ja dus dat moet anders worden gebrachtquote:Op donderdag 18 mei 2006 21:33 schreef klez het volgende:
[..]
De onrust wordt niet veroorzaakt door Ayaan, maar door mensen die te primitief zijn om haar met woorden van repliek te kunnen/willen dienen.
ooh nee ?quote:Op donderdag 18 mei 2006 20:25 schreef klez het volgende:
Heeft hier niets mee te maken.
En daarom moeten wij nu accepteren dat hier vrouwen besneden worden, homo's weer lastig gevallen worden of erger en eerwraak hier ook weer voorkomt?quote:Op donderdag 18 mei 2006 22:01 schreef moussie het volgende:
[..]
ooh nee ?
Hoezo hebben eeuwenlange bezetting cq kolonisatie en uitbuiting door christelijke naties hier niets mee te maken .. of moeten hun dat soms als positief ervaren, wij hebben hun de beschaving gebracht oid ?
En dus moet de politiek nooit tegemoet komen aan een groep die geen discussie wil of kan voeren.quote:Op donderdag 18 mei 2006 21:45 schreef Pumatje het volgende:
[..]
ja dus dat moet anders worden gebracht
de politiek is er voor de mensen
niet andersom.
waarom laat je dat "weer" weg bij de vrouwenbesnijdenis ?quote:Op donderdag 18 mei 2006 22:21 schreef klez het volgende:
En daarom moeten wij nu accepteren dat hier vrouwen besneden worden, homo's weer lastig gevallen worden of erger en eerwraak hier ook weer voorkomt?![]()
Heeft er niets mee te maken.
(overigens, ik kan me hier op zich wel in vinden hoor.Da's ook de pest van schriftelijke/electronische verkiezingen over een langere tijd. Je kunt veel beter op een partijcongres ofzoiets stemmen, in een klap, met schriftelijke stemmen die voor een bepaalde datum binnen moeten zijn, voor mensen die zonodig niet aanwezig kunnen zijn.)quote:114 Teletekst do 18 mei
Team Verdonk boos over herstemming
` Het campagneteam van minister Verdonk
beschuldigt het partijbestuur van de
VVD van manipulatie.Het team,dat haar
campagne voor het VVD-lijsttrekkerschap
voert,is boos op een VVD-woordvoerder.
Die zei vandaag dat leden die al hebben
gestemd,hun stem nog kunnen herzien.
De reglementen van de VVD bepalen dat
leden die schriftelijk hebben gestemd,
elektronisch nog eens mogen stemmen.De
eerste stem wordt dan vernietigd.
De woordvoerder van Verdonk noemt het
geen toeval dat die regel nu benadrukt
wordt.Hij denkt dat het bedoeld is om
spijtoptanten na alle rumoer de kans te
geven alsnog op Mark Rutte te stemmen.
nee, maar we moeten moslims niet over 1 kam scheren.. alsof ze allemaal hun vrouwen besnijden en homo;s lastigvallen.... dat zijn toch uitzonderingen?quote:Op donderdag 18 mei 2006 22:21 schreef klez het volgende:
[..]
En daarom moeten wij nu accepteren dat hier vrouwen besneden worden, homo's weer lastig gevallen worden of erger en eerwraak hier ook weer voorkomt?![]()
Heeft er niets mee te maken.
Ja. En?quote:Op donderdag 18 mei 2006 22:46 schreef moussie het volgende:
[..]
waarom laat je dat "weer" weg bij de vrouwenbesnijdenis ?
Of wist je soms niet dat dat ook hier tot de jaren 50 vorige eeuw gebruikelijk was, en wel om hysterische vrouwen te "genezen"?
Goed zo. Je begrijpt het wel.quote:Maar idd, wij doen dit niet meer ..
Nou, dat zie je verkeerd. Dat veel mensen het liever niet over vervelende dingen hebben, dat is een feit. Voor Fortuyn, van Gogh en zeker AHA werd je al voor racist uitgemaakt als je uberhaupt een negatief aspect van de Islam ter sprake bracht. Grappig dat veel van diezelfde mensen toen het niet over moslims ging, vooraan stonden om anderen te prikkelen en te "beledigen", zo je wil. De VARA en de VPRO hebben een lange traditie op dit gebied.quote:althans, dat hopen we dan maar, zeker de homohaat is hier verre van verdwenen, en zelfs het gewone begrip is over het algemeen ver te zoeken (*verwijst naar discussies over het homohuwelijk) .. en ik zeg ook nergens dat wij (of wie dan ook) dat zouden moeten accepteren .. ik zeg alleen dat uit haar manier geen gesprek of groei (behalve in haar carrière) voortkomt maar oorlog ..
Nou nee hoor. Daar kiezen ze dan toch echt zelf voor.quote:en dat kan cisca dresselhuys dan wel mooi zeggen, van die zaadjes, maar in de tussentijd zijn er wel heel wat ontkiemende zaadjes in de groei gesmoord en net ontsproten bloemetjes geknakt door orkaan ayaan ..
Zeker.quote:Op donderdag 18 mei 2006 22:55 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
nee, maar we moeten moslims niet over 1 kam scheren.. alsof ze allemaal hun vrouwen besnijden en homo;s lastigvallen.... dat zijn toch uitzonderingen?
Mooi is dat, kunnen er nog meer VVD-leden achter Verdonk gaan staan.quote:Op donderdag 18 mei 2006 22:52 schreef gronk het volgende:
En nou ik toch bezig ben met teletekst-quotes:
[..]
(overigens, ik kan me hier op zich wel in vinden hoor.Da's ook de pest van schriftelijke/electronische verkiezingen over een langere tijd. Je kunt veel beter op een partijcongres ofzoiets stemmen, in een klap, met schriftelijke stemmen die voor een bepaalde datum binnen moeten zijn, voor mensen die zonodig niet aanwezig kunnen zijn.)
Kgeloof niet dat dat de insteek is...quote:Op donderdag 18 mei 2006 23:38 schreef Steijn het volgende:
[..]
Mooi is dat, kunnen er nog meer VVD-leden achter Verdonk gaan staan.
het was zo nadrukkelijk weg gelaten, zo van, zoiets barbaars hebben wij nooit gedaan/kunnen wij nooit gedaan hebben, vandaar dat ik even meende op te moeten merken dat we dat stukje barbarije maar net 50 jaar achter ons hebben gelatenquote:Op donderdag 18 mei 2006 22:59 schreef klez het volgende:
Ja. En?
quote:Goed zo. Je begrijpt het wel.
dit gaat dan over homofilie neem ik aan, dat is dus een vervelend iets .. aaah ..quote:Nou, dat zie je verkeerd. Dat veel mensen het liever niet over vervelende dingen hebben, dat is een feit.
idd, lange traditie, en ik heb er veel van gezien en er vaak van genoten, conservatieve christenen op stang jagen, heerlijk .. maar het is imo toch een klein verschil als de ander niet echt iets terug kan zeggen omdat die dan misschien het land uit wordt gestuurdquote:Voor Fortuyn, van Gogh en zeker AHA werd je al voor racist uitgemaakt als je uberhaupt een negatief aspect van de Islam ter sprake bracht. Grappig dat veel van diezelfde mensen toen het niet over moslims ging, vooraan stonden om anderen te prikkelen en te "beledigen", zo je wil. De VARA en de VPRO hebben een lange traditie op dit gebied.
hihi .. Verdonk zou er iig niets meer zeggenquote:Los daarvan doet het er niet toe, als we elke politicus op zijn resultaat gaan beoordelen om te bezien of hij/zij wel of niet zijn/haar mond mag open doen, kunnen we het parlement wel sluiten.
nou nee, die keuze wordt hun juist ontnomen .. gisteren lukte het hun nog hun man/vader te overtuigen, langzaamaan over te halen met goede argumenten, vandaag niet meer na de felle uithalen van Ayaan .. en zie die man, die vader nu maar over te halen om dat gesprek opnieuw aan te gaan in een maatschappij waarvan een groot deel je bij voorbaat achterlijk vindt omdat je islamitisch bentquote:Nou nee hoor. Daar kiezen ze dan toch echt zelf voor.
Wat is dat toch tegenwoordig dat het altijd de schuld van een ander is?
Dat vermoeden heb ik ook.quote:
quote:Op dinsdag 16 mei 2006 19:35 schreef Nuoro het volgende:
Tsja, dan vraag ik me toch het volgende af; is het wellicht zo dat onze minister in het geheel niet op de hoogte was van deze regelgeving, en is het wellicht daarom dat zij eerst riep dat Ayaan Hirshi Ali niets te vrezen had, om dan vervolgens, nadat ze juridisch een beetje was bijgeschoold in deze (door Donner misschien?), de ernst van de situatie pas in te zien?
Zo ja, wat doet ze dan in dit kabinet, en meer specifiek, in deze functie? En zo nee, is zij (en eventueel anderen uit de regering) dan niet gewoon medeplichtig aan het ondermijnen van onze parlementaire rechtstaat? Dat is immers de reden die ze nu aanvoert voor haar ommeslag en haar snelle cq overhaaste handelen in deze.
niet te vergeten dat de VVD wist dat zij had gelogen en bewust "een politiek risico" heeft genomen, met als gevolg dat wij evtl met een ongrondwettige 2de kamer zitten .. leuk toch, zo'n regeringspartijquote:Op vrijdag 19 mei 2006 02:57 schreef Manono het volgende:
Gaat nauwelijks nog over Ayaan zie ik maar vond dit (weer) zo'n goede opmerking van Nuoro uit een van de vorige topics, good enough voor een herplaatsing
Tjaaah te triest voor woorden, er zal wel meer onder het tapijt worden geveegd voordat een journalist zich op de materie stort en dat beperkt zich vast niet tot de VVD.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 03:14 schreef moussie het volgende:
niet te vergeten dat de VVD wist dat zij had gelogen en bewust "een politiek risico" heeft genomen, met als gevolg dat wij evtl met een ongrondwettige 2de kamer zitten .. leuk toch, zo'n regeringspartij![]()
Dat laatste geldt dan natuurlijk zowel voor de IND en de minister als voor de Hirsi Ali.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 08:36 schreef HiZ het volgende:
Laten we niet vergeten dat tot 2005 niemand wist dat je door het liegen over je personalia ook je vermeende Nederlanderschap kon verliezen (want nooit gehad). Dat heeft de HR in november vorig jaar namelijk pas bepaald.
Weten dat iemand had gelogen en de consequenties kennen zijn twee verschillende dingen. Vooral als je de consequenties redelijkerwijs niet had kunnen inschatten.
bron: http://www.davidrietveld.nl/pivot/entry.php?id=1002quote:Wie gisteren Netwerk of NOVA bekeek, kon zich denk ik niet aan de indruk ontrekken dat Verdonk met het uitvoeren van de moties alweer klaar was. Vandaag bleek het tegendeel. Ik ben nooit te beroerd om een helpende hand toe te steken, dus ik ben even verder gaan zoeken naar de bijzondere omstandigheden.
In eerste instantie kon ik de lijn van Verdonk wel volgen: uitspraak Hoge Raad, klaar. In de reacties op dit artikel bij Sargasso verscheen nog een andere uitspraak van datzelfde rechtsorgaan. Uiteindelijk bleek ook dat geen uitsluitsel te kunnen geven. In de annotatie op de uitspraak stond echter deze zin: "Het is wenselijk, dat tijdens de parlementaire behandeling van het wijzigingsvoorstel enig zicht wordt gegeven op het ten aanzien van de uitoefening van deze bevoegdheid te voeren beleid." Met 'deze bevoegdheid' wordt gedoeld op de bevoegdheid van de Minister om de verkrijging of verlening van het Nederlanderschap in te trekken.
Verdonk hield vol dat van een besluit geen sprak was, omdat de Hoge Raad immers had bepaald dat een naturalisatiebesluit gebaseerd op valse informatie 'zonder rechtsgevolg' was, omdat het betrokkene(n) niet identificeert. Natuurlijk behoudens de inmiddels 'beruchte' bijzondere omstandigheden. Op vragen van het Kamerlid Van der Staaij (Handelingen 1999-2000, nr. 50, pag. 3649) antwoordde Staatssecretaris Cohen (Handelingen 1999-2000, nr. 51, pag. 3678) destijds het volgende:
Staatssecretaris Cohen: (...) De heer Van der Staaij vroeg naar gevallen waarin intrekking van de Nederlandse nationaliteit onder artikel 14 disproportioneel wordt geacht en waarin met gebruikmaking van de kan-bepaling dus van intrekking wordt afgezien. Hierbij kan gedacht worden aan het geval dat de aanvrager weliswaar feiten heeft verzwegen, maar dat ook de overheid nalatig is geweest. Het zou dan disproportioneel kunnen zijn de ingrijpende gevolgen van het verzwijgen uitsluitend op de aanvrager af te wentelen. Een ander voorbeeld kan zijn dat betrokkene aanvankelijk valse documenten heeft overgelegd, maar later alsnog met deugdelijke stukken komt met inhoudelijk dezelfde gegevens.
Intrekking kan dan naast disproportioneel ook niet-opportuun zijn, bijvoorbeeld in de situatie dat de valsheid in geschrifte niet leidt tot vervolging en betrokkene na intrekking op grond van de goede documenten wederom genaturaliseerd zou worden, als hij daarom zou vragen.
Het lijkt me dat zich nu in ieder geval wreekt dat Verdonk niet iets langer de tijd heeft genomen. Net als ik - maar ik ben maar een leek natuurlijk - heeft ze in eerste instantie niet verder gezocht dan één arrest geleden. Ik vind dat in mijn geval nog wel te billijken , maar in het geval van een Minister niet. Ik heb de Handelingen van eergisteren (nog) niet kunnen vinden, maar ik meen me te herinneren dat Rouvoet ook in de richting van Cohen redeneerde.
In ieder geval, twee van de drie mogelijkheden die Cohen opnoemt zijn wat mij betreft relevant. De eerste is dat de overheid nalatig is geweest. Het mag inmiddels als algemeen aanvaard worden verondersteld dat de 'valse' identiteit van Hirsi Ali 'publiek geheim' was. in combinatie met het feit dat daarop geen actie is ondernomen kan worden gesproken van nalatigheid van de overheid. Het mogelijk 'niet-opportuun' zijn van de intrekking is door Verdonk zelf onderstreept in het debat: als Hirsi Ali alles even aanpast is een naturalisatie zó geregeld.
Enige probleem is het arrest van de Hoge Raad. Hoe sluit dat aan op de parlementaire behandeling? Als ik alles zo lees zou het best zo kunnen zijn dat de bijonzdere omstandigheden waarnaar wordt verwezen slaan op de mogelijkheden zoals door Cohen geschetst. De Hoge Raad gaat echter uit van feiten en omstandigheden zoals in de eerste en tweede aanleg zijn opgevoerd. Het zou dus zo kunnen zijn dat er ook in dat geval sprake was van genoemde omstandigheden, maar dat die niet naar voren zijn gebracht door de advocaat van het Iraakse gezin. Als je het zo beziet zou de uitleg van de Hoge Raad, en dus die van Verdonk, alleen geldig zijn indien er geen sprake is van disproportionaliteit van de intrekking. In de zaak van het Iraakse gezin is dat niet meteen te beoordelen, in het geval van Hirsi Ali wat mij betreft wel: de intrekking is disproportioneel en dus is het naturalisatiebesluit (nog steeds) geldig.
De kwestie rondom het Iraakse gezin liep al vanaf 1999 idd.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 08:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat laatste geldt dan natuurlijk zowel voor de IND en de minister als voor de Hirsi Ali.
Maar even voor de compleetheid: dat dit pas sinds 2005 definitief vastligt is dat arrest van de Hoge Raad - dat moet toch gevolgd zijn op eerdere uitspraken van de rechter hierover, die uiteindelijk door de hoogste instantie bekrachtigd zijn. Maar er moeten eerdere uitspraken op lager niveau geweest zijn, toch? En dus al langer bekend en redelijkerwijs dus in te schatten. Nietwaar?
quote:Analyse
Een vrijwel onder curatele gestelde minister
Door Michiel Kruijt en John Wanders
DEN HAAG - Nadat Rita Verdonk deze week al de hele Tweede Kamer over zich heen had gekregen, moest zij zich donderdag ook nog eens in het Torentje tegenover premier Balkenende en de vice-premiers Zalm en Brinkhorst verantwoorden voor haar handelwijze in de voorbije dagen. Staat de VVD-bewindsvrouw in de naturalisatiekwestie rond Ayaan Hirsi Ali nu onder curatele ?
Met het publiek maken van haar conclusie over de naturalisatie van Hirsi Ali op maandag, handelde Verdonk in strijd met eerder gemaakte afspraken, zei Balkenende gisteren in Netwerk: ‘Ik kreeg die middag te horen: er zal geen brief uitgaan.’
De minister-president had zijn minister voor Vreemdelingenzaken nog zo op het hart gedrukt hoe gevoelig de kwestie was en hoe belangrijk daarom dat de zaak juridisch tot op de bodem zou worden uitgezocht. De brief van Verdonk aan de Kamer had maandag niet uit mogen gaan zonder zijn zegen.
Balkenende zei gisteren na het Torentjesoverleg dat hij er persoonlijk op zal toezien dat Verdonk de opdracht die zij meekreeg van de Kamer naar behoren zal uitvoeren. Beraad binnen het kabinet over moties komt vaker voor, maar deze vorm van beraadslaging achteraf is ongekend.
Verdonk kreeg zelfs nog een extra opdracht mee: zij moest nog diezelfde dag een brief schrijven aan haar partijgenoot Hirsi Ali. In politieke zin gaat het hier om een excuusbrief. Het maakt Verdonks terugtocht nog groter. Zij slikte het pakket, waarmee een ministerscrisis werd voorkomen.
In het Ayaan-dossier kijken nu een hoop invloedrijke mensen mee over de schouders van Verdonk. Het zal niet worden geaccepteerd dat zij andermaal afwijkt van de door de Kamer gekozen lijn.
De campagne die Verdonk voert voor het lijsttrekkerschap van de VVD valt niet meer los te zien van haar functioneren als minister voor Vreemdelingenzaken.
Verdonk bewees woensdag op haar verkiezingsbijeenkomst in Hardenberg dat ze zich makkelijk kan losweken uit de Haagse werkelijkheid. Met alle gevaren van dien. Als de kandidaat van het volk kan zij daarin snel doorschieten.
De mediashow die zij met haar campagneteam bouwde rond haar helikoptervlucht naar Hardenberg, uitgerekend op de dag na haar smadelijke nederlaag in de Kamer, wekte veel irritatie.
Schadelijker was dat zij zich in Hardenberg weer vastklampte aan het mantra ‘regels zijn regels.’ Op zijn weblog recenseert Zalm fijntjes Verdonks optreden: ‘Het lijkt wel alsof ze het debat gewonnen heeft en er geen moties zijn aangenomen. Bijzonder. Zou ik niet kunnen.’
Vandaag zal premier Balkenende in de ministerraad ruim baan geven aan eenieder die iets wil zeggen over het optreden van de collega-minister. Verdonk zal nog een keer moeten incasseren.
Bron: De Volkskrant
Het begint steeds meer te lijken op een vooropgezet plan om Verdonk te laten struikelen (voor het partijleiderschap) imo.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 09:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
When does the hurting stop voor Verdonk. Zeker de houding van Zalm en Balkenende is niet mals en eigenlijk ongekend voor een kabinet.
Ik denk niet dat Balkenende zich daarvoor leent. Ik denk wel dat men nu kans ziet Verdonk koud te stellen, ook binnen het kabinet. Flauw maar begrijpelijk. Het tij zit mee, nu. Eventjes.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 09:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het begint steeds meer te lijken op een vooropgezet plan om Verdonk te laten struikelen (voor het partijleiderschap) imo.
Ja gebrek aan opportunisme kan men ze in Den Haag niet verwijten idd. Maar dat Verdonk een serieuze kans maakt(e) heeft wel voor lichtelijke paniek gezorgd in de VVD-top als ik hier en daar tussen de regels lees. Wat dat betreft kwam deze Ayaan poppenkast op een erg goed moment. En voor Ayaan zelf een prachtig excuus om gelijk het vliegtuig te pakken wat ze toch al van plan was.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 09:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Balkenende zich daarvoor leent. Ik denk wel dat men nu kans ziet Verdonk koud te stellen, ook binnen het kabinet. Flauw maar begrijpelijk. Het tij zit mee, nu. Eventjes.
Men had natuurlijk Verdonk eerder hard moeten aanpakken - bij die moties van wantrouwen. Maar toen durfde men niet. Nu is Verdonk even wat publieksgunst kwijt - de bloedhonden ruiken het.
Uiteindelijk worden hoge politici volgens mij vaker ten val gebracht over een onbenulligheidje dan over wezenlijke zaken. Maar de wezenlijke zaken schuilen er wel achter. Verdonk heeft vaak geblunderd. Men heeft het opgezouten en probeert nu gram te halen.
Oh - dat ook. De VVD top zal helemaal niet erg blij zijn met Verdonk als lijsttrekker. Denk ik.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 09:41 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ja gebrek aan opportunisme kan men ze in Den Haag niet verwijten idd. Maar dat Verdonk een serieuze kans maakt(e) heeft wel voor lichtelijke paniek gezorgd in de VVD-top als ik hier en daar tussen de regels lees. Wat dat betreft kwam deze Ayaan poppenkast op een erg goed moment. En voor Ayaan zelf een prachtig excuus om gelijk het vliegtuig te pakken wat ze toch al van plan was.
*helemaal* omdat haar paspoort opgeofferd wordt aan partijpolitieke belangen.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:23 schreef sigme het volgende:
Hirsi Ali is denk ik niet echt blij met de gang van zaken. Ik denk dat ze liever haar NL-staatsburgerschap heeft. Ze zal zich wel redden, maar ik denk dat ze *iets* te goed weet wat een goed paspoort waard is om het wel te willen afstaan.
Nee dan was dit een paar week eerder begonnen, nu is de kans te groot aanwezig dat het te laat is.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 09:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het begint steeds meer te lijken op een vooropgezet plan om Verdonk te laten struikelen (voor het partijleiderschap) imo.
Zou het dan toch een Links Complot zijn?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee dan was dit een paar week eerder begonnen, nu is de kans te groot aanwezig dat het te laat is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |