Dat stukje is gewoon larie. Artikel 14 is niet aan de orde. Het staatsburgerschap ontvalt haar ook niet; ze heeft het nooit gehad.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp dat haar wel alsnog een sanctie opgelegd kan worden. Ik reageerde op het stukje van de site van parlement.com wat jij aanhaalde:
[..]
Alsof het haar nu ontvallen van het Nederlands staatsburgerschap een sanctie is. Dat is het toch niet?
Ze heeft de kluit bedonderd, inderdaad.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:15 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Als Ayaan deze zaak verliest weet de wereld in elk geval hoe dat zo gekomen is.
Ga je nieuw-rechtse kletsika maar uitventen in ONZINquote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:21 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Dít is pas onzin. Böhler verdient een monument als er ooit een islamitische heilstaat in Nederland wordt gesticht. Iets zegt mij dat zij en haar rode companen dat ook erg graag willen, aangezien dan onder leiding staan van het islamitische herrenvolk om zo het kapitalisme te vernietigen.
Ik weet niet zeker of 'de regel' dat een naturalisatie niet ongedaan gemaakt mag worden indien dat tot statenloosheid van de betreffende persoon leidt, een regel van internationaal recht is. Dat zou dan in een of ander verdrag moeten staan (wat ik bepaald niet kan uitsluiten). Het staat in ieder geval wel in de Rijkswet, maar dat ziet op gebruik van de intrekkingsbevoegdheid van artikel 14 van die wet en daarvan is hier nu juist geen sprake.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:12 schreef HiZ het volgende:
Maar het is toch wel een leuke redeneerwijze.
Stel nu dat Ayaan haar Somalische staatsburgerschap is kwijtgeraakt omdat er een Nederlands naturalisatiebesluit ligt. Als nu Somalië weigert om haar haar staatsburgerschap terug te geven. Dan heeft Nederland daar geen rechtsmiddel tegen. Dan kan er dus betoogd worden dan Ayaan tengevolge van het eigen ontzeggen van rechtsgevolg aan het naturalisatiebeleid (door Nederland) op enig moment statenloos is geworden. En dan loopt dus de uitvoering van het arrest stuk op het internationaal recht.
Over het Somalisch staatsburgerschap van Hirsi Ali: Somalie kan toch niet het staatsburgerschap van een juffrouw Magan, 1969 intrekken als er een bericht binnenkomt dat ene Ali, 1967 Nederlandse is geworden?quote:Personen die door geen staat als onderdaan worden beschouwd. Na de Tweede Wereldoorlog waren talloze Europeanen door de nationale herindelingen stateloos geworden. In 1954 namen de VN een Verdrag betreffende de status van statelozen aan, dat statelozen ongeveer dezelfde rechten biedt als erkende vluchtelingen. Een VN-verdrag over de beperking van statenloosheid (1961) beschrijft gedetailleerd hoe staten zich moeten inspannen om mensen een nationaliteit te geven of te voorkomen dat zij die verliezen.
daar heeft u een punt.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 22:56 schreef sigme het volgende:
bron: amnesty
[..]
Over het Somalisch staatsburgerschap van Hirsi Ali: Somalie kan toch niet het staatsburgerschap van een juffrouw Magan, 1969 intrekken als er een bericht binnenkomt dat ene Ali, 1967 Nederlandse is geworden?
Bronquote:VVD lichtte IND al in 2002 in over Hirsi Ali
De VVD heeft in 2002, nog voordat Ayaan Hirsi Ali in de Tweede Kamer kwam, al contact over haar gehad met de IND. Toen stelde de VVD dat Hirsi Ali onder een valse naam asiel had aangevraagd.
Een documentaire van de Humanistische Omroep toont aan dat Hirsi Ali vreesde niet in de Tweede Kamer te kunnen. Ook was ze bang haar status kwijt te raken.
Een woordvoerder van de VVD bevestigde dat er in 2002 inderdaad contact met de IND was. Toendertijd kwam men tot de conclusie dat er geen grote risico's of problemen te verwachten waren.
Ja, ik heb het gezien. Ik zat ook wel even met de oren te klapperen. Het ging indertijd dus niet alleen om kennis over de leugen, maar ook over het volledig begrijpen van de mogelijke gevolgen voor haar Nederlanderschap. Iemand heeft toen kennelijk besloten dat er geen gevolgen hoefden te worden verbonden aan de feiten of iemand heeft de feiten compleet met gevolgtrekking onder het tapijt geveegd. We hebben volgens mij echt een serieus politiek schandaal aan de haak.quote:
Oui, je pense aussi...quote:Op vrijdag 19 mei 2006 23:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, ik heb het gezien. Ik zat ook wel even met de oren te klapperen. Het ging indertijd dus niet alleen om kennis over de leugen, maar ook over het volledig begrijpen van de mogelijke gevolgen voor haar Nederlanderschap. Iemand heeft toen kennelijk besloten dat er geen gevolgen hoefden te worden verbonden aan de feiten of iemand heeft de feiten compleet met gevolgtrekking onder het tapijt geveegd. We hebben volgens mij echt een serieus politiek schandaal aan de haak.
Dat bevestigt mij nog eens in mijn mening dat Hirsi Ali in elk geval op grond van het vertrouwensbeginsel al het Nederlandschap verkregen heeft. Door de uitspraken en gedragingen van de Staat is het vertrouwen gewekt dat het eerder verleende naturalisatiebesluit op die donkere mevrouw in de Tweede Kamer van toepassing was.quote:
Nee.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 17:52 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat bevestigt mij nog eens in mijn mening dat Hirsi Ali in elk geval op grond van het vertrouwensbeginsel al het Nederlandschap verkregen heeft. Door de uitspraken en gedragingen van de Staat is het vertrouwen gewekt dat het eerder verleende naturalisatiebesluit op die donkere mevrouw in de Tweede Kamer van toepassing was.
Die donkere mevrouw, whatever haar naam ook mag zijn, heeft op grond van die door de overheid gewekte schijn een maatschappelijk en politiek leven in Nederland opgebouwd. Wanneer de Staat na al die jaren plots besluit dat het naturalisatiebesluit níet meer van toepassing is en zelfs nooit van toepassing is geweest, dan maakt zij inbreuk op de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Dat is onrechtmatig en daarom moet contra legem aangenomen worden dat die donkere mevrouw nog steeds Nederlandse is en wel onder de naam Hirsi Ali.
De Staat heeft echter door haar gedragingen en uitspraken het gerechtvaardigde vertrouwen gewekt dat dit besluit zich tóch op de bestaande persoon met het feitelijk andere geboortejaar richt. Op basis van dat vertrouwen heeft Ayaan haar politieke en maatschappelijke leven opgebouwd. Het is disproportioneel, wanneer de Staat plotseling een andere positie inneemt over de toepasselijkheid van het naturalisatiebesluit.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 21:58 schreef Argento het volgende:
[..]
Het gaat hier om een beschikking. Een op de persoon gericht besluit dat voor die persoon rechtsgevolgen in het leven beoogt te roepen. Het besluit richt zich tot Ayaan Hirshi Ali, geboren in 1967. Die persoon bestaat niet. Ook al weet iedereen wie bedoeld wordt.
Nee, zeker niet want het vertrouwensbeginsel is een algemeen beginsel van behoorlijk bestuur en de beginselen van behoorlijk bestuur zien op bevoegdheidsuitoefening. Het gaat hier echter niet om bevoegdheidsuitoefening, maar om de (rechts)vraag of het naturalisatiebesluit rechtskracht heeft.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:26 schreef Pool het volgende:
[..]
De Staat heeft echter door haar gedragingen en uitspraken het gerechtvaardigde vertrouwen gewekt dat dit besluit zich tóch op de bestaande persoon met het feitelijk andere geboortejaar richt. Op basis van dat vertrouwen heeft Ayaan haar politieke en maatschappelijke leven opgebouwd. Het is disproportioneel, wanneer de Staat plotseling een andere positie inneemt over de toepasselijkheid van het naturalisatiebesluit.
Maar goed, daar zullen het niet over eens worden.
Dan vraag ik mij toch af welke naam en geboortedatum gebruikt gaan worden bij haar terugval op de A-status. Deze status is verleend aan Ayaan Hirsi Ali, geboren in 1967, tenminste zo staat/stond zij geregistreerd. Op basis van de A-status kan zij een vreemdelingenpaspoort aanvragen waarmee zij zich zal mogen legitimeren, wat komt daarop te staan?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 21:58 schreef Argento het volgende:
Het gaat hier om een beschikking. Een op de persoon gericht besluit dat voor die persoon rechtsgevolgen in het leven beoogt te roepen. Het besluit richt zich tot Ayaan Hirshi Ali, geboren in 1967. Die persoon bestaat niet. Ook al weet iedereen wie bedoeld wordt.
Ik ben het wel met Argento eens, jouw benadering zou de toepassing van 'behoorlijk bestuur' enorm oprekken. Nu gaat die om het besluit met het foute rechtsgevolg, jij wil het straks gaan uitbreiden naar besluiten die eigenlijk helemaal geen rechtsgevolg hebben gehad.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:26 schreef Pool het volgende:
[..]
De Staat heeft echter door haar gedragingen en uitspraken het gerechtvaardigde vertrouwen gewekt dat dit besluit zich tóch op de bestaande persoon met het feitelijk andere geboortejaar richt. Op basis van dat vertrouwen heeft Ayaan haar politieke en maatschappelijke leven opgebouwd. Het is disproportioneel, wanneer de Staat plotseling een andere positie inneemt over de toepasselijkheid van het naturalisatiebesluit.
Maar goed, daar zullen het niet over eens worden.
Quelle surprise....quote:
Ach welnee, Verdonk blijft gewoon aan het pluche plakken want de VVD is veel te bang dat Verdonk laten vallen stemmen gaat kosten.quote:Met haar snelle beslissing heeft ze zorgvuldigheidsfouten begaan. Ze is te lui geweest om het Somalische naamrecht te onderzoeken, iets wat in dit topic al een paar maal is opgemerkt. Een enorme blunder en wat mij betreft mag ze nu opstappen.![]()
Je zult helaas wel gelijk hebben. Maarja, dan is het nog wel nuttig om even te benadrukken dat het Ik ben recht door zee! en Regels zijn Regels! geblaat gebakken lucht is. Voor degenen die dat voorheen niet geloofden.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Quelle surprise....
[..]
Ach welnee, Verdonk blijft gewoon aan het pluche plakken want de VVD is veel te bang dat Verdonk laten vallen stemmen gaat kosten.
Welnee, 't is allemaal Een Groot Complot van de Linksen om rita erin te luizen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:57 schreef Pool het volgende:
[..]
Je zult helaas wel gelijk hebben. Maarja, dan is het nog wel nuttig om even te benadrukken dat het Ik ben recht door zee! en Regels zijn Regels! geblaat gebakken lucht is. Voor degenen die dat voorheen niet geloofden.
Ah gut hoor...de AHA-liefhebbers hebben wat gevonden.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 19:36 schreef Pool het volgende:
En ja hoor, Verdonk moet inbinden.
Met haar snelle beslissing heeft ze zorgvuldigheidsfouten begaan. Ze is te lui geweest om het Somalische naamrecht te onderzoeken, iets wat in dit topic al een paar maal is opgemerkt. Een enorme blunder en wat mij betreft mag ze nu opstappen.![]()
Moeilijk he, die regeltjes?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:05 schreef rayteon het volgende:
Ah gut hoor...de AHA-liefhebbers hebben wat gevonden.Verdonk heeft onzorgvuldig gehandeld omdat ze niet op de hoogte is van een of andere bepaling uit het Somalische recht...
![]()
Ben je nu echt zo dom?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:05 schreef rayteon het volgende:
[..]
Ah gut hoor...de AHA-liefhebbers hebben wat gevonden.Verdonk heeft onzorgvuldig gehandeld omdat ze niet op de hoogte is van een of andere bepaling uit het Somalische recht...
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |