieve denkbeeld eigenlijk ontstaan? door de afname van mensen die religie beu worden?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:08 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies! Leuk om te lezen dat iemand PRECIES dezelfde visie heeft als ik.
Hier ben ik het absoluut mee eens. Het punt is, is dat de vraag die wij stellen in dit topic van essentieel belang is voor de vorming van een samenleving. Een samenleving die in de waan leeft individueel vrij te zijn en het verder een worst zal wezen wat nu het fundament is van die wil, is een samenleving vol zombie's. Dat leidt een gevaarlijke vorm van cultureel relativisme en verminderde zorg om de medemens. Juist die misvatting over de vrije wil heeft geleid tot alle grote sociale problemen van dit moment.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |