abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38657592
Misschien een makkelijker voorbeeldje: stel, ik neem een schijf en ik ga er op staan. De schijf gaat draaien. Wat voor kracht zal ik ondervinden? Wat is de oorsprong van die kracht, fysisch gezien
( of wiskundig )? Ik denk dat de meesten zich het eerste wel kunnen herinneren uit de speeltuin

En wat gebeurt er als ik hetzelfde doe in een leeg universum, met alleen die schijf en ik ?

Ik moet alvast benadrukken dat de antwoorden hierop niet bepaald eenduidig zijn, en onderhevig aan discussie
pi_38657907
Net als op aarde wordt je van die schijf weggeslingert. Je bent i8mmers geneigd om in een rechte baan te gaan.

Alleen als je exact in het midden staat en voledig uitgebalanceert ben, dan blijf je in het midden van de schijf. De F krachten zijn dan immers alle kanten exact hetzelfde op.

Duidelijk?
pi_38657983
Nou, in het midden van de schijf werken er simpelweg geen krachten op je, dus de krachten wijzen geen enkele kant op, lijkt me. Maar ergens anders op de schijf zal er een centrifugale kracht op je werken, daar heb je gelijk in.

Maar wat nou als je dit in een leeg universum doet?
pi_38658123
Als er een schijf bestaat dan is het universum al niet meer leeg. Jij en de schijf bestaan immers. De bewegingrichting die jij opgaat is in een rechte lijn vanaf het moment dat jij de schijf "loslaat". En wat je zegt. Als je je exact in het midden bevindt dan is jouw bewegingsrichting in alle richitngen gelijk en is er balans.
pi_38658404
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 15:13 schreef rudeonline het volgende:
Als er een schijf bestaat dan is het universum al niet meer leeg. Jij en de schijf bestaan immers. De bewegingrichting die jij opgaat is in een rechte lijn vanaf het moment dat jij de schijf "loslaat". En wat je zegt. Als je je exact in het midden bevindt dan is jouw bewegingsrichting in alle richitngen gelijk en is er balans.
Lees nou es effe, ik stel een leeg universum voor, behalve jij en die schijf.

Wat 1 opvatting is, is dat je die centrifugale kracht niet kunt beschrijven zonder inertiaalstelsel. En dat inertiaalstelsel is er niet in ons leeg universum met alleen de schijf en de waarnemer. Je kunt immers niet meer de absolute ruimte nemen als inertiaalstelsel. Zo'n opvatting stelt dan, dat er geen schijnkrachten meer zijn in een leeg universum, en dat de waarnemer geen traagheid meer bezig. En dus zal hij/ zij niet naar buiten worden geworpen. Dat betekent dus, dat alle materie in het universum "aan elkaar gekoppeld is". De persoon die met deze denkbeelden kwam, is Mach. Zijn principes worden tegenwoordig sterk betwijfeld, maar het zijn leuke overpeinzingen
pi_38658981
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 15:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Lees nou es effe, ik stel een leeg universum voor, behalve jij en die schijf.

Wat 1 opvatting is, is dat je die centrifugale kracht niet kunt beschrijven zonder inertiaalstelsel. En dat inertiaalstelsel is er niet in ons leeg universum met alleen de schijf en de waarnemer. Je kunt immers niet meer de absolute ruimte nemen als inertiaalstelsel. Zo'n opvatting stelt dan, dat er geen schijnkrachten meer zijn in een leeg universum, en dat de waarnemer geen traagheid meer bezig. En dus zal hij/ zij niet naar buiten worden geworpen. Dat betekent dus, dat alle materie in het universum "aan elkaar gekoppeld is". De persoon die met deze denkbeelden kwam, is Mach. Zijn principes worden tegenwoordig sterk betwijfeld, maar het zijn leuke overpeinzingen
Hoe ga je dan ooit weten of die schijf wel of niet draaid?

De enige manier om te bepalen dat je beweegt is dat je aan krchten bent onderheven. Zwaartekracht is een heel goed voorbeeld daarvan.
  donderdag 8 juni 2006 @ 15:59:16 #157
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38659901
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 15:35 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Hoe ga je dan ooit weten of die schijf wel of niet draaid?

De enige manier om te bepalen dat je beweegt is dat je aan krchten bent onderheven. Zwaartekracht is een heel goed voorbeeld daarvan.
Je bent weer wazige dingen aan het zeggen rude. Als je zwaartekracht ondervind beweeg je?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_38662193
Ik denk zelf dat het heelal een onvatbare vorm heeft, geen cirkel, geen vierkant, maar iets wat wij als mens in onze kleine hersentjes niet kunnen bevatten, maar bijvoorbeeld na een bepaalde afstand kom je weer terecht op eenzelfde punt.

Hoe is niet uit te leggen, want een mens kan geen vorm bevatten waarbij je als je oneindig ver rest in die vorm weer op hetzelfde punt uitkomt.
pi_38662248
Als je erover nadenkt is het heelal eigenlijk zo onrealistich groot en onvatbaar dat het eigenlijk wel een grote nepzooi moet zijn
pi_38663520
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 15:59 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Je bent weer wazige dingen aan het zeggen rude. Als je zwaartekracht ondervind beweeg je?
Misscien had ik moeten zeggen versnellen. Hoe kun je anders op een enorme schijf staan terwijl je eigenlijk gewichtloos bent in het heelal. Doordat er zwaartekracht is heb je het eigenlijk al over een boven en beneden.

Als de schijf waar je op staat draaid zou je ook een beweging moeten constateren door simpelweg uit het midden te stappen. Beweging kun je makkelijk constateren d.m.v. het opmerken van een centufigaalkracht.
  donderdag 8 juni 2006 @ 17:36:34 #161
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_38663681
Het heelal dijdt momenteel uit, omdat het nog jong is. Na verloop van tijd zal de snelheid van uitdijing verminderen en zelfs stoppen om vervolgens een beetje te krimpen. Daarna stort het in en begint het verhaal opnieuw.

Waarin? In haar eigen structuur.

Duidelijk?
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
  donderdag 8 juni 2006 @ 17:46:06 #162
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38663972
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 17:30 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Misscien had ik moeten zeggen versnellen. Hoe kun je anders op een enorme schijf staan terwijl je eigenlijk gewichtloos bent in het heelal. Doordat er zwaartekracht is heb je het eigenlijk al over een boven en beneden.

Als de schijf waar je op staat draaid zou je ook een beweging moeten constateren door simpelweg uit het midden te stappen. Beweging kun je makkelijk constateren d.m.v. het opmerken van een centufigaalkracht.
Je kan ook echt niet lezen he...
Onikaan ni ov dovah
pi_38664123
Leuk gezegd, maar voorlopig versnelt de uitdijing nog steeeds.

Dat zou dan natuurlijk weer moeten betekenen dat het heelal erg jong zou moeten zijn. Net als bij een explosie is de versnelling van wegvliegende massa maar heel kort. Als het heelal dan versnelt uitdijt zitten we nog in een eerste fase van de Big bang. We vliegen immers nog versnelt uit elkaar. Maar goed, jij weet dus al dat de implosie van het heelal al een feit is?
pi_38664189
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 17:46 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Je kan ook echt niet lezen he...
Welk punt heb ik gemist?
  donderdag 8 juni 2006 @ 18:13:18 #165
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_38664678
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 17:52 schreef rudeonline het volgende:

Dat zou dan natuurlijk weer moeten betekenen dat het heelal erg jong zou moeten zijn. Net als bij een explosie is de versnelling van wegvliegende massa maar heel kort. Als het heelal dan versnelt uitdijt zitten we nog in een eerste fase van de Big bang. We vliegen immers nog versnelt uit elkaar. Maar goed, jij weet dus al dat de implosie van het heelal al een feit is?
Geen implosie, het stort in, na een (zeer) lange tijd van relatieve stilstand. D.w.z. zonder uitdijing. Op het moment dat bijna alle energie uit het heelal vergaan is zal het krimpen en bezwijken onder haar eigen gewicht. Mede omdat de structuren van het heelal op dat moment statisch zijn, en niet dynamisch zoals nu het geval is.
pi_38665981
Ik zie toch wat haken en ogen..

Het stort in zeg je. Bedoel je dan dat alle massa weer naar 1 punt toe stort? Zou best kunnen, maar waar komt de energie dan vandaan om dat voor elkaar te krijgen? Naar welk punt stort het heelal in elkaar? Zou dat ineenstorten met een bepaalde snelheid gebeuren? Ik bedoel daarmee te zeggen dat als er ooit een punt van stilstand wordt bereikt, dat vanaf dat punt het heelal zou moeten inkrimpen. Daarvoor zou alle massa met een bepaalde versnelling naar iets toe moeten bewegen. Over wat voor soort versnelling heb je het dan?

Kan alle energie van het universum ooit op raken? Energie gaat toch nooit verloren?
  donderdag 8 juni 2006 @ 19:09:57 #167
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_38666483
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 18:55 schreef rudeonline het volgende:

Het stort in zeg je. Bedoel je dan dat alle massa weer naar 1 punt toe stort? Zou best kunnen, maar waar komt de energie dan vandaan om dat voor elkaar te krijgen? Naar welk punt stort het heelal in elkaar? Zou dat ineenstorten met een bepaalde snelheid gebeuren? Ik bedoel daarmee te zeggen dat als er ooit een punt van stilstand wordt bereikt, dat vanaf dat punt het heelal zou moeten inkrimpen. Daarvoor zou alle massa met een bepaalde versnelling naar iets toe moeten bewegen. Over wat voor soort versnelling heb je het dan?

Kan alle energie van het universum ooit op raken? Energie gaat toch nooit verloren?
Alle materie stort inderdaad naar 1 punt. De energie die daar voor nodig is zit opgeslagen in de uitdijing zelf, en komt tijdens het instorten weer vrij. De instorting zal in het beginstadium zeer langzaam zijn (inkrimpen), daarna zeer snel verlopen en na verloop van tijd stagneren naarmate de materie dichter en heter wordt.
  donderdag 8 juni 2006 @ 19:29:39 #168
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38667076
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 18:55 schreef rudeonline het volgende:

Bekend met het concept zwaartekracht?
Onikaan ni ov dovah
pi_38670133
Ik weet wat het doet ja..
Het trekt massa`s naar elkaar toe. Dit zorgt er weer voor dat massa versnelt. Wat wil je met jouw post duidelijk maken?
  vrijdag 9 juni 2006 @ 08:16:09 #170
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38682290
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 20:54 schreef rudeonline het volgende:
Ik weet wat het doet ja..
Het trekt massa`s naar elkaar toe. Dit zorgt er weer voor dat massa versnelt. Wat wil je met jouw post duidelijk maken?
Dat het duidelijk is dat je de stof niet snapt en het tijd is dat je weer ophoepelt.
Onikaan ni ov dovah
pi_38682466
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 17:30 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Ik trachte je te helpen met je proef in het lege universum.... eigenlijk ging ik voor de wasmachine.

Waarom heb je niet meer gereageerd op deze post?
  Moderator vrijdag 9 juni 2006 @ 09:43:58 #172
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_38684091
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 08:16 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat het duidelijk is dat je de stof niet snapt en het tijd is dat je weer ophoepelt.
Dit is wel heel uh...ja...direct gezegd. On-topic. Ik zou echt niet weten waar het heelal in uitdijt. Maar goed, ik kan ook niet bevatten dat het heelal oneindig is. Dat wordt gezegd, maar kan iemand mij vertellen wat voor 'bewijs' dan wel welke theorie heeft geleid tot die conclusie?

Niet dat ik het niet geloof of dat ik nou moeilijk wil gaan doen, maar gewoon, oprechte interesse. Want ik vraag me nl af van, het is ook wel 'makkelijk' dat het heelal oneindig is, want als het wel eindig was, wat was er dan buiten het heelal?
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 9 juni 2006 @ 09:46:03 #173
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38684158
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 08:33 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Ik trachte je te helpen met je proef in het lege universum.... eigenlijk ging ik voor de wasmachine.

Waarom heb je niet meer gereageerd op deze post?
Wat begrijp je niet van "BETER LEZEN!" ?
Onikaan ni ov dovah
pi_38684508
Laat maar..

Vertel mij maar wat jouw visie is van datgene wat zich buiten het heelal bevindt. En als het even kan mag je ook je bewijzen daarvoor geven..
pi_38684882
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 17:52 schreef rudeonline het volgende:

Dat zou dan natuurlijk weer moeten betekenen dat het heelal erg jong zou moeten zijn. Net als bij een explosie is de versnelling van wegvliegende massa maar heel kort....
De Big Bang vergelijken met een explosie is niet handig. Een explosie is een zeer heftige oxidatie. De uitdijing van de ruimte-tijd komt door een bepaalde potentiaal, die tijdsafhankelijk kan zijn. Het is een hele andere situatie, en conclusies uit de één zeggen niks over de andere
  vrijdag 9 juni 2006 @ 10:17:11 #176
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_38684992
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 09:43 schreef CoolGuy het volgende:
Maar goed, ik kan ook niet bevatten dat het heelal oneindig is. Dat wordt gezegd, maar kan iemand mij vertellen wat voor 'bewijs' dan wel welke theorie heeft geleid tot die conclusie?

Niet dat ik het niet geloof of dat ik nou moeilijk wil gaan doen, maar gewoon, oprechte interesse. Want ik vraag me nl af van, het is ook wel 'makkelijk' dat het heelal oneindig is, want als het wel eindig was, wat was er dan buiten het heelal?
Niets is oneindig, zo ook het heelal. Er zijn hoogstens herhalende cycli, als in een oneindige reactie waarbij het heelal haar eigen "brandstof" levert.
pi_38685256
Een herhalende cyclus is natuurlijk ook gewoon oneindig. Blijft de vraag bestaan. in welke ruimte zet het heelal uit? Ik heb het dan niet over massa, maar over puur de `ruimte`.
pi_38685373
Ik denk dat je daar bijzonder weinig concrete uitspraken over kunt doen. Sterker nog, ik weet het zeker
  vrijdag 9 juni 2006 @ 10:39:34 #179
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_38685624
Ik weet wel zeker dat er hier verder weer ontopic wordt gediscussieerd, zonder verdere inbreng van rudeonline

'Nuff said
  vrijdag 9 juni 2006 @ 11:01:49 #180
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_38686266
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 10:26 schreef rudeonline het volgende:
Een herhalende cyclus is natuurlijk ook gewoon oneindig. Blijft de vraag bestaan. in welke ruimte zet het heelal uit? Ik heb het dan niet over massa, maar over puur de `ruimte`.
Waarom zou het heelal niet een onderdeel zijn van een weer groter geheel. Het contrast tussen de grootte van een molecuul en de grootte van het heelal is zo ongrijpbaar dat afmetingen haast irrelevant worden.

Verder kun je er inderdaad weinig zinnigs over zeggen, omdat ons bewustzijn beperkt is. We kunnen niet uitzoomen om het groter geheel te bekijken. We kunnen slechts vergelijken met wat we hier op aarde vinden en vanaf onze positie kunnen waarnemen.
pi_38688500
Ik denk ook dat afmetingen inrelevant zijn. Als we spreken over een oneindig groot heelal, dan zou het ook oneindig klein kunnen zijn. Zo zou er in ieder atoom een oneindig klein heelal kunnen bestaan.

En waarom ik hier mijn ideeen niet over mag geven is mij een raadsel. Dit gaat totaal niet over mijn andere idee.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 12:14:51 #182
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_38688694
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 10:26 schreef rudeonline het volgende:
Een herhalende cyclus is natuurlijk ook gewoon oneindig.
Nee, een cyclus begint en eindigt, en is dus niet oneindig. Dag en nacht is een cyclus, begint 's ochtends en eindigt 's avonds.
pi_38688909
En daarna wordt het natuurlijk weer ochtend. Daarom heet het een cyclus.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 12:23:57 #184
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_38689057
Maar allerminst oneindig
pi_38689413
Als het gaat om het uitzetten en inkrimpen van het universum wat zich steeds weer herhaald, dan gaat het toch om een oneindige cyclus?
  vrijdag 9 juni 2006 @ 12:47:41 #186
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_38689895
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 12:33 schreef rudeonline het volgende:
Als het gaat om het uitzetten en inkrimpen van het universum wat zich steeds weer herhaald, dan gaat het toch om een oneindige cyclus?
Dat is onwaarschijnlijk. Dat zou betekenen dat daarbuiten verder niets is. Ik denk dat dit heelal weer onderdeel is van een overkoepelende cyclus. Waar het eindigt? Who knows.
pi_38715364
Wat zou zich anders buiten het universum bevinden dan `niets`?

Het lijkt me namelijk sterk dat je een muur tegen zou komen.
quote:
Dit is wel heel uh...ja...direct gezegd. On-topic. Ik zou echt niet weten waar het heelal in uitdijt. Maar goed, ik kan ook niet bevatten dat het heelal oneindig is. Dat wordt gezegd, maar kan iemand mij vertellen wat voor 'bewijs' dan wel welke theorie heeft geleid tot die conclusie?

Als het heelal uitdijdt, wat dijt er dan eigenlijk uit vogens jou?
  zaterdag 10 juni 2006 @ 11:32:45 #188
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38718381
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 09:59 schreef rudeonline het volgende:
Laat maar..
Zo makkelijk kom je er nnatuurlijk niet vanaf. Heb je het zelf nou echt niet door dat je zo slecht en selectief leest?
quote:
Vertel mij maar wat jouw visie is van datgene wat zich buiten het heelal bevindt. En als het even kan mag je ook je bewijzen daarvoor geven..
Daar zijn geen uitspraken over te doen.
Onikaan ni ov dovah
pi_38719508
Wees dan even duidelijk, en geef aan waar ik in mijn reactie aan voorbij ga..
En sorry als mijn antwoord niet voledig genoeg was voor jou.
  zaterdag 10 juni 2006 @ 12:39:37 #190
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38720096
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 12:16 schreef rudeonline het volgende:
Wees dan even duidelijk, en geef aan waar ik in mijn reactie aan voorbij ga..
En sorry als mijn antwoord niet voledig genoeg was voor jou.
Lees en gij zult vinden.
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 10 juni 2006 @ 13:13:39 #192
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38720799
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 12:48 schreef rudeonline het volgende:
En daarom zeg ik laat maar..
En daarom zeg ik wat doe je op een forum als je de posts van de anderen niet leest
Onikaan ni ov dovah
pi_38722687
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 15:20 schreef Haushofer het volgende:
Ik 'geloof' nog steeds in Mach, hij geeft nl de oorzaak van de wetten van Newton en Einstein. Immers waarom gaat een voorwerp waarop geen kracht werkt zich bewegen met constante snelheid in een rechte lijn? Wat veroorzaakt die beweging, m.a.w. waarom gaat het voorwerp zich niet stochastisch bewegen?
Ook in de relativiteitstheorie, waarbij voorwerpen die met hoge snelheid door de 'lege ruimte' bewegen op geheimzinnige manier een tijdsvertraging en lengtecontractie ondervinden, zonder dat er een oorzaak voor wordt aangegeven.
Dat de slinger van Foucault zo beweegt als hij doet en een automobilist overlijdt bij een botsing is allemaal het werk van materie die op miljarden lichtjaar van ons af staat (vaste sterren en/of donkere materie), ongelovelijk maar waar
(N.B: niet via instantane werking maar door vervorming van de ruimte)

In een ruimte waarbij slechts 2 voorwerpen zijn is het niet te onderscheiden of een om de ander draait of dat de ander om zijn eigen as draait.
(maar in zo'n universum zijn er andere natuurconstanten is er misschien helemaal geen materie mogelijk)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 10 juni 2006 @ 14:57:39 #195
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_38723015
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 14:34 schreef rudeonline het volgende:
Einde discussie.. je mag je koelkast houden.
En dat bedoel ik nou met niet goed lezen
Onikaan ni ov dovah
pi_38723431
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 19:41 schreef Haushofer het volgende:
Ik stel niet dat ik zeker weet dat logica afhankelijk is van een bestaand universum. Ik stel dat het onzinnig is om hier concreet uitspraken over te doen. Het enige wat ik stel is dit: als er geen universum is, kun je niet met zekerheid zeggen wat voor natuurwetten of logische regels er gelden.
Als er niets is, wordt het uiteraard erg moeilijk om iets te beweren, maar de mogelijkheid van logische regels moet noodzakelijkerwijs onafhankelijk zijn van wat er is, want de logica gaat over alle mogelijkheden en allles wat in regels te vatten is. Het is dus een eis aan de logica dat ie onafhankelijk is van het "zijnde".
quote:
Een ander universum kan net zo goed hele andere regels bevatten. Daarbij is logica wellicht niet eens universeel, maar louter een menselijk concept. We hebben het nu over een absoluut concept van logica, en ik denk dat daar de discussie alleen maar lastiger van wordt, want bestaat zoiets eigenlijk wel?
Je hebt wel een heleboel logische systemen die door mensen zijn bedacht, maar de logica is absoluut. Ik kan het alleen niet bewijzen. Wat logisch niet mogelijk is, is niet denkbaar. Wat niet denkbaar is, is niet voorstelbaar, maw refereert niet aan een mogelijke stand van zaken.
En ik denk dat dit geldt ongeacht de aard van een universum.
quote:
Ik snap je redenering niet helemaal hierachter, en er zijn bovendien prima toepassingen te vinden in de wiskunde en natuurkunde waarin zulke getallen voorkomen. Dat er niet zoveel atomen in het universum zitten, daar kan ik inkomen, dat wordt tegenwoordig in de orde van 10120 ofzo geschat.
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat in de grondslagen discussie van de wiskunde er een stroming is geweest die de definitie getallen wilden grondvesten op de werkelijkheid.
Zo definieerden ze het getal 1 als de verzameling van alle verzamelingen die 1 element hebben, etc.
Dan kom je in de natuur idd niet verder dan zo'n 10^^120.
Je ziet deze denkwijze nog terug bij Cantor, door getallen te definieeren op basis van verzamelingen. IMO zijn natuurlijke getallen (alsof deze wat met de natuur te maken zouden hebben) geheel onafhankelijk van werkelijkheid of andere mathematische abstracties.
Zoals Peano ze definieert is het IMO juist.
Kort gezegd: een natuurlijk getal is de exponent van een operatie.
Het getal 3 = s(s(s(0)))
Exaudi orationem meam
  zaterdag 10 juni 2006 @ 18:08:50 #197
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_38727759
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 14:40 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ook in de relativiteitstheorie, waarbij voorwerpen die met hoge snelheid door de 'lege ruimte' bewegen op geheimzinnige manier een tijdsvertraging en lengtecontractie ondervinden, zonder dat er een oorzaak voor wordt aangegeven.
ik dacht dat de oorzaak de constantheid van de snelheid van het licht was?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_38728872
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 14:40 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik 'geloof' nog steeds in Mach, hij geeft nl de oorzaak van de wetten van Newton en Einstein. Immers waarom gaat een voorwerp waarop geen kracht werkt zich bewegen met constante snelheid in een rechte lijn? Wat veroorzaakt die beweging, m.a.w. waarom gaat het voorwerp zich niet stochastisch bewegen?
Mmmmm... ik denk niet dat Mach de vorm van Newton's wetten verklaard.
quote:
Nee, dat wordt heel mooi verklaard; het ruimte-tijd interval is invariant onder Lorentztransformaties
quote:
Dat de slinger van Foucault zo beweegt als hij doet en een automobilist overlijdt bij een botsing is allemaal het werk van materie die op miljarden lichtjaar van ons af staat (vaste sterren en/of donkere materie), ongelovelijk maar waar
(N.B: niet via instantane werking maar door vervorming van de ruimte)
Het is waar dat Newton niet echt een verklaring had voor schijnkrachten... ze komen alleen tevoorschijn als je in niet-inertiaalstelsels Newton wilt toepassen
quote:
In een ruimte waarbij slechts 2 voorwerpen zijn is het niet te onderscheiden of een om de ander draait of dat de ander om zijn eigen as draait.
(maar in zo'n universum zijn er andere natuurconstanten is er misschien helemaal geen materie mogelijk)
Nou ja, je kunt je afvragen of die krachten isotroop zijn omdat het universum dat is ! Dat is een heel interessante gedachte; zouden de krachten anisotroop zijn als de materieverdeling van het universum dat ook zou zijn? Brans en Dicke hebben hier hun alternatieve theorie op gebasseerd ( waar ik volgende week een presentatie over mag houden )
pi_38729567
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 18:08 schreef DionysuZ het volgende:
ik dacht dat de oorzaak de constantheid van de snelheid van het licht was?
Nee, toen Michelson en Morely hun proeven deden, constateerden ze tegen de verwachting in, dat de lichtsnelheid constant bleef onafhankelijk van de snelheid waarmee het experiment door het heelal bewoog.
Lorentz was de eerste die hiervoor een verklaring gaf door te postuleren dat de ether de veroorzaker was van de lengtecontractie en tijdilitatie, volgens de doorhem opgestelde formules (de Lorentztransformatie)
Deze formules zijn later door Einstein overgenomen, met een andere interpretatie, nl dat de ether niet bestaat en het relativiteitsprincipe.
Waar ik nog steeds moeite mee heb is dat Einstein geen fysischeverklaring geeft waarom de snelheid v/h licht constant is c.q. waarom de formules van Lorentz correct zijn.
De relativiteitstheorie lijkt een quasie logisch argument te gebruiken om een fysisch verschijnsel te verklaren, hetgeen natuurlijk nooit kan
Exaudi orationem meam
pi_38731546
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 18:53 schreef Haushofer het volgende:
Mmmmm... ik denk niet dat Mach de vorm van Newton's wetten verklaard.
Niet de vorm, maar wel een oorzaak.
quote:
Nee, dat wordt heel mooi verklaard; het ruimte-tijd interval is invariant onder Lorentztransformaties
Dat volgt uit de formules, het is geen verklaring. Wat ik minimaal vraag is een oorzaak.
quote:
Nou ja, je kunt je afvragen of die krachten isotroop zijn omdat het universum dat is ! Dat is een heel interessante gedachte; zouden de krachten anisotroop zijn als de materieverdeling van het universum dat ook zou zijn? Brans en Dicke hebben hier hun alternatieve theorie op gebasseerd ( waar ik volgende week een presentatie over mag houden )
Ik denk dat de krachten dan ook anisotroop zullen zijn, maar misschien kunnen we het dan niet meten, omdat de vervorming van de meetinstrumenten gelijke tred houdt met hetgeen we meten.
Maar wie weet kunnen we experimenten bedenken die wel anisotropie kunnen aantonen.
Bij mijn weten vertoond ons heelal voor wat betreft de zichtbare materie een anisotropie, er is sprake van een "sliertachtiige superstructuur", dus misschien is het in ons heelal ook meetbaar.
Exaudi orationem meam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')